Suomen radat

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Kuuhun menosta tuli mieleen, Moottoriliitolla on tainneet olla Speedy ja Saku hommissa.

"Ööh...radantarkastus? Jee jee... radantarkastus"
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Miksi Kymiring ei voisi järjestää ympäristölupien ja melurajojen rajojen puitteissa yksittäisajoja, kuten kartingradoilla silloin, kun rata ei ole varattu, tai jos ei (mahdolliset) rakennustyöt haittaa? Vai lieneeköhän se käytännön syistä jo hankalaa? Siitäkin saisi edes vähän kassavirtaa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Onkohan Kymiringin MM-motocross -kisan järjestäminen elokuussa lainkaan varmaa? :unsure:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Miksi Kymiring ei voisi järjestää ympäristölupien ja melurajojen rajojen puitteissa yksittäisajoja, kuten kartingradoilla silloin, kun rata ei ole varattu, tai jos ei (mahdolliset) rakennustyöt haittaa? Vai lieneeköhän se käytännön syistä jo hankalaa? Siitäkin saisi edes vähän kassavirtaa.
Koska radalla ei ole mm. rengasvalleja mikään vakuutus ei korvaa mahdollisia vahinkoja, eivätkä he saa vakuutusta ennekuin ko. asiat on kunnossa. Puutteista johtuen rata-alue luokitellaan tällä hetkellä työmaaksi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Onko muiden viimeaikaisten ratahankkeiden kustannuksista ollut mitään julkisia tietoja, esim. Alastaron tai Botniaringin pidennys, Pesämäen, Daytonan tai Vantaa Circuitin rakentaminen tms? Olisi kiva tietää kustannusrakennetta tuollaisista hieman pienemmistä projekteista.
Nämä kaikkihan on toteutettu yksityisin varoin, ainoa poikkeus taitaa olla Vantaa Circuit joka on ollut PKS-seudun julkihanke ja reliikki jostain 90-luvulta asti. Toteutettiin nytkin vajanaisesti...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Rengasvalleista huolimatta onhan Kymiringillä järkätty mm. Luxury Cars Collectionin asiakastilaisuuksia ja Ferrari Owners Clubin ratapäiviä. Sille porukalle ratavuokra ei ole edes hidaste saati este. Tavalliselle tallaajalle asia on vähän toisin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
On siellä ajettu myös historic racen kilpailu kahtena edellisenä vuotena eikä kukaan valittanut yhtään muuta kuin hiekkapinnalla pysäköintivarikosta. Ei nuo rengasvallit ole muodostunut ongelmaksi kuin vasta nyt asian tultua lehteen. Tähän asti moottoripyöräilijät ovat kiertäneet rataa hymyssä suin ja kuten todettu, niin moottoriliitto on radan kertaalleen hyväksi todennut.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ilmeisesti rengasvallit eivät ole enää siinä kunnossa kuin aikaisemmissa kisoissa:

– Väliaikaiset vallit eivät täyttäneet Moto GP:n vaatimuksia, mutta olisivat riittäneet meille kansalliselle tasolle. Nyt niitäkään ei ole. Meille annettiin mahdollisuus itse talkoilla rata ajoturvalliseksi,
[Ring Race Clubin puheenjohtaja Jouni] Hätinen kommentoi lehdelle.

AKK:n kisoihin kelpaa ilmeisesti nykyiselläänkin:

Porsche Racing Club Finland ry:n puheenjohtaja Rauno Ratilaisen mukaan kilpailu on toteutumassa.

– Meille oleellisempia ovat hiekka-alueet. Ne pysäyttävät auton ennen rengasvalleja tai kaiteita. Tällä hetkellä ei ole ollut syytä huoleen turvallisuusjärjestelyiden suhteen.


https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/c0b4165d-d778-4719-9f03-191c645ee6a6
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Puoli yhdeksän uutisissa just ollut juttu sähkökuorma-autoista oli kuvattu Kymiringillä,
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Taitaa Kymiringillä rahaa suurempi ongelma olla se, ettei homma ole hanskassa. Ja aika kalliit oppirahat ovat maksaneet, jos ne ovat maksaneet.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Liekö AKK:lla ollut näpit keitossa kun Iitti alunperin valittiin radan sijoituspaikaksi. Mutta oli tai ei, niin olisi kyllä pitänyt kuunnella AAW:ta vähän herkemmällä korvalla ja vähemmän jotain viherpiipertäjiä ynnä gryndereitä ja sijoittaa tuo rata johonkin huomattavasti lähemmäs pk-seutua esim. Bembölen karting-radan välittömään läheisyyteen.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Liekö AKK:lla ollut näpit keitossa kun Iitti alunperin valittiin radan sijoituspaikaksi. Mutta oli tai ei, niin olisi kyllä pitänyt kuunnella AAW:ta vähän herkemmällä korvalla ja vähemmän jotain viherpiipertäjiä ynnä gryndereitä ja sijoittaa tuo rata johonkin huomattavasti lähemmäs pk-seutua esim. Bembölen karting-radan välittömään läheisyyteen.
Taitaapi vaan moottoriradan rakentaminen Pääkaupunkiseudulle olla mahdotonta.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Asuvatko suomen moottoriurheilufanit Helsingissä? Ei radan sijainti nyt paras mahdollinen ole, muuta siinä vaiheessa kun sitä alettiin rakentamaan, niin sijainti oli vähintäänkin kohtuullinen:

- Lähempänä Suomen väestökeskipistettä kuin Helsinki
- Lähin rata Helsingistä (poislukien Ahvenisto, jolla on omat rajoitteensa ajamisen suhteen)
- Lähellä Pietaria
- Ei muita moottoriratoja lähistöllä
- Tieparannukset (mm. jo valmistunut Lahden eteläinen kehätie)

Mutta kuten sanottua, sijainnin edut huononivat melkoisesti ainakin MotoGP kilpailujen kannalta, kun venäläiset alkoivat rakentaa Igoran rataa lähelle Pietaria ja sitten vielä tuuppasivat pystyyn Ukrainan sodan.

Ymmärrän kyllä Wihurin kommentit Kymiringin epäonnistuneista rahoituskuvioista. Myöskään tiedottaminen ei ole herättänyt luottamusta.

Se tässä kuitenkin ihmetyttää, miksi Wihuri antaa kommentteja aina silloin kun Kymiring on kanveesissa. Ilmeisesti niitä joku lehtimies sitten menee kysymään. Ei kai hänkään tarkoituksella yritä torpata projektia.

Niin tai näin, kyllähän tämä sellainen hanke on, että pitäisi joku taho löytyä rahoittamaan projektia. Tuottoisa se tuskin tulee olemaan. Lähinnä kyse on siitä, löytyykö joltain ymmärrystä ja intohimoa riittävästi, jotta saisimme yhden kansainvälisen moottoriradan Suomeen.

Jos olisin esim. Kimi Räikkönen, niin mieluusti sijoittaisin 10 miljoonaa rataan, jos saisin takuut siitä, että rata tulee sillä kuntoon. Ja vielä enemmänkin, jos nimi vaihdettaisiin Kimiringiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Taitaapi vaan moottoriradan rakentaminen Pääkaupunkiseudulle olla mahdotonta.
Ainakin kansainvälisen mittaluokan täyttävän radan. Onhan Vantaalla Vauhtipuistossa autoille rata, mutta ei siellä varmaan ikinä nähdä mitään testiä kummempaa, kun pituutta on vain sen 1,3 km. No driftingiä varmaan voisi tuolla järkevästi harjoittaa...
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Taitaapi vaan moottoriradan rakentaminen Pääkaupunkiseudulle olla mahdotonta.
Pienen mittakaavan Vantaa circuit on jo toki rakennettu ja pidennystä todennäköisesti tulossa.

Kymiringistä paljon keskustelua. Rata on kuitenkin jo pitkällä ja sillä on varmasti hyvä tulevaisuus niin kauan kuin samat vahvat taustavaikuttajat pysyy mukana.

Sen sijaan isompi mysteeri on aina ollut miksi AAW halusi ajaa Keimolan alas, samaan aikaan kun muita uusia ratoja nostettiin kartalle. 80-luvulla henkilö hänen asemassaan olisi, jopa yksin saati verkostojensa kautta, saanut Keimolasta helposti Suomen johtavan moottoriurheiluparatiisin ja taloudellisesti varmasti huomattavasti paremman rahasammon kuin muut radat yhteensä. Jostain syystä motivaatio ei kuitenkaan ollut riittävä toimeen ryhtymiseksi. Julkisuudessa esitetyt vastoinkäymiset olivat kuitenkin tuohon aikaa varmasti helpommin korjattavissa kuin vastaavat nykyään. Kaikki kunnia silti AAW:lle työstä kotimaisen moottoriurheilun eteen ennen ja nyt, mutta mieluummin olisin nähnyt että ne panostukset olisi menneet yksittäisten kuljettajien sijaan aikanaan Keimolaan.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ainakin kansainvälisen mittaluokan täyttävän radan. Onhan Vantaalla Vauhtipuistossa autoille rata, mutta ei siellä varmaan ikinä nähdä mitään testiä kummempaa, kun pituutta on vain sen 1,3 km. No driftingiä varmaan voisi tuolla järkevästi harjoittaa...
Vantaan Vauhtipuisto on toisaalta Helsinki-Vantaan kyljessä käytännössä kiinni.
 
Ylös