Suomen radat

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
No justaansa. Reipasta menoa. Mistähän meinaavaat tuollaisen summan rahaa rykäistä? TUskin kuittaa noita Kimi tai kukaan muukaan autourheilija omasta kukkarostaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Tämän kevään aikana Kymiring ei ole generoinut latin latia tulovirtaa ja velkaa on sinne, tänne ja tuonne kymmeniä miljoonia. Koronasta huolimatta ratayhtiö onnistui kahtena edellisenä vuonna generoimaan muutaman sata tuhatta euroa per vuosi lähinnä ratavuokrista. Mutta nyt ei ole varaa tai halua maksella edes parin sadan euron puhelinlaskuja. Hyvin hankala nähdä mistä ratayhtiö saisi vielä kapitaalia, jotta velkasaneeraus voisi onnistua. Joillain parin kymppitonnin ratavuokrilla ei tuota venettä enää paikata eikä niitäkään ole kai tulossa jos ja kun edes AKK ei katso voivansa järjestää Rata SM tapahtumaa tuolla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Historic race Finland ei ole ainakaan vielä ilmoittanut mistään perumisista. Se ettei Rata SM paikalla vieraile ei pahemmin kymiringin taloutta hetkauta. Voi jopa olla positiivista, koska lipputuloja ei ainakaan olisi tullut sen enempää kuin makkaran myyntiäkään.

Sitä velkaa ei ole kymmeniä miljoonia. Vain 24,7 miljoonaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
En oo ihan varma, mut kuvittelen et ratayhtiö vuokraa radan kiinteeän/sovittuun päivä-/viikonloppu-hintaan kisajärjestäjälle ja kisajärjestäjä sitten koittaa saada lipputuloista ja osallistumismaksuista kerättävillä tuloilla kustannukset peittoon. Se on sit kisajärjestähän räknättävä et kannattaako maksaa ratayhtiölle kuinkakin paljon vai ajettaisko vaikka Pesämäessä.

HGR:n kanssa samaan aikaan on Kymiringille merkitty Rata SM mutta AKK:n kalenterissa sitä ei ole. MotoGP peruuntui ja Nitro RX siirrettiin Hyvingeelle. Pelkästään Porsche Clubin ja HRF:n tapahtumilla ei miljoonia kerätä.
 

Ippe

Well-known member
Liittynyt
24.4.2021
Viestit
56
Velkojia reilut 70 kpl, loistavasti hoidettu vai miten se meni omasta mielestä
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Nitro RX siirrettiin Hyvingeelle.
Ei vaan motocross siirtyi Hyvinkäälle. Rallicrossia ei ole vielä siirretty, kisa pitäisi olla 7 viikon päästä ja liput on ennakkomyynnissä. Voisi kuvitella, että Kouvola olisi todennäköisin uusi paikka.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Ei vaan motocross siirtyi Hyvinkäälle. Rallicrossia ei ole vielä siirretty, kisa pitäisi olla 7 viikon päästä ja liput on ennakkomyynnissä. Voisi kuvitella, että Kouvola olisi todennäköisin uusi paikka.
Mielenkiintoista olisi tietää noiden isojen kisojen (esim nyt tämä Nitro RX) rahoituskuvioista. Voiko ratayhtiö tienata noilla kisoilla vai joutuuko maksamaan ison lastin kynnysrahaa että ylipäänsä saavat kisan....
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
232
Porsche väki ilmoitti et Kymiringin osakilpailu on peruttu... hyvin menee mutta menköön.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
MRT:n tapahtumassa Kemorassa viime viikonvaihteessa oli ihan kivasti autoja lähtöruudukossa. En nyt ihan tuoreeltaan muista koska viimeksi olisi ollut 11 SS-luokan autoa samaan aikaan viivalla. Toki tasoero Westmanin kahden Porsche GT3n ja vastaavasti Kivipellon Sumpin välillä on valtaisa (10 sekuntia per kierros) mutta parempi sekin kuin normit 2-5 auton lähdöt. Ja AKK:n Thö Gran Turismo ei vedä väkeä lainkaan. Liekö syynä pilviin nostetut osallistumismaksut (täytyyhän Kymiringin tappiot jollain kuitata) ja tekniset säännöt. Noita GT3 luokituksen autoja ei enää Suomessa ole kuin Porschet ja Jonnen wanha Viper kun mm. molemmat Gallardot on myyty ulkomaille ja Luxury Carsin herroilla on tärkeämpääkin tekemistä kuin rallatella jossain kyläkilpailuissa - esim. järjestää asiakastilaisuuksia Nyrrelle.
Sinällään harmi et jopa Kemoran baana on hieman liian hidas ja syheröinen jotta Öbergin Bemulla olisi oikeasti kyennyt haastamaan Westmanin Porschea. Suorilla Bemu kyllä laukkasi mutta loppulenkin muutama tiukka kurvi hidasti menoa. Markku Hannula puolestaan todisti jälleen kerran, että osaavissa käsissä vanhan ja varsin vakion E36 M3:nkin saa ehtimään isompiensa vauhtiin. Ei ihme ettei Roadsport 2A:ssa muilla oikein ole ollut asiaa kärkeen.
Ans kattoo kuinka moni tuosta vaivautuu suunnilleen kuukauden kuluttua Alastarolle kauden päätökseen ja saatasko vielä muutama auto lisää viivalle.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Onhan noita mrt:n kisoja merkitty kalenteriin vielä yhdet Botniaringille ja kemoraan myös.

Harmittaa kun en päässyt paikalle. Ajoiko M. Hannula semeillä vai slikseillä? Hänen jokin aika sitten kemoran roadsport-kisoissa semeillä ajamansa aika laittaa useammat ss-luokan sliksiautot häpeämään.

Niemelän Mika m3 bemarillaan olisi antanut huomattavasti Öbergiä enemmän vastusta Porscheille.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Onhan noita mrt:n kisoja merkitty kalenteriin vielä yhdet Botniaringille ja kemoraan myös.

Harmittaa kun en päässyt paikalle. Ajoiko M. Hannula semeillä vai slikseillä? Hänen jokin aika sitten kemoran roadsport-kisoissa semeillä ajamansa aika laittaa useammat ss-luokan sliksiautot häpeämään.

Niemelän Mika m3 bemarillaan olisi antanut huomattavasti Öbergiä enemmän vastusta Porscheille.
Enpäs huomannut katsoa millaiset gummit siellä oli alla. Mustat ja suunnilleen pyöreät muttei välttämättä Pirellit.

Ihan varmasti Mikan hengitysavustettu Biimeri olisi ollut kova sana. Kuin myös Peltolan C6:n ja Riikosen Solution F. Junnua vaan ei ole tänä suvena missään näkynyt. Roadsportin säännöt kuulemma muuttuneet ja mahdollistavat nyt M3:n 4-cyl koneen myös A:han. Joidenkin juttujen mukaan Riikosen pajalla olisi sellainen tekeillä. Ja kun Junnu jotain tekee niin yleensä se on sairaan nopee. Kemoran RS-kapinoissa voitosta ajoivat Paulanto (Junnun nopeaksi opettamalla autolla) ja Hannula. Muilla ei siihen taistoon ollut asiaa. Esim. Eemeli oli liki 3 sekuntia kierroksella hitaampi.

Kitissä on juu kisoja merkitty vaikka kuinka ja paljon mut veikkaanpa et peruutetaan lähempänä määräpäivää. MRT:n itsensä julkaiseman kalenterin mukaan kaudessa olis 4 SS/TC kisaa: 14/5 Alastaro, 4/6 Botnia, 10/7 Kemora ja 3-4/9 Alastaro SM

Alastaron tulvakisassa ei ollut juuri ketään paikalla, Botnialla oli sit Öberg, Sten Jarl (V8 BMW GTR), Holm (V8 Manta) ja Raimo Niemi Porsche 992 GT3. Ei siitäkään mitään oikeaa kisaa saanut aikaiseksi etenkin kun Öberg hajotti autonsa jo harjoituksissa.
 

Riki

New member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
4
… ja Riikosen Solution F. Junnua vaan ei ole tänä suvena missään näkynyt. Roadsportin säännöt kuulemma muuttuneet ja mahdollistavat nyt M3:n 4-cyl koneen myös A:han. Joidenkin juttujen mukaan Riikosen pajalla olisi sellainen tekeillä.
Näihin asioihin voin valaista sen verran, että Solutioniin ei ole tällä hetkellä vaihteistoa. On ollut modifioitavana jo aika pitkän tovin, tämä kausi on taputeltu siltä osin. Tarkoitus kuitenkin on kuulemma ajaa silläkin jahka aski tulee joskus takaisin.

Roadsportin uudet säännöt mahdollistaa S14-moottorin istuttamisen E30:n keulalle (eli saa ajaa nyt vaikka E30 M3:lla). Semmosta ei kuitenkaan ole synnytteillä, mutta E21 koriin kyseinen tekniikka on tulossa. Itse moottoriahan on saanut käyttää kyllä jo aiemminkin. E21:n lisäksi valmistumassa on yksi E30 ahdistettuna, joka saatetaan nähdä jo tänä kesänä radalla.
 
Viimeksi muokattu:

Fastlane

Well-known member
Liittynyt
1.2.2011
Viestit
141
Kouvola ei ilmeisesti kelvannut Nitro Circukselle vaan vetäytyivät kokonaan ja ehkä sitten joskus Kymille jos rata valmistuu.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1463
Kouvola ei ilmeisesti kelvannut Nitro Circukselle vaan vetäytyivät kokonaan ja ehkä sitten joskus Kymille jos rata valmistuu.
Epäilisin että syy oli siinä että Pastrana ajatteli ettei kaluston rahtaaminen enään Suomeen Ruotsin jälkeen kannata jos joutuu liikuttamaan kisan Kouvolaan
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Näihin asioihin voin valaista sen verran, että Solutioniin ei ole tällä hetkellä vaihteistoa. On ollut modifioitavana jo aika pitkän tovin, tämä kausi on taputeltu siltä osin. Tarkoitus kuitenkin on kuulemma ajaa silläkin jahka aski tulee joskus takaisin.
Mikäs sen salkun on hajoittanut? Luulis noita vaihteistoja löytyvän maailmalta suht. kivuttomasti kun ei kuitenkaan mistään 1of1 F1-laatikosta tms. ole kyse.

Roadsportin uudet säännöt mahdollistaa S14-moottorin istuttamisen E30:n keulalle (eli saa ajaa nyt vaikka E30 M3:lla). Semmosta ei kuitenkaan ole synnytteillä, mutta E21 koriin kyseinen tekniikka on tulossa. Itse moottoriahan on saanut käyttää kyllä jo aiemminkin. E21:n lisäksi valmistumassa on yksi E30 ahdistettuna, joka saatetaan nähdä jo tänä kesänä radalla.
Muistelen et aikanaan E30 M3:n haluttiin varta vasten sulkea pois RS A:sta samoin kuin Cossy Sierra. Jos halusi nelarilla ajaa, niin se oli lapioitava sit 2002:n keulalle. Urpo-Volvo kyllä kelpasi. Ja syystä tai toisesta A-ryhmän Rover Vitesseä tai XJR-replicaa ei kukaan ole vielä(kään) viivalle tuonut. Koreja ei Suomessa liiemmälti ole näkynyt mut ymmärtääkseni saarilta löytyy kyllä aihioita.
No eniveis, jäämme mielenkiinnolla odottamaan tätä tekohengitettyä biimeriä. Kaikki mihin Junnu kätensä iskee, tahtoo muuttua ripeäksi.
 

Riki

New member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
4
Mikäs sen salkun on hajoittanut? Luulis noita vaihteistoja löytyvän maailmalta suht. kivuttomasti kun ei kuitenkaan mistään 1of1 F1-laatikosta tms. ole kyse.
Aski ei missään vaiheessa hajonnut, mutta 6-vaihteisena se ei olisi tullut kestämään ahtamisen myötä tullutta lisävääntöä (Wareliuksen sisarautossa niitä on tainnut porsia), joten se muutetaan vahvistetuksi 5-vaihteiseksi. Valmiita osia toteutukseen ei ole ollut olemassa, mutta vaikka malmikoiralla olisi lähdetty materiaalia etsimään, niin silti voinee sanoa savotan ottaneen enemmän aikaa kuin missä käsityksessä alunperin oltiin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Muistelen et aikanaan E30 M3:n haluttiin varta vasten sulkea pois RS A:sta samoin kuin Cossy Sierra. Jos halusi nelarilla ajaa, niin se oli lapioitava sit 2002:n keulalle. Urpo-Volvo kyllä kelpasi. Ja syystä tai toisesta A-ryhmän Rover Vitesseä tai XJR-replicaa ei kukaan ole vielä(kään) viivalle tuonut. Koreja ei Suomessa liiemmälti ole näkynyt mut ymmärtääkseni saarilta löytyy kyllä aihioita.
No eniveis, jäämme mielenkiinnolla odottamaan tätä tekohengitettyä biimeriä. Kaikki mihin Junnu kätensä iskee, tahtoo muuttua ripeäksi.
E30 M3 ja Cossu Sierra jätettiin tarkoituksella ulos silloin aikoinaan, koska epäiltiin jonkun hankkivan sellaisen valmiin kilpa-auton ja pieksevän kaikki muut ja kukaan ei olisi halunnut sen jälkeen osallistua. Siksi luokitustodistuksen päivämäärä oli se mikä oli. Molempiin koreihin oli luokiteltu kuusisylinterinen moottori ennen mainittua päivää. Nykyään ei taida olla pelkoa, että joku uskaltaisi aidon e30 M3:n taluttaa radalle muiden RS autojen joukkoon ja kopionkin rakentaminen on lähes yhtä kallista.

Nelarin sai lapioida myös e21:sen keulalle, mutta se ei ole syystä ja toisesta ollut erityisen suosittu korimalli. Se oli luokiteltu sekä nelosella että kuutosella. Volvo myös kelpasi, koska se oli luokiteltu ennen mainittua päivämäärää.

Rover Vitessellä voisi ehkä keritä v8 luokassa, mutta aika paljon joutuisi muutoksia autoon tehdä. Helppoa on tietysti laittaa moottoriksi joku onneton LS, mutta mitä hauskaa siinä on? LS swap pilaa auton kuin auton ja puristina haluaisin nähdä Roverin konetilassa sinne kuuluvan moottorin. Vaihteisto ja akselistot ovat sitten asia erikseen ja niihin panostamalla saattaa vauhti löytyä. Ei kai moinen Rover ollut mitenkään ehdoton voittaja-auto edes omana aikanaan?

XJR Jagge olisi kyllä hieno nähdä. Olenkin ajatellut mielessäni, että Roadsport V8 -luokka pitäisi muutta Roadsport V -luokaksi, johon saa osallistua v8, v10 ja v12 moottorisilla autoilla. Roadsport A -luokkaan tekemällä Jaggen tulisi painaa niin paljon, ettei hommassa ole mitään järkeä. Tiedä sitten olisiko muutenkaan, mutta onpahan ainakin erilainen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Muistelin et Jagge olis luokiteltu jo aiemmin (niin että menis I-ikäkaudelle) mutta ei näemmä. Roadsportin nykysäännöilä olis tosiaan turhan painava ja sitä kautta hidas kuin Huhdan Cäkkylä. Rover Vitessejä ei tainnut Suomessa A-ryhmässä olla kuin Ruusulla. Rallin puolella Donner ajoi muutaman kisan myös sellaisella ja se auto oli hetken aikaa sen jälkeen eräällä tuttavalla. En sit tiedä mihin hukkasi.
 
Ylös