Kerrankin joku (Renessanssinero) pureutui asiaan, eli Somalien itse suorittamiin rikoksiin. Myös itse olen nähnyt tuon rasismikortin nousevan esiin useammin kuin kerran. Esimerkkitapauksena vaikka nuo yläasteella aikoinaan olleet somput, jotka joka kerta kun heitä rangaistiin jostain, tai siirrettiin jonon päähän ohittelusta (tekivät tätä koko ajan ruokalassa ja kaikissa muissa jonoissa), he syyttivät opettajaa/rehtoria/muita oppilaita rasisteiksi.
Myös muut somalit, joita olen kohdannut ovat aika samanlaisia tapauksia. Varmasti poikkeuksia löytyy, mutta yleensä somaleista kuullessani sävy on negatiivinen, ja liittyy heidän suorittamaan väkivaltaan, joko fyysiseen tai henkiseen.
Mielestäni maahanmuuttosysteemiä pitäisi muuttaa, eli ottaa käyttöön ns. "Maahanmuuttajan rikospassi". Lievästä rikkeestä, kuten näpistyksestä tai vastaavasta saa yhden merkinnän, hieman vakavammasta kuten lievästä pahoinpitelystä tai kunnianloukkauksesta kaksi merkintää ja erittäin vakavasta kuten törkeä pahoinpitely, huumausainerikokset tai vielä pahemmat ovat automaattinen kolme merkintää. Ja kolmesta merkinnästä saa yhden suunnan lipun takaisin kotimaahan.
Tämä ei valitettavasti tule koskaan toteutumaan, koska maahamuuttajat rikastavat kulttuuriamme (erilaisilla rikoksilla) ja lisäksi tämähän olisi rasistista, ainakin maahanmuuttajien ja Astrid Thorsin mielestä.