"Suomi on maailman paras paikka opiskelijalle"

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Hurmurisija sanoi:
Sen sijaan ala- tai yläasteelle ne eivät kuulu. Siellä oppilaiden väliset kehityserot voivat vielä olla hyvin suuria. Mielestäni Suomen koulujärjestelmän keskeisin vahvuus on se, että se ei edes yritä erottaa jyviä akanoista liian aikaisin.
Toi pitää ajatella ainekohtaisesti. Ylä-asteelle ne jo kuuluisivat mielestäni tiettyjen aineiden tunneille. Esim. matematiikkaan sitä kaivattaisiin ehdottomasti, heti ja jyrkästi. Sitten ehkä myös liikuntaan. Mutta sitten taas äidinkieleen (kypsyysaine) tai historiaan? Ei missään tapauksessa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Giffen:[ sanoi:
Toi pitää ajatella ainekohtaisesti. Ylä-asteelle ne jo kuuluisivat mielestäni tiettyjen aineiden tunneille. Esim. matematiikkaan sitä kaivattaisiin ehdottomasti, heti ja jyrkästi. Sitten ehkä myös liikuntaan. Mutta sitten taas äidinkieleen (kypsyysaine) tai historiaan? Ei missään tapauksessa.
Miksi mielestäsi kielellisesti lahjakkaita ei pitäisi erottaa omaksi ryhmäkseen mutta matemaattisesti lahjakkaat pitäisi? Minkälainen on logiikka ajattelusi taustalla?
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Hurmurisija sanoi:
Miksi mielestäsi kielellisesti lahjakkaita ei pitäisi erottaa omaksi ryhmäkseen mutta matemaattisesti lahjakkaat pitäisi? Minkälainen on logiikka ajattelusi taustalla?
Musta tuntuu, että takana on kaikkea muuta kuin logiikka... Tai, mites se menee, ne kielet on vaan ulkolukuu ja matikkaan tarvitaan päätä....:rolleyes: :D :D
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
S.A sanoi:
Musta tuntuu, että takana on kaikkea muuta kuin logiikka... Tai, mites se menee, ne kielet on vaan ulkolukuu ja matikkaan tarvitaan päätä....:rolleyes: :D :D
Kirjailijaksi tai kielenkääntäjäksi synnytään, tuosta noin vain. Viis opetuksesta. Niin kai se sitten on.
 

Stig Helmer

Banned
Liittynyt
5.3.2004
Viestit
4457
Mielestäni on ihan turha tuhlata resursseja sellaisten lasten kouluttamiseen mm. matematiikassa ja kielissä, joita opiskelu ei kiinnosta, ja ovat jo päättäneet että opiskelu jatkuu jossain muualla kuin lukiossa. Lahjakkaille ja motivoituneille sitten parempaa perusopetusta.
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Hurmurisija sanoi:
Kirjailijaksi tai kielenkääntäjäksi synnytään, tuosta noin vain. Viis opetuksesta. Niin kai se sitten on.
Toi mun kommentti oli piiki Giffenille :)

Mutta täytyy sanoa, ettei kaikilla ole taipumuksia oppia kieliä yhtä hyvin kuin toisilla, eivätkä kaikki ole yhtä matemaattisesti lahjakkaita. Kirjailija ammattina on sitten jo vähän toista luokkaa myös...
Kielenkääntäjäksi voit saada koulutuksen, mutta voiko joku opettaa kirjoittamaan hyviä kirjoja? Laskisin kirjailijan vähän samaan kastiin muusikon kanssa...
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Hurmurisija sanoi:
Miksi mielestäsi kielellisesti lahjakkaita ei pitäisi erottaa omaksi ryhmäkseen mutta matemaattisesti lahjakkaat pitäisi? Minkälainen on logiikka ajattelusi taustalla?
Matemaattisesti lahjakkaat pitäisi ehdottomasti erotella, siitä en suostu uskomaan että kukaan on eri mieltä. Matemaattinen lahjakkuus on vain niin selvästi synnynnäistä ja eri tasoista yksilöiden välillä. Täysin turhaa edes yrittää pakottaa opiskelijoita samalle viivalle.

Äidinkieli ja sen opetus on selvästi monimutkaisempaa. Ihan lähtökohtaisestikkin jokaisen pitäisi osata kirjoittaa ja lukea erittäin hyvin. Ja kuten tuossa tuli jo esille: kyllähän esim. erittäin lahjakkaille kirjoittajille voidaan pitää lisäopetusta. Näin tapahtuu jo nykyäänkin, äidinkieltä voi valita ylä-asteella valinnaisaineeksi siinä missä muitakin. Sitten viellä ihan henkilökohtaisena mielipiteenä: äidinkielen luokassa opetus ei kärsi, vaikka opiskelijat olisivatkin eri tasoisia. Koska mielestäni kirjoittamisessa tärkein kehittävä tekijä on opettajan henkilökohtainen palaute jokaisen aineen kohdalla. Siihen palautteeseen ei niinkään vaikuta se, mitä kaveri vierellä osaa.

Vieraissa kielissä on jo olemassa erillaiset tasot ja minun puolestani niitä saisi lisätä entisestään. Se on vain vaikeata, koska joissain kielissä ryhmät ovat muutenkin niin pieniä, ettei niitä voi entisestään jakaa. Muuten menee yksityisopetukseksi, johon tuskin valtiolla ja kunnilla on varaa.

Ja Estate pitää piikittelyt ihan itsellään ;)
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Giffen:[ sanoi:
Näin tapahtuu jo nykyäänkin, äidinkieltä voi valita ylä-asteella valinnaisaineeksi siinä missä muitakin.
Voi sitä matematiikkaakin valita... En kyllä sitten tiedä, ops-uudistus vähentää valinnaisia, valinnaiset vähenevät ja se tietenkin karsii tarjontaa...
Vieraissa kielissä on jo olemassa erillaiset tasot ja minun puolestani niitä saisi lisätä entisestään. Se on vain vaikeata, koska joissain kielissä ryhmät ovat muutenkin niin pieniä, ettei niitä voi entisestään jakaa. Muuten menee yksityisopetukseksi, johon tuskin valtiolla ja kunnilla on varaa.
Kuten tuossa toteat, ne varat, ne varat. Tason mukaisiin pienryhmiin ei ole varaa ainakaan kaikkialla.
Kielissä on mielestäni erityisen haitallista ryhmät, joissa osa viittaa kintaalla koko paskalle. Sitä kieltä kun pitäisi oppia muuallakin kuin paperilla. Mutta yritä siinä sitten opettaa sille 16 hengen luokalle, josta puolta ei kiinnosta ja loppu puoli ei uskalla avata suutaan. Tai jos uskaltaa, niin tuomio hikeksi on selvä.

Englantia, ruotsia ja ranskaa koulussa tässä opiskelen (saksaa en, 5. luokalla olisi ollut mahdollisuus aloittaa, mutta silloinen enkun opettajamme teki harvinaisen selväksi, että silloisella 7 oppilaan luokallamme oli vain yksi oppilas, jonka sitä olisi kannattanut alkaa, joka siis en todellakaan ollut minä :) ) ihan hyvin tuloksin, ettei minua varmaan voi syyttää huonoksi oppilaaksi, joka luokalla selittää menestystään...

Ja Estate pitää piikittelyt ihan itsellään ;)
Täytyyhän mun nyt päivien piristykseksi jotain tehdä... :rolleyes: :)
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Giffen:[ sanoi:


Kannattaa muistaa myös, että korkeakouluun pääseminenkin on joskus kovan työn takana. Pääsykokeissa tarvitsee osata lukion oppimäärä mahdollisimman hyvin (tämä tosin vain omasta kokemuksesta, joka sisältää vain kolme pääsykoetta). Mitä paremmin lukion pohja-asiat ovat hallussa, sen paremmin pääsykokeet menevät ja sen paremmin pääsee yliopistoon.

Myöskin erikoislukioiden kovempi työtahti "opettaa opiskelemaan". Opiskelu voi joskus olla todella rankkaa ja mitä kovempi rutiini siihen on kehittynyt lukiossa, sitä paremmin se onnistuu yliopistossakin. Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.

Tämä on taas näitä mutu juttuja. Lukion oppimäärällä ja sen hyvin osaamisella ei ole mitään hyötyä pyrittäessä esim. oikkikseen ja kauppakorkeaan. Ainoa hyöty on lukiontodistus pisteillä, mutta itse kokeessa ei paljon lukion opetukset auta.

Tuosta opettaa opiskelemaan voi olla jopa hyötyäkin. Mitä aikaisemmin oppii tavan sisäistää tietoa nopeasti sen parempi.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
holvius sanoi:

Tuosta opettaa opiskelemaan voi olla jopa hyötyäkin. Mitä aikaisemmin oppii tavan sisäistää tietoa nopeasti sen parempi.
Meillä oli aikanaa muutama niin valveutunut opettaja, että sanoivat suurinpiirtein näin: "Eihän teille tästä oikeasti paljon hyötyä ole. Lähinnä tämä antaa hyvän pohjan sille, että 'osaatte opiskella'".
Mutta veikkaan, että tuota samaa sanontaa viljellään muodossa tai toisessa monissa muissakin kouluissa, sen verran usein olen sen kuulleisiin kavereihin törmännyt.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Giffen:[ sanoi:
Matemaattisesti lahjakkaat pitäisi ehdottomasti erotella, siitä en suostu uskomaan että kukaan on eri mieltä. Matemaattinen lahjakkuus on vain niin selvästi synnynnäistä ja eri tasoista yksilöiden välillä.


En usko. Monilla alueilla maailmassa matemaattinen osaaminen on yleisesti paljon parempaa kuin Suomessa. Se tuskin on seurausta geeneistä vaan yksinkertaisesti opetuksesta. Toki sielläkin huonompia ja parempia, mutta yleinen taso on kuitenkin korkea.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
holvius sanoi:
Tämä on taas näitä mutu juttuja. Lukion oppimäärällä ja sen hyvin osaamisella ei ole mitään hyötyä pyrittäessä esim. oikkikseen ja kauppakorkeaan. Ainoa hyöty on lukiontodistus pisteillä, mutta itse kokeessa ei paljon lukion opetukset auta.
Olis pitäny muotoilla lause toisin. "Saattaa" olla hyötyä. Niin kuin sanoin, itse tein kokeita kolme ja jokaisessa tarvittiin lukion oppimäärää:

1) Lääketieteellinen (yliopisto): Ainoa osattava asia kokeeseen oli Galenos-kirja. Ja se joka on Galenokseen joutunut törmäämään elämänsä aikana, tietää varmasti että sen lukeminen edellyttää lukion fysiikan ja kemian erinomaista osaamista. Galenoksessa ei kerrata juuri mitään vanhaa. Kirja on vielläpä niin sekava ja vaikeaselkoinen, ettei sitä kannata ilman pohjatietoja yrittää lukea.

2) Farmasia (yliopisto): Erittäin suositulle Proviisori-linjalle tarvitsi lukea koko lukion kemian oppimäärä lukion kirjoista, yksi lukion fysiikan kirja ja lisäksi 600-sivuinen tiiliskivi nimeltä "ihmisen fysiologia". Tässä näkyy selvimmin hyöty lukion oppimäärän hallinnasta. Mitä sitä kertaamaan vanhoja kirjojaan, kun on juuri asiat lukiossa lukenut.

3) Insinööri (ammattikorkeakoulu): Ei pääsykoe kirjoja. Tehtävät "yllätys" kokeessa olivat yksinkertaisia lukion matemaattisia perustehtäviä.

Mutta on olemassa myös paljon kokeita, joissa lukion oppimäärä on kohtuu turha...

Hurmurisija sanoi:
En usko. Monilla alueilla maailmassa matemaattinen osaaminen on yleisesti paljon parempaa kuin Suomessa. Se tuskin on seurausta geeneistä vaan yksinkertaisesti opetuksesta. Toki sielläkin huonompia ja parempia, mutta yleinen taso on kuitenkin korkea.
Tostahan oli tutkimus samaan aikaan, kun todettiin suomalaisten olevan maailman parhaita lukijoita? Japanilaiset koululaiset olivat parhaita ja suomalaisetkin parhaimmistoa. Eivät suomalaiset paljoa jälkeen jää tässäkään. Ja tietysti opetuksen taso vaikuttaa oppilaiden tasoon, mutta haluatko siis että 'huonoja' opetetaan paremmin kunnes heidät saadaan samalla tasolle hyvien kanssa? :) Matematiikka on kanssa sellainen oppiaine, jossa ne vaan-ahkerat tippuu jossain vaiheessa kelkasta. Lukioon tullessa oli kiva seurata miten joidenkin oppilaiden arvosanat tippuivat pitkässä matematiikassa yhtäkkiä viidellä numerolla ylä-asteeseen verrattuna.

No ehkä joku voi väittää sitten ettei ole olemassa eritasoista lahjakkuutta matemaattisiin aineisiin. Mutta en aio uskoa, koska se sotii niin voimakkaasti kaikkea näkemääni ja kuulemaani vastaan.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Ei pidä unohtaa tätäkään tärkeää kansanryhmää :thumbup:
He palaavat kohta kesälaitumiltaan intoa puhkuen!
Neljä Ruusua

Kansankynttilät

kieltoja, tauluja, opasteita
sääntöjä, ilmeitä väsyneitä
kouluja, kirjoja, papereita
julmia turhia numeroita

keitä ne on ne kansankynttilät jotka valaisevat
harmaankin päivän ja leikit opettaa, kertokaa
missä ne on ne kansankynttilät jotka kuuntelevat
huolien nuorien puolesta liputtaa

ruskeita keuhkoja syöpyneitä
vaaroja vaanii laseissa
hävinneitä ehkäisyvälineitä
vastuu virtaa aseissa

keitä ne on ne kansankynttilät jotka valaisevat
harmaankin päivän ja leikit opettaa, kertokaa
missä ne on ne kansankynttilät jotka kuuntelevat
huolien nuorien puolesta liputtaa

vilkkaus on aina vakavaa ja
siihen tehokas hoito tärkeä
nappeja naamaan ja sairaalaan
siinäkö on sitten järkeä?

keitä ne on ne kansankynttilät jotka valaisevat
harmaankin päivän ja leikit opettaa, kertokaa
missä ne on ne kansankynttilät jotka kuuntelevat
huolien nuorien puolesta liputtaa
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Tiedoksi vaan teille; piilotasokurssit ovat olleet käytössä monissa kouluissa jo pitkään!

Opiskelu ja koulussa menestyminen on pääosin kiinni jokaisesta itsestään; se, joka kehtaa opiskella kunnolla myös menestyy - ennemmin tai myöhemmin:thumbup:
 
Ylös