Surkuhupaiset formula1 kuskit ja tallit

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Surkuhupaisin talli:

Life:
Tallin historia alkoi kaudella 1988-1989 kun alkoi f1-talliprojekti nimeltä FIRST.
Divila lähti suunnitteli ensimmäisen auton. Kun Divila näki valmiin f1-auton, niin ensimmäiseksi silmään pisti: Vaihdelaatikkojärjestelmän virheellisyys, jousituksen kiinnityspisteiden virheellisyys, muutenkin auto vaikutti erittäin epäturvalliselta ja surkealta.

Hän sanoi FIRST tallin johdolle auton olevan "aikapommi", varoitti kuskeja ajamasta kyseisellä autolla ja aloitti oikeustaistelun ettei hänen osallisuuttaan saisi mainita kyseisen kuolemanloukun suunnittelussa[toisin sanoen talli oli tehnyt umpilaadutonta työtä kasatessaan autoa]. Epäonnistuivat toistuvasti FIA:n törmäystesteissä ja eivät tämän takia saaneet ajaa kaudella 1989. Kaudella 1990 talli osallistui kyseisellä autolla f1-sarjaan. Tallin nimi oli nyt Life

Tallin erikoisuutena oli heidän itserakentamansa W12-moottori [ei siis V12]. Tässä siis ei ollut kahta kuuden sylinterin rivistöä vaan kolme neljän sylinterin riviä, millä tavoiteltiin V12-tehoja, mutta siten, että moottorin saisi pakattua V8:n tilaan
Heidän tavoitteensa oli markkinoida kyseistä moottoria muille talleille.

Ensimmäisessä esiaika-ajossa Gary Brabham saavutti Lifen autolla Phoenixin radalla ajan 2.07.147.. Hän oli 30 sekuntia hitaampi kuin seuraavaksi hitain [Claudio Langes umpisurkealla Eurobrunilla].. ja melkein 38 sekuntia paaluajasta.
Brasiliassa Brabham sai ajetuksi radalla yhteensä n. 400 metriä. Tämän jälkeen Brabham jätti tallin.

Tilalle tuli Bruno Giacomelli, mutta hän saavutti Imolassa parhaimmillaan ajan: 7.16.212. Monaco antoi hieman "lupaavia" tuloksia kun hän sai parhaimmallaan ajan 1.41.187 mikä oli vain 13 sekuntia siitä, mitä vaadittiin, että selvisi esiaika-ajoista etiäppäin. Canadassa hän oli 20 sekuntia tuosta, mutta Mexicossa sai taas parhaimmaksi ajakseen 4:07.475. Ranskassa auto ei kestänyt yhtään kierrosta.

Silverstonessa hän oli vain 14 sekuntia hitaampi kuin Olivier Groullard, joka ajoi Osellaa ja oli 4. nopein esikarsija, mutta Saksassa hän oli taas 20 sekuntia vastaavasta tasosta. Unkarissa 18, Belgiassa 20 ja Italiassa Monzan radalla 27 sekuntia jäljessä!

Heidän "vallankumouksellinen" moottori osottautui täysin sudeksi: Kyseisestä moottorista huhuttiin ottavan reilusti alle 500 hevosvoimaa irti ja moottori kesti korkeintaan n. 7-8 kierrosta; useimmiten 1-2 kierrosta. Ei tosin tuo auto noin muutenkaan ollut kuin korkeintaan "juostenkustu".

Portugaliin he olivat saaneetkin Judd:n V8-moottorit. Tosin tiimin ammattitaitoisuus oli nähtävissä siinä, että nyt he eivät saaneet moottorikatetta enää paikalleen kun tuo moottori oli asennettuna! Tästä syystä he eivät ajaneet Portugalissa. Espanjassa auto saatiin taas radalle, mutta silti auto jäi 18s esiaika-ajojen vauhdeista. Talli ei ymmärrettävästi matkustanut Japaniin ja Australiaan ja vetäytyi sarjasta ensimmäisen kautensa jälkeen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rusinakin on ilmeisesti löytänyt sivuston www.f1rejects.com ? Eipä siinä, loistosivu, mutta kääntämiseen voisi käyttää enemmänkin huomiota jos sellaista päättää harrastaa. :rolleyes: ;)

Sen verran ainakin täydentäisin ja korjaisin, että Richard Divila tosiaan vastasi osasta suunnittelua, mutta pohjana toimi FIRSTin F3000-luokassa käyttämä March 88B, eikä hän myöskään vienyt auton suunnittelua loppuun siirryttyään Ligierille vuodenvaihteessa 1989. FIRST oli ex-F1-kuski Lamberto Leonin Ykkösiin aikonut F3000-tiimi, mutta Life-nimen talli sai autot itselleen moottoreitaan esitelläkseen hankkineen Ernesto Vitan (Vita=Life=elämä) mukaan.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Minusta on hienoa että esim. Rusina ja ja Bobakki vaivautuvat kaivelemaan tietoa myös entisiltä ajoilta ja muutenkin vähän syvällisempää tarinaa formuloiden taustoista. Se että joku korjaa tai tarkentaa toisen tekstiä ei mielestäni ole suinkaan mikään epäluottamuslause vaan positiivinen merkki näiden kavereiden kiinnostuksesta lajiin. Hyvä pojat, jatkakaa samaan malliin niin tälläinen suorastaan olemattomalla kielitaidolla varustettu lajin seuraaja saa aina uutta kiinnostavaa luettavaa. :thumbup:
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4515
Sijainti
Kokkola
Onhan noita. Heti muistuu mieleen Pedro Lamy. Muutaman aivan järjettömän mokan äijältä on saanut nähdä.. Kun katsoo ilmakuvaa takaapäin siitä Imolan 1994 startista, niin minkä hemmetin takia sen pitää yhtäkkiä mennä vasemmalle.. Sitten rysäyttää TÄYSILLÄ JJ:n Benettonin perään. Ja sitten se kun se ajaa ulos Adelaidessa 1995.. Äijä yrittää saada oikaistua auton menosuuntaan mutta auto pyörii kuin puolukka eräässä paikassa. Mustakari: "Eikun autokouluun.." :D
 

niki

positiivari
Liittynyt
30.7.2005
Viestit
155
Sijainti
Rollo
Joo ihan hyvä että jotkut kääntävät sujuvasti englannin kielisiltä sivuilta kivoja f1-juttuja. Nyt sitä harmittelee ku ei kouluaikoina ollut skarppina englannin kielen tunnilla, ulkomaisilla sivustoilla on varmasti paljon sitä mitä suomenkielellä ei löydä.

ps. Hieno juttu Rusina, lisää tämmöisiä tahtoo! :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Teemu Puumala sanoi:
Onhan noita. Heti muistuu mieleen Pedro Lamy. Muutaman aivan järjettömän mokan äijältä on saanut nähdä.. Kun katsoo ilmakuvaa takaapäin siitä Imolan 1994 startista, niin minkä hemmetin takia sen pitää yhtäkkiä mennä vasemmalle.. Sitten rysäyttää TÄYSILLÄ JJ:n Benettonin perään. Ja sitten se kun se ajaa ulos Adelaidessa 1995.. Äijä yrittää saada oikaistua auton menosuuntaan mutta auto pyörii kuin puolukka eräässä paikassa. Mustakari: "Eikun autokouluun.." :D
Jaa. Onhan Lamy nyt vielä ihan rattimiehiä verrattuna moniin muihin 90-luvun alkupuolella F1-sarjassa piipahtaneisiin yrittäjiin (Adams, Inoue, Schiattarella, Lavaggi, Deletraz, Noda...). Eiköhän syy vasemmalle koukkaamiseen ollut aika selvä, siellä oli tilaa kun kaikki JJ:n auton nähneet pyrkivät oikealle. Toki vanha viisaus on, että mikäli lähdössä aukeaa yllättäen tuollainen tila, ei sinne kannata suin päin hyökätä, koska todennäköisesti edestä löytyy este.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sen verran rattimies, että oli medioiden mukaan vahvasti ehdolla loppukaudelle 1993 Sauberin rattiin kun Lehdolla meni sukset ristiin tallin kanssa.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4515
Sijainti
Kokkola
Yksi näistä japanilaisista suhareista.. Toranosuke Takagi. Osasi kyllä hyvänä päivänä ajaakin (mm. 1998 Tyrrellillä 13.ruutu Australiassa) mutta oli kyllä melkoinen koheltaja, sellainen kuva meikäläisellä ainakin jäi..
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Myös Riccardo Rosset tulee mieleen. Hävisi melkein joka kisassa Takagille, ja jopa karsiutui muutamasta.
 

Krikke

Yleinen höntsäilijä
Liittynyt
25.1.2006
Viestit
755
Sijainti
Selostuskopin katossa
Katsottuani F1-tietosanakirjasta löysin tälläisen artikkelin:

Andrea Moda:

Italialaisen kenkätehtailijan Andrea Sassettin unelma F1-tallin omistamisesta on kilpa-autoilun historian surkuhupaisimpia tarinoita.

Sassetti osti syyskuussa 1991 Colonin F1-tallin,sopi moottoritoimituksesta Juddin kanssa ja ilmoitti Andrea Moda -tallin MM-sarjaan 1992.
Ensimmäinen takaisku tuli,kun tallilta evättiin osallistuminen kauden avauskilpailuun.Se ei ollut maksanut FIA:lle vaadittua 100 000 dollarin pankkitalletusta.

Seuraavaan kilpailuun talli saapui täydellä miehityksellä,mutta sen autojen rakentaminen oli yhä kesken eikä kumpikaan niistä päässyt radalle.

San Marinon GP:hen talli ilmoitti kuljettajikseen Roberto Morenon ja Perry McCarthyn,mutta McCarthy ei saanut FIA:n superlisenssiä eikä Moreno selviytynyt esikarsinnasta.

Kanadan GP:ssä talli jäi ilman moottoreita,koska Sassettin maksut Juddille olivat myöhässä. Moreno ja McCarthy jatkoivat sinnikästä yrittämistään,mutta putosivat säännöllisesti esikarsinnassa.

Elokuussa FIA ilmoitti tallille,että elleivät sen esitykset parane,sitä uhkaa sulkeminen MM-sarjasta. Vain pari viikkoa myöhemmin Sassetti pidätettiin Belgian GP:n varikolla epäiltynä laskujen väärentämisestä, ja kun talli ilmestyi Monzaan Italian GP:tä varten syyskuussa,se käännytettiin varikon portilla: FIA oli sulkenut tallin sarjasta "sen vahingoittua lajin mainetta".

Ja tottakai kuva "auosta":

 
Viimeksi muokattu:

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Teemu Puumala sanoi:
Yksi näistä japanilaisista suhareista.. Toranosuke Takagi. Osasi kyllä hyvänä päivänä ajaakin (mm. 1998 Tyrrellillä 13.ruutu Australiassa) mutta oli kyllä melkoinen koheltaja, sellainen kuva meikäläisellä ainakin jäi..
Samaan sarjaan kuin Lamykin, eli ei missään nimessä historian surkuhupaisimpia kuskeja. Takagi oli hyvinkin nopea, tosin epäluotettava kuten japanilaisilla on tapana.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Andrea Modan touhuista löytyy parikin kuskin turvallisuuden vaarantanutta tempausta. Silverstonessa Perry McCarthy laitettiin esikarsintaan käytetyillä sadekelin kumeilla, vaikka rata oli lähes kuiva. Siitä huolimatta McCarthy oli raivota itsensä mukaan kilpailuun. Tallin historian viimeisessä kilpailussa Belgiassa hänen autoonsa laitettiin vanha, väsynyt ohjauspylväs ja McCarthyn tullessa Eau Rougeen auto ei kääntnynyt! Hän sai vaivoin pidettyä auton radalla ja päästyään varikolle mainitsi asiasta. "Me tiedämme", kuului vastaus. "Se oli Roberton (Moreno) autossa viime kilpailussa."

Jes.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Kuljettajien legendoja, osa 1

Hans Heyer - 1977
Osallistui yhteen kisaviikonloppuun koko uransa aikana. Autona oli ATS ja paikkana Saksa. Hän ei päässyt aika-ajoista jatkoon,
mutta starttasi kisaan mikä oli täysin kiellettyä.

Hän lähti kisaan pienimuotoisen sekasorron keskellä:
Starttivalot olivat pettäneet ja lähtö tapahtui siten, että Saksan lippu pudotettiin. Ensimmäisessä mutkassa Clay Regazzoni
ja Alan Jones kolaroivat ja kaiken keskellä ystävämme Hans ajoi varikolta ulos ja aloitti kisaamisen vaikkei ollut päässyt
mukaan aika-ajojen jälkeen [24 parasta pääsi kisaan ja hän jäi sijalle 27].

Mielenkiintoisesti F1 - henkilökunta ei tuntunut noteeraavan tai huomaavan tätä temppua kuin vasta jälkikäteen kun yleisö
huomasi moisen vilungin heti.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Kuljettajien legendoja, osa 2

Claudio Langes - ajoi kaudella 1990 EuroBrunilla ja omaa yhden ennätyksen mitä M. Schumacher ei koskaan kykene rikkomaan:
Eniten f1-kisaviikonloppuja selviytymättä esiaika-ajoista eteenpäin, näitä on yhteensä 14 kappaletta. Osansa tietysti on
EuroBrunin umpisurkealla autolla jonka kanssa surkeudessa kilpaili Coloni [Subarun moottorilla muuten, painoi 159kg], Life
oli tässä kategoriassa kuitenkin toisessa ulottuvuudessa.

Kuljettajien legendoja, osa 3
Masami Kuwashima -1976

Hänellä on myös yksi melko huvittava ennätys: Kaikkien aikojen lyhyin f1-ura! Hän ajoi WolF-Williamsia vain yhden harjoitussession
ajan, ennen kuin sponsoriongelmat aiheuttivat sen, että Frank Williams hankki korvaavan kuljettajan
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Kuljettajien legendoja, osa 4

Tom Jones - 1967

Osallistui Kanadan kisaviikonloppuun yksityisellä Cooper T82 Climax V8:lla
ja jäi paaluajasta melkein 30 sekuntia

Kuljettajien legendoja, osa 5
Thomas Klenk - 1952

Jäi Saksassa Nordschleifessä yli 52 sekuntia aika-ajot voittaneesta Alberto Ascarista. Huvittavaa oli se, että
hän sijoittui aika-ajoissa kahdeksanneksi ja osallistujia aika-ajoissa oli 32. Eli ei siis sinänsä surkea suoritus.

Kisassa hän oli surkea ja kahdesta toista maaliin selvinneestä hän oli yhdestoista. Hän jäi Ascarille 4 kierrosta,
mikä on kohtuullisen paljon yli 14 kilometrin radalla; normiradalla etäisyyttä olisi ollut sellaiset 12 kierrosta vähintään.



---
Yksi positiivinen ennätys Schumacherilla on vielä lyömättä ja todnäköisesti tulee jäämään lyömättä: Ascarilla on ennätys
peräkkäisten voittojen määrässä: 9 kappaletta.
 

Jarvis

Well-known member
Liittynyt
7.5.2005
Viestit
111
Sijainti
Vantaa
Luin jostakin että Andrea Moda saapui johonkin kilpailuun ilman moottoreita mutta halusivat kuitenkin välttää poisjäämismaksun joten muiden hämäykseksi työnsivät auton varikkosuoralle jonne se tietenkin hyytyi (selittivät teknisellä vialla). Tähän topicciin kuuluu myös Lolan farssi vuodelta 1997. Lyhyesti kerrottuna tarina menee näin: talli lähti mitäätömällä budjetilla ja kiireellä autoaan testaamatta kauteen joka kesti tasan yhden aika-ajon. Molemmat autot karsiutuivat jääden paaluajasta yli 10 sekunttia. Seuraavaan kilpailuun Brasiliaan autot kuljetittiin ja kuljettajat matkustivat paikalle vain saadakseen tietään talliin menneen konkurssiin. Tallin päätukijalle Master Cardille ja Lolan omistajalle Eric Broadleylle tapaus oli painajainen. Kolmantena tapauksena on pakko vielä mainita Phoenixin/Dartsin. Talli perustettiin Prost-tallin jämille 2002 mutta eivät päässeet radalle lopulta ollenkaan. Talli saapui muutamaan kilpailuun kalustonaan 2001 Prost, moottorina 1999 Hart ja kuljettajinaan Gaston Mazzacane ja Tomas Enge. FIA kuitenkin vaati tallia maksamaan uudelta tallilta vaaditun maksun josta Phoenix oli eri mieltä koska talli oli ikäänkuin Prost. FIA esti tallin pääsemisen radalle vaikka kaikki oli radalle menemistä vailla valmista.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jarvis sanoi:
Luin jostakin että Andrea Moda saapui johonkin kilpailuun ilman moottoreita mutta halusivat kuitenkin välttää poisjäämismaksun joten muiden hämäykseksi työnsivät auton varikkosuoralle jonne se tietenkin hyytyi (selittivät teknisellä vialla).

Tähän topicciin kuuluu myös Lolan farssi vuodelta 1997. Lyhyesti kerrottuna tarina menee näin: talli lähti mitäätömällä budjetilla ja kiireellä autoaan testaamatta kauteen joka kesti tasan yhden aika-ajon. Molemmat autot karsiutuivat jääden paaluajasta yli 10 sekunttia. Seuraavaan kilpailuun Brasiliaan autot kuljetittiin ja kuljettajat matkustivat paikalle vain saadakseen tietään talliin menneen konkurssiin. Tallin päätukijalle Master Cardille ja Lolan omistajalle Eric Broadleylle tapaus oli painajainen.
Tuo kilpailu, johon Andrea Moda saapui ilman moottoreita oli, kuten Krikke mainitsee, Kanadan GP. Syyksi väitettiin rahaongelmien lisäksi myös rahtiongelmia. Lopulta talli sai Morenon auton esiaika-ajoihin lainaamalla moottorin Brabhamilta. Käsittääkseni tuo auton työntäminen varikkosuoralle ilman moottoria on kuitenkin legenda, joka on lähtöisin siitä, että McCarthy pääsi Espanjassa tasan 20 metrin päähän varikkosuoralta ennen kuin auto hyytyi. Ranskassahan talli jäi kokonaan saapumatta paikalle rahtarien lakon takia - tai ainakin niin väitettiin. Muut tallit kyllä selviytyivät varikolle asti.

Lolan tarinaan lisää sen verran, että tallin oli tarkoitus tulla mukaan vasta 1998, mutta MasterCardin päätti marraskuussa 1996 haluavansa tallin mukaan jo 1997, mikä oli myös suurin syy auton heikkouteen - se ei ikinä edes käynyt tuulitunnelissa! Sponsorisopimus oli muutenkin kummallinen, rahaa piti tulla sen perusteella, kuinka monta uutta asiakasta tiimi MasterCardille toi. Jokseenkin käsittämätöntä, että Broadleyn kaltainen varsin laajan kokemuksen moottoriurheilusta omaava tyyppi lähtee mukaan moiseen. Tiimin oli tarkoitus myös tehdä oma "vallankumouksellinen" V10-moottori, mutta sitä ei koskaan autoon asti saatu.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
...Guido Forti taisi masentua ja tarvita ammattiauttajaa kun häpesi niin itseään Forti Corsen konkurssin jälkeen..eipä ole mies moottoriurheiluun sen jälkeen palannut...
...Keke kirjasta muistuu mieleen että aika "kummaa" touhua oli Teddy Yupin Theodore-tallin touhut aikoinaan...pyykkinaru meni läpi varikkopilttuun! Eikä tainnut Fittipaldin veljesten kaksi viimeistä vuotta 81-82 olla mitenkään mahtavia...
80-luvun alussa Mo Nunnin Ensing tallille tuli ongelmia kun Avon lopetti F1-sarjassa kesken kauden ja talli joutui jättämään Monacon kisan väliin ennen kuin Goodyear tuli hätiin...RAM-Marchin John McDonaldille sama tilanne ei ollut ongelma sillä mies osti kaikki Avonin renkaat. Ihan sama oli mille radalle ne oli suunnitellut. Monacosta taisivat karsiutua ja muistaakseni renkaatkin loppuivat ennen kauden loppua...
Silti kaikkein säälittävin juttu modernissa F1-historiassa lienee Peter Monderverdin leikit Onyxin raunioilla. Olis meinaan voinut JJ:n F1-ura lyhyemmäksikki...

edit: PS:

Tämä mies on yksi F1-historian merkkihenkilöistä! :yuck:
 
Viimeksi muokattu:

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Minulla on aina sydämessäni paikka Paul Belmondolle. En osaa kertoa hänestä muuta kuin, että hän oli yleensä aina hitain ja fyysinen kuntokin oli niin huono, että joutui välillä keskeyttämään kisan uupumuksen vuoksi.
 
Ylös