Surkuhupaiset formula1 kuskit ja tallit

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Näyttäviä kolareja? Sallinet minun olla eri mieltä...

Rosset ei missään tapauksessa ollut mikään hyvä kuski, ehkä 90-luvun huonoimpia, mutta silti tuo lauseesi osui pahasti silmiini. Ja älä minua typeränä pidä, tiedän hyvin mihin Ricardo urallaan "pystyi"
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minulla on aina sydämessäni paikka Paul Belmondolle. En osaa kertoa hänestä muuta kuin, että hän oli yleensä aina hitain ja fyysinen kuntokin oli niin huono, että joutui välillä keskeyttämään kisan uupumuksen vuoksi.
Paras vitsi Paul Belmondoon liittyen on se, että Philip Morris (Marlboro) veti vuodeksi 1992 tukensa Häkkiseltä ja päätyi sponsoroimaan Belmondoa. Keke joutui laittamaan peliin omia rahojaan, jotta Mika ylipäätään ajoi '92.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Pohtiessa surkuhupaisia F1-kuskeja ja talleja on hyvä muistaa, että vaikka tietyt henkilöt eivät olisi pärjänneet F1sissä, ovat monet heistä pärjänneet pienemmissä luokissa/F1 jälkeen. Esim. osa "surkuhupaisista" kuljettajista on voittanut kilpakumppaninsa(jotka ovat sitten menestyneet F1 sarjassa) esim FF, F3, tms. kisoissa, joten tuskin he ovat kaikenkaikkiaan kuljettajina surkuhupaisia. Suosittelen tseggaamaan kuljettajien uraa F1:ten ulkopuolelta laajemmaltikin/ketä vastaan he ovat sarjoissa ajaneet.

Myös monet huonot F1 tallit ovat pärjänneet alemmissa sarjoissa. Toki joukossa on sitten näitä yksittäisiä tekijöitä talleissa, joilla ei ole oikeasti kaikki kotona, kuten Life, Andrea Moda. Jne.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Pohtiessa surkuhupaisia F1-kuskeja ja talleja on hyvä muistaa, että vaikka tietyt henkilöt eivät olisi pärjänneet F1sissä, ovat monet heistä pärjänneet pienemmissä luokissa/F1 jälkeen.
Aiemmin pikkuformuloissa menestynyt Jan Magnussen loistava esimerkki - täysin pihalla fykkösissä, mutta hyvä GT-kuski Le Mansissa ja ALMS:ssä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Magnussenin ongelmana taisi olla asenne. Ei napannut se työnteko sillä tavalla mitä formuloissa vaaditaan. Toinen ongelma oli varmaankin Jackie Stewart. Kolminkertainen maailmanmestari omassa tallissaan tallipäällikkönä kokoajan "neuvomassa", eli käskemässä ei ole välttämättä ihan paras paikka rookielle. Ainakin semmoisen kuvan olen Stewartista saanut että hän pitää omia mielipiteitään absoluuttisia totuuksina. Väitä siinä sitten vastaan, kun 70-luvulla formulaa ajanut kertoo miten nykypäivän rataohjusta kuuluu ajaa. F1 ei tosiaankaan ollut Magnussenia varten, ja hyvä juttu että hän löysi oman paikkansa autourheilusta.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Surkuhupaisin omasta mielestäni lienee Niki Lauda vanhoilla päivillään. Mieshän hakkui kuskinsa sanoen että nykyformulalla osaa ajaa apinakin(?). Noh Niki myöhemmin iskettiin autoon ja todettiin että ajotaitoja miehellä ei sitten ilmeisesti ollut sen apinankaan vertaa. En muuten ole niin hidasta ajoa nähnyt ykkösillä koskaan kuin mitä videopätkät tosta testistä näyttivät.

Hitaampia kuskeja on tietty aina, suurin osa niistä ei vaan pääse ykkösiin asti. Surkuhupaisimmat näkee kehä kolmosella :)

Omaan mieleen on jäänyt Andrea De Cesaris tuottamansa romumäärän ansiosta. Ei kyllä miestä hitaaksi kuskiksi voi sanoa ja vanhemmiten pysyi radallakin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Omaan mieleen on jäänyt Andrea De Cesaris tuottamansa romumäärän ansiosta. Ei kyllä miestä hitaaksi kuskiksi voi sanoa ja vanhemmiten pysyi radallakin.
Andrea de Crasheris toi kyllä kisoihin katsottavaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Chrysler osti tehtaan vuonna 1987, ja ykkösiin Lamborghini tuli Modena-tallin ajamana vuonna 1991. Auton pääsuunnittelija oli Ferrarin legendaarinen Mauro Forghieri ja moottori oli V12-tyyppinen. Kausi oli melkein pelkkää karsiutumista. Eric van de Poele pääsi kerran kilpailuun ja oli 9:s. Nicola Larini oli Kahdesti 16:s. Laulu loppui lyhyeen Lamborghinillä.

Toinen tiimi perään....

Ledendaarinen vuonna 1909 perustettu Ranskalainen Bugatti oli kova sana ennen MM-sarjan alkua. MM-sarjan yhden starstin historia jaoittuu kauteen 1956. Suoralla kasikoneella varustetttua Gioacchino Colombon suunnittelemaa autoa ajoi Maurice Trintignaut. Projektin rahat hukkuivat sittemmin Indokiinan sotiin. Säälittävä loppu Legendaarisen merkin GP-historialle.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Ledendaarinen vuonna 1909 perustettu Ranskalainen Bugatti oli kova sana ennen MM-sarjan alkua. MM-sarjan yhden starstin historia jaoittuu kauteen 1956. Suoralla kasikoneella varustetttua Gioacchino Colombon suunnittelemaa autoa ajoi Maurice Trintignaut. Projektin rahat hukkuivat sittemmin Indokiinan sotiin. Säälittävä loppu Legendaarisen merkin GP-historialle.
Myös Aston Martinin käväisy ykkösissä 1959-60 oli aika kehno. DBR4 ja DBR5-autot olivat painavia etumoottorisia, eikä niillä ollut jakoa takamoottoristen Cooperien vauhtiin. Tallin kuljettajina toimi mm. Carrol Shelby. Talli osallistui kuuteen MM-osakilpailuun, parhaina tuloksina kaksi kuudetta sijaa ja eturivin paikka vuoden 1959 Britannian gp:n lähtöruudukossa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
http://www.osella.it/
Italialainen Vincenzo "Enzo" Osellan talli sinnitteli formula 1:ssä kolmetoista kautta vuosina 1980-92, vaikka ei koko aikana yltänyt MM-pisteille kun kahdessa kilpailussa. Niukoilla budjeteilla toiminut pikkutalli oli aina alakynnessä: sen autot olivat liian painavia ja moottorit liian tehottomia. Useimmiten Osellalla oli kilpailussakin vain yksi auto. Tallin paras tulos oli vuoden 1982 San Marinon tynkä-GP:n neljäs sija.

Toinen tiimi perään...

Forti, tai Forti Corse, oli vuosina 1995 ja 1996 toiminut italialainen Formula 1 -talli, jonka perustivat jo 1970-luvulla italialaiset liikemiehet Guido Forti ja Paolo Guerci. Rahoittajana ensimmäisellä kaudella toimi suurimmalta osin tallin edellisen vuoden F3000-kuljettaja Pedro Diniz ja hänen tukijoukot. Dinizin perhe omisti brasiliassa kauppoja, joten perheellä oli yhteyksiä liike-elämään, mikä auttoi Diniziä saamaan sponsoreita. Tallin toiseksi kuljettajaksi valittiin Roberto Moreno. Tallin auto FG01 oli kuitenkin ylipainoinen ja vanhanaikainen. Alkukaudesta Forti-kuljettajien piti esimerkiksi käyttää vaihteiden vaihtamiseen vaihdekeppiä, jota ei enää nykyaikaisissa F1-autoissa ollut. Auto oli toivottoman hidas, eikä siitä ollut aluksi vastusta edes Pacificille puhumattakaan Simtekistä. Tallin talouden ollessa kuitenkin vahva Forti pystyi kehittämään autoaan enemmän kuin esimerkiksi Pacific.

Kauteen 1996 talli oli lähdössä luottavaisena, mutta kaikki muuttui jo ennen kauden alkua, kun Diniz lähti tallista ja vei samalla mukanaan Fortin tärkeitä tukijoita, kuten Parmalatin. Myöskin Moreno lopetti uransa, joten talous heikkeni. Taloustilanteen heikennyttyä uuden auton valmistuminen lykkääntyi, ja talli joutui käyttämään ensimmäisissä kilpailuissa vanhan FG01-auton uudistettua versiota. Kuljettajiksi hankittiin italialaiset Luca Badoer ja Andrea Montermini, jotka olivat ainakin kohtalaisia taidoiltaan. Kauden alku kuitenkin todisti sen, mitä odotettiinkin. Fortista ei ollut vastusta Minardille, Arrowsille saati Tyrrellille. Lisäksi uusi 107 prosentin sääntö osoittautui haasteeksi, joka pudotti Fortit usein lähtöruudukosta.

Tulevaisuus alkoi näyttää paremmalta, kun Espanjan Grand Prix'hin Forti sai tutun keltaisen värityksen tilalle valko-vihreän maalauksen uuden yhteistyökumppanin ansiosta. Guido Forti myi tallin osake-enemmistön irlantilaiselle FinFirstille. Myynnin seurauksena auton kylkiin ilmestyivät Shannonin ja helikopterivalmistaja Sokolin mainokset. Tallin talous ja tulevaisuus vaikuttivat turvatuilta. Taustalla kuitenkin oli ongelmia. FinFirst ei ollut maksanut Fortille sovittuja rahoja, ja tallin kassa tyhjeni siten, ettei talli pystynyt maksamaan Cosworthille moottoreiden leasing-maksuja. Tilanne paheni Fortin ja FinFirstin riidellessä niin, että talli oli kyllä paikalla Saksan Grand Prix'ssa, mutta Cosworth ei suostunut antamaan tallille moottoreita maksurästien vuoksi. Saksan Grand Prix'n jälkeen tallia ei enää kilpailuihin ilmestynyt, vaikka Guido Forti sai myöhemmin oikeusteitse takaisin määräysvallan Forti Corse -yhtiössä. Varattomana talli ei kuitenkaan pystynyt palaamaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Fortista pari huomiota... Tuo tallin ensimmäinen auto perustui hyvinkin vahvasti Sergio Rinlandin edelliseen suunnitelmaan, joka oli vuoden 1992 Fondmetal. Selittää hieman tuota vaihteiston primitiivisyyttäkin.

Morenon F1-ura loppui tosiaan Fortille, mutta Pupo jatkoi kisaamista Amerikan mantereella vielä useita vuosia.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Toivottomista kuskeista tulee mieleen ensimmäisenä Pacificilla 1995 ajanut kaksikko Jean Denis Délétraz ja Giovanni Lavaggi. Délétraz ajoi yhden kisan 1994 Larroussella (oli aika-ajoissa jopa samanlaisella autolla ajanutta Hideki Nodaa hitaampi) ja 1995 kaksi kisaa Pacificilla, starttasi jokaiseen kisaan viimeisestä ruudusta ja parhaaksi suoritukseksi jäi viimeisessä kisassaan ajettu 15. sija 7 kierrosta voittajaa perässä. Lavaggi ajoi 1995 Pacificilla neljä kisaa keskeyttäen jokaisen niistä, ja paras lähtöruutukin oli 23 (kolmessa kisassa oli viimeinen). Seuraavalla kaudella ajoi Minardilla kuusi kilpailua joista kolmesta karsiutui. Kaksi kertaa selvisi tuloksiin mutta toisessa näistäkin kisoista keskeytti ulosajoon ihan kisan lopussa, ja toisessa oli 15. viisi kierrosta voittajaa perässä. Tämä Lavaggihan oli jotain aatelista sukua ja ilmeisesti sukunsa rahoilla osti itselleen paikan noihin kymmeneen kilpailuun.

Sitten ehdottomasti maininnan ansaitsee tämä viimeisin naiskuski ykkösissä, eli Giovanna Amati, joka yritti 1992 surkealla Brabhamilla kolmeen kisaan. Ensimmäisessä kilpailussaan (Kyalami) oli joukon viimeinen lähes viisi sekuntia tallikaveriaan Eric van de Poelea perässä (9,919 sekuntia kärkeä hitaampi) ja karsiutui, Meksikossa oli jälleen viimeinen lähes kolme sekuntia van de Poelea hitaampi (8,706 kärkeen) ja viimeiseksi jääneessä yrityksessään oli jälleen lähes viisi sekuntia van de Poelea hitaampi (10,942 kärkeen). Tällä kertaa Amati ei kuitenkaan ollut viimeinen koska Andrea Modan Roberto Moreno oli katastrofaalisen hidas ollen peräti 12 sekuntia Amatiakin hitaampi. Tämän kisan jälkeen Amati kuitenkin sai lähteä ja tilalle tuli Damon Hill. Melkeinpä kyllä ojentaisin kaikkien aikojen surkeimman F1-kuljettajan kruunun tälle naiselle.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Magnussenin ongelmana taisi olla asenne. Ei napannut se työnteko sillä tavalla mitä formuloissa vaaditaan. Toinen ongelma oli varmaankin Jackie Stewart. Kolminkertainen maailmanmestari omassa tallissaan tallipäällikkönä kokoajan "neuvomassa", eli käskemässä ei ole välttämättä ihan paras paikka rookielle. Ainakin semmoisen kuvan olen Stewartista saanut että hän pitää omia mielipiteitään absoluuttisia totuuksina. Väitä siinä sitten vastaan, kun 70-luvulla formulaa ajanut kertoo miten nykypäivän rataohjusta kuuluu ajaa. F1 ei tosiaankaan ollut Magnussenia varten, ja hyvä juttu että hän löysi oman paikkansa autourheilusta.
Stewartin "häärimisestä" omakohtaisia kokemuksia on myös Keke Rosbergilla, jonka huippupestin Yhdysvaltoihin 70-luvulla The Flying Scot torpedoi. Muutenkin ex-mestarien talliprojektit ovat kaikki kaatuneet, koska nämä rasittavat narsistit harvemmin tajuavat tiimijohtamisesta hölkäsen pöläystä. Emerson Fittipaldi jopa tuhosi orastavan uransa vanhan "veri on vettä sakeampaa" fraasin takia. Tässäkin poikkeuksena toki Brabham, mutta Jack leppoisana aussina piti paketin tiiviinä ja uskoi tallin hyvään huomaan Bernie Ecclestonelle myöhemmin. Mahtoi muuten Denis Hulmella olla kuumat paikat, kun taisteli maailmanmestaruudesta tallitoverinaan kolminkertaista MM-voittajaa vastaan, joka oli vieläpä tallinsa omistaja ja päällikkö ja näin ollen uusiseelantilaisen palkanmaksaja ja työnantaja! :D
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Chrysler osti tehtaan vuonna 1987, ja ykkösiin Lamborghini tuli Modena-tallin ajamana vuonna 1991. Auton pääsuunnittelija oli Ferrarin legendaarinen Mauro Forghieri ja moottori oli V12-tyyppinen. Kausi oli melkein pelkkää karsiutumista. Eric van de Poele pääsi kerran kilpailuun ja oli 9:s. Nicola Larini oli Kahdesti 16:s. Laulu loppui lyhyeen Lamborghinillä.
Tässä pitää huomauttaa että Poele ajoi San Marinossa 5. sijalla aina viimeiselle kierrokselle jolloin bensiini loppui ja sai siitä lopulta sen 9. sijan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Simtek.
Englantilaisten Max Mosleyn ja Nick Wirthin kesällä 1989 perustaman Simtekin tutkimusyhtiön tarkoituksena oli alun perin tuottaa korkeatasoisia suunnittelua-tutkimus-ja kehityspalveluja kilpa-autoilun tarpeisiin. Simtek (Simulation technology) rakensi oman tuulitunnelin Banburyyn ja sai asiakkaikseen mm. BMW:n, Ligierin F1 tallin ja Ranskan hallituksen. Mosley myi osuutensa yhtiöstä Wirthille 1992 tultuaan valituksi FIA:n puheenjohtajaksi.

Vuodeksi 1994 Nick Wirth päätti rakentaa oman F1-tallin ja perusti Simtek Grand Prixin. Kuljettajaksi hän palkkasi David Bradhamin ja Roland Ratzenbergerin. Pääsponsoriksi saatiin TV-kanava Music Television. Simtekin alkukauden vaatimattomat tulokset muuttuivat katastrofiksi San Marinon GP:n aika-ajossa 1994, kun Ratzenbergerin auton etusiiveke petti ja kuljettaja kuoli törmättyään betoniseinään ja kun Andrea Montermini muutama viikkoa myöhemmin rikkoi toisen monokokin ja oman nilkkansa, ei tallilla juuri ollut hurraamista. Taloudellisten resurssien puute vaivasi tallin toimintaa koko kauden ajan, eivätkä rajuissa ulosajoissa vaurioituneiden autojen korjauslaskut helpottaneet tilannetta. Gounonin jätettyä tallin Wirth joutui etsimään maksukykyisiä kuljettajia kauden kolmeen viimeiseen kilpailuun. Domenico Schiattarella ajoi Simtekin toista autoa Euroopan sekä Australian GP:issä, ja Taki Inoue sateisessa Japanin GP:ssä.

Kaudeksi 1995 Brabham siirtyi ajamaan BMW:tä BTCC-vakioautosarjaan, ja hänen tukijoukkojen lähdettyä tallin talousvaikeudet pahenivat. Kuljettajina toimivat Benettonilta työttömäksi jäänyt Jos Verstappen sekä Domenico Schiattarella ja Hideki Noda. Schiattarellan oli tarkoitus ajaa kauden ensimmäinen puolisko ja Nodan toinen. Moottoripuolella Fordin HB päivitettiin HD-versioon, mutta tälläkään voimanlähteellä ei ollut mahdollisuuksia haastaa kärkijoukkoja. Vaihdelaatikoiksi saatiin Benettonin aikaisemmin käyttämiä, joista tulikin Simtekin murheenkryyni alkavalla kaudella. Kauden käynnistyttyä oli selvää, että Simtekit olivat kehittyneet huimasti edellisestä kaudesta. Schiattarella jätti taakseen tasaisesti Pacificit sekä tulokastalli Fortin autot. Verstappen puolestaan pystyi haastamaan jopa keskikastin talleja ja väläytti Argentiinan GP:n aika-ajoissa yltämällä lähtöruutuun 14. Itse kilpailussa Verstappen oli kuudentena Gerhard Bergerin Ferrarin edellä ennen vaihdelaatikon rikkoutumista. Valitettavasti lupaavat näytöt eivät riittäneet pelastamaan yli kuuden miljoonan punnan velkoihin ajautunutta tallia. Monacon GP jäi tallin viimeiseksi kilpailuksi, kun tallin velkojat vaativat maksuja eivätkä sponsorit enää myöntyneet lisäavustuksiin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Simtek.
Englantilaisten Max Mosleyn ja Nick Wirthin kesällä 1989 perustaman Simtekin tutkimusyhtiön tarkoituksena oli alun perin tuottaa korkeatasoisia suunnittelua-tutkimus-ja kehityspalveluja kilpa-autoilun tarpeisiin. Simtek (Simulation technology) rakensi oman tuulitunnelin Banburyyn ja sai asiakkaikseen mm. BMW:n, Ligierin F1 tallin ja Ranskan hallituksen. Mosley myi osuutensa yhtiöstä Wirthille 1992 tultuaan valituksi FIA:n puheenjohtajaksi.

Vuodeksi 1994 Nick Wirth päätti rakentaa oman F1-tallin ja perusti Simtek Grand Prixin. Kuljettajaksi hän palkkasi David Bradhamin ja Roland Ratzenbergerin. Pääsponsoriksi saatiin TV-kanava Music Television. Simtekin alkukauden vaatimattomat tulokset muuttuivat katastrofiksi San Marinon GP:n aika-ajossa 1994, kun Ratzenbergerin auton etusiiveke petti ja kuljettaja kuoli törmättyään betoniseinään ja kun Andrea Montermini muutama viikkoa myöhemmin rikkoi toisen monokokin ja oman nilkkansa, ei tallilla juuri ollut hurraamista. Taloudellisten resurssien puute vaivasi tallin toimintaa koko kauden ajan, eivätkä rajuissa ulosajoissa vaurioituneiden autojen korjauslaskut helpottaneet tilannetta. Gounonin jätettyä tallin Wirth joutui etsimään maksukykyisiä kuljettajia kauden kolmeen viimeiseen kilpailuun. Domenico Schiattarella ajoi Simtekin toista autoa Euroopan sekä Australian GP:issä, ja Taki Inoue sateisessa Japanin GP:ssä.

Kaudeksi 1995 Brabham siirtyi ajamaan BMW:tä BTCC-vakioautosarjaan, ja hänen tukijoukkojen lähdettyä tallin talousvaikeudet pahenivat. Kuljettajina toimivat Benettonilta työttömäksi jäänyt Jos Verstappen sekä Domenico Schiattarella ja Hideki Noda. Schiattarellan oli tarkoitus ajaa kauden ensimmäinen puolisko ja Nodan toinen. Moottoripuolella Fordin HB päivitettiin HD-versioon, mutta tälläkään voimanlähteellä ei ollut mahdollisuuksia haastaa kärkijoukkoja. Vaihdelaatikoiksi saatiin Benettonin aikaisemmin käyttämiä, joista tulikin Simtekin murheenkryyni alkavalla kaudella. Kauden käynnistyttyä oli selvää, että Simtekit olivat kehittyneet huimasti edellisestä kaudesta. Schiattarella jätti taakseen tasaisesti Pacificit sekä tulokastalli Fortin autot. Verstappen puolestaan pystyi haastamaan jopa keskikastin talleja ja väläytti Argentiinan GP:n aika-ajoissa yltämällä lähtöruutuun 14. Itse kilpailussa Verstappen oli kuudentena Gerhard Bergerin Ferrarin edellä ennen vaihdelaatikon rikkoutumista. Valitettavasti lupaavat näytöt eivät riittäneet pelastamaan yli kuuden miljoonan punnan velkoihin ajautunutta tallia. Monacon GP jäi tallin viimeiseksi kilpailuksi, kun tallin velkojat vaativat maksuja eivätkä sponsorit enää myöntyneet lisäavustuksiin.
Käyttikö Nick Wirth jo 1994-1995 simulointitekniikkaa, joka on varmaan ollut varsin yksinkertaista tuolloin (jos yleensä on ollut olemassa)? Itse en laskisi Simtekiä surkeiden tallien joukkoon, minusta siinä oli sentään yritystä ja jonkinlaista nousuakin näkyvissä. Itse käytän vertailukohtana Fortia, Lolaa yms. Ilman taloudellisia ongelmia itse uskon, että olisi tullut keskitason talli. Siksi luotankin ensikauden Virginiin!
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Automobiles Gonfaronnaises Sportives

Ranskalais talli AGS kilpaili F1-luokassa vuosina 1986–1991. Tallin perusti aiemmin pienemmissä luokissa tallipäällikönä toiminut Henri Julien.
Turhan ruusuinen ei tallin matka autourheilun arvostetuimmassa luokassa ollut. Debyytti tapahtui alkusyksystä 1986 Monzassa. Vuosina 1987-1989 talli saavutti yhden MM-pisteen. Tallin omistajana 1991 toiminut ranskalainen Cyril de Rouvre myi pakettinsa italialaiselle Patrizio Cantulle ja Gabriele Rafanellille, mutta silti hyvästä tahdosta huolimatta matka MM-sarjassa päättyi Espanjan GP:ssä 1991. Kuljettajina toimivat muun muassa Philippe Streiff, Roberto Moreno, Yannick Dalmas, Gabriele Tarquini ja Stefan Johansson.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tässä muutama epätoivoinen F1-yritys:

1. Minardi -talli roikkui F1.ssä peräti 20 vuotta (1985-2005) ainoana saavutuksenaan 38 pistettä.

2.OSCA (Officine Specializate Costruzione Automobili) -Maserati-veljesten perustama uusi automerkki myytyään omaa nimeään kantavan tuotteensa 1937 Adolfo Orsille. 7 kilpailua vuosina 1951-1958 saavuttamatta yhtään mitään.

ja viimeisimpänä unhoonjäänyt soumalaisprojekti:

3.AAW (Antti Aarnio Wihuri, nimi oli otettu tallille vain suhteiden saamiseksi)
1. suomalaistoivo ykkösissä Leo Kinnunen autonaan Surtees TS16. Ainoa osakilpailu johon pääsi osallistumaan (säälistä) oli Ruotsin GP 1974 Anderstorpissa, jonka joutui keskeyttämään 8 kierroksen jälkeen sytytysongelmiin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/AAW_Racing_Team

Eipä taideta nähdä suomalaistallia enää ikinä, täytyy vain olla tyyytyväinen, jos jonkun tallin autossa on edes jokin suomalaisen firman nimi pienellä. :dunno:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Tässä muutama epätoivoinen F1-yritys:

1. Minardi -talli roikkui F1.ssä peräti 20 vuotta (1985-2005) ainoana saavutuksenaan 38 pistettä.

2.OSCA (Officine Specializate Costruzione Automobili) -Maserati-veljesten perustama uusi automerkki myytyään omaa nimeään kantavan tuotteensa 1937 Adolfo Orsille. 7 kilpailua vuosina 1951-1958 saavuttamatta yhtään mitään.

ja viimeisimpänä unhoonjäänyt soumalaisprojekti:

3.AAW (Antti Aarnio Wihuri, nimi oli otettu tallille vain suhteiden saamiseksi)
1. suomalaistoivo ykkösissä Leo Kinnunen autonaan Surtees TS16. Ainoa osakilpailu johon pääsi osallistumaan (säälistä) oli Ruotsin GP 1974 Anderstorpissa, jonka joutui keskeyttämään 8 kierroksen jälkeen sytytysongelmiin.


Eipä taideta nähdä suomalaistallia enää ikinä, täytyy vain olla tyyytyväinen, jos jonkun tallin autossa on edes jokin suomalaisen firman nimi pienellä. :dunno:
Äläs nyt ;)

Ja Minardihan oli aina se kaikkien suosikki, sympaattinen pikkutalli, joka roikku vuodesta toiseen 20-25milj. budjetilla
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Kuvasta ja Lotuksesta tuli mieleen,että kukahan mahtaa omistaa oikeudet Tyrrellin nimeen?
 
Ylös