http://www.osella.it/
Italialainen Vincenzo "Enzo" Osellan talli sinnitteli formula 1:ssä kolmetoista kautta vuosina 1980-92, vaikka ei koko aikana yltänyt MM-pisteille kun kahdessa kilpailussa. Niukoilla budjeteilla toiminut pikkutalli oli aina alakynnessä: sen autot olivat liian painavia ja moottorit liian tehottomia. Useimmiten Osellalla oli kilpailussakin vain yksi auto. Tallin paras tulos oli vuoden 1982 San Marinon tynkä-GP:n neljäs sija.
Toinen tiimi perään...
Forti, tai Forti Corse, oli vuosina 1995 ja 1996 toiminut italialainen Formula 1 -talli, jonka perustivat jo 1970-luvulla italialaiset liikemiehet Guido Forti ja Paolo Guerci. Rahoittajana ensimmäisellä kaudella toimi suurimmalta osin tallin edellisen vuoden F3000-kuljettaja Pedro Diniz ja hänen tukijoukot. Dinizin perhe omisti brasiliassa kauppoja, joten perheellä oli yhteyksiä liike-elämään, mikä auttoi Diniziä saamaan sponsoreita. Tallin toiseksi kuljettajaksi valittiin Roberto Moreno. Tallin auto FG01 oli kuitenkin ylipainoinen ja vanhanaikainen. Alkukaudesta Forti-kuljettajien piti esimerkiksi käyttää vaihteiden vaihtamiseen vaihdekeppiä, jota ei enää nykyaikaisissa F1-autoissa ollut. Auto oli toivottoman hidas, eikä siitä ollut aluksi vastusta edes Pacificille puhumattakaan Simtekistä. Tallin talouden ollessa kuitenkin vahva Forti pystyi kehittämään autoaan enemmän kuin esimerkiksi Pacific.
Kauteen 1996 talli oli lähdössä luottavaisena, mutta kaikki muuttui jo ennen kauden alkua, kun Diniz lähti tallista ja vei samalla mukanaan Fortin tärkeitä tukijoita, kuten Parmalatin. Myöskin Moreno lopetti uransa, joten talous heikkeni. Taloustilanteen heikennyttyä uuden auton valmistuminen lykkääntyi, ja talli joutui käyttämään ensimmäisissä kilpailuissa vanhan FG01-auton uudistettua versiota. Kuljettajiksi hankittiin italialaiset Luca Badoer ja Andrea Montermini, jotka olivat ainakin kohtalaisia taidoiltaan. Kauden alku kuitenkin todisti sen, mitä odotettiinkin. Fortista ei ollut vastusta Minardille, Arrowsille saati Tyrrellille. Lisäksi uusi 107 prosentin sääntö osoittautui haasteeksi, joka pudotti Fortit usein lähtöruudukosta.
Tulevaisuus alkoi näyttää paremmalta, kun Espanjan Grand Prix'hin Forti sai tutun keltaisen värityksen tilalle valko-vihreän maalauksen uuden yhteistyökumppanin ansiosta. Guido Forti myi tallin osake-enemmistön irlantilaiselle FinFirstille. Myynnin seurauksena auton kylkiin ilmestyivät Shannonin ja helikopterivalmistaja Sokolin mainokset. Tallin talous ja tulevaisuus vaikuttivat turvatuilta. Taustalla kuitenkin oli ongelmia. FinFirst ei ollut maksanut Fortille sovittuja rahoja, ja tallin kassa tyhjeni siten, ettei talli pystynyt maksamaan Cosworthille moottoreiden leasing-maksuja. Tilanne paheni Fortin ja FinFirstin riidellessä niin, että talli oli kyllä paikalla Saksan Grand Prix'ssa, mutta Cosworth ei suostunut antamaan tallille moottoreita maksurästien vuoksi. Saksan Grand Prix'n jälkeen tallia ei enää kilpailuihin ilmestynyt, vaikka Guido Forti sai myöhemmin oikeusteitse takaisin määräysvallan Forti Corse -yhtiössä. Varattomana talli ei kuitenkaan pystynyt palaamaan.