Suunnittele erikoiskoe

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
112
Mitenkäs Äijälästä sellainen versio, että mennään Viitalantien, Korkeakoskentien ja Pitkänevantien kautta Kytömaantielle, ja ennen Kytömaantien loppua käännytään Hoikkalantielle ja ajetaan se läpi? Hoikkalantiellä on joku lammastila mutta se ei varmaan menoa haittaa, kunhan lampaat pidetään jossain turvassa?

Siitä sitten asfalttiosuudelle jonka varrella on shikaani, ja lopulta Uurapohjantielle?
Tuosta jää asvalttiosuudelle mittaa 650m, ei siihen mitään shikaania tarvitse, mutta voihan siihen sellaisenkin rakentaa, esim. juuri ennen Uurapohjantien risteystä on bussipysäkki, jota voisi hyödyntää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitenkäs Äijälästä sellainen versio, että mennään Viitalantien, Korkeakoskentien ja Pitkänevantien kautta Kytömaantielle, ja ennen Kytömaantien loppua käännytään Hoikkalantielle ja ajetaan se läpi? Hoikkalantiellä on joku lammastila mutta se ei varmaan menoa haittaa, kunhan lampaat pidetään jossain turvassa?

Siitä sitten asfalttiosuudelle jonka varrella on shikaani, ja lopulta Uurapohjantielle?
Varmasti aivan tehtävissä ja Hoikkalantien kautta on ajettu Peurunka-rallissa vielä ihan tässä lähivuosina. Noi ekat tiet vaan on vähän tylsempää.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
421
Varmasti aivan tehtävissä ja Hoikkalantien kautta on ajettu Peurunka-rallissa vielä ihan tässä lähivuosina. Noi ekat tiet vaan on vähän tylsempää.
Mietin miten ison Äijäläntien sulkeminen onnistuu, mutta kai se on mahdollista varata rallikäyttöön kun Harjuakin varten saadaan Yliopistonkatu käyttöön 😃
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
112
Mietin miten ison Äijäläntien sulkeminen onnistuu, mutta kai se on mahdollista varata rallikäyttöön kun Harjuakin varten saadaan Yliopistonkatu käyttöön 😃
Onhan Moksiakin ajettu ties kuinka ja monta kertaa 607-tietä pitkin, joten en uskoisi seututien sulkemisen olevan mikään mahdottomuus.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Onhan Moksiakin ajettu ties kuinka ja monta kertaa 607-tietä pitkin, joten en uskoisi seututien sulkemisen olevan mikään mahdottomuus.
Seututeitäkin on toki erilaisia, nimimerkillä Kehä I on seututie. Liikennemääriä katsellessa 637 käyttää keskimäärin 1167 auto/vrk kun taas 607 vain 192 autoa/vrk, eli tällä perusteella 637 on huomattavasti hankalampi sulkea. Sillä on toki etuna, että vierestä kulkee seututie 642, jolla on myös yhteys Kt 69:lle, ja lisäpituutta kierrolle tulee vain sen 7 kilometriä.

Tuolta voi halutessaan katsella noita liikennemääriä: https://suomenvaylat.vayla.fi/theme/0/455170/7279252/1101/?lang=fi
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
421
Uusi versio Kaipolanvuoressa, kartta on mukana hahmottamassa reittiä kun matkan varrella on niin paljon nimettömiä teitä 😃

Tervasmäentie 147 - Tervasmäentie 189/Rapakontie 200 kierto - Näätämäentie 205 - Näätämäentie 164 - Synninlukontie - Lähdelevontie - Lähdelevontie 224 - Nokkamäentie 331 - Heräkulma - Palsinantie - Matokulmantie - Mustingintie 56
 

Liitetiedostot

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
421
Suunnittelin sellaisen erikoiskokeen Mökkiperän hoodeille joka alkaa Sikomäentieltä jatkuen Nyröläntielle, mutta sitten menee viime vuoden SM-rallin Ilomäen pätkää vastaiseen. Voiko tuota Ilomäentien osuutta käyttää mitenkään kesärallissa vai onko liian pehmeää?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3615
Sijainti
JKL
Suunnittelin sellaisen erikoiskokeen Mökkiperän hoodeille joka alkaa Sikomäentieltä jatkuen Nyröläntielle, mutta sitten menee viime vuoden SM-rallin Ilomäen pätkää vastaiseen. Voiko tuota Ilomäentien osuutta käyttää mitenkään kesärallissa vai onko liian pehmeää?
En tiedä Ilomäentietä mutta Sikomäentie ja Nyröläntie on ihan täysillä ajettavaa lentokenttää joten ei kovinkaan hyviä aihioita erikoiskokeeksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki

Se 2023 SM-rallin Ilomäen pätkän lopun pikkutie sen sijaan kiinnostaisi, saisiko yhdistettyä Humalamäkeen tai sitten Humalamäentiehen kaakkoonpäin
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3615
Sijainti
JKL
Se 2023 SM-rallin Ilomäen pätkän lopun pikkutie sen sijaan kiinnostaisi, saisiko yhdistettyä Humalamäkeen tai sitten Humalamäentiehen kaakkoonpäin
Mun mielestä tuossa Kuikan-Nyrölän-Humalamäen suunnalla kaikki isot tiet on liian leveitä ja suoria ralliin, ja ainoa vähänkään ralliin kelpaava on juuri se Humalamäen vanha osuus, eli Liisalantie, eikä sekään varsinaisesti mikään ylikylän tie ole. Pirun nopea sekin ja hypyt tasoitettu vanhoista ajoista eikä kovinkaan pitkä. Väli-taipaleentie on sitten vähän pienempää ja sitä voisi hyödyntää ja sillä saisi pituuttakin lisättyä jos Humalamäkeä halutaan ajaa jossain muodossa. Varmasti tuolta Ilomäen pätkältä jotain kautta myös Humalamäkeen pääsisi, mutta käsittääksen siellä on varsin pieniä metsäautoteitä, joten niiden käyttö varsinkin MM-rallissa kahteen kertaan ajettuna on aika riskipeliä. Eli jos MM-ralliin suunnitellaan niin tuon alueen isot tiet on korkeintaan pienen siirtymän verran käytettäviä, kuten Mökkiperässä, ja sitten taas sopivan kokoiset pienemmät tiet on sen verran kaukana toisistaan että toimivan pätkän suunnittelu on haasteellista tai mahdotonta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Mun mielestä tuossa Kuikan-Nyrölän-Humalamäen suunnalla kaikki isot tiet on liian leveitä ja suoria ralliin, ja ainoa vähänkään ralliin kelpaava on juuri se Humalamäen vanha osuus, eli Liisalantie, eikä sekään varsinaisesti mikään ylikylän tie ole. Pirun nopea sekin ja hypyt tasoitettu vanhoista ajoista eikä kovinkaan pitkä. Väli-taipaleentie on sitten vähän pienempää ja sitä voisi hyödyntää ja sillä saisi pituuttakin lisättyä jos Humalamäkeä halutaan ajaa jossain muodossa. Varmasti tuolta Ilomäen pätkältä jotain kautta myös Humalamäkeen pääsisi, mutta käsittääksen siellä on varsin pieniä metsäautoteitä, joten niiden käyttö varsinkin MM-rallissa kahteen kertaan ajettuna on aika riskipeliä. Eli jos MM-ralliin suunnitellaan niin tuon alueen isot tiet on korkeintaan pienen siirtymän verran käytettäviä, kuten Mökkiperässä, ja sitten taas sopivan kokoiset pienemmät tiet on sen verran kaukana toisistaan että toimivan pätkän suunnittelu on haasteellista tai mahdotonta.
Niin siis tuossa yllä oli videota siitä Ilomäen pätkän loppuosan pikkutiestä. Toki siitä on 5 vuotta aikaa ja tämän päivän kunto voi olla muuta.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336
Itseasiassa siitä Vertaalantien ja Nyröläntien risteyksestä, kun lähtee ylöspäin niin Nyröläntie on paikoin aika hyvinkin kääntyilevää ja erityisesti huimia ylityksiö sisältävää tietä sekä pari aika maukasta paikkaa olisi ainakin ylhäältä alaspäin. Joskus sitä osuutta vähän haaveillutkin kun Mökkiperästä tullut kohti Vesankaa. Toki aika lujavauhtinen osuus, mutta ei nyt ihan karmeen pitkä esim. Mökkiperän risteykseen.

Edit; no ehkä pikkasen liian suoraa on kyllä tuolla Mökkiperän päässä. Harmi, sellainen parin kilsan tosi maukas osuus olisi tuossa.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3615
Sijainti
JKL
Niin siis tuossa yllä oli videota siitä Ilomäen pätkän loppuosan pikkutiestä. Toki siitä on 5 vuotta aikaa ja tämän päivän kunto voi olla muuta.
Juu hyviä osuuksia siellä täällä, mutta vähän sellaisia mahdollisuuksia tehdä 15km pitkä pätkä missä olisi edes suurin osa sellaista ajettavaa osuutta. Sellaiseen tuolla aluella oikeastaan ainoa on tuo Mökkiperä. Nyröläntiellä juu, pari ok mutkaa, mutta siihenkään ei saa kunnolla mitään yhdistettyä niin että pätkän saisi tehtyä. Tai no tarkennetaan että hyvän pätkän. Pari sikaania ja yksi virtuaalisikaani sinne tänne niin sittenhän sitä voi isoakin tietä ajaa, mutta ei mielestäni sen kummemmin hyvä kuin realistinenkaan vaihtoehto... Kaasu pohjassa rajotinta vasten ajaminen on mun mielestä aika tylsää.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
421
Keinolantie olisi noilla seuduilla sellainen pienempi tie joka soveltuisi varmasti kesärallikäyttöönkin. Paljonhan siellä on irtokiveä mutta niin on Ouninpohjan pikkutielenkilläkin joten ei liene haittaa. Voisi olla vaikka Mökkiperän uusi alku jos pätkä joskus palaa Jyskälään.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3615
Sijainti
JKL
Keinolantietä on itseasiassa ajettukin pienemmissä ralleissa kesäisin, viimeksi Petäjäveden harrasterallissa alkukesästä, ja itsekin ajoin sen 1000 Lakes Rallyssä joskus 2010 tai 2011... Ei siinä muuta vikaa ole paitsi vähän tylsä ja jos Mökkiperän suinkin pystyy ajamaan siinä vanhassa muodossa niin mielummin se...
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
421
Juu katsoinkin rallymapsista että on käytetty "uuden ajan suurajoissa" kesällä. Onhan se vanha alku helpommin saavutettavissa katsojan kannalta, mutta jos jotain uudistusta kaipaa joskus Mökkiperään niin startti vaan Keinolantielle, Murrontielle tai Pihlasmäentielle. Vaihtoehtoja on 😀
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336

Se 2023 SM-rallin Ilomäen pätkän lopun pikkutie sen sijaan kiinnostaisi, saisiko yhdistettyä Humalamäkeen tai sitten Humalamäentiehen kaakkoonpäin
Kohti Liisalantietä tuokaan n. 3 km tie ei tahdo tarjota muuta kuin suoraa, mutta kohti Keuruuntietä siinä on pari nööliäkin ja niiltä kääntyvää mutkaa. Tosin eipä sitä voisi hyödyntää kuin max. 2 km matka, kun alkaa tulla asutusta ja junaraidetta vastaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Kohti Liisalantietä tuokaan n. 3 km tie ei tahdo tarjota muuta kuin suoraa, mutta kohti Keuruuntietä siinä on pari nööliäkin ja niiltä kääntyvää mutkaa. Tosin eipä sitä voisi hyödyntää kuin max. 2 km matka, kun alkaa tulla asutusta ja junaraidetta vastaan.
Joo, ei se pitkä matka olis mutta sais pari kilsaa isoo tietä sinne loppuun.

https://www.mapfab.com/map/AgVd/Humalaperä-14.6-km
https://www.mapfab.com/map/AgVe/Liisalanperä-16.1-km

Tossa pari yhdistelmää
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
421
Liisalanperä toimisi hyvin, sopivan pitkä pätkä Jyskälään ja hyödyntää Humalamäkeäkin.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
421
Äijälänhän voisi aloittaa 90-luvun lähdön paikkeilta ja jatkaa tuonne Uuralahdentie 94 asti mihin asti olisi jotenkin käyttökelpoista tietä, risteyksestä sitten siirtymälle kohti Hännisenkyläntietä. Olisi hyvä tuollainen Saalahti-tyyppinen rykäisy Laukaan/Äänekosken suunnalta.
 
Ylös