Suuri autonostojck

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Toinen esimerkki. 307 Comojärven serpentiiniteillä. Vauhtia oli pakko pitää 60+ koska muuten bussitkin tulivat ohitse. Monessa mutkassa oli irtohiekkaa. Sitä kääntyikö auto ohjausliikkeen vaatiman määrän ei havainnut tuntuman kautta, vaan ainoastaan visuaalisesti sen perusteella missä kulmassa kallioseinämä läheni. Pelotti, koska auto ei tuntunut olevan hallinnassa.
En ihan jaa tuota mielipidettä 307:sta, tosin sen ajotuntuma riippuu paljon rengastuksesta. 307:ssa minimileveys ja maksimikorkeus kunnolliseen ajotuntumaan taitavat olla 205/55, mikä tarkoittaa siinä autossa 16 tuuman vanteita. Meidän Pösössä on 15-tuumaiset, eikä se kesärenkailla niillä kovin paha ole, talvirenkailla sen mitä kävin kun vaihdoin alle ni rengaspaineenlaittolenkin ajamassa, niin on kyllä paha. En tosin ole ajanut sillä Comojärven serpentiineissä. En Comojärven ympäristössä ole kyllä ajanut millään; en oe tainnut olla siellä selvin päin juuri.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Vittu te jätkät olette sekasin noine ajotuntuminenne henkilöautoissa katuliikenteessä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
En ihan jaa tuota mielipidettä 307:sta, tosin sen ajotuntuma riippuu paljon rengastuksesta. 307:ssa minimileveys ja maksimikorkeus kunnolliseen ajotuntumaan taitavat olla 205/55, mikä tarkoittaa siinä autossa 16 tuuman vanteita. Meidän Pösössä on 15-tuumaiset, eikä se kesärenkailla niillä kovin paha ole, talvirenkailla sen mitä kävin kun vaihdoin alle ni rengaspaineenlaittolenkin ajamassa, niin on kyllä paha. En tosin ole ajanut sillä Comojärven serpentiineissä. En Comojärven ympäristössä ole kyllä ajanut millään; en oe tainnut olla siellä selvin päin juuri.
Rengastuksella on toki merkityksensä, mutta tuo auto kun tuntui siltä, että pitoa olisi kyllä ollut ja sillä olisi voinut kovaakin ajaa jos sokkona olisi uskaltanut. Lisäksi vastaa kokemuksia ko. konsernin muistakin hengetuotoksista, sillä samanlaista periaatteessa hallittua mutta tuntumatonta on niidenkin kanssa operoiminen ollut.



Vittu te jätkät olette sekasin noine ajotuntuminenne henkilöautoissa katuliikenteessä.
Missäs muualla sillä oikeasti väliä on?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eikun sillä ajotuntumalla.
Ihan varmasti sillä on väliä kun pitää olla aika-ajoissa kuuskymppää tallikaveria nopeempi. Sit ku pitää vetää Köyliöstä Pornaisiin ni ei vittu mitä helvettiä. Renkaat kääntyy ihan varmasti oikeelle kun kääntää rattia oikeelle. Ilman että on jäätävä tuntuma tilanteeseen. Tai emt. Voi olla etten vaa oo koskaan ajanu autolla jossa o paska ajotuntuma.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Vittu te jätkät olette sekasin noine ajotuntuminenne henkilöautoissa katuliikenteessä.

No jaa. Esim. asfaltille muodostunutta mustaa jäätä ei välttämättä huomaa normaalivauhdilla ajettavassa kurvissa, jos ohjaus on ihan puuta.
Herkällä ohjaustuntumalla asian hogaa heti ja korvan takana oleva varoitusvalo syttyy.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ihan varmasti sillä on väliä kun pitää olla aika-ajoissa kuuskymppää tallikaveria nopeempi. Sit ku pitää vetää Köyliöstä Pornaisiin ni ei vittu mitä helvettiä. Renkaat kääntyy ihan varmasti oikeelle kun kääntää rattia oikeelle. Ilman että on jäätävä tuntuma tilanteeseen. Tai emt. Voi olla etten vaa oo koskaan ajanu autolla jossa o paska ajotuntuma.
Sillä on huomattavan paljon väliä kun ajetaan esim. talvella tilanteessa, jossa jäisellä tiellä on irtolunta ja molemmin puolin tietä metrin kinokset. Kun neljän kympin vauhdissa miettii, että pitäiskö hidastaa kun ei voi muutenkin kokeilemalla tietää, että vaatiiko mutkan selvittäminen pienen ohjausliikkeen vai pyörät linkkuun.

Itse asiassa väittäisin, että käytännössä jokainen "talvi yllätti autoilijat" -episodi on seurausta joko autosta, jonka ohjaustuntuma on heikko tai kuljtettajasta, joka ei osaa lukea autonsa kertomia faktoja. Sitten selitellään, että "se vaan meni".
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
No jaa. Esim. asfaltille muodostunutta mustaa jäätä ei välttämättä huomaa normaalivauhdilla ajettavassa kurvissa, jos ohjaus on ihan puuta.
Herkällä ohjaustuntumalla asian hogaa heti ja korvan takana oleva varoitusvalo syttyy.
Just näin.

Muistan yhdenkin tilanteen jossa sillä maailman paskimmaksi haukutulla Astralla tulin lumikelillä alamäen jälkeen olleeseen mutkaan (noin 40km/h).

Normaali ohjausliike - ei saatana eihän etupäässä ole yhtään pitoa
Reilu tempaisu ratista ja käsijarrulla perä irti.
Pysyttiin ulkona penkasta. Corollalla olisin vaan kääntänyt rattia ja käkkäriin olisi ehtinyt käsiksi liian myöhään.

Tuli tässä vaan mieleen, että voipi asiaan vaikuttaa semmoinenkin asia, että olen oppinut autoilemaan kunnassa jossa on aika paska teiden talvikunnossapito.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
OoPee menee ottamaan tyypit nyt siitä Mazdasta, niin saadaan yhdet autokaupat lukittua tällekin foorumille pitkästä aikaa.
Itsellä oli hyvin lähellä saman rattaan hankkiminen, mutta vaihdosta aiheutuva hintalappu tökki viimemetreillä liikaa vastaan.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Just näin.

Muistan yhdenkin tilanteen jossa sillä maailman paskimmaksi haukutulla Astralla tulin lumikelillä alamäen jälkeen olleeseen mutkaan (noin 40km/h).
Minkäikäisestä Astrasta on kokemukset?
Itse olen ajellut arviolta vm 2006 tai 2005 Astralla jonkin verran (ehkä 1000-2000 km), eikä mulla ole kyseisen rattaan ohjauksesta valittamista.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Muistan yhdenkin tilanteen jossa sillä maailman paskimmaksi haukutulla Astralla tulin lumikelillä alamäen jälkeen olleeseen mutkaan (noin 40km/h).

Normaali ohjausliike - ei saatana eihän etupäässä ole yhtään pitoa
Reilu tempaisu ratista ja käsijarrulla perä irti.
Pysyttiin ulkona penkasta. Corollalla olisin vaan kääntänyt rattia ja käkkäriin olisi ehtinyt käsiksi liian myöhään.
Heh. Ooppeleissahan juuri on paska ohjaus. Pidon määrää heikolla kelillä voi arvioida vain sen perusteella että onko sitä vielä vai ei. Koska tuntumaa ei ole, menetys tulee yllätyksenä ja korjausliikkeetkin ovat aivan summittaisia. Auto sinkoutuu sattumanvaraiseen suuntaan. Esim. Nissanilla tiesi jo mutkaa lähestyessä paljonko on pitoa, ja pidon menetys oli jouheaa.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
PuoliPöhkö sanoi:
OoPee menee ottamaan tyypit nyt siitä Mazdasta, niin saadaan yhdet autokaupat lukittua tällekin foorumille pitkästä aikaa.
Itsellä oli hyvin lähellä saman rattaan hankkiminen, mutta vaihdosta aiheutuva hintalappu tökki viimemetreillä liikaa vastaan.
Hyvä alustava lopetus jo, mutta sitten n. 5 minuuttia myöhemmin:

Minkäikäisestä Astrasta on kokemukset?
Itse olen ajellut arviolta vm 2006 tai 2005 Astralla jonkin verran (ehkä 1000-2000 km), eikä mulla ole kyseisen rattaan ohjauksesta valittamista.
Näin autokuume taltutetaan?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Minkäikäisestä Astrasta on kokemukset?
Itse olen ajellut arviolta vm 2006 tai 2005 Astralla jonkin verran (ehkä 1000-2000 km), eikä mulla ole kyseisen rattaan ohjauksesta valittamista.
Perheessä ollut kolme Astraa (1 F, 2 G). Kaikki farmareita. Yhteensä varmaan yli 300 000 km.

Lisäksi on kilometrejä tullut Astran jokaisen mallin muilla yksilöillä. Viimeksi tänään. Erityisesti liukkaalla Astra on ollut ihan kärkeä erityisesti kokoluokassaan.

Viimeksi kun laskeskelin ajamiani autoja, niin lukema meni toiselle sadalle, joten jonkin (heh) verran kokemusta on. Tämä tieto siis suhteuttamaan kommenttejani tänään...

Tohon Zaikomin viestiin en vaivaidu vastaamaan tuntien hahmon ajotyylin ja kyvyn ajatella sekä ymmärtää asioita.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Uijuijui.... kyllä nyt vaikuttaa siltä, että vahvasti kallistuu valinta CX-5:een. Löyty ihan perkuleen hyvä tarjous hulppeilla varusteilla (xenonit, Bosen soundsysteemit, sinihampaat, 19 tuumaiset vanteet, peruutuskamerat, kaistanvaihtoapurit, navigaattorit, smart cardit jne. jne. jne.) ja 175 hevosvoiman 2.2. litran dieselillä melkein 5500 euroa alle listahinnan. Kyse siis Revolution varustustasosta ja siihen päälle vielä tulis navigaattori.
Ainoo iso "mutta" tossa näyttäis olevan se, että kun ko. autotalon sivuja selailin, niin selkis, että tuo tarjous koskee vain tuota yhtä tiettyä kappaletta autoja. On siis uusi, 3km mittarissa. Väri on tummansininen (stormy blue), jos itse pääsisin valitsemaan, ottaisin tod.näk. tummanpunaisen. Tarttee siis selvittä, että onko tuo auto tosiaan vielä vapaa, paljonko enemmän maksais, jos sama toisella värillä ja sitten oli vielä yks kolmas juttu, jonka juuri unohdin :eek:

Jos hintaero on valtava, olisin kyllä valmis "tyytymään" tuohonkin. Tonni vois olla kipurajana.

Ko. auto näyttää siis tältä:


Toiveväri olisi ollut tämä:


Tiedän. Puhdas makuasia.

Niinjoo... isona plussana: jos tuon nimenomaisen kappaleen ostaisin niin mähän saisin sen auton periaatteessa vaikka.... HETIKOHTA :eek!::eek!::eek!: ....tosin siitä varmaan puuttuis se uuden auton tuoksu :thumbfh:
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Itsehän en tykkää yhtään, jos tien röpelöt tuntuu ratissa lain. Ja samaa vois sanoa näistä TM:n haukkumista herkistä ohjauksista, joita aina haukkuvat. Mulle sopii oikein hyvin, että ohjaus on kevyt ja herkkä. VAG-konsernin autoissa on mulle harvinaisen huonosti sopiva ohjaus.
 
Ylös