Suuri autonostojck

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Katumaasturit on ihan kivoja autoja ihmisille jotka eivät pidä autoista. Heitä ei haittaa mm. se, että katumaasturilla ajelu muistuttaa Pleikkarin autopelin pelaamista baarijakkaralla istuen, koska he eivät todennäköisesti ole koskaan pelanneet autopeliä Pleikkarilla.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Sä oot siis ajanut tota uutta CR-V:täkin?
En o ajanu, mutta olen lukenu muutaman koeajorapon ja jutellu asiasta kaverini kanssa, joka on Tuulilasi-lehden toimituspäällikkö.
Niiden perusteella ajettavuudessa ei ole tapahtunut niin merkittävää kehitystä, että voisi ryhtyä ylistyslauluun.

Mazdan ohjaus/ajettavuus puolestaan on omassa genressään kiinteä, tarkka ja ohjausvaste on välitön. Alusta ei turhia kallistele ja on jämäkkä. Joissain tilanteissa ehkä vähän turhankin tiukka. Noi 19" kiekot ei sitten paranna pätkääkään tätä tilannetta, mutta siellä keskijuoroopassa voi tiet olla paremmassa kunnossa kuin täällä routarikkojen luvatussa maassa.

FW08:n mielipide katumaastureista on varmaan ihan hyvä, ehkä liioiteltu (liekö kokeillut esim Mazdaa lain), enkä itse jaa mielipidettään, kuin ajettavuudeltaan kaikkein huonompien katumaastureiden osalta. Mitään kilpa-autojahan nämä eivät lähtökohtaisesti ole ja itse arvostan korkeaa ajo-asentoa, vaivatonta kulkua autoon ja takas sekä hyvää käytännön näkyvyyttä enemmän kuin sitä ettei alusta kallistele milliäkään tai että autossa istutaan persaukset lähes ajoradassa kiinni.
Sopii tällaselle isohkolle keski-ikäselle vallan kernaasti tuollainen korkeampi peli lain!
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
FW08:n mielipide katumaastureista on varmaan ihan hyvä, ehkä liioiteltu (liekö kokeillut esim Mazdaa lain), enkä itse jaa mielipidettään, kuin ajettavuudeltaan kaikkein huonompien katumaastureiden osalta. Mitään kilpa-autojahan nämä eivät lähtökohtaisesti ole ja itse arvostan korkeaa ajo-asentoa, vaivatonta kulkua autoon ja takas sekä hyvää käytännön näkyvyyttä enemmän kuin sitä ettei alusta kallistele tai että autossa istutaan persaukset lähes ajoradassa kiinni.
Sopii tällaselle isohkolle keski-ikäselle vallan kernaasti tuollainen korkeampi peli lain!
En ole Mazdaa kokeillut ja rampana ihmisenä matala sporttinen auto on hirvitys ajatuksenakin. Katumaasturissa houkuttaa kyllä korkea ajoasento, mutta:

Näkemykseni katumaastureista kristallisoitui sinä kauniina päivänä ku oltiin porukalla koeajamassa Bemareita X3, X5, 32jotain, 5jotain. Oli lumi/jääkelin aika. Ero näiden sedanmallisten ja korkeampien mallien välillä oli järkyttävä. Äksissä ei ollut minkäänlaista tuntumaa renkaisiin. Sittemmin muut katumaasturikokemukset ovat vahvistaneet tätä mielikuvaa poikkeuksetta (Lantikka tosin on kokematta).

Mulle ajettavuudessa olennaisinta valtavalla erolla seuraavaan seikkan on se, miten tuntuma etupyöriltä välittyy ohjauspyörään. Hieman yksinkertaistaen kaikki muu on detsamma, johon tottuu kyllä.

Hondan tai Mazdan en usko tätä ongelmaa korjanneen, sillä Japanista ei ole viimeiseen kymmeneen vuoteen tainnut tulla muita ajettavuudeltaan edes kelvollisia autoja kuin GT86/BRZ (jostakin olen muiden kertomusten varassa).
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
En ole Mazdaa kokeillut ja rampana ihmisenä matala sporttinen auto on hirvitys ajatuksenakin. Katumaasturissa houkuttaa kyllä korkea ajoasento, mutta:

Näkemykseni katumaastureista kristallisoitui sinä kauniina päivänä ku oltiin porukalla koeajamassa Bemareita X3, X5, 32jotain, 5jotain. Oli lumi/jääkelin aika. Ero näiden sedanmallisten ja korkeampien mallien välillä oli järkyttävä. Äksissä ei ollut minkäänlaista tuntumaa renkaisiin. Sittemmin muut katumaasturikokemukset ovat vahvistaneet tätä mielikuvaa poikkeuksetta (Lantikka tosin on kokematta).

Mulle ajettavuudessa olennaisinta valtavalla erolla seuraavaan seikkan on se, miten tuntuma etupyöriltä välittyy ohjauspyörään. Hieman yksinkertaistaen kaikki muu on detsamma, johon tottuu kyllä.

Hondan tai Mazdan en usko tätä ongelmaa korjanneen, sillä Japanista ei ole viimeiseen kymmeneen vuoteen tainnut tulla muita ajettavuudeltaan edes kelvollisia autoja kuin GT86/BRZ (jostakin olen muiden kertomusten varassa).
No nyhämmä vasta hogasin, että sä puhuit ohjaustuntumasta / ohjausvasteesta.
Olet täysin oikeassa, ohjaustuntuma ei ole katumaastureissa yhtä välitön kuin hyvissä henkilöautoissa. Renkaan ja tien välisten tapahtumien ja ohjausvoimien vaihtelun välittyminen ohjauspyörään ei ole samassa herkkyysluokassa kuin henkilöautoissa. Se mun Honda oli tässä mielessä malliesimerkki, tämä lukee hyvin selkeästi siellä raportissanikin.
- Ajotuntuma on epäherkkä ja jotenkin etäinen. Luulin että siihen tottuu. Ei totu.
Katumaasturiluokan sisällä nämä ohjaustuntumien erot ovat ääripäissään järkyttävän suuria (miksi ei henkilöautoissakin yhtälailla)
Ajotuntumaltaan hyviä (siis katumaasturiluokassa hyviä) kuitenkin löytyy ja Mazda on tässä suhteessa omassa, KATUMAASTURILUOKASSAAN ihan mainio tapaus, samoin uusin Kuga (2013) ja se Freelander II joka minulla joskus oli.
Bemaria (X3 ja X5, molemmat ehkä vm 2009 - 2010) olen ajanut minäkin, eikä sytyttänyt ne lain. Ohjaustuntuma oli rakennettu paksuhkon kumipuun rungosta.

Mutta täysin oikeassa olet, ajotuntumaltaan / ohjausvasteeltaan hyvät henkilöautot päihittävät katumaasturiluokan kulkineet mennen tullen. Katumaastureissakin on kuitenkin myös niitä, jotka eivät aiheuta asian suhteen päivittäistä ja ajan funktiona alati paisuvaa vitutusta (Honda kuului tähän ryhmään joka aiheutti).
Jos ei tätä kompromissia korkeuden, maavaran ja mm. ohjausvasteen välillä pysty hyväksymään, ei ole asiaa myöskään katumaasturin omistajaksi.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jep. Minä en pysty. Esimerkiksi kerran Italiassa vuokra-autona olleen Peugeot 307:n luokittelin ohjaustuntumaltaan hengenvaaralliseksi.

Ja kuten totesin, se on mielestäni auton suhteen se ainoa täysin ehdoton kriteeri.

Ps. Sori, että termit heittää. Olen humalassa
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
En ole Mazdaa kokeillut ja rampana ihmisenä matala sporttinen auto on hirvitys ajatuksenakin. Katumaasturissa houkuttaa kyllä korkea ajoasento, mutta:

Näkemykseni katumaastureista kristallisoitui sinä kauniina päivänä ku oltiin porukalla koeajamassa Bemareita X3, X5, 32jotain, 5jotain. Oli lumi/jääkelin aika. Ero näiden sedanmallisten ja korkeampien mallien välillä oli järkyttävä. Äksissä ei ollut minkäänlaista tuntumaa renkaisiin. Sittemmin muut katumaasturikokemukset ovat vahvistaneet tätä mielikuvaa poikkeuksetta (Lantikka tosin on kokematta).

Mulle ajettavuudessa olennaisinta valtavalla erolla seuraavaan seikkan on se, miten tuntuma etupyöriltä välittyy ohjauspyörään. Hieman yksinkertaistaen kaikki muu on detsamma, johon tottuu kyllä.

Hondan tai Mazdan en usko tätä ongelmaa korjanneen, sillä Japanista ei ole viimeiseen kymmeneen vuoteen tainnut tulla muita ajettavuudeltaan edes kelvollisia autoja kuin GT86/BRZ (jostakin olen muiden kertomusten varassa).
Näissä asioissa on vaan aina hyvä muistaa se, että vaatimukset ja myös tarpeet voivat olla hyvinkin erilaisia. Mä henkilökohtaisesti en aseta juurikaan arvoa sille, että autolla on kiva ajella helvetin lujaa liukkaalla mutkikkaalla jääradalla ja drifata joka mutkassa, mutta ymmärrän toki heitä, jotka siitä nauttivat ja haluavat arkiautokseenkin pelin, joka tuohon soveltuu. Mä arvostan varmatoimisuutta, tilavuutta ja mukavuutta. SUV:eilla olen toki ajellut (jenkeissä käytännössä vain sellaisilla, tosin isommilla kuin toi Mazda eli esim. Toyota Highlander ja Jeep Grand Cherokee) ja sitä kautta tiedän, että ne on just eikä melkein mun autoja. Ehkä se sitten kertoo jotain mun huonoudesta ja heikkoudesta, mutta vaikka olis kyse siitäkin, niin entäpä sitten? Mulle ne nyt vaan sopii ja mä tykkään niistä, miksi siis ostaisin jonkun muun ihan vain sen vuoksi, että joku jollain keskusteluforumilla pitää SUV:eja, etenkin japanilaisia sellaisia, surkeina. Mähän sillä ajan ja mä sen myös maksan, et suinkaan sä.

P.S. Pleikkarilla olen kyllä ajellut autopelejä, tosin en koskaan baarinjakkaralta käsin.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Näissä asioissa on vaan aina hyvä muistaa se, että vaatimukset ja myös tarpeet voivat olla hyvinkin erilaisia. Mä henkilökohtaisesti en aseta juurikaan arvoa sille, että autolla on kiva ajella helvetin lujaa liukkaalla mutkikkaalla jääradalla ja drifata joka mutkassa, mutta ymmärrän toki heitä, jotka siitä nauttivat ja haluavat arkiautokseenkin pelin, joka tuohon soveltuu. Mä arvostan varmatoimisuutta, tilavuutta ja mukavuutta. SUV:eilla olen toki ajellut (jenkeissä käytännössä vain sellaisilla, tosin isommilla kuin toi Mazda eli esim. Toyota Highlander ja Jeep Grand Cherokee) ja sitä kautta tiedän, että ne on just eikä melkein mun autoja. Ehkä se sitten kertoo jotain mun huonoudesta ja heikkoudesta, mutta vaikka olis kyse siitäkin, niin entäpä sitten? Mulle ne nyt vaan sopii ja mä tykkään niistä, miksi siis ostaisin jonkun muun ihan vain sen vuoksi, että joku jollain keskusteluforumilla pitää SUV:eja, etenkin japanilaisia sellaisia, surkeina. Mähän sillä ajan ja mä sen myös maksan, et suinkaan sä.

P.S. Pleikkarilla olen kyllä ajellut autopelejä, tosin en koskaan baarinjakkaralta käsin.
En minäkään. Olen ajotyyliltäni hyvin rauhallinen. Tuo vaatimus ohjaustuntumasta on puhtaasti turvallisuuskysymys. Auto, jossa eturenkaiden asento on pääteltävä ratin asennosta tai pahimmillaan ikkunasta katsomalla on mielestäni liian vaarallinen tieliikennekäyttöön.

Kuljettajan tulee pystyä tuntemaan pidon taso. Siis tuntemaan. Nopeudella kuin nopeudella.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
SUV:eilla olen toki ajellut (jenkeissä käytännössä vain sellaisilla, tosin isommilla kuin toi Mazda eli esim. Toyota Highlander ja Jeep Grand Cherokee) ja sitä kautta tiedän, että ne on just eikä melkein mun autoja.
Tämä kertoo melko aukottomasti, että katumaasturilla on OoPeen tarpeisiin sijansa ilman, että ohjaustuntuma asettuu hankinnalle ratkaisevaksi raja-arvoksi. Grand Cherokeeta myöskin ohjanneena, uskallan sanoa, että on melkein sama minkä noista aiemmian listan autoista ottaa, on ohjaustuntuma kaikissa tapauksissa, ainakin joiltain osa-alueiltaan, parempi.

Diggaan kuitenkin paljon FW08:n vaatimuksesta, koska kyseinen asia on itsellenikin tärkeä. Kuten myös istuinkorkeus jne.
Osittain juuri tästä syystä oikeasti kelvon kompromissin löytyminen onkin mulle varsin haasteellista (istuin korkealla, maavaraa, hyvä ohjaustuntuma jne...)
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
En minäkään. Olen ajotyyliltäni hyvin rauhallinen. Tuo vaatimus ohjaustuntumasta on puhtaasti turvallisuuskysymys. Auto, jossa eturenkaiden asento on pääteltävä ratin asennosta tai pahimmillaan ikkunasta katsomalla on mielestäni liian vaarallinen tieliikennekäyttöön.

Kuljettajan tulee pystyä tuntemaan pidon taso. Siis tuntemaan. Nopeudella kuin nopeudella.
Löytyyköhän ton turvattomusoletuksen tueksi ihan tilastojakin, jotka osoittais, että katumaastureilla tapahtuu prosentuaalisesti selvästi enemmän onnettomuuksia kuin sedaneilla?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mulle ne nyt vaan sopii ja mä tykkään niistä, miksi siis ostaisin jonkun muun ihan vain sen vuoksi, että joku jollain keskusteluforumilla pitää SUV:eja, etenkin japanilaisia sellaisia, surkeina.
Tokihan ostat jos tahdot. Oma kritiikkini kohdistuu ennemminkin autonvalmistajiin, jotka ilmeisesti asiaan kohdistuvien vaatimusten puutteesta johtuen eivät ko. autoluokassa tätä nimenomaista ongelma tunnu olevan halukkaita korjaamaan.

Eli en nyt tarkoittanut tätä osaltani "pidän vähintäänkin yksinkertaisina" -kommentiksi, vaan ennemminkin ilmaisen huoleni siitä, miten paljon liikenteessä on autoja joiden kuljettajat operoivat niitä puutteellisen informaation pohjalta.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Tämä kertoo melko aukottomasti, että katumaasturilla on OoPeen tarpeisiin sijansa ilman, että ohjaustuntuma asettuu hankinnalle ratkaisevaksi raja-arvoksi. Grand Cherokeeta myöskin ohjanneena on melkein sama minkä noista listan autoista ottaa, on ohjaustuntuma kaikissa tapauksissa parempi.

Diggaan kuitenkin paljon FW08:n vaatimuksesta, koska kyseinen asia on itsellenikin tärkeä. Kuten myös istuinkorkeus jne.
Osittain juuri tästä syystä oikeasti kelvon kompromissin löytyminen onkin mulle varsin haasteellista (istuin korkealla, maavaraa, hyvä ohjaustuntuma jne...)
No Grand Cherokeella sompailin nyt kesällä Floridassa, suoria leveitä teitä, ota siitä nyt sitten selvää tai en ainakan mikä ota.

Itseasiassa, kun vauhtin päästiin. Myönnän kuuluvani siihen tietämättömien liigaan, joilla ei ole aavistustakaan siitä, miten auton ohjaustuntuman hyvyys tai heikkous ilmenee. Oon ajannu elämässäni jo helvetin monella autolla, mutta koskaan ei oo vielä ollu semmosta fiilistä, että ei tällä paskalla pysty ajamaan (paitti kerran yhden Turusen vanhalla Datsunilla helvetin liukkaalla ykköstiellä lumisateessa ja nahkakaljuilla talvinakeilla, sillon ihan oikeesti pelkäsin vaikka istuin itte ratin takana) tai että en jotenkin hommaa handlais tai että olis peräti vaarallista. Eli miten te ajatte? Jatkuvasti siellä pitokyvyn äärirajoilla vai mistä on kyse? Tämä ei sitten ollu vittuilua, ei edes pientä, vaan tää on ollu mulle aina ikuinen mysteeri :thumbfh:
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Tokihan ostat jos tahdot. Oma kritiikkini kohdistuu ennemminkin autonvalmistajiin, jotka ilmeisesti asiaan kohdistuvien vaatimusten puutteesta johtuen eivät ko. autoluokassa tätä nimenomaista ongelma tunnu olevan halukkaita korjaamaan.

Eli en nyt tarkoittanut tätä osaltani "pidän vähintäänkin yksinkertaisina" -kommentiksi, vaan ennemminkin ilmaisen huoleni siitä, miten paljon liikenteessä on autoja joiden kuljettajat operoivat niitä puutteellisen informaation pohjalta.
Entäs sitten noi autolehdet, jotka testeissään kehuvat (käsittääkseni siis virheellisesti) esim. juurikin CX-5:n ajo-ominaisuuksia? Vai onko nuo sitten ymmärrettävä pikemmin tyyllin "täyspaskahan se on, mutta katumaasturiksi menettelee?".
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mulla on lapsuuskodin seudulla sellainen mutka (pitkä S alamäkeen) joka kertoo tuon ohjaustuntuman täysi aukottomasti liukkaalla. Se on viidenkympin alueella ja pudotuksen alkaessa se keventää etupäätä hieman. Siis viidenkympin vauhdissa. Esim. Corollalla tätä kevennystä ei huomaa ratin kautta, mutta etupyörien kuulee puskevan. Vastakkaisena esimerkkinä saman hintainen ja ikäinen Astra kertoo ratin kautta, että "pidon määrä väheni juuri".

Toinen esimerkki. 307 Comojärven serpentiiniteillä. Vauhtia oli pakko pitää 60+ koska muuten bussitkin tulivat ohitse. Monessa mutkassa oli irtohiekkaa. Sitä kääntyikö auto ohjausliikkeen vaatiman määrän ei havainnut tuntuman kautta, vaan ainoastaan visuaalisesti sen perusteella missä kulmassa kallioseinämä läheni. Pelotti, koska auto ei tuntunut olevan hallinnassa.

Tuolla paljon haukutulla Astralla ei pelottanut liukkaalla koskaan, koska ohjauspyörä kertoi aina täsmälleen sen, miten etupyörät pidon löysivät. Aliohjaus tuntui kevenemisenä ja jos pitoa yllättäen löytyi, sen huomasi välittömästi ohjauksen raskautumisena. Vastaavasti Accordilla tai Sitikan BX:llä pelotti liukkaalla aina, koska sen täydellinen kommunikoimattomuus tuntui arpajaisiin osallistumiselta.

Edit.
Niin ja ylinopeutta en aja käytännössä koskaan (paitsi perjana, mutta vaan puoli kilometriä ja koska auton omistaja käski), liukkaalla monesti alta rajoitusten juuri pidon tason mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Mulla on lapsuuskodin seudulla sellainen mutka (pitkä S alamäkeen) joka kertoo tuon ohjaustuntuman täysi aukottomasti liukkaalla. Se on viidenkympin alueella ja pudotuksen alkaessa se keventää etupäätä hieman. Siis viidenkympin vauhdissa. Esim. Corollalla tätä kevennystä ei huomaa ratin kautta, mutta etupyörien kuulee puskevan. Vastakkaisena esimerkkinä saman hintainen ja ikäinen Astra kertoo ratin kautta, että "pidon määrä väheni juuri".

Toinen esimerkki. 307 Comojärven serpentiiniteillä. Vauhtia oli pakko pitää 60+ koska muuten bussitkin tulivat ohitse. Monessa mutkassa oli irtohiekkaa. Sitä kääntyikö auto ohjausliikkeen vaatiman määrän ei havainnut tuntuman kautta, vaan ainoastaan visuaalisesti sen perusteella missä kulmassa kallioseinämä läheni. Pelotti, koska auto ei tuntunut olevan hallinnassa.

Tuolla paljon haukutulla Astralla ei pelottanut liukkaalla koskaan, koska ohjauspyörä kertoi aina täsmälleen sen, miten etupyörät pidon löysivät. Aliohjaus tuntui kevenemisenä ja jos pitoa yllättäen löytyi, sen huomasi välittömästi ohjauksen raskautumisena. Vastaavasti Accordilla tai Sitikan BX:llä pelotti liukkaalla aina, koska sen täydellinen kommunikoimattomuus tuntui arpajaisiin osallistumiselta.
Toi oli muuten aika hyvin ja järkeenkäyvästi havainnollistettu. Kiitän.
En tosin ole vielä koskaan tuommoisissa tilanteissa ollut, en ainakaan tietoisesti, mutta toisaalta mä kuulun siihen porukkaan (huolimatta siitä, että tykkään kyllä ajaa lujaa), joka yrittää pitää tilannenopeuden sellaisena, että auto tuntuu olevan tukevasti hanskassa, mutta toki se tuntemuskin voi pettää, vielä ei tosin ole koskaan näin käynyt.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Entäs sitten noi autolehdet, jotka testeissään kehuvat (käsittääkseni siis virheellisesti) esim. juurikin CX-5:n ajo-ominaisuuksia? Vai onko nuo sitten ymmärrettävä pikemmin tyyllin "täyspaskahan se on, mutta katumaasturiksi menettelee?".
Ajo-ominaisuuksissa tuntuma arvoidaan yleisesti nimenomaan autoluokan sisällä. Jonka lisäksi arvioijat tiedostavat, että kyseinen kriteeri ei ole monelle tärkeä. Itse asiassa joillekin tuntuma saattaa tuntua jopa pelottavalta, koska se kertoo sen, milloin etupyörillä ei ole pitoa. Monestihan nykyautoissa ajo-ominaisuuksien arviointiin kuuluu olennaisena osana kaiken apuelektroniikan yhteentoimivuus.

Ja itse asiassahan niissä monestinperheautojen luokassa lukee kuvauksena "turranpuoleinen" tjms. Se tarkoittaa juuri tätä asiaa.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
FW08 kuvaus ajotuntumasta oli hyvä. Tuosta on kyse.

Ohjaustuntuman läsnäolo ei juurikaan riipu siitä ajaako jostain tietystä mutkasta 80 vai 50 km/h, ohjaustuntuma tarkoittaa sitä kuinka hyvin renkaan ja tienpinnan väliset kitkan vaihtelut välittyvät ohjauspyörään ja ilmenevät siis ohjausvoimien vaihteluna.

Esim. joillakin autoilla huomaa heti herkän ohjaustuntuman ansiosta jos asfaltin ja renkaan välissä on vähän hiekkaa kesken mutkan, toisissa autoissa asiaa ei pysty ohjauspyörän välittämistä tuntemuksista mitenkään havaitsemaan. Tämä ero ilmenee siis vaikka ajaisi aivan rauhallisestikin kyseisestä mutkasta.

Hyvä ohjaustuntuma luo varmuutta ajamiseen, koska kuski on huomattavan tietoinen käytettävissä olevasta kitkasta ja voi arvioida "perstuntumalta" mikä on kulloisessakin ympäristössä oikea tapa kuljettaa ja ohjata rattaitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös