Taasko vääryydellä ansaittu mestaruus?

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Joo, en itse (yllätysyllätys) ole mikään sääntöekspertti todellakaan. Multa se keltasilla ohittaminen meni jostain syystä hieman ohi, mutta kuulin vaan kun TF1-selostajaporukka kävi asiaa läpi ja siinä he sanoivat jotain säännöistä.

Henk.koht. olen kanssasi aivan samaa mieltä, mutta jäi vaan mietityttämään tuo selostajatiimin esille tuoma "sääntökikkailu"...

Mutta mitäpä tuosta. Kisa ajettiin eilen, tänään on maanantai ja muut asiat mielessä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Nopeahuoli:
Joo, en itse (yllätysyllätys) ole mikään sääntöekspertti todellakaan. Multa se keltasilla ohittaminen meni jostain syystä hieman ohi, mutta kuulin vaan kun TF1-selostajaporukka kävi asiaa läpi ja siinä he sanoivat jotain säännöistä.

Henk.koht. olen kanssasi aivan samaa mieltä, mutta jäi vaan mietityttämään tuo selostajatiimin esille tuoma "sääntökikkailu"...

Mutta mitäpä tuosta. Kisa ajettiin eilen, tänään on maanantai ja muut asiat mielessä.
Jacques Laffite on toki nimimies, mutta voi hänkin väärässä olla. Ei mahdollista lippurikkomusta voi nimittäin hidastelulla ja ohilaskemisella korvata. Taisi olla Ranskan porukka yhtä pihalla kuin suomipojatkin selostamossa. :)

Hieman ihmetyttää miten yhä edelleen tänne ilmestyy porukkaa, jotka väittävät Schumin hidastelleen aivan tarkoituksella. En ole/halua olla mikään kaikkitietävä, mutta tapaus oli kyllä aivan selvä...

Kaikki Schumacherin ohittaneet ajoivat Michelineillä kun taas Schumi tunnetusti Bridgestoneilla. Jo Itävallassa nähtiin mitä tapahtuu kun ajetaan kuivan kelin renkailla kostealla radalla. Michelinit ovat silloin selvästi paremmat. Niin kävi nytkin. Tilanne muuttuu päinvastaiseksi vasta kun vaihdetaan väli-/sadekelin renkaisiin. Rautalanka loppuu tähän, pahoittelen että ollaan kaukana otsikon aiheesta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, ei maailmassa ole niin järeää rautaa olemassakkaan, että kaikki f1-forumin nimimerkit ymmärtäisivät päivänselvän asia. Hyvä esimerkki tuo Lancia Delta topikki.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
päämies:
Toki täytyy tunnustaa että hieman ikävältä tuo mun postaus todellakin mikaelin kannalta näytti. Anteeksi, jos sillä näin jälkikäteen enää merkitystä on.
.
Hyvin paikattu ja hyväksytään. Otan vastineeni senkin näin takaisin joten ilman kaunaa jatketaan.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Miksi Montoyaa ei rangaistu nyrrellä jossa oli samanlainen tilanne Schumin kanssa kuin eilen Barrichellon kanssa :confused:

Ainii mestaruus ei ollut ratkeamassa :D

Eikä siinä Schumi-Panis ohitus tilanteessa mitään väärää ollut doubtful

Eikös muuten Kimillä ollut vähän samanlainen juttu vuonna 2001 A1-ringillä :confused: Ja siinäkin oli muuten Panis ohitettavana :D
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
pmv:
Joo, ei maailmassa ole niin järeää rautaa olemassakkaan, että kaikki f1-forumin nimimerkit ymmärtäisivät päivänselvän asia. Hyvä esimerkki tuo Lancia Delta topikki.
Just så. Yhdessä on kiva huutaa.
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Kyllä, todella vääryydellä ansaittu mestaruus. Schleualla täl kaudel vain kuusi voittoa ja Kimil on sitävastoin sentään yksi, Ralfil ja Juanilki vaan kaks... Onhan se vallan vääryydel, jos moninkertaisella voittomäärällä mestaruuden saa... vain uusiopistelasku on pitänyt tilanteen tähänkin asti avoimena.
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Sääntö on varmasti selvä, että ohituskielto alkaa ensimmäisestä keltaisesta lipusta ja loppuu vasta vihreään. Mutta mielestäni se on vähän huono sääntö, sillä voihan olla, että onnettomuus on vasta tapahtunut ja keltaiset eivät ole vielä ehtineet heilumaan tarvittavan matkan päässä. Tällöin olisi parempi, että ohituskielto alkaa heti kun keltainen lippu on näköpiirissä.
Olisiko sitten muut saaneet vastaavassa tilanteessa rangaistuksen, mene ja tiedä, on toki mahdollista.
Montoyan rangaistus taas oli ihan haista ****ua. Normaali kisatilanne, jossa Montylla ei enää ollut tilaa minne väistää kun huomasi Rubensin hazardiliikkeen. Mutta kun punainen auto oli saavana osapuolena, niin rangaistushan siitä seurasi.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Toni Tällöin olisi parempi, että ohituskielto alkaa heti kun keltainen lippu on näköpiirissä.
Kuulostaa liian tulkinnavaraiselta.

Tekevätkö lippumiehet muuten liputuspäätökset itsenäisesti vai saavatko he tietoa (radio)puhelimella? Useiden kilpailujen perusteella lippumiehillä ei ihan aina ole aavistustakaan, mitä kilpailussa tapahtuu, joten olisi ehkä parempi, että hommaa koordinoitaisiin ruutujen äärestä.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Kyse ei voi olla vääryydellä ansaitusta mestaruudesta. Kyse voi olla vain vääryydellä saadusta mestaruudesta. Siitä siis on kyse.
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
[/qb][/QUOTE]tuo jättäisi aivan liikaa tilaa erilaisille tulkinnoille.[/QB][/QUOTE]

Eikös autoissa ole nykyään ne merkkivalot siniselle, punaiselle ja keltaiselle lipulle? Eli ei muuta kuin valoa kojetauluun heti kun ollaan tulossa vaaralliselle alueelle jolloin kielto alkaa ja näin voidaan myös tarkistaa noudattaako kuljettaja ohjeita.
Ehkä näin on myös meneteltykin, en tiedä. Se keltainen alue indyssä alkoi kyllä mielestäni melko aikaisin ja luulin hetken että joku on vetänyt yli 360 astetta ihan ekassa mutkassa ja toimii ylimääräisenä shikaanina. Eli Rubensin auton ollessa kyseessä, Schumi ei mielestäni aiheuttanut ohituksellaan vaaratilannetta. Mutta entäs jos ekassa mutkassa olisikin ollut joku poikittain eikä keltaiset olisi vielä ehtineet heilumaan keskellä suoraa? Sellaisessa tapauksessa kojetaulun valot voisivat olla nopeammat.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ei vääryydellä, vaan viekkaudella. wink

No jaa. On siinä muutakin. Mukana on/oli taitoa, onnea, pelisilmää. Haastajilla ei ollut koko kautta ajatellen yhtä paljon em. ominaisuuksia.

Näinkin paljon tekniikasta kiinni olevassa lajissa autolla/tallilla - etenkin renkaat mukaan lukien - oli valtava merkitys.

Ferrari oli vahvin paketti - kuljettaja mukaan lukien.
 

Hënkka

Guest
Emmänyt tiedä onko tässä vääryyksiä tapahtunut vai ei. Mitä nyt Nyrrellä työnnettiin hiekalle jäänyt mies radalle, Unkarin jälkeen säädettiin sääntökirjaa renkaitten osalta uusiksi ja nyt ohiteltiin keltaisilla lipuilla. Varmasti on Schumi mestaruutensa ansainnut, juuri niillä keinoilla kuten aina ennenkin. Toivottavasti mies on onnellinen ja elää pitkän elämän.

<small>[ 29-09-2003, 18:07: Message edited by: Henkka ]</small>
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Tuleeko tälläkin kaudella taas M. Schumacherille mestaruus vääryyden kautta? Tällä kertaa tuomaristolla ei ollut kanttia rangaista miestä/Ferraria keltaisten lippujen aikana ohituksesta. Sen sijaan Montoyaa rankaistiin Barricchellon virheestä. Kyllä taas kaikesta näkyi, että tuomaristo oli ohjeensa FIA:lta saanut. Ja Barrichellon ohjeet tallilta olivat ilmeisesti yhtä selvät: yritä ajaa Räikkönen ja/tai Montoya radalta. Räikkönen oli B:lle liian nopea, niinpä hän jättäytyi odottamaan Montoyaa ja yritti nähdyin tuloksin kiilata M:n ulos.
Tuleeko tälläkin kaudella taas Mclarenille mestaruus vääryyden kautta? Tällä kertaa tuomaristolla ei ollut kanttia rangaista Coulthardia/Mclarenia vaarallisesta tilan sulkemisesta kun Schumacher yritti ohittaa. Sen sijaan Montoyaa rangaistiin vain "drive through" rangaistuksella kun mies teloi törkeästi Barichellon ulos kilpailusta. Kyllä taas kaikesta näkyi, että tuomaristo oli ohjeensa FIA:lta saanut. Coulthardin ohjeet olivat tallilta olivat selvääkin selvemmät : yritä ajaa Schumacher ulos radalta. Schumacher oli kuitenkin skottia nopeampi ja jäi katsomaan kun mies heilui viskisiepon tavoin, väkkäränä, takapeileissä.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Ferrari 4ever:
Tuleeko tälläkin kaudella taas M. Schumacherille mestaruus vääryyden kautta? Tällä kertaa tuomaristolla ei ollut kanttia rangaista miestä/Ferraria keltaisten lippujen aikana ohituksesta. Sen sijaan Montoyaa rankaistiin Barricchellon virheestä. Kyllä taas kaikesta näkyi, että tuomaristo oli ohjeensa FIA:lta saanut. Ja Barrichellon ohjeet tallilta olivat ilmeisesti yhtä selvät: yritä ajaa Räikkönen ja/tai Montoya radalta. Räikkönen oli B:lle liian nopea, niinpä hän jättäytyi odottamaan Montoyaa ja yritti nähdyin tuloksin kiilata M:n ulos.
Tuleeko tälläkin kaudella taas Mclarenille mestaruus vääryyden kautta? Tällä kertaa tuomaristolla ei ollut kanttia rangaista Coulthardia/Mclarenia vaarallisesta tilan sulkemisesta kun Schumacher yritti ohittaa. Sen sijaan Montoyaa rangaistiin vain "drive through" rangaistuksella kun mies teloi törkeästi Barichellon ulos kilpailusta. Kyllä taas kaikesta näkyi, että tuomaristo oli ohjeensa FIA:lta saanut. Coulthardin ohjeet tallilta olivat selvääkin selvemmät : yritä ajaa Schumacher ulos radalta. Schumacher oli kuitenkin skottia nopeampi ja jäi katsomaan kun mies heilui viskisiepon tavoin, väkkäränä, takapeileissä.
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Hurmurisija:
Tekevätkö lippumiehet muuten liputuspäätökset itsenäisesti vai saavatko he tietoa (radio)puhelimella? Useiden kilpailujen perusteella lippumiehillä ei ihan aina ole aavistustakaan, mitä kilpailussa tapahtuu, joten olisi ehkä parempi, että hommaa koordinoitaisiin ruutujen äärestä.
Käsittääkseni lippumiehen (liputuspisteessä on useampikin henkilö) kuuluu heti mahdollisen vaaran huomattuaan ryhtyä heiluttamaan keltaista lippua ilman eri käskyä. Valvomo voi sitten käskeä keltaiset haluamilleen liputuspisteille tarpeen mukaan.

Sinistä lippua voidaan perusohjeiden mukaan näyttää liputuspisteellä oma-aloitteisesti. En tosin tiedä, miten homma käytännössä toimii.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Ace17:
Hurmurisija:
Tekevätkö lippumiehet muuten liputuspäätökset itsenäisesti vai saavatko he tietoa (radio)puhelimella? Useiden kilpailujen perusteella lippumiehillä ei ihan aina ole aavistustakaan, mitä kilpailussa tapahtuu, joten olisi ehkä parempi, että hommaa koordinoitaisiin ruutujen äärestä.
Käsittääkseni lippumiehen (liputuspisteessä on useampikin henkilö) kuuluu heti mahdollisen vaaran huomattuaan ryhtyä heiluttamaan keltaista lippua ilman eri käskyä. Valvomo voi sitten käskeä keltaiset haluamilleen liputuspisteille tarpeen mukaan.

Sinistä lippua voidaan perusohjeiden mukaan näyttää liputuspisteellä oma-aloitteisesti. En tosin tiedä, miten homma käytännössä toimii.
Käytännössä se toimii niin, että jos Ferrarin edessä ajaa joku auto, niin sille liputetaan automaattisesti sinistä tai keltaista, että Ferrari voi ohittaa helpommin.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Jos hieman rauhoittuneenakin vielä koitan arvioida Schumin keltaisten lippujen tapausta - niin ihmetyttää tämä hälinä ja paatos keltaisten lippujen alueesta. Oleellisempaa mielestäni on arvioida milloin ohitustilanne on päättynyt ja miten keltaisin lipuin varoitettua mutkaa tulisi lähestyä vaarantamatta kanssakilpailijoita tai ratavirkailijoita. Kun Schumi oli lipun kohdalla hän oli vielä autonsa osin ja varsinkin ajolinjaltaan ohittamansa auton kanssa rinnakkain. Hän ei myöskään hiljentänyt lähestyessään varoitettua aluetta, vaan vasta alueella.

Samaten voidaan vain arvioida miten mitään muuta tahansa autoa olisi tilanteessa sanktioitu ja kenties vaikkapa Montoyan kohtalo antaa tähänkin viitteitä.

Jos tätä tilannetta ei haluta nähdä kilpailutilanteena niin merkittävämpää minusta ajolinjojen ohella on arvioida, että kumpi törmäsi kumpaan. Miten Montoya olisi siis voinut välttää törmäyksen ja samalla ajaa kilpaa. Olihan hän jo liki kanttarien päällä, ei edes voinut vaihtaa ajolinjaansa ja oli autoista se nopeampi. Barrichellon valittu ajolinja olisi vienyt hänet radan ulkoreunalle tai jopa yli ja Montoyan eteen myöhässä korjattu ajolinja puolestaan leikkasi jyrkästi poikki kaikkien normaaliajolinjojen - myös Montoyan. Olisi ehkä sellaisenaan vienyt Ferrarin nurmelle ellei niin kuin näytti - ollut tarkoitettukin vain plokkaukseksi.

Ja vielä voidaan tarkastella sitä onko Barrichello aiemmin kunnostautunut törmäilemällä ja onko hän siksikin varoituksen ansaitseva kuski. Tämä siis ajatellen, että rangaistuksilla on tarkoitusperä. Toki Montoyallakin sattumia on ollut, mutta voittopuolisesti hän on pyrkinyt ohi, ei estellyt ohituksia. Barrichellosta voidaan sanoa toisin tai sitten kyseessä on hasardiohitukset tyyliin Monaco.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Henkka:
Emmänyt tiedä onko tässä vääryyksiä tapahtunut vai ei. Mitä nyt Nyrrellä työnnettiin hiekalle jäänyt mies radalle, Unkarin jälkeen säädettiin sääntökirjaa renkaitten osalta uusiksi ja nyt ohiteltiin keltaisilla lipuilla. Varmasti on Schumi mestaruutensa ansainnut, juuri niillä keinoilla kuten aina ennenkin. Toivottavasti mies on onnellinen ja elää pitkän elämän.
Jaahas vielä riittää katkeria ja sokeita suomalaisia. Nyt olisi instrulle paikka kunnon alennusmyyntiin. Laseja menisi kaupaksi valtava määrä.
 
Ylös