Taasko vääryydellä ansaittu mestaruus?

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
mikæl:
Jos hieman rauhoittuneenakin vielä koitan arvioida Schumin keltaisten lippujen tapausta - niin ihmetyttää tämä hälinä ja paatos keltaisten lippujen alueesta. Oleellisempaa mielestäni on arvioida milloin ohitustilanne on päättynyt ja miten keltaisin lipuin varoitettua mutkaa tulisi lähestyä vaarantamatta kanssakilpailijoita tai ratavirkailijoita. Kun Schumi oli lipun kohdalla hän oli vielä autonsa osin ja varsinkin ajolinjaltaan ohittamansa auton kanssa rinnakkain. Hän ei myöskään hiljentänyt lähestyessään varoitettua aluetta, vaan vasta alueella.
Niin sääntöhän on täysin selvä ja selkeä tässä tapauksessa. Alue jolla ei saa ohittaa alkaa lippumiehestä. Ei ennen sitä. Jossitella voi sillä olisiko Schumin pitänyt lyödä jarru pohjaan nähdessään lipun. Mikäli näin pitäisi menetellä niin ongelmia syntyisi myös siitä koska saa lyödä urut auki. Heti kun näkee sen vihreän lipun vai vasta lipulla. Nykyinen sääntö on kaikessa selkeydessään erinomainen. Kun tähän vielä lisätään se, että lippua heilutetttiin runsaasti ennen mitään vaara-aluetta, (Rubensin autoon taisi itse ensimmäisestä lipun heiluttajasta olla vielä pitkä matka ) niin mitään mussuttamista ei pitäisi olla. Kaikki meni sääntöjen mukaan.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
mikæl:
Jos hieman rauhoittuneenakin vielä koitan arvioida Schumin keltaisten lippujen tapausta - niin ihmetyttää tämä hälinä ja paatos keltaisten lippujen alueesta. Oleellisempaa mielestäni on arvioida milloin ohitustilanne on päättynyt ja miten keltaisin lipuin varoitettua mutkaa tulisi lähestyä vaarantamatta kanssakilpailijoita tai ratavirkailijoita. Kun Schumi oli lipun kohdalla hän oli vielä autonsa osin ja varsinkin ajolinjaltaan ohittamansa auton kanssa rinnakkain. Hän ei myöskään hiljentänyt lähestyessään varoitettua aluetta, vaan vasta alueella.

Samaten voidaan vain arvioida miten mitään muuta tahansa autoa olisi tilanteessa sanktioitu ja kenties vaikkapa Montoyan kohtalo antaa tähänkin viitteitä.

Jos tätä tilannetta ei haluta nähdä kilpailutilanteena niin merkittävämpää minusta ajolinjojen ohella on arvioida, että kumpi törmäsi kumpaan. Miten Montoya olisi siis voinut välttää törmäyksen ja samalla ajaa kilpaa. Olihan hän jo liki kanttarien päällä, ei edes voinut vaihtaa ajolinjaansa ja oli autoista se nopeampi. Barrichellon valittu ajolinja olisi vienyt hänet radan ulkoreunalle tai jopa yli ja Montoyan eteen myöhässä korjattu ajolinja puolestaan leikkasi jyrkästi poikki kaikkien normaaliajolinjojen - myös Montoyan. Olisi ehkä sellaisenaan vienyt Ferrarin nurmelle ellei niin kuin näytti - ollut tarkoitettukin vain plokkaukseksi.

Ja vielä voidaan tarkastella sitä onko Barrichello aiemmin kunnostautunut törmäilemällä ja onko hän siksikin varoituksen ansaitseva kuski. Tämä siis ajatellen, että rangaistuksilla on tarkoitusperä. Toki Montoyallakin sattumia on ollut, mutta voittopuolisesti hän on pyrkinyt ohi, ei estellyt ohituksia. Barrichellosta voidaan sanoa toisin tai sitten kyseessä on hasardiohitukset tyyliin Monaco.
Ja eihän sillä loppujen lopuksi ole edes mitään merkitystä kuka on oikeassa ja kuka väärässä, tai kuka noudattaa sääntöjä ja kuka ei. Tärkeintähän on kuitenkin se, että muistaa joka käänteessä mustamaalata Ferraria, vähätellä Schumin saavutuksia ym. vastaavaa. On se tietysti kova paikka, kun oma kultapoika jää paalulta neljännestä rivistä lähteneen saksalaisen jalkoihin.

Kaikenhan piti vielä olla niin helppoa, onhan ne Schumin hermotkin niin huonot. Mitä nyt sitten kuitenkin on voittanut kauden kaksi ehkä kovinta trilleriä aivan näytöstyyliin.

Ja vielä lopuksi. McLaren leirin kannattaisi ehkä ensin tutustua sääntöihin ja tapahtumiin radalla ennen kuin alkavat huutaa kurkku suorana Ferrarin/Schumin tekemisistä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Tämä keltaisten lippujen sääntö muuten antaa mahtavan mahdollisuuden taktikointiin. Jos vaikkapa kymmenen kuljettajaa ajaa 20 sekunnin sisällä ja Kimi on tässä letkassa ensimmäisenä ja Schumi toisena, niin Kimin kannattaa keltaisten lippujen alueella vaihtaa nopeasti ja odottamattomasti ajolinjaa ja jarruttaa voimakkaasti, jolloin Schumi ajautuu ohi ja saa läpiajorangaistuksen. Näin suurikin piste-ero on mahdollista ottaa kiinni.

Tämä tuli siis mieleeni siitä, että jos Schumi olisi jarruttanut voimakkaasti huomatessaan keltaisen lipun ja Panis olisi ohittanut hänet, niin rangaistushan siitä olisi tojjotalle pamahtanut. Tosin silloin olisi rangaistusta vaadittu joka tapauksessa Schumille - niin kuin aina.

<small>[ 29-09-2003, 20:20: Message edited by: Hurmurisija ]</small>
 

michelin

Active member
Liittynyt
19.3.2001
Viestit
37
Hei kaikki valopäät! Sumi oli tehnyt ohituksensa ennen keltaisten lippujen vaikutusaluetta. Tämä on päivän selvä asia ja videolta tarkistettavissa. Olisiko siis Sumin pitänyt päästää Panis uudestaan ohi keltaisten vaikutusalueella! Entä jos Panis ei olisi halunnutkaan mennä, koska HÄN olisi tehnytkin sen rikkeen. Eli kaikkien autojen olisi pitänyt pysähtyä siihen lippupisteelle niin täällä kaikki olisivat tyytyväisiä?
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Tässä ei nyt pointtini tavoittanut. Kyseenalaistin siis tulikinnan siitä, milloin ohitus on ohitse. Tapahtunut jäänyt taakse. Jos ajaa rinnakkain, juuri edelle ehtineenä ja vauhtiaan kiihdyttäneenä keltaisten lippujen alueelle - mielestäni ohitustilanne ei oli ohi.
 

entso

Guest
garza:
Tuleeko tälläkin kaudella taas M. Schumacherille mestaruus vääryyden kautta? Tällä kertaa tuomaristolla ei ollut kanttia rangaista miestä/Ferraria keltaisten lippujen aikana ohituksesta. Sen sijaan Montoyaa rankaistiin Barricchellon virheestä. Kyllä taas kaikesta näkyi, että tuomaristo oli ohjeensa FIA:lta saanut. Ja Barrichellon ohjeet tallilta olivat ilmeisesti yhtä selvät: yritä ajaa Räikkönen ja/tai Montoya radalta. Räikkönen oli B:lle liian nopea, niinpä hän jättäytyi odottamaan Montoyaa ja yritti nähdyin tuloksin kiilata M:n ulos.
Lue säännöt frown
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Onneksi Iltalehtikin ottaa kantaa asiaan:

Kohti kuudetta maailmanmestaruuttaan väistämättömästi ratsastava Michael Schumacher vakuutti ohittaneensa ranskalaisen Olivier Panisin ennen kuin keltaiset liput alkoivat liehua Rubens Barrichellon ulosajon seurauksena. Televisiokuva todistaa kiistattomasti toista.

Sääntökirjan mukaan saksalaiselle olisi pitänyt langettaa stop and go -rangaistus. Se olisi maksanut hänelle voiton.
Toimitus on kyllä katsonut eri kuvaa kuin mitä minä katsoin. Samalla he ovat lukeneet jotain sellaista sääntökirjaa, jonka minä olen jättänyt kokonaan lukematta. Hyvää yötä! :)
 

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Ensimmäisestä mestaruudesta alkaen on ollut pienen vilpin makua Schumin touhuissa,sehän voitettiin Benettonilla jossa oli silloin kielletty luistonesto.. jotain mätää :mad: niissäkin jutuissa oli..
Ja Hillin kanssa kolaroinnit oli tosi törkeitä..
Sitä miestä en voi kyllä kunnioittaa niistä saavutuksista..
Ayrton Senna ja Prost mielestäni suurempia mestareita ja parempia kuskeja..vaikka Schumi rikkookin heidän saavutuksiaan,mutta ajat muuttuvat.. olis vaan Hillkin ollut pidempään sarjassa.

Eikä tää ole Ferrari vastaisuutta vaan Kerppenin ****** ..
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
suomalaiset taitavat olla ainoita jotka valittavat keltaisen lipun aikana ohittamisesta. On se ihme, kun kerta paikan päällä olleet McLaren ja Toyota -tallit, jotka ajattelivat tehdä protestin ko. asiasta, peruivatkin sen katsottuaan nauhalta tilanteen. Kateellista kansaa olemme :)
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
the flying finn:
suomalaiset taitavat olla ainoita jotka valittavat keltaisen lipun aikana ohittamisesta. On se ihme, kun kerta paikan päällä olleet McLaren ja Toyota -tallit, jotka ajattelivat tehdä protestin ko. asiasta, peruivatkin sen katsottuaan nauhalta tilanteen. Kateellista kansaa olemme :)
Juu - ja toiset ne uskoo viralliset tiedotteet sanasta sanaan.

Tuo tiedote kuulostaa paljon siistimmältä kuin että, kyseiset tallit ja pari muuta harkitsivat protestia, jopa tiedustelivat tuomariston kantaa - mutta vetivät ne pois koska läpimenon mahdollisuutta ei ollut.

Jos Jaguar ( Ferrarin sijasta ) olisi ohittanut Jordanin kyseisellä tavalla, olisi sääntöä nyt väännetty aivan toisin. Ohitustilanne ei ollut ohi, vauhti ei hiljentynyt, ajolinjat olivat rinnakkain jne...
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Charlie:
Onneksi Iltalehtikin ottaa kantaa asiaan:

Kohti kuudetta maailmanmestaruuttaan väistämättömästi ratsastava Michael Schumacher vakuutti ohittaneensa ransk...
Toimitus on kyllä katsonut eri kuvaa kuin mitä minä katsoin. Samalla he ovat lukeneet jotain sellaista sääntökirjaa, jonka minä olen jättänyt kokonaan lukematta. Hyvää yötä! :)
Iltalehti kirjoittaa juuri sitä mitä suuri yleisö haluaa kuulla. Suuri yleisö taas on asioista juuri sitä mieltä mitä maikkarin "asiantuntija" selostajakaksikkokin.. eli schumi ohitti keltaisten aikana ja sääntöjen mukaan siitä kuuluu rangaistus.
Suuri yleisö haluaa siis kuulla että taas rehellistä suomalaista työläistä sorrettiin ison maailman kepulipeleissä ja siitä Iltalehti kirjoittaa...

mitä itse topikkiin tulee, niin ajosuoritusten perusteella mestaruuden soisi ehkä mieluiten Kimille sillä hän on (mielestäni) ajanut parhaiten kalustoonsa nähden kaikki kisat huomioiden.. mutta Mclarenin aikaansaannokset ei ole sarjan parasta, joten talli syyttäkööt vain itseään siitä ettei mestaruutta kenties tule. Michelinin hyvien renkaiden ansiosta Mclaren on pysynyt Ferrarin vauhdissa näinkin pitkään.

Montoya on kisoissa kämmäillyt omiaan muutaman kerran, mutta on selvinnyt (aina?) pienin tappioin, toisaalta epäonneakin on ollut.. Ajosuoritukset ei ehkä Kimin tasoa, mutta ei siinä hirveätä vääryyttä olisi tullut jos monty olisi potin korjannut.

Kolmas vaihtoehto mestariksi on tietysti schumi.. taustalla sarjan paras talli, omia virheitä ei yhtään sen enempää kuin muillakaan kandidaateilla.. ylivoimaisesti eniten voittoja(niiden merkitystähän tuolla rallipuolella kaikki huutavat) Kauden aikana antanut tasoitusta huonommista renkaista(no joo, muut kuskit antaneet tasoitusta huonommasta autosta, eli tämä voidaan unohtaa =) ajotaidoiltaan käsittääkseni ainakin Kimin ja Montoyan tasoa... eli vaikka miten sinivalkoisin lasein katsoisin niin en ymmärrä puheita vääryydellä ansaitusta mestaruudesta.

Ehkä siinä jotain vääryyttä sitten on että yksi kuski voittaa aina, eikä muut kuskit pääse nauttimaan "maailman parhaana" olosta, mutta mutta.. kumpa Mclaren/Mercedes saisi loihdittua taas vuosien tauon jälkeen ihmeitä niin ei tarvisi enää jossitella. Niin kauan kuin Schumi/Ferrari ovat paras yhdistelmä niin he ovat menestyksensä ansainneet. Vaikka se minuakin vituttaa..
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Kyllähän tästä kaudesta paskanen maku jää tuon rengas jupakan takia...eikö sinne sääntökirjaan voisi laittaa sellaista sääntöpykälää että mitään sääntöjä ei muuteta kesken kauden :mad: perkele :mad:

Mutta Kimi, Schumi ja Montoya on tämän kauden parhaat kuski....vaikka montyltä hermot menikin(ei mikään ihme) sunnuntaisessa kisassa niin silti!

Joten pitäkööt schumi mestaruutesa kyllä se vielä pois otetaan :mad: se on varma :D
 
Ylös