Nigel Mansell vastasi vuonna 1985 radalla odotuksiin ja niiden ylikin. Williamsilla oleminen todella nosti Mansellin tasoa selvästi kuljettajana. Kuitenkin aivan aluksi kaikki näytti olevan lähtökohtaisesti samanlaista kuin Lotuksella ja tätä olettamusta viljeltiin jonkin verran myös vuoden 1985 jälkeenkin virheellisesti ja aivan viime vuosiin asti olettamukset ovat usein näyttäneet sitä samaa.
Eli toisin sanoen Mansellin sanottiin ajaneen kuin Lotuksella, olleen voittaja-ainesta vain katuradoilla ja olleen muutoin lähinnä jälkijoukoissa tai keskikastissa moottoriradoilla, olleen toisinaan uskomattoman näyttävä ajaja muulloinkin, mutta silti Mansellista puuttui sitä jotakin voittajaksi vaadittavaa ainesta tai sitten hän ei vain sopinut voittajaksi.
Loppupelissä Mansellin alkuperäiset olettamukset ajajantasosta puhuttaessa koskivat vain aivan alkukautta ja todellisissa vaisuissa ongelmissa hän oli vain Kanadan Montrealissa jonka ajosuoritus enemmän oikeastikin vastasi Lotus-aikojen ajajakuvaa Nigel Mansellista. Imola oli samanlainen kisa San Marinossa, mutta siellä Mansell oli ollut pitkän aikaa ennen loppua polttoainepulassa.
Muutoin Mansell kärsi aina ennen Itävallan kilpailua Österreichringillä ajajatasoonsa nähden ja huipputallin autolla ajaessaan uskomattomasta määrästä epäonnea kuten Keke Rosbergkin.
Toisaalta sitä taustaa vasten Mansell onnistui kuitenkin pisteiden ajamisessa tuoden usein vaurioituneen tai polttoaineen melkein loppuun kuluttaneen auton maaliin siinä missä Rosberg ei onnistunut kovinkaan usein, mutta silti nekin ajot tuloksesta riippumatta nähtiin huonoimmillaan hyvin huonona asiana.:frown:
Aloitus Williamsilla kolarin uhrina Rio de Janeirossa ei ollut kovin hyvä ja Estorilin sateessakin ajoittain Mansell ajoi näennäisesti liian varovasti vaikka kyse oli puhtaasta itsesuojeluvaistosta vaarallisen märällä kelillä ajettaessa. Monacossa taas renkaiden kuluminen maksoi kisan.
Varsinainen ensimmäinen voiton osalta äärimmäisen varovainen näyttö oli vuoden 1985 yllättävänkin taktisen viisaaksi nousseen Mansellin kauden pahin taktinen moka Detroitin kilpailussa. Tuolloin Mansell olisi Keke Rosbergin sanojen mukaan ilman muuta voittanut kilpailun mikäli Mansell olisi vain ottanut oikeat renkaat kuten suomalainen otti!
Taktisessa mielessä Mansell oli äärimmäisen lahjakas kuljettaja jonka osalta Alain Prostin ja Ayrton Sennan kanssa britillä on yhteistä siinä, että aina taktiset osaamiset eivät aina näy radalla ja rengastaktisesti joillakin Goodyearin seoksilla Mansell on muun muassa Ayrton Sennan kanssa uskomattoman loistava kuljettaja niillä ajamaan.
Sennaan verrattuna Mansell oli hieman konservatiivinen Goodyearin renkaiden seosten suhteen Prostin tapaan, mutta tasoitus ei näyttävyydessä pilannut mitään radalla.
Ja pienenä ongelmana tietenkin Mansell oli huonona päivänään Sennan ohella yksi sarjan eniten renkaita kuluttava huippukuljettaja toisinaan.:frank:
Muutenkin ajotaso antoi ymmärtää hyvää kisaa häneltä. Ikävä kyllä Mansell sittemmin sai aivotärähdyksen Detroitissa ja toisenkin aivotärähdyksen Paul Ricardissa ja jonka kilpailun viiksekäs britti joutui jättämään väliin. Silverstonessa Mansell oli vieläkin hieman hämmentynyt vauhtitason tilanteista ja britillä oli vaikeuksia hahmottaa kilpailun kuluessa järkeviä ajolinjoja.
Tosin keskeytys lyhensi päivän ajourakkaa, mutta viesti oli ilmeinen ja Mansellin mahdollisen aivotärähdyksen jälkiseurauksesta puhuva. Nürburgringin kilpailu Länsi-Saksassa oli myös hyvä vaikkakin renkaiden kuluminen liikaa esti Mansellin todellista ajonäytöstä.
Säästöajoissakin Mansell sopeutui selvästi näyttämään kaikille siinä missä Rosbergille säästöajo tuntui ainakin välillä olevan kovin pakotettua. Molemmat kuljettajat eivät pitäneet säästöajosta, mutta siltikin 220 litran polttoainerajalla molemmat kuljettajat pystyivät kilpailukykyisesti ajamaan vuonna 1985.
Siltikin Itävallan aikaan Mansell sai jatkosopimuksen talliin Williamsin osalta vuodeksi 1986 ja tätä eivät Mansellin vastustajat voineet millään ymmärtää. Useimmat huusivat hänen sijaansa Derek Warwickia ja Peter Warr pahimpana kritisoijana jopa Johnny Dumfriesia. Kun sopimus Williamsille oli varmistunut niin Mansellissa tapahtui ajajakuvan kannalta peruuttamattomia asioita.
Ei suinkaan huonompaan suuntaan vaan entistäkin parempaan suuntaan. Itävallassa Mansell oli toinen Virallisissa Harjoituksissa ja yleensäkin radalla jo hyvässä vauhdissa kilpailussakin. Samoin myös Hollannin Zandvoortissakin ennen ongelmia ollessaan kilpailun kolmanneksi nopein kierrosajoissa ja reaalivauhdeissa mitattuna ja niukkaa viimeisen pisteen taistoa Martin Brundlen kanssa huomioimatta.
Mansell alkoi tuntea itsensä kodikkaaksi Williams-tallissa. Ja enemmän kuin mitä Lotuksella oli tuntenut. Loppuvuodesta 1985 Mansell oli eräänlainen ilmiö radalla siinä missä Ayrton Senna oli ollut alkuvuodesta 1985. Ennen Monzaa Mansellin sanottiin jo kehittyneen hyväksi kuljettajaksi, mutta edelleen hänen mahdollista voittoaankin pidettiin vahinkovoittona, tuurivoittona tai sen olevan kiinni pitkälti näyttävämpien kuljettajien kuten vaikkapa Ayrton Sennan tai Keke Rosbergin keskeytyksestä kiinni.
Italian Monzassa hän olisi voittanut ilman auton tietokoneistetun hallintaohjelman sekoilua, Spassa ilman ehkä hieman hidasta varikkokäyntiä ja kylkiluukipujaan ollen kuitenkin toinen ja lopulta Brands Hatchissa Euroopan Grand Prixissa Nigel Mansell teki kauan odotetun tekonsa ja voitti siellä kotiyleisön edessä.:thumbup:
Ainoa ongelma oli tietenkin erittäin tiukka ja rajamailla ollut ohitus Sennasta hyvin lähellä keltaista lippua, Peter Warrin tekemä protesti vähemmän yllättäen ja Keke Rosbergin antama pieni avustus. Joka tapauksessa kun Mansell todella oli voittanut uransa ensimmäisen kilpailun niin pankki tuntui olevan auki. Punainen Viitonen voitti myös Etelä-Afrikan Kyalamissa ja tällä kertaa oikeastaan täysin ilman Keke Rosbergin apua mihinkään suuntaan.
Toki Mansell olisi voinut menettää vähän pidemmässä kilpailussa silti voittonsa Kekelle suomalaisen käyttämän kolmen pysähdyksen taktiikan takia, mutta ei menettänyt ja sillä selvä. Britti ei myöskään liukastunut Piercarlo Ghinzanin jättämiin öljyihin radalla.
Australian Adelaideen tullessa vain hyvin harva uskalsi sanoa, että Nigel Mansell ei voita kilpailussa siellä. Mansell olisi hyvinkin voinut voittaa ilman jonkinlaiseksi pieneksi yleisvastustajaksi britille noussutta Brasilian Ayrton Sennaa ja hänen järjestämäänsä kolaria.
Ennen kaikkea muuta kauden jälkeen vaikkakin hieman jälkijunassa silti lajin asiantuntijat uskoivat, että pakostakin Nigel Mansell kehittyisi heti mennessään Williamsin kaltaiseen huipputalliin päästyään sinne Lotukselta joka oli ollut Mansellille oikeastaan varsin vieras paikka jo heti Colin Chapmanin kuoleman jälkeen vuonna 1982 ja missä hän oli ollut vuodet 1983-1984 kaikkiaan hyvin onneton.
Kuitenkin vain harva oli valmis sanomaan Mansellia välittömästi heti voittajaehdokkaaksi kilpailuun kaudella, vielä harvempi oli valmis kaudella uskomaan Mansellin tarjoavan minkäänlaista todellista haastetta Keke Rosbergin kaltaiselle kuljettajalle ja vain Mansell itse luotti itseensä täysin ja totesi pystyvänsä voittamaan myös Rosbergin ajamisessa.
Etenkin viimemainittu oli pitkään kritisoitu asia Mansellia kohtaan kaudella vain aivan kauden lopulla Mansell pystyi osoittamaan lehtimiehille olevansa oikeastaan siinäkin oikeassa. Tosin Mansellin sanomisista ontoin tietyllä tapaa oli aina juuri Keken selvä voittamisen väite.
Toisaalta loppuvuodesta 1985 Keke oli jo poistumassa Williamsilta joten äkkinäinenkään häviäminen suomalaisen osalta Mansellille ei olisi ollut ihme ja kauden aikana Hondan insinöörit sormeilivat todistetustikin Keken auton moottoria Monzan ja Span kisoissa suomalaisen tietämättä. Nigelin ja Keken välit muuttuivat vuoden 1985 alun täysin jäisistä suhteista vuoden 1985 loppua kohti äärimmäisen ystävällisiksi ja sydämellisiksi vaikkakin Keke ei siltikään nähnyt Nigeliä henkiystävänä tai ei ainakaan sitä isommin vain julkisuuteen kehdannut myöntää. Vanha kunnon Keke.
Nigel itse taas näki Keken aivan melkein kuin henkiveljenä etenkin välien parannuttua alkukauden äärimmäisen vakavan ja kuuluisan nk. Vittupääkeskustelun jälkeen ja oli äärimmäisen pettynyt siitä, että suomalainen ei jäänyt ajamaan Williamsille vuodeksi 1986 vaikka Keke olisi sopimuksensa mukaisessa äärimmäisessä hätätapauksessa saanut jäädä Williamsille vuodeksi 1986 mikäli McLarenilla ei olisi ollut paikkaa. Se taas asiantuntijoiden mukaan olisi aiheuttanut ehkä Nigelin poisjoutumisen koko Williams-tallista...
Nigel Mansell onnistui tuomaan Williams-talliin uskomattoman annoksen rautaista päättäväisyyttä, hienoja ajotaitoja, yleistäkin itseluottamusta ja jopa koko lajin parasta ratojen taistelijan antia ellei sitten juuri Rosbergia laske siihen joukkoon koska joskus jopa paljon kehutulla Sennallakin taistelutahto loppui radalla kesken.
Lopulta siis voitiin sanoa, että Nigel Mansellilla oli vaikea alkukausi, kehittyvä keskikausi ja upea loppukausi vuonna 1985. Mansellista alettiin täten odottamaan valtavan paljon vuodeksi 1986 ja silloin hän ajaisi Nelson Piquetin tallikaverina. Hänen odotettiin jälleen olevan erinomainen taistelija Piquetia vastaan ja ehkä jopa nyt selvästikin olemaan ehdokas taistelusta maailmanmestaruudesta.
Loppupelissä siis aivan aluksi olin antaa arvosanaksi vain kasin tai kahdeksan ja puolen, mutta vuoden 1985 ajonäytöillään ja ehkä aivan kaikkiaan muutoinkin Nigel Mansell ansaitsi selvän ysin. Toki ysin arvosanan olisi sinetöinyt muutama muu erityinen ajonäyte kauden ajalta tai vaikkapa voittamattomat Monzan ja Span kilpailut joissa Mansell todella oli jo huikeassa voittovauhdissa ennen ongelmiaan, mutta olkoon tämän kerran.
Arvosana: 9/10 :alppu: