CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15053
Giancarlo Minardi oli uusin alempien luokkien tallipäällikkö mikä toteutti vihdoin ja viimein vuonna 1982 haaveeksi jääneen toiveensa päästä F1:siin vuonna 1985.
Minardi-talli ei totisesti ollut helpon tehtävän edessä. Alkuperäinen suunnitelma oli ajattaa rahamäärästä riippuen joko Alessandro Sandro Nanninia tai Fabrizio del Montea. Jopa molempiakin mikäli rahat olisivat riittäneet kahden auton ajattamiseksi. Vuorotellenkin ajattamista harkittiin.
Lopulta molemmilta ehdokkailta hylättiin superlisenssit. Lisäksi Alfa Romeon moottoria ei tullut talliin. Siten Minardi hankki pikahälytyksellä itselleen Motori Modernin moottorin, mutta liian myöhään tehdyn hankinnan jälkeen talli hankki Cosworthin itselleen väliaikaisesti. Cosworthin moottorilla auto oli yleensä ihme, että pysyi kasassa.
Moottori nimittäin täysin sopimattomana keitti yli hyvinkin äkkiä. Motori Modernin moottori oli parempi kompromissi, mutta osittain sopimattomana kärsi edelleen ylikuumentumisesta. Pierluigi Martinista tuli lopulta ensimmäinen Minardin kuljettaja vaikka toki jopa Ferrarin Michele Alboreto perinnesyistä ja huvin vuoksi ajoi testiä tallin autolla.
Moottori Motori Modernin puolelta oli lupaava, mutta Motori Moderni osoittautui pian melko tehottomaksi ja lisäksi kehitystyö moottorin kanssa vähentyi mitä pidemmälle kausi eteni rahanpuutteen takia. Alkukaudesta Minardia syytettiin myös hengenvaarallisen hitaan auton tuomisesta radoille, mutta varsinaisesti nämä syytökset koskivat pitkälti todennäköisesti vain Cosworthilla tilapäisesti ajavaa Minardia.
Martini oli myös edelleen ajajana melko kokematon ja ajoittain erittäinkin holtiton ajaja vaikkakin onneksi pahimmat kolarit tai muut vaaralliset tilanteet Gerhard Bergerin tapaan tapahtui muissa sessioissa kuin itse kilpailussa. Harmittavasti kolarit kuluttivat paljon rahaa ja 2 miljoonan dollarin budjetilla ei tallin ollut helppoa viedä kautta läpi. Lisäksi kolarit veivät arvokasta testiaikaa hukkaan.
Kaikkiaan Minardi-tallille vuosi 1985 oli hankala kastevuosi lajissa.
Alkukaudesta loppuvuoteen asti talli näytti oikeastaan erittäin nololta ja jopa hyvin huonolta. Kunnes Australian Adelaidessa Pierluigi Martini onnistui ajamaan peräti kasipaikalla maaliin asti. Se oli tallin osalta ainoa merkittävä näyttö koko vuoden osalta edistymisessä.
Useimmiten Martinin kohtalo oli olla joko selvästikin huonoin kuljettaja tai sitten ainakin toiseksi huonoin kuljettaja tai huonoimpienkin kuljettajien joukossa kamppaillut kuljettaja. Loppukaudesta Martinin selvin kiistakumppani oli pitkälti Hollannin ja Osellan Huub Rothengatter jonka kanssa Martini kävi melkoista taistelua aina radalla. Siltikin Martini oli usein viimeisenä ja jopa jo ennen väistämätöntä ulosajoa tai muuta hidastavaa teknistä vikaa.
Martinin osalta enemmänkin olisi vaadittu ja jos ongelmia olisikin ollut niin tarpeettomia ulosajoja tai kolareita ei olisi tarvittu missään nimessä. Tulevan kauden suunnitelmat ovat Martinille avoimia vaikka Giancarlo Minardi on ilman muuta halunnut Martinin jäävän talliin. Tallin osalta debyyttivuosi oli Adelaidea huomioimatta oikeastaan unohdettavan huono, mutta ainakin talli näyttäisi kehittyvän edes hyvin rajallisesti eteenpäin.
Arvosana: 5,5/10
Minardi-talli ei totisesti ollut helpon tehtävän edessä. Alkuperäinen suunnitelma oli ajattaa rahamäärästä riippuen joko Alessandro Sandro Nanninia tai Fabrizio del Montea. Jopa molempiakin mikäli rahat olisivat riittäneet kahden auton ajattamiseksi. Vuorotellenkin ajattamista harkittiin.
Lopulta molemmilta ehdokkailta hylättiin superlisenssit. Lisäksi Alfa Romeon moottoria ei tullut talliin. Siten Minardi hankki pikahälytyksellä itselleen Motori Modernin moottorin, mutta liian myöhään tehdyn hankinnan jälkeen talli hankki Cosworthin itselleen väliaikaisesti. Cosworthin moottorilla auto oli yleensä ihme, että pysyi kasassa.
Moottori nimittäin täysin sopimattomana keitti yli hyvinkin äkkiä. Motori Modernin moottori oli parempi kompromissi, mutta osittain sopimattomana kärsi edelleen ylikuumentumisesta. Pierluigi Martinista tuli lopulta ensimmäinen Minardin kuljettaja vaikka toki jopa Ferrarin Michele Alboreto perinnesyistä ja huvin vuoksi ajoi testiä tallin autolla.
Moottori Motori Modernin puolelta oli lupaava, mutta Motori Moderni osoittautui pian melko tehottomaksi ja lisäksi kehitystyö moottorin kanssa vähentyi mitä pidemmälle kausi eteni rahanpuutteen takia. Alkukaudesta Minardia syytettiin myös hengenvaarallisen hitaan auton tuomisesta radoille, mutta varsinaisesti nämä syytökset koskivat pitkälti todennäköisesti vain Cosworthilla tilapäisesti ajavaa Minardia.
Martini oli myös edelleen ajajana melko kokematon ja ajoittain erittäinkin holtiton ajaja vaikkakin onneksi pahimmat kolarit tai muut vaaralliset tilanteet Gerhard Bergerin tapaan tapahtui muissa sessioissa kuin itse kilpailussa. Harmittavasti kolarit kuluttivat paljon rahaa ja 2 miljoonan dollarin budjetilla ei tallin ollut helppoa viedä kautta läpi. Lisäksi kolarit veivät arvokasta testiaikaa hukkaan.
Kaikkiaan Minardi-tallille vuosi 1985 oli hankala kastevuosi lajissa.
Alkukaudesta loppuvuoteen asti talli näytti oikeastaan erittäin nololta ja jopa hyvin huonolta. Kunnes Australian Adelaidessa Pierluigi Martini onnistui ajamaan peräti kasipaikalla maaliin asti. Se oli tallin osalta ainoa merkittävä näyttö koko vuoden osalta edistymisessä.
Useimmiten Martinin kohtalo oli olla joko selvästikin huonoin kuljettaja tai sitten ainakin toiseksi huonoin kuljettaja tai huonoimpienkin kuljettajien joukossa kamppaillut kuljettaja. Loppukaudesta Martinin selvin kiistakumppani oli pitkälti Hollannin ja Osellan Huub Rothengatter jonka kanssa Martini kävi melkoista taistelua aina radalla. Siltikin Martini oli usein viimeisenä ja jopa jo ennen väistämätöntä ulosajoa tai muuta hidastavaa teknistä vikaa.
Martinin osalta enemmänkin olisi vaadittu ja jos ongelmia olisikin ollut niin tarpeettomia ulosajoja tai kolareita ei olisi tarvittu missään nimessä. Tulevan kauden suunnitelmat ovat Martinille avoimia vaikka Giancarlo Minardi on ilman muuta halunnut Martinin jäävän talliin. Tallin osalta debyyttivuosi oli Adelaidea huomioimatta oikeastaan unohdettavan huono, mutta ainakin talli näyttäisi kehittyvän edes hyvin rajallisesti eteenpäin.
Arvosana: 5,5/10