Tähtien Kisan, Solariumin, Masan, Punaisen Vitosen ja Keken huippukausi= Vuosi 1985

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan sitten vielä lähtöruudukko kilpailuun:

Lähtöruudukko

de Angelis Senna
Lotus 97T Lotus 97T
1.24.567 (187,733 km/h) 1.24.816

Alboreto Johansson
Ferrari 156/85 Ferrari 156/85
1.25.127 1.25.170

Prost Warwick
McLaren MP4/2B Renault RE60
1.25.557 1.25.622

Boutsen Rosberg
Arrows A8 Williams FW10
1.25.846 1.26.097

Piquet Tambay
Brabham BT54 Renault RE60
1.26.301 1.26.340

Cheever Berger
Alfa Romeo 185T Arrows A8
1.26.354 1.26.743

Patrese Winkelhock
Alfa Romeo 185T RAM 03
1.26.995 1.27.266

de Cesaris Mansell
Ligier JS25 Williams FW10
1.27.403 1.27.728

Lauda Fabi
McLaren MP4/2B Toleman TG185
1.28.126 1.28.625

Laffite Surer
Ligier JS25 Brabham BT54
1.28.750 1.29.473

Alliot Ghinzani
RAM 03 Osella FA1G
1.29.501 1.31.576

Bellof Brundle
Tyrrell 012 Tyrrell 012
1.31.733 1.31.923

Martini
Minardi M185
1.34.985
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Montrealin kilpailun lähdettäessä rengastaktiikat osoittautuivat lopulta jokseenkin yksipuoliseksi kovien rengaslaatujen ottamisen myötä. Toisaalta Pirellin uudistettujen renkaiden otossa oli hieman hajontaa. Samoin myös kärkikuljettajilla.

Tässä kuitenkin rengastaktiikoita kilpailuun:

McLaren: Kuljettajista Niki Lauda otti kisaan C-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 40, mutta Alain Prost otti A-seokset ja ei aikonut käydä varikolla kilpailussa.

Tyrrell: Molemmat kuljettajat ottivat A-seokset kisaan ja aikoivat olla käymättä varikolla.

Williams: Kuljettajista Nigel Mansell otti kilpailuun A-seokset ja aikoi olla käymättä varikolla kilpailussa, mutta Keke Rosberg otti hyvin mielenkiintoisesti kisaan D-seokset. Hän aikoi käydä varikolla milloin tahansa kierroksen 16 jälkeen.

Brabham, Nelson Piquet ja Marc Surer: Kuljettajista Nelson Piquet otti Pirellin Pehmeät renkaat ja aikoi käydä kilpailussa varikolla kilpailun puolivälissä noin kierroksella 35. Surer vuorostaan otti Pirellin Kovat renkaat ja aikoi ajaa maaliin ilman pysähdyksiä.

RAM: Molemmat kuljettajat ottivat Pirellin Pehmeät renkaat kilpailuun. He molemmat aikoivat myös käydä varikolla kilpailussa lähellä puoliväliä. Manfred Winkelhock aikoi pysähtyä kierroksella 34 ja Philippe Alliot kierroksella 36.

Lotus: Kuljettajista Elio de Angelis otti A-seokset ja aikoi ajaa maaliin asti käymättä varikolla, mutta Ayrton Senna otti D-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 16 tai milloin tahansa sen jälkeen. Kierrosten 17-20 kohdalla arveltiin Sennan käyvän varikolla mikäli hän ei kävisi kierroksella 16.

Renault: Kuljettajista Patrick Tambay otti A-seokset ja aikoi ajaa maaliin asti käymättä varikolla, mutta Derek Warwick otti B-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 50.

Arrows: Molemmat kuljettajat ottivat A-seokset ja aikoivat ajaa maaliin asti käymättä varikolla.

Toleman: Teo Fabi otti kilpailuun Pirellin Keskikovat renkaat ja aikoi mahdollisesti käydä kilpailussa varikolla, mutta myös aikoi yrittää tarvittaessa ajaa maaliin asti.

Alfa Romeo: Kuljettajista Riccardo Patrese otti A-seokset kisaan ja aikoi olla käymättä varikolla, mutta Eddie Cheever otti C-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 37.

Osella: Piercarlo Ghinzani otti ainoana kuljettajana radalle Pirellin Enduro-renkaat ja aikoi ajaa niillä maaliin ilman pysähdyksiä.

Ligier: Molemmat kuljettajat ottivat Pirellin Kovat renkaat kilpailuun ja toivoivat olevansa käymättä varikolla.

Ferrari: Molemmat kuljettajat ottivat A-seokset ja aikoivat olla käymättä varikolla.

Minardi: Pierluigi Martini otti Pirellin Pehmeät renkaat kilpailuun koska hänellä ei ollut mitään hävittävää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Montrealin 1985 kilpailusta tuli myös mielenkiintoinen siitä syystä, että kilpailun polttoaineenkulutus oli suurinta kalenterissa heti Hockenheimin, Spa-Francorchampsin ja Imolan jälkeen. Imolan polttoainekatastrofia pelättiin taas tapahtuvan ja Lotuksen Elio de Angeliksen osalta de Angelis paalupaikkamiehenä oli aiheesta huolissaan koska Imolassa häneltäkin oli polttoaine aivan loppu maalissa vaikka hän toki oli säästänyt sitä vähän enemmän silti kuin Alain Prost ja oli vielä pysäyttänyt auton aiemmin minkä takia häntä ei hylätty alipainoisella autolla ajamisesta joskin tietenkin hänkin oli Imolassa vähän aikaa hylättynä tuomarin erehdyksen takia.

Montrealissa oli laskettu, että niin häneltä kuin myös Ayrton Sennalta loppuisi polttoaine.

Elio oli hapan myös siitä, että Peter Warr suorastaan ajoittain rohkaisi Sennaa liikaa ja lisäksi myös de Angelista ärsytti Sennan tapa olla noudattamatta tallin sovittua bensansäästötaktiikkaa maaliin tulemisen varmistamiseksi. Sennan kapinointi talliaan vastaan tuolla tavalla jatkuvasti elehtien oli de Angeliksen mielestä sellaista, että jos hän tai hänen entinen tallikaverinsa Nigel Mansell olisivat monestikin kapinoineet sillä tavalla niin he olisivat olleet entisiä Lotus-kuljettajia varsinkin Warrin tallipäällikkyyden aikakaudella.

Mansellista puhuen viiksekäs britti sai autoonsa ensimmäistä kertaa Kanadassa sittemmin kuuluisaksi tulleen Punaisen Viitosen auton nokkaan. Punainen Vitonen maalattiin yksinkertaisesti paremmasta televisiossa erottumisen johdosta ja vielä hetkinen tulisi vierähtämään ennen kuin Punainen Vitonen olisi todella kuuluisa formulamaailmassa...:cool:

Mansellin välit tallissa olivat parantuneet myös tallin ykkösmies Keke Rosbergin kanssa erinomaisesti ajoittain erittäin jäisen keskusteluyhteyden jälkeen. Aivan aluksi Mansell oli jopa tylyttänyt Kekeä siitä, että hän ei kerro suoraan mielipiteitään vaan pitää niitä itsellään ja riehuu vasta aina tietyn ajan jälkeen asioista mitään ennalta puhumatta. Mansellin mukaan Keken piti sanoa suoraan, että jos hän on vittupää niin hänen on sanottava se.:eek: Keken mielestä Nigel ei ollut vittupää ja ennen pitkää miehet tulivatkin erinomaisesti toimeen keskenään.

Etenkin kun Rosberg pystyi myöntämään edes jotenkin sen, että Lotuksen ajan Nigel Mansell ja Williamsin ajan Nigel Mansell olivat tyystin eri kavereita ja vaikka sama mies olisikin ollut niin aivan kaikissa huhupuheissa ei ollut perää. Ja huonoimmillaankin sovun jälkeen yleensä tyydyttävästi miehet tulivat keskenään toimeen vaikka Keke eräässä vaiheessa kautta suuttui kovasti muun muassa aiheesta herkutteleville suomalaislehdille joiden toimittajilla lähti välillä pahastikin juttuyhteys asiasta omille laduilleen.

Jossakin vaiheessa Keke vitsaili muun muassa tallikaverin avioliittoasioista jolloin tietenkin suomalaislehtien toimittajat joko tietämättömyyttään, vahingossa väärinymmärryksen seurauksena tai jopa tahallisesti alkoivat pitää Kekeä ja Nigeliä jonkinlaisina pehmopertteinä...:D

Siitä viittauksesta ei Keke pitänyt. Ei sitten yhtään ja kuuluisa Rosbergin norsun v-luokan hymy olikin esillä aina kun puhuttiin niistä asioista mitkä eivät liittyneet F1-autoiluun mitenkään. Suomessa taas vuorostaan Kanadasta kuultiin radion koostelähetys Musiikkia ja Urheilua-ohjelmassa missä Hilla Blombergilla oli melkoiset Keken kannustusjuhlat menossa ja jonka vuoksi alkoivat myöhästyä myös muutkin radion urheiluosuudet.:eek:

Kisaan lähdettäessä muutoin oli viileän tuulista eikä itsessään onneksi sadetta pelätty.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Montreal 16.6.1985

120 000 katsojaa oli saapunut paikan päälle katsomaan Montrealin mielenkiintoisella radalla ajettavaa ja kauden viidettä F1:n MM-osakilpailua. Honda Vigor Chase Car Carlos Reutemannin osaavissa käsissä oli asettunut ruudukkoon ja pian myös Honda Civicin Medical Car ja Nissan 280ZX Mainosauto olivat ruudukoissa ja kun vielä valo vaihtui vihreäksi niin pilvisen lämpimässä ja viileässä tuulessa ajettu Kanadan Grand Prix vuosimallia 1985 oli alkanut. Valon tietenkin vaihduttua vihreäksi.

Elio de Angelis ja Ayrton Senna syöksyivät kaksoisjohtoon de Angeliksen hoidettua Sennan ensimmäisessä mutkassa, Derek Warwick pääsi neljänneksi Michele Alboreton ja Stefan Johanssonin väliin, Alain Prost ja Keke Rosberg tulivat sittemmin sijoilla kuusi ja seitsemän. Lisäksi Jacques Laffite syyllistyi varaslähtöön ja hänelle tulisi minuutin aikasakko kilpailun päätteeksi.

Nelson Piquetin autosta hajosi heti maaliviivan jälkeen vaihdelaatikko ja hänen ainoa toivonsa olisi ollut jonkun aiheuttama kolari, punainen lippu ja uusi lähtö. Sitä ei tapahtunut ja kisa jäi Piquetin osalta siihen. Järjestys oli siis de Angelis, Senna, Alboreto, Warwick, Johansson, Prost ja Rosberg. Pian Warwick ajoi leveäksi ja hänen autoonsa tuli ohjausvaurio. Siten järjestys oli de Angelis, Senna, Alboreto, Johansson, Prost ja Rosberg. Hetkeä myöhemmin Rosberg ajoi leveäksi ja siten Patrick Tambay pääsi kuudenneksi hänen tilalleen kärkiryhmään.

Kierroksella 3 tapahtui tilanne joka oli tätä kirjoitettaessa hyvin ongelmallinen seikka muistaa. Muistaakseni Teo Fabi keskeytti virallisesti kierroksella 3, mutta ainakin muistikuvieni mukaan Fabi saattoi mahdollisesti olla niinkin kauan kilpailussa mukana kuin kierrokselle 41 saakka jolloin hän varmasti viimeistään keskeytti varikolle.

Fabilla kun oli ollut tekninen ongelma ja vuoden 1985 alussa aika usein muun muassa Mauro Baldilla ja Pierluigi Martinilla oli ollut ajamista kisassa silloinkin kun he olivat jo toivottoman kaukana ja heidät oli jopa erikseen tuomittu keskeyttäneiksi ajamisestaan huolimatta. Kierroksella 6 Sennan mahdollinen voittotaistelu ja kilpailu pilaantui lopullisesti kun Senna joutui varikolle. Sennan autosta oli hajonnut turbon kompressori.

Turbon paineet olivat tippuneet jo pari edellistä kierrosta, mutta Sennan käyttäessä 4 baria isompia tehoja mitään ei tapahtunut ja kun vauhti alkoi pudota liikaakin alemmillakin paineilla niin Senna ei aikaillut vaan toi auton varikolle. Kompressori oli onneksi suhteellisen nopeasti vaihdettavissa moneen muuhun moottorin tai itse turbonkaan osaan verraten, mutta sen vaihtaminen ja datalokin uudelleenohjelmointi vei aikaa lopulta 5 kierrosta.

Samalla kierroksella Sennan korjauskäynnin aikana Andrea de Cesaris liittyi varikolle kierroksen 5 kolaritilanteen vuoksi jossa hän ja Manfred Winkelhock olivat osuneet toisiinsa ja Winkelhockin kisa oli päättynyt siihen. Etusiivekkeen vaihdossa kului oikeastaan hieman liikaakin aikaa koska formuloiden siivenvaihdot olivat jo alkaneet 1980-luvun aikana muutenkin nopeutua varsin paljon. 43 sekuntia kului etusiiven vaihtoon ja lisäksi de Cesaris otti Pirellin Kovat renkaat maaliin ajamista varten. Kierroksella 8 Rosberg ajoi toisen kerran ja tällä kertaa selvemminkin leveäksi ja pilasi renkaansa.

Siten Rosberg kävi varikolla samalla kierroksella ja vaihtoi C-seokset itselleen mikä tarkoitti joka tapauksessa vielä toista varikkokäyntiä. Pysähdys kesti 10 sekuntia. Tässä vaiheessa Alboreto alkoi selvemmin saada de Angelista kiinni ja Tambay oli ohittanut Prostin ja Eddie Cheever oli noussut kuudenneksi.

Kierroksella 12 Alboreto oli nyt hyvin lähellä de Angelista. Alboreto lopulta kävi kaksi kertaa hyvin lähellä ohituspaikoissa kiinni, mutta päästi de Angeliksen menemään vain iskeäkseen vielä kerran ja päästen de Angeliksesta ohi. Alboreto johti siis kierroksella 13, de Angelis oli toinen, Johansson kolmas, Tambay neljäs, Prost viides ja Nigel Mansell oli kuudes noustuaan yhdeksän sijaa sitten lähdön ja ohitettuaan vielä Cheeverin.

Tambay osui kierroksen aikana kuitenkin Martinin Minardin kanssa yhteen selviten siitä vielä. Tambay kiehui raivosta Martinin äärettömän hitaan Minardin takia. Kierroksella 17 Philippe Alliot tuli varikolle ja renkaanvaihto kesti 15 sekuntia. Alliot otti Pirellin Kovat renkaat ja aikoi ajaa maaliin asti niillä renkailla. Kierroksella 23 Martini meni varikolle jossa hänen autoonsa vaihdettiin vahingossa uudelleen Pirellin Pehmeät renkaat ja lisäksi autoa korjailtiin 2 kierrosta. Kierroksella 25 Derek Warwick ajoi seinään ulosajon myötä ja keskeytti.

Kierroksella 28 Alliot osui seinään minkä myötä 4 kierroksen ajan kesti auton raivaaminen pois kolarialueelta ja jonka aikana Derek Ongaro alkoi olla valmiina liputtamaan kilpailun poikki punaisilla lipuilla jos tarvetta olisi. Kierroksella 32 Cheeverin hieno kilpailu päättyi pistehaaveiden osalta renkaanvaihdon aikana sattuneeseen korjauskäyntiin varikolla. Korjaaminen kesti 6 kierrosta ja hänelle annettiin lisäksi taas vain C-seokset hänen haluamiensa B-seosten sijaan.

Rosberg vuorostaan kävi varikolla kierroksella 35 Hondan turbomoottorin vian takia jonka korjaamiseen olisi kulunut varmasti kierros tai vaikka tuntikausia, mutta lopulta Hondan Ihmemies Heji osasi korjata vian. Rosbergin turbosta oli lopulta rikki kokonaan vain turbomoottorin säätövipu ja kompressori ja vaikka moottori oli vaurioitunut niin silti alemmilla paineilla se voisi hyvinkin pysyä kasassa koko kilpailun lopun ajan. Heji tosin yksinkertaisesti katsoi ohjaamoon, käänsi rikki menneen säätövivun toiseen kohtaan kiinni olevaa säätökoteloa, vaihtoi kompressorin, reititti auton seonneen datalokin uudelleen ja sitten Rosberg oli ennätysajassa pelissä mukana.

Rosberg oli menettänyt ensin saman määrän kierroksia kuin Senna, ajoi niistä kuin riivattu ensin eron neljään kierrokseen kärjen osalta ja lopulta lähes mykistävän selittämättömästi sijan 16:sta mitätön keskinäinen taistelu Sennan kanssa oli muuttunut sijaksi 4 ja pisteiksi maalissa ja lopulta suomalainen oli vain kierroksen. Rosbergin ajosuoritus Montrealissa 1985 oli takuuvarmasti yksi miehen parhaimpia muita ajosuorituksia urallaan ellei jopa aivan paras.:alppu:

Samalla kierroksella Martini kävi taas varikolla ja tällä erää korjauskäynti ja renkaanvaihto Pirellin Koviin renkaisiin kesti 30 sekuntia ja Martini oli siten taas radalla. Piercarlo Ghinzani keskeytti kilpailun samalla kierroksella milloin Rosberg ja Martini kävivät varikolla. Niki Lauda oli kilpailussa kasipaikalla kun hänen päivänsä päättyi turhauttavalla tavalla keskeytykseen varikolle juuri ennen varikkokäyntiä kierroksella 39. Tambayn autosta hajosi vuorostaan kolmosvaihde ja hän alkoi tippumaan selvästi.

Vihdoin ja viimein myös Johansson pääsi ohi de Angelikselta ja tavoitti Alboreton, mutta ei päässyt hänestä ohi. Ruotsalaisella pätki myös auton moottori sytytysvaurion takia.

Rosberg oli tässä vaiheessa osin kärjen löysäilyjen ja muutoin uskomattoman raivokkaan ajon myötä jo viidentenä!:eek!: Mansell, Cheever ja Tambay ihmettelivät tosissaan kisan jälkeen Rosbergin menoa radalla suomalaisen ajaessa. Kierroksella 41 Fabi mahdollisesti keskeytti lopullisesti varikolle. Cheever vuorostaan kävi varikolla vielä kierroksella 59 ja sai B-seokset, mutta pysähdys kesti 10,5 sekuntia ja jonka jälkeen Cheeverin auton sähkölaitteet hajosivat vaurioittaen moottoria ja pakottaen hänet ajamaan todella hiljaa radalla lopun kilpailusta.

Yrityksistä huolimatta de Angelis hävisi vielä Rosbergillekin ja tämäkin aiheutti pään puisteluja Peter Warrin osalta. Prost pääsi kolme kierrosta ennen maalia Johanssonin kantaan, mutta ei enää ohi. Pidemmässä Montrealin kilpailussa Prost olisi varmaan ohittanut niin Johanssonin kuin myös Alboreton ja voittanut, mutta niin ei käynyt.

Michele Alboreto voitti, Stefan Johansson oli uransa ensimmäistä kertaa palkinnoilla kakkostilalla huipentaen ensimmäisen Ferrari-voiton sitten Zolderin 1984 ja ensimmäisen kaksoisvoiton sitten Zandvoortin 1983, Alain Prost oli kolmas, Keke Rosberg päivän rattimiehenä oli 4:s, de Angelis oli 5:s, Mansell oli 6:s, Tambay oli 7:s koska Laffitelle tuli aikasakko maalissa pudottaen hänet 8:ksi, Thierry Boutsen oli 9:s, Riccardo Patrese oli 10:s, Stefan Bellof 11:sta, Martin Brundle 12:sta, Gerhard Berger 13:sta, Andrea de Cesaris 14:sta, Marc Surer Pirellin Kovien renkaiden pidon äkkiloppumisen jälkeen 15:sta, Ayrton Senna 16:sta ja Eddie Cheever oli 17:sta ja viimeinen mies maalissa. Prostin autosta loppui heti maaliviivan jälkeen polttoaine joten vähän pidemmässä kilpailussa Rosberg olisi ollut palkinnoilla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan sitten tallien ja kuljettajien mietteitä Montrealista:

McLaren: Pienen ulosajon jälkeen Prost oli kuudes Montrealin Virallisessa Harjoituksessa ja Lauda oli 17:sta ikävien eläinten kanssa kohtausten jälkeen. Lauda ei ennenkään ole pitänyt Montrealista muutenkaan. Huono lähtö ja puolen kilpailun ajaksi Patrick Tambayn taakse juuttuminen käytännössä maksoi Prostin voiton. Lisäksi polttoaine loppui Prostilta juuri maaliviivan jälkeen ja pidemmässä Kanadan kilpailussa hän olisi jäänyt pisteittä.

Jo kierroksella 20 Lauda oli ensimmäistä kertaa kahdeksantena, mutta ei enää sen jälkeen mainittavasti kyennyt nousemaan. Lauda järkyttyi myös siitä miten Keke Rosberg pyyhkäisi menemään hänen ohitseen vaikka välillä oli kierroksia häntäkin jäljessä.

Tyrrell: Talli ilmeisesti vihdoin ja viimein on saanut 014-automallin kokonaan valmiiksi, mutta sitä ei käytetä ennen kuin talli palaa Euroopan mantereen kilpailuihin. Pitkän takasuoran takia Cosworth oli hyvin puhditon. Stefan Bellof jäi Montrealiin ja Mike Thackwell jäi siten rannalle. Bellof ajoi näyttävästi läpi viikonlopun, mutta Virallinen Harjoitus oli häneltä ja Martin Brundlelta huono ymmärrettävistä syistä.

Bellof oli viidennellä kierroksella jo 14:sta, mutta ei enää sen jälkeen pystynyt saamaan samaa tahtia ylle kuin mitä häneltä odotettiin. Brundle ajoi enimmäkseen Bellofin vanavedessä ja lopulta keskinäisesti miehet kisailivat jonka jälkeen Bellof oli maalissa hänen edessään. Ken Tyrrell ei koskaan odottanut tallilta Montrealissa paljoa enempää kuin monesta muustakaan kilpailusta, mutta Detroitin rata on viimeinen mahdollisuus Tyrrelille kaudella 1985 edes johonkin hienoon suoritukseen. Ainakin ennen turbomoottorin tuloa.

Williams: Ongelmia riitti molemmilla kuljettajilla läpi viikonlopun enemmän tai vähemmän. Keke Rosberg ajoi sentään Virallisen Harjoituksen paremmin kuin Nigel Mansell. Kisassa Rosberg oli huippuvauhdissa kunnes tippui ensin seiskapaikalle ja sitten varikkokäynnin jälkeen sijalle 14:sta. Sittemmin Rosberg menetti kaiken yksinkertaisen turbomoottorin korjausvian vuoksi.

Tai ainakin näytti menettävän ennen Hejin tuloa paikalle autonkorjaukseen. Rosberg ajoi sen jälkeen hienosti ja voittoon jäi matkaa vain 29 sekuntia kaiken jälkeen. Se olisi tarkoittanut ulosajon ja varikkokäynnin aikaista hukka-aikaa kaikkiaan ja mikäli se olisi ollut vielä siitä kiinni niin Maamme-laulua olisi palkintokorokkeella kuultu.:ahem:

Tietenkin ilman turbomoottorin korjausta kesken kisan ja melkein oltiin kuulla siitä huolimattakin kuin ottaa Rosbergin uskomattoman ajotahdin huomioon. Hänen kisan toiseksi nopein ja oma nopein kierros oli 1.27.611. Ja jokainen kierros oli säännöllisesti luokkaa 1.28-1.30 kisan aikana viimeisen todella pitkän varikkokäynnin jälkeen.:eek: Mansell taisteli vähemmän näyttävästi, mutta sai sentään lopulta edes pisteen taisteltuaan Eddie Cheeverin kanssa ja voittaen tämän.

Brabham: Nelson Piquetin matka päättyi kilpailussa jo lähtöviivan jälkeen tapahtuneeseen vaihdelaatikkovikaan. Tai aivan kokonaisesti hän pääsi kaikkiaan viitisen mutkaa ajamaan. Piquet oli menettänyt Virallisen Harjoituksensakin jo jousitusvian takia. Marc Surer ajoi ensimmäistä kertaa sitten Portugalin Grand Prixin 1984 kaudella ja sairaudesta toipuvana sai ihme kyllä ajaa kisassa koska kuumetta ei ollut. Kaasutinvaurio ja aivan lopussa tapahtunut pidon äkkiloppuminen eli drop-off Pirellin renkaista veivät hänen kisansa. Sijat 15-20 olivat arkipäivää hänelle lähes läpi kilpailun. Kuitenkin Teo Fabin vuoden 1984 tapaan Surer sai itse tuoda Brabhamille sen ensimmäisen maaliintulon.

RAM: Pienen takapakin jälkeen Manfred Winkelhock oli hienosti 14:sta Virallisessa Harjoituksessa, mutta pettynyt Philippe Alliot oli 21:s. Perjantain Vapaassa Harjoituksessa hän oli ollut 9:s.:thumbup: Winkelhock kisaili hienosti Niki Laudan kanssa vaikka alussa pian sen jälkeen ei sijoitus 12:sta korkeampi ollut. Sitten Winkelhock ajoi ulos radalta ja sitten häneen osui Andrea de Cesaris mikä aiheutti hänen keskeytyksensä kilpailusta. Alliot oli kisassa parhaimmillaan 18:sta kunnes ensin renkaat menivät ja lopulta hän keskeytti kolariin. Lupaava automalli 03 on joutunut huonon onnen panttivangiksi.

Lotus: Huippuluokan Virallinen Harjoitus vaihtui pettymykseksi kilpailussa. Kaksoisjohto päättyi Ayrton Sennan teknisen vian korjaukseen ja Elio de Angeliksen osalta moottorivaurio iski hänen autoonsa ja hän oli keskeyttämässä kilpailun, mutta ruutulippu pelasti Lotuksen mahdollisesta menestyspäivästä edes laihat kaksi pistettä. Italialainen tippui myös toiseksi MM-pisteissä. Senna taas ajoi uskomattomasti kisan nopeimman kierroksen, mutta hänen piti säästää de Angeliksen tapaan lopussa polttoainetta ja lisäksi myös tekninen vika vei Sennan ajot 16:sta tilalla.

Toisaalta taas uskomattoman Keke Rosbergin rinnalla Senna jäi jokseenkin kovin kalpeaksi ajotasoltaan Montrealissa verrattuna yleisesti nähtyyn Sennaan toistaiseksi nuoren brasilialaisen erittäin nuorella uralla.:doubtful:

Renault: Derek Warwick tuntui jostain syystä olevan erittäin onnellinen läpi viikonlopun ja oli Virallisessa Harjoituksessa peräti kuudeskin. Valitettavasti ohjausvaurio palasi kisaan. Warwick ajoi ulos radalta tippuen jo toisella kierroksella nelospaikalta sijalle 12 saakka. Sitten lopulta auton alarunko petti alta jolloin Warwick ajoi seinään kierrosella 26 ja keskeytti. Patrick Tambay ajoi vuorostaan säännöllisesti sijoilla 3-4 kunnes menetti tärkeän kolmosvaihteen Montrealin radan profiilin takia ja kun vielä muut vaihteet vaurioituivat niin Tambayn ajo maalin seiskapaikallakin oli ihme. Pisteittä olo ei tyydytä Jean Sagea Urheilujohtajana eikä myöskään La Regien isoja pomoja Pariisissa.

Arrows: Jälleen hieno Virallinen Harjoitus niin tallilta kuin Thierry Boutsenilta, mutta kisa oli jokseenkin pettymys. Toisaalta taas Boutsenin autossa oli turbon paineistus kroonisena ongelmana ja siten kisa meni niin huonosti kuin meni. Gerhard Bergerillä ei mennyt Virallinen Harjoitus kovin hyvin eikä kilpailukaan. Taistelu Andrea de Cesariksen ja Jacques Laffiten kanssa oli päivän päätapahtuma. Lopulta vaihdelaatikkovaurio vei hänen kisansa. Ihme kyllä pääsi maaliin.

Toleman: Teo Fabi joutui lähtemään kilpailuun varikkosuoralta koska turbon paineet olivat pettäneet Warm-Upissa eikä vikaa ennen kisan alkua oltu voitu korjata riittävästi. Läpi kilpailun hän oli lähes koko ajan viimeinen ja ennen pitkää keskeytti turbon alipaineisiin. Krooninen aliohjaus oli myös hänen ongelmansa Virallisessa Harjoituksessa.

Alfa Romeo: Eddie Cheeverille Montrealin rata on hänen lempiratojaan. Jo kierroksella 8 hän oli kuudentena vaikka ennen pitkää vain kasipaikka tuntui olevan hänen maksimisuoritus kisapäivänä. Niin Nigel Mansell, mutta ennen kaikkea Keke Rosberg olivat hänelle liikaa. Lopulta sähkölaitteet pettivät ja hänen kisansa muuttui radalla mateluksi ja viimeinen sija ei miellyttänyt häntä lainkaan. Riccardo Patrese vuorostaan oli 9:s yhtä moneen kierrokseen, mutta turbovaurio esti hänen vaihteeksi positiivisen kilpailun jatkumisen. Tallille onni on saada edes molemmat autot maaliin.

Osella: Piercarlo Ghinzani ajeli lähes koko kilpailun ajan joko viimeisenä tai ainakin viimeisten joukossa. Hän oli 18:sta keskeyttäessään eli kolmanneksi viimeinen. Moottori oli vaurioitunut jäähdytysvesipumpun hajottua. Ei ollut järkeä jatkaa. Osella saa ilmeisesti pian Alfa Romeon tehdasvalmisteisen sytytysjärjestelmän autoonsa.

Ligier: Kevennetyt autot menestyivät yllättävän heikosti Virallisissa Harjoituksissa. Andrea de Cesaris ajoi kilpailun alussa hyvin, mutta pilasi kaiken kolariinsa Manfred Winkelhockin kanssa. Sittemmin sijat 13-14 olivat arkipäivää loppuun asti. Jacques Laffite oli myös kisan rajallisia huippumiehiä, mutta hänen kisansa pilasi minuutin aikasakko varaslähdöstä johtuen. Muutoin pari kierrosta ennen maalia hän oli seitsemäs ja siitä vielä pari kierrosta niin hän olisi ollut kuudes. Tai viides ja ehkä jopa neljäs Alain Prostin ja Elio de Angeliksen keskeyttäessä. Lopulta hän oli kahdeksas.

Ferrari: Upea kaksoisvoitto Ferrarille on taannut unohtumattomat juhlat Maranelloon! Michele Alboreto ajoi jälleen kiistämättömän voiton mitä ei voinut tuurivoitoksi väittää ja vähän paremmalla tuurilla hänellä olisi voinut olla jo 3-4 muutakin voittoa tällä kaudella. Stefan Johansson täydensi voittopäivän olemalla toinen. Sanoja ei löydy tämän enempää joskin Alain Prost olisi ilman pientä epäonneaan ehkä voinut pilata riemupäivän kuten myös Ayrton Senna ja Keke Rosberg ilman teknisiä murheitaan tai myös Elio de Angeliskin sillä 15 ensimmäistä kierrosta olivat Lotuksen kilpailussa.:doubtful:

Minardi: Pierluigi Martini kolaroi näyttävästi ajaessaan Riccardo Patresen moottorin jäänteiden yli puhkaisten renkaat autostaan ja osuen seinään. Onneksi ei loukkaantunut. Martini on toipunut vasta vastoittain täysin polvivammastaan Monacossa. Martini ajoi kolarin kisankin aikana Patrick Tambayn kanssa ja lisäksi Tambay tönäisi häntä kisan aikana suuttumuksesta johtuen. Martini ajeli viimeisenä jopa Ayrton Sennan ja Keke Rosberginkin ollessa kierroksia jäljessä ja lopulta keskeytti omaan seinään ajoonsa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan seuraavaksi tulokset Montrealin kilpailun jälkeen.

Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika Voittajan keskituntinopeus/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Michele Alboreto Ferrari 70 1.46.01.813/174,686 km/h
2. Stefan Johansson Ferrari 70 + 1,957
3. Alain Prost McLaren-TAG 70 + 4,341/polttoaine loppui maalissa
4. Keke Rosberg Williams-Honda 70 + 27,871
5. Elio de Angelis Lotus-Renault 70 + 43,349
6. Nigel Mansell Williams-Honda 70 + 1.17.878
7. Patrick Tambay Renault 69 + 1 kierros
8. Jacques Laffite Ligier-Renault 69 + 2 kierrosta
9. Thierry Boutsen Arrows-BMW 68 + 2 kierrosta
10. Riccardo Patrese Alfa Romeo 68 + 2 kierrosta
11. Stefan Bellof Tyrrell-Cosworth 68 + 2 kierrosta
12. Martin Brundle Tyrrell-Cosworth 68 + 2 kierrosta
13. Gerhard Berger Arrows-BMW 67 + 3 kierrosta
14. Andrea de Cesaris Ligier-Renault 67 + 3 kierrosta
15. Marc Surer Brabham-BMW 67 + 3 kierrosta
16. Ayrton Senna Lotus-Renault 65 + 5 kierrosta
17. Eddie Cheever Alfa Romeo 64 + 6 kierrosta

Keskeyttäneet

Pierluigi Martini Minardi-Motori Moderni 57 ulosajo

Niki Lauda McLaren-TAG 39 moottori

Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 35 moottorivaurio ja jäähdytysvesipumppu

Philippe Alliot RAM-Hart 28 ulosajo

Derek Warwick Renault 25 ulosajo

Manfred Winkelhock RAM-Hart 5 yhteenajo de Cesariksen kanssa

Teo Fabi Toleman-Hart 3 turbo (Mahdollisesti ajoi hyvin hitaasti aina kierrokselle 41 saakka kilpailussa keskeyttäen sitten varmasti ja lopullisesti. Epävarman tiedon vuoksi ja kahden eri keskeytyslistauksen takia laitan Fabin keskeyttäneeksi tähän jo kierroksella 3.)

Nelson Piquet Brabham-BMW 1 vaihdelaatikko

Kilpailun nopein kierros: Ayrton Senna Lotus-Renault 1.27.445 kierros 45 181,554 km/h
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tässä MM-sarjan pistetilanne 5/16 osakilpailun jälkeen:

1 Michele Alboreto Italia 27 pistettä

2= Alain Prost Ranska 22 pistettä

2= Elio de Angelis Italia 22 pistettä

4 Patrick Tambay Ranska 10 pistettä

5 Ayrton Senna Brasilia 9 pistettä

6 Stefan Johansson Ruotsi 7 pistettä

7 Thierry Boutsen Belgia 6 pistettä

8 Nigel Mansell Iso-Britannia 5 pistettä

9= Niki Lauda Itävalta 3 pistettä

9= Rene Arnoux Ranska 3 pistettä

9= Andrea de Cesaris Italia 3 pistettä

9= Keke Rosberg Suomi 3 pistetä

13= Derek Warwick Iso-Britannia 2 pistettä

13= Jacques Laffite Ranska 2 pistettä

15= Stefan Bellof Länsi-Saksa 1 piste
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tässä tallikilvan tilanne 5/16 MM-osakilpailun jälkeen:

1 Ferrari Italia 34 pistettä

2 Lotus Iso-Britannia 31 pistettä

3 McLaren Iso-Britannia 25 pistettä

4 Renault Ranska 12 pistettä

5 Williams Iso-Britannia 8 pistettä

6 Arrows Iso-Britannia 6 pistettä

7 Ligier Ranska 5 pistettä

8 Tyrrell Iso-Britannia 1 piste
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Detroitin kilpailuun tultaessa Suomi alkoi valmistautua pian juhannukseen 1985 ja muutenkin melkoisen riemukkaalla päällä oltiin kaikkiaan formularintamalla.

Detroitin kilpailun osalta taas puhuttaessa enemmänkin Dallasin Grand Prixin peruuntuminen tarkoitti nyt sitä, että Detroitin Grand Prix tunnettiin edelleen toistaiseksi Detroitin Grand Prixin tai Itä-Yhdysvaltain Grand Prixin nimellä. Meadowlandsin kilpailu oli juhannukseen 1985 mennessä erittäin lähellä peruuntumistaan.

Se oli jo alustavasti peruutettu 3.6.1985 silloisen jo muutenkin perutun Belgian Grand Prixin jälkeisenä maanantaina, mutta tuolloin vielä Meadowlandsin ratayhtiö onnistui saamaan Bernie Ecclestonen perumaan päätöksensä jolloin vielä Meadowlands sai pysyä kalenterissa toistaiseksi. Sillä oli kuitenkin enää hyvin vähän aikaa saada kilpailunsa joko selväksi kautta 1985 varten tai sitten sen piti pyytää lykkäystä vuodelle 1986.

Rooman Grand Prix oli myös peruttu kalenterista jolloin Euroopan Grand Prix vuosimallia 1985 ajettaisiin joko Brands Hatchissa, Hockenheimissa, Zolderissa tai Mugellossa vaikka eksoottisia paikkoja kuten Curacaota ja Buenos Airesia esiintyi myös varakilpailujen listoilla.

Vaikka Detroitin maine toki oli parantunut vuoden 1982 jälkeen valtavia harppauksia eteenpäin niin silti kilpailu oli vieläkin melko ei-suosittu kilpailu johtuen radan vaikeasta katuradan luonteesta, rajusta rengaskulutuksesta, jatkuvien 90 asteen mutkien ja jopa Monacoa hitaamman ajo-olemuksensa takia. Toisaalta taas pienemmille talleille kuten Tyrrelille tämä oli kauden paras paikka saavuttaa jotakin todella hienoa.

Fordin päämajana Detroit oli tietenkin paikka jonne Team Lola-Haasin odotettiin vihdoin ja viimein tulevan paikalle. Ikävä kyllä vielä Detroitiinkaan talli ei radalle ehtinyt, mutta antoi kuitenkin tiedotteen Fordin turbomoottoreiden tulosta sille vuosille 1986-1988 ja myös tallin rahoituksen kerrottiin olleen turvattu vähintään noille vuosille. Lisäksi Alan Jones oli tukevine olemuksineen paikan päällä.

Span kesäkuun peruttu kilpailu taas vuorostaan tultaisiin ajamaan Kuninkaallisen Autoklubin tilanteen takia lopulta ainoastaan syyskuussa mikäli ajettaisiin sillä rata oli kesäkuun kisafiaskon jälkeen ollut rataremontissa jonka aikana asvaltti haluttiin uusia lopullisen perusteellisesti.

Lisäksi myös muut autoluokat olivat radoilla elokuuhun asti ja lokakuusta eteenpäin talven tai ainakin vähintään jo yleisen huonon sään arveltiin olevan liian vaarallista formuloille jolloin tyydyttiin siihen, että Span kilpailu ajetaan joko 15.9.1985, 22.9.1985 tai viimeistään 29.9.1985 mikäli Meadowlandsin kilpailu peruuntuisi. 8.9.1985 ajettaisiin Italian Grand Prix ja 1.9.1985 ajettaisiin muita luokkia ja se oli tallien mielestä liian pian Zandvoortin jälkeen.

Jo Rooman osakilpailun peruuntumisen aikoihin Kyalamin kilpailua Etelä-Afrikassa oltiin siirretty marraskuulta lokakuun 20:een päivään jolloin kilpailu ajettaisiin sunnuntaina. Kalenterimuutokset tuntuivat olevan paljonkin vielä mahdollisia keskikesällä 1985.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Perjantain Virallisessa Harjoituksessa Detroitin rata oli jälleen kerran melkoinen Betonikanjoni ajettavaksi. Kolareita riitti ja monta muutakin seikkaa nähtiin radalla. Gerhard Berger loukkaantui hieman turhan kireiden turvavöiden takia ja lisäksi hänen autonsa kolarin jälkeen romuttui vain entistäkin pahemmin ratavalvojien pudotettua auton nosturista vahingossa maahan.:eek: Berger jäi ainoana ilman aikaa koko sessiossa kolaroituaan kaksi kertaa ja ratavalvojien kömmähdyksen takia hän oli siten viimeinen ja 25:s, mutta loput 24 kuljettajaa saivat ajat tauluihin.

Ennen Virallista Harjoitusta Ayrton Senna oli ollut nopein myös Vapaissa Harjoituksessa ja oli 1,2 sekuntia Nigel Mansellia nopeampi Virallisessa Harjoituksessa ja alustavasti jälleen kerran paalupaikalla. Vapaissa Harjoituksissa Elio de Angelis ja Patrick Tambay olivat kolaroineet minkä seurauksena de Angelis käytti vara-autoa Virallisessa Harjoituksessa. Michele Alboreto oli kolmas ja Alain Prost oli neljäs kun Keke Rosberg oli viides. Rosbergin jälkeen Derek Warwick oli kuudes, Eddie Cheever oli seitsemäs, de Angelis oli kahdeksas, Stefan Johansson oli yhdeksäs ja Nelson Piquet oli kymmenes.

Sennan paalupaikka-aika oli 1.42.051 ja se vastasi 141,917 kilometrin keskituntinopeutta mikä oli hitaampi kuin Monacossa. Radan pinnan halkeillut ja yleiset muutkin likaisuusongelmat saivat ajat olemaan noin sekunnin hitaampia keskimäärin kuin vuonna 1984 samaan aikaan.

Alboreton ja Johanssonin aikoja haittasivat myös Ferrarin turbomoottorin heikot tehot alemmilla kierroksilla kuten myös jousituksen ja ripustuksen vauriot radan pompuista johtuen. Ferrarin kuljettajien mielestä Lotuksen kuljettajat olivat vahvoilla kisassa koska Lotus 97T sopi aerodynaamisesti paremmin Monacon ja Detroitin kaltaisille radoille kuin millekään muulle radalle koko kalenterissa joskin teorialta oli ainakin Sennan osalta pudonnut pohja sateisella Estorilin radalla ja siellä se olisi todennäköisesti pudonnut muutenkin.

Mansellin aika oli 1.43.249, Alboreton aika oli 1.43.748, Prostin aika oli 1.44.088, Rosbergin aika oli 1.44.156, Warwickin aika oli 1.44.163, Cheeverin aika oli 1.44.231, de Angeliksen aika oli 1.44.769, Johanssonin aika oli 1.44.921 ja Piquetin aika oli 1.45.194.

Marc Surer oli 11:sta ajalla 1.45.979, Niki Lauda oli 12:sta ajalla 1.46.266, Teo Fabi oli 13:sta ajalla 1.46.546, Riccardo Patrese oli 14:sta ajalla 1.46.592, Patrick Tambay oli 15:sta ajalla 1.47.028, Jacques Laffite oli 16:sta ajalla 1.47.267, Andrea de Cesaris oli 17:sta ajalla 1.47.393, Martin Brundle oli 18:sta ajalla 1.47.563, Stefan Bellof oli 19:sta ajalla 1.47.911 ja 20:s oli Manfred Winkelhock ajalla 1.47.926.

Thierry Boutsen oli 21:s ajalla 1.48.023, Piercarlo Ghinzani oli 22:s ajalla 1.48.546, 23:s oli Philippe Alliot ajalla 1.50.455 ja 24:s oli toiseksi viimeisenä ja viimeisenä ajan saaneena kuljettajana perjantaina Pierluigi Martini ajalla 3.04.446 teknisen vian vuoksi jälleen kerran.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Lauantaina Detroitin radalla satoi vettä ja niin Vapaa Harjoitus kuin myös Virallinen Harjoitus vesittyi siihen. Toisin sanoen juuri kukaan ei lähtenyt radalle ja Ayrton Sennan paalupaikka varmistui sunnuntain kilpailun osalta. Gerhard Berger onnistui kuitenkin tekemään varsinaisen ihmeteon.

Hän onnistui olemaan sadekelinrenkailla jopa huomattavastikin nopeampi kuin Minardin Pierluigi Martini kuivan kelin renkailla. Tosin Minardi kärsi teknisestä viasta, mutta silti ero oli järkyttävä. Eikä ero sadekelin renkailla kuivan kelin paaluaikaan ollut paljon mitään yli 23 sekuntia suurempi.

Vain muutama kuljettaja lähti yleensäkin koko sessiossa märälle radalle. Bergerin osalta vain hän, Philippe Alliot, Eddie Cheever, Piercarlo Ghinzani ja Andrea de Cesaris saivat ajat tauluun koko sessiossa kun taas Riccardo Patrese ja Teo Fabi käväisivät ajamassa radalla, mutta eivät tehneet varsinaista aikakierrosta.

Ajan tehneiden kuljettajien vähäisyyden vuoksi laitan tähän ajat listamuodossa:

Gerhard Berger Arrows-BMW 2.05.387

Eddie Cheever Alfa Romeo 2.05.540

Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 2.11.268

Andrea de Cesaris Ligier-Renault 2.12.268

Philippe Alliot RAM-Hart 2.24.814

Riccardo Patrese Alfa Romeo Ei aikaa

Teo Fabi Toleman-Hart Ei aikaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan tähän sitten molempien päivien sessioiden ajat:

Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Niki Lauda McLaren-TAG 1:46.226 Ei aikaa
2 Alain Prost McLaren-TAG 1:44.088 Ei aikaa
3 Martin Brundle Tyrrell-Cosworth 1:47.563 Ei aikaa
4 Stefan Bellof Tyrrell-Cosworth 1:47.911 Ei aikaa
5 Nigel Mansell Williams-Honda 1:43.249 Ei aikaa
6 Keke Rosberg Williams-Honda 1.44.156 Ei aikaa
7 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:45.194 Ei aikaa
8 Marc Surer Brabham-BMW 1.45.979 Ei aikaa
9 Manfred Winkelhock RAM-Hart 1:47.926 Ei aikaa
10 Philippe Alliot RAM-Hart 1:50.455 2.24.814
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:44.769 Ei aikaa
12 Ayrton Senna Lotus-Renault 1:42.051 Ei aikaa
15 Patrick Tambay Renault 1.47.028 Ei aikaa
16 Derek Warwick Renault 1:44.163 Ei aikaa
17 Gerhard Berger Arrows-BMW Ei aikaa 2.05.387
18 Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.48.023 Ei aikaa
19 Teo Fabi Toleman-Hart 1.46.546 Ei aikaa
22 Riccardo Patrese Alfa Romeo 1.46.592 Ei aikaa
23 Eddie Cheever Alfa Romeo 1.44.231 2.05.540
24 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1.48.546 2.11.268
25 Andrea de Cesaris Ligier-Renault 1.47.393 2.12.268
26 Jacques Laffite Ligier-Renault 1.47.267 Ei aikaa
27 Michele Alboreto Ferrari 1.43.748 Ei aikaa
28 Stefan Johansson Ferrari 1.44.921 Ei aikaa
29 Pierluigi Martini Minardi-Motori Moderni 3.04.446 Ei aikaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan sitten vielä lähtöruudukko kilpailuun:

Lähtöruudukko

Senna Mansell
Lotus 97T Williams FW10
1.42.051 (141,917 km/h) 1.43.249

Alboreto Prost
Ferrari 156/85 McLaren MP4/2B
1.43.748 1.44.088

Rosberg Warwick
Williams FW10 Renault RE60
1.44.156 1.44.163

Cheever de Angelis
Alfa Romeo 185T Lotus 97T
1.44.231 1.44.769

Johansson Piquet
Ferrari 156/85 Brabham BT54
1.44.921 1.45.194

Surer Lauda
Brabham BT54 McLaren MP4/2B
1.45.979 1.46.266

Fabi Patrese
Toleman TG185 Alfa Romeo 185T
1.46.546 1.46.592

Tambay Laffite
Renault RE60 Ligier JS25
1.47.028 1.47.267

de Cesaris Brundle
Ligier JS25 Tyrrell 012
1.47.393 1.47.563

Winkelhock Bellof
RAM 03 Tyrrell 012
1.47.926 1.47.911

Boutsen Ghinzani
Arrows A8 Osella FA1G
1.48.023 1.48.546

Alliot Berger
RAM 03 Arrows A8
1.50.455 2.05.387

Martini
Minardi M185
3.04.446
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Detroitin kilpailun kohdalta sunnuntaina Warm-Upissa ilma oli sateisen lauantain jäljiltä selkeä ja edes raikas. Viileämpi ilma auttoi myös Keke Rosbergia miettimään päätöksensä renkaista paremmin. Itse kilpailusta tuli lopulta aurinkoisempi keliltään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan seuraavaksi vuoden 1985 Detroitin Grand Prixin rengastietoja. Kilpailuun lähdettäessä paljon renkaita ja eri seoslaatuja jäi ajajien käyttöön joskin perjantaina rata myös kulutti paljon renkaita. Aika-ajorenkaat ja D-seokset tuntuivat olevan kuin paperia radalle kisaan.

Parhaat ajat tehtiin keskimäärin Virallisissa Harjoituksissa tai oikeammin niistä vain yhdessä enimmäkseen kovemmillakin kisarenkailla mikä myös vei vuoden 1985 vauhtipotentiaalia alaspäin. Joka tapauksessa Keke Rosberg ja Nigel Mansell kokeilivat paljon eri seoslaatuja.

Lopulta Rosberg ajoi ensin muut kilpailun ajotapaa sivuavat kierroksensa A-seoksilla siinä missä Mansell ajoi B-seoksilla. Mansell oli toistuvasti sektoriajoissa ainoassa kuivan kelin Virallisessa Harjoituksessa kisarenkailla ajamisessa Rosbergia nopeampi ja se sai eri seoslaatujen vertailun jälkeen Rosbergin ottamaan tarkkaan harkitun päätöksen myötä kisaan B-seokset.

Mansell sen sijaan otti kaikkien muiden kärkikuljettajien tapaan A-seokset ja kuljettajista Michele Alboreto otti vielä näitäkin seoslaatuja kovemmat AA-seokset kisaan. Toinen ja ainoa muu AA-seosten ottaja kisaan oli Tyrrellin Stefan Bellof. Toisaalta edes Tyrrellin Detroitin potentiaalista huolimatta sitä ei enää pidetty voittajaehdokkaana.

Laitan seuraavaksi tähän kaikkien muidenkin kuljettajien rengastaktiikoita ja myös sekarengastusta nähtiin kilpailussa käytettävän:

McLaren: Molemmat kuljettajat ottivat A-seokset kisaan ja aikoivat käydä varikolla kierroksella 50 ja 51 järjestyksessä Alain Prost ja Niki Lauda. Mahdollisesti yrittivät myös ajaa maaliin asti pysähtymättä koska vuoden 1985 kisaan A-seosten mahdollista maaliin ajamista helpotti viileämpi ilma ja lisäksi myös radan pidon yleinen parantuminen lauantain sateiden myötä.

Tyrrell: Kuljettajista Martin Brundle otti B-seokset mukaan kilpailuun ja aikoi käydä varikolla kilpailussa kierroksella 35, mutta Stefan Bellof otti AA-seokset ja aikoi ajaa kylmästi maaliin asti ilman pysähdyksiä.

Williams: Kuljettajista Nigel Mansell valitsi A-seokset kisaan ja Keke Rosberg B-seokset. Mansell ei lähtökohtaisesti aikonut käydä varikolla ellei tarvetta ollut, mutta oli valmis pysähtymään kierroksella 52. Rosberg vuorostaan aikoi käydä varikolla kierroksella 30 tai milloin tahansa sen jälkeen. Detroitin radan muuttunut olemus tuntui tarjoavan Rosbergille varan yllätykseen.

Brabham: Kuljettajista Nelson Piquet otti Pirellin Pehmeät renkaat kisaan, mutta Marc Surer otti Pirellin Enduro-renkaat kisaan ja ei aikonut käydä varikolla kilpailussa. Piquet vuorostaan aikoi käydä varikolla kilpailun puolivälissä kierroksella 31 mihin Pirelli oli laskenut arviolta Pehmeiden renkaiden kestävyyden riittävän.

RAM: Kuljettajista Manfred Winkelhock otti Pirellin Keskikovat renkaat kilpailuun, mutta Philippe Alliot otti Pirellin Pehmeät renkaat kilpailuun. Winkelhock aikoi joko pysähtyä kisan loppupuolella kierroksen 50 jälkeen tai yrittää maaliin asti ilman stoppia ja Alliot aikoi pysähtyä kierroksella 31.

Lotus: Molemmat kuljettajat ottivat A-seokset kilpailuun ja toivoivat olevansa käymättä varikolla ja mikäli tarvetta oli niin pysähdykset tulisivat kierroksella 50 ja 52 järjestyksessä Ayrton Senna ja Elio de Angelis.

Renault: Kuljettajista Patrick Tambay otti sekarengastuksen käyttöön mikä oli melkoinen liike. Hänen rengaskuvionsa oli C, C, B ja C. Hän toivoi tällä kuviolla ajavansa hyvän kilpailun ja toivoi pääsevänsä joko maaliin asti tai pysähtyvänsä vain kerran kilpailussa kierroksen 50 paikkeilla. Derek Warwick vuorostaan otti A-seokset kisaan ja aikoi olla käymättä varikolla.

Arrows: Molemmat kuljettajat ottivat B-seokset kilpailuun ja aikoivat käydä varikolla kierroksella 33 ja 34 järjestyksessä Gerhard Berger ja Thierry Boutsen.

Toleman ja Teo Fabi: Fabi otti Pirellin Pehmeät renkaat kisaan ja aikoi käydä kierroksella 30 varikolla kilpailussa.

Alfa Romeo: Kuljettajista Riccardo Patrese otti sekarengastuksen kilpailuun ja kuvio oli C, C, B ja C eli sama kuin Patrick Tambaylla. Patrese toivoi ajavansa joko maaliin tai pysähtyvän noin kierrosten 50-52 paikkeilla. Eddie Cheever otti A-seokset kilpailuun ja aikoi olla käymättä varikolla kilpailussa.

Osella: Piercarlo Ghinzani otti Pirellin Kovat renkaat kilpailuun ja yritti olla käymättä varikolla.

Ligier: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun sekarengastuksella. Sekarengastuksen kuvio oli Pirellin osalta molemmilla sama eli Kova, Kova, Pehmeä ja Pehmeä. He yrittivät ajaa maaliin asti tai käydä kilpailun loppupuolella varikolla mikäli tarvetta olisi ollut.

Ferrari: Kuljettajista Michele Alboreto otti AA-seokset ja ei aikonut käydä varikolla ja Stefan Johansson otti A-seokset ja yritti olla käymättä varikolla, mutta oli valmis menemään varikolle kierroksella 52 tai 53 mikäli tarvetta oli.

Minardi: Pierluigi Martini otti Pirellin Kovat renkaat kilpailuun ja yritti olla käymättä varikolla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Detroit 23.6.1985

Motownin jokavuotinen Kanjonikisa käynnistyi yllättävällä tavalla ainakin Suomesta katsoen. Formuloiden pauhua alkoi kuulua 3 minuuttia ennen kilpailun starttia lämmittelykierroksella ja Suomen Yleisradion TV2:n suorassa yllätyslähetyksessäkin tunnelmaa riitti kun Juha Solarium Jokinen aloitti selostuksen Renessanssikeskuksen lähettyviltä.

TV2:n yllätys katsojille oli melkoinen sillä ennen koko kilpailuviikonloppua tai edes lauantaina mitään tietoa koko tv-lähetyksestä ei ollut ja radiostakin lupailtiin korkeintaan hyvin epävarmaa tunnelmakoostetta Musiikkia ja Urheilua-lähetyksen yhteydessä jos sitäkään. Ilmeisesti Belgian tv-kisan peruminen ja muuten vain sopiva iltalähetysaika sai TV2:n näyttämään kilpailun.

Tosin se kieltämättä tapahtui illan tv-elokuvan perumisen kustannuksella, mutta sillä ei ollut mitään väliä sillä kertaa!:alppu:

Kun vielä Carlos Reutemannin ajama Mercury Capri Pace Car ja saman merkkinen Medical Car olivat ruudukon takana niin kilpailu 63 kierroksen mittaisena oli valmis alkamaan.

Vihreän valon vaihduttua Nigel Mansell sai parhaimman lähdön, mutta Ayrton Senna ja Keke Rosberg aloittivat kärkitaistelunsa Eddie Cheeverin ollessa neljäntenä. Senna meni johtoon kun Rosberg joutui aivan aluksi taisteluun myös Alain Prostin kanssa ja pääsi vasta kolmannen mutkan jälkeen omalle varmalle paikalleen.

Michele Alboreto pysyi huonon lähdön takia hädin tuskin Cheeverin perässä, mutta päästyään rytmiin oli nopeampi. Piercarlo Ghinzani osui seinään vääntäen ripustuksen jousitusta myöten ja keskeyttäen. Cheeverin kilpailun pilasi ensimmäisen kierroksen rengasrikko johon talli vastasi salamannopealla renkaanvaihdolla: Vain 8 sekuntia kesti pysähdys ja se oli kauden nopein pysähdys.:cool:

Jokinen arveli YLE:n lähetyksessä sitä jopa formuloiden ennätykseksi ja melkein se olikin. Rosberg ohitti pian Mansellin jäätyään hetkeksi hänen taakseen kun Mansell menetti kärkisijansa Sennalle. Ensimmäiset 7 kierrosta olivat kärkikolmikon osalta järjestyksessä Senna-Rosberg-Mansell radalla. Manfred Winkelhock keskeytti kierroksella 3 turbon hajottua, Riccardo Patrese meni kierroksella 5 varikolle teknisen vian korjauskäyntiin ja renkaanvaihtoon mikä kesti 2 kierrosta ja jolloin Patrese sai AA-seokset kisan varmaa maaliin ajamista varten ja kierroksella 6 Teo Fabi keskeytti kytkinrikkoon varikolle.

Kierroksella 8 Senna sukelsi yllättäen varikolle. A-seokset olivat liian pidottomat ja Senna uskoi, että hän voisi ajaa B-seoksilla maaliin asti ja voittoon. Valitettavasti liian aikaisin tehty pysähdys yleensäkin niin äkkiä aiheutti virheen Lotus-tallissa ja erehdyksissä mekaanikot laittoivat hänelle taas A-seokset alle. 12,5 sekunnin stoppi palautti hänet radalle sijalle 14.

Vasta kierroksen 26 ja 12 sekuntia kestäneellä pysähdyksellään Senna sai haluamansa B-seokset ja ajoi niillä, mutta oli jo hävinnyt voittotaistelun ennen kierroksen 51 kolaria osin yliyrittämisen ja turhautumisen takia. Senna olisi saattanut joutua tekemään vielä yhden stopin varikolle koska renkaat olivat kuluneet keskeytyshetkellä paljon.

Kierroksella 10 Patrese tuli taas varikolle ja hänen autoaan korjailtiin taas kaksi kierrosta tällä kertaa ilman renkaanvaihtoa. Pierluigi Martini kävi varikolla teknisen vian korjauksessa ja renkaanvaihdossa mikä kesti 3 kierrosta. Martini otti tuolloin Pirellin Kovat renkaat alle maaliin pääsyä varten. Kierroksella 12 Niki Lauda keskeytti varikolle, Philippe Alliot kävi kierroksen mittaisella varikkokäynnillä korjauksessa ja renkaanvaihdon kanssa jolloin hän sai Pirellin Kovat renkaat ja Prost ajoi harvinaisen vaisusti tasoonsa nähden Detroitin radalla.

Williamsit ajoivat kaksoisjohdossa ensi kertaa sitten Monacon 1983 mikä sopi myös suomalaisille myöhäisillan tv-katsojille. Kierroksella 13 Nelson Piquet tuli varikolle niin renkaanvaihtoon kuin myös poistattamaan roskia jäähdyttimistä. Pysähdys kesti 23,5 sekuntia. Kierroksella 14 Martini tuli uudelleen varikolle missä autoa korjailtiin vielä kolme kierrosta lisää ilman renkaanvaihtoa. Elio de Angelis oli kovassa nosteessa kisan alussa heti Sennan poistuttua kuvasta kärkiajamisen osalta.

Prost, Alboreto ja Derek Warwick olivat nopeampia kuin hän, mutta kaikki kärsivät jarruvauriosta jo varhain. Myös Stefan Johansson aloitti nousunsa. Pian järjestys olikin Rosberg, Mansell, de Angelis ja Johansson. Kaiken tämän keskellä Tyrrellin Martin Brundle ja Stefan Bellof olivat näyttävät lähdöt saaneina nousseet jo sijoille 8 ja 9. Järjestys oli nyt Rosberg, Mansell, de Angelis, Johansson, Prost, Alboreto, Warwick, Brundle ja Bellof.

Bellof osui heti seuraavalla hetkellä Brundleen menettäen etusiivestään palasia, mutta jatkoi silti radalla vaikka Ken Tyrrell mylvi kiukusta hänen tiimiradiossaan ja käski nuoren länsi-saksalaisen heti lopettamaan hullutukset radalla. Bellof lopetti vastentahtoisesti aivan näyttävimmät ajonsa annettuaan tiimiradiossa toki harminsa kuulua. Draamaa Motownin kaduilla riitti kun turhautunut Senna osui seinään kolmosmutkassa aiheuttaen Patrick Tambaylle ja Marc Surerille melkein sydänkohtauksen tilanteessa.

Rengasesteiden irronneita renkaita lojui pitkin tietä ja vain ratavalvojien nopea reagointi esti punaisen lipun. Tambay pyörähti ja samoin Surerkin. Tambay myös osuen seinäänkin ja hajottaen autonsa kierroksella 15 keskeyttäen samoin kuin Martinikin turhien korjailujen jälkeen. Kierroksella 18 Warwick keskeytti vaihdelaatikkovikaan ja kierroksella 19 Prost ja Patrese keskeyttivät. Prost ulosajoon jarrujen mentyä ja Patrese kierroksesta 5 asti toistuneeseen sähkövikaan.

Kierroksella 20 Rosberg johti 20 sekunnilla Mansellia joka tosin tippui jarruvaurion ja pidottomien A-seosten takia kauemmaksi, de Angelis ohitti hänet kuten teki myös Alboreto ja Brundlenkin mentyä ohi Mansell sai tarpeekseen ja ajoi varikolle. 11 sekunnin pysähdys ei auttanut ja jarruvauriota ei korjattu vaikka Mansell sai sentään B-seokset alle toisin kuin Senna oli saanut.

Kolmosmutkan pinta alkoi murentua, mutta muun radan pysyessä ehjänä kisaa ei keskeytetty. Kierroksella 24 Alliot meni varikolle jälleen korjauskäynnille joka kesti 2 kierrosta. Rosberg vuorostaan sukelsi varikolle kierroksella 25 ja vaihtoi renkaansa. Pysähdys kesti 9,4 sekuntia. Rosberg palasi kärjessä.

Kierroksella 26 Mansell osui seinään ja keskeytti ulosajon seurauksena. Hän myös loukkaantui ja sai lievän aivotärähdyksen ja kipeän peukalon kolarin johdosta. Senna kävi tuolloin varikolla. Ilman nosturia kisan keskeyttäminen oli mahdollinen sillä ratavalvojat raivasivat 4 kierrosta Mansellin autoa pois radalta.

Alliot kolaroi kierroksella 27, mutta jatkoi radalla osuen lopulta kierroksella 30 kierroksella ohituksen tilanteessa olleeseen Brundleen ja ryöstäen häneltä nelospaikan. Ja pilaten molemmilta kilpailun keskeytyksen takia. Nyt aiemmin seiskapaikalla ollut Bellof oli kuudentena ja ennen pitkää taisteli sijoista 3-4 Alboreton kanssa.

Samalla kierroksella Johansson kävi varikolla ja hänen pysähdys kesti 9 sekuntia, mutta de Angeliksen etusiivenvaihdossa renkaanvaihdon kanssa kului 33 sekuntia ja se pilasi de Angeliksen voittotaistelun. Molemmat saivat B-seokset millä ajoivat loppuun asti ja de Angeliksen kolari oli tarkoittanut ohimenevän hetken verran sijojen 2-3 taistelua Alboreton kanssa.

Lopulta Alboreto jäi taistelemaan Bellofin kanssa. Kaiken tämän jälkeen radalla oli enää vain 13 kuljettajaa. Johansson pääsi ohi renkaidensa kanssa tuskailevasta Alboretosta ja yritti vielä tavoittaa Rosbergia. Senna oli parhaimmillaan viides ja sittemmin neljäs ajettuaan nopeita kierroksia. Kierroksella 32 Andrea de Cesaris meni renkaanvaihtoon ja pysähdys kesti 11,5 sekuntia. Hän sai Pirellin Pehmeät renkaat alleen ja toivoi pääsevänsä maaliin. Kierroksella 33 Gerhard Berger ja Jacques Laffite kävivät varikolla.

Laffiten renkaat vaihdettiin Pirellin Keskikoviin renkaisiin, mutta autoa samalla korjailtiin viisi kierrosta kun taas Berger selvisi 12 sekunnin pysähdyksellä ja sai vahingossa C-seokset B-seosten sijaan. Kierroksella 34 Thierry Boutsen kävi varikolla ja hänen pysähdyksensä kesti 10,5 sekuntia.

Boutsen sai B-seokset maaliin ajamista varten. Kierroksella 35 Rosberg kävi uudelleen varikolla jolloin häneltä puhdistettiin pieniä roskia jäähdyttimestä ja pysähdys kesti 10,5 sekuntia. Rosberg ajoi edelleen kärjessä. Kierroksella 40 de Cesaris kävi varikolla auton korjauskäynnillä ja vaihtamassa Pirellin Pehmeät Pirellin Koviin renkaisiin.

Kierroksella 48 Berger kävi samoin varikolla renkaanvaihdossa B-seoksiin ja 3 kierroksen korjauskäynnillä. Kierroksella 50 Rosberg käänsi jo kolmatta kertaa varikolle. Lämmöt olivat nousseet ja koko pysähdys oikeastaan johtui niistä. Rosberg kiroili karkeasti tiimiradiossa, mutta Patrick Head oli kaikessa näyttävyydessä kalastellut kaksin käsin muovipussin pois jäähdyttimestä renkaanvaihdon aikana joka myös kesti vain 8,8 sekuntia. Rosberg sai A-seokset maaliin ajamista varten.

Juha Jokisen riemukkaat Keke kärkeen!-huudot kuuluivat YLE:n lähetyksessä Rosbergin päästessä vielä kerran johtoon kisassa varikkokäynnin jälkeen ja Johanssonin jäädessä suomalaisen taakse. Jokisella muutenkin oli paljon kiihkeämpi ote selostamossa kuin tavallisesti.

Kierroksella 51 Cheever meni vaihdattamaan kuluneet A-seoksensa D-seoksiin, mutta samalla tekninen vika aiheutti kahden kierroksen korjauskäynnin. Senna myös keskeytti samalla kierroksella. Lisäksi vielä yksi paperinpala lensi Rosbergin auton jäähdyttimeen. Se tukki jäähdyttimen ja moottorin lämpötila nousi 120 asteeseen ja sen yli.

Kestäisikö Keke maaliin asti?

Keke Rosberg kesti ja voitti uransa neljännen kerran. Stefan Johansson oli toinen ja Michele Alboreto oli 3:s, Stefan Bellof oli 4:s, Elio de Angelis oli 5:s, Nelson Piquet oli 6:s, Thierry Boutsen oli 7:s, Marc Surer oli 8:s, Eddie Cheever oli 9:s, Andrea de Cesaris oli 10:s, Gerhard Berger 11:sta ja Jacques Laffite oli 12:sta ja viimeinen mies maalissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Keke Rosbergin neljäs voitto herätti Suomessa jälleen paljon myönteistä keskustelua, mutta jonkin verran myös negatiivistakin keskustelua etenkin Yleisradion suuntaan. Etenkin kun Rosbergin ajo oli tullut viime hetkellä ja täysin ilman ennakkovaroitusta. Sittemmin lehdissä alkoikin esiintyä Detroitin kisan jälkeisestä maanantaista lähtien paljon vaatimuksia Rosbergin ajojen paremmasta tiedottamisesta jatkossa. Yleisradion radiopuolellakin kilpailut olivat olleet Rion jälkeen lähinnä urheilu-uutisissa ja Monacon ja Montrealin tapauksissa osana Musiikkia ja Urheilua-lähetyksiä. Suoranakin lähetyksiä haluttiin kuulla vuoden 1984 tapaan jolloin niitä oli tullut montakin kertaa kaudella suorana radiosta.

Siten YLE:llä oli paljon parannettavaa ja siinä vaiheessa tv-kisoja tulisi olemaan vielä TV2:n osalta Nürburgring, TV1:n puolelta Monza ja mahdollisesti vielä TV1:n tai TV2:n puolelta Spa-Francorchampsin kilpailu. Epävarma Meadowlandsin kilpailu tai myös joku muu kuin Roomassa ajettava Euroopan Grand Prix olivat TV2:n puolella mahdollisesti nähtäviä joskin kaikki lähetykset olivat alustavasti vain koosteita ja näistä varmoja vain Nürburgring, Monza ja Spa-Francorchamps.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Detroitin voitonjuhlien jälkeisinä päivinä Keke sai nauttia poikansa Nico Rosbergin syntymästä ja samalla ikävänä, mutta tarkkaan harkittuna tuolloin salaisesti tehdä eroilmoituksensa Williamsilta. Hän halusi päättää uransa McLarenilla, mutta hänellä oli vielä erinomainen sopimusteksti jonka mukaan hänellä olisi ollut äärimmäisessä hätätapauksessa paikka Williamsilla mikäli hän ei pääsisi McLarenille tai mihinkään muuhun järkevään talliin koska hänellä oli aina ollut optio vuodesta 1986 vaikka vain vuosien 1984-1985 sopimus oli pakollinen.

Siten hän pystyisi lopettamaan uransa vuonna 1986 Williamsilla mikäli hän ei sitten millään voisi lopettaa sitä McLarenilla. Rosberg olisi halunnut McLarenille jo vuonna 1985, mutta sopimus siltä vuodelta oli kuitenkin sitonut hänet Williams-talliin. Lähdön syy oli oikeastaan niin Williamsin surkeassa vuoden 1984 tilanteessa kuin myös Nigel Mansellin tulossa talliin ainakin osin. Tosin Mansellin tulo talliin jälkikäteen katsoen ainakin oli kiistanalainen syy Rosbergin uran loppumisen edistämiseen sillä suurimman osan kautta 1985 Rosberg ja Mansell tulivat kuitenkin toimeen keskenään.

Toisaalta Niki Lauda oli jo jäänyt McLarenille, mutta salaisesti päättänyt ja myös aikonut lopettaa uransa jo lähes heti vuoden 1985 jälkeen. Lauda oli tosin empinyt sopimustaan pitkään hallitsevana maailmanmestarina ja se oli suututtanut McLaren-paikkaa havitellutta Rosbergia. Toisaalta taas aina Rosbergin välit niin Frank Williamsiin kuin myöskään Patrick Headiin eivät olleet lämpimät.

Oikeastaan vain vuonna 1982 Rosberg oli tullut tallinsa kanssa toimeen kuten myös vuonna 1983 kauden puoliväliin asti. Sen jälkeen aina oli ollut vaikeaa ja koko vuosi 1984 oli oikeastaan hyvin kuluttavaa aikaa ja mikä vähän mustasi välejä tallin kanssa. Ja jopa mestaruuskaudellakin Frankin kanssa oli ollut riitoja erityisesti Montrealin kisan jälkeen.

Vasta vuonna 1985 välit alkoivat parantua tallin kanssa, mutta myöhemmin Rosberg katui uransa jälkeen ehkä tehneensä niin McLaren-siirron kuin myös lopettaneensa uransa hieman liian aikaisin joskin vuoden 1987 jälkeen hän olisi lopettanut uransa joka tapauksessa McLarenilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
24.6.1985 Keke Rosbergin miettiessä omaa lopullista Williams-päätöstään ja suomalaisten kohistessa Keken voittokisan näkymisestä televisiossa tehtiin toisaalta tärkeitä asioita. Tai pikemminkin puhuttiin tärkeistä asioista. Kyseessä oli FISA:n ja FOCA:n tärkeiden päättäjien ensimmäisestä kokouksesta kaudelle päättämään aivan ensimmäistä kertaa kauden 1986 formulakalenteria ja samalla puhumaan myös kauden 1985 jäljellä olevien kilpailujen kohtalosta.

Edelleen Meadowlands pysyi vuoden 1985 kalenterissa, mutta nyt kilpailun toteutuminen oli täysin vaakalaudalla ja kilpailun järjestäjiä ehdotettiin järjestämään kilpailu mieluiten vuonna 1986. Mikäli mahdollista tietenkin. Uhkauksen tehostamiseksi vuoden 1986 kalenterista Meadowlands otettiin pois.

Tähän mennessä Itä-Euroopan Grand Prix oli enää vain kolmen kauppa tai oikeammin vain kahden radan enää varsinaisesti sillä Jugoslavian Rijekan radan peruuttaminen tehtiin lopullisesti toki paljon myöhemmin, mutta Rijekan alustava peruminen oli nyt 24.6.1985 merkittävä toukokuun 1985 peruutusuhkaan verrattuna.

Koska Unkarin Hungaroringin tai minkä tahansa muunkin radalla ajettavan kilpailun peruminen kyseisen maan osalta oli epävarmaa niin ainoa muu ehdokas Itä-Euroopan Grand Prixin osalta eli Tsekkoslovakian Brno näytti saavan pitää ensimmäisenä sosialistisena maana F1-kilpailun.

Toistaiseksi koko Itä-Euroopan Grand Prix oli kalenterista poissa kilpailun pitopaikan selviämisen ajaksi. Belgian Grand Prixin suhteen Zolder oli menettämässä kilpailunsa koska radan uudistaminen ja kisahinta yleensäkin maksoivat liikaa.

Kilpailuja haluttiin ajaa vähintään 17 osakilpailun verran ja korkeintaan 20 osakilpailun verran vuonna 1986 joista todennäköisimmin maksimissaan 18 osakilpailua. Lisäksi mielenkiintoisina paluuehdokkaina lajiin olivat tulossa muun muassa Japanin Grand Prix Suzukaan ja Meksikon Grand Prix Mexico Cityyn.

Tällaiselta kalenteri näytti aivan ensimmäisen vuoden 1986 kilpailukalenterin osalta 24.6.1985:

Brasilian Grand Prix Rio de Janeiro: 2.3.1986

Australian Grand Prix Adelaide: 23.3.1986

Japanin Grand Prix Suzuka: 6.4.1986

San Marinon Grand Prix Imola: 27.4.1986

Monacon Grand Prix Monaco: 11.5.1986

Portugalin Grand Prix Estoril: 25.5.1986

Kanadan Grand Prix Montreal: 15.6.1986

Itä-Yhdysvaltain Grand Prix tai Detroitin Grand Prix Detroit: 22.6.1986

Ranskan Grand Prix joko Dijon-Prenoisin radalla mahdollisten radan pidennystöiden jälkeen tai jälleen jatkaen Paul Ricardissa: 6.7.1986

Englannin Grand Prix Brands Hatch: 13.7.1986

Saksan Liittotasavallan Grand Prix Hockenheim: 3.8.1986

Itävallan Grand Prix Österreichring: 17.8.1986

Hollannin Grand Prix Zandvoort: 31.8.1986

Italian Grand Prix Monza: 7.9.1986

Belgian Grand Prix Spa-Francorchampsissa tai Zolderissa: 21.9.1986

Meksikon Grand Prix Mexico City: 12.10.1986

Etelä-Afrikan Grand Prix Kyalami: 26.10.1986

Nämä osakilpailut olivat siis täysin varmoja. Lisäksi kauden 1986 osalta 1-3 tarjolla olleen lisäkilpailun osalta ajopaikat olivat Meadowlands Yhdysvalloissa, Fuengirola Espanjassa, Silverstone Englannissa, Nürburgring, uusi Itä-Euroopan Grand Prix Jugoslaviassa, Unkarissa tai Tsekkoslovakiassa, Hollannin Itä-Antilleilla sijainneessa Curacaossa ja Argentiinan Palermo Parkissa entisen Buenos Airesin sijaan.

Näistä Silverstone ja Nürburgring olivat pitopaikkoja mahdollisen Paul Ricardin ohella Euroopan Grand Prixille sillä Rooman rataehdotus oli hylätty kokonaan kesäkuussa 1985 myös vuoden 1986 kohdalta.

Mahdollinen 18:sta osakilpailu tai vielä 1-2 kisaa lisää maksimimäärän osalta olivat ajettavissa joko kauden lopullisena päätöskilpailuna 2.11.1986 tai huomattavasti aikaisemmin erittäin epävarmojen Suzukan ja Mexico Cityn kilpailujen kohdalta 6.4.1986 tai 12.10.1986. Myös Australian Grand Prixin pitoaika Adelaiden radalla ja yleensäkin vuonna 1986 riippui kilpailun onnistumisesta kokonaisuudessaan.

30.6.1986 kalenteri näytti tältä uuden kokouksen jälkeen:

Brasilian Grand Prix Rio de Janeiro: 2.3.1986

Argentiinan Grand Prix Palermo Park: 9.3.1986

Australian Grand Prix Adelaide: 23.3.1986

Japanin Grand Prix Suzuka: 6.4.1986

San Marinon Grand Prix Imola: 27.4.1986

Monacon Grand Prix Monaco: 11.5.1986

Portugalin Grand Prix Estoril: 25.5.1986

Kanadan Grand Prix Montreal: 15.6.1986

Itä-Yhdysvaltain Grand Prix tai Detroitin Grand Prix Detroit: 22.6.1986

Ranskan Grand Prix joko Dijon-Prenoisin radalla mahdollisten radan pidennystöiden jälkeen tai jälleen jatkaen Paul Ricardissa: 6.7.1986

Englannin Grand Prix Brands Hatch: 13.7.1986

Saksan Liittotasavallan Grand Prix Hockenheim: 3.8.1986

Espanjan Grand Prix Fuengirola: 10.8.1986

Itävallan Grand Prix Österreichring: 17.8.1986

Hollannin Grand Prix Zandvoort: 31.8.1986

Italian Grand Prix Monza: 7.9.1986

Belgian Grand Prix Spa-Francorchampsissa tai Zolderissa: 21.9.1986

Meksikon Grand Prix Mexico City: 12.10.1986

Etelä-Afrikan Grand Prix Kyalami: 26.10.1986

Flushing Meadows New York Grand Prix Meadowlands tai vaihtoehtoisesti Yhdysvaltain Grand Prix: 2.11.1986

Varakilpailut olivat Silverstone, Nürburgring ja Curacao mahdollisen Itä-Euroopan Grand Prixin ohella. Tässä vaiheessa kalenteri oli laajimmillaan.

2.7.1985 kalenteri näytti vuorostaan tältä:

Argentiinan Grand Prix Palermo Park: 9.3.1986

Brasilian Grand Prix Rio de Janeiro: 23.3.1986

Euroopan Grand Prix Silverstone: 13.4.1986

San Marinon Grand Prix Imola: 27.4.1986

Monacon Grand Prix Monaco: 11.5.1986

Portugalin Grand Prix Estoril: 25.5.1986

Kanadan Grand Prix Montreal: 15.6.1986

Itä-Yhdysvaltain Grand Prix tai Detroitin Grand Prix Detroit: 22.6.1986

Ranskan Grand Prix joko Dijon-Prenoisin radalla mahdollisten radan pidennystöiden jälkeen tai jälleen jatkaen Paul Ricardissa: 6.7.1986

Englannin Grand Prix Brands Hatch: 13.7.1986

Hollannin Itä-Antillien Grand Prix Curacao: 27.7.1986

Saksan Liittotasavallan Grand Prix Hockenheim: 3.8.1986

Espanjan Grand Prix Fuengirola: 10.8.1986

Itävallan Grand Prix Österreichring: 17.8.1986

Hollannin Grand Prix Zandvoort: 31.8.1986

Italian Grand Prix Monza: 7.9.1986

Belgian Grand Prix Spa-Francorchampsissa tai Zolderissa: 21.9.1986

Meksikon Grand Prix Mexico City: 12.10.1986

Etelä-Afrikan Grand Prix Kyalami: 26.10.1986

Flushing Meadows New York Grand Prix Meadowlands tai vaihtoehtoisesti Yhdysvaltain Grand Prix: 2.11.1986

4.7.1985 kalenteri näytti tältä aivan Ranskan osakilpailun alla Zolderin alustavasti peruttua Belgian Grand Prixin pidon ja Span melkein varmistaessa sen, Fuengirola otettiin pois kalenterista tilapäisesti, Palermo Park Argentiinasta toistaiseksi peruuntui ja Dijon-Prenoisin sijaan Ranskan Grand Prix ajettaisiin vuonna 1986 ainoastaan Paul Ricardissa:

Brasilian Grand Prix Rio de Janeiro: 2.3.1986

Australian Grand Prix Adelaide: 23.3.1986

Japanin Grand Prix Suzuka: 6.4.1986

San Marinon Grand Prix Imola: 27.4.1986

Monacon Grand Prix Monaco: 11.5.1986

Portugalin Grand Prix Estoril: 25.5.1986

Kanadan Grand Prix Montreal: 15.6.1986

Itä-Yhdysvaltain Grand Prix tai Detroitin Grand Prix Detroit: 22.6.1986

Ranskan Grand Prix Paul Ricardissa: 6.7.1986

Englannin Grand Prix Brands Hatch: 13.7.1986

Saksan Liittotasavallan Grand Prix Hockenheim: 3.8.1986

Itävallan Grand Prix Österreichring: 17.8.1986

Hollannin Grand Prix Zandvoort: 31.8.1986

Italian Grand Prix Monza: 7.9.1986

Belgian Grand Prix Spa-Francorchampsissa: 21.9.1986

Meksikon Grand Prix Mexico City: 12.10.1986

Etelä-Afrikan Grand Prix Kyalami: 26.10.1986

Kisakalenterissa pysyi perutut kilpailut käytännössä edelleen vahvasti mukana varakilpailuina. 4.7.1985 Jugoslavian Rijekan rata perui Itä-Euroopan Grand Prixin pidon vuodesta 1986 joten päätös jäi Unkarin radan tai Tsekkoslovakian Brnon harteille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan tähän siis Detroitin kilpailun tallien ja kuljettajien mietteitä:

McLaren: Molemmat kuljettajat tunnetusti inhoavat Detroitin rataa sydämensä pohjasta. Silti Alain Prost oli Virallisissa Harjoituksissa nopea joskin väänsi ranteensa perjantain Vapaiden Harjoitusten kolarissa ja joutui ajamaan sunnuntain kilpailussa vain kipulääkkeitä saatuaan ja niiden voimalla. Niki Laudan Virallisen Harjoituksen huono ajo johtui osin viitosvaihteen menemisestä.

Prostin kilpailu oli edellisen vuoden Pohjois-Amerikan kiertueiden tapaan epätavallisen huono ja huonoin sitten Estorilin tällä kaudella. Keskeyttäessä oli kasipaikalla, mutta tippumassa sijojen 10-15 tuntumaan osin myös jarruvaurion takia. Lauda oli ysipaikalla kun keskeytti. McLaren kiittää onneaan siitä, että nyt ajettiin vain kaksi kisaa katuratoja muistuttavilla radoilla.

Tyrrell: Tyrrell Racingin kauden kohokohta tuntui olevan taas kerran tämä. Vuonna 1983 Michele Alboreto voitti ja Martin Brundle oli hylätyllä kakkostilalla vuonna 1984. Parhaimmillaan Brundle oli neljäs ja Stefan Bellof korjasi viime vuoden virheensä ajamalla nelospaikalle ja jääden vain 3 sekuntia Michele Alboreton kolmospaikasta maalissa. Kytkin oli hajoamassa Bellofin autosta ennen maalia.

Brundle keskeytti Philippe Alliotin aiheuttamaan kolariin joskin Alliot ei tiennyt Brundlen olevan aivan hänen takanaan kierroksella ohituksen tilanteessa.

Williams: Nigel Mansell ja Keke Rosberg tuntuivat pitävän Detroitista. Varsinkin jälkimmäinen mikäli rata pystyi tarjoamaan häntä hyödyttävän kisan. Se pystyi ja sen suomalainen lunasti ajamalla itselleen 80 000 katsojan edessä uransa neljännen voiton. MM-kamppailuun Keke tarvitsisi kuitenkin vielä ainakin 2-3 voittoa varmasti noustakseen siihen tiiviisti mukaan.

Melkein minuutin johdolla Rosberg voitti kilpailun joskin kolme varikkokäyntiä muovipussin poistoineen olisivat voineet maksaa kilpailunkin. Mansell taas keskeytti lopulta seiskapaikalta. Britti myös loukkaantui ulosajossa ja taas Mike Thackwelliä ollaan tuomassa ajamaan. Tällä kertaa Paul Ricardiin mikäli Mansell ei ole kunnossa siihen mennessä.

Brabham: Hyvin vähän talli on edistynyt kaudella 1985. Detroitissa autot menivät alemmilla turbonpaineilla kisaan jotta varmasti selvitään maaliin. Nelson Piquet ajoi hyvän alkukisan vain joutuakseen renkaanvaihtoon ja roskien poistoon autosta. 17:sta sija varikkokäynnin jälkeen vaihtui lopulta kuutospaikkaan.

Se oli Nelsonin kauden ensimmäinen piste kun viime vuonna hänellä oli niitä 17 pistettä enemmän. Tosin silloin kuuden keskeytyksen jälkeen kun nyt hänellä oli ollut vain viisi keskeytystä. Marc Surer oli umpisurkean lähdön myötä 22:s ensimmäisellä kierroksella, mutta sittemmin lopulta 8:s vaikka Enduro-renkaat Pirellin osalta pettivätkin kisan lopussa eikä Surer saanut lupaa tulla varikolle renkaanvaihtoon.:frown:

Jarruvauriokin iski autoon. Seuraava kilpailu on Paul Ricardissa ja sen pitäisi suosia Pirelliä Kyalamin jälkeen parhaiten koko kalenterissa.

RAM: Jälleen karmea Pohjois-Amerikan kilpailu viime vuoden tapaan. Manfred Winkelhock oli 17:sta lähdön jälkeen, mutta keskeytti jo hyvin varhain. Philippe Alliot voitti päivän itsepäisimmän kuljettajan palkinnon ajamalla täysin ajokyvyttömällä autolla aina kolariinsa saakka. Olisi vain pysynyt varikolla kun kerran vauhti ei viimeistä sijaan parempaan riitä.:frank: 15:sta ja viimeinen oli sija myös kolarin tapahtuessa Martin Brundlen kanssa.

Lotus: Ayrton Senna on välillä hyvin erikoinen mies. Senna ei yhtään pitänyt Detroitin radasta, piti sitä ongelmallisena ja liian likaisena ajaa, mutta silti ajoi itsensä taas paalupaikalle. Senna alkaa vankistamaan suosiotaan F1:ssä kovaa vauhtia jatkuvilla paalupaikoillaan. Sen sijaan Sennan asenne on välillä hyvin ongelmallinen ja hän on aivan liian kunnianhimoinen kaveri ajoittain. Ja myös kolariherkkä.

Hän ajautui sanaharkkaan Patrick Tambayn kanssa perjantain Vapaiden Harjoitusten kolarista jota hän väitti ranskalaisen viaksi vaikka se oli lopulta hänen oma vikansa.:thumbdown Senna olisi voinut voittaa kisan, mutta väärät seokset kaksi kertaa ja lopulta yhdet oikeat veivät sen voiton.

Lisäksi liian kova vauhti vaati veronsa keskeytyksen muodossa. Jarruviasta puhuttiin, mutta suurin osa Lotuksen väestä ja Nigel Stepneykin oli terrakotan värisenä noloudesta Sennan selittäessä jarruvikaa ulosajostaan. Elio de Angelis oli myös hyvä kilpailussa aina Gerhard Bergerin kanssa ajettuun kolariin asti ja sen jälkeen de Angeliksen auto ei enää kisassa ollut haaste.

Auton keulapala oli erilainen ja de Angeliksen auto viitospaikasta huolimatta oli muutenkin säädetty ennen kisaa Sennan haluamiin säätöihin...:thumbfh:.

Renault: Patrick Tambay joutui kahdesti perjantain Vapaissa Harjoituksissa Lotusten miesten uhriksi kolarien muodossa. Elio de Angelis oli herrasmies ja pyysi anteeksi kolaria, mutta Ayrton Senna ei. Sanaharkka Tambayn ja Sennan välillä oli selviö tilanteesta. Senna pysyi kannassaan vaikka videolta selvisi brasilialaisen olevan syyllinen itse aiheuttamaansa kolariin.

Derek Warwick ajoi hyvän Virallisen Harjoituksen ja oli seiskapaikalla kierrokset 9-13, mutta sittemmin vaihdelaatikko ja jarrut pettivät ja aiheuttivat keskeytyksen. Tambay ajoi sijoilla 20-23 umpisurkean lähdön jälkeen eikä noussut jarruvaurion takia koskaan sijaa 13 korkeammalle kilpailussa ennen keskeytystään.

Arrows: Virallinen Harjoitus oli painajainen. Thierry Boutsenin autossa oli sähkövika kroonisesti läpi Virallisen Harjoituksen ja Gerhard Berger kolaroi Riccardo Patresen kanssa kerran, kolaroi yhteensä kolme muuta kertaa seinään, kolareita oli siis kaikkiaan neljä kappaletta ja lopulta ratavalvojat pudottivat nosturista korkealta yläilmoista vahingossa auton maahan sen hajotessa tuhansiksi hiilikuidun palasiksi runkoa myöten radalle... Jo Gartnerilta tuollaista romurallia olisi kyllä odottanut, mutta ei Bergeriltä.:eek:

Berger kärsi samasta kuin Keke Rosberg ja Nelson Piquet. Renkaanvaihdossa piti käydä pari kertaa ja lisäksi roskia poisteltiin vähän väliä jäähdyttimistä. Berger oli 11:sta. Boutsen taisteli lähinnä Marc Surerin kanssa pitkin päivää, ei kyennyt nousemaan etusiipivaurion takia eikä sitä korjattu kunnolla edes varikkokäynnillä ja lopulta oli seiskapaikalla maalissa.

Toleman: Kisa-auton moottoririkko Vapaassa Harjoituksessa pakotti Teo Fabin ajamaan vara-autollaan ja hän ajoi menettelevän hyvän Virallisen Harjoituksen. Oli 11:sta selvästi ensimmäiset kierrokset ennen keskeytystä. Jotain edistystä siis talli näyttäisi saavan aikaan.

Alfa Romeo: Katuratojen erikoismies Eddie Cheever loisti jälleen Detroitin radalla. Valitettavasti toiveet jopa palkinnoilla olosta tai ehkä voitostakin murenivat ensimmäisen kierroksen rengasrikkoon. Huolimatta kauden nopeimmasta 8 sekunnin pysähdyksestä hän oli silti viimeinen avauskierroksen jälkeen. Cheeverin paha olo näkyi selvästi maalissa kun vielä toisen ja teknisen vian korjauspysähdyksen jälkeen ysipaikka oli tulos.

Riccardo Patrese kolari Vapaissa Harjoituksissa Gerhard Bergerin kanssa ja kilpailussa sähkövika vei mahdollisuudet parempaan. Murheellista on Euroracingin eli Alfa Romeon matka vuonna 1985 katsoa.

Osella: Tämä italialainen pikkutalli on virkistävää katsottavaa takariveissä, mutta valitettavasti kenkälaatikkotason 2,5 miljoonan dollarin vuosibudjetilla on vaikea odottaa mitään suurta. Piercarlo Ghinzani keskeytti jo aloituskierroksella. Surullista.:frown:

Ligier: Erikoinen taktiikka lähteä sekarengastuksella ei auttanut kuljettajia mihinkään suuntaan. Andrea de Cesaris ja Jacques Laffite kokeilivat sitä jo Virallisessa Harjoituksessakin hyvin huonoin tuloksin. Kilpailussa Laffite oli jo kuudeskin kierroksella 26, mutta Tyrrellin miehet Martin Brundle ja Stefan Bellof kuten myös Nelson Piquet ja Elio de Angelis Brabhamilla ja Lotuksella olivat liian hyviä hänelle.

Sitten tuli jarruvaurio ja lopulta viisi kierrosta ennen maalia Laffite vielä kolaroi ja keskeytti. Sai kuitenkin sijoituksen maalissa. Italialaisen de Cesariksen osalta varikkokäynnit Laffiten tapaan maksoivat hänen kisansa ja lisäksi muutenkin de Cesaris ajoi lähinnä alemmassa keskikastissa mikä on ollut hänelle hyvin epätavallista jo pitkän aikaa. Toki loppukisasta ajoi jo sijoilla 9-10, mutta parempaan ei noustu jarruvaurion takia.

Ferrari: Jälleen loistavalta Tanssivalta Hevoselta hieno esitys! Virallinen Harjoitus oli Michele Alboreton heiniä kolmostilalla ja Stefan Johansson ajoi myös hyvin Detroitin ensikertalaiseksi ysipaikalla. Aliohjaus ja Goodyearin aika-ajorenkaiden tuhoutuminen veivät ruotsalaisen paremman lähtöruudun paikan.

Jarrut kävivät Alboretolla ylikuumina kisan ensivaiheessa ja hän joutui antamaan jopa Tyrrellin kuljettajienkin Martin Brundlen ja Stefan Bellofin mennä hetkeksi hänen edelleen.

Sittemmin Alboreto oli lopulta kolmas kun jarrujen lämpötilat laskivat tarpeeksi. Ja kun keskeytyksiäkin oli tapahtunut. McLarenin Alain Prostin keskeytys auttoi häntä myös vaikkakin Prost ajoi läpi kilpailun hyvin huonosti. Johansson ajoi vakuuttavan kisan ja ei ollut kierroksen 22 jälkeen missään vaiheessa kolmospaikkaa alempana. Edes oman varikkokäynnin jälkeen.

Ajoi jopa voitosta aina Keke Rosbergin kierroksen 50 varikkostoppiin asti jolloin kaikki oli mennyttä. Toisaalta oli taas toinen ja niin Suomessa, mutta ennen kaikkea Ruotsissa ollaan oltu hyvin tyytyväisiä Johanssonin suorituksiin. Alboreto on vahvistanut MM-johtoaan. Ehkäpä Ranskassa Johansson voittaisi?

Minardi: Pierluigi Martini ajoi läpi Detroitin viikonlopun hyvin hitaasti kroonisen sytytysvian takia ja keskeytti siihen kilpailussa viimeisenä ajamisen jälkeen. Sen pituinen se.
 
Ylös