Detroit 23.6.1985
Motownin jokavuotinen Kanjonikisa käynnistyi yllättävällä tavalla ainakin Suomesta katsoen. Formuloiden pauhua alkoi kuulua 3 minuuttia ennen kilpailun starttia lämmittelykierroksella ja Suomen Yleisradion TV2:n suorassa yllätyslähetyksessäkin tunnelmaa riitti kun Juha Solarium Jokinen aloitti selostuksen Renessanssikeskuksen lähettyviltä.
TV2:n yllätys katsojille oli melkoinen sillä ennen koko kilpailuviikonloppua tai edes lauantaina mitään tietoa koko tv-lähetyksestä ei ollut ja radiostakin lupailtiin korkeintaan hyvin epävarmaa tunnelmakoostetta Musiikkia ja Urheilua-lähetyksen yhteydessä jos sitäkään. Ilmeisesti Belgian tv-kisan peruminen ja muuten vain sopiva iltalähetysaika sai TV2:n näyttämään kilpailun.
Tosin se kieltämättä tapahtui illan tv-elokuvan perumisen kustannuksella, mutta sillä ei ollut mitään väliä sillä kertaa!:alppu:
Kun vielä Carlos Reutemannin ajama Mercury Capri Pace Car ja saman merkkinen Medical Car olivat ruudukon takana niin kilpailu 63 kierroksen mittaisena oli valmis alkamaan.
Vihreän valon vaihduttua Nigel Mansell sai parhaimman lähdön, mutta Ayrton Senna ja Keke Rosberg aloittivat kärkitaistelunsa Eddie Cheeverin ollessa neljäntenä. Senna meni johtoon kun Rosberg joutui aivan aluksi taisteluun myös Alain Prostin kanssa ja pääsi vasta kolmannen mutkan jälkeen omalle varmalle paikalleen.
Michele Alboreto pysyi huonon lähdön takia hädin tuskin Cheeverin perässä, mutta päästyään rytmiin oli nopeampi. Piercarlo Ghinzani osui seinään vääntäen ripustuksen jousitusta myöten ja keskeyttäen. Cheeverin kilpailun pilasi ensimmäisen kierroksen rengasrikko johon talli vastasi salamannopealla renkaanvaihdolla: Vain 8 sekuntia kesti pysähdys ja se oli kauden nopein pysähdys.
Jokinen arveli YLE:n lähetyksessä sitä jopa formuloiden ennätykseksi ja melkein se olikin. Rosberg ohitti pian Mansellin jäätyään hetkeksi hänen taakseen kun Mansell menetti kärkisijansa Sennalle. Ensimmäiset 7 kierrosta olivat kärkikolmikon osalta järjestyksessä Senna-Rosberg-Mansell radalla. Manfred Winkelhock keskeytti kierroksella 3 turbon hajottua, Riccardo Patrese meni kierroksella 5 varikolle teknisen vian korjauskäyntiin ja renkaanvaihtoon mikä kesti 2 kierrosta ja jolloin Patrese sai AA-seokset kisan varmaa maaliin ajamista varten ja kierroksella 6 Teo Fabi keskeytti kytkinrikkoon varikolle.
Kierroksella 8 Senna sukelsi yllättäen varikolle. A-seokset olivat liian pidottomat ja Senna uskoi, että hän voisi ajaa B-seoksilla maaliin asti ja voittoon. Valitettavasti liian aikaisin tehty pysähdys yleensäkin niin äkkiä aiheutti virheen Lotus-tallissa ja erehdyksissä mekaanikot laittoivat hänelle taas A-seokset alle. 12,5 sekunnin stoppi palautti hänet radalle sijalle 14.
Vasta kierroksen 26 ja 12 sekuntia kestäneellä pysähdyksellään Senna sai haluamansa B-seokset ja ajoi niillä, mutta oli jo hävinnyt voittotaistelun ennen kierroksen 51 kolaria osin yliyrittämisen ja turhautumisen takia. Senna olisi saattanut joutua tekemään vielä yhden stopin varikolle koska renkaat olivat kuluneet keskeytyshetkellä paljon.
Kierroksella 10 Patrese tuli taas varikolle ja hänen autoaan korjailtiin taas kaksi kierrosta tällä kertaa ilman renkaanvaihtoa. Pierluigi Martini kävi varikolla teknisen vian korjauksessa ja renkaanvaihdossa mikä kesti 3 kierrosta. Martini otti tuolloin Pirellin Kovat renkaat alle maaliin pääsyä varten. Kierroksella 12 Niki Lauda keskeytti varikolle, Philippe Alliot kävi kierroksen mittaisella varikkokäynnillä korjauksessa ja renkaanvaihdon kanssa jolloin hän sai Pirellin Kovat renkaat ja Prost ajoi harvinaisen vaisusti tasoonsa nähden Detroitin radalla.
Williamsit ajoivat kaksoisjohdossa ensi kertaa sitten Monacon 1983 mikä sopi myös suomalaisille myöhäisillan tv-katsojille. Kierroksella 13 Nelson Piquet tuli varikolle niin renkaanvaihtoon kuin myös poistattamaan roskia jäähdyttimistä. Pysähdys kesti 23,5 sekuntia. Kierroksella 14 Martini tuli uudelleen varikolle missä autoa korjailtiin vielä kolme kierrosta lisää ilman renkaanvaihtoa. Elio de Angelis oli kovassa nosteessa kisan alussa heti Sennan poistuttua kuvasta kärkiajamisen osalta.
Prost, Alboreto ja Derek Warwick olivat nopeampia kuin hän, mutta kaikki kärsivät jarruvauriosta jo varhain. Myös Stefan Johansson aloitti nousunsa. Pian järjestys olikin Rosberg, Mansell, de Angelis ja Johansson. Kaiken tämän keskellä Tyrrellin Martin Brundle ja Stefan Bellof olivat näyttävät lähdöt saaneina nousseet jo sijoille 8 ja 9. Järjestys oli nyt Rosberg, Mansell, de Angelis, Johansson, Prost, Alboreto, Warwick, Brundle ja Bellof.
Bellof osui heti seuraavalla hetkellä Brundleen menettäen etusiivestään palasia, mutta jatkoi silti radalla vaikka Ken Tyrrell mylvi kiukusta hänen tiimiradiossaan ja käski nuoren länsi-saksalaisen heti lopettamaan hullutukset radalla. Bellof lopetti vastentahtoisesti aivan näyttävimmät ajonsa annettuaan tiimiradiossa toki harminsa kuulua. Draamaa Motownin kaduilla riitti kun turhautunut Senna osui seinään kolmosmutkassa aiheuttaen Patrick Tambaylle ja Marc Surerille melkein sydänkohtauksen tilanteessa.
Rengasesteiden irronneita renkaita lojui pitkin tietä ja vain ratavalvojien nopea reagointi esti punaisen lipun. Tambay pyörähti ja samoin Surerkin. Tambay myös osuen seinäänkin ja hajottaen autonsa kierroksella 15 keskeyttäen samoin kuin Martinikin turhien korjailujen jälkeen. Kierroksella 18 Warwick keskeytti vaihdelaatikkovikaan ja kierroksella 19 Prost ja Patrese keskeyttivät. Prost ulosajoon jarrujen mentyä ja Patrese kierroksesta 5 asti toistuneeseen sähkövikaan.
Kierroksella 20 Rosberg johti 20 sekunnilla Mansellia joka tosin tippui jarruvaurion ja pidottomien A-seosten takia kauemmaksi, de Angelis ohitti hänet kuten teki myös Alboreto ja Brundlenkin mentyä ohi Mansell sai tarpeekseen ja ajoi varikolle. 11 sekunnin pysähdys ei auttanut ja jarruvauriota ei korjattu vaikka Mansell sai sentään B-seokset alle toisin kuin Senna oli saanut.
Kolmosmutkan pinta alkoi murentua, mutta muun radan pysyessä ehjänä kisaa ei keskeytetty. Kierroksella 24 Alliot meni varikolle jälleen korjauskäynnille joka kesti 2 kierrosta. Rosberg vuorostaan sukelsi varikolle kierroksella 25 ja vaihtoi renkaansa. Pysähdys kesti 9,4 sekuntia. Rosberg palasi kärjessä.
Kierroksella 26 Mansell osui seinään ja keskeytti ulosajon seurauksena. Hän myös loukkaantui ja sai lievän aivotärähdyksen ja kipeän peukalon kolarin johdosta. Senna kävi tuolloin varikolla. Ilman nosturia kisan keskeyttäminen oli mahdollinen sillä ratavalvojat raivasivat 4 kierrosta Mansellin autoa pois radalta.
Alliot kolaroi kierroksella 27, mutta jatkoi radalla osuen lopulta kierroksella 30 kierroksella ohituksen tilanteessa olleeseen Brundleen ja ryöstäen häneltä nelospaikan. Ja pilaten molemmilta kilpailun keskeytyksen takia. Nyt aiemmin seiskapaikalla ollut Bellof oli kuudentena ja ennen pitkää taisteli sijoista 3-4 Alboreton kanssa.
Samalla kierroksella Johansson kävi varikolla ja hänen pysähdys kesti 9 sekuntia, mutta de Angeliksen etusiivenvaihdossa renkaanvaihdon kanssa kului 33 sekuntia ja se pilasi de Angeliksen voittotaistelun. Molemmat saivat B-seokset millä ajoivat loppuun asti ja de Angeliksen kolari oli tarkoittanut ohimenevän hetken verran sijojen 2-3 taistelua Alboreton kanssa.
Lopulta Alboreto jäi taistelemaan Bellofin kanssa. Kaiken tämän jälkeen radalla oli enää vain 13 kuljettajaa. Johansson pääsi ohi renkaidensa kanssa tuskailevasta Alboretosta ja yritti vielä tavoittaa Rosbergia. Senna oli parhaimmillaan viides ja sittemmin neljäs ajettuaan nopeita kierroksia. Kierroksella 32 Andrea de Cesaris meni renkaanvaihtoon ja pysähdys kesti 11,5 sekuntia. Hän sai Pirellin Pehmeät renkaat alleen ja toivoi pääsevänsä maaliin. Kierroksella 33 Gerhard Berger ja Jacques Laffite kävivät varikolla.
Laffiten renkaat vaihdettiin Pirellin Keskikoviin renkaisiin, mutta autoa samalla korjailtiin viisi kierrosta kun taas Berger selvisi 12 sekunnin pysähdyksellä ja sai vahingossa C-seokset B-seosten sijaan. Kierroksella 34 Thierry Boutsen kävi varikolla ja hänen pysähdyksensä kesti 10,5 sekuntia.
Boutsen sai B-seokset maaliin ajamista varten. Kierroksella 35 Rosberg kävi uudelleen varikolla jolloin häneltä puhdistettiin pieniä roskia jäähdyttimestä ja pysähdys kesti 10,5 sekuntia. Rosberg ajoi edelleen kärjessä. Kierroksella 40 de Cesaris kävi varikolla auton korjauskäynnillä ja vaihtamassa Pirellin Pehmeät Pirellin Koviin renkaisiin.
Kierroksella 48 Berger kävi samoin varikolla renkaanvaihdossa B-seoksiin ja 3 kierroksen korjauskäynnillä. Kierroksella 50 Rosberg käänsi jo kolmatta kertaa varikolle. Lämmöt olivat nousseet ja koko pysähdys oikeastaan johtui niistä. Rosberg kiroili karkeasti tiimiradiossa, mutta Patrick Head oli kaikessa näyttävyydessä kalastellut kaksin käsin muovipussin pois jäähdyttimestä renkaanvaihdon aikana joka myös kesti vain 8,8 sekuntia. Rosberg sai A-seokset maaliin ajamista varten.
Juha Jokisen riemukkaat Keke kärkeen!-huudot kuuluivat YLE:n lähetyksessä Rosbergin päästessä vielä kerran johtoon kisassa varikkokäynnin jälkeen ja Johanssonin jäädessä suomalaisen taakse. Jokisella muutenkin oli paljon kiihkeämpi ote selostamossa kuin tavallisesti.
Kierroksella 51 Cheever meni vaihdattamaan kuluneet A-seoksensa D-seoksiin, mutta samalla tekninen vika aiheutti kahden kierroksen korjauskäynnin. Senna myös keskeytti samalla kierroksella. Lisäksi vielä yksi paperinpala lensi Rosbergin auton jäähdyttimeen. Se tukki jäähdyttimen ja moottorin lämpötila nousi 120 asteeseen ja sen yli.
Kestäisikö Keke maaliin asti?
Keke Rosberg kesti ja voitti uransa neljännen kerran. Stefan Johansson oli toinen ja Michele Alboreto oli 3:s, Stefan Bellof oli 4:s, Elio de Angelis oli 5:s, Nelson Piquet oli 6:s, Thierry Boutsen oli 7:s, Marc Surer oli 8:s, Eddie Cheever oli 9:s, Andrea de Cesaris oli 10:s, Gerhard Berger 11:sta ja Jacques Laffite oli 12:sta ja viimeinen mies maalissa.