Tähtien Kisan, Solariumin, Masan, Punaisen Vitosen ja Keken huippukausi= Vuosi 1985

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan sitten vielä lähtöruudukko kilpailuun:

Lähtöruudukko

Alboreto Rosberg
Ferrari 156/85 Williams FW10
1.27.768 (206,358 km/h) 1.27.864

de Angelis Senna
Lotus 97T Lotus 97T
1.28.081 1.28.389

Mansell Prost
Williams FW10 McLaren MP4/2B
1.28.848 1.29.117

Arnoux Piquet
Ferrari 156/85 Brabham BT54
1.29.612 1.29.855

Lauda Warwick
McLaren MP4/2B Renault RE60
1.29.984 1.30.100

Tambay Boutsen
Renault RE60 Arrows A8
1.30.254 1.30.953

de Cesaris Patrese
Ligier JS25 Alfa Romeo 185T
1.31.411 1.31.790

Laffite Winkelhock
Ligier JS25 RAM 03
1.32.021 1.32.560

Hesnault Cheever
Brabham BT54 Alfa Romeo 185T
1.32.904 1.33.091

Berger Alliot
Arrows A8 RAM 03
1.34.773 1.35.726

Brundle Ghinzani
Tyrrell 012 Osella FA1F
1.36.152 1.36.743

Johansson Baldi
Tyrrell 012 Spirit 101D
1.37.293 1.41.330

Martini
Minardi M185
1.44.046
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Rio de Janeiron kilpailun alkaessa lähestyä kovaa vauhtia rengasvalmistaja Goodyearin ja Pirellin edustajat Lee Gaug ja Mario Mezzanotte olivat tuttuun tapaan hyvin jännittyneitä. Varsinkin Mezzanotte oli jännittynyt koska Pirellin rengaslaadut vuodeksi 1985 olivat uudistuneet. Kuten todettua enää ei ollut olemassa vuosina 1981-1984 tutuksi tulleita itse valmistettuja nk. Jyvärenkaita Pirellin osalta enää olemassa vaan renkaita oli muutettu malleiltaan vastaamaan enemmänkin Goodyearin rengasmalleja vaikka toki edelleen Pirelli sinänsä itse tekikin renkaat.

Tuttuun tapaan laitan siis varikkokäynnit ja rengaslaadut jokaisen tallin ja tarvittaessa myös kuljettajien osalta ja mahdollisen sekarengastuksen esiintyessä tulee esiin rengaskuvio. Vuoden 1985 Brasilian Grand Prix tarjosi melkoisen rengasnäytöksen kaikille talleille sillä alun perin pysähdyksiä piti olla kilpailussa vain yksi keskimäärin kutakin kuljettajaa kohti ja Pirelli ei tietenkään voinut mitenkään kokonaan uusien rengaslaatujen ollessa kyseessä sanoa mitään varmaksi.

Goodyear ja Pirelli olivat jälleen huolissaan siitä, että miten renkaat voisi toimia 220 litran polttoainelasteilla ja lisäksi myös useiden tallien halusta jälleen kerran lähteä kilpailuun tavallista pehmeämmillä renkailla kovempien renkaiden sijaan. Kilpailun aikana tulisi tapahtumaan massavarikkopysähdyksiä jotka toivat lajille paljon hyvää viihdettä. Ja tuomaan melkoiset yllätysajajat ainakin hetkeksi aikaa pistesijoillekin. Sunnuntain kilpailun aattona Suomessa oltiin todella ilahtuneita Keke Rosbergin hyvästä ajosta ja odotettiin myös hyvää kilpailuakin iltaa kohti.

Huomatun tilanteen mukaisesti Tolemania, Zakspeedia tai Team Haasia käsitellään kauden 1985 kausikerronnan aikana vain silloin kun ne ennen pitkää aina kisoihin ilmaantuivat mikä varsinkin Team Haasin kohdalla tarkoitti pitkää odottelua.

Tässä kuitenkin vuoden 1985 Rio de Janeiron tallien käyttämät rengaslaadut ja oletetut pysähdykset tallien ja kuljettajien osalta:

McLaren: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun C-seoksilla. Niki Lauda aikoi pysähtyä kierroksella 26 ja Alain Prost kierroksella 29.

Tyrrell: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun C-seoksilla. Stefan Johansson aikoi pysähtyä kierroksella 34 ja Martin Brundle kierroksella 35.

Williams: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun C-seoksilla. Nigel Mansell aikoi pysähtyä kierroksella 31 ja Keke Rosberg kierroksella 30.

Brabham: Kuljettajista Nelson Piquet lähti Pirellin Pehmeillä renkailla kilpailuun ja Francois Hesnault lähti kilpailuun Pirellin Enduro-renkailla. Piquet aikoi pysähtyä kierroksella 30, mutta Hesnault aikoi yrittää mahdollisesti maaliin asti ainoana huipputallina pidettävän tallin kuljettajana koko kilpailussa. Toki oli valmis pysähtymäänkin jos tarvetta oli, mutta vasta kilpailun loppupuolella.

RAM: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Pirellin Keskikovilla renkailla. He aikoivat pysähtyä kierroksilla 34 ja 35 järjestyksessä Manfred Winkelhock-Philippe Alliot.

Lotus: Kuljettajista Elio de Angelis otti kilpailuun Lotuksen B-seokset ja aikoi pysähtyä kierroksella 41 kun taas Ayrton Senna otti C-seokset ja aikoi pysähtyä kierroksella 32.

Renault: Kuljettajista Patrick Tambay otti kilpailuun A-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 50 tai yrittää jopa ajoa maaliin asti pysähtymättä kun taas Derek Warwick otti B-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 45.

Arrows: Molemmat kuljettajat ottivat C-seokset kilpailuun. Gerhard Berger aikoi käydä varikolla kierroksella 28 ja Thierry Boutsen kierroksella 29.

Spirit ja Mauro Baldi: Baldi otti kilpailuun Pirellin Kovat renkaat ja aikoi yrittää ajamista maaliin asti ilman pysähdystä.

Alfa Romeo: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun C-seokset. Riccardo Patrese aikoi pysähtyä kierroksella 28 ja Eddie Cheever kierroksella 29.

Osella ja Piercarlo Ghinzani: Ghinzani otti Pirellin Kovat renkaat kilpailuun ja yritti ajaa maaliin asti ilman pysähdystä.

Ligier: Kuljettajista Andrea de Cesaris veti käytännössä tallikaverinsa Jacques Laffiten kanssa pitkää tikkua rengasvalinnoista ja de Cesaris sai lyhyemmän tikun jolloin hän otti käyttöön Pirellin Kovat renkaat ja Laffite Pirellin Keskikovat renkaat. Kuljettajista de Cesaris aikoi yrittää käydä varikolla vasta kierroksella 50, mutta oli valmis ajamaan maaliinkin asti ilman pysähdystä. Laffite olisi halunnut pysähtyä kierroksella 42.

Ferrari: Molemmat kuljettajat lähtivät B-seoksilla kisaan. Michele Alboreto aikoi käydä varikolla kierroksella 42 ja Rene Arnoux kierroksella 43.

Minardi ja Pierluigi Martini: Martini sai poikkeusluvalla ajaa kilpailussa ja siten Martini valitsi kilpailuun Pirellin Kovat renkaat ja aikoi yrittää ajamista maaliin asti ilman pysähdystä.

Lopulta kilpailun varikkopysähdykset ja arviot voitiin heittää Rion helteessä romukoppaan hetkessä kun eräs tietty kierros ja aika tuli ilmi...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Rio de Janeiro 7.4.1985

Kuten tavallista niin oli odotettavissa, että formulakauden avauskilpailu vuosimallia 1985 tarjoaisi jännittävän avauskilpailun. 50 asteen lämmöissä ja jopa Brasiliankin mittakaavalla uskomattoman kuumassa helteessä ajettu avauskilpailu tarjosi viihdettä paljonkin. 90 000 katsojaa pidätti hengitystään ja Rinnakkaisohjelman puolella Höyry vartoi jo kuumana selostamossa etukäteen.

Television puolellakin TV2:n puolella ennen pitkää nähtiin kummia vaikka mitään isompia ilmoituksia Riosta ei pitänyt tulla. Kun vielä Volkswagen Santana Mainosauto, Fiat Uno Turbo Medical Car ja Course Carina Carlos Reutemannin ajama Ford Escort XR3i olivat ruudukon perällä ja valo vaihtunut vihreäksi niin 25 autoa huristi täysillä kohti Molykotea.

Ja tuleva Gobernadorkin selvisi ensimmäisen kierroksen rallistaan vaikka ohjaus oli ollut kuulemma jäykkä ja auto hieman nuhapumpun oloinen. Vanha kunnon Carlos.:D

Suomalaisittain Keke Rosberg otti loistavan lähdön kun taas Michele Alboreto otti hieman vaisumman lähdön. Alboreto ja Alain Prost välttyivät osumasta, mutta Nigel Mansell osui Alboretoon italialaisen vain osuessa tielle linjan loppuessa ja Mansellin kisa tuntui olevan pilalla. Sitten tästä kolarista hyötyi eniten Ayrton Senna joka veti perässään Elio de Angelista, Rene Arnouxia, Nelson Piquetia ja Niki Laudaa.

Puolivälissä aloituskierrostakin ero oli huikea tältä joukolta Rosbergista Laudaan saakka ja keskikastin kuninkaaksi nousi Riccardo Patrese ainakin vielä avauskierroksen ajaksi. Mauro Baldi oli viimeisenä. Rosbergin johto oli huikea. Avauskierroksen jälkeen eroa oli reilusti yli 2,5 sekuntia ja ero oli kasvamaan päin.

Sitten Alboreto vain löysi jostakin vauhtia ja pian otti kokonaisen Juncaon suoran verran kiinni suomalaista. Se huolestutti Höyryäkin radion puolella. Kierroksella 2 Piquet keskeytti vaihdelaatikkovikaan. Mansell oli toki päässyt jälleen pääryhmän mukaan kolarinsa jälkeen, mutta kierroksella 10 Mansell keskeytti lopullisesti. Auton pakoputki oli jo vääntynyt kolarissa. Mansell jatkoi ajoaan kunnes oikeastikin oli pakko keskeyttää varikolle.

Kierroksella 10 Rosberg ja Alboreto olivat jo kiinni toisissaan ja Rosberg ei paljon toisena ehtinyt olla kuin jo Prostkin meni ohi ja sitten Rosbergin auto hajosi moottoririkkoon. Rosberg keskeytti varikolle.

Kierroksella 8 Francois Hesnault oli keskeyttänyt kyettyään juuri aloittamaan kilpailunsa ja osuttuaan Eddie Cheeveriin kilpailun aikana. Lauda vuorostaan ohitti de Angeliksen ja kierrokseen 14 mennessä myös Sennan. Kauden varikkokäynnit avasi Baldi kierroksella 5 mentyään moottorivaurion korjaukseen. Syy olikin turbossa ja sittemmin Baldi ajoi kaksi kierrosta 20 sekunnin korjauksen jälkeen ja tuli uudestaan varikolle kierroksella 7. Sitten käynti kestikin jo hyvin pitkään.

Ennen pitkää Baldi tuomittiin keskeyttäneeksi vaikka hän ajoikin vielä kisassa sattumanvaraisesti kierrokseen 40 asti kunnes lopulta keskeytti turbon leimahdettua tuleen ja onneksi auton tulipalon sammuessa. Hän myös keskeytti varikolle. Arnoux alkoi vuorostaan tippua ja jälleen Marco Piccinini kihisi kiukkua Ferrarin varikkopilttuussa.

Sanaharkkaa oli käyty ranskalaisen kanssa taas ennen kilpailua. Ferrarin suoranopeus oli hetken aikaa ongelma Prostille, mutta Höyrynkin sanoin Professori osasi aina opettaa oikein ajamisen mallia ja saikin päänahan italialaisesta kun Alboreto vaihtoi väärin mutkassa vaihdetta kierroksella 19 ja Prost oli ohittanut hänet. Lauda tuntui pääsevän molemmistakin ohi, mutta sitten polttoaineensyöttö ja renkaat alkoivat reistailla. Laudan meno tippui pian Sennan taakse ja selviä ongelmia oli Maailman Nopeimmalla.

Kierroksella 20 Derek Warwickin päivä oli pilalla kun autoon tuli tekninen vika ja hänelle vaihdettiin 4 kierrosta kestäneen varikkokäynnin aikana alle D-seokset. Ne eivät kestäisi pitkään. Kierroksen 22 Jacques Laffiten varikkokäynti enteili pahaa siitä, että renkaat eivät kestäisi. Laffiten pysähdys oli katastrofi 33 sekunnin pituudellaan. Samalla kierroksella Eddie Cheever tuli varikolle myöskin rengashuolien takia.

Pysähdys kesti mallikkaat 9 sekuntia, mutta vahingossa Cheever sai jälleen C-seokset alleen mitä hän ei halunnut. Riccardo Patrese tuli kierroksella 22 aivan Cheeverin jälkeen hieman kauempaa varikolle. Hänen pysähdyksensä kesti 12 sekuntia ja hän lähti hyvin hitaasti takaisin radalle. Kierroksella 23 Patrese oli ulkona kilpailusta ja hänen ajoaan B-seoksilla ei nähty enempää. Syy oli vannepohjainen rengasrikko Laffiten kanssa tapahtuneen kolarin jälkeen.

Kierroksella 26 Lauda kävi varikolla kärkikuljettajista ja pysähdys kesti 11,5 sekuntia. Lauda sai A-seokset joilla oli tarkoitus ajaa kilpailu loppuun asti, mutta vauhti alkoi silti hidastua. Kierroksella 27 de Angeliksen renkaat loppuivat tyystin pidoltaan ja varikko alkoi elää heti tämän jälkeen vilkkaana paikkana. Vain muutamaa kuljettajaa lukuun ottamatta kaikki kuljettajat tulivat varikolle kierroksilla 27-29. Pierluigi Martini meni varikolle samalla kierroksella kuin de Angelis, Gerhard Berger kierroksella 28 kuten myös Martini uudelleen, Prost, Alboreto, Patrick Tambay ja Thierry Boutsen kierroksella 29.

Ja kun vielä muutama kuljettaja oli kokonaan pysähtymättä olivat aivan hetken aikaa RAM:n miehet Philippe Alliot viidentenä ja Manfred Winkelhock kuudentena kierroksella 30!:eek: Mahdolliset televisiokatsojat tai Höyry Häyrinen eivät olleet uskoa tilannetta kuten ei kyllä moni muukaan. Rion armoton helle oli käristänyt renkaat kirjaimellisesti taas kerran.

Pysähdyksistä puhuen de Angeliksen pysähdyksen ja päivän pilasi 18,01 sekunnin pysähdys pyöränmutterin jumiutumisen vuoksi ja hän sai B-seokset maaliin ajoa varten, Martini taas pysähtyi 14 sekunnin ajaksi ja sai Pirellin Kovat renkaat pysähtyi kuitenkin uudelleen teknisen vaurion vuoksi eikä palannut ennen kuin kierrosta myöhemmin, Bergerin pysähdys kesti 11 sekuntia, Prostin pysähdys kesti 10,79 sekuntia ja Alboreton 10,31 sekuntia, Tambayn 10,5 sekuntia ja Boutsenin 15,27 sekuntia.

He saivat kaikki A-seokset alleen varmaa maaliin pääsyä varten. Winkelhockin tuhkimotarina ei pitkään kestänyt Tyrrellien mentyä Martin Brundlen ja Stefan Johanssonin voimin ohi hänestä ja kierroksella 30 kierroksen loppupuolella Alliot oli yksinään enää kuudentena ja Winkelhock jo yhdeksäntenä.

Kierroksella 30 tapahtui melkein varikko-onnettomuus kun de Cesaris ja Arnoux kolaroivat keskenään jolloin de Cesariksen kisa jäi siihen ja Arnoux kävi hieman pidempään varikolla kuin oli suunnitellut. 18 sekuntia kesti pysähdys. Alliot pysähtyi samalla kierroksella ja pysähdys kesti 15 sekuntia ja liian pitkään teoreettisesti jatkamaan pisteunelmaa. Arnoux sai A-seokset varmaa maaliin ajoa varten ja Alliot otti Pirellin Kovat renkaat. Kierroksella 31 Lauda tuli jälleen varikolle nyt 20 sekunnin korjauskäyntiä varten. Se ei auttanut, mutta hän jatkoi matkaa eteenpäin.

Winkelhock tuli niin renkaanvaihtoon kuin lopulta murheelliset 4 kierrosta kestäneeseen auton korjaukseen. Pirellin Kovilla renkailla Winkelhock aikoi ajaa loppuun asti. Samoin Berger tuli varikolle jolloin korjattiin myös autoa joskin Berger pääsi sentään uusilla B-seoksilla lopulta radalle edes 43 sekunnin pysähdyksen jälkeen. Sennan pysähdys kesti vuorostaan 16,12 sekuntia, mutta Senna pääsi jatkamaan kilpailukykyisesti.

Kierroksella 33 Laudan autoa korjailtiin lohduttomasti kierroksen verran varikolla taas kerran ja nyt Lauda alkoi käydä todella kuumana, mutta joutui silti jatkamaan testauksen nimissä kaikkea muuta kuin iloisesti radalla. Warwick kävi varikolla ja hänen pysähdys kesti 10 sekuntia. Warwick piti nyt A-seoksia varman maaliin pääsyn toivossa. Lauda keskeytti lopullisesti varikolle kierroksella 34.

Johansson kävi varikolla kierroksella 34 ja hänen pysähdys oli katastrofi. 18 sekuntia kesti pysähdys ja taas väärät renkaat D-seosten muodossa esiintyivät hänelläkin. Brundle kävi varikolla kierroksella 35 ja hänen pysähdys kesti 10 sekuntia. Brundle sai B-seokset maaliin ajamista varten.

Varikkokäyntien melkein päätyttyä Prost oli ennen pysähdyksiä ollut jo 21 sekunnin johdossa ja niiden jälkeenkin kaikkiaan menettelevässä johdossa. Senna pysyi parhaimmillaan hienosti kolmantena ja muistakin pisteistä taistelua riitti. Kierroksella 41 Martini kävi jälleen varikolla konevaurion huollossa ja huoltoreissu kesti 2 kierrosta. Piercarlo Ghinzani suoritti mattimyöhäisen varikkostopin samalla kierroksella ja pysähdys kesti 13 sekuntia. Ghinzani päätti ajaa riskillä Pirellin Pehmeillä renkailla maaliin asti.

Kierroksella 45 Martini kävi varikolla taas ja pysähdys korjauskäynteineen kesti 3 kierrosta. Moottori yksinkertaisesti autoon sopimattomana keitti vähän väliä yli ja sitä täytyi huollattaa jatkuvasti. Samoin Cheever kävi uudestaan vaihtamassa renkaat. Pysähdys kesti 18 sekuntia ja Cheever sai B-seokset maaliin asti ajamista varten.

Niitä ei tarvittu koska kierroksella 46 Cheever keskeytti varikolle. Kierroksella 50 Sennan hieno päivä päättyi sähkövikaan kotiyleisön edessä, mutta brasilialaisyleisö osoitti kultapojalleen äärimmäistä suosiota. Johansson taas kävi varikolla 10 sekunnin pysähdyksellä ja päätti ajaa uudella sarjalla C-seoksia maaliin asti.

Kisan loppua kohti juuri mitään ei tapahtunut koska erot olivat liian suuria joskin Arnoux ja Tambay kävivät oman sijoitustaistelunsa Laffiten, Johanssonin ja Brundlen ajettua lisäksi omat sijoitustaistelunsa. Kierroksella 59 Martini keskeytti aivan lopullisesti varikolle oltuaan jo lukemattomia kierroksia jäljessä ja tuomaristo oli jo tuominnut hänet keskeyttäneeksi.

Alain Prost voitti siis, Michele Alboreto oli 2:n, Elio de Angelis 3:s, Rene Arnoux 4:s, Patrick Tambay 5:s, Jacques Laffite 6:s, Stefan Johansson 7:s, Martin Brundle 8:s, Philippe Alliot 9:s, Derek Warwick 10:s, Thierry Boutsen 11:sta, Piercarlo Ghinzani 12:sta ja Manfred Winkelhock 13:sta ja viimeinen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Rion kilpailun päätteeksi Alain Prost tuntui virkistyneen heti kauden alkuun saavuttamastaan voitosta. Uran 17:sta osakilpailuvoitto tuntui totta kai hyvältä ja Michele Alboreto ei milloinkaan ollut kilpailun myöhemmässä vaiheessa ollut häntä kolmea sekuntia lähempänä. Elio de Angelis tuntui hieman kiusaantuneelta kolmospaikallaan sillä jossain määrin tapaus Ayrton Senna olisi monen mielestä ansainnut kolmospaikan paremmin kuin italialainen.

Rene Arnoux vuorostaan ajoi kilpailun loppupuolella pitkästä aikaa kuten oli aina ajanut vuonna 1983 Ferrarilla ja lisäksi myös ainakin vuotta 1984 edes Dallasin kilpailun kaltaiseen malliin. Olemalla neljäs hänen paikkansa edes tallissa vaikutti turvatulta.

Patrick Tambayn viitospaikka oli edes jonkinlainen palkinto koko vaikeasta viikonlopusta uuden auton ongelmien kanssa. Michelinin renkailla RE60 olisi vielä edes jotenkin voinut toimia, mutta Goodyearin renkailla auto oli painajainen ja auto oli oikeastaan vuoden 1984 automalliin eli RE50:een nähden huonompi jopa Rion testikaudella ja myös Michelininkin renkailla.:eek!:

Jacques Laffite toi mukavasti Ligierin jo välittömästi pisteelle vaikka kisa oli ollut kaikkea muuta kuin helppo katastrofia hiponeen varikkokäynnin ja turhan kolarin takia. Stefan Johansson vuorostaan mukavasti ohitti jälleen ehkä lajin parhaimpana tilapäiskuljettajana lopussa Martin Brundlen seiskapaikan taistelussa eikä pistekään ollut ruotsalaiselta kovinkaan kaukana.:thumbup: Brundle oli kasipaikalla ja harmissaan kun ajot olisivat riittäneet pisteeseen kiinni.

Philippe Alliotin 9:s tila ei paljon tietenkään riemua herättänyt, mutta yleinen Rion pisteillä ajaminen edes hetkenkin aikaa massapysähdysten takia jopa kahden auton voimin toi ainakin edes uskoa tallin uuteen 03-automalliin jatkoa ajatellen. Derek Warwick olisi voinut rajallisestikin menestyä kilpailussa Tambayn tapaan ilman pahaa sytytysvauriota ja sen korjausta.

Thierry Boutsen oli melkein joutua keskeyttämään polttoaineensyötön vaurioiden takia ja Piercarlo Ghinzani sinnittei myös maaliin sillä Osella oli hyvin hidas ja Manfred Winkelhockin päivän pilasi yksinkertaisesti kesken varikkopysähdyksen tullut polttoaineensyöttövaurio.

Ainakin tapahtumarikas kilpailu Riossa oli jälleen nähty joskin toki hieman harmitti jälleen myös McLarenin ja etenkin Alain Prostin ylivoima kuten myös se, että Riossa ei juuri ohituksia nähty lainkaan heti kun massavarikkopysähdykset olivat nähtyjä ja uutta massavarikkopysähdyskertaa ei nähty joka hieman vei arvosta kilpailun osalta, mutta ei paljon.

Mauro Baldi ja Pierluigi Martini olivat ajajien silmissä jokseenkin epäsuosittuja vieraita, mutta varsinkaan Baldi ei voinut yksinkertaisesti mitään hitaudelleen eikä edes Martinikaan joskin Martini vähän kyllä esteli kisan aikana.

Keke Rosbergin keskeytys herätti Suomessa taas keskustelua ja siten Rosbergin pinna alkoi lähestyä kotimaisia lehtimiehiä kohtaan katkeamispistettä kun toistui otsikoissa vain Rosbergin kauden alkamisella taas kerran huonosti ja yleensäkin jatkuva keskeytysten demonisointi alkoi olla jo liikaa.

Ennen hänen maailmanmestaruusvuottaan tuollainen asenne ei ehkä olisi ollutkaan mikään ongelma kun lajin tietämys oli mitä oli, mutta vuoteen 1985 mennessä ja silloin kun lajista oli alkanut jo melko lailla tulla normaali urheilulaji uutisoitavaksi muidenkin joukossa niin sellainen asenneongelma mitä lehdissä Keken ajoja kohtaan esiintyi alkoi ymmärrettävästi olemaan liikaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuoden 1985 Brasilian Grand Prixin jälkimietteitä tallien ja kuljettajien osalta tulee seuraavaksi tässä:

McLaren: Kausi käynnistyi toista vuotta peräkkäin melkein kokonaan testaamattomalla uudella autolla jolla oli allaan vain hyvin lyhyt pikatesti Brands Hatchissa ennen Rioon saapumista sillä melkein koko talvikauden loppuun asti McLaren käytti vuoden 1984 automalliaan eli pelkkää MP4/2:sta. Sadesää pilasi senkin testin.

Kummatkin kuljettajat ajoivat Viralliset Harjoitukset kisarenkailla pois lukien ratkaisevia kierroksiaan. Prost ajoi upeasti läpi kilpailun sijoilla 1-3 ja ei kärsinyt edes varikkokäynnistäkään ajaessaan voittoon. Lauda oli pitkään sijoilla 3-6, mutta Boschin polttoaineensyöttölaitteen ongelma aiheutti vauhdin hiipumisen ja ennen pitkää keskeytyksen. McLarenin paraatikautta vuodesta 1985 pelätään muodostuvan.

Tyrrell: Stefan Bellof joutui tallista tilapäisesti vilttiketjuun ja Stefan Johanssonilla oli näytönpaikka tallin autolla ja sen hän myös täyttikin. Martin Brundle ajoi ensimmäistä kertaa todella pitkään aikaan F1-autoa sillä Tyrrell ei ollut juuri testannut ennen kautta. Siten Brundle erityisesti oli ajoruosteessa.

Johansson oli kisan tähtiä ajaessaan seiskapaikalle, mutta Brundle ohitti ehkäpä John Watsonilta perittyyn tyyliin peräti 8 autoa lähdössä ja oli 15:sta kunnes tippui alemmas. Johanssonin tapauksessa tosin näyttävyyden pilasi ylipitkä ensimmäinen varikkokäynti.

Williams: Alustavasti Keke Rosberg ja Nigel Mansell olivat erittäin onnellisia FW10:n käyttäytymisestä, mutta Hondan turbomoottori oikutteli ja muitakin pienempiä ongelmia riitti paljonkin. Turbomoottori räjähti Rosbergilta. Mansell vuorostaan keskeytti ajettuaan alkukolarin takia jopa viimeisenä eikä ensimmäinen kilpailu muutenkaan hirveän helppo ollut. Pakoputki vääntyneenä ei tosin ole helppoa ajaa.

Brabham: Pirellin ykköstallina Brabham oli Riossa pettymys. Jopa kisan voittajaksi tai vahvaksi haastajaksi kuumuuden takia ennakoitu Nelson Piquet ajoi ensin Pirellin aika-ajorenkailla vain kasipaikalle Virallisessa Harjoituksessa ja Francois Hesnault ajoi sinänsä toki kelpaavan ajon ensimmäisen huipputallin ajokerran ollessa kyseessä, mutta 17:sta lähtöruutu ei miellyttänyt kuitenkaan itse Bernietä. Piquet piti seiskapaikkaa parin kierroksen ajan koska keskeytti.

Hesnault oli viime kauden perustyyliin aloittamassa omaa kisaansa jo lupaavalta 13:sta paikalta kunnes tuli tarpeeton kolari Eddie Cheeverin kanssa ja keskeytys. Hesnaultin vauhti olisi sillä tahdilla riittänyt ainakin pistesijaan. Toisaalta ranskalainen on ollut poissaolevan oloinen ja levoton aina helmikuisesta suuresta tulipalo-onnettomuudestaan lähtien. Lisäksi Hesnault ja Bernie olivat eri linjoilla Cheeverin kolarin jatkamisen tiimoilta.

RAM: Kovassa vastavirrassa ollut pikkutalli ajoi ainakin hämmästyttävän hyvin tasoon nähden Riossa! Gustav Brunnerin suunnittelema uusi 03 on erinomainen auto ja ilman muita pieniä teknisiä ongelmia ja Pirellin renkaita Manfred Winkelhock ja Philippe Alliot olisivat olleet Virallisissa Harjoituksissa paremmillakin sijoilla kuin vain 16 ja 20.

Valitettavasti Winkelhockin kilpailun pilasi ennen pitkää tapahtunut polttoaineensyötön korjailu hänen oltuaan parhaimmillaan hetken aikaa kuudes kun taas Alliot oli parhaimmillaan massavarikkokäyntien takia viides kierroksilla 28-30 ja aivan hetken aikaa vielä kuudes ennen omaa varikkopysähdystään. Nopeuserot muihin talleihin olivat valtavia.

Winkelhock oli ennen pysähdystään jo yhdeksäs ja Alliot kuudes ja tippumassa hyvin äkkiä ilman pysähdystä. Tällainen on edistystä ja jos edes muutamakin tällainen suoritus nähdään huipentuen pisteisiin niin talli ajaisi paremmin kuin koskaan vuosina 1977-1984 eri muodoissaan on ajanutkaan. Tai aivan kokonaan omana tallinaan vuosina 1983-1984.

Lotus: 97T siivittää Ayrton Sennaa kovaa vauhtia kohti tähtiä. Sennan auton ilmiömäinen aerodynamiikka oli kuitenkin tuomariston tarkastelun alla, mutta Gerard Ducarougen autosta ei löytynyt ylimääräisiä nk. Köyhän Miehen Maaefektiä mahdollistavia siipipeilejä tai mitään muitakaan ilmanohjaimia. Etujousituskin herätti tuomariston kiinnostusta, mutta mitään laitonta ei löytynyt.

Senna jäi Elio de Angelikselle perjantaina, mutta lauantain Virallisen Harjoituksen mahdollisen paalupaikkakierroksen pilasi ylimääräinen liikenne radalla kuten myös de Angeliksenkin joskin de Angeliksella oli teknisiä vaikeuksia lauantaina. Senna ja de Angelis taistelivat läpi kilpailun sijoista 4-5 välillä vaihtuen ja välillä ei.

Senna taisteli hyvin ja jopa enemmänkin kuin hyvin vaikka kaksintaisteluissa de Angeliksella olikin yliote. Kaksintaistelun pilasi de Angeliksen ylipitkä varikkokäynti. Sennan kilpailun pilasi sähkövika ja siten de Angelis peri Sennan kolmostilan. Jännittävä vuosi on näiden kaverien osalta tulossa...

Renault: Uusi RE60 ei vaikuta hyvältä autolta ohjausvaurioineen ja renkaisiin sopimattoman rungon jäykkyyden takia. Vapaissa Harjoituksissa Renaultit ajoivat ulos perjantaina ja lauantaina olivat kärjessä. Sittemmin kaikki pilaantui Virallisissa Harjoituksissa ja vähän myös kisassakin.

Derek Warwick sai surkean lähdön ja kaiken sen korvaamisen jälkeen vuorossa olikin vain meneminen varikolle sytytystulppavian takia ja sen korjaaminen ja uusien sytytystulppien vaihto kesti autoon neljä kierrosta. Viallinen renkaanvaihto pilasi päivän lopullisesti. Patrick Tambay oli vaikean alkupuoliskon jälkeen kilpailussa parhaimmillaan neljäs ja aivan lopuksi viides.

Arrows: Thierry Boutsen oli näyttävä Virallisessa Harjoituksessaan. Mies oli 12:sta, mutta suorituksen pääosan esittäjä oli leimahtava BMW:n turbomoottori.:eek: Gerhard Berger vuorostaan ajeli edelleen niskaleikkauksesta toipuvana ja ihme oli edes 19:sta sija. Vara-autolla ajaminen oli epätyydyttävää ja Warm-Upissa Bergeriltä hajosi tulipalon takia kisa-auto.

Sijoilla 9-10 Berger ajeli parhaimmillaan ennen keskeytystään. Berger kärsi kisan jälkeen nestehukasta ja hänen autoonsa toisen varikkokäynnin aikana vaihdettiin myös juomapullo. Myöhemmin siitä tuli melkein tahaton kuoleman välinekappale...

Boutsen taas jouduttiin työntämään käyntiin lähdössä koska polttoaineenpaineet putosivat liian alhaalle. Myöhemmin Boutsen ajoi erinomaisesti tilanteeseen nähden, mutta tuloksia katsomalla pelkästään sitä voisi taas manailla jotenkin huonoksi. Boutsen oli parhaimmillaan kasipaikalla kilpailussa.

Spirit: Mauro Baldin seikkailut jatkuivat Riossa ja valitettavasti mitään ihmeitä ei Spirit saanut matkastaan Rioon. Pysyvä, krooninen sytytysvaurio pysyi turboahtimessa eikä talli osannut korjata vikaa ja tallin sytytyskorjauslaitteetkin reistailivat. Baldi ajeli viimeisenä ja keskeyttäneeksi hänet julistettiin kauan ennen lopullista keskeytystäkin.:(

Alfa Romeo: 185T-automalli vaikuttaa viidennen polven turboilla melko hyvältä, mutta kuluttaa edelleen paljon polttoainetta ja lisäksi ohjaus ei ole hyvä autolla. Eddie Cheever lähti todella heikosta lähtöruudusta lähinnä polttoainepumpun repeämän vuoksi. 184T vara-autona ei ollut mikään maailman paras vaihtoehto.

Riccardo Patrese vuorostaan lähti hyvin, oli yhdeksäs avauskierroksen jälkeen ja jopa kahdeksas ennen kolariaan Jacques Laffiten kanssa. Rengasrikko tai edes vannerikko ei olisi keskeytystä merkinnyt. Vaurioitunut auton pohja tarkoitti. Cheever oli 13:sta ennen omaa pysähdystään. Kierroksilla 39-41 Cheever oli uskomattomasti vastoinkäymisistä piittaamatta jo kuudes, mutta sitten ensin tuli sytytysvaurio ja lopulta moottori hajosi.

Osella: Rioon yksinään ja ilman testausta sitten vuoden 1984 Estorilin kisaviikonlopun saapunut melkein rutiköyhä talli ei Piercarlo Ghinzanin hyvästä yrityksestä huolimatta kyennyt ainakaan vielä toistaiseksi uusimaan vuoden 1984 otteitaan kautta katsoen. Ghinzanille sattui kilpailuviikonlopun aikana vaaratilanne. Gerhard Bergerin autosta lensi yllättäen kisan aikana muovinen vesipullo joka kolahti kovasti kumahtaen päin Ghinzania.

Kypärä kesti, mutta hajoava pullo vesijäänteineen aiheutti melkein Ghinzanin keskeytyksen ja mikäli vesipullo olisi ollut kovempaa materiaalia kuin muovikumia niin Ghinzanin henki olisi todennäköisesti lähtenyt.:( Ghinzani oli luonnollisesti tuohtunut asiasta kilpailun jälkeen ja italialainen selvisi järkyttävästä tilanteesta mustelmalla ja kuhmulla päässä. Ghinzani ajoi muutenkin koko päivän melkein viimeisten joukossa ja ainoa järkevä syy ajamiselle oli vain testimäärien saaminen.

Ligier: JS25 oli koko F1-sarjan toiseksi painavin automalli ja ylipainoista autoa oli vaikea ajaa. Andrea de Cesaris joutui turvautumaan vara-autoon lauantaina, mutta ajoi silti paremmin kuin Ligierille paluun tehnyt Jacques Laffite.

Kilpailussa de Cesaris alkoi olla kisan tähtiä, mutta nelospaikan taistelu Rene Arnouxin kanssa päättyi kolariin ja keskeytykseen. Laffite oli jopa kahdeksas ennen kolariaan Riccardo Patresen kanssa. Sittemmin ajoi kuudenneksi ja toi heti Ligierille pisteen.

Ferrari: Uusi 156/85 on todella nopea auto ainakin suorilla. Michele Alboreto otti siten paalupaikan. Rene Arnoux oli seiskapaikalla kun hän joutui käyttämään vara-autoa. Arnoux olisi voinut saada jopa ehkä paalupaikankin tai toisen ruudun ilman teknistä vikaa kisa-autossa. Alboreto oli kuitenkin harmittavasti läpi kisan lopulta vain toiseksi paras Alain Prostin jälkeen.

Arnoux vuorostaan ajoi sijoilla 6-7 kilpailun ensimmäisellä puoliskolla, nousi neljänneksi kunnes kolaroi Andrea de Cesariksen kanssa ja lopulta ajoi hienosti itsensä neljänneksi yleensäkin ajaen parhaimman ajonsa aikoihin. Ferrarin osalta lupaava suoritus.

Minardi: Pierluigi Martinin taival kokonaan uudessa tallissa ei ollut hauskaa. 16 sekuntia paalupaikka-aikaa hitaampana ja sopimattomalla moottorilla ylikuumenemista vastaan taistellut Martini oli viimeinen heti Mauro Baldin keskeytettyä kilpailussa tai tultua julistetuksi keskeyttäneenä. Kierroksen 11 jälkeen Martini jäi lukemattomia kertoja kisassa kierroksia kärjelle. Martini julistettiin keskeyttäneeksi myös jo ennen oikeaa keskeytystä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan seuraavaksi tulokset Rion kilpailun jälkeen.

Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika Voittajan keskituntinopeus/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Alain Prost McLaren-TAG 61 1.41.26.115/181,529 km/h
2. Michele Alboreto Ferrari 61 +3,259
3. Elio de Angelis Lotus-Renault 60 + 1 kierros
4. Rene Arnoux Ferrari 60 + 1 kierros
5. Patrick Tambay Renault 59 + 2 kierrosta
6. Jacques Laffite Ligier-Renault 59 + 2 kierrosta
7. Stefan Johansson Tyrrell-Cosworth 58 + 3 kierrosta
8. Martin Brundle Tyrrell-Cosworth 58 + 3 kierrosta
9. Philippe Alliot RAM-Hart 58 + 3 kierrosta
10. Derek Warwick Renault 57 + 4 kierrosta
11. Thierry Boutsen Arrows-BMW 57 + 4 kierrosta
12. Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 57 + 4 kierrosta
13. Manfred Winkelhock RAM-Hart 57 + 4 kierrosta

Keskeyttäneet

Gerhard Berger Arrows-BMW 51 jousitus

Ayrton Senna Lotus-Renault 50 sähkölaitteet

Eddie Cheever Alfa Romeo 46 moottori

Pierluigi Martini Minardi-Cosworth 41 moottori (Julistettiin keskeyttäneeksi vaikka ajoi aina kierrokselle 59 saakka.)

Niki Lauda 34 McLaren-TAG polttoainejärjestelmä

Andrea de Cesaris Ligier-Renault 29 kolari Arnoux/de Cesaris

Riccardo Patrese Alfa Romeo 23 kolari vaurio/kolari Patrese/Laffite

Keke Rosberg Williams-Honda 10 moottori

Nigel Mansell Williams-Honda 10 moottori/pakoputken hajoaminen lähtökolarissa

Francois Hesnault Brabham-BMW 8 kolari Cheeverin kanssa

Mauro Baldi 7 Spirit-Hart moottori/turboahdin (Julistettiin jo tuolloin keskeyttäneeksi vaikka ajoi aina kierrokselle 40 saakka.)

Nelson Piquet 2 Brabham-BMW vaihdelaatikko

Kilpailun nopein kierros: Alain Prost McLaren-TAG 1.36.702 187,293 km/h kierroksella 34.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tässä seuraavaksi MM-Sarjan tilanne 1/16 ajetun osakilpailun jälkeen:

1 Alain Prost Ranska 9 pistettä

2 Michele Alboreto Italia 6 pistettä

3 Elio de Angelis Italia 4 pistettä

4 Rene Arnoux Ranska 3 pistettä

5 Patrick Tambay Ranska 2 pistettä

6 Jacques Laffite Ranska 1 piste
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ja vielä tallien MM-kilvan tilanne ensimmäisen eli 1/16 osakilpailun jälkeen:

1= McLaren Iso-Britannia 9 pistettä

1= Ferrari Italia 9 pistettä

3 Lotus Iso-Britannia 6 pistettä

5 Renault Ranska 2 pistettä

6 Ligier Ranska 2 pistettä
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Portugalin Estoril oli kauden toisena osakilpailuna täsmälleen puolen vuoden kuluttua siitä missä viimeksi ajettiin lokakuussa 1984. Lokakuun 1984 ja huhtikuun 1985 välillä oli moni asia muuttunut ja Estorilin rata oli lopullisesti saatu asianmukaisesti kaikkea myöten valmiiksi ja asvaltti oli vielä erikseenkin uusittu. Estoril oli korvannut ajamatta jääneen Fuengirolan kilpailun ja silloin radalla oli paha tilapäisradan leima mitä ei helpottanut vaikea sää niin silloisessa Tutustumisharjoituksessa kuin myöskään perjantain Virallisessa Harjoituksessa sattunut viemäröinnin pettäminenkään rata-alueella.

Pomppuja täynnä ollut rata tuntui kuitenkin nyt edes hieman ajettavammalta ja rata itsessään jo hyvin mukavalta onneksi myös talvikauden testien jälkeenkin. Alain Prost oli voittanut Riossa ja siten hänen oltiin vahvin suosikki uusimaan voittonsa. Michele Alboreton, Keke Rosbergin, Elio de Angeliksen ja Ayrton Sennan toivottiin olevan Prostille haastajiksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Estorilin aikaan suurin kohu-uutinen oli Rene Arnouxin äkillinen poistuminen kohun saattelemana Ferrarilta. Suljettujen ovien takana ja jopa julkisestikin oli ollut jo pitkään tyytymättömyyttä, mutta potkut olivat älytön tempaus jopa heidän omalla draaman mittakaavallaan.

La Famiglia oli toki ennenkin järjestänyt näyttäviä savustuksia kuljettajille joista se halusi päästä eroon, mutta ei koskaan näin epäkunnioittavasti tavallaan eikä myöskään niin salakavalasti. Kaikkein naurettavinta oli muun muassa hyväksyä Arnoux vielä jatkamaan tallissa vielä vuonna 1985 vaikka molemminpuoliset tavoitteet olivat olleet jo hyvin kauan lopullisesti erilaisia.

Ranskalaisen paikkaa olivat vahvimmin tavoitelleet Johnny Dumfries ja Andrea de Cesaris joka oli ollut tyytymätön Ligierin MM-kauteen 1984. La Famiglia teki kuitenkin tavallaan melkoisen shokkivalinnan ottamalla ehkäpä lajin parhaimman ns. Tilapäiskuljettajan eli Stefan Johanssonin.

Enzo Ferrari oli salaisesti halunnut hänet talliinsa pitkään, mutta lopullisesti valinnan hänestä hän oli tehnyt jo Monzan 1984 ajon perusteella. Vaikka toki tallilla oli aikansa kestänyt myös ruotsalaisen saaminenkin. Ruotsin lehdet olivat avoimesti hämmästyneitä siirrosta kun heidän pilkkaamansa kuljettaja nähtiin huipputallin ajohaalareissa ja sittemmin alettiinkin odottaa enää vain voittouutisia.

La Famiglialla tekosyitä riitti ja Kusettajan mainetta kantanut Signor Direttore Marco Piccinini selitti kaikkea mahdollista ranskalaisen kuljettajan tapauksessa aina tallia vastaan kapinoinnista aina erikoiseen loukkaantumiseen saakka talvikaudella. Ferrari ja Arnoux ajautuivat oikeustaistoon keskenään ja jonka päätteeksi Rene Arnoux joutui jäämään koko vuoden 1985 loppukauden osalta sivuun alkaen välittömästi Portugalin Estorilista.

Toisaalta jäämällä sivuun Arnoux sai kaikkine korvauksineen kauden ajalta yhtä paljon palkkaa kuin Niki Lauda. Mikäli Arnoux olisi ajanut niin hän olisi jäänyt pennittömäksi sillä Ferrari olisi vedonnut sopimusrikkomukseen ja muutenkin käyttäytynyt häntä vastaan pahoin.

Toleman-talli oli taas matkustanut paikan päälle, mutta mitään ei taaskaan ollut tallilta tehtävissä koska sillä ei vain ollut renkaita. Ferrarin tarjous oli kohtuullisen suuri ja Johanssonin myyminen Ferrarille oli riittävä tallin toiminnan pyörittämiseen. Tosin John Watson oli jäämässä yksin Tolemanille ja Tolemanin toiseen autoon tuntui olevan tunkeutumista jopa juuri ulos potkitun Rene Arnouxin toimesta. Watson oli Portugalissa Brasiliasta poiketen myös paikan päällä ja häntä hieman harmitti Johanssonin ajamaan pääseminen Tyrrelillä. Watson kuitenkin joutui tyytymään BBC:n kommentaattorin virkaan Estorilin viikonloppuna ajohommien sijaan.

Zakspeed-talli saapui myös Portugaliin kuten sen kuuluikin. Se aloitti oman osakausi-ajojensa sarjan joiden vastineena oli harmittavasti kuitenkin jäädä pisteittä mikäli se olisi onnistunut niitä sääntöjen mukaan saamaan osakausiluonteisena tallina. Jonathan Palmer saapui myös ajamaan uudessa tallissaan.

Team Haasista ei ymmärrettävästi kuulunut vieläkään mitään ja Stefan Bellof pääsi palaamaan lopulta Tyrrelille vilttiketjustaan ja samalla hänen managerisuhteensa oli kariutumassa Willi Maurerin kanssa osin juurikin koko vuoden 1984 Tyrrel-sotkun takia ja muutenkin koska Bellof halusi ajaa vain F1:ssä eikä vain pelkästään Urheiluautojen MM-Sarjassa.

Tämä oli huono uutinen Williamsin testikuljettaja Mike Thackwellille joskin edelleen Thackwell tiesi ainakin vielä tuolloin ajavansa Tyrrellin autolla ainakin Montrealissa, Meadowlandsissa ja erittäin uhanalaiseksi kisaksi Meadowlandsin kilpailun tapaan muuttuneella Rooman Grand Prix-areenalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Estorilin perjantain Virallisessa Harjoituksessa ja siitä lähtien Ayrton Senna tuntui hallitsevan muutenkin lähes maagisesti miehen ajotavan kanssa yhteensopivalla radalla. Alustava paalupaikka oli hänen ajalla 1.21.708. Session epäonnisimmat olivat sijoilla 25 ja 26 olleet Francois Hesnault ja Keke Rosberg jotka eivät saaneet varsinaista aikaa sessiossa lainkaan. Tai oikeastaan saivat, mutta teknisten vikojen sävyttämät ajat 14.46.042 ja 15.59.178 olivat karmeaa kuriositeettia.

Michele Alboreto oli toinen ajalla 1.22.831 ja Elio de Angelis oli kolmas ajalla 1.23.306, Niki Lauda neljäs ajalla 1.23.670, Alain Prost oli viides ajalla 1.23.887, Riccardo Patrese oli kuudes ajalla 1.24.519, Derek Warwick oli seitsemäs ajalla 1.24.538, Andrea de Cesaris oli kahdeksas ajalla 1.24.723, Thierry Boutsen oli yhdeksäs ajalla 1.24.747 ja kärkikymmenikön täydensi Eddie Cheever ajalla 1.24.880. Jacques Laffite oli 11:sta ajalla 1.24.943 ja uusi Ferrari-kuljettaja Stefan Johansson pääsi epävarmasta Toleman-tallista huipputalliin, mutta ensimmäinen sessio Vapaan Harjoituksen ohella autossa oli erittäinkin vaikea ja Johansson ei pystynyt saamaan tuntumaa autoon.

Siten sija oli 12:sta ajalla 1.25.136, Nelson Piquet oli 13:sta ajalla 1.25.588, 14:sta oli Patrick Tambay ajalla 1.25.718, 15:sta oli Gerhard Berger ajalla 1.26.154, 16:sta oli Nigel Mansell ajalla 1.26.459 kun auto ei toiminut hänelläkään paljon mitenkään joskin Rosbergiin verrattuna autosta ei sentään varsinaisesti hajonnut mitään ja 17:sta oli Stefan Bellof ajalla 1.26.284 ja 18:sta oli Philippe Alliot ajalla 1.26.430, 19:sta oli uudella Zakspeedin 841-automallilla Jonathan Palmer ajalla 1.28.166 ja 20:s oli Martin Brundle ajalla 1.28.694.

21:s oli Mauro Baldi ajalla 1.30.231, 22:s oli Piercarlo Ghinzani ajalla 1.30.855, 23:s Pierluigi Martini ajalla 1.31.205 ja 24:s ja viimeinen järkevän ajan saanut kuljettaja session kolmanneksi viimeisenä miehenä oli Manfred Winkelhock ajalla 1.34.876.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Lauantaina Ayrton Senna otti uransa ensimmäisen paalupaikan vasta uran 18:sta kilpailuviikonlopun kohdalla ja yleensäkin 17:sta kertaa sunnuntaina kilpailuun starttaavana henkilönä. 25-vuotias brasilialainen ajoi hämmästyttävän hyvin, eikä tehnyt 20.4.1985 Virallisen Harjoituksen kierroksellaan oikeastaan juuri yhtään mainitsemisen arvoista virhettä ja oli paalulla ajalla 1.21.007.

Elio de Angelis oli ainoa joka vaikutti ensin voivan uhata Sennan paalupaikkaa ja hän oli vielä pitkään kiinni kakkospaikassa, mutta se meni Alain Prostille ajalla 1.21.420 ja de Angelis oli vielä aivan viime hetkellä kolmas, mutta Keke Rosbergin kiilattua itsensä kolmostilalle jälleen uskomattoman hienolla Virallisen Harjoituksen kierroksellaan ja ajalla 1.21.904 aivan session loppupuolella de Angelis oli neljäs ajalla 1.22.159. Pientä estelyäkin oli ollut jälleen ratkaisevalla kierroksella. Michele Alboreto oli viides ajalla 1.22.577, Derek Warwick oli kuudes ajalla 1.23.084 ja Niki Lauda seitsemäs ajalla 1.23.288 ja Andrea de Cesaris kahdeksas ajalla 1.23.302.

Nigel Mansell oli yhdeksäs jouduttuaan mielenkiintoisesti osaksi Alfa Romeon keskinäisen kiistan välikappaleeksi. Riccardo Patrese ja Eddie Cheever ns. Erittäin Hyvinä Ystävinä lainausmerkeissä tönivät toisiaan ja lopulta Mansell joutui osaksi jopa herrojen omaa melkein nyrkkitappeluksi päättynyttä kahakkaa Virallisessa Harjoituksessa.

Sittemmin kiistakumppanit alkoivat moittia Mansellia ja Mansell oli taas siellä missä tapahtui ja melkoista sanasotaa käytiin puolin ja toisin. Lopulta erikoisessa tilanteessa joka alkoi Patresen osumasta Cheeveriin ja Manselliin tuli enemmän tai vähemmän kaikkien keskinäinen vika ainakin väittelyn osalta ennen videokuvaa. Jopa videokuvan näyttämisen jälkeenkin Patrese kävi kuumana ja siitähän James Hunt sai taas irtopisteitä omaan ristiretkeensä häntä vastaan.:eek:

Mansellin aika oli lopulta kaiken jälkeen parhaan kierroksen osalta 1.23.594 ja Nelson Piquet valitti myös ruuhkasta ja oli 10:s ajalla 1.23.618. Stefan Johansson paransi Ferrarilla lauantaina vain hyvin vähän. Hän ei osannut tottua Goodyearin aika-ajorenkaisiin samalla tavalla kuin liukuvaan Michelinin Slicks-aika-ajorenkaaseen.

Johanssonin aika oli 11:sta sijalla 1.23.653 ja Patrick Tambay oli 12:sta ajalla 1.24.111 ja Riccardo Patrese ja Eddie Cheever olivat 13:sta ja 14:sta ajoillaan 1.24.230 ja 1.24.563 ja Manfred Winkelhock oli 15:sta ajalla 1.24.721. 16:sta sija meni Gerhard Bergerille lauantaina ajalla 1.24.842 vaikka hän tietenkin oli kokonaisen lähtöruudukon 17:sta perjantain ajalla 1.26.154, 17:sta lauantaina oli kokonaisruudukon 19:sta, edelleen melko huonoja suorituksia jopa suhteessa edelliskauden Ligierin Virallisiin Harjoituksiin nähden esittänyt Francois Hesnault ajalla 1.25.717, 18:sta lauantaina oli kokonaisruudukon osalta samaan ruutuun sijoittunut Jacques Laffite ajalla 1.26.181.

Laffiten perjantain aika oli ollut 1.24.943 ja 19:sta lauantaina oli kokonaisruudukon 20:s Philippe Alliot ajalla 1.26.186 ja 20:s lauantaina oli kokonaisruudukon 16:sta perjantain aikansa 1.24.747 perusteella Thierry Boutsen ajalla 1.26.695. Lauantaina 21:s myös kokonaisruudukonkin perusteella oli Stefan Bellof ajalla 1.27.284 vaikka hänen lauantain aikansa olikin 1.27.474 ja 22:s oli Martin Brundle ajalla 1.27.602. Lauantaina session 23:s oli Mauro Baldi ja 24:s Pierluigi Martini ajoilla 1.28.473 ja 1.28.596, mutta kokonaisruudukossa he olivat sijoilla 24 ja 25 aikojensa 1.30.231 ja 1.31.205 perusteella.

Jonathan Palmer jäi ilman aikaa lauantaina, mutta sai pitää 23:n sijansa perjantain ajalla 1.28.166. Piercarlo Ghinzani olisi ollut 23:s kokonaisruudukossa ajalla 1.28.000 ja lauantain session 22:s, mutta hänen takasiipensä osoittautui sentin liian leveäksi. Koska virhe oli marginaalinen niin Ghinzani selvisi rangaistuksena pelkällä aikojen diskaamisella. Muutoin hänet olisi voinut riittävän törkeän virheen tai liian montakin senttiä leveän siivekkeen takia sulkea kilpailusta ulos. Ghinzani joutui siis lähtemään viimeisestä ruudusta perjantain aikansa 1.30.855 perusteella koska jopa Mauro Baldikin ja Pierluigi Martini pystyivät parantamaan kaikkea muuta kuin hyvillä autoillaan kunhan tilaa ja aikaa annettiin riittävästi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan tähän sitten molempien päivien sessioiden ajat:


Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Niki Lauda McLaren-TAG 1:23.670 1:23.288
2 Alain Prost McLaren-TAG 1:23.887 1:21.420
3 Martin Brundle Tyrrell-Cosworth 1:28.694 1:27.602
4 Stefan Bellof Tyrrell-Cosworth 1:27.284 1:27.474
5 Nigel Mansell Williams-Honda 1:26.459 1:23.594
6 Keke Rosberg Williams-Honda Ei aikaa (15:59.178) 1:21.904
7 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:25.588 1:23.618
8 Francois Hesnault Brabham-BMW Ei aikaa (14:46.042) 1:25.717
9 Manfred Winkelhock RAM-Hart 1:34.876 1.24.721
10 Philippe Alliot RAM-Hart 1:27.430 1:26.186
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:23.306 1:22.159
12 Ayrton Senna Lotus-Renault 1:21.708 1:21.007
15 Patrick Tambay Renault 1.25.718 1.24.111
16 Derek Warwick Renault 1:24.538 1:23.084
17 Gerhard Berger Arrows-BMW 1:26:154 1.24.842
18 Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.24.747 1.26.695
21 Mauro Baldi Spirit-Hart 1.30.231 1.28.473
22 Riccardo Patrese Alfa Romeo 1.24.519 1.24.230
23 Eddie Cheever Alfa Romeo 1.24.880 1.24.563
24 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1.30.855 (1.28.000) Diskattu
25 Andrea de Cesaris Ligier-Renault 1.24.723 1.23.302
26 Jacques Laffite Ligier-Renault 1.24.943 1.26.181
27 Michele Alboreto Ferrari 1.22.831 1.22.577
28 Stefan Johansson Ferrari 1.25.136 1.23.652
29 Pierluigi Martini Minardi-Cosworth 1.31.205 1.28.596
30 Jonathan Palmer Zakspeed 1.28.166 Ei aikaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan sitten vielä lähtöruudukko kilpailuun:

Lähtöruudukko

Senna Prost
Lotus 97T McLaren MP4/2B
1.21.007 (193,317 km/h) 1.21.420

Rosberg de Angelis
Williams FW10 Lotus 97T
1.21.904 1.22.159

Alboreto Warwick
Ferrari 156/85 Renault RE60
1.22.577 1.23.084

Lauda de Cesaris
McLaren MP4/2B Ligier JS25
1.23.288 1.23.302

Mansell Piquet
Williams FW10 Brabham BT54
1.23.594 1.23.618

Johansson Tambay
Ferrari 156/85 RE60
1.23.652 1.24.111

Patrese Cheever
Alfa Romeo 185T Alfa Romeo 185T
1.24.230 1.24.563

Winkelhock Boutsen
RAM 03 Arrows A8
1.24.721 1.24.747

Berger Laffite
Arrows A8 JS25
1.24.842 1.24.943

Hesnault Alliot
Brabham BT54 RAM 03
1.25.717 1.26.186

Bellof Brundle
Tyrrell 012 Tyrrell 012
1.27.284 1.27.602

Palmer Baldi
Zakspeed 841 Spirit 101D
1.28.166 1.28.473

Martini Ghinzani
Minardi M185 Osella FA1F
1.28.596 1.30.855
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Estorilin kilpailun osalta sunnuntaiksi tapahtui pahin mahdollinen keli mitä oli ollut viimeksi korkeintaan 1984 Portugalin Grand Prixin perjantaina eikä ehkä välttämättä sittenkään. Siihen asti kisaviikonloppuna oli ollut vesisadetta kyllä vaihtelevin välein ja välillä oltiin ajettu niin märällä radalla kuin kuivallakin radalla, mutta sunnuntaina pahin tapahtui. Vettä satoi jo varhaisesta aamusta lähtien uskomattoman paljon ja radan viemäröintijärjestelmä oli uudistettunakin äärirajoillaan. Kilpailusta uhkasi tulla todella ongelmallinen ajettavaksi.

Lopulta kilpailu päätettiin ajaa viivyttelemättäkään mikä herätti kauhunsekaisia tunteita monilla eri kuljettajilla. Ayrton Senna pysyi silti rauhallisena vaikka häntäkin huolestutti silti vesisade. Sadekelin renkaita alettiin kaivaa esille ja jo aiemmin oli tullut selville, että sateella ei Pirellin saderenkaista välttämättä olisi muutenkaan kovinkaan suureksi tekijäksi, mutta Estorilin sateesta tulisi Mario Mezzanottelle henkilökohtainen painajainen viikkokausiksi eteenpäin niin PR-mielessä kuin muutenkin.

Etenkin kun saderenkaat eivät tehneet mitään muuta kuin tukkeutuneet vedestä ja ne alkoivat olla hengenvaarallisia saderenkaita kuljettajille sen takia, että niiden vedenpoistotaso oli riittämätön.

Pirellin osalta muutenkin kuivan kelin kilpailu olisi ollut arpapeliä rengasuudistusten jälkeen ja ei Goodyearinkaan peli vielä Estorilin osalta kuivalle kelille ollut selvä vuonna 1985 toisin kuin myöhempinä vuosina tulisi olemaan vaikka enemmistö kaiketi olisikin lähtenyt B ja C-seoksilla kisaan vuonna 1985 mikäli radalla olisi ollut kuiva keli. Tämän johdosta nyt ei tietenkään tule rengasasioiden kaavailupostia toisin kuin yleensä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Estoril 21.4.1985

Portugalin Grand Prix tarjosi historiallisen selvän ja kiistämättömän ensivoiton Ayrton Sennalle jonka sadetaidoista vuoden 1984 Monacosta eteenpäin oli aina odotettu tapahtuvan. Sennakin toisaalta oli lähellä menettää voittonsa.

Kilpailun osalta tuomariston toiminta hämmästytti Estorilissa ja paljon tapahtumia totisesti riitti. TV2:n puolellakin riitti tapahtumia Estorilin kaatosateesta ennen pitkää.

Lämmittelykierroksellakin Nigel Mansell, Pierluigi Martini ja Eddie Cheever spinnasivat ja he kaikki menivät lähtöruudukon sijaan varikolle starttaamaan sieltä käsin kilpailuun. Keke Rosberg harkitsi hetken liittyvänsä mukaan auton ongelmien takia, mutta piti päänsä kylmänä. Kun Carlos Reutemann oli Fiat Uno Turbo Course Carilla ruudukon takana ja kun vielä Medical Carina toiminut Mercedes-Benz 190E AMG oli Fiatin Course Carin vieressä niin sen jälkeen valo vaihtui vihreäksi ja hirveä vesisumu valtasi kaiken näkyvyyden osalta. Paitsi tietenkin Sennan autoa.

Korkeintaan 20 000 katsojaa ja todennäköisemmin vain ehkä 12 000 katsojaa vaivautui uskomattoman kaatosateen valtaamalle ja pahimmillaan jopa mutaisellekin Estorilin radalle.

Pirellin rengasmiehet radalla alkoivat liukastella välittömästi miten sattui, Rosbergin auto sammui ja lisäksi Jonathan Palmer osui häneen ja sen seurauksena Rosbergin piti käydä renkaanvaihdossa kuten myös Palmerin siivenkorjauskäynnillä. Rosbergin autossa Hondan moottori potki kuin vihainen muuli ja auto pyörähteli muutaman kerran vaikka mies itse ajoi autoa normaalistikin. Palmerin varikkokäynti siivenvaihtoineen kesti 2 minuuttia ja sen jälkeen vielä yksi erittäin hidas kierros ja päivä oli Palmerin osalta keskeytyksen myötä pulkassa.

Rosbergin mielihalut keskeyttää varikolle olivat todella suuret. Sama ohjausvika alkoi vaivata kuin Itävallassa 1984. Toisaalta Keke ei missään nimessä halunnut enää samaa mediamyllytystä tai jopa tallimyllytystä kuten oli käynyt Österreichringillä 1984. Siten hän siis jäi ajamaan radalle 9 sekunnin varikkokäynnin jälkeen.

Järjestys kaiken tämän keskellä oli siis Senna, Elio de Angelis, Alain Prost, Michele Alboreto, Derek Warwick, Niki Lauda ja Andrea de Cesaris. Elio de Angelis näki Sennan vain ensimmäisen kierroksen ajan ja sen jälkeen hän yksinkertaisesti kadotti tallikaverinsa. Niin ylivoimainen Senna oli joitakin vaaranpaikkoja lukuun ottamatta koko päivän, että kukaan ei enää nähnyt häntä.

Prost pysyi kannoilla, mutta ei päässyt ohi ja Alboreto varmisti nelospaikan ja Lauda kuutospaikan. Palmerin autosta oli hajonnut toiseen kierrokseen mennessä kokonaan jousitus, Francois Hesnault ehti jälleen hädin tuskin aloittaa kilpailua kun hirveä vesimassa osui hänen autonsa sisään ja tuhosi sähkölaitteet, Philippe Alliot ajeli hiekoilla ja keskeytti nopeasti ja lopulta kierroksella 5 Riccardo Patrese ja Ferrarin ruotsalainen Stefan Johansson kolaroivat. Patresen kisa jäi siihen. Johansson kävi varikolla kierroksella 5 ja korjauskäynti kesti 20 sekuntia. Sen jälkeen ruotsalainen ajeli sijalla 17 tai sitä huonommalla vähän aikaa.

Stefan Bellof ja Manfred Winkelhock törmäsivät keskenään kierroksella 6 14:sta sijan takia ja Bellof oli ohittanut hurjasti keskellä vesimassoja jo 7 autoa ennen kolariaan!:eek: Bellofilta repeytyi vajaat puoli etusiipeä irti, mutta mies jatkoi radalla joskin kokonaan repeytyivät vain ilmanohjaimet ja keulassa ammotti reikä aivan keskellä. Sen kummemmin vauhti ei kuitenkaan hidastunut.

Winkelhock kävi korjauskäynnissä varikolla ja vaihtoi vedestä turvonneet sadekelinrenkaat uusiin 20 sekunnissa. Etusiivenvaihdon huomioiden erittäin nopea pysähdys. Kierroksella 10 pysähdys kesti jo 20 sekuntia, kierroksella 27 18 sekuntia ja lopulta kierroksella 35 17 sekuntia.

Lopulta Winkelhockin autoon tuli tekninen vika ja kiitos umpiheikkojen Pirellin sadekelinrenkaidenkin hän ajeli mateluvauhtia ja jäi ilman sijoitusta maalissa. Kierroksella 9 Mauro Baldi aloitti varikkoennätysmaratoninsa. Baldin ensimmäinen stoppi kesti 30 sekuntia, kierroksen 12 stoppi taas 30 sekuntia, kierroksen 13 pysähdys jo kolmatta kertaa 45 sekuntia ja lopulta kierroksen 28 neljäs stoppi jo minuutin verran. Pirellin umpisurkeat 75-80 litraa vettä poistavat saderenkaat tukkiutuivat Estorilin radalla armotta sillä milloin Baldi ei esimerkiksi käynyt varikolla niin pyörähtelyt ja ympyräajelut estelyn ohella olivat arkipäivää.

Sennan kanssa Baldi oli kohtalokkaasti kerran osua yhteen, mutta Senna vetäisi vaistonvaraisesti toiseen suuntaan, ajoi nurmikolle mutaisen hiekan sijaan ja selvisi tilanteesta valtavalla säikähdyksellä. Martini ajeli myös yhtä karmaisevalla tavalla kuin Baldikin. Milloin kävi varikolla ja spinnaili vähän väliä. Kierroksen 11 stoppi kesti 30 sekuntia ja kierroksella 17 kolarin jälkeen neljä kierrosta toinen pysähdys varikolla ja lopulta kierroksella 23 Martinin pysähdys kesti minuutin verran. Lopulta Martininkin kilpailu päättyi keskeytykseen. Baldin auto jäi radalla pahaan paikkaan ja samoin kierroksella 12 oli keskeyttänyt Gerhard Berger ulosajoon. Ja Piercarlo Ghinzani tuli varikolle samalla kierroksella. Pysähdys kesti 15 sekuntia ja Ghinzani pysähtyi kierroksella 13 uudestaan taas 15 sekunnin ajaksi varikolle.

Nähtyään koko surkuhupaisuuden hän kuitenkin halusi yrittää. Kilpailijoita tippui kuin kärpäsiä. Hän tiesi toivottomuuden, mutta muista Pirellin sadekelin renkaita käyttäneistä kuljettajista poiketen Ghinzani kävi varikolla vain kaksi kertaa koko aikana. Sitten Keke Rosberg kolaroi pahoin ja jopa satutti kättään kolarissa kierroksella 16 osuttuaan kaiteisiin.

Baldin kolarin tapaan Rosbergin auto jäi pahaan paikkaan ja Reutemannin ajama Fiat Uno Turbo Course Car siirtyi Baldin tilanteen jatkosta poiketen aivan varikon portille. Hälytysvalot välähtivät jo kertaalleen päälle vain sammuakseen, mutta kertaakaan Reutemann ei saanut käskyä mennä todella radalle. Derek Ongaro oli valmiina liputtamaan punaisella lipulla pelin poikki milloin tahansa. Ratavalvojien toiminta oli äärimmäisen hidasta ja lähes amatööritasoa mitä oltiin luvattu olevan näkymättä enää vuoden 1984 kisaviikonlopun vaikean alun jälkeen.

Sitten Sennankin vauhti alkoi hidastua ja Senna vaati kilpailua vihaisesti niin tiimiradiossa kuin muutenkin nyrkkejä puimalla keskeytettäväksi. Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Jopa Sennakin alkoi olla vaarassa ajaa vähän väliä ulos radalta ja sateen oli tauottava tai vähennyttävä äkkiä. Muutoin kilpailua ei ajettaisi loppuun asti. Keskeytystä ja yhteisaikakilpailua näytti tulevan, mutta sitten Rosbergin ja Baldin autonromut saatiin pois ja vaikka Course Car jäi varikon portille niin sitä ei tarvittu ja kilpailu sai jatkua vaikka olosuhteet olivat karmeat ja Monacon 1984 ns. Vaarallisuus oli lastenleikkitasoa verrattuna vuoden 1985 Estorilin sateeseen kaikilla mittapuilla.

Jopa Goodyearin saderenkaat olivat kestävyytensä rajoilla Estorilin sateessa etenkin kierrosten 20-30 välisen ajan jolloin sade oikeasti oli kaikkein pahimmillaan. Kierroksella 17 Jacques Laffite ajoi autonsa yksinkertaisesti varikolle. Hän keskeytti tavalla jota voisi joku sanoa luovutukseksi, mutta sitä se ei ollut.

Ei sellaisissa keleissä ollut etenkään Pirellin saderenkailla mitään järkeä ajaa. Laffite oli niin vihainen, että jopa Guy Ligier perääntyi räyhäämiskisassa hänen läheltään. Laffite jyrisi, että hänen tallikaverinsa pitää saada pois tuolta ja että koko kisa pitäisi liputtaa poikki ja lopettaa. Andrea de Cesaris ennen pitkää kävi varikolla kerran vaihtamassa sadekelin renkaat kierroksella 30 10,5 sekunnissa ja hän yritti ajaa varovasti, mutta herra Ligier vaati tiimiradiossa lopulta de Cesarista tulemaan pois radalta ja de Cesaris oli lopulta tyrmistynyt.

Miksi hänet vedettiin pois kilpailusta? Hän vaati selitystä, mutta turvallisuussyistä ei tingitty. Nelson Piquet kävi varikolla kierroksella 17 jolloin hänen stoppinsa kesti 15 sekuntia, uudelleen kierroksella 25 ollen varikolla 15 sekuntia, kolmannen kerran kierroksella 26 jolloin Piquetin mitta alkoi olla täysi 17 sekunnin pysähdyksen jälkeen ja vielä kerran kierroksella 28 18 sekunnin pysähdyksellä käytyään Piquet kysyi sarkastisesti tiimiradiossa, että onko saderenkaita vielä jäljellä?:eek:

Tallin kerrottua, että vielä olisi yksi sarja niin Piquet sai tarpeekseen ja kierroksella 34 Piquet ajoi pilttuuseen terveen auton ja keskeytti. Raivokkuus oli Piquetillä käsin kosketeltavan selvä ja Mario Mezzanotte tuntui vajoavan häpeästä maan sisään. Kierroksella 17 Johansson ajoi varikolle 2 minuutin pituiseen korjauskäyntiin ja varmuuden vuoksi vaihdettiin uudet sadekelin renkaat alle. Korjauskäynti johtui osumasta Winkelhockin autoon. Kierroksella 20 Martin Brundle keskeytti vaihdevikaan.

Derek Warwick kävi varikolla kierroksella 23 ja pysähdys kesti 39 sekuntia ja kierroksella 25 Nigel Mansell meni varikolle. Hänen pysähdyksensä kesti 18 sekuntia ja hän oli harvoja Goodyearin miehiä Warwickin ohella jotka kävivät normaalilla varikkokäynnillä. Kierroksella 28 Patrick Tambay kävi varikolla ja pysähdys kesti 16 sekuntia. Kierroksella 29 Thierry Boutsen kävi varikolla ja hänen pysähdyksensä kesti 11 sekuntia.

Kierroksella 30 Warwick kävi varikolla ja pysähdys kesti 2 kierrosta. Kierroksella 30 edes teoreettisesti voitosta kilpailun osalta haaveillut Alain Prost yksinkertaisesti ajoi valtavaan seisovan veden lammikkoon. Auto lähti käsistä osuen seinään. Prost keskeytti. Boutsen keskeytti varikolle kierroksella 33 ja Cheever keskeytti varikolle kierroksella 36 sytytysvian vuoksi. Viimeinen keskeyttäjä oli Lauda sähkövikaan kierroksella 52 varikolle.

Lopulta 2 tunnin jälkeen kilpailu lopetettiin kierroksen 67 tultua täyteen ja Ayrton Senna oli voittaja. Michele Alboreto oli toinen ja Patrick Tambay oli kolmas, Elio de Angelis 4:s, Nigel Mansell 5:s, Stefan Bellof 6:s, Derek Warwick 7:s, Stefan Johansson 8:s ja Piercarlo Ghinzani oli 9:s. Manfred Winkelhock ei tulosta saanut maalissa. Muutoin hän olisi ollut 10:s.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ayrton Sennan uran ensivoitto 17 kilpailun kokemuksella ja 1 karsiutumisen sisältäen oli melkoinen ihmepotti vaikka toisaalta taas Sennan odotettiinkin voittavan kyllä sateella. Silti Sennan voitto oli huikea siitäkin syystä Estorilissa, että hän ei ollut johtanut F1-kilpailua kuin vain ohimenevän hetken ajan Monacossa 1984 ennen omaa uransa ensivoittoa eli ei käytännössä lainkaan ja parhaimmillaan hän oli aina ollut kilpailun aikana joko toinen tai kolmas.

Kilpailun muita onnistujia Sennan huikeuden ohella olivat Patrick Tambay joka onnistui ajamalla sankaroimaan myös vesisumun keskellä ajoittain aivan yhtä hienosti kuin Sennakin ja lopulta hyötyi Elio de Angeliksen ulosajoista kisan lopulla.

Elion ja Lotuksen välit alkoivat Sennan ensivoiton jälkeen alkaa rakoilemaan siitäkin syystä, että Peter Warr moitti Eliota ulosajoista ja koska Warrin mukaan de Angelis ei kuulemma osannut iloita nuoren tallikaverinsa ensivoiton kunniaksi riittävän ponnekkaasti. Sen sijaan Warrin vihaama Nigel Mansell onnistui ohittamaan jopa sadespesialisti Stefan Bellofin ja olemalla viides hän saavutti uransa ensimmäiset Williamsin pisteet.

Bellof taas keräsi jälleen uskomatonta ihailua ja monen mielestä hän olisi ollut se todellinen Sennan haastaja kilpailussa Monacon 1984 tapaan mikäli vain lähtöruutu olisi ollut parempi ja ilman vain hänen todella uskomatonta rämäpääasennetta. Stefan Johanssonin osalta Ferrarin debyytti oli ehkä pieni pettymys, mutta olosuhteet ja parikin kolaria huomioiden vain huono Virallinen Harjoitus vei hänen mahdollisuutensa loistaa. Joten ainoat varsinaiset panettelijat olivat vain Ruotsin lehdistön edustajat tuttuun ja murheelliseen tapaan.:(

Prostin harvinainen ulosajo oli räikein hänen harvoista virheistään mitä hän oli tehnyt. Ainakin hänen vuosien 1981-1984 käsittävällä menestyjän mittakaavalla mitaten. Kierros toisensa jälkeen Prost ajoi harvinaisenkin riskialttiisti samasta paikasta mistä häntä oli varoitettu tiimiradiossa ja jota ei jostakin syystä Professori halunnut noudattaa. Prost oli ajanut samanlaisella hieman erikoisen uhkarohkealla tavalla jo Itävallassa 1984 ja menettänyt tavallaan mestaruuden olemalla näkemättä ja kokematta sitä kohtalokasta öljyläikkää jotka muut kyllä radalla näkivät, mutta mies itse ei...:nope:

Päivän sinnittelijän palkinto monien mielestä Sennan itsensä lisäksi lähti ehdottomasti Piercarlo Ghinzanille joka yksinkertaisesti pysyi ja pysyi radalla ajaen uskomattoman hiljaa Estorilin umpimärällä radalla jopa hengenvaarallisen heikoilla Pirellin saderenkailla jotka lähtivät välittömään uudistukseen sillä sellaisilla sadekelinrenkailla ei käytännössä ollut lehtikommenttienkaan mukaan enää mitään tekemistä moottoriurheilun kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Seuraavaksi laitan tähän tallien ja kuljettajien lyhyitä mietteitä Estorilista:

McLaren: Alain Prost oli hienosti Virallisen Harjoituksen toinen ja Niki Lauda 7:s. Prost oli alun jälkeen kolmas ja enemmän kuin 30 kierrosta lähinnä Elio de Angeliksen perässä. Hän oli ainoa kuljettaja joka olisi voinut Ayrton Sennan ohella ehkä voittaa Estorilissa kaikilla muilla kierrosajoilla mitattuna. Valitettavasti arviointivirhe johti ulosajoon ja keskeytykseen. Lauda oli viides jo kolmannella kierroksella, mutta moottorivaurio pahentui siitä lähtien aina keskeytykseen asti.

Kaikki tapahtui lopulta viallisen männän takia. Seiskapaikka oli keskeytyshetkellä jo suurin mahdollinen suoritus Laudalta sillä vauhti oli jo tippumassa kuin kivi lammen pohjaan. Ei pisteitä ja kilpailu oli ensimmäinen sitten Dallasin Grand Prixin vuonna 1984 jolloin joku muu kuin McLaren on voittanut kilpailun.

Tyrrell: Stefan Bellof totisesti paluun tehneenä on yhtä näyttävä kuin ennenkin. Bellof onnistui ohittamaan 7 autoa lyhyessä ajassa keskellä vesisadetta kunnes kolaroi Manfred Winkelhockin kanssa. Kierrokseen 18 mennessä Martin Brundle oli jo 10:s, mutta ei kyennyt nousemaan enempää ennen keskeytystä.

Bellofin etusiivestä puuttui suurimman osaa kisaa palasia, mutta silti mies ohitti Eddie Cheeverin ja Niki Laudan kaltaisia kuljettajia käymättä varikolla. Lisäksi taisteli Nigel Mansellin kanssa viitospaikasta ennen luovutusta. Ensimmäinen virallinen MM-piste tuo ainakin hieman lohtua muuten vaikeaan taisteluun ylivoimaa vastaan.

Williams: Tallin auto on voittaja-auto, mutta yleinen luotettavuus ja moottorin ongelmat Hondalta vievät siltä sen potentiaalia. Nigel Mansell oli vaikeuksien ja jopa melkein kahakkaan joutuneena 9:s Virallisen Harjoituksen jälkeen. Lopulta kilpailu sujui loppua kohti jopa paremmin kuin mitä mies itse tai edes talli ennakoi.

Mansell kolaroi heti maaliviivan ylittämisen jälkeen mikä kertoi melkoisesta tempusta. Keke Rosberg oli taas joutua tuomariston kanssa tekemisiin ennen kuin sai Virallisen Harjoituksen kolmanneksi parhaan ajan itselleen. Sekin suoritus meni hukkaan kun auto sammui ja Jonathan Palmer osui häneen. Rosberg selvisi rengasrikolla, mutta myöhemmin satutti kättään kolarissa. Rosberg oli 14:sta kolarihetkellä mikä ei ollut kovin hyvä itsessään, mutta ohjausvikaisella autolla hyvä suoritus sinänsä.

Rosbergin käsi on ollut kipeä ja Imolassa ehkäpä Mike Thackwell pääsee ajamaan?

Brabham: Nelson Piquet oli radan nopein mies ylivoimaisesti suoralla jonka vauhtihuippu Brabhamilla oli 309,396 kilometriä tunnissa, mutta joka ei kymppipaikkaa korkeammalle yltänyt. Virallisissa Harjoituksissa siis. Francois Hesnault vuorostaan oli karmean huono 19:sta sijalla sinänsä. Toisaalta ranskalainen hädin tuskin taaskaan ehti ajaa edes kolmeakaan kierrosta kun sähköt menivät autosta veden osuttua siihen. Piquet oli parhaimmillaan ysipaikassa kiinni kunnes Pirellit pettivät ja lukuisten varikkokäyntien jälkeen Piquet lopetti ajot valtavaan pettymykseen.

RAM: Rion Ihme ei toistunut RAM:lle Estorilissa. Nimellisen lupaava Virallinen Harjoitus muutoin ja lupaava RAM:n mittapuulla sijoilla 15 ja 20 järjestyksessä Manfred Winkelhock ja Philippe Alliot ei saanut potentiaaliaan vesikelin iskiessä radalle. Alliot ajoi kierrokset 1-3 16:sta kunnes auto karkasi käsistä ja hän keskeytti. Winkelhock ajoi kierrokset 1-4 13:sta kunnes osui ensin Stefan Bellofiin ja myöhemmin Stefan Johanssoniin. Sittemmin Winkelhock teki lukuisia varikkokäyntejä ja oli lopulta 17 kierrosta voittajaa jäljessä. Siten häntä ei laskettu lopputuloksiin.

Lotus: Ayrton Senna otti uskomattomalla taidolla niin uransa ensimmäisen paalupaikan kuin ensivoitonkin samalla kertaa! Se oli ensimmäinen voitto Peter Warrin tallipäällikkyyden aikakaudella ja tallin ensimmäinen voitto sitten Colin Chapmanin aikakauden ja vuoden 1982 Itävallan Grand Prixin. Se oli myös ensimmäinen Lotuksen turbomoottorivoitto. Elio de Angelis oli ensimmäiset 42 kierrosta toinen kunnes ajoi ulos radalta ja antoi sijan Michele Alboretolle ja myöhemmin ajoi ulos vielä kolmospaikaltakin ja oli lopulta neljäs kun Patrick Tambay pääsi kolmanneksi.

Renault: Aerodynamiikkauudistus RE60:n osalta sai samanlaiset etusiipipalat kuin Lotuksellekin ja samanlaisen jarrujärjestelmän kuin Lotuksellekin. Se ratkaisi tai edes helpotti ohjaustasoa autossa. Derek Warwick oli Patrick Tambayn kanssa radan taistelijoita. Hän ns. Taisteli suurimman osan päivää vain Tambayn tai sitten Niki Laudan kanssa sadesumun keskellä.

Tambay ajoi Estorilissa osin Sennan aiheuttaman valokeilan takia hieman mediapimennossa parhaimman ajonsa pitkään aikaan näyttävyydessä olemalla kolmas ja sellainen tilaisuuteen tarttuminen oli yleistä vain Jody Scheckterillä, Didier Pironilla tai Gilles Villeneuvella kuin miten Tambay niihin tarttui Estorilissa. Warwick olisi ilman kolariaan voinut olla samassa veneessä Tambayn kanssa. Lopulta ajeli sijoilla 7-12 loppupäivän kolarinsa jälkeen.

Arrows: Molemmat kuljettajat eli Gerhard Berger ja Thierry Boutsen kärsivät moottorivaikeuksista Virallisissa Harjoituksissa. Berger oli kymmenes kun keskeytti. Boutsen oli 11:sta kunnes auton runkoon tuli reikä jonka johdosta vettä virtasi auton sisälle. Sen myötä vauhti heikkeni kun moottori alkoi pätkiä ja lopulta sytytys ensin vaurioitui, sitten hajosi ja lopulta kaikki auton sähkölaitteet hajosivat samassa hetkessä kun kaikki vauriot tulivat ilmi kunnolla.

Spirit: Mauro Baldi oli kolmanneksi viimeinen ja konkurssi kolkuttaa ovella. Baldi kuitenkin ajoi taas näyttävästi valkealla ja sponsoroimattomalla autolla. 7 autoa Baldi ohitti lähdössä mikä oli huippumiehen veto, mutta siihen positiiviset kehut päättyvätkin koska Pirellin vesikelin renkaat pilasivat hänen ja köyhän tallin teoreettisenkin unelman pisteestä. Lukuisat varikkokäynnit päättyivät lopulta kolariin. Loppu on lähellä.

Alfa Romeo: Kiistakumppanit Riccardo Patrese ja Eddie Cheever olivat ryhtyä nyrkkisille Virallisissa Harjoituksissa, mutta nyrkkeilyiltaa ei nähty lopulta sen kummemmin vaikka jopa Nigel Mansell ehti kiistaan mukaan. Patrese osui Johanssonin kanssa ja keskeytti kun taas Cheever ajoi kierroksella 31 jo seiskapaikalla taistellen kasipaikan miehen Stefan Bellofin kanssa, mutta Cheeverin autoon tuli ensin sytytysvaurio ja lopulta matka päättyi varikolle keskeytykseen.

Osella: Piercarlo Ghinzanin viikonloppuna mahtui yksi hylkäyskin mukaan, mutta muutoin Ghinzani ajoi ainoana Pirellin miehenä koko kilpailun läpi hyväksytysti. Hän ohitti peräti 9 kuljettajaa omalla huippulähdöllään vain joutuakseen pian viimeisten joukkoon. Pirellin umpiheikoilla saderenkailla maaliin asti ajaminen oli uroteko. Pian jälleen kerran talli saa uusvanhan edelliseen malliin pohjautuvan uuden auton eli FA1G:n. Sen pitäisi tulla heti Imolaan.

Ligier: Candy tuo mukavaa lisäsponsorointia talliin ja lisäksi Ligierillä tuntui olevan melkoisen positiivista tekemistä luvassa. Andrea de Cesaris ajoi aluksi hyvin sijoilla 7-9 vaan joutuakseen Pirellin saderengasuhriksi ja pian kilpailusta tuli lekkeripeli. Hän halusi ajaa, mutta talli veti hänet pois kilpailusta. Jacques Laffite inhosi niin märällä kelillä ajamista eikä milloinkaan ollut 15:sta paikkaa korkeammalla tilalla.

Laffite veti auton varikkopilttuuseen varmana seurauksista jotka eivät häntä pelottaneet häntä. Etenkään siinä mielentilassa missä hän oli Estorilissa. Muualla ehkä, mutta ei siellä painajaismaisen sateen keskellä. Ligierille kilpailu oli katastrofi. Sadekisat eivät ole missään nimessä toivottavia tallille jatkossa.

Ferrari: Stefan Johansson shokkitulemisellaan oli huomion keskipiste. Toisaalta pienet vaihdelaatikko-ongelmat ja muut ongelmat veivät parasta terää. Johanssonin kolarit ja joutuminen niiden uhriksi maksoi hänelle pistesijan, mutta kisoja riittää. Michele Alboreto vuorostaan ajoi todella hienon kilpailun vaikka ei voittanutkaan. Alboreto johtaa siten MM-sarjaa toisen sijan jälkeen.

Minardi: Kokematon talli, nuori ja melkein yhtä kokematon kuljettaja ja hengenvaarallisen kyvyttömät sadekelin renkaat Pirelliltä tekivät Minardista varikon motorisoidun risteilyohjuksen. Etenkin sateella. Jatkuvat pyörähtelyt ja muut temput ovat nostattaneet suurta närkästystä tallia kohtaan. Ja myös kuljettajaa kohtaan. Se ei toisaalta ole reilua. Pierluigi Martinin osalta painajainen onneksi päättyi pian keskeytykseen.

Zakspeed: Jonathan Palmer oli Virallisessa Harjoituksessa 23:s, mutta uuden tallin ysipaikka Warm-Upissa kohotti kulmakarvoja korkealle. Erich Zakowski vannoi, että tulos oli tehty normaalein kisasäädöin eikä Virallisen Harjoituksen säädöillä. Valitettavasti osuma Keke Rosbergin kanssa pilasi Palmerin kilpailun ja keskeytys oli pian selviö. Minardiin verrattuna ainakin vaikuttaa organisoidummalta tallilta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan seuraavaksi tulokset Estorilin kilpailun jälkeen.

Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika Voittajan keskituntinopeus/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Ayrton Senna Lotus-Renault 67 2.00.28.006/145,160 km/h
2. Michele Alboreto Ferrari 67 +1.02,978
3. Patrick Tambay Renault 66 + 1 kierros
4. Elio de Angelis Lotus-Renault 66 + 1 kierros
5. Nigel Mansell Williams-Honda 65 + 2 kierrosta
6. Stefan Bellof Tyrrell-Cosworth 65 + 2 kierrosta
7. Derek Warwick Renault 65 + 2 kierrosta
8. Stefan Johansson Ferrari 62 + 5 kierrosta
9. Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 61 + 6 kierrosta

Keskeyttäneet

Manfred Winkelhock RAM-Hart 50 Ei saanut 90 % voittajan kierrosmääristä ajetuksi

Niki Lauda McLaren-TAG 52 moottorin mäntä

Eddie Cheever Alfa Romeo 36 moottori

Andrea de Cesaris Ligier-Renault 35 ohjausvaurio (Vetäytyi todellisuudessa tallin määräyksestä pois kilpailusta.)

Nelson Piquet Brabham-BMW 34 ohjausvaurio (Vetäytyi kilpailusta sadekelinrenkaiden alkaessa loppua kesken varikolta ja turhautuneisuudesta.)

Thierry Boutsen Arrows-BMW 33 sähkölaitteet

Alain Prost McLaren-TAG 30 ulosajo

Mauro Baldi Spirit-Hart 28 ulosajo (Tuomittiin keskeyttäneeksi jo kierroksella 19.)

Pierluigi Martini Minardi-Cosworth 23 ulosajo (Tuomittiin keskeyttäneeksi jo kierroksella 12.)

Martin Brundle Tyrrell-Cosworth 20 vaihdekaapeli

Jacques Laffite Ligier-Renault 17 renkaat (Vetäytyi kilpailusta sadekelinrenkaiden heikkouden vuoksi.)

Keke Rosberg Williams-Honda 16 ulosajo

Gerhard Berger Arrows-BMW 12 ulosajo

Riccardo Patrese Alfa Romeo 5 kolari Johanssonin kanssa

Philippe Alliot Spirit-Hart 4 ulosajo

Francois Hesnault 3 Brabham-BMW sähkölaitteet

Jonathan Palmer 2 Zakspeed kolari Rosbergin kanssa ja etujousitusmurtuma ripustuksen pettämisen ohella

Kilpailun nopein kierros: Ayrton Senna Lotus-Renault 1.44.121 150,402 km/h kierroksella 15.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tässä MM-sarjan pistetilanne 2/16 osakilpailun jälkeen:

1 Michele Alboreto Italia 12 pistettä

2= Alain Prost Ranska 9 pistettä

2= Ayrton Senna Brasilia 9 pistettä

4 Elio de Angelis Italia 7 pistettä

5 Patrick Tambay Ranska 6 pistettä

6 Rene Arnoux Ranska 3 pistettä

7 Nigel Mansell Iso-Britannia 2 pistettä

8= Jacques Laffite Ranska 1 piste

8= Stefan Bellof Länsi-Saksa 1 piste
 
Ylös