Rio de Janeiro 7.4.1985
Kuten tavallista niin oli odotettavissa, että formulakauden avauskilpailu vuosimallia 1985 tarjoaisi jännittävän avauskilpailun. 50 asteen lämmöissä ja jopa Brasiliankin mittakaavalla uskomattoman kuumassa helteessä ajettu avauskilpailu tarjosi viihdettä paljonkin. 90 000 katsojaa pidätti hengitystään ja Rinnakkaisohjelman puolella Höyry vartoi jo kuumana selostamossa etukäteen.
Television puolellakin TV2:n puolella ennen pitkää nähtiin kummia vaikka mitään isompia ilmoituksia Riosta ei pitänyt tulla. Kun vielä Volkswagen Santana Mainosauto, Fiat Uno Turbo Medical Car ja Course Carina Carlos Reutemannin ajama Ford Escort XR3i olivat ruudukon perällä ja valo vaihtunut vihreäksi niin 25 autoa huristi täysillä kohti Molykotea.
Ja tuleva Gobernadorkin selvisi ensimmäisen kierroksen rallistaan vaikka ohjaus oli ollut kuulemma jäykkä ja auto hieman nuhapumpun oloinen. Vanha kunnon Carlos.
Suomalaisittain Keke Rosberg otti loistavan lähdön kun taas Michele Alboreto otti hieman vaisumman lähdön. Alboreto ja Alain Prost välttyivät osumasta, mutta Nigel Mansell osui Alboretoon italialaisen vain osuessa tielle linjan loppuessa ja Mansellin kisa tuntui olevan pilalla. Sitten tästä kolarista hyötyi eniten Ayrton Senna joka veti perässään Elio de Angelista, Rene Arnouxia, Nelson Piquetia ja Niki Laudaa.
Puolivälissä aloituskierrostakin ero oli huikea tältä joukolta Rosbergista Laudaan saakka ja keskikastin kuninkaaksi nousi Riccardo Patrese ainakin vielä avauskierroksen ajaksi. Mauro Baldi oli viimeisenä. Rosbergin johto oli huikea. Avauskierroksen jälkeen eroa oli reilusti yli 2,5 sekuntia ja ero oli kasvamaan päin.
Sitten Alboreto vain löysi jostakin vauhtia ja pian otti kokonaisen Juncaon suoran verran kiinni suomalaista. Se huolestutti Höyryäkin radion puolella. Kierroksella 2 Piquet keskeytti vaihdelaatikkovikaan. Mansell oli toki päässyt jälleen pääryhmän mukaan kolarinsa jälkeen, mutta kierroksella 10 Mansell keskeytti lopullisesti. Auton pakoputki oli jo vääntynyt kolarissa. Mansell jatkoi ajoaan kunnes oikeastikin oli pakko keskeyttää varikolle.
Kierroksella 10 Rosberg ja Alboreto olivat jo kiinni toisissaan ja Rosberg ei paljon toisena ehtinyt olla kuin jo Prostkin meni ohi ja sitten Rosbergin auto hajosi moottoririkkoon. Rosberg keskeytti varikolle.
Kierroksella 8 Francois Hesnault oli keskeyttänyt kyettyään juuri aloittamaan kilpailunsa ja osuttuaan Eddie Cheeveriin kilpailun aikana. Lauda vuorostaan ohitti de Angeliksen ja kierrokseen 14 mennessä myös Sennan. Kauden varikkokäynnit avasi Baldi kierroksella 5 mentyään moottorivaurion korjaukseen. Syy olikin turbossa ja sittemmin Baldi ajoi kaksi kierrosta 20 sekunnin korjauksen jälkeen ja tuli uudestaan varikolle kierroksella 7. Sitten käynti kestikin jo hyvin pitkään.
Ennen pitkää Baldi tuomittiin keskeyttäneeksi vaikka hän ajoikin vielä kisassa sattumanvaraisesti kierrokseen 40 asti kunnes lopulta keskeytti turbon leimahdettua tuleen ja onneksi auton tulipalon sammuessa. Hän myös keskeytti varikolle. Arnoux alkoi vuorostaan tippua ja jälleen Marco Piccinini kihisi kiukkua Ferrarin varikkopilttuussa.
Sanaharkkaa oli käyty ranskalaisen kanssa taas ennen kilpailua. Ferrarin suoranopeus oli hetken aikaa ongelma Prostille, mutta Höyrynkin sanoin Professori osasi aina opettaa oikein ajamisen mallia ja saikin päänahan italialaisesta kun Alboreto vaihtoi väärin mutkassa vaihdetta kierroksella 19 ja Prost oli ohittanut hänet. Lauda tuntui pääsevän molemmistakin ohi, mutta sitten polttoaineensyöttö ja renkaat alkoivat reistailla. Laudan meno tippui pian Sennan taakse ja selviä ongelmia oli Maailman Nopeimmalla.
Kierroksella 20 Derek Warwickin päivä oli pilalla kun autoon tuli tekninen vika ja hänelle vaihdettiin 4 kierrosta kestäneen varikkokäynnin aikana alle D-seokset. Ne eivät kestäisi pitkään. Kierroksen 22 Jacques Laffiten varikkokäynti enteili pahaa siitä, että renkaat eivät kestäisi. Laffiten pysähdys oli katastrofi 33 sekunnin pituudellaan. Samalla kierroksella Eddie Cheever tuli varikolle myöskin rengashuolien takia.
Pysähdys kesti mallikkaat 9 sekuntia, mutta vahingossa Cheever sai jälleen C-seokset alleen mitä hän ei halunnut. Riccardo Patrese tuli kierroksella 22 aivan Cheeverin jälkeen hieman kauempaa varikolle. Hänen pysähdyksensä kesti 12 sekuntia ja hän lähti hyvin hitaasti takaisin radalle. Kierroksella 23 Patrese oli ulkona kilpailusta ja hänen ajoaan B-seoksilla ei nähty enempää. Syy oli vannepohjainen rengasrikko Laffiten kanssa tapahtuneen kolarin jälkeen.
Kierroksella 26 Lauda kävi varikolla kärkikuljettajista ja pysähdys kesti 11,5 sekuntia. Lauda sai A-seokset joilla oli tarkoitus ajaa kilpailu loppuun asti, mutta vauhti alkoi silti hidastua. Kierroksella 27 de Angeliksen renkaat loppuivat tyystin pidoltaan ja varikko alkoi elää heti tämän jälkeen vilkkaana paikkana. Vain muutamaa kuljettajaa lukuun ottamatta kaikki kuljettajat tulivat varikolle kierroksilla 27-29. Pierluigi Martini meni varikolle samalla kierroksella kuin de Angelis, Gerhard Berger kierroksella 28 kuten myös Martini uudelleen, Prost, Alboreto, Patrick Tambay ja Thierry Boutsen kierroksella 29.
Ja kun vielä muutama kuljettaja oli kokonaan pysähtymättä olivat aivan hetken aikaa RAM:n miehet Philippe Alliot viidentenä ja Manfred Winkelhock kuudentena kierroksella 30!
Mahdolliset televisiokatsojat tai Höyry Häyrinen eivät olleet uskoa tilannetta kuten ei kyllä moni muukaan. Rion armoton helle oli käristänyt renkaat kirjaimellisesti taas kerran.
Pysähdyksistä puhuen de Angeliksen pysähdyksen ja päivän pilasi 18,01 sekunnin pysähdys pyöränmutterin jumiutumisen vuoksi ja hän sai B-seokset maaliin ajoa varten, Martini taas pysähtyi 14 sekunnin ajaksi ja sai Pirellin Kovat renkaat pysähtyi kuitenkin uudelleen teknisen vaurion vuoksi eikä palannut ennen kuin kierrosta myöhemmin, Bergerin pysähdys kesti 11 sekuntia, Prostin pysähdys kesti 10,79 sekuntia ja Alboreton 10,31 sekuntia, Tambayn 10,5 sekuntia ja Boutsenin 15,27 sekuntia.
He saivat kaikki A-seokset alleen varmaa maaliin pääsyä varten. Winkelhockin tuhkimotarina ei pitkään kestänyt Tyrrellien mentyä Martin Brundlen ja Stefan Johanssonin voimin ohi hänestä ja kierroksella 30 kierroksen loppupuolella Alliot oli yksinään enää kuudentena ja Winkelhock jo yhdeksäntenä.
Kierroksella 30 tapahtui melkein varikko-onnettomuus kun de Cesaris ja Arnoux kolaroivat keskenään jolloin de Cesariksen kisa jäi siihen ja Arnoux kävi hieman pidempään varikolla kuin oli suunnitellut. 18 sekuntia kesti pysähdys. Alliot pysähtyi samalla kierroksella ja pysähdys kesti 15 sekuntia ja liian pitkään teoreettisesti jatkamaan pisteunelmaa. Arnoux sai A-seokset varmaa maaliin ajoa varten ja Alliot otti Pirellin Kovat renkaat. Kierroksella 31 Lauda tuli jälleen varikolle nyt 20 sekunnin korjauskäyntiä varten. Se ei auttanut, mutta hän jatkoi matkaa eteenpäin.
Winkelhock tuli niin renkaanvaihtoon kuin lopulta murheelliset 4 kierrosta kestäneeseen auton korjaukseen. Pirellin Kovilla renkailla Winkelhock aikoi ajaa loppuun asti. Samoin Berger tuli varikolle jolloin korjattiin myös autoa joskin Berger pääsi sentään uusilla B-seoksilla lopulta radalle edes 43 sekunnin pysähdyksen jälkeen. Sennan pysähdys kesti vuorostaan 16,12 sekuntia, mutta Senna pääsi jatkamaan kilpailukykyisesti.
Kierroksella 33 Laudan autoa korjailtiin lohduttomasti kierroksen verran varikolla taas kerran ja nyt Lauda alkoi käydä todella kuumana, mutta joutui silti jatkamaan testauksen nimissä kaikkea muuta kuin iloisesti radalla. Warwick kävi varikolla ja hänen pysähdys kesti 10 sekuntia. Warwick piti nyt A-seoksia varman maaliin pääsyn toivossa. Lauda keskeytti lopullisesti varikolle kierroksella 34.
Johansson kävi varikolla kierroksella 34 ja hänen pysähdys oli katastrofi. 18 sekuntia kesti pysähdys ja taas väärät renkaat D-seosten muodossa esiintyivät hänelläkin. Brundle kävi varikolla kierroksella 35 ja hänen pysähdys kesti 10 sekuntia. Brundle sai B-seokset maaliin ajamista varten.
Varikkokäyntien melkein päätyttyä Prost oli ennen pysähdyksiä ollut jo 21 sekunnin johdossa ja niiden jälkeenkin kaikkiaan menettelevässä johdossa. Senna pysyi parhaimmillaan hienosti kolmantena ja muistakin pisteistä taistelua riitti. Kierroksella 41 Martini kävi jälleen varikolla konevaurion huollossa ja huoltoreissu kesti 2 kierrosta. Piercarlo Ghinzani suoritti mattimyöhäisen varikkostopin samalla kierroksella ja pysähdys kesti 13 sekuntia. Ghinzani päätti ajaa riskillä Pirellin Pehmeillä renkailla maaliin asti.
Kierroksella 45 Martini kävi varikolla taas ja pysähdys korjauskäynteineen kesti 3 kierrosta. Moottori yksinkertaisesti autoon sopimattomana keitti vähän väliä yli ja sitä täytyi huollattaa jatkuvasti. Samoin Cheever kävi uudestaan vaihtamassa renkaat. Pysähdys kesti 18 sekuntia ja Cheever sai B-seokset maaliin asti ajamista varten.
Niitä ei tarvittu koska kierroksella 46 Cheever keskeytti varikolle. Kierroksella 50 Sennan hieno päivä päättyi sähkövikaan kotiyleisön edessä, mutta brasilialaisyleisö osoitti kultapojalleen äärimmäistä suosiota. Johansson taas kävi varikolla 10 sekunnin pysähdyksellä ja päätti ajaa uudella sarjalla C-seoksia maaliin asti.
Kisan loppua kohti juuri mitään ei tapahtunut koska erot olivat liian suuria joskin Arnoux ja Tambay kävivät oman sijoitustaistelunsa Laffiten, Johanssonin ja Brundlen ajettua lisäksi omat sijoitustaistelunsa. Kierroksella 59 Martini keskeytti aivan lopullisesti varikolle oltuaan jo lukemattomia kierroksia jäljessä ja tuomaristo oli jo tuominnut hänet keskeyttäneeksi.
Alain Prost voitti siis, Michele Alboreto oli 2:n, Elio de Angelis 3:s, Rene Arnoux 4:s, Patrick Tambay 5:s, Jacques Laffite 6:s, Stefan Johansson 7:s, Martin Brundle 8:s, Philippe Alliot 9:s, Derek Warwick 10:s, Thierry Boutsen 11:sta, Piercarlo Ghinzani 12:sta ja Manfred Winkelhock 13:sta ja viimeinen.