Laitan seuraavaksi vielä tallien mietteet Imolasta:
McLaren: Suoranopeus ei koskaan ollut tyydyttävä Imolassa mikä oli harmillista McLarenille Virallisessa Harjoituksessa ja samalla Niki Lauda kärsi moottorivauriosta lauantaina. Alain Prost oli kilpailun tähtiä joskaan ei aivan kirkkain koska ei onnistunut Ayrton Sennan ohi muutamaa melkein kolariin päättynyttä ohitusyritystä huomioimatta pääsemään. Prost oli kolaroida myös Patrick Tambayn kanssa koska ei osannut reagoida Sennan taktiikkaan käyttää Tambayta ensin jäniksenä ja sitten liikkuvana esteenä.
Jänisajo oli loistava esimerkki siitä miten toisinaan hitaampi kuljettaja voi kierroksella ohitettavana ennen varsinaisella kierroksella ohittamista toimia nopeuttavana tekijänä sillä ajojärjestely tehtiin Sennan ja sittemmin myös Prostin toimesta vahvasti polttoainetta säästäen ja koska Tambay oli sektoriajoissa nopeampi kuin he juuri niillä nimenomaisilla kierroksilla kun tilanne tapahtui. Prost siirtyi lopulta johtoon, voittoon ja joutui itse diskatuksi liian kevyen auton takia.
Lauda vuorostaan oli parhaimmillaan kolmas ja melkein voitossa kiinni kun ulosajo tapahtui. Sittemmin Lauda olisi oikealla reaaliajolla tippunut seiskapaikalle ja keskeyttänyt pisteittä, mutta polttoainefiasko toimi hänen edukseen ja ruutulipun heilahdettua vaihdelaatikko hajosi ja bensa loppui sopivasti myös häneltäkin. Ensimmäiset pisteet lämmittivät mieltä.
Tyrrell: Ken Tyrrell pelkäsi pahaa Imolaan lähdettäessä ja niin myös kävi. Stefan Bellof ja Martin Brundle ajoivat viimeisten joukossa läpi Virallisen Harjoituksen molempina päivinä ja Brundle vielä oli rajussa ulosajossa onneksi kuitenkaan loukkaantumatta taas kerran. Hyvät lähdöt takasivat heille sijat 18-19 ensimmäisen kierroksen jälkeen järjestyksessä Bellof-Brundle, mutta Bellof joutui keskeyttämään kilpailun pian. Brundle ajoi hyvin joskin vaatimattomasti ja joutui käymään varikollakin. Brundlen ja Bellofin onneksi talli saa pian 014-automallin valmiiksi.
Williams: Virallisen Harjoituksen huippuajo Keke Rosbergilta ja menettelevän hyvä ajo Nigel Mansellilta takasivat mielenkiintoiset ajot kisaan. Valitettavasti jarruvaurio ja kaasuttimen liitännät hajosivat autosta aiheuttaen jarrujen menemisen ja itse keskeytyksen seiskapaikalta. Keken käsi on onneksi parantunut sillä ennen Imolaa Mike Thackwellin piti tulla testikuljettajana sinne ajamaan. Mansell ajeli välttävän keskikastin taiston päivän Thierry Boutsenin ja Eddie Cheeverin kanssa kunnes näki, että autosta loppuu polttoaine mikäli hän jatkaisi niin. Onneksi ei jatkanut ja bensaa säästellen Mansell ajoi pisteille.
Brabham: Nelson Piquet ajoi vihdoin mukiinmenevän hyvän viikonlopun, mutta väärä rengasvalinta pilasi kilpailun. Kuutospaikalta tiputtiin kierroksen 12 varikkokäynnin takia sijalle 13, mutta noustiin lopulta viidenneksi kierroksella 52 ja lopulta Thierry Boutsenin kanssa käydyn taistelun jälkeen oltiin ajamassa sillä sijalla maaliin ennen polttoaineen loppumista. Bensakatastrofi olisi voinut tuoda ilman hänen keskeytystään siihen hänelle hyvät pisteet. Kasipaikka ei tyydyttänyt.
Francois Hesnault... Surullinen Virallinen Harjoitus, hänelle hyvin epätavallinen surkea lähtö tiputti hänet sijalle 24, aiheutti pienen nousun vain sijalle 20 ja juuri kun kilpailu taas kerran oli alkamassa kierroksella viisi hänen osaltaan ja hänen ohittaessa Tyrrelin miehiä Martin Brundlea ja Stefan Bellofia hänen autonsa moottori hajosi.
Hänen aikansa tallissa alkaa olla luettu ainakin Bernie Ecclestonen tekemän painostuksen takia.
RAM: Parin viime kilpailun hyvät Viralliset Harjoitukset menivät moottorivikojen takia Manfred Winkelhockin ja Philippe Alliotin yrityksistä huolimatta Imolassa pieleen. Winkelhock oli 15:sta keskeyttäessään ja Alliot jopa 12:sta. Sen pituinen se.
Lotus: Ayrton Senna otti jälleen paalupaikan ja ajoi hallitsevasti läpi kilpailun horisonttiin kierrokselta 10 lähtien vaikka aivan näin ruusuista ajaminen ei ollut Elio de Angeliksen, Alain Prostin ja Michele Alboreton ahdistelun myötä sentään koko aikaa. Patrick Tambayn käyttö jäniksenä ja esteenä oli suorastaan nerokasta Sennalta.
Lopulta brasilialaisen rengaskulutuksen rajuus ja polttoaineen liiallinen kuluttaminen jopa hallitsevassakin johtoasemassa aiheuttivat hänelle keskeytyksen kolme kierrosta ennen maalia.
Elio de Angelis otti uran toisen voittonsa jonka arvoa vei tosin se seikka, että hän ei johtanut kilpailussa metriäkään ja oli lähimmillään johtopaikkaa vain 0,2 sekunnin päässä Sennasta kilpailun alussa jolloin de Angelis ajoi taas kuten hänen tasoisen kuljettajan parhaimmillaan uskoisikin ajavan. Elio de Angelis johtaa myös ensimmäistä kertaa urallaan MM-sarjaa!
Renault: Virallinen Harjoitus oli turhauttava niin Patrick Tambaylle kuin Derek Warwickillekin. Ensin Warwick ajoi ulos kilpailussa ja myöhemmin joutui käymään korjauskäynnillä kolarin kuin myös yllättäen moottorista irronnen johdon takia.
Välillä koko Renaultin varikkopuuhastelu näytti joltain pellekomedialta kilpailun aikana...
Warwick oli siten viimeinen kilpailussa harmittavasti mukaan lasketusti kun hän vielä keskeytti polttoaineen loppumiseen. Tambay ei reaalisesti paljon paremmin ajanut. Kierroksella 48 oli enää vain 12 kuljettajaa ja hän oli silloin 9:s. Jatkuvat keskeytykset bensakatastrofin ja lopulta tapahtuneen Alain Prostin hylkäyksen myötä nostivat hänet kolmanneksi, hetken ajaksi jopa toiseksi ja mikäli Renaultin protesti Thierry Boutsenia vastaan olisi mennyt läpi niin hän olisi voittanut kilpailun!
Lopulta jo kolmas sija oli kuin voitto hänelle kuten Estorilin kaatosateessakin ajettu kolmospaikka. Tambay on myös kolmantena sarjassa. La Regie on riemukkaalla päällä, mutta todellisuus on kylmä ja kova. La Regie ei ole voittava talli.
Arrows: Virallisen Harjoituksen Huippusuoritus Thierry Boutsenilta viitospaikalta oli tuoda hänelle jopa ensivoitonkin Imolasta!
Belgialainen taisteli kuitenkin suurimman osan päivästä keskikastissa Nigel Mansellin, Eddie Cheeverin, Nelson Piquetin ja lopulta Niki Laudan kanssa myös voittaen nämä kaikki vain keskeyttääkseen viimeisessä mutkassa polttoaineen loppumiseen. Boutsen kuitenkin työnsi auton maaliviivan yli ja kun tuomaristo hyväksyi erikoisen tapahtuman niin Boutsen oli ensin kolmas, sitten toinen, hetken aikaa voittaja ja lopulta ikävästi toinen. Vaakasekoilun lisäksi Boutsen oltiin hylätä auton työntämisestä maaliin Renaultin protestin myötä, mutta hän sai pitää toisen sijansa.
Tallille se on ensimmäinen palkintopaikka sitten Riccardo Patresen toisen sijan neljä vuotta aiemmin ensimmäisessä vuoden 1981 San Marinon Grand Prixissä silloin sadekelillä. Gerhard Bergerin kilpailu päättyi jo varhain keskeytykseen sähkövian takia sijalta 13:sta.
Spirit: Mauro Baldi oli koko viikonlopun hitain. Konkurssin ollessa ovella tallilla ei ollut kuin yksi 101D-malli valmiina ja toinen oli varaosina vieläkin Estorilin kolarin jäljillä. Toista automallia Baldi ei ollut nähnyt sillä sitä oli pidetty Imolassa koko ajan heti testikauden jälkeen kun se oli ensin siirretty Englannista paikan päälle. Baldi ajoi hyvin hitaasti kilpailussa ja oli tuomariston poikkeusluvalla mukana koska oli jäljessä 9,5 sekuntia Sennan paalupaikasta. Baldi oli viimeinen ja keskeytti viimeisenä. Tallin tie on lopussa.
Alfa Romeo: Boschin polttoainejärjestelmä aiheutti ahtimien kanssa yhteensopimattomuutta ja tallin kuljettajat Eddie Cheever ja Riccardo Patrese olivat raivoissaan. Vanhemmilla bensajärjestelmillä saatiin aikaan edes jonkinlaiset tulokset Virallisessa Harjoituksessa. Cheever ajoi loistavan kisan ajaen keskimäärin sijoilla 6-10 läpi melkein koko kilpailun vain ensin hidastaakseen ja lopulta keskeyttääkseen kierroksella 50.
Cheever oli murheellinen koska pysyessään radalla hän olisi voinut olla lopussa hyvinkin korkealla joskin toki Alfa Romeoistakin olisi voinut loppua polttoaine. Patrese keskeytti jo varhain eikä ollut 12:sta sijaa korkeammalla missään vaiheessa kilpailua. Benetton on lähtemässä pois tallin sponsoroinnista mikäli se ei paranna otteitaan pian.
Osella: FA1G oli Imolassa paikan päällä, mutta kroonisen tukkeutunut polttoaineenjärjestelmä ei sallinut yhtään ajamista joten Piercarlo Ghinzani ajeli läpi viikonlopun FA1F:llä. Ghinzani oli 16:sta ja nousemaan päin kun ongelmat iskivät ja pilasivat hänen kilpailunsa. Vaihdelaatikkovika oli krooninen, mutta silti sinnikkäästi Ghinzani jatkoi ajamista läpi kilpailun ja koko vaihdelaatikko särkyi vasta kilpailun päätteeksi kun häntä ei enää laskettu mukaan tuloksiin hänen ylitettyä viimeisenä myös ruutulipun.
Ligier: Pettymysten Virallinen Harjoitus kääntyi sanailuksi Monsieur Ligierin ja Andrea de Cesariksen kesken kun italialainen tuli ensin renkaanvaihtoon sijalta 11 ja kolaroi melkein heti seinään varikkokäynnin jälkeen. Jacques Laffite oli parhaimmillaan 13:sta ylipainoisella autolla ennen turbon syttymistä tuleen.
Ferrari: Michele Alboreto oli kilpailun voittajaehdokas ja muuten sijojen 2-4 pysyvä mies radalla, mutta kaikki pilaantui sytytysvian ja moottorin takia. Stefan Johansson vuorostaan ajoi ehdottomasti uransa parhaan kilpailun, nosti osakkeitaan niin Ruotsissa kuin Suomessakin näkyvyytensä osalta, oli pisteillä aina kierroksesta 19 lähtien ja lopulta ohitusnäytöksen päätteeksi noin puolikkaan kierroksen johtamisen jälkeen kaikki päättyi polttoaineen loppumiseen. Sai pisteen kuitenkin lopulta. Toivottavasti ruotsalainen voittaa pian!:thumbup:
Minardi: Motori Modernin moottorilla Minardi vaikutti edes Pierluigi Martinin mielestä sopivammalta ajaa. Valitettavasti huonosti asennettu turbon pumppupyörä ja rikkoutunut ahdin aiheuttivat keskeytyksen sijalta 17 19:sta mukana olleen kuljettajan joukosta.
Zakspeed: Kaasutinvika vei Jonathan Palmerilta aikaa Virallisissa Harjoituksissa, mutta muutoin potentiaalin Imolaan vei Palmerin osalta lämmittelykierroksen moottorivaurio sytytysvian myötä. Mitään ei voinut tehdä ja hän ei ajanut kilpailussa.