Tähtien Kisan, Solariumin, Masan, Punaisen Vitosen ja Keken huippukausi= Vuosi 1985

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Tässä tallikilvan tilanne 2/16 MM-osakilpailun jälkeen:

1 Lotus Iso-Britannia 16 pistettä

2 Ferrari Italia 12 pistettä

3 McLaren Iso-Britannia 9 pistettä

4 Renault Ranska 6 pistettä

5 Williams Iso-Britannia 2 pistettä

6= Ligier Ranska 1 piste

6= Tyrrell Iso-Britannia 1 piste
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Näin kuukauden sisällä Formuloissa tapahtui

4/85

7.4.1985: Brasilian Grand Prix ajetaan ja Alain Prost voittaa

17.4.1985: Rene Arnoux saanut potkut ehdollisesti Ferrarilta

19.4.1985: Rene Arnoux sai potkut lopullisesti Ferrarilta

21.4.1985: Portugalin Grand Prix ajetaan ja Ayrton Senna voittaa

22-24.4.1985: Keke Rosbergilla pahoja käsikipuja

25.4.1985: Keke Rosbergin ajo Imolassa erittäin epävarma

26.4.1985: Keke Rosberg käynyt mikrokirurgiahoidossa ja röntgenissä käden vuoksi

27.4.1985: Keke Rosberg käynyt edelleen mikrokirurgiahoidossa ja röntgenissä käden vuoksi, mutta käsi paranee

28.4-29.4.1985: Keke Rosberg pitänyt lääkärin määräyksestä pienikokoista lastaa.

30.4.1985: Viimeinen lääkärin tarkastus ennen Imolaa Rosbergin osalta. Rosberg läpäisi tarkastuksen käden pahasta pistohaavan tyyppisestä murtumasta huolimatta. Rosberg pääsee ajamaan Imolaan ja Mike Thackwell jää lopullisesti rannalle Imolan osalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Imolaan mentäessä monet puhuivat yhä Ayrton Sennan suorituksesta Portugalin Estorilissa. Parhaimmillaan hänestä alettiin puhua uuden sukupolven kirkkaimpana tähtenä ja jopa vuoden 1985 maailmanmestariehdokkaana kun taas kaikkein kriittisimmissä arvioissa Senna voitti lähinnä lahjakkuutta tukeneella sadekelillä ja osin onnenkantamoisella kun Alain Prost keskeytti ja näyttävistä kuljettajista muun muassa Stefan Bellof oli ollut liian kaukana ruudukossa vastatakseen kunnolla Sennan kaltaisen kuljettajan haasteeseen.

Kuivan kelin voitto Sennalta toki puuttui ja sitä siis haluttiin odottaa. Tifosot sen sijaan odottivat vain Ferrarin vastausta. Ferrari ei toki ollut voittanut vielä mitään, mutta molemmissa kisoissa oli ollut jo palkintoja ja mahdollisuus menestyä mikä tuntui vuonna 1984 olleen lähinnä turhan unelmointia etenkin Zolderin voiton jälkeen.

Ja vaikka vuoden 1984 kisoissakin oli ollut hetkensä niin Ferrari 156/85 tuntui kuitenkin silti olevan se maailmanmestaruudesta kisaava virallinen automalli vuonna 1985 josta tifosot välittivät eniten. Minardi sai vihdoin ja viimein oman Motori Moderni-moottorinsa käyttöönsä vaikka eihän edes sekään soveltunut aivan täysin oikein Alfa Romeon moottorin ympärille rakennettuun autoon.

FA1G-automalli oli Osellan osalta myös valmis käyttöön vaikka se oli täysin testaamaton. Toleman-talli oli jälleen paikan päällä Imolassa ja John Watsonkin oli paikan päällä, mutta silti talli ei kyennyt kilpailemaan koska sillä ei ollut renkaita. Pirellin Mario Mezzanotten ja Alex Hawkridgen väleissä tapahtui kuitenkin liennytystä mitä ei ollut pitkään aikaan tietenkään ollut olemassa. Toisaalta taas Mezzanotte ilmoitti, että yksinkertaisesti se ei pysty antamaan renkaita Tolemanille myöskään valmistajan omistakin rajoituksista johtuen.

Näiden liennytysten keskellä Alfa Romeon pääsponsori Benettonin huhuttiin olleen erittäin tyytymätön tallin toimintaan ja samalla sen sanottiin havittelevan jopa omaa F1-tallia. Mielenkiintoisena seikkana pidettiin Spiritin mahdollista kilpailulisenssin ja koko tallin toiminnan ostamista. Vaihtoehtoisesti jopa rahavaikeuksissa kilpailuvaikeuksien lisäksi pidettyä Tolemania pidettiin ostettavana.

Itse emoyhtiö Alfa Romeon kilpailutoiminnasta eli Euroracing ei halunnut antaa pääsponsorin liikaa sanella sen omaa omistusta. John Watson alkoi olla erittäin kärsimätön Tolemanin tilanteesta ja aikoi pian jäädä pois tallista mikäli muutosta koko tallin erikoiseen kisaamattomuuteen ei alkaisi tulla. Muutoin Imola oli yhtä mielenkiintoinen olemukseltaan kuten Estorilkin. Imolaan ei tullut myöskään Team Haas, mutta sitä odotettiin muutenkin vasta myöhemmälle osalle kautta. Kaikki kuljettajat pääsivät mukaan kisaan Estorilin tapaan täydellä ruudukollakin mikäli vain saisi ajan ja se pysyisi 110 % sisällä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Imolan perjantain Virallisissa Harjoituksissa ainakin toistaiseksi Ayrton Senna jatkoi myös Estorilin voitosta itseluottamusta saaneena dominointiaan ottamalla alustavan paalupaikan sunnuntain kilpailuun.

Senna oli nopein ajalla 1.27.589 ja toiseksi nopein oli Michele Alboreto ajalla 1.27.871 ja kolmanneksi nopein oli Keke Rosberg ajalla 1.28.347. Neljänneksi nopein oli Alain Prost ajalla 1.28.607, viidenneksi nopein oli Gerhard Berger ajalla 1.28.697, kuudenneksi nopein oli Thierry Boutsen ajalla 1.28.829, seitsemänneksi nopein oli Niki Lauda ja hyvin tasaisena perässä tuli kasipaikalla Nelson Piquet. Herrojen ajat olivat 1.29.413 ja 1.29.427. Nigel Mansell oli yhdeksäs ajalla 1.29.756 ja kärkikymmenikön täydensi Patrick Tambay ajalla 1.30.201.

11:sta oli Stefan Johansson ajalla 1.30.240, Elio de Angelis oli 12:sta ajalla 1.30.325, 13:sta oli Andrea de Cesaris ajalla 1.30.339, 14:sta oli Derek Warwick ajalla 1.30.440, 15:sta oli Eddie Cheever ajalla 1.30.605, 16:sta oli Riccardo Patrese ajalla 1.31.388, 17:sta oli Jacques Laffite ajalla 1.31.625, 18:sta oli uudella Motori Modernin-moottorilla Minardi ja Pierluigi Martini ajalla 1.32.770 ja 19:sta oli Brabhamin erittäin hitaasti mitään parannusta esittänyt Francois Hesnault ajalla 1.33.142.

20:s oli Philippe Alliot ajalla 1.34.201, 21:s oli Manfred Winkelhock ajalla 1.34.936 ja 22:s oli Piercarlo Ghinzani ajalla 1.34.974 ja 23:s oli Stefan Bellof ajalla 1.35.774 ja Martin Brundle oli 24:s ja toiseksi viimeinen varsinaisen normaalin ajan saaneena kuljettajana ajalla 1.36.397 ja viimeinen normaalin ajan saanut kuljettaja sijalla 25 oli Spiritin Mauro Baldi. Baldin aika oli 1.36.922. 26:s ja viimeinen sija toistaiseksi meni nimellisen ajan saavuttaneelle ja teknisiä vikoja täynnä olleen auton kanssa kamppailleelle Jonathan Palmerille ajalla 2.30.990.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Lauantain Virallisissa Harjoituksissa Senna jatkoi dominointiaan ja otti uransa toisen paalupaikan heti putkeen ajalla 1.27.327, mutta Keke Rosberg haastoi aivan loppuun asti rahtusen hitaammalla ajalla 1.27.354. Elio de Angelis oli kolmas ajalla 1.27.852 ja neljäs oli perjantain aikansa 1.27.871 perusteella Michele Alboreto joka oli lauantaina session 16:sta ajallaan 1.30.637.

Thierry Boutsen oli lauantain neljäs ja kokonaisruudukon viides ajallaan 1.27.918, Alain Prost oli lauantain viides ja kokonaisruudukon kuudes ajallaan 1.28.099 ja Nigel Mansell oli lauantain kuudes ja kokonaisruudukon seitsemäs ajallaan 1.28.202 ja Niki Lauda oli lauantain seitsemäs ja kokonaisruudukon kahdeksas ajalla 1.28.399 ja Nelson Piquet oli lauantain kahdeksas ja kokonaisruudukon yhdeksäs ajalla 1.28.489 ja kokonaisruudukon osalta kärkikymmenikön täydensi Gerhard Berger perjantain ajallaan 1.28.697 ja hänen aikansa lauantaina oli 1.29.654 ja se riitti sijaan 14:sta.

Kokonaisruudukon 11:sta oli Patrick Tambay ajallaan 1.29.102 mikä riitti lauantaina kymppipaikkaan, kokonaisruudukon 12:sta oli Eddie Cheever ajallaan 1.29.259 joka lauantaina riitti sijaan 11:sta, Andrea de Cesaris oli kokonaisruudukon 13:sta ajallaan 1.29.406 joka riitti lauantaina sijaan 12:sta, Derek Warwick oli kokonaisruudukon 14:sta ajallaan 1.29.466 joka riitti lauantaina sijaan 13:sta, Stefan Johansson oli kaikkiaan niin lauantaina kuin myös muutenkin kokonaisruudukon kannalta ruudussa 15 ja ajallaan 1.29.806.

Jacques Laffite oli kokonaisruudukon 16:sta ja lauantaina 17:sta ajallaan 1.30.982, Jonathan Palmer oli 17:sta ajettuaan ajan 1.31.028 ja se riitti lauantaina sijaan 18, Riccardo Patrese oli 18:sta ajettuaan ajan 1.31.108 ja se riitti lauantaina sijaan 19, Pierluigi Martini oli kokonaisruudukon 19:sta perjantain ajallaan 1.32.770 ja lauantaina hän oli ajallaan 1.48.391 25:s ja toiseksi viimeinen.

Francois Hesnault oli 20:s niin kokonaisruudukon osalta kuin myös lauantain sessiossakin ajalla 1.33.160, Philippe Alliot oli 21:s kokonaisruudukon osalta perjantain ajallaan 1.34.201 ja lauantain ajalla 2.05.141 hän oli koko joukon hitain eli 26:s ja viimeinen, Piercarlo Ghinzani oli 20:s lauantaina ja 22:s kokonaisruudukossa ajalla 1.34.209 ja Manfred Winkelhock oli 21:s lauantaina ja 23:s kokonaisruudukossa ajallaan 1.34.579, Stefan Bellof oli 22:s lauantaina ja 24:s kokonaisruudukossa ajallaan 1.34.653 ja lopulta Martin Brundle ja Mauro Baldi olivat viimeiset kaksi miestä. Lauantaina Brundle oli 23:s ja muutoin kokonaisruudukon toiseksi viimeinen sijalla 25:s ja ajallaan 1.34.661 ja Baldi vuorostaan oli lauantaina 24:s ja muutoin kokonaisruudukon viimeinen sijalla 26 ja perjantain ajallaan 1.36.922 kun hänen lauantain aikansa oli 1.38.235.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Imolan Virallisten Harjoitusten jälkeen ennen kaikkea oltiin iloisia siitä, että yleisö oli saanut vastinetta rahoilleen ja erittäin tasaista Virallisissa Harjoituksissa oli. Ayrton Sennan ero aina kymppipaikan Gerhard Bergeriin asti oli vain 1,3 sekuntia ja kaikki muut kuljettajat sijoilla 2-9 olivat verraten erittäinkin lähellä Sennan paalupaikka-aikaa. Stefan Johanssonin 15:sta sija oli hyvin vaikea pala niellä ja parhaimmat arvuuttelijat tai ruotsalaisen kritisoijat tutusta kotimaan lehdistöstäkin sanoivat, että pian Johansson korvataan sitten jollakin toisella kuljettajalla.

Jonathan Palmeria ja Pierluigi Martinia pystyi kehumaan Virallisten Harjoitusten päätteeksi joskin jälkimmäisen kohdalla se oli erittäin vastahakoista Palmeriin verrattuna. Francois Hesnault tuntui taas olevan todella hukassa ja helisemässä Bernien raivon kanssa Brabhamilla. Rene Arnoux oli myös paikan päällä erikoisesti ja vieläpä Brabhamin pilttuussa jolloin hänen arveltiin rikkovan Ferrarin kanssa sovittuja korvausrahaehtoja ja siitäkin oli tulossa ikävä soppa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Laitetaan tähän sitten molempien päivien sessioiden ajat:


Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Niki Lauda McLaren-TAG 1:29.413 1:28.399
2 Alain Prost McLaren-TAG 1:28.604 1:28.099
3 Martin Brundle Tyrrell-Cosworth 1:36.397 1:36.661
4 Stefan Bellof Tyrrell-Cosworth 1:35.774 1:35.653
5 Nigel Mansell Williams-Honda 1:29.756 1:28.202
6 Keke Rosberg Williams-Honda 1.28.347 1:27.354
7 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:29.427 1:28.489
8 Francois Hesnault Brabham-BMW 1.33.142 1:33.160
9 Manfred Winkelhock RAM-Hart 1:34.936 1.34.579
10 Philippe Alliot RAM-Hart 1:34.201 2:05.141
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:30.325 1:27.852
12 Ayrton Senna Lotus-Renault 1:27.589 1:27.327
15 Patrick Tambay Renault 1.30.201 1.29.102
16 Derek Warwick Renault 1:30.440 1:29.466
17 Gerhard Berger Arrows-BMW 1:28:697 1.29.654
18 Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.28.829 1.27.918
21 Mauro Baldi Spirit-Hart 1.36.922 1.38.235
22 Riccardo Patrese Alfa Romeo 1.31.388 1.31.108
23 Eddie Cheever Alfa Romeo 1.30.605 1.29.259
24 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1.34.974 1.34.209
25 Andrea de Cesaris Ligier-Renault 1.30.339 1.29.406
26 Jacques Laffite Ligier-Renault 1.31.625 1.30.982
27 Michele Alboreto Ferrari 1.27.871 1.30.637
28 Stefan Johansson Ferrari 1.30.240 1.29.806
29 Pierluigi Martini Minardi-Motori Moderni 1.32.770 1.48.391
30 Jonathan Palmer Zakspeed Ei aikaa (2.30.990) 1.31.028
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Laitetaan sitten vielä lähtöruudukko kilpailuun:

Lähtöruudukko

Senna Rosberg
Lotus 97T Williams FW10
1.27.327 (207,771 km/h) 1.27.354

de Angelis Alboreto
Lotus 97T Ferrari 156/85
1.27.852 1.27.871

Boutsen Prost
Arrows A8 McLaren MP4/2B
1.27.918 1.28.099

Mansell Lauda
Williams FW10 McLaren MP4/2B
1.28.202 1.28.399

Piquet Berger
Brabham BT54 Arrows A8
1.28.489 1.28.697

Tambay Cheever
Renault RE60 Alfa Romeo 185T
1.29.102 1.29.259

de Cesaris Warwick
Ligier JS25 Renault RE60
1.29.406 1.29.466

Johansson Laffite
Ferrari 156/85 Ligier JS25
1.29.806 1.30.982

Palmer Patrese
Zakspeed 841 Alfa Romeo 185T
1.31.028 1.31.108

Martini Hesnault
Minardi M185 Brabham BT54
1.32.770 1.33.142

Alliot Ghinzani
RAM 03 Osella FA1F
1.34.201 1.34.209

Winkelhock Bellof
RAM 03 Tyrrell 012
1.34.579 1.35.653

Brundle Baldi
Tyrrell 012 Spirit 101D
1.36.397 1.36.922
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Imolan kilpailuun lähdettäessä sunnuntain Warm-Upin aikaan satoi jälleen hetken aikaa vettä yhtä järkyttävästi kuin Estorilissa. Kaikki Pirellin renkaita käyttävät tallit olivat valmiita vetäytymään kilpailusta sillä Pirellin sadekelin renkaiden erilliset uudet versiot eivät olleet vielä valmiina niin lyhyen ajan sisällä kaikkiaan eikä niitä harvojen valmiidenkaan uusien sadekelin renkaiden osalta olisi ollut kaikille talleille antaa käyttöönkään.

Lopulta onneksi sade myös lakkasi joskin melkein koko Warm-Up ajettiin vähintään kostealla radalla. Sielläkin Pirellit liukastelivat joskin edes välttävästi pitivät radalla myös niitä käyttäneet kuljettajat.

Varhaisaamulla koko kilpailun ajaminen oli Portugalin jälkeen kysymysmerkki koska vedenpaisumus oli järkyttävä Imolan radalla. Lopulta vielä raikkaat tuulet ehtivät edes kuivattaa radan ennen kilpailua, mutta pelot sadekelistä olivat olemassa ja Pirellin renkaita käyttävät tallit olivat vieläkin valmiita turvallisuussyistä vetäytymään kilpailusta. Lopulta mitään vetäytymistä ei tarvinnut tehdä.

Rengastaktisella osastolla Pirellin Mario Mezzanottella oli ollut järkyttävät viikot mediassa perustella Portugalin Katastrofia ja lisäksi Mezzanottella oli ongelmia päättää rengasuudistusten takia muutenkin Pirellin talleille sopivaa rengasta Imolaan. Goodyearin Lee Gaugin mukaan radalla selvittäisiin jälleen vaihtelevasti C tai D-seoksia käyttämällä. Monet tallit kuljettajineen valitsivat kuitenkin toisin.

Tässä rengastaktiikoita:

McLaren: Kuljettajista Niki Lauda valitsi AA-seokset ja Alain Prost A-seokset. He eivät aikoneet käydä kilpailussa varikolla.

Tyrrell: Kuljettajista Martin Brundle valitsi C-seokset ja Stefan Bellof D-seokset. Brundle aikoi käydä varikolla kierroksella 30 ja Bellof kierroksella 25.

Williams: Kuljettajista Nigel Mansell valitsi AA-seokset ja ei aikonut käydä varikolla kilpailussa kun taas Keke Rosberg valitsi C-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 30.

Brabham: Molemmilla kuljettajilla oli pitkään harkintaa renkaistaan. Lopulta Nelson Piquet otti Pirellin Pehmeät renkaat kisaan ja Francois Hesnault Pirellin Kovat renkaat kisaan. Piquet arveli käyvänsä varikolla ainakin kerran kilpailussa ja mielellään noin kilpailun puolivälissä kun taas Hesnault yritti ajaa maaliin asti ilman pysähdyksiä.

RAM: Kuljettajista Manfred Winkelhock otti Pirellin Keskikovat renkaat kilpailuun ja hän aikoi yrittää niillä maaliin asti, mutta oli valmis pysähtymään jos tarvetta oli ja Philippe Alliot otti Pirellin Pehmeät renkaat kilpailuun ja aikoi käydä varikolla ainakin kerran kilpailussa.

Lotus: Kuljettajista Ayrton Senna valitsi AA-seokset kilpailuun ja Elio de Angelis A-seokset. He eivät aikoneet käydä varikolla. Senna tosin pitkään harkitsi myös A-seoksia tai B-seoksia, mutta päätyi lopulta varman pysähtymättömyyden kannalle. Toisaalta taas Senna ajoi vasta uransa ensimmäistä Imolan ajoa kilpailussa sillä vuonna 1984 hän oli karsiutunut joten hän oli ennen kilpailua villi kortti rengasasioissa.

Renault: Kuljettajista Patrick Tambay otti A-seokset ja aikoi ajaa maaliin asti ja käydä varikolla vain loppukierroksilla jos tarvetta oli, mutta Derek Warwick otti D-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 20.

Arrows: Kuljettajista Gerhard Berger otti C-seokset kilpailuun ja aikoi käydä varikolla kierroksella 30, mutta Thierry Boutsen otti A-seokset ja aikoi ajaa maaliin asti ilman pysähdyksiä.

Spirit: Mauro Baldi otti Pirellin Enduro-renkaat ja aikoi ajaa maaliin selvästi ilman pysähdyksiä. Toisaalta Autosprintin ja Rombon taakseen saanut pientalli oli aivan vararikon partaalla ja vuoden 1983 Spiritin tapaiseen puna-sini-valkoiseen värityksen palannut aiemmin valkea ja testikauden raudikonpunainen 101D-automalli oli aivan pohjassa kiinni ollut läpi viikonlopun.:(

Alfa Romeo: Kuljettajista Riccardo Patrese otti D-seokset mukaan kilpailuun ja aikoi käydä varikolla kierroksella 20 ja Eddie Cheever otti kilpailuun B-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 50.

Osella: Piercarlo Ghinzani lähti tavallaan kotikilpailuunsa riskillä ja otti Pirellin Pehmeät renkaat kilpailuun ja aikoi myös käydä varikolla kilpailun puolivälin tietämillä.

Ligier: Kuljettajista Andrea de Cesaris otti Pirellin Pehmeät renkaat kilpailuun ja Jacques Laffite otti Pirellin Keskikovat renkaat kilpailuun. Andrea aikoi käydä varikolla kilpailun aikana kerran ainakin ja Laffite kilpailun loppupuolella mikäli tarvetta olisi.

Ferrari: Kuljettajista Michele Alboreto otti D-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 24, mutta Stefan Johansson otti vastoin Marco Piccininin ohjeita kilpailuun AA-seokset ja aikoi ajaa maaliin asti ilman pysähdyksiä.

Minardi: Pierluigi Martini otti kilpailuun Pirellin Kovat renkaat ja aikoi ajaa ilman pysähdyksiä maaliin.

Zakspeed ja Jonathan Palmer: Palmer aikoi lähteä kilpailuun C-seoksilla ja oli valmis pysähtymään kierroksella 35.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Imola 5.5.1985

Kilpailusta Dino Ferrarin kunniaksi nimetyllä radalla tuli melkoinen ajonäytös jonka todellisen jännityksen sai kokea vasta aivan kilpailun lopussa. Kun kolmas Ferrari eli Ferrari 400 Course Car Reutemannin Carlosin toimesta oli ruudukon perällä ja Alfa Romeo GTV Medical Car omalla paikallaan niin kauden kolmas osakilpailu onneksi kuivassa kelissä oli vihreän valon jälkeen käynnissä.

Sanoistaan vilkkaankin argentiinalaisen mielestä Ferrari ei ainakaan ollut nuhapumppu.:cool: Ennen tätäkin Jonathan Palmer ja Zakspeed olivat hävinneet kokonaan keskeytyksen muodossa lämmittelykierroksella sillä tekninen vika oli iskenyt britin saksalaiseen autoon.

Mitään vaikeaa ei ollut Lotuksilla keskenään. Ayrton Senna meni Estorilin tapaan taas johtoon vaikka pientä mietintää riittikin siitä, että miten kävisi jos Elio de Angelis menisikin johtoon? Saisiko hän voittaa tavallaan oman toisen kotikilpailunsa? Kaikkiaan de Angeliksen lähtö oli hyvä ja vaikka Rosbergin Kekellä oli vieläkin käsikipuja niin hänenkin lähtönsä oli hyvä tai ainakin edes parempi kuin Estorilissa.

Rosberg oli ottanut taas yhteen myös Niki Laudan kanssa sanallisesti ennen kisaa, mutta toisaalta pahimpiin sanallisiin rettelöihin verrattuna tuorein sanaharkka oli pikemminkin hieman hyväntahtoista kilpailun virittelyä. Michele Alboreto ja Alain Prost menivät Rosbergin ohi, mutta sentään muut eivät aluksi ainakaan päässeet suomalaisesta ohi. Televisionkin puolella kilpailun erikoisuuksia nähtiin Imolasta.

Joka tapauksessa järjestys oli ensimmäisen kierroksen täyttyessä Senna, de Angelis, Alboreto, Prost, Rosberg, Nigel Mansell, Lauda, Eddie Cheever, Thierry Boutsen ja Nelson Piquet.

Alkukierroksilla Senna ei päässyt vielä de Angelikselta selvästi karkuun kun eroa oli vain sekunti tai hieman yli eikä de Angelis hävinnyt kierrosajoissa myöskään sekuntia enempää.

Alboreto, Prost, Rosberg ja Mansell kävivät myös omaa taistelua joskin Mansell oli harmittavasti jo tippumaan päin. Elio de Angelis vaikutti nyt ajavan pitkästä aikaa kuin mestaritason mies ja lähimmillään vain 0,2 sekuntia erotti tallikaverit, mutta sitten vauhti tippui ja 10 kierroksen jälkeen de Angelis vaikutti huonoimmillaan häviävän koko kilpailusta kokonaan. Etenkin mikäli tv-ohjaukseen olisi vain luottanut eikä muuhun.:frank:

Riccardo Patresen moottori räjähti kierroksella 4, Gerhard Bergerin jäähdytysvesipumppu hajosi samalla kierroksella jolloin moottori vaurioitui sähkölaitteiden kanssa liikaa ja vaikka ajaminen ilman jäähdytysvesipumppua olisikin onnistunut niin mitään mieltä siinä ei ollut ja siten Berger keskeytti varikolle kierroksella 6, Stefan Bellof keskeytti varikolle jo kierroksella 5, samalla kierroksella Francois Hesnault aloitti jälleen juuri ja juuri paremmille sijoille kohoamisen kun moottori vaurioitui sähkölaitteiden hajoamisen yhteydessä ja ranskalainen keskeytti ja Mauro Baldi ajeli hyvin hiljaa koko kilpailun siihen asti viimeisenä, kävi varikolla kierroksella 6 viettäen siellä minuutin verran aikaa auton korjausyrityksessä ja lopulta keskeytti kierroksella 9 kokonaan.

Kierroksella 10 Derek Warwick kävi teknisen vian ja kolarointinsa takia varikolla jossa meni aivan liian kauan aikaa. Peräti 4 kierrosta jolloin hänelle annettiin myös A-seokset maaliin ajamista varten. Lauda näytti vuorostaan tässä vaiheessa de Angeliksen hyydyttyä ajamisen mallia ohittaen Williamsit peräjälkeen nopeassa tahdissa ja alkaen ajaa jo jatkuvasti Sennaa, de Angelista, Alboretoa ja Prostia kovempia kierrosaikoja. Myös Piquet ohitti Williamsit ja oli ohittaa Laudankin kunnes renkaat pettivät ja Piquet kiroili karkeasti tiimiradiossa päätöstään ottaa Pirellin Pehmeät renkaat kisaan.

Tällä välin Piercarlo Ghinzani kävi kierroksella 11 auton korjauskäynnillä ja renkaanvaihdossa missä hän päätti ottaa Pirellin Kovat renkaat maaliinajamista varten. Korjauskäynti kesti 4 kierrosta. Vika uusiutui kierroksella 17 ja silloin korjailuun kuluikin 10 kierrosta. Kierroksella 11 Alboreto ohitti Tosan mutkassa de Angeliksen ja italialainen alkoi pahasti hermostua radioliikenteestä kisan aikana.

Hän valitti tiimiradioon jarrujen epätasapainoa ja jatkuvaa sanailua hänen ajojensa aikana. Myöhemmin Peter Warr syytti de Angelista keskittymiskyvyn heikentymisestä kisan aikana, mutta toki myöhemmin pyörsi sanansa.

Kierroksella 12 myös Prost ohitti de Angeliksen. Piquet oli joutunut kuutospaikalta tulemaan varikolle ja pysähdys kesti 13 sekuntia jolloin Piquet otti Pirellin Kovat renkaat maaliin ajamista varten. Pian Alboreto ja Prost alkoivat tavoittaa jo Sennaakin ja siten kilpailun mielenkiinto alkoi kohoamaan. Andrea de Cesaris tuli varikolle kierroksella 14 vaihtamaan renkaansa ja hänen pysähdys kesti 10 sekuntia.

Pirellin Keskikovilla renkailla hän aikoi ajaa maaliin, mutta keskeytti jo varikkokäynnin jälkeen kolaroituaan autonsa seinään. Guy Ligierillä ja de Cesariksella oli melkoinen sanaharkka kisan jälkeen liian kylmillä renkailla ja täysillä ajamisen suhteen.

Ligierin mielestä syy oli italialaisen ja Andrean mukaan häneltä oli vaurioituneet jarrut jo aiemmin ja ne vain hajosivat hieman ennen törmäystä.:eek: Lauda ohitti de Angeliksen jälleen ja Elion pinna alkoi palaa kisainsinöörien lörpötellessä tiimiradioon kuin pahimmat juorutädit.:D

Pierluigi Martini keskeytti kierroksella 14 turbon hajoamiseen. Stefan Johansson oli jo seitsemäntenä. Kierroksella 22 Jacques Laffite keskeytti moottorin hajoamiseen, kierroksella 23 Philippe Alliot kävi varikolla teknisen vian korjauksessa ja renkaiden vaihdossa jossa kesti 2 minuuttia. Moottorivauriota ei korjattu oikein ja kone hajosi kierroksella 24. Alliot keskeytti. Rosberg keskeytti kierroksella 23 jarrujen hajoamiseen.

Kierroksella 24 Alboreto yllättäen hidasti miksi Prost pääsikin hänestä ohi. Alboreto meni varikolle ja moottorin sytytyksen korjailussa kesti minuutin ja 17 sekuntia milloin hänelle vaihdettiin myös renkaat. Alboreto aikoi ajaa C-seoksilla maaliin asti tai käydä ehkä vielä kerran varikolla jos tarvetta oli.

Kierroksella 25 hän meni uudelleen varikolle oltuaan radan nopein mieskin välillä ja silloin sytytyksen korjailu kesti 30 sekuntia. Lopulta kierroksella 35 Alboreto toi autonsa varikolle ja keskeytti sinne. Siihen mennessä toiveet edes viimeisestä pisteestä olivat jo mennyttä. Moottorin sytytysjärjestelmä oli hajonnut. Kierroksella 27 Manfred Winkelhock keskeytti moottoririkkoon. Kierroksella 30 Martin Brundle meni varikolle ja pysähdys kesti 10 sekuntia. Uudella C-seosten sarjalla Brundle ajoi maaliin asti.

Johansson oli jo viidentenä ja Prost ja Senna taistelivat kärkipaikasta ja aloittivat tästä eteenpäin omat vuosina 1985-1993 kestäneet taistonsa Imolassa jolloin tiettyjä tilanteita nähtiin lähes joka vuosi pois lukien vuosia 1991 ja 1992. Lauda tuntui ajavan molemmistakin ohi tai ainakin edes Prostista kunnes Lauda valitsi väärän vaihteen ja spinnasi ja jäi siten ulos voittotaistelusta käytännössä. Senna käytti lopulta Patrick Tambayta jäniksenään ja tientukkeenaan Prostia vastaan ja onnistui.

Ainakin näennäisesti sillä Prost jäi kauemmas polttoaineen riittävyyden vuoksi. Laudan vaihteet vaurioituvat entisestään ja siten hänen kisansa näytti olevan pelattu. Lopun osan kilpailua jännitettiin polttoaineen riittävyyttä maaliin sillä Imolan rata kulutti sitä paljon. Johansson riemastutti tifosoja ajamalla hurjasti ohi niin Laudasta kuin de Angeliksesta kuten myös kuutospaikan nahistelijoista Piquetistä ja Thierry Boutsenista.

Joukkokolarikin oli lähellä tilanteessa mikäli yksikin näistä ajajista olisi tehnyt jotain väärin. Tifosot hurjistuivat riemusta kun Johansson meni ohi Prostistakin jälleen Tosan mutkaa käyttäen kilpailun lopussa kun eroa Sennaankin oli alle 10 sekuntia. Kierroksella 50 Eddie Cheever keskeytti moottorivikaan. Sitten alkoikin se kuuluisa Päivä Jolloin Bensa Loppui Kaikilta Warwickin toimesta kierroksella 56. Hänen polttoaine oli loppu.

Sitten Sennakin joutui paniikkiin ja alkoi jarrutella, Piquetiltä loppui polttoaine kierroksella 57, Senna jarrutti ja jarrutti tehoja laskien turhaan, Johansson ajoi hänestä ohi ja tifosot hurrasivat, Sennan polttoaine loppui kierroksella 57 Variante Bassan kohdalla lopullisesti, Johansson aloitti kierroksella 58 johdossa, mutta sydäntä särkevästi ruotsalaiselta loppui Acque Mineralissa polttoaine ja ensimmäinen ruotsalaisvoitto sitten Ronnie Petersonin jäi näkemättä, Prost siirtyi jälleen johtoon, mutta hänenkin polttoaine oli lopussa ja lähes kaikilta tuntui loppuvan polttoaine paitsi Brundlelta ja Mansellilta ainoana turboautoista. Prost johti, de Angelis oli toinen ja Boutsen kolmas ja näytti siltä, että päivä päättyisi Prostin voittoon.

Prostin polttoaine loppui heti kunniakierroksella ja Boutsenilta loppui se ennen maaliviivaa. Boutsen kuitenkin työnsi Mansellin Dallasin 1984 tyyliin auton maaliin asti ja tuomaristo etenkin Renaultin Gerard Tothin raivoksi hyväksyi Boutsenin Tambayn edelle järjestyksessä. Tambay kyyditsi Prostin kunniakierroksella maaliin vaikka heti Parc Fermeen kohdalla bensa loppui häneltäkin. Laudalta taas hajosi vaihdelaatikko ja polttoainekin loppui kisan jälkeen.

Kilpailun lopuksi voittajakin vielä vaihtui. Siitä lisää seuraavassa viestissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Alain Prostin auto todettiin ensin 2 kiloa alipainoiseksi ja hänet diskattiin, Ron Dennis pyysi uutta punnitusta ja siihen suostuttiin. Tulos näytti samaa ja vielä toisenkin kerran Dennis sai punnituksen suorittaa, mutta tulos näytti edelleen samaa ja nyt Dennis ei voinut enää syyttää virhettä. Vaaka puhui selvää kieltä ja vaikka Dennis pyysi kiihkeästi viimeistä kolmatta uutta yritystä niin tuomaristo ei siihen enää suostunut. Kolme kertaa kaikkiaan oli punnittu ja Prostin auto oli 538 kiloa painava eli 2 kiloa alipainoinen.

Hänet hylättiin ja Elio de Angelis julistettiin voittajaksi joskin virheellisesti hetken aikaa voittaja oli Arrows-talli ja Belgian Thierry Boutsen. Hänetkin oli kiireellä nähty alipainoista autoa ajaneeksi kuljettajaksi ja hänet oli siten hylätty. Vahingossa yksi tuomareista oli katsonut Prostin punnitustulosta ja väärää paperia. Johtava kilpailun tuomari ja FISA:n tekninen suuri herra John Corsmit kutsuivat innokkaan alaisensa takaisin ja julistivat belgialaisten lehtimiesten harmiksi yhden tuomareista erehtyneen lausunnossaan ja siten de Angelis oli voittanut uransa toisen kilpailun.

Elio de Angelis oli hädin tuskin näkynyt 10 kierroksen jälkeen tv-kuvissa enää lainkaan, oli maalissa 39 sekuntia Prostia jäljessä ja hän ei ollut johtanut metriäkään San Marinon osakilpailua vuonna 1985. Siten hänen voittoaan pidettiin kautta linjan lahjavoittona ja Arrows-tallia ja Jackie Oliveria harmitti voiton meneminen heidän oltua voittajia suurin piirtein vajaan 5 minuutin ajan kansainvälisen lehdistönkin silmissä.

Thierry Boutsenin toinen sija oli kuitenkin silti erittäin arvostettu heidän silmissään. Renaultin Gerard Tothin kyhäämä protesti Boutsenin auton työntämisen laittomuudesta heitettiin roskiin ja lopulta erinäisten tulosten epäselvyyksien jälkeen Patrick Tambay oli kolmas. Hieman toisenlaisella onnella hän olisi ollut toinen tai jopa voittanut kilpailun.

Niki Lauda oli ollut neljäs ja monien mielestä tämä oli se suoritus jota Lauda tarvitsi edes minimaalliseen mahdollisuuteensa puolustaa maailmanmestaruuttaan kaudella 1985. Ajoittain Lauda oli selvästi ollut radan nopein mies ja vähän paremmalla tuurilla ja ilman ajovirhettään hän olisi voittanut kilpailun Imolassa tai ollut tuloksissa toinen.

Nigel Mansell oli viides, mutta hänen mukaansa 220 litran Taloudellisuusajossa ei enää ollut mitään mieltä sillä polttoaine ei vain riittänyt kenelläkään järkevästi maaliin Imolan radalla. Hänellä polttoainetta vielä oli toki jäljellä, mutta sekin oli mahdollista vain aikaisin aloitetun säästön takia joka oli hänen mielestään ollut nöyryyttävää. Mansell olisi voinut parhaimmillaan olla neljäs tai kolmas tulosten selvittelyn jälkeen.

Kisan pettynein mies oli ehkä ensimmäistä kertaa varsinkin kisan jälkeisenä maanantaina Ruotsissa positiivista palautetta lehdistössä kautta linjan ansainnut Stefan Johansson. Hän oli johtanut kilpailua, mutta Virallisen Harjoituksen huono suoritus ja lopulta ehkä hiukan liian raivokas ajaminen kaikkiaan maksoi hänelle bensan loppumisen takia hänen ensivoittonsa.

Nyt kuitenkin Ruotsissa häneen alettiin suhtautua aivan eri tavalla ja SVT:tä vaadittiin tulemaan rohkeammin mukaan kisalähetyksiin nyt kun ruotsalainen ajoi autourheilun kuninkuusluokassa huipputasolla. Johansson sai vuolaita kehuja Signor Direttorelta eli Marco Piccininiltä ja tifosot eivät missään tapauksessa halunneet enää kenenkään korvaavan ruotsalaista tallissa. Toisin kuin ennen kilpailua huhujen mukaan.:eek:

Johansson sai ajonäytöksestään kuitenkin yhden pisteen ja olisi ehkä voinut saada kaksi tai kolmekin pistettä tulosten muuntelun jälkeen. Ayrton Senna oli myös erittäin pettynyt mies seiskapaikallaan sillä hän oli suvereenisti johtanut suurimman osan koko Imolan kilpailua ja olisi ansainnut ehdottomasti monen mielestä voittaa kilpailun.

Toisaalta viimeisen 10 kierroksen ajan hänen renkaansa olivat alkaneet uhkaavasti kuoriutua ja jo pari kierrosta ennen koko polttoaineen loppumisfiaskoakin Sennan osalta oli selvää, että hän ei enää selviä maaliin asti. Bensa yksinkertaisesti oli lopussa häneltä jo kauan ennen varsinaista loppumista. Sennan ainoa varsinainen virhe oli siis sillä hetkellä oppimattomuus säästää painostettuna kärkiasemassa polttoainetta ja sekin vika oli hyvin pieni eikä mitään brasilialaisen loistavasta tavasta ajaa formuloita.

Senna jäi pisteittä seiskapaikalle, mutta olisi voinut saada pisteen tai kaksikin mikäli tuomariston kaikki tulosten miettimiset olisivat tuottaneet toisen lopputuloksen. Nelson Piquet oli kahdeksas polttoaineen loputtua liian varhain, mutta toisaalta hän olisi voinut menestyä oikeastikin paremmin toisenlaiset Pirellin renkaat ottamalla kilpailuun.

Kuitenkin Piquet myös pahoitteli henkilökohtaisesti Mario Mezzanottelle sinänsä antamaansa kovaa kritiikkiä Pirellin renkaista kisan jälkeen koska Imola oli uusi Pirellin uudistettuja renkaita käyttäneille talleille ja siten hän Brabhamilla eikä kukaan muukaan olisi voinut tietää oikeaa strategiaa ennen kilpailua. Vähän erilaisemmalla tuloslistalla Piquet olisi ollut seiskapaikalla tai jopa yhdellä pisteellä kuutospaikalla.

Martin Brundlella oli ainoana Cosworthin vapaasti hengittävää moottoria käyttävänä melkoinen onnistuminen lähellä mikäli bensakatastrofi huippunimien kohdalla olisi alkanut vain hieman aiemmin kuin milloin alkoi. Siten ysipaikka oli turhauttava eikä kasipaikka protestien tai edes seiskapaikkakaan muunkaan jälkeen paljoa olisi auttanut.

Derek Warwickin kilpailu taas meni käytännössä tekniseen vikaan ja kolariin jo kisan alussa. Ilman sitäkin Warwick tosin harmittavasti keskeytti jo polttoaineen loppumiseen ja sekin harmitti häntä joskin sellaisella tahdilla millä Warwick kisansa ajoi oli aina vaara joutua keskeyttämään polttoaineen loppumiseen. Hän olisi ollut sijoilla 8-10 tuomariston päätöksistä riippuen ja hän lopulta oli 10:s ja viimeinen sijoituksen saanut kuljettaja sillä Piercarlo Ghinzani oli 14 kierrosta jäljessä ja hänelläkin polttoainetta riitti melko reilustikin. Ghinzani ei saanut sijoitusta maalissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Lopputuloksissa siis Elio de Angelis voitti, Thierry Boutsen oli toinen, Patrick Tambay kolmas, Niki Lauda neljäs, Nigel Mansell viides, Stefan Johansson kuudes, Ayrton Senna seitsemäs, Nelson Piquet kahdeksas, Martin Brundle yhdeksäs ja Derek Warwick kymmenes kun Piercarlo Ghinzani ei sijoitusta saanut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Laitan seuraavaksi vielä tallien mietteet Imolasta:

McLaren: Suoranopeus ei koskaan ollut tyydyttävä Imolassa mikä oli harmillista McLarenille Virallisessa Harjoituksessa ja samalla Niki Lauda kärsi moottorivauriosta lauantaina. Alain Prost oli kilpailun tähtiä joskaan ei aivan kirkkain koska ei onnistunut Ayrton Sennan ohi muutamaa melkein kolariin päättynyttä ohitusyritystä huomioimatta pääsemään. Prost oli kolaroida myös Patrick Tambayn kanssa koska ei osannut reagoida Sennan taktiikkaan käyttää Tambayta ensin jäniksenä ja sitten liikkuvana esteenä.

Jänisajo oli loistava esimerkki siitä miten toisinaan hitaampi kuljettaja voi kierroksella ohitettavana ennen varsinaisella kierroksella ohittamista toimia nopeuttavana tekijänä sillä ajojärjestely tehtiin Sennan ja sittemmin myös Prostin toimesta vahvasti polttoainetta säästäen ja koska Tambay oli sektoriajoissa nopeampi kuin he juuri niillä nimenomaisilla kierroksilla kun tilanne tapahtui. Prost siirtyi lopulta johtoon, voittoon ja joutui itse diskatuksi liian kevyen auton takia.

Lauda vuorostaan oli parhaimmillaan kolmas ja melkein voitossa kiinni kun ulosajo tapahtui. Sittemmin Lauda olisi oikealla reaaliajolla tippunut seiskapaikalle ja keskeyttänyt pisteittä, mutta polttoainefiasko toimi hänen edukseen ja ruutulipun heilahdettua vaihdelaatikko hajosi ja bensa loppui sopivasti myös häneltäkin. Ensimmäiset pisteet lämmittivät mieltä.

Tyrrell: Ken Tyrrell pelkäsi pahaa Imolaan lähdettäessä ja niin myös kävi. Stefan Bellof ja Martin Brundle ajoivat viimeisten joukossa läpi Virallisen Harjoituksen molempina päivinä ja Brundle vielä oli rajussa ulosajossa onneksi kuitenkaan loukkaantumatta taas kerran. Hyvät lähdöt takasivat heille sijat 18-19 ensimmäisen kierroksen jälkeen järjestyksessä Bellof-Brundle, mutta Bellof joutui keskeyttämään kilpailun pian. Brundle ajoi hyvin joskin vaatimattomasti ja joutui käymään varikollakin. Brundlen ja Bellofin onneksi talli saa pian 014-automallin valmiiksi.

Williams: Virallisen Harjoituksen huippuajo Keke Rosbergilta ja menettelevän hyvä ajo Nigel Mansellilta takasivat mielenkiintoiset ajot kisaan. Valitettavasti jarruvaurio ja kaasuttimen liitännät hajosivat autosta aiheuttaen jarrujen menemisen ja itse keskeytyksen seiskapaikalta. Keken käsi on onneksi parantunut sillä ennen Imolaa Mike Thackwellin piti tulla testikuljettajana sinne ajamaan. Mansell ajeli välttävän keskikastin taiston päivän Thierry Boutsenin ja Eddie Cheeverin kanssa kunnes näki, että autosta loppuu polttoaine mikäli hän jatkaisi niin. Onneksi ei jatkanut ja bensaa säästellen Mansell ajoi pisteille.

Brabham: Nelson Piquet ajoi vihdoin mukiinmenevän hyvän viikonlopun, mutta väärä rengasvalinta pilasi kilpailun. Kuutospaikalta tiputtiin kierroksen 12 varikkokäynnin takia sijalle 13, mutta noustiin lopulta viidenneksi kierroksella 52 ja lopulta Thierry Boutsenin kanssa käydyn taistelun jälkeen oltiin ajamassa sillä sijalla maaliin ennen polttoaineen loppumista. Bensakatastrofi olisi voinut tuoda ilman hänen keskeytystään siihen hänelle hyvät pisteet. Kasipaikka ei tyydyttänyt.

Francois Hesnault... Surullinen Virallinen Harjoitus, hänelle hyvin epätavallinen surkea lähtö tiputti hänet sijalle 24, aiheutti pienen nousun vain sijalle 20 ja juuri kun kilpailu taas kerran oli alkamassa kierroksella viisi hänen osaltaan ja hänen ohittaessa Tyrrelin miehiä Martin Brundlea ja Stefan Bellofia hänen autonsa moottori hajosi.:( Hänen aikansa tallissa alkaa olla luettu ainakin Bernie Ecclestonen tekemän painostuksen takia.

RAM: Parin viime kilpailun hyvät Viralliset Harjoitukset menivät moottorivikojen takia Manfred Winkelhockin ja Philippe Alliotin yrityksistä huolimatta Imolassa pieleen. Winkelhock oli 15:sta keskeyttäessään ja Alliot jopa 12:sta. Sen pituinen se.

Lotus: Ayrton Senna otti jälleen paalupaikan ja ajoi hallitsevasti läpi kilpailun horisonttiin kierrokselta 10 lähtien vaikka aivan näin ruusuista ajaminen ei ollut Elio de Angeliksen, Alain Prostin ja Michele Alboreton ahdistelun myötä sentään koko aikaa. Patrick Tambayn käyttö jäniksenä ja esteenä oli suorastaan nerokasta Sennalta.

Lopulta brasilialaisen rengaskulutuksen rajuus ja polttoaineen liiallinen kuluttaminen jopa hallitsevassakin johtoasemassa aiheuttivat hänelle keskeytyksen kolme kierrosta ennen maalia.

Elio de Angelis otti uran toisen voittonsa jonka arvoa vei tosin se seikka, että hän ei johtanut kilpailussa metriäkään ja oli lähimmillään johtopaikkaa vain 0,2 sekunnin päässä Sennasta kilpailun alussa jolloin de Angelis ajoi taas kuten hänen tasoisen kuljettajan parhaimmillaan uskoisikin ajavan. Elio de Angelis johtaa myös ensimmäistä kertaa urallaan MM-sarjaa!:eek:

Renault: Virallinen Harjoitus oli turhauttava niin Patrick Tambaylle kuin Derek Warwickillekin. Ensin Warwick ajoi ulos kilpailussa ja myöhemmin joutui käymään korjauskäynnillä kolarin kuin myös yllättäen moottorista irronnen johdon takia.:eek: Välillä koko Renaultin varikkopuuhastelu näytti joltain pellekomedialta kilpailun aikana...

Warwick oli siten viimeinen kilpailussa harmittavasti mukaan lasketusti kun hän vielä keskeytti polttoaineen loppumiseen. Tambay ei reaalisesti paljon paremmin ajanut. Kierroksella 48 oli enää vain 12 kuljettajaa ja hän oli silloin 9:s. Jatkuvat keskeytykset bensakatastrofin ja lopulta tapahtuneen Alain Prostin hylkäyksen myötä nostivat hänet kolmanneksi, hetken ajaksi jopa toiseksi ja mikäli Renaultin protesti Thierry Boutsenia vastaan olisi mennyt läpi niin hän olisi voittanut kilpailun!

Lopulta jo kolmas sija oli kuin voitto hänelle kuten Estorilin kaatosateessakin ajettu kolmospaikka. Tambay on myös kolmantena sarjassa. La Regie on riemukkaalla päällä, mutta todellisuus on kylmä ja kova. La Regie ei ole voittava talli.

Arrows: Virallisen Harjoituksen Huippusuoritus Thierry Boutsenilta viitospaikalta oli tuoda hänelle jopa ensivoitonkin Imolasta!

Belgialainen taisteli kuitenkin suurimman osan päivästä keskikastissa Nigel Mansellin, Eddie Cheeverin, Nelson Piquetin ja lopulta Niki Laudan kanssa myös voittaen nämä kaikki vain keskeyttääkseen viimeisessä mutkassa polttoaineen loppumiseen. Boutsen kuitenkin työnsi auton maaliviivan yli ja kun tuomaristo hyväksyi erikoisen tapahtuman niin Boutsen oli ensin kolmas, sitten toinen, hetken aikaa voittaja ja lopulta ikävästi toinen. Vaakasekoilun lisäksi Boutsen oltiin hylätä auton työntämisestä maaliin Renaultin protestin myötä, mutta hän sai pitää toisen sijansa.

Tallille se on ensimmäinen palkintopaikka sitten Riccardo Patresen toisen sijan neljä vuotta aiemmin ensimmäisessä vuoden 1981 San Marinon Grand Prixissä silloin sadekelillä. Gerhard Bergerin kilpailu päättyi jo varhain keskeytykseen sähkövian takia sijalta 13:sta.

Spirit: Mauro Baldi oli koko viikonlopun hitain. Konkurssin ollessa ovella tallilla ei ollut kuin yksi 101D-malli valmiina ja toinen oli varaosina vieläkin Estorilin kolarin jäljillä. Toista automallia Baldi ei ollut nähnyt sillä sitä oli pidetty Imolassa koko ajan heti testikauden jälkeen kun se oli ensin siirretty Englannista paikan päälle. Baldi ajoi hyvin hitaasti kilpailussa ja oli tuomariston poikkeusluvalla mukana koska oli jäljessä 9,5 sekuntia Sennan paalupaikasta. Baldi oli viimeinen ja keskeytti viimeisenä. Tallin tie on lopussa.

Alfa Romeo: Boschin polttoainejärjestelmä aiheutti ahtimien kanssa yhteensopimattomuutta ja tallin kuljettajat Eddie Cheever ja Riccardo Patrese olivat raivoissaan. Vanhemmilla bensajärjestelmillä saatiin aikaan edes jonkinlaiset tulokset Virallisessa Harjoituksessa. Cheever ajoi loistavan kisan ajaen keskimäärin sijoilla 6-10 läpi melkein koko kilpailun vain ensin hidastaakseen ja lopulta keskeyttääkseen kierroksella 50.

Cheever oli murheellinen koska pysyessään radalla hän olisi voinut olla lopussa hyvinkin korkealla joskin toki Alfa Romeoistakin olisi voinut loppua polttoaine. Patrese keskeytti jo varhain eikä ollut 12:sta sijaa korkeammalla missään vaiheessa kilpailua. Benetton on lähtemässä pois tallin sponsoroinnista mikäli se ei paranna otteitaan pian.

Osella: FA1G oli Imolassa paikan päällä, mutta kroonisen tukkeutunut polttoaineenjärjestelmä ei sallinut yhtään ajamista joten Piercarlo Ghinzani ajeli läpi viikonlopun FA1F:llä. Ghinzani oli 16:sta ja nousemaan päin kun ongelmat iskivät ja pilasivat hänen kilpailunsa. Vaihdelaatikkovika oli krooninen, mutta silti sinnikkäästi Ghinzani jatkoi ajamista läpi kilpailun ja koko vaihdelaatikko särkyi vasta kilpailun päätteeksi kun häntä ei enää laskettu mukaan tuloksiin hänen ylitettyä viimeisenä myös ruutulipun.

Ligier: Pettymysten Virallinen Harjoitus kääntyi sanailuksi Monsieur Ligierin ja Andrea de Cesariksen kesken kun italialainen tuli ensin renkaanvaihtoon sijalta 11 ja kolaroi melkein heti seinään varikkokäynnin jälkeen. Jacques Laffite oli parhaimmillaan 13:sta ylipainoisella autolla ennen turbon syttymistä tuleen.

Ferrari: Michele Alboreto oli kilpailun voittajaehdokas ja muuten sijojen 2-4 pysyvä mies radalla, mutta kaikki pilaantui sytytysvian ja moottorin takia. Stefan Johansson vuorostaan ajoi ehdottomasti uransa parhaan kilpailun, nosti osakkeitaan niin Ruotsissa kuin Suomessakin näkyvyytensä osalta, oli pisteillä aina kierroksesta 19 lähtien ja lopulta ohitusnäytöksen päätteeksi noin puolikkaan kierroksen johtamisen jälkeen kaikki päättyi polttoaineen loppumiseen. Sai pisteen kuitenkin lopulta. Toivottavasti ruotsalainen voittaa pian!:thumbup:

Minardi: Motori Modernin moottorilla Minardi vaikutti edes Pierluigi Martinin mielestä sopivammalta ajaa. Valitettavasti huonosti asennettu turbon pumppupyörä ja rikkoutunut ahdin aiheuttivat keskeytyksen sijalta 17 19:sta mukana olleen kuljettajan joukosta.

Zakspeed: Kaasutinvika vei Jonathan Palmerilta aikaa Virallisissa Harjoituksissa, mutta muutoin potentiaalin Imolaan vei Palmerin osalta lämmittelykierroksen moottorivaurio sytytysvian myötä. Mitään ei voinut tehdä ja hän ei ajanut kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Laitetaan seuraavaksi tulokset Imolan kilpailun jälkeen.

Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika Voittajan keskituntinopeus/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Elio de Angelis Lotus-Renault 60 1.34.35.955/191,799 km/h
2. Thierry Boutsen Arrows-BMW 59 + 1 kierros polttoaine loppui viimeisellä kierroksella viimeisessä mutkassa
3. Patrick Tambay Renault 59 + 1 kierros polttoaine loppui Parc Fermeellä kilpailun jälkeen
4. Niki Lauda McLaren-TAG 59 + 1 kierros vaihdelaatikko hajosi ja polttoaine loppui
5. Nigel Mansell Williams-Honda 58 + 2 kierrosta
6. Stefan Johansson Ferrari 57 + 3 kierrosta polttoaine loppui
7. Ayrton Senna Lotus-Renault 57 + 3 kierrosta polttoaine loppui
8. Nelson Piquet Brabham-BMW 57 + 3 kierrosta polttoaine loppui
9. Martin Brundle Tyrrell-Cosworth 56 + 4 kierrosta
10. Derek Warwick Renault 56 + 4 kierrosta polttoaine loppui

Keskeyttäneet

Eddie Cheever Alfa Romeo 50 moottori

Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 46 Ei saanut 90 % voittajan kierrosmääristä ajetuksi

Michele Alboreto Ferrari 35 moottori ja sytytys

Manfred Winkelhock RAM-Hart 27 moottori

Philippe Alliot RAM-Hart 24 moottori

Keke Rosberg Williams-Honda 23 jarrut ja kaasutin

Jacques Laffite Ligier-Renault 22 moottori

Pierluigi Martini Minardi Motori-Moderni 14 turbon pumppupyörä ja ahdin

Andrea de Cesaris Ligier-Renault 14 ulosajo

Mauro Baldi Spirit-Hart 9 moottori ja sähkölaitteet

Gerhard Berger Arrows-BMW 6 sytytysvika moottorissa ja sähkölaitteet

Stefan Bellof Tyrrell-Cosworth 5 moottori

Francois Hesnault Brabham-BMW 5 sähkölaitteet ja moottori

Riccardo Patrese Alfa Romeo 4 moottori



Diskvalifioitiin kilpailusta liian kevyen auton vuoksi

1. Alain Prost McLaren-TAG 60 1.33.57.188

Ei startannut kilpailuun

Jonathan Palmer Zakspeed 0 sytytysjärjestelmävika

Kilpailun nopein kierros: Michele Alboreto Ferrari 1.30.961 199,470 km/h kierroksella 29.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Tässä MM-sarjan pistetilanne 3/16 osakilpailun jälkeen:

1 Elio de Angelis Italia 16 pistettä

2 Michele Alboreto Italia 12 pistettä

3 Patrick Tambay Ranska 10 pistettä

4= Alain Prost Ranska 9 pistettä

4= Ayrton Senna Brasilia 9 pistettä

5 Thierry Boutsen Belgia 6 pistettä

6 Nigel Mansell Iso-Britannia 4 pistettä

7= Niki Lauda Itävalta 3 pistettä

7= Rene Arnoux Ranska 3 pistettä

9= Stefan Johansson Ruotsi 1 piste

9= Jacques Laffite Ranska 1 piste

9= Stefan Bellof Länsi-Saksa 1 piste
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Tässä tallikilvan tilanne 3/16 MM-osakilpailun jälkeen:

1 Lotus Iso-Britannia 25 pistettä

2 Ferrari Italia 13 pistettä

3 McLaren Iso-Britannia 12 pistettä

4 Renault Ranska 10 pistettä

5 Arrows Iso-Britannia 6 pistettä

6 Williams Iso-Britannia 4 pistettä

7= Ligier Ranska 1 piste

7= Tyrrell Iso-Britannia 1 piste
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Monacon kilpailu oli vuonna 1985 aivan alkuaan jäädä ajamatta ACM:n, FISA:n ja FOCA:n televisiokiistojen vuoksi jotka juontivat juurensa jo vuoden 1983 ACM:n aiheuttamaan televisioinnin erillissopimukseen ABC:n kanssa. Vuonna 1984 tämä tapaus oli tullut ilmi ja koko vuoden 1984-1985 välisen talvikauden ainakin melkein koko ajan oli Monaco tämän seurauksena ollut poissa kalenterista.

Lopulta ennen pitkää ACM ja FOCA yhdessä FISA:n kanssa pääsivät sopimukseen kilpailun pidosta tämä kiista oli ollut pitkään aikaan ensimmäinen ja näihin päiviin asti viimeinen kiista minkä päätteeksi Monaco oli ollut ulkona kalenterista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Huippujännittävän San Marinon Imolan kilpailun jälkeen Monacoon odotettiin erittäin jännittävää taistelua niin Lotuksen, McLarenin kuin myös Ferrarin ja Williamsinkin kesken. Toisaalta taas vuoden 1984 kilpailun johdosta Jacky Ickx ei saanut toimia ACM:n virallisena tuomarina ja muutenkin kilpailusta odotettiin tulevan jälleen jonkinlaisen kohun sisältänyt kilpailu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Monacon kilpailun alla tapahtui myös muutoksia. Spirit-talli oli aivan tiensä päässä ja Mauro Baldin rahat olivat lopussa. Baldi ajaisi muutenkin Montrealin kilpailun aikoihin Le Mansin 24 tunnin ajon ja sai palkkansa muutenkin moottoriurheilun saralta vuonna 1985 urheiluautoilun saralta jolloin hän oli siis ajanut palkattomana maksukuljettajana.

Montrealiin piti tulla ajamaan Kanadan oma mies Allen Berg ja Bergin oli tarkoitus ajaa kilpailuja kaudella aina Zandvoortiin asti jolloin Huub Rothengatter tulisi ajamaan kauden muissa lopuissa osakilpailuissa. Hätävaralta John Wickham soitti Rothengatterille jo Monacon aikoihin, mutta hän nosti yhä sponsorivaroja Hollannissa joten hän ei voinut mitenkään tulla ajamaan.

Baldi vuorostaan oli luvannut selvästi ennen kautta ajaa tallille korkeintaan enää Monzassa, mutta muutoin muut maksukuljettajat saisivat ajaa sydämensä kyllyydestä joskin Baldi toki oli valmis jatkamaan Detroitistakin eteenpäin mikäli nuoren Bergin rahat eivät sittenkään olisivat olleet riittäviä. Siihen ei tallin kuitenkaan kannattanut enää luottaa koska Baldin omatkin sponsorirahat olivat aina hyvin vähäisiä. Raha oli hyvin selkeä ongelma Spiritille. Tietenkin paremmin mainiten rahan puute.

Kaikkiaan tallilla oli vielä omaisuutta yhteensä 300 000 dollarin edestä, mutta useita miljoonia dollareita velkaa ja samalla talli oli Pirellille 620 000 dollaria velkaa maksamattomista vuoden 1985 renkaista sekä myös muutaman vuoden 1984 rengaslaskun korkokulujen myötä. Monacoon Spirit-talli olisi voinut tulla paikan päälle kuten tulikin, mutta velkojien toimenpiteiden johdosta sitä uhkasi kilpailun ajamattomuus muutenkin. Velkojille ei kelvannut myöskään toisen Spirit 101D-automallin antaminen pantiksi.

Spirit-talli tuntui ja oli jo pitkään tuntunut elävän kuin pyhällä hengellä sillä tallilla oli korkeintaan aina ollut vain 1,2 miljoonaa dollaria myöskin Mauro Baldin maksurahat kokonaispottiin luettuna aivan kauden 1985 alussa ja yleensäkin vajaat miljoona dollaria budjetissa ilman niitä. Toisaalta Spirit olisi voinut hakea poikkeuslupaa ajaa Monacossa oikeusteitse, mutta John Wickhamin pieni ja korkeintaan 20 henkilön pyörittämä talli oli ollut pitkään myös ilman mitään palkkoja ja ei uskonut enää edes Monacon hyödyttävän mitään tallin osalta.

Lopulta Benetton teki merkittävän ratkaisun ja osin Toleman-tallia bulvaaninaan käyttäen osti koko Spiritin tallin ja ennen pitkää Benetton tulisi ostamaan myös Tolemaninkin kauden 1985 aikana. Spiritin kilpailulisenssiluvan ostaminen ja myös Pirellin rengasvelkojen kuittaus hoitui kätevästi miljoonalla dollarilla yhteensä joten Toleman sai käyttöönsä Pirellin renkaat. Ikävä kyllä Benetton ei halunnut antaa Tolemanille käyttövaroja enempää joten Toleman joutui ajattamaan yhtä autoa Monacossa Spiritin paikalla.

Tolemanin kuljettajat tai kuljettaja olivat arvoitus Monacoon koska Stefan Johansson ajoi jo Ferrarilla ja John Watson oli ajautunut riitoihin tallin kanssa odottelun takia.

Watson oli jo menossa ajamaan Monacoon, mutta sittemmin Benettonin vaatimuksesta ajopaikka annettiinkin ensin Teo Fabille joka oli myös joutunut koko kauden odottelemaan mahdollisia ajopaikkoja jouduttuaan äkkilähtemään pois Brabhamilta sen otettua Francois Hesnaultin. Watsonin mielekkyys koko Tolemanin tapaukseen alkoi olla äärimmäisen lähellä päätöstään sillä Benettonin vaatimuksesta tekosyyn varjolla Watsonin ajaminen tallissa myöhemminkin kaudella estettiin. Ja sama tapahtui Monacossakin.

Benetton oli antanut mahdollisenkin toisen paikan salaisesti Eddie Cheeverille joka oli valmis loikkaamaan vaikka välittömästi pois Alfa Romeolta. Niin paljon hän inhosi tallia ja vihasi Riccardo Patresea joiden vihanpidon alun vuosipäivää vietettiin juuri Monacossa. Varikon hieman erikoisenkin salaisuuden myötä yllättäen ns. Äkkirikastunut Toleman tuntui haluavan ostaa Eddie Cheeverin sopimuksen pois Alfa Romeolta kesken vuoden. Toleman oli saanut tarvittavan määrän rahaa Benettonin muhkeilta sponsoritileiltä ja yritti ostaa Cheeveriä pois 500 000 dollarin hinnalla.

Ikävä kyllä Alfa Romeo torjui tarjouksen ja myöhemminkin Tolemanilla tuli ongelmia myös sarjan sääntöjen kanssa vaikka sittemmin nekin esteet tulisivat selviämään. Cheeverin pettymys oli siitäkin tapauksesta paha. Cheever olisi ilman Benettonin muuta vaatimusta ollut ensimmäinen saatavilla ollut kuljettaja koska Fabin Teo ei ollut aiemmin päässyt langan päähän kiinni.

Benetton oli kiinnostunut myös Corrado Fabista, mutta nuorempi Fabin veljeksistä oli vieläkin kahden vaiheilla siitä, että jatkaisiko hän moottoriurheilu-uraansa vai ei sillä hänen vuoden 1985 IndyCar-paikkansa Forsythella oli kariutunut ja mies tuntui olevan enemmän keskittynyt Fabien perheyrityksen hoitoon.

Lopulta kaiken jälkeen John Watson halusi hyvin pian Tolemanin ilmoittavan hänelle, että haluaisivatko he hänen palveluksiaan vai ei. Samalla Watson jäi edelleen kiinni McLarenin testityöhönsä. Samalla hän halusi ehdottomasti Ron Dennisin antavan hänelle ajopaikan ainakin Silverstoneen kolmanteen McLareniin. Monaco toi siis jo muutoksia kaikkeen ennen kuin mitään ehdittiin nähdä ja kokea itse radallakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Benetton aikoi kuitenkin edelleen kunnioittaa Alfa Romeon kanssa sopimaansa sopimusta loppuun asti ja tuolloin sen ja Tolemanin kanssa julistettiin vuoden 1985 loppuvuoden ja lisäksi vuosien 1986-1988 mittainen sponsorisopimus joka oli kolmivuotinen ja nelivuotinen käytännössä vuoden 1985 huomioiden. Benetton terävöitti myöhemmin selväksi sen, että se halusi mahdolliseenkin toiseen autoon vain ja ainoastaan toisenkin italialaisen kuljettajan.

Erityisesti sen jälkeen kun Benettonin järjestämä Eddie Cheeverin siirtomaksu Alfa Romeolta Tolemanille oli epäonnistunut ja koska italialaisia muitakin kuljettajia tuntui olevan markkinoilla pilvin pimein. Maksutestausta Toleman alkoikin harjoittaa kauden 1985 aikana moneenkin otteeseen ja monia kuljettajia kuten esimerkiksi Roberto Moreno ehti vierailla tallissa montakin kertaa testimielessä.

Spiritin John Wickham yritti Gordon Coppuckin kanssa saada Spiritin takaisin mukaan F1:siin vuodeksi 1986 Monacon kilpailun alun alla ja pitivät paikkaa auki niin mahdolliselle entiselle henkilökunnalle, uudelle henkilökunnalle ja myös kuljettajilleen Mauro Baldille, Huub Rothengatterille ja Allen Bergille jolta käytännössä varsinkin Bergiltä jäi debyytti ajamatta. Rothengatter jäi kuitenkin edelleen nostamaan Hollantiin varoja muita talleja varten ja Baldi aikoi jatkaa päivätyötään Urheiluautoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös