Tähtien Kisan, Solariumin, Masan, Punaisen Vitosen ja Keken huippukausi= Vuosi 1985

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuoden 1985 Monacon Grand Prix oli jälleen sääntöjen osalta erikoisuus kauden kilpailuissa radan luonteen vuoksi. Kilpailuun ei pääsisi tietenkään mukaan kuin vain 20 kuljettajaa joten torstain ja lauantain jälkeen ja erityisesti lauantain Aika-ajonkarsinnan myötä karsiutuneitakin kuljettajia tavallisen 26 kuljettajan joukosta riittäisi.

Mikäli vuoden 1985 siihen asti esiintyneet kuljettajat olisivat päässeet Monacoon niin silloin kuljettajia olisi ollut kilpailussa parhaimmillaan 29 ja Rene Arnoux poistuneena mukaan lukien 30. Arnoux yritti vielä Monacon aikaan päästä myös Tolemanille ja olisi kaiketi päässytkin, mutta Ferrarin oikeustaisto ja lisäksi ennen pitkää Benettonin mukaantulo tallin pääsponsoriksi esti Arnoux'n käyttämisen tallissa sillä Arnoux oli myös ranskalainen.

Mahdollisten kolmansien kuljettajien käytöllä Monacossa olisi kaiketi pitänyt käyttää Esikarsintaa. Esikarsinta oli edelleen mukana vuonna 1985 säännöissä, mutta sitä ei tarvinnut käyttää kun kuljettajia ei ollut mukana kilpailuissa sarjan aikana tarpeeksi missään vaiheessa kautta.

ACM ja Michel Boeri oli edelleen tiukka 20 auton määrästä Monacon radalla vaikka tallit ehdottivat kuljettajamäärän kasvattamista 22:een tai 24:ään. ACM ja Monsieur Boeri olivat kiinnostuneita kylläkin vuosien 1986-1988 mahdollisista kuljettajamäärien kasvattamisesta Monacon kilpailuun, mutta ei vielä vuonna 1985.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Monacossa torstaina nähtiin saman tien Monacon katuradan vaarallisuus. Minardin Pierluigi Martini ajoi ensin uskomattoman hitaan ja teknisen vaurion vaivaaman kierrosajan 6.41.307 tauluun ja lähti sittemmin ajamaan kovempaa. Kierrosaika oli toki erittäin hidas, mutta normaali kierrosaika vaurioituneella autollakin olisi silti ollut monet kerrat ajettua kierrosaikaa nopeampi.

Martini osui nopean kierroksensa tai kierrosyrityksensä aikana seinään ja loukkaantui. Häneltä vääntyi polvi ja hänen viikonloppunsa oli ajettu. Minardilla ei ollut ketään järkevää kuljettajaa Martinin tilalle Monacoon ja siten Minardi oli jo välittömästi karsiutunut kaikkiaankin koska se ei voinut jatkaa ajamista. Ainoa mahdollinen ehdokas olisi ollut Mauro Baldi, mutta hän oli jo poistunut Monacosta. Minardilla ei luonnollisesti ollut myöskään vara-autoa käyttöön antaa 2 miljoonan dollarin budjetilla joten ajot oli ajettu.

Muutoin torstai oli vielä verraten rauhallinen päivä ja nopein oli Ayrton Senna vakuuttavasti ajalla 1.21.631 ja toiseksi itsensä ajoi uskomattomasti Alfa Romeon Riccardo Patrese ajalla 1.22.145 ja kolmanneksi itsensä ajoi Alain Prost ajalla 1.22.270 ja Nigel Mansell oli neljäs ajalla 1.22.560 ja viides oli Michele Alboreto ajalla 1.22.630 ja kuudes oli viime vuoden shokkikarsiutuja Eddie Cheever ajalla 1.22.755 ja seitsemäs oli Niki Lauda ajalla 1.22.897 ja Andrea de Cesaris oli Monacon radasta yleensäkin sinällään pitävänä henkilönä kahdeksas ajalla 1.22.992 ja Keke Rosberg oli yhdeksäs ajalla 1.23.099 ja kärkikymmenikön täydensi Stefan Johansson viime kilpailun suurimpana yllättäjänä ajalla 1.23.163.

11:sta sija meni Elio de Angelikselle ajalla 1.23.319, 12:sta sija meni Derek Warwickille ajalla 1.23.524, 13:sta sija Nelson Piquetille ajalla 1.23.548, 14:sta sija Gerhard Bergerille ajalla 1.24.293, 15:sta sija Patrick Tambaylle ajalla 1.24.473, 16:sta sija Thierry Boutsenille ajalla 1.24.510, 17:sta sija meni tiukassa alemman keskikastin tai häntäpään taistelussa Manfred Winkelhockille ajalla 1.26.102, 18:sta sija Stefan Bellofille ajalla 1.26.214, 19:sta sija Piercarlo Ghinzanille ajalla 1.26.230 ja toistaiseksi viimeinen mukaan pääsevä kuljettaja alustavasti oli kaikkien yllätykseksi vihdoin ja viimein koko kaudelle 1985 mukaan päässeen Tolemanin ainoan auton kuljettaja Teo Fabi joka oli ajanut viimeksi testiä talvikaudella 1984-1985 ja kilpailumielessä Nürburgringillä 1984 Euroopan Grand Prixissä.

Hän yksinkertaisesti oli vain tullut Monacoon suoraan hyvin kiireellä ja pikaisesti suoritetusta TG185-automallin testistä Ranskan Paul Ricardista oltuaan sitä ennen kotonaan Italiassa. Fabin aika oli sijaan 20 oikeuttava 1.26.243.

Kilpailusta oli Monacon sääntöjen mukaan karsiutunut jo varmasti Pierluigi Martini aiemmin kerrotusti kokonaan ajalla 6.41.307 ja sijalla 26. Hänen lisäkseen alustavasti karsiutumassa olivat Martin Brundle ajalla 1.26.499, Jacques Laffite ajalla 1.26.681, Francois Hesnault ajalla 1.27.505, Philippe Alliot ajalla 1.28.026 ja Jonathan Palmer ajalla 1.41.564 ja sijoilla 21, 22, 23, 24 ja 25.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Perjantai tunnetusti oli välipäivä Monacossa ja siten kaikkien katseet olivat lauantaissa ja Monacon ikiomassa Aika-ajonkarsinnassa. Tietenkin Pierluigi Martini ja Minardi oli ulkona kilpailusta sijalla 26 ja se jäi ilman aikaa. Siten Aika-ajonkarsinnan päätteeksi karsiutuisi enää vain viisi autoa kilpailusta. Paalupaikkataistelu käytiin Ayrton Sennan, Michele Alboreton, Nigel Mansellin ja Alain Prostin kanssa. Myös Niki Laudalla näytti olevan hetkensä, mutta hän joutui Sennan estelyiden kohteeksi ja se aiheutti Laudan raivokkaan suhtautumisen Sennaan. Laudan mielestä Senna ei nähtävästi aikonutkaan oppia radalla tavoille.

Alboretokin joutui Sennan estelyiden kohteeksi. Alboreton estelytilanteessa menettämä aika olisi melkein varmasti riittänyt pudottamaan Sennan toiseksi. Hetken näytti siltä, että Alboreto jopa löisi Sennaa tilanteen jälkeen. Alboreto oli jo tönäissyt Sennaa radallakin ärsyynnyttyään liikaa estelystä. Lopulta Alboreto raivokkaasti elehtien tyytyi vain fyysisesti tönäisemään rajusti brasilialaisnuorukaista. Molempia ajojen veteraaneja raivostutti myös median aloittama brasilialaisen puolustus.

Senna oli lähetetty Aika-ajonkarsinnan loppuminuuteilla Peter Warrin toimesta tarkoituksellisesti estämään potentiaalisesti häntä nopeampia kuljettajia ja tämä myös ärsytti monia kuljettajia. Senna ajoi estelykertojensa aikana käytetyillä kisarenkailla. Nelson Piquet oli vahvasti eri mieltä tapauksesta ja moitti niin Sennaa, mutta myös lehdistöä Sennan puolustamisesta tilanteessa. Keke Rosbergin mukaan höyryjä päästeltiin ja tuntui siltä, että veteraanikuljettajat eivät lopulta vain viitsineet enää ryhtyä suurempiin kahinoihin brasilialaisen kanssa.

Monen kriittisemmän katsojan mukaan Senna pääsi tilanteesta liian helpolla. Allekirjoittaneenkin mielestä mikäli Senna olisi estellyt tarkoituksella vaikkapa Jean-Pierre Jarierin tai Raul Boeselin kaltaista kuumakallea niin Senna olisi saanut turpaansa takuutyönä varsinkin jälkimmäisen toimesta. Lopulta Sennan toimista radalla ei tehty edes protestia mikä myös oli varsinainen ihme. Muutoin paalulla olisi voinut olla Mansell. Monacon radan pinta huolestutti myös ajajia koska se söi hyvin äkkiä niin aika-ajorenkaat kuin kisarenkaista myös D-seokset tai Pirellin Pehmeät renkaat.

Eddie Cheever kuului myös Aika-ajonkarsinnan huippuonnistujiin olemalla peräti neljäs. Cheever ei ollut vuoden 1984 shokkikarsiutujana tuolloin edes mukana. Cheever tuntui ottaneen omansa takaisin. Erittäin vakuuttava oli myös Thierry Boutsen olemalla kuudes. Aika-ajonkarsinnassa mahdollinen onnistuja olisi voinut olla Stefan Johansson, mutta hän kolaroi omalla nopealla kierroksellaan ja oli siten vasta 15:sta. Samoin pettymys Aika-ajonkarsinnassa oli Riccardo Patrese joka oli lopulta 12:sta upean torstain toisen sijan jälkeen. Keke Rosberg oli seitsemäs valitettuaan pieniä ongelmia autossa ja samalla myös Sennan estelyjen aiheuttamaa ruuhkautumista radalla joka tietenkin oli ilman estelyjäkin ongelma aina Monacossa.

Joka tapauksessa Sennan paalupaikka-aika oli 1.20.450, Mansell oli toinen ajalla 1.20.536, Alboreto kolmas ajalla 1.20.563, Cheever neljäs ajalla 1.20.729, Prost viides ajalla 1.20.885, Boutsen kuudes ajalla 1.21.302, Rosberg seitsemäs ajalla 1.20.320, Andrea de Cesaris kahdeksas uudistuneella ja melkein 30 kiloa keventyneellä Ligierin JS25-automallilla jolla oli ajettu niin de Cesariksen kuin Jacques Laffitenkin toimesta torstaina ajalla 1.20.347, Elio de Angelis yhdeksäs ajalla 1.21.465 ja kymmenes oli kärkikymmenikön viimeinen mies Derek Warwick ajalla 1.21.531.

Gerhard Berger oli 11:sta ajalla 1.21.665, Patrese 12:sta ajalla 1.21.813, Piquet 13:sta ajalla 1.21.817, Lauda 14:sta ajalla 1.21.907, Johansson 15:sta ajalla 1.22.635, Laffite 16:sta ajalla 1.22.888, Patrick Tambay 17:sta ajalla 1.22.912, Martin Brundle 18:sta ajalla 1.23.827 ja siten britti kuittasi viime vuoden Monacon poisjäännin ja loukkaantumisen typerän virheen vuoksi, Jonathan Palmer oli 19:sta reilusti torstailta aikaansa parantaneena ajalla 1.23.840 ja 20:een, Monacon kilpailun viimeisenä mukaan päässeenä miehenä, viimeiseen ruutuun edelleen kaiken jälkeen pääsi erittäin vähäisellä ajokokemuksella, aivan viimeisen Pirellin aika-ajorenkaan sarjalla ja viimeisellä hetkellä Teo Fabi ajalla 1.23.965.

Sijoilla 21, 22, 23, 24 ja 25 sijan 26 ja Pierluigi Martinin ajattomuutta huomioimatta lauantaina Aika-ajonkarsinnan jälkeen Monacosta 1985 olivat karsiutuneet ajoilla 1.24.071, 1.24.236, 1.24.763, 1.24.764 ja 1.25.068 Piercarlo Ghinzani, edellisvuoden näyttävin kuljettaja ja kilpailun kolmonen Stefan Bellof, Manfred Winkelhock, Philippe Alliot ja Francois Hesnault karmeana shokkituloksena koko ranskalaisen muutenkin toistaiseksi karmean alkukauden 1985 lopputuloksena.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tuttuun Monacon tapaan laitan tähän seuraavaksi kilpailusta lauantaina Aika-ajonkarsinnan myötä karsiutuneiden kuljettajien mietteitä ja tunnelmia ajoista:

Tyrrell ja Stefan Bellof: Ken Tyrrelillä oli erittäin korkeat toiveet nuoren ja lahjakkaan Stefan Bellofin ajosta Monacossa myös vuoden 1985 kilpailussa. Valitettavasti renkaiden liiallinen kuluminen niin aika-ajorenkaiden kuin D-seosten kohdalla tuhosivat kaikkinensa hänen mahdollisuutensa päästä kilpailuun. Bellof toki yritti kaikkensa, mutta C-seosta kovemmilla seoksilla ei ollut mitään järkeä ajaa koska ajat vain tippuivat kauemmaksi ja kauemmaksi muista rengastyypeistä.

Bellofia ei kuitenkaan voinut yrityksen puutteesta syyttää hänen yrittäessään tiputtaa Osellan Piercarlo Ghinzania karsintaviivan ulkopuolelle.

Lisäksi myös ruuhkautuminen radalla ja kaikkiaankin melko kovatasoinen häntäpään taistelu muutenkin Monacon viikonloppuna 1985 johtivat lopulta Bellofin karsiutumiseen Monacosta. Ehkä pahin yllätys Bellofille oli Jonathan Palmerin Zakspeedin aiheuttama niin selvä parannus.

Valitettavasti turbomoottoreiden kehitys ei tukenut Bellofin tai oikein edes Martin Brundlenkaan ajoja Monacossa. Brundlekin pääsi vain viimeisellä aika-ajorenkaan sarjallaan ja viimeisellä mahdollisella hetkellä mukaan kilpailuun oltuaan ennen ratkaisevaa kierrostaan sijalla 21.

Toisaalta 16:sta sija vuoden 1984 tapaan olisi ollut niin Brundlen kuin myös Bellofin maksimisuoritus ja sijat 17-20 korkeintaan olivat arkipäivää. Vuoden 1984 tapaan Bellofin mahdollinen huono onni olisi voinut aiheuttaa karsiutumisen silloinkin.

Lisäksi Monacon kilpailun ihmeen tuolloin varmisti myös osin sadekeli sillä kuivan kelin kilpailussa ei olisi ollut kovinkaan monipuolinen kilpailu odotettavissa silloin ollut alustavasti vaan lähinnä viimeisen sijan tai viimeisten sijojen ajelua. Silloin Bellof ei hyvän onnen myötä karsiutunut, mutta nyt karsiutui. Harmittava karsiutuminen. Kerta kaikkiaan.

Brabham ja Francois Hesnault: Umpisurkean torstain jälkeen jostakin ihmeellisestä syystä Hesnault joutui jäämään Monacoon kun muu tallin henkilöstö lähti Nelson Piquetin kanssa enimmäkseen Paul Ricardiin äkkilähdöllä heti torstai-iltana, ajoivat siellä koko perjantain Monacon välipäivän aikana ja tulivat myöhään perjantain ja lauantain välisenä yönä takaisin Monacoon Aika-ajonkarsintaa varten.

Hesnault olisi tarvinnut testiä ehdottomasti. Toisaalta ranskalaiselta oli viety jo testikaudella paljon testiaikaa Piquetin eduksi. Ja myös erikoisesti muutenkin syrjitty. Hesnaultin viikonloppu oli kaikkiaan hyvin kamala. Lähes aina hän oli sessioiden viimeinen tai muutoin pääsemässä kilpailuun vain juuri ja juuri.

Torstaina hän oli vähän lähempänä päästä kilpailuun, mutta Aika-ajonkarsinnan aikaan Bernie Ecclestonen sihahdus hänelle tarkoitti hyvin selvää asiaa:

Huonoista yrityksistä huolimatta hänenkin odotettiin silti pääsevän Monacoon edes viimeiseen ruutuun. Muutoin hänen aikansa tallissa alkaisi olla hyvin täynnä. Hesnault vaikutti ajavan hyvin, mutta kuten aiemminkin on todettu niin Ratojen Sininen Ritari vuonna 1984 ei muuttunut Ratojen Valkoiseksi Ritariksi vuoden 1985 aikana eikä ollut sitä Monacossa. Melkein mitenkään.

Hesnault ei yksinkertaisesti ollut Aika-ajonkarsinnan miehiä ja kun vielä loppuhetken estelytkin Ayrton Sennan toimesta laskettiin mukaan niin nöyryytys oli täydellinen. Toki Sennan estelyt rajoittivat hänenkin aikansa saamista, mutta mitään muuta hän ei anteeksi esityksestään saanut.

Korkeintaan sijaan 20 ja aikaan 1.23.900 näytti viimeisen aikakierroksen aika riittävän, mutta lopulta aika oli vain 1.25.068. Jos hän olisi ajanut vaikka ajan 1.24.000 niin sekään ei olisi ollut yhtä murheellista katsottavaa, mutta niin hän ei tehnyt. Hesnault oli karsiutunut Monacosta ensimmäisenä Brabhamilla sitten vuoden 1981 ja Meksikon Hector Rebaquen.

Siinä missä Rebaque sai teknisen vikansa aiheuttaman karsiutumisensa johdosta oikeastaan täysin ansaitsematonta paskapuhetta ja kritiikkiä niskaansa lajin mediapuolen toimesta ja varsinkin Bernie Ecclestonen osalta niin Hesnaultin Aika-ajonkarsinnan esitys Monacossa 1985 oli kaikkiaan karmaiseva. Ecclestonen pinna paloi kokonaan ja haukkumista riitti. Oikeastaan melkein ansaitustikin kun kaikkea miettii.

RAM: Molemmat tallin kuljettajat Manfred Winkelhock ja Philippe Alliot karsiutuivat Monacosta. Viikonloppu oli karmea RAM:lle. Loppumattoman tuntuisia vikoja molemmilla kuljettajilla niin moottorissa kuin vaihdelaatikossakin ja lopulta ajettiin ensin vain sijoista 19-20 ja sitten vain toinen kaksikosta Winkelhock-Alliot ajaisi Monacossa vuonna 1985 jos ajaisi.

Zakspeedin Jonathan Palmer aiheutti shokin tallille niin suurella parannuksellaan kuten myös Tolemanin Teo Fabikin.

Ja ikään kuin nämäkään eivät olisi olleet tarpeeksi pahoja niin molemmat kuljettajat vielä kolaroivat Aika-ajonkarsinnan aikana mikä lopullisesti romutti tallin haaveet ajamisesta Monacossa. RAM-talli ei ole koskaan ajanut Monacossa missään sen historian olomuodossa ennen vuotta 1985 eikä myöskään ajanut nytkään.

Ainoana pienenä ilonaiheena RAM 03:n vauhti sentään melko varmasti tuntui riittävän Monacon viimeisiin ruutuihin. Ja ainakin edeltäviin automalleihin nähden tallin omalla mittapuulla RAM 03 on parasta laatua.

Osella: Piercarlo Ghinzani sai vihdoin ja viimein ajaa Osellan FA1G:lläkin Monacossa, mutta automalli oli järkyttäviä teknisiä ongelmia täynnä. Entinen FA1F jäi edelleen vara-autona käyttöön Monacoon mikäli Ghinzani olisi kilpailuun päässyt. Aika-ajonkarsinnassa Ghinzani teki parhaan kierroksensa ongelmien takia melko varhain ja oli hyvin pitkään 20:s ja pääsemässä mukaan kilpailuun.

Aivan session alussa Ghinzani oli myös 19:sta kunnes Jonathan Palmer paransi huomattavan paljon omaa torstain aikaansa ja tiputti Ghinzanin sijalle 20 ja sillähän piti päästä kilpailuun. Etenkin kun RAM:n miehet Manfred Winkelhock ja Philippe Alliot kolaroivat parhailla kierroksillaan ja Brabhamin Francois Hesnault tuntui menettäneen kokonaan ajohalunsa ja vauhtinsa Monacossa. Edes ranskalaisen omasta viimeisen kierroksen yrityksestäkin huolimatta.

Lopulta Ghinzani menetti harmittavasti paikkansa Monacossa Martin Brundlen viime hetken huippukierroksen myötä kun Stefan Bellof ei samasta tallista ensin sitä kyennyt tekemään edes järkyttävästä yrityksestään ajaa C-seoksilla Aika-ajonkarsinnassa sillä niillä renkailla Tyrrellin auto oli vain entisestään Osellan ongelmallista turboautokin hitaampi.

Ghinzania ja tallipäällikkö Enzo Osellaa harmitti se, että tallin auto ei vuosien 1980-1983 välisen yrittämisen jälkeen päässyt toista kertaa peräkkäin mukaan vuoden 1984 tapaan vaan karsiutui. Kuitenkin taistellen mikä oli aina hyvä merkki.:alppu:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan tähän sitten molempien päivien sessioiden ajat:

Kuljettaja Talli Torstai Lauantai
1 Niki Lauda McLaren-TAG 1:22.897 1:21.907
2 Alain Prost McLaren-TAG 1:22.270 1:20.885
3 Martin Brundle Tyrrell-Cosworth 1:26.499 1:23.827
4 Stefan Bellof Tyrrell-Cosworth 1:26.214 1:24.236 Karsiutui
5 Nigel Mansell Williams-Honda 1:22.560 1:20.536
6 Keke Rosberg Williams-Honda 1.23.099 1:21.320
7 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:23.548 1:21.817
8 Francois Hesnault Brabham-BMW 1.27.505 1:25.068 Karsiutui
9 Manfred Winkelhock RAM-Hart 1:26.102 1.24.763 Karsiutui
10 Philippe Alliot RAM-Hart 1:28.026 1:24.764 Karsiutui
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:23.319 1:21.465
12 Ayrton Senna Lotus-Renault 1:21.631 1:20.450
15 Patrick Tambay Renault 1.24.473 1.22.912
16 Derek Warwick Renault 1:23.524 1:21.531
17 Gerhard Berger Arrows-BMW 1:24:293 1.21.665
18 Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.24.510 1.21.302
19 Teo Fabi Toleman-Hart 1.26.243 1.23.965
22 Riccardo Patrese Alfa Romeo 1.22.145 1.21.813
23 Eddie Cheever Alfa Romeo 1.22.755 1.20.729
24 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1.26.230 1.24.071 Karsiutui
25 Andrea de Cesaris Ligier-Renault 1.22.992 1.21.347
26 Jacques Laffite Ligier-Renault 1.26.681 1.22.888
27 Michele Alboreto Ferrari 1.22.630 1.22.563
28 Stefan Johansson Ferrari 1.23.163 1.22.635
29 Pierluigi Martini Minardi-Motori Moderni 6.41.307 Ei aikaa Karsiutui
30 Jonathan Palmer Zakspeed 1.41.564 1.23.840
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan sitten vielä lähtöruudukko kilpailuun:

Lähtöruudukko

Senna Mansell
Lotus 97T Williams FW10
1.20.450 (148,206 km/h) 1.20.536

Alboreto Cheever
Ferrari 156/85 Alfa Romeo 185T
1.20.563 1.20.729

Prost Boutsen
McLaren MP4/2B Arrows A8
1.20.885 1.21.302

Rosberg de Cesaris
Williams FW10 Ligier JS25
1.21.320 1.21.347

de Angelis Warwick
Lotus 97T Renault RE60
1.21.465 1.21.531

Berger Patrese
Arrows A8 Alfa Romeo 185T
1.21.665 1.21.813

Piquet Lauda
Brabham BT54 McLaren MP4/2B
1.21.817 1.21.907

Johansson Laffite
Ferrari 156/85 Ligier JS25
1.22.635 1.22.888

Tambay Brundle
Renault RE60 Tyrrell 012
1.22.912 1.23.827

Palmer Fabi
Zakspeed 841 Toleman TG185
1.23.840 1.23.965

Karsiutuneet:

Piercarlo Ghinzani
Osella FA1G
1.24.071

Stefan Bellof
Tyrrell 012
1.24.236

Manfred Winkelhock
RAM 03
1.24.763

Philippe Alliot
RAM 03
1.24.764

Francois Hesnault
Brabham BT54
1.25.068

Pierluigi Martini
Minardi M185
6.41.307
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Monacon rengaspuolen tilanne näytti hyvin vaikealta ja mielenkiintoiselta. Goodyearin puolelta kilpailussa oli alun perin käytössä viikonloppuna vain neljä eri seosta eli A, B, C ja D-seoksia. AA-seokset oli jätetty pois Monacosta liian kovina renkaina kotiin Akroniin.

Pirelli vuorostaan toi kaikkia seoslaatuja kisaan selviytyneille kuljettajilleen sillä kaikki oli uudistetuille renkaille uutta. Ongelmana Goodyearin miehille oli se, että kaikki kilpailuun mukaan päässeet kuljettajat olivat käyttäneet kaikki D-seoksensa jo Aika-ajonkarsinnassa lauantaina.

Sunnuntaiksi Goodyearilla oli sittemmin Suomen TV2:n koostelähetyksenkin selostaneiden Matti Kyllösen ja Juha Jussi Varjosaaren mukaan vain kolmea seoslaatua eli A:ta, B:tä ja C:tä. Monta mielenkiintoista rengasasiaa jäi valitettavasti Ayrton Sennan Lotuksen turbomoottorin aiheuttaman melun alle joka kuului monta kertaakin televisiolähetyksestä.:cool:

Muutenkin keskustelut suomalaiskaksikon osalta tv-lähetyksen osalta käytiin pahimmillaan huutamalla sillä melun alta ei juuri mitään kuulunut vaikkakin ajoittain Suomeen keskustelut Monacosta ainakin koosteen osalta kuuluivat varsin hyvin. Kyllönen tosiaan lähti formulalähetyksiin mukaan pitkälti TV2:n Markku Vainikkan pyynnöistä ja koska edellinen TV2:n formulaselostaja ja aiempi pääasiallisesti radion formulakisojen selostaja Matti Lammi oli vähentänyt työtehtäviään Yleisradiossa.

Muutama kuljettaja käytti mielenkiintoisesti myös sekarengastusta kilpailussa ja Monacossa nähtiin vuonna 1985 jonkun verran oikeitakin varikkokäyntejä koska rengaskulutus oli kovempaa sinä vuonna moneen muuhun aiempaan Monacon kilpailuun verrattuna. Vaikka toki kuljettajat itse luottivat siihen alustavasti monen muun Monacon kisan tapaan siihen, että pysähdyksiä ei välttämättä tulisi lainkaan tai sitten C-seoksilla lähteneet kuljettajat Goodyearin puolelta joutuisivat käymään varikolla aivan kisan loppupuolella. Pirellin miehet toki olivat kysymysmerkkejä kaikin puolin.

Tässä kuitenkin kilpailun mukaan päässeiden kuljettajien rengastaktiikat kisaan:

McLaren: Molemmat kuljettajat lähtivät A-seoksilla kilpailuun eivätkä aikoneet käydä varikolla kilpailussa.

Tyrrell ja Martin Brundle: Brundle lähti kilpailuun B-seoksilla ja hän yritti olla käymättä varikolla jos mahdollista, mutta rengaskulutuksen suuruuden takia oli käymässä varikolla mikäli tarvetta oli.

Wiliams: Talli lähti mielenkiintoisella taktisella uhkapelillä sunnuntain kilpailuun. Sen molemmat kuljettajat ottivat sekarengastuksen käyttöönsä ja kuvio oli täsmälleen sama. Sekarengastuksen kuviot laitan vuoden 1984 Kausikerronnan tapaan alkaen vasemmasta eturenkaasta päättyen aina oikeaan takarenkaaseen silloin kun sekarengastusta kaudella esiintyi.

Ennen lopullista rengasvalintaansa Monte Carlon ja Ruhtinaskunnan katuradalle Keke Rosberg oli kokeillut sekarengastuksen kuviota B, B, A ja B, mutta lopulta päättyi sekarengastuksen kuvioon B, B, C ja B. Se oli sama kuvio kuin myös Nigel Mansellilla. Mansellin sekarengastuksen kuvio oli siis B, B, C ja B.

Rosberg perusteli valintaansa pitkälti liiallisesta kovuudesta ja pidottomuudesta johtuen. Lisäksi sekarengastuksen käyttö tallilta oli vastaus koventuneeseen rengaskulutukseen ja se uskoi viimeistään sillä pystyvänsä välttämään varikkokäynnit. Koko rengaskulutus johtui pitkälti radan Tunnelin jälkeiseltä osuudelta aina Tabaciin asti tehdystä asvalttipinnoitteen uusimisesta.

Brabham ja Nelson Piquet: Piquet lähti kilpailuun Pirellin Keskikovalla renkaalla ja toivoi olevansa käymättä varikolla.

Lotus: Kuljettajista Elio de Angelis lähti kilpailuun A-seoksilla ja aikoi olla käymättä varikolla kuten myös C-seoksilla kilpailuun lähtenyt ja uransa kolmatta paalupaikkaa juhlinut Ayrton Senna.

Renault: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun A-seoksilla ja aikoivat olla käymättä varikolla.

Arrows: Kuljettajista Gerhard Berger lähti kilpailuun A-seoksilla ja aikoi olla käymättä varikolla, mutta Thierry Boutsen lähti B-seoksilla ja aikoi lähtökohtaisesti olla käymättä varikolla ja aikoi pysähtyä vain mikäli tarvetta oli.

Toleman ja Teo Fabi: Fabi otti pitkästä aikaa mukaan tulleena Alex Hawkridgen rohkaisusta kilpailuun Pirellin Pehmeät renkaat sillä ne olivat hänen viimeinen sarjansa muutenkin kisaan ja hänellä ei ollut mitään hävittävää päätöksessään.

Alfa Romeo: Molemmat kuljettajat ottivat B-seokset mukaan kilpailuun ja molemmat aikoivat olla käymättä varikolla.

Ligier: Kuljettajista Andrea de Cesaris otti Pirellin Kovat renkaat kilpailuun ja Jacques Laffite Pirellin Enduro-renkaat mukaan kilpailuun. Molemmat aikoivat olla käymättä varikolla.

Ferrari: Kuljettajista Michele Alboreto teki erittäin mielenkiintoisen päätöksen lähteä kilpailuun sekarengastuksella. Hänen sekarengastuksen kuvionsa oli B, B, C ja B. Ja se oli sama kuin Nigel Mansellilla ja Keke Rosbergilla. Alboreto yritti olla pysähtymättä kilpailussa. Stefan Johansson lähti kilpailuun B-seoksilla. Ruotsalainen aikoi olla käymättä varikolla kilpailussa.

Zakspeed: Jonathan Palmer lähti kilpailuun B-seoksilla ja yritti olla käymättä varikolla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Monaco 19.5.1985

Monacon katurata tarjosi mielenkiintoisen kilpailun vuonna 1985. Vaikka kilpailuun oli ennustettu sadetta niin sää lopulta oli kaikkien onneksi pilvinen ja jopa aurinkoinen. Imolan 100 000 katsojaa vaihtui Monacon jopa 150 000 katsojaan. Klo 19 aiemman iltapäivän Urheilukakkosen 20 minuuttia ennen starttia nähdyn haastattelun lisäksi TV2 näytti koosteen 25 minuutin mittaisena Matti Kyllösen ja Juha Jussi Varjosaaren selostamana. Monacon kisa käynnistyi heti kun vain Medical Car Mainosauton ja Renault R4F4-huoltokuormurin kanssa oli ruudukon takana.

Renault R5 Turbon eli Medical Carin ratin takana toimi itse Jean-Pierre Jarier ja Course Carina toiminut ruudukon kolmas Ferrari eli Ferrari Testarossa oli Carlos Reutemannin ajamana valmiina Monacon radan ulosmenorampilla lähtemään kisaan mukaan. Reutemann oli ihmetellyt ennen kisaa ACM:n ratavirkailijoiden päätöstä erikoisesta Course Carin matkaan lähettämispaikasta, mutta oli lopulta päättänyt ajaa vaikka sitten sieltä käsin kisaan turvallisuutta valvomaan kuten tehtävä edellytti. Ayrton Senna sai parhaan lähdön heti kuuluisan Monacon Noppavalon vaihduttua punaisesta vihreäksi ja Keke Rosberg sai myös huippulähdön.

Nigel Mansell ja Michele Alboreto jäivät hieman pussiin ja pianhan ne ensimmäiset mällit Kyllösen sanoin oli nähty Gerhard Bergerin ja Patrick Tambayn kolaroitua Stefan Johanssonin kanssa. Tambayn ja Bergerin kisa päättyi ja onneksi tällä kertaa Tambay ei loukkaantunut toisin kuin edellisenä vuonna 1984. Alain Prost ja Eddie Cheever taistelivat myös paikoistaan, mutta pitivät ne.

Johansson ajoi autonsa varikolle heti hitaan ensimmäisen kierroksen ja kierrosajan 2.31.095 jälkeen. Reutemann lähti myös radalle erikoiselta lähtöpaikaltaan ja oli ajaa Johanssonin Course Carillaan välillä kiinnikin ruotsalaisen kolarista johtuneen hitauden vuoksi. Lopulta Reutemannin ajo päättyi varikolle omalle paikalleen kuten myös Johanssoninkin. Hänen autoaan korjailtiin aina kierrokseen 4 saakka, mutta Johansson keskeytti varikolle tilanteen toivottomuuden takia. Toisen kierroksen alussa Alboreto ohitti Mansellin Ste. Devoitessa ja pian myös Prost ja Cheever menivät hänestä ohi. Senna ajoi johdossa.

Cheever valitettavasti alkoi tippua sähkövaurion takia ja pian Elio de Angelis, Rosberg ja Mansell ohittivat hänet ja kierroksella 9 hänen päivänsä oli ohi kun hän keskeytti varikolle. Kärjen lisäksi oli olemassa kaksi muuta ajoryhmää jotka muodostuivat seiskapaikan taistelusta Thierry Boutsenin, Andrea de Cesariksen ja Derek Warwickin kesken ja lisäksi Riccardo Patresen muodostama toinen ajoryhmä jossa hän taisteli Niki Laudan, Nelson Piquetin, Jacques Laffiten ja Teo Fabin kanssa sijasta 10.

Sennan johto kesti vain kierrokselle 14 saakka kun moottori hajosi häneltä. Lisäksi hänen C-seoksensa oli lähes tulkoon lopussa sillä ne olivat rajusti kuluneet ja melkoisen pian brasilialaisen olisi ollut pakko pysähtyä renkaanvaihtoon. Tämä rengasshow häneltä negatiivisessa mielessä ei tulisi olemaan ainoa laatuaan tulevina vuosina ja puhumattakaan sitten vuodesta 1985. Senna keskeytti varikolle.

Lisäksi Sennan kyvyttömyys reagoida varoituksiin mahdollisesta moottoririkosta kilpailussa Warm-Upin liiallisen revittämisen jälkeen kaikuivat kuuroille korville ja erikoista oli myös Sennan haluttomuus vaihtaa moottoria kilpailuun.

Kun Senna keskeytti niin Alboreto siirtyi noin viiden sekunnin johtoon Prostiin nähden ja kilpailu näytti jäävän hänen käsiinsä. Parin kierroksen kuluttua hän menettäisi johtonsa joskin ei ainakaan täysin ilman omaa syytään. Lauda oli ärsyyntynyt Patresen riskialttiiseen ajotapaan ja oli päässyt hänestä vain vaivoin ohi ja vaikka estelyt sinällään olivat oikein niin Monacossa ne olivat vaarallisia, mutta toisaalta taas ei Patrese mikään Formula Ford-kuljettaja ollut vaikka James Hunt niin mielellään häntä kutsuikin sillä tavalla.:thumbdown

Kuitenkin hänen ajonsa ärsytti Piquetin ja kierroksen 16 alussa Piquet yritti Patresesta ohi Ste. Devoitessa tuhoisin ja liekehtivin seurauksin. Piquetin ja Patresen kilpailu päättyi kolariin jonka seurauksena oli lähteä mukaan Laffite, Lauda ja Fabikin. Laffite liukastui öljyyn ja romuun, mutta pääsi jatkamaan, Fabi vuorostaan pysäytti auton ja pääsi erikseen jatkamaan keskeyttäen kuitenkin vain hetkeä myöhemmin ilmeisesti ylikierroksille täyspysäytyksen takia ylikuumentuneen turbon pettäessä ja Lauda vuorostaan pysäytti ja osui seinään.

Laudan auto ei ollut oikeasti vahingoittunut juuri lainkaan ja hän oli väärinkäsityksen johdosta sammuttanut autonsa ja poistunut autosta. Tajuttuaan virheensä takaisin ei saanut palata ja näin vältettävissä olleen kolarin suorana seurauksena ja sivuseurauksena oli kaikkiaan 4 kuljettajaa keskeyttänyt kilpailun kierroksen 17 alkaessa. Tämän jälkeen kukaan ei enää keskeyttänyt Monacon kilpailussa. Kisa itse tarjosi vielä mielenkiintoa jäljellä olleiden 11 kuljettajan osalta.

Alboreto oli joutunut tämän kolariepisodin uhriksi väistettyään rikkoutuneiden autoja, öljyjä ja romuja ja siten Prost oli päässyt kärkeen. Ero ei Prostiin ollut kuin viitisen sekuntia ja sen Alboreto ajoi kiinni. Kierroksella 24 Alboreto ohitti Prostin näyttävästi ensimmäisessä mutkassa ja näytti menevän menojaan. Kierroksella 27 Martin Brundlen kilpailu siirtyi yllättäen varikolle.

Hänen jarruissa ei ollut jarrunesteitä ja korjauskäynnin yhteydessä Tyrrell suoritti kieltämättä erikoisen korjailun ja jarrunesteiden lisäilyn josta ei kuitenkaan ihme kyllä kukaan tehnyt protestia eikä myöskään tekninen lautakunta kilpailun jälkeen hylännyt Brundlea. Se kaikki kesti 4 kierrosta ja pilasi Brundlen kilpailun.

Brundle otti A-seokset maaliin ajamista varten. Kierroksella 30 Rosberg joutui myös yllättäen tulemaan varikolle sillä yksi renkaista oli kärsinyt rengasrikon ja vasen takarengas oli liian pehmeänä kulunut loppuun ja aiheutti auton heittelehdintää. Rosberg halusi saada tiimiradiossa annettujen ohjeiden mukaan A-seokset joka puolelle autoa maaliin pääsyä varten, mutta onnettomuudekseen hän sai vain pelkkiä C-seoksia joka puolelle.

Rosbergin pysähdys kesti 10 sekuntia mikä oli yhden renkaan rengasrikon huomioiden loistava pysähdys. Alboreton johto ei ollut koskaan 5 sekuntia enempää ja se suli kuin lumi auringossa kierroksella 32 uima-altaan mutkien jälkeen jolloin Prost meni hänestä ohi. Hänen renkaansa ja etenkin vasen takarengas liian pehmeänä C-seoksena oli lopussa.

Rosbergista poiketen Alboreto halusi kierroksella 33 suoritetun varikkokäynnin jälkeen jatkaa sekarengastuksella joka meni kuviolla B, B, A ja B. Tiimiradion ohjeet Ferrarin varikkomiehistö tiesi oikein ja 15 sekunnin pysähdys oli yllättävyyteen nähden hyvä, mutta silti huonompi kuin Williamsilla. Alboreto oli neljäntenä kilpailussa pysähdyksensä jälkeen.

Kierroksella 39 Thierry Boutsen kävi varikolla ja hänen pysähdyksensä kesti 10,5 sekuntia. Hän sai vahingossa pyytämiensä B-seoksien sijaan C-seokset ja ne kuluivat liikaa. Jonathan Palmer meni varikolle kierroksella 40 ja teknisen vian korjaukseen ja renkaanvaihtoon kului 4 kierrosta. Palmer sai A-seokset maaliin ajamista varten.

Kaiken tämän jälkeen Prost oli johdossa, de Angelis toisena, de Cesaris kolmantena ja Alboreto neljäntenä. Viidentenä tuli Derek Warwick ja kuudentena C-seoksistaan ja jarrujen vaurioitumisesta kärsinyt Rosberg, seitsemäntenä renkaiden kulumisesta ja myös jarruvauriosta kärsinyt Mansell ja kahdeksantena Laffite.

Alboreto ajoi kisan nopeimman kierroksen pudottuaan ensin hetkeksi Warwickin taakse ja ohitettuaan tämän hän ohitti de Cesariksen Mirabeaussa ja ohitti kierroksella 61 de Angeliksen ja oli jo toisena. Kierroksella 53 Rosberg kiroili karkeasti tiimiradioon vääristä renkaista ja kävi varikolla samalla kierroksella. Pysähdys kesti 11 sekuntia ja siten Rosberg ajoi haluamillaan A-seoksilla maaliin asti.

Kierroksella 59 Boutsen kävi myös varikolla ja sai haluamansa B-seokset maaliin ajamista varten 11,5 sekunnin pysähdyksen jälkeen. Alboreto olisi voinut voittaa Prostin, mutta tämä oli vain liian kaukana ja de Angeliksen jarrut vaurioituivat renkaiden ohella.

Taivas tummui uhkaavasti ja viimeisten 5 kierroksen aikana alkoi tihkusataa vettä ohuesti ja aivan viimeisellä kierroksella myös selkeästikin, mutta sen verran myöhään tullut sade ei vaikuttanut kisan lopputuloksiin eikä saanut edes viime hetken paniikkirenkaanvaihtoja sadekelin renkaisiin. Mikäli kilpailu olisi vaikka viivästynyt lähtökolarien seurauksena tai se olisi liputettu poikki kierroksen 16 joukkokolarin takia ja ajettu yhteisaikakilpailuna niin tilanne olisi voinut olla täysin toinen.

Prostin autoon tuli pakoputkivaurio joka pahentuessaan poltti turboa puhki ja pakokaasun mukana alkoi tippua auton öljyjä. Alboreto sai täten valtavasti kiinni Prostia, mutta tekninen vauriokin tuli liian myöhään kilpailussa Alboreton mahdollista voittoa varten.

Alain Prost siis voitti, Michele Alboreto oli toinen, Elio de Angelis jatkoi MM-johdossa kolmannella tilallaan, Andrea de Cesaris oli hienosti 4:s, Derek Warwick oli 5:s, Jacques Laffite oli 6:s ohitettuaan Nigel Mansellin 2 kierrosta ennen maalia ja pidettyään eron sitkeästi maaliin asti Mansellin sateesta liukkaan linjankin ohitusyrityksistä huolimatta, Mansell oli 7:s, Keke Rosberg oli 8:s ja ensimmäistä kertaa suomalainen näki ruutulipun sitten Dallasin voittonsa vuonna 1984, Thierry Boutsen oli 9:s, Jonathan Palmer oli 10:s ja Martin Brundle oli 11:sta ja viimeinen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan seuraavaksi vielä Monacoon selvinneiden kuljettajien ja tallien mietteitä kilpailusta:

McLaren: Jatkuvat pienet ongelmat ja radan ruuhkat aiheuttivat vaivaa niin Alain Prostille kuin myös Niki Laudalle. Lauda oli piruuntunut Ayrton Sennalle Aika-ajonkarsinnan jälkeen pahoin. Sittemmin rauhoittui. Prost nousi tavalleen uskollisena pikkuhiljaa johtoon ja lopulta voitti kilpailun vaikka kenties etenkin 1960-luvun mallin 100 kierroksen Monacon kilpailussa Prost olisi joutunut keskeyttämään.

Etenkin kun hänellä oli öljyvuoto autossa. Lisäksi turbosta oli tukkeutunut koko hukkaportti. Ja vettäkin satoi joskin siitä olisi voinut selvitä saderenkaat autoon vaihtamalla. Lauda taas oli jo kierroksella 12 kasipaikalla ja olisi ajanut paremminkin, mutta harmillisen väärinkäsityksen takia sammutti autonsa ja keskeytti vaikka mitään ei varsinaisesti ollut vialla autossa.:(

Martin Brundle ja Tyrrell: Kun Stefan Bellof joutui karsiutumaan Monacosta niin kaikki toiveet osuivat Ken Tyrrellin tallissa Martin Brundleen. Brundlen kilpailu niin huonolta lähtöpaikasta ja kuivassa kelissä myötäili Bellofin vuoden 1984 todennäköisintä suoritusta mikäli silloinkin olisi ajettu vain kuivassa kelissä. Toisaalta Brundle pääsi mukaan vain aivan viime hetkellä kilpailuun yleensäkin. Tyrrellin suorituskyky oli Monacossa olematon jo turbojen kehityksestäkin johtuen.

Vuonna 1985 turbomoottorit olivat vihdoin ja viimein täysin toimivia myös Monacossakin joten minkäänlaisesta pisteunelmasta oli turha haaveilla. Kierroksesta 18 eteenpäin hän oli jo selkeällä kasipaikalla ja yhteen pisteeseen vauhti riitti, mutta Monacossa ei kuitenkaan pystynyt ohittamaan. Erittäin kyseenalainen jarrunesteiden täyttö ja jarrujen korjailu ei kuitenkaan lopulta aiheuttanut hylkäystä eikä protestia.

Tuomaristo pisti kuitenkin tapauksen merkille ja edellisen vuoden sympatiat vaihtuivat happamiin mulkaisuihin. Lopulta Brundle oli erittäin harmittavasti viimeinen. Montrealissa Brundle saa näillä näkymin tallikaverikseen Tyrrellin virallisen hire-in-kuljettajan Mike Thackwellin joka testaa muutoin Williamsia.

Williams: Mielenkiintoinen rengastaktiikka sekarengastuksen suhteen ja jarruvauriot tuottivat Monacossa painajaisen niin Keke Rosbergille kuin myös Nigel Manselille. Mansell tosin oli erittäin lähellä ottaa paalupaikan Monacossa. Mansell piti ongelmistaan ja varikolla käymättömyyden johdosta itsensä huonoimmillaankin kuudentena aina pari kierrosta ennen maalia olleeseen aikajaksoon saakka kilpailussa. Pidemmässä Monacon kilpailussa niin hän kuin Rosberg olisivat keskeyttäneet ja Mansell käynyt ainakin renkaanvaihdossa. Seiskapaikka oli Mansellin palkkio Monacosta.

Rosberg vuorostaan oli melko säännöllisesti kilpailussa viidentenä ja kierrosten 15-30 välisen ajan suomalaisen sektoriajat puhuivat huomattavasti paremmistakin sijoista. Sitten tuli varikkokäynti jonka päätteeksi mies sai väärät renkaat autoonsa ja sen jälkeen tuli vielä toinen varikkokäynti seiskapaikalta minkä jälkeen hän sai ajaa oikeilla renkailla maaliin kasipaikalla.

Kahdeksas sija ei ehkä monien mielestä kummoinen ole, mutta viimeksi Keke oli ruutulipulla vuoden 1984 Dallasissa voittajana ja ennen kaikkea FW10 sai arvokasta rata-aikaa selvittääkseen Hondan turbomoottorin ja auton rungon ongelmia.

Brabham ja Nelson Piquet: Piquetille Aika-ajonkarsinta ja koko viikonloppu oli Monacossa painajaista. Piquet tosin menestyi silti edes paremmin kuin Francois Hesnault vaikkakin viimeisen sijan vaara oli Piquetillekin arkea ennen lopullista hyvää aikaa taulussa. Piquet sai myös ajaa myöhäistestiäkin perjantaina Paul Ricardissa Monacon välipäivänä.

Piquet ajoi melko huonosti keskikastin paikkeilla kunnes nousi sijalle 11 vain joutuakseen Riccardo Patresen kanssa kolariin ja keskeytykseen. Kaikkiaan Brabhamin tilanne on aivan yhtä huono kuin vuonna 1984 ja Hesnault on otteillaan ansainnut olla monta kertaa kritisoidumpi kuljettaja kuin esimerkiksi vuonna 1984 Teo Fabi tai Monacon aikoihin ansaitsematonta kritiikkiä saanut Corrado Fabi.

Lotus: Aika-ajonkarsinnan kohumies Ayrton Senna suorittaa jälleen formuloiden ihmepojan tekoja. Galvao Buenon ja Reginaldo Lemen suosikkipoika otti Globo TV:n selostajien kunniaksi kolmannen uransa paalupaikan. Vaikka Senna suoritti myös sarjan nöyryyttäviä toisten ja mahdollisesti itseään parempien kuljettajien estelyjä ja oli saada turpiin Michele Alboretolta joka tyytyi lopulta vain tönäisemään pahasti brasilialaisnuorukaista. Elio de Angelis oli yhdeksäs.

Senna tuhosi kilpailunsa moottoririkkoon ja jossain määrin hänen rengaskulutuksensa Monacossa oli hyvin järkyttävää mikä olisi johtanut ennenaikaiseen varikkostoppiin tai stoppeihin mikäli hän ei olisi osannut hillitä vauhtiaan. Elio vuorostaan sai hyvän lähdön ja oli neljäs jo kierroksella 7 ja pian tämän jälkeen kolmantena. Sitten toisena ja lopulta taas kolmantena jarruvaurion tultua autoon. Lopulta oli kolmas ja jatkaa MM-kärjessä.

Renault: Painonpudotusohjelma Renault RE60:llä on onnistunut hieman vähentämään kroonista aliohjausta kevyillä tankeilla, mutta pois lukien täyden tankin ajelua radalla ei automallista ole oikeastaan mihinkään. Patrick Tambay oli toista vuotta peräkkäin lähtökolarissa onneksi loukkaantumatta.

Derek Warwick ajoi hyvän kisan ja Monacon radiokoostetta selostanut Höyrykin oli mielissään tilanteesta. Warwick oli jo kierroksella 18 kuudentena ja sitten viidentenä missä pysyikin maaliin asti vaikkakin ohjausvaurio ja yleinen krooninen aliohjautuminen taas kevyellä polttoainelastilla oli viedä häneltä ne pisteet.

Arrows: Upea Aika-ajonkarsinta Thierry Boutsenilta ja tyydyttävä Gerhard Bergeriltä. Berger sai huonon lähdön ja kolaroi keskeyttäen. Boutsen taas kärsi Warm-Upissa ja kisassa auton epätasapainosta ja ei ollut seiskapaikkaa korkeammalla missään vaiheessa kisaa. Lopulta ohjausvaurio ja kaksi varikkokäyntiä Keke Rosbergin tapaan vääristä renkaista johtuen veivät loputkin pistemahdollisuudet.

Toleman: Teo Fabi oli yllättynyt kutsustaan saada ajaa Monacossa. Harvinaisen hyvin tämä mies täyttikin häneen kohdistetut pienetkin odotukset. Toisaalta Toleman oli paikalla käytännössä vain Pirellin ja Benettonin hyvästä tahdosta ja myös Spiritin vetäytymisen johdosta. Fabi ajoi aina vain kisaan mukaan pääsystä sillä testiä ei Paul Ricardin pikatestiä huomioimatta ollut.

Fabilta tuhoutui liian äkkiä molemmat Pirellin aika-ajorenkaiden sarjat nopeilla kierroksillaan, mutta silti hän pääsi mukaan kilpailuun. Fabi oli parhaimmillaan ensin 13:sta kunnes joutui Nelson Piquetin ja Riccardo Patresen kolarisuman takia pysäyttämään ja väistämään saatuaan auton käymään uudelleen.

Fabi nousi kaiken kolarisuman jälkeen kymppipaikalle pysäyttäen kuitenkin puolen kierroksen kuluttua autonsa lopullisesti. Turbo oli hajonnut. Fabi saa näillä näkymin jatkaa Tolemanin ainoana kuljettajana toistaiseksi. John Watson on sen sijaan lähdössä pois tallista mikäli se ei pian saa hänellekin toista autoa käyttöön.

Alfa Romeo: Parantunut polttoaineensyöttö ja 185T:n yleinen tehokkuus Monacon kaltaisella radalla tuottivat melkein molemmille kuljettajille kauden parhaan tuloksen, mutta lopulta Eddie Cheever sai nauttia Aika-ajonkarsinnan nelospaikasta. Riccardo Patrese olisi voinut olla millä tahansa sijalla 2-5, mutta joutui Ayrton Sennan estelypelin uhriksi. Lisäksi kärsi myös ruuhkasta minkä takia oli 12:sta.

Cheever oli alussa viides ja sitten neljäs minkä sijan hän melkein takuuvarmasti olisi pitänyt maaliin asti ilman keskeytystään. Patrese vuorostaan ajeli sekalaisesti keskikastissa kunnes turhautui odottamaan vuoroaan Nelson Piquetin takana ja kolaroi hänen kanssaan keskeyttäen.

Ligier: JS25:n kevennyttyä 30 kiloa myös suorituskyky parani joskin kevennettyjä autoja oli tarjolla vain yksi kappale ja Andrea de Cesaris sai käyttää sitä läpi viikonlopun. Jacques Laffite sai Aika-ajonkarsinnan nopeita kierroksia huomioimatta yrittää vain tavallisella JS25:llä. Hän ajoi sillä myös kisassa. Andrea de Cesaris ajoi upean kilpailun ollen parhaimmillaan kolmas ja lopulta neljäs.

Laffite ajoi Monacossa myöskin erinomaisesti vaikkakin oli alkukisassa vain 13:sta ja pahimmillaan kokonaan viimeinen Riccardo Patresen ja Nelson Piquetin kolaritilanteen takia. Hieno ohitus Nigel Mansellista toiseksi viimeisellä kierroksella takasi hänelle pisteen. Ligier on saanut nyt eniten pisteitä sitten vuoden 1982. Kahden viime vuoden jälkeen Ligier vaikuttaa olevan noususuhteessa sillä Pirellin renkaisiinkin aletaan tottua. Ja Laffitekin saa kevennetyn auton Montrealiin.

Ferrari: Michele Alboreto oli jälleen hienosti kolmas Aika-ajonkarsinnassa, mutta Stefan Johanssonin 15:sta sija ei miellyttänyt ainakaan kilpailun suorana näyttäneitä SVT:n selostajia. Toisaalta Johansson ajoi kolarin Aika-ajonkarsinnan aikana. Johanssonin viikonloppu päättyi alkukolarin takia keskeytykseen varikolle. Alboreto vuorostaan melkein löi Ayrton Sennaa Aika-ajonkarsinnan jälkeen jälkimmäisen estelystä aiheutuneen tuohtumisen seurauksena. Alboreto tyytyi lopulta vain tönäisi häntä.

Alboreto olikin kilpailun vahva voittajaehdokas ohittaen Alain Prostin kahdesti, mutta myös menetti johtonsa kahdesti eikä ehtinyt enää Prostia ohittaa kolmatta kertaa. Katkeruutta lisäsi Prostin tekninen vika joka olisi voinut tarjota voiton hänelle. Kolmas palkintosijoitus neljään kisaan kuitenkin on erinomainen suoritus.

Zakspeed: Krooninen aliohjautuminen ei estänyt Jonathan Palmeria pääsemästä Monacoon vaikka lähellä karsiutumista oltiin ennen viimeistä kunnon kierrosta aika-ajonrenkailla. Aliohjautuminen oli krooninen kilpailussakin ja Palmer aiheutti sydänkohtauksen tai ainakin melkein kolaroimalla Alain Prostin ja Michele Alboreton yhtä aikaa kilpailusta. No siitä ainakin olisi Elio de Angelis, Andrea de Cesaris, Derek Warwick, Jacques Laffite, Nigel Mansell ja Keke Rosberg pitäneet kovastikin.:eek:

Lopulta ohjausvaurion korjailu vei hänen kilpailunsa, mutta 10:s tila Zakspeedin koko historian kolmannessa kilpailussa oli hieno suoritus.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan seuraavaksi tulokset Monacon kilpailun jälkeen.

Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika Voittajan keskituntinopeus/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Alain Prost McLaren-TAG 78 1.51.58.034/138,435 km/h
2. Michele Alboreto Ferrari 78 + 7,541
3. Elio de Angelis Lotus-Renault 78 + 1.27.171
4. Andrea de Cesaris Ligier-Renault 77 + 1 kierros
5. Derek Warwick Renault 77 + 1 kierros
6. Jacques Laffite Ligier-Renault 77 + 1 kierros
7. Nigel Mansell Williams-Honda 77 + 1 kierros
8. Keke Rosberg Williams-Honda 76 + 2 kierrosta
9. Thierry Boutsen Arrows-BMW 76 + 2 kierrosta
10. Jonathan Palmer Zakspeed 74 + 4 kierrosta
11. Martin Brundle Tyrrell-Cosworth 74 + 4 kierrosta

Keskeyttäneet

Niki Lauda 17 McLaren-TAG kolarivaurio (Todellisuudessa auton sammuttaminen väärinkäsityksen takia.)

Riccardo Patrese Alfa Romeo 16 Yhteenajo Piquetin kanssa

Nelson Piquet Brabham-BMW 16 Yhteenajo Patresen kanssa

Teo Fabi Toleman-Hart 16 turbo

Ayrton Senna Lotus-Renault 14 moottori

Eddie Cheever Alfa Romeo 9 moottori ja sähkölaitteet

Stefan Johansson Ferrari 2 kolari Bergerin ja Tambayn kanssa

Gerhard Berger Arrows-BMW 1 kolari Johanssonin ja Tambayn kanssa

Patrick Tambay Renault 1 kolari Bergerin ja Johanssonin kanssa

Karsiutuneet

Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo

Stefan Bellof Tyrrell-Cosworth

Manfred Winkelhock RAM-Hart

Philippe Alliot RAM-Hart

Francois Hesnault Brabham-BMW

Pierluigi Martini Minardi-Motori Moderni

Kilpailun nopein kierros: Michele Alboreto Ferrari 1.22.637 kierros 60 144,284 km/h
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tässä MM-sarjan pistetilanne 4/16 osakilpailun jälkeen:

1 Elio de Angelis Italia 20 pistettä

2= Alain Prost Ranska 18 pistettä

2= Michele Alboreto Italia 18 pistettä

4 Patrick Tambay Ranska 10 pistettä

5 Ayrton Senna Brasilia 9 pistettä

6 Thierry Boutsen Belgia 6 pistettä

7 Nigel Mansell Iso-Britannia 4 pistettä

8= Niki Lauda Itävalta 3 pistettä

8= Rene Arnoux Ranska 3 pistettä

8= Andrea de Cesaris Italia 3 pistettä

11= Derek Warwick Iso-Britannia 2 pistettä

11= Jacques Laffite Ranska 2 pistettä

13= Stefan Johansson Ruotsi 1 piste

13= Stefan Bellof Länsi-Saksa 1 piste
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tässä tallikilvan tilanne 4/16 MM-osakilpailun jälkeen:

1 Lotus Iso-Britannia 29 pistettä

2 McLaren Iso-Britannia 21 pistettä

3 Ferrari Italia 19 pistettä

4 Renault Ranska 12 pistettä

5 Arrows Iso-Britannia 6 pistettä

6 Ligier Ranska 5 pistettä

7 Williams Iso-Britannia 4 pistettä

8 Tyrrell Iso-Britannia 1 piste
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Näin kuukauden sisällä Formuloissa tapahtui

5/85

3.5.1985: Keke Rosbergilla edelleen hoito-ohjelman jäljiltä kipeä käsi, mutta ajaa kuitenkin Imolassa

5.5.1985: San Marinon Grand Prix ajetaan ja Elio de Angelis voittaa Alain Prostin hylkäyksen jälkeen

13.5.1985: Rene Arnoux haastetaan Ferrarin osalta oikeuteen koska Arnoux yritti päästä niin Brabhamille kuin Tolemanille

14.5.1985: Arnoux ja Ferrari aloittavat kuukauden mittaisen oikeustaistelun vuoden 1985 potkuista ja Alex Hawkridge neuvottelee Spirit-tallin kilpailulisenssin ostosta

15.5.1985: Hawkridge ja Toleman pääsevät mukaan Monacoon kun Spirit-talli vetäytyy sarjasta ja Teo Fabi ajaa yksinään Eddie Cheeverin siirtosummaoston kariutuessa ja Benettonin estäessä John Watsonin ajamisen Monacossa

16.5.1985: Monacon Grand Prix käynnistyy

17.5.1985: Monacon Grand Prixin välipäivänä Brabham ja Nelson Piquet testaavat ja Alan Jones ei tiedä vieläkään varmaa tuloaan takaisin lajiin

18.5.1985: Ayrton Senna nappaa paalupaikan Monacossa

19.5.1985: Monacon Grand Prix päättyy Alain Prostin voittoon, myöhään illalla John Corsmit ja juuri ja juuri Monacosta palannut formulakisojen virallinen lähettäjä Derek Ongaro tarkastavat Belgian Spa-Francorchampsin radan ennätysmyöhään eli vain kaksi viikkoa ennen kilpailua ja rata läpäisee niukin naukin tarkastuksen ja kilpailu yritetään ajaa 2.6.1985

20.5.1985: Alan Jones ylivoimaisesti tukevin formulakuljettaja: Kevyimmillään Jones painaa 85 kiloa kisakauden aikana ja tukevimmillaan 108 kiloa kisakaudella. PS. Ehkäpä Fosters-tankkausta oli mukana treeneissä?:D

25.5.1985: Rooman kilpailu peruuntui kalenterista lopullisesti ja halukkuus ajaa varakilpailua oli matala, lisäksi Meadowlands äärimmäisen pahassa vaaravyöhykkeessä peruuntumisen osalta

27.5.1985: Francois Hesnault luopuu Brabhamin ajoistaan kaudella 1985 Paul Ricardin testionnettomuuden jälkeen jolloin Brabham käynnistää tarjouskilpailun paikasta ja Marc Surer ajaa tallin testikuljettajana toistaiseksi Belgiassa.

31.5.1985: Belgian Grand Prix käynnistyy kaaosmaisessa tunnelmissa niin renkaiden kuin kuljettajienkin osalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Belgian Grand Prix Spa-Francorchampsissa kesäkuussa 1985 tarjosi kaikkiaan mielenkiintoisen viikonlopun:

1980-luvulla F1:ssä oli viimein tullut tavaksi ajaa kilpailu oikeastaan kaikenlaisissa olosuhteissa ja monista boikottiuhistakin huolimatta joskin toki sessioita oltiin menetetty. Vuosina 1982 Detroitissa ja 1984 Dallasissa peruuntuminen oli ollut lähellä, mutta sessioiden menettämisellä tai viivästyttämisellä niistäkin oltiin selvitty joskin Dallasin kilpailun jälkeen kuljettajat olivat vaatineet hyvin selkeitä sääntömuutoksia jatkossa poikkeusoloissa ajettaviin kilpailuihin.

Formulakisojen peruminen harvinaista

Ennen Spa-Francorchampsin vuoden 1985 kilpailua kesäkuussa ei juuri koskaan F1-kilpailua oltu peruttu itsessään. F1-sarjan MM-kilpailun ulkopuolisia kilpailuja oltiin jouduttu toki perumaan tai jopa siirtämään legendaarisen lumisateen johdosta Mestareiden Ajossa 1970-luvun alussa. FOCA:n jatkuvan laajennushalun johdosta FISA:kin oli innostunut levittämään kisoja kaikkiin maailmankolkkiin mitä löytyi.

Katuradat Roomassa, Fuengirolassa ja Meadowlandsissa tuntuivat aina jäävän suunnittelupöydälle tai kuten Fuengirolan tapauksessa murtuvan alta jo Formula Renault-autoilla jolloin peruminen jo hyvin aikaisin oli melko helppoa. Sveitsin Grand Prix 1983 jäi taas ajamatta televisiokiistan vuoksi, mutta lähemmästä ajankohdasta huolimatta sekin kyettiin perumaan ennen kilpailun ajamistakaan.

Erinäisiä boikottikisoja oli ollut ja lähimpänä selvää boikotointia oli Argentiinan Grand Prix 1982, mutta silloinkin kilpailu oli jo peruttu ennen kuin yksikään tallien kuljetusrekkakaan ehti Argentiinaan. Lisäksi lukuisia muita boikottikisoja oli ollut, mutta niistäkin oltiin selvitty starttirahoja tai palkintorahoja korottamalla, muilla erinäisillä järjestelyillä tai sitten julistamalla poikkeustapauksissa ajettava kilpailu Formula Libre-kilpailuksi kuten Kyalami 1981 tai Jarama 1980.

Vuonna 1985 jo Dallasin kilpailu oltiin peruttu, mutta sen syyt olivat sisäisiä ongelmia täynnä ja muun muassa kilpailun palkintorahakassa oli rosvottu minkä vuoksi Bernie tai Jean-Marie Balestre eivät halunneet antaa kilpailua sille. Vuonna 1985 Belgiaan tultiin tarmoa täynnä, mutta ongelmiakin oli. Vuonna 1983 Belgian kisan pahin ongelma ja pelko kaikille oli valtava seisovan veden määrä.

Span järjestäjät Kuninkaallisesta Autoklubista olivat ostaneet kalliilla rahalla Hydrocar-merkkisen radankuivaus/asvaltinlaskuauton jolla voitiin kuivata, tasoittaa, höylätä ja laskea uutta asvalttia ja lisäksi asvalttilaatuun oli Spassa panostettu laskemalla käytännössä sukupolvensa ensimmäistä asvalttiseosta mikä sitoi vettä rataan tehokkaammin antamatta sen löystyä virraksi tai jäädä seisomaan paikallaan ja vaarantamaan kuljettajien kilpailua.

Kilpailun pito kenties viivästyy

Belgian järjestäjät aloittivat suunnitelmat Spassa jo kesäkuussa 1984, mutta teot viivästyivät ja tehoton päätöstenteko lykkäsi radan uudistamista. Syksy 1984 oli epätavallisen viileä ja talvi 1984 oli Belgiassa kylmin ja karmein miesmuistiin. Kylmä talvi ja epätavallisen usein toistuneet lumisateet toivat routaa maahan ja rikkoivat Span radan asvalttia.

Kevät 1985 oli myös poikkeuksellisen kylmä belgialaisella mittakaavalla ja radan tarkastusta ei voitu tehdä ennen kuin Hydrocar oli tehnyt työnsä. Tarkastus tehtiin tavallisen 60 päivän ennakkotarkastuksen sijaan lopulta 19.5.1985 erittäin myöhään illalla ja vain 14 päivää ennen kilpailua.

Kilpailu perumisvaarassa

Spa-Francorchampsissa piti ajaa Tutustumisharjoitus poikkeustilanteen takia 30.5.1985, mutta sessio peruuntui ja 31.5.1985 perjantain Vapaat Harjoitukset muuttuivat katastrofiksi. Ensin radan pinta oli mukavan tuore ja pitävä, mutta se muuttui karmeaksi kumiliisteriksi tai vaihtoehtoisesti rikkoutui murentuen pitkin rataa. Ensin ajat hidastuivat vuoden 1983 tasolle mitä kukaan ei pitänyt ihmeenä, mutta sitten alettiin ajaa kerta kaikkiaan liian hitaita aikoja jotka olivat verrannollisia lähinnä 1960-luvun lopun Span Vanhalle Radalle.:eek:

Michele Alboreto oli nopein ja Ayrton Senna toiseksi nopein. Perjantain Virallisessa Harjoituksessa kaikki meni pieleen. Alusta alkaen. D-seokset tai kovemmatkaan kisarenkaat Goodyearilla eivät kestäneet paljoa mitään eikä Pirellin omatkaan renkaat Pehmeistä renkaista ylöspäin kestäneet mitään. Aika-ajorenkaat eivät kestäneet Pirellillä kunnolla Eau Rougeen asti ja Goodyearilla sai vain mateluvauhdilla ehkä kierroksen ajettua.

Niin rajua oli rengaskulutus. Melkein kaikki rengasseokset olivat kestävyydeltään pelkkiä vitsejä käyttää radalla. Ainoastaan A-seoksilla pystyi ajamaan, mutta niiden kestävyys oli D-seosluokkaa ja AA-seoksetkin korkeintaan C-seosten luokkaa ja Pirellin Endurot olivat korkeintaan hieman enemmän kestäviä, mutta Pirellin Kovat renkaat olivat yhtä riittämättömiä kuin muutkin Pirellin renkaat tai vain vähän niitä kestävämpiä.

Alboreto oli jälleen nopein ja Elio de Angelis pystyi kiilaamaan hänen ja Sennan väliin toiseksi. Senna ajoi yhden aikakierroksen jossa oli ajaa yli 300 kilometrin vauhdista Eau Rougeen nokka edellä seinään, mutta selvisi täpärästi tilanteesta. Hän oli silti kolmas.

Senna oli hämillään, mutta muun muassa Stefan Bellof oli kauhuissaan sillä renkaiden kulutus oli hengenvaarallista luokkaa. Kerrankin samaa mieltä Bellofin kanssa usein ajamisen laadusta eri mieltä ollut Niki Lauda yhtyi Bellofin kanssa samaan asiaan. Näin ei voinut jatkua. Bellof ja Senna olivat pienissä erimielisyyksissä ratalinjoista, mutta sopivat riitansa kun Sennaakin alkoi kiinnostaa rengastilanteet. Ja yleinen turvallisuus. Neljäs tila meni Patrick Tambaylle, viides oli Stefan Johansson, kuudes Keke Rosberg, seitsemäs Nelson Piquet, kahdeksas Andrea de Cesaris, yhdeksäs Gerhard Berger ja kymmenes Niki Lauda.

Marc Surer oli 18:sta ja Alain Prostin auto hajosi 15 minuuttia ennen session loppua hänen yleensäkään lähtiessä radalle ja hän jäi ilman aikaa. Polvivammastaan vain vähän selviytynyt Pierluigi Martini oli session viimeinen ajan saanut kuljettaja sijalla 24. Myös Philippe Alliot jäi ilman aikaa Prostin kanssa. Eau Rougessa oli ammottavat kraatterit asvaltissa ja muuallakin rata oli selvästi murentunut.

Radan pinta vain huononi päivän mittaan vaikka sillä ei edes ajettukaan. Lopulta Hydrocarilla ajettiin kolmen kuluneimman mutkan ja Eau Rougen sijaan koko radan halki ja laskettiin naurettavasti kokonaan uusi asvaltti:D Pahinta oli, että kolme mutkaa koko Span radasta ei myöskään ollut vahingoittunut millään tavalla koko aikana ennen asvaltin liikkeellelaskua.

Yön yli kuivettunut asvaltti ei ollut mistään kotoisin ja lauantain Vapaa Harjoitus lykkääntyi vielä 15 minuuttia ennen aloitusta. Nyt ajat olivat jo 20-25 sekuntia edellispäivää hitaammat. Elio de Angelis sai session nopeimman ajan. Alboreto liukasteli hengenvaarallisesti ja Nelson Piquet sai kiven visiiriinsä mikä onneksi pysähtyi siihen. Piquet kieltäytyi jyrkästi menemästä kisaan tai edes Viralliseen Harjoitukseen mikäli se ajettaisiin. Virallinen Harjoitus peruttiin lopullisesti minkä jälkeen joko Warm-Up tai perjantain Virallinen Harjoitus määräisi lähtöjärjestyksen.

Kilpailu perutaan

Sanomattakin oli selvää, että vuoden 1984 Dallasin kilpailun pohjalta jo lauantaina oli pakko päättää kilpailun perumisesta tai ajamisesta. John Corsmit pyysi ohjeita Pariisista majailevalta Balestrelta ja Belgian Autoliiton pamppu Guy Ugeaux (Bernien edeltäjän Pierre Ugeuaxin poika.) vakuutti klo 17 Belgian aikaa tapahtuneen peruuntumisen myötä sunnuntain kilpailun tapahtuvan. Span radalla hitaimmillaan vauhtia oli nopealla kierroksella ollut viikonlopun aikana 88,495 kilometriä tunnissa ja suurimmillaan 320 kilometriä.

Keskimäärin noin 166-217,215 kilometrin välistä tuntinopeutta oli ajettu mikä oli reilusti vähemmän kuin keskimäärin Spassa. Span rata kuitenkin murentui murenemistaan ja pian selvää oli, että ainoastaan jalan, pyörällä, moottoripyörällä, henkilöautolla tai korkeintaan F3000-sarjan auton nopeudella Spassa olisi voinut liikkua tai ajaa. Ei missään nimessä 800 hevosvoiman F1-autolla.

Klo 18.45 kilpailun perumisesta alustavasti sovittiin ja klo 19 Belgian aikaa Belgian Grand Prix 1985 oli julistettu muiden sessioiden osalta tuloksettomaksi ja koko kilpailuviikonloppu lopetettiin. Ainutkertaisella tavalla.

Belgian Grand Prix 1985 peruttiin ja kilpailun paikalla nähtiin F3000-sarjan kilpailu johon kaikki katsojat pääsivät puoleen hintaan tai sitä alemmalla lippumaksulla kuin mitä F1-kisan lippu olisi maksanut. Mike Thackwell voitti kilpailun.

Kilpailu oli täynnä ulosajoja, mutta kukaan ei loukkaantunut vakavasti ja varikkokäyntejäkin nähtiin. Toisaalta 400-500 hevosvoiman F3000-autolla pystyi ajamaan varovaisesti Span huonolaatuisella uudella asvaltillakin. Toisaalta taas F3000-sarjan tuomariston toimintaa arvosteltiin ja lajiin haluttiin samat tuomarit kuin F1:ssäkin.

Linjanvedot todellakin olivat kisan aikana järkyttäviä. Suomen Yleisradio oli valmistautunut lähettämään Belgian kilpailun jopa suoranakin TV1:ssä, mutta kilpailun peruunnuttuakin ohjelmapaikalla oli kaiken varalta TV1:n kooste klo 17-17.55 ja Jokisen Juha sai lopulta selostaa sitten F3000-ajoja.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitan tähän vielä kesäkuun Belgian Grand Prixin 1985 ainoan ajetun Virallisen Harjoituksen tulokset mikäli kilpailuun olisi lähdetty niiden perusteella:

Michele Alboreto Ferrari 1.56.046

Elio de Angelis Lotus-Renault 1.56.277

Ayrton Senna Lotus-Renault 1.56.473

Patrick Tambay Renault 1.56.586

Stefan Johansson Ferrari 1.57.506

Keke Rosberg Williams-Honda 1.57.705

Nelson Piquet Brabham-BMW 1.58.122

Andrea de Cesaris Ligier-Renault 1.58.302

Gerhard Berger Arrows-BMW 1.58.343

Niki Lauda McLaren-TAG 1.58.374

Nigel Mansell Williams-Honda 1.58.658

Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.58.874

Derek Warwick Renault 1.59.129

Teo Fabi Toleman-Hart 2.00.592

Jacques Laffite Ligier-Renault 2.00.729

Eddie Cheever Alfa Romeo 2.00.782

Riccardo Patrese Alfa Romeo 2.01.396

Marc Surer Brabham-BMW 2.01.555

Jonathan Palmer Zakspeed 2.04.990

Stefan Bellof Tyrrell-Cosworth 2.05.070

Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 2.05.088

Martin Brundle Tyrrell-Cosworth 2.05.782

Manfred Winkelhock RAM-Hart 2.06.771

Pierluigi Martini Minardi Motori-Moderni 2.12.279

Philippe Alliot RAM-Hart Ei aikaa

Alain Prost McLaren-TAG Ei aikaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Montrealin kilpailuun tultiin siis Span radan murentumisen jälkitunnelmissa ja kisan peruuntumisen johdosta tauko mahdollisti Pierluigi Martinin täyden kuntoutumisen ja Marc Surerin näyttöajot nuorta Emanuele Pirroa vastaan. Ennen pitkää Surer selvisi niistä voittajaksi joskin aina Ranskan kilpailuun asti Surer kuitenkin ajoi näyttöjä sillä Bernie Ecclestone ei edelleenkään ollut täysin varma Surerin kyvyistä ja harkitsi myös muitakin kuljettajia sillä Surer oli vain alun perin pelkkä testikuljettaja.

Ja lisäksi muutoin edusti Porschea Urheiluautojen MM-Sarjassa. Hän oli jopa voittanut yhdessä Manfred Winkelhockin kanssa Monzan 1000 kilometrin ajon ennen formuloihin paluutaan.

Belgian kilpailun uudelleenmietinnän osalta Yleisradio Suomessa mietti kilpailulle parempaa lähetysaikaa ja se ei ollut perumassa kilpailun näyttämistä.

Muutoin kilpailua varjosti tietenkin Le Mansin pian pidettävä 24 tunnin ajo ja lopulta pitkän harkinnan jälkeen Stefan Bellof päätti jäädä ajamaan Tyrrelillä Montrealissa sen sijaan, että olisi mennyt ajamaan Le Mansia. Mike Thackwell oli todella pettynyt, mutta oli näillä näkymin Rooman kilpailun peruuntumisen myötä ajamassa ainakin sen korvaavassa kilpailussa ja Meadowlandsissa kaudella 1985 Tyrrelliä. Muuten hire-in-ajonsa menetettyään Thackwell jäi ajamaan Williamsin testejä ja pyysi ajoja Silverstoneen.

Zakspeed ei tietenkään matkannut Montrealiin osakausiluonteisuutensa takia ja mikäli olisikin niin Jonathan Palmer oli Le Mansissa joten toinen kuljettaja olisi pitänyt etsiä. Spirit oli vetäytynyt joten Allen Bergin debyytti jäi näkemättä.

Spirit olisi Monacon mahdollisen ajamisen jälkeen todennäköisesti jättänyt Belgian kisan väliin koska Mauro Baldin rahat eivät olisi ajamiseen Belgiassa riittäneet ja ketään muuta kuljettajaa ei ollut koska Huub Rothengatter oli Hollannissa ja Bergin ajelut koskivat vain Montrealia tai sitä seuranneita kilpailuja ja todennäköisimmin varmuudella vain Detroitia koska Bergin kanadalaiset sponsorit eivät halunneet merkittävästi kasvattaa sponsorisummia. Belgian kilpailun peruminen ei auttanut Spiritiä eikä se olisi sitä auttanut koska se oli vetäytynyt sarjasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
John Watson vetäytyi myös Kanadan kilpailun alla kokonaan Tolemanin toiminnasta koska neuvotteluista tulla ajamaan tallin toista autoa ei lopulta sponsoriseikkojen takia tullut yhtään mitään. Watson jäi pettyneenä ajamaan McLarenin testejä ja vaatimaan kolmatta McLarenin ajopaikkaa Silverstoneen. Lisäksi Watson yritti salaisesti päästä McLarenille vuodeksi 1986. Syy siinä oli, että useiden muiden kuljettajien tapaan yhtä salaisesti hän tiesi Niki Laudan aikovan lopettaa uransa. Ron Dennis ei ollut innokas ottamaan häntä takaisin talliinsa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Montrealin perjantain Virallinen Harjoitus oli kaikkiaan melkoisen normaali sessiona. Michele Alboreto oli nopein ajalla 1.25.147 ja Ayrton Senna oli toiseksi nopein ajalla 1.25.399 ja kolmanneksi nopein oli Alain Prost ajalla 1.25.977. Keke Rosberg oli neljäs ajalla 1.26.265, Derek Warwick viides ajalla 1.26.801, Elio de Angelis kuudes ajalla 1.26.895, Patrick Tambay seitsemäs ajalla 1.26.958, Nelson Piquet kahdeksas ajalla 1.27.004, Eddie Cheever oli yhdeksäs ajalla 1.27.638 ja kärkikymmenikön kymppipaikalla täydensi Stefan Johansson ajalla 1.27.870.

11:sta oli Riccardo Patrese ajalla 1.28.081, Niki Lauda oli 12:sta ajalla 1.28.126, Thierry Boutsen 13:sta ajalla 1.28.243, Nigel Mansell 14:sta ajalla 1.28.367, Andrea de Cesaris 15:sta ajalla 1.28.746, Philippe Alliot 16:sta ajalla 1.29.501, Jacques Laffite 17:sta ajalla 1.29.730, Teo Fabi 18:sta ajalla 1.29.910, Marc Surer 19:sta ajalla 1.30.206 ja Gerhard Berger oli 20:s ajalla 1.30.826.

21:s oli Manfred Winkelhock ajalla 1.31.147, 22:s oli Piercarlo Ghinzani ajalla 1.32.299 23:s oli Stefan Bellof ajalla 1.32.589 ja Martin Brundle oli 24:s ja toiseksi viimeinen ajalla 1.32.760 ja viimeinen ja hitain mies oli Pierluigi Martini ajalla 1.34.985. 25 kuljettajaa oli mukana joten jokainen pääsi kilpailuun edellyttäen hyväksyttävää muuta sessiota tai muutoin ajamista 110 % sisään sääntöjenmukaisesti. Muutoin oli kilpailtava poikkeusluvalla kuten siltä näytti Pierluigi Martinin kannalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Lauantain Virallinen Harjoitus oli Montrealissa melkoinen ajonäytös jonka päätteeksi Lotus juhli niin paalupaikkaa kuin myös jo harvinaiseksi käynyttä yhteistä eturiviäkin.

Ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1978 Itävallan Grand Prixin molemmat Lotuksen autot lähtivät eturivistä. Tuolloin oli lähdetty Ronnie Petersonin ja Mario Andrettin toimesta, mutta viime hetkellä tällä kertaa Ayrton Senna vaihtui paalupaikalta toiseen ruutuun kun Elio de Angelis löysi jostakin sitä kaivattua de Angelista ja nousi paalulle. Ensimmäistä kertaa sitten Hockenheimin 1984.

Toisaalta Montrealissa ja myös aiemmin Paul Ricardissa oli havaittu testien aikana sitä, että de Angelis ei enää viihdy Lotuksella. Tallin henkilökunnasta isoin osa tuntui olevan vain Sennan puolella tai hänestä kiinnostuneita kaikin puolin jolloin de Angelis jäi yksinään tai korkeintaan oman kisainsinöörinsä valvonnan alaisuuteen.

Toisaalta jopa kisainsinöörinä hänellä vuosia uskollisena pysynyt Nigel Stepneykin alkoi vuonna 1985 enemmän tai vähemmän kääntyä Sennan puolelle. Stepney oli ollut vuodesta 1980 Lotuksella minne hän oli liittynyt vuoden 1979 jälkeen Shadowilta joka oli ollut myös de Angeliksen talli.

Elio ei vahvistanut näitä asioita, mutta ei myöskään kieltänyt sitä joskin kehonkieli kertoi ilman sanoja kaiken tarvittavan. Montrealissakin nähtiin tilanne missä kaikki tuntuivat olevan kiinnostuneita Sennan sanomisista ja voivotteluista siitä, että miksi hänelle ei tehty tarvittavia säätöjä paalupaikkaan.

Elio sen sijaan oli naama näkkärillä ja poistui paikalta. Eikä ilmestynyt edes Peter Warrin kutsumana tallin palaveriin vaan pyöri naisystävänsä Uten kanssa jossakin muualla mieluummin.

Michele Alboreto tuntui ottavan paalupaikan vielä heitäkin nopeammalla ajalla joka oli painua alle 1.24:n paremmalle alapuolelle, mutta öljyvuoto autosta esti sen unelman toteutumisen ja Stefan Johansson sai vihdoin ja viimein itselleen edes yhden kunnollisen Goodyearin aika-ajorenkaille sopivan aika-ajokierroksen ajetuksi ja oli neljäs. Alain Prost vuorostaan tuntui keskittyvän oikeastaan koko lauantain vain kisasäätöihin ja taas ratkaisevaa kierrosta huomioimatta oikeastaan ajoi koko ajan vain kisarenkailla ja kisan polttoainemääriä testaten.

Siksi hän ei koskaan 5-6 sijan paikkoja korkeammalla ollut. Derek Warwick oli hienosti kuudes ja Thierry Boutsen jatkoi jälleen hyviä Virallisten Harjoitusten viime aikojen tuloksiaan olemalla seitsemäs. Keke Rosberg, Nelson Piquet ja Patrick Tambay täydensivät kärkikymmenikön. Virallisen Harjoituksen suurimmat epäonniset kuljettajat olivat ehdottomasti Niki Lauda ja Nigel Mansell.

Mansell oli 16:sta jatkuvien teknisten vikojen myötä ja Laudalla oli vuorostaan erikoinen vaaratilanne:

Montrealin rata-alueella oli vuosia ollut yleinen eläinten meneminen rata-alueelle ongelmana ja Virallisen Harjoituksen aikana radalla nähtiin niin murmeleita kuin myös majavakin.

Molemmat näistä eläimistä osuivat jopa suoraan Laudan tielle ja Lauda tietenkin väistäessään sitä hiivatin tielle tullutta majavaa kolaroi näyttävän näköisesti onneksi kuitenkaan loukkaantumatta. Hän oli jo kerran joutunut pysäyttämään melkein täysvauhdista autonsa ja kiertämään radalle tulleita murmeleita.

Jotta erikoiselta eläinongelmalta vältyttäisiin kilpailussa niin radan ulostuloalueelle jouduttiin asentamaan parempia verkkoaitoja ja betonikaiteita estämään niiden tuleminen. Lauda oli näiden seikkailujen jälkeen vasta 17:sta ja häntä ärsytti kovasti. Hän olisi ollut suurin piirtein Prostin vauhdissa sijoilla 5-6 molemmilla nopeilla kierroksillaan ennen aika-ajorenkaiden pilalle menemistä ja kolaria.

Marc Surer oli pitkin viikonloppua kärsinyt flunssasta ja kuumekohtaus aiheutti hänelle sijan 20 ja ylirasitus kuumeen takia oli selvä. Sid Watkins oli valmiina kieltämään hänen kilpailuun pääsynsä sunnuntaina mikäli kuume ei laske ja mikäli Sureria kertaakaan tulisi huimaamaan ajon jälkeen mitä sveitsiläiselle oli tapahtunut Virallisen Harjoituksen jälkeen. Pierluigi Martinin ajelut radalla Virallisessa Harjoituksessa olivat nolon hitaita ja ajajat vaativat, että häntä ei päästettäisi kisaan. Tuomaristo kuitenkin päätti lopulta Martinin ja Minardi-tallin ajaa kisassa mikä nosti pään pudisteluja suurimmalla osalla kuljettajista.

Paalupaikan sai siis de Angelis ajalla 1.24.567, Senna oli toinen ajalla 1.24.816 ja Alboreto oli kolmas perjantain ajalla 1.25.127 vaikka hänen lauantain aikansa oli öljyvuodon takia vain 1.25.832 ja sillä hän oli session kuudes. Johansson oli lähtöruudukon neljäs ajalla 1.25.170 ja session kolmas, Prost oli viides ja session neljäs ajalla 1.25.557, Warwick oli kuudes ja session viides ajalla 1.25.622, Boutsen oli seitsemäs ajalla 1.25.846, Rosberg oli kahdeksas ajalla 1.26.097, Piquet yhdeksäs ajalla 1.26.301 ja Tambay kymmenes ajalla 1.26.340.

Eddie Cheever oli 11:sta ajalla 1.26.354, Gerhard Berger 12:sta ajalla 1.26.743, Riccardo Patrese 13:sta ajalla 1.26.995, Manfred Winkelhock 14:sta ajalla 1.27.266, Andrea de Cesaris 15:sta ajalla 1.27.403, Mansell 16:sta ajalla 1.27.728 ja Lauda oli 17:sta perjantain ajalla 1.28.126 ja hänen lauantain session aikansa oli lähes sama 1.28.130. 18:sta oli kolmen moottoririkon jälkeen Tolemanilla edelleen yksinään ajanut Teo Fabi ajalla 1.28.625 ja 19:sta oli Jacques Laffite ajalla 1.28.750 ja Surer oli 20:s ajalla 1.29.473.

Sitten 21:s oli Philippe Alliot perjantain aikansa 1.29.501 perusteella vaikka hänen aikansa lauantain sessiossa olikin 1.36.960 ja sillä hän oli toiseksi viimeinen eli 24:s, Piercarlo Ghinzani oli lauantain session 21:s ja kokonaisruudukon 22:s ajalla 1.31.576, Stefan Bellof lopulta Le Mansin 24 tunnin kilpailun sijaan Montrealissa ajavana kuljettajana oli 22:s lauantaina ja kokonaisruudukon 23:s ajalla 1.31.733 ja 23:s lauantaina ja kokonaisruudukon 24:s ja toiseksi viimeinen ajalla 1.31.923 ja kokonaisruudukon ja lauantainkin session viimeinen kuljettaja oli sijalla 25 Pierluigi Martini ja perjantain aika 1.34.985 oli nopeampi kuin lauantain 1.37.148.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan tähän sitten molempien päivien sessioiden ajat:

Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Niki Lauda McLaren-TAG 1:28.126 1:28.130
2 Alain Prost McLaren-TAG 1:25.977 1:25.557
3 Martin Brundle Tyrrell-Cosworth 1:32.589 1:31.923
4 Stefan Bellof Tyrrell-Cosworth 1:32.760 1:31.773
5 Nigel Mansell Williams-Honda 1:28.367 1:27.728
6 Keke Rosberg Williams-Honda 1.26.265 1:26.097
7 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:27.004 1:26.301
8 Marc Surer Brabham-BMW 1.30.206 1:29.473
9 Manfred Winkelhock RAM-Hart 1:31.147 1.27.266
10 Philippe Alliot RAM-Hart 1:29.501 1:36.960
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:26.895 1:24.567
12 Ayrton Senna Lotus-Renault 1:25.399 1:24.816
15 Patrick Tambay Renault 1.26.958 1.26.340
16 Derek Warwick Renault 1:26.801 1:25.622
17 Gerhard Berger Arrows-BMW 1:30:826 1.26.743
18 Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.28.241 1.25.846
19 Teo Fabi Toleman-Hart 1.29.910 1.28.625
22 Riccardo Patrese Alfa Romeo 1.28.081 1.26.995
23 Eddie Cheever Alfa Romeo 1.27.638 1.26.354
24 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1.32.299 1.31.576
25 Andrea de Cesaris Ligier-Renault 1.28.746 1.27.403
26 Jacques Laffite Ligier-Renault 1.29.730 1.28.750
27 Michele Alboreto Ferrari 1.25.127 1.25.832
28 Stefan Johansson Ferrari 1.27.870 1.25.170
29 Pierluigi Martini Minardi-Motori Moderni 1.34.985 1.37.148
 
Ylös