Paul Ricard 7.7.1985
Ranskan osakilpailun osalta Suomessa päästiin lopulta kuulemaan kilpailu suorana jonka olisi sittemmin voinut monen mielestä kyllä näyttää televisiostakin. Vaikka suoranakin kuten Detroitin osalta tehtiin. Etenkin kun Keke Rosberg starttasi vielä peräti paalupaikalta. Joka tapauksessa Renault Alpine GTA Course Carin ja Carlos Reutemannin ajettua ruudukon taakse sillä ja Peugeot 205 T16 Medical Carin mentyä myös ruudukon taakse valot vaihtuivat punaisesta vihreäksi ja Ranskan Grand Prix oli käynnissä.
Ranskan osakilpailun Warm-Upin kärjessä olivat olleet McLarenit järjestyksessä Alain Prost ja Niki Lauda. Siten järjestystä odotettiin samaksi myös kisan osalta. Kuitenkin Rosbergilla oli sanottavansa siihen. Detroitin Maamme-laulun jälkeen sitä haluttiin kuulla myös Ranskassakin.
Huono lähtö Prostilta lykkäsi odotettavissa olleita voitonjuhlia ja niin Rosberg kuin Ayrton Sennakin pääsivät menemään minne halusivat. Nelson Piquet oli myös ennakkosuosikki ja kerrankin myös ajoi ennakkosuosikin asenteella kauden 1985 mittakaavalla arvioiden. Kuumassa kelissä ajetun kilpailun järjestys ensimmäisellä kierroksella järjestys oli siis Rosberg, Senna, Piquet, Michele Alboreto, Elio de Angelis, Lauda, Gerhard Berger ja Prost.
Pian niin Prost kuin Andrea de Cesaris ohittivat Bergerin joskin kierroksella 4 de Cesaris keskeytti voimansiirron ja vetoakselin hajotessa. Kierroksella 2 oli keskeyttänyt Jacques Laffite turbon hajoamiseen joten Ligierille kotikilpailu oli katastrofi. Kilpailun tv-ohjauksen taso tuntui olevan jälleen uskomattoman huono joskin Detroitin kisan tv-ohjauksesta poiketen nyt ei sentään näytetty Detroitin pilvenpiirtäjiä tai Goodyearin Virallista Zeppeliiniä pitkiä aikoja.
Kierroksella 5 Alboreto keskeytti moottoririkkoon ja kierroksella 6 Jonathan Palmer keskeytti myös moottoririkkoon. Öljyvaaran lippua heilutettiin ja ratavalvojilla oli hikiset paikat. Silti kisaa ei keskeytetty. Kierroksella 7 Piquet pääsi Sennan ohi ja alkoi selvästi tavoittaa Rosbergia johtoaseman suhteen. Philippe Alliotin päivä päättyi sytytysvikaan kierroksella 8.
Senna joutui sydäntä särkevästi taas kerran luovuttamaan sijojaan vähän kerrassaan auton vaihdelaatikon juututtua pitkäksi aikaa kolmosvaihteelle. Senna pääsi varikolle asti missä juuttuneen vaihteen oikaiseminen ja vaihdevälien paikoilleen saanti vaurioituneeseen laatikkoon kesti aivan liian kauan. Hän putosi 16:sta jo pysähdyksellä ja pian hänet julistettiin keskeyttäneeksi vaikka varsinaisesti Senna keskeytti vasta kierroksella 26. Ranskan tuomarit...:tongue:
Joka tapauksessa Rosberg ei johtanut enää kuin kolmella sekunnilla ja huonosti olisi käymässä sillä menolla ellei suomalainen sitten löytäisi jostakin vauhtia ja pian. Sittemmin Piquet meni kierroksella 11 lopullisesti johtoon ja järjestys oli Piquet, Rosberg, Lauda, Prost ja de Angelis. Järjestys kärjen osalta säilyi kierrokselle 30 asti samanlaisena vaikkakin McLarenit ahdistelivat Rosbergia kovastikin. Pierluigi Martini keskeytti kierroksella 19 kolariin Bergerin kanssa jonka ajot päättyivät kierrokselle 20. Kierroksella 26 Senna luopui lopullisesti ajamisesta kierroksia jäljessä rikkonaisella autollaan moottoririkon muodossa.
Tämän kaiken sattuessa kierroksella 15 Derek Warwick kävi varikolla ja AA-seokset laitettiin maaliin pääsyä varten ja pysähdys kesti 11 sekuntia, kierroksella 16 Riccardo Patrese kävi varikolla ja hänen pysähdyksensä kesti 14 sekuntia ja hänellekin annettiin AA-seokset maaliin pääsyä varten, Teo Fabi kävi kierroksella 20 varikolla ja se pysähdys kesti 16 sekuntia, mutta vahingossa hänelle laitettiin taas Pirellin Pehmeät renkaat hänen haluamiensa Pirellin Kovien renkaiden sijaan, Thierry Boutsen kävi varikolla kierroksella 26 ja hänen pysähdyksensä kesti 12 sekuntia ja hänelle annettiin A-seokset maaliin ajamista varten ja Eddie Cheever kävi varikolla kierroksella 27 ja hänen pysähdyksensä kesti 13 sekuntia ja hänelle annettiin AA-seokset maaliin ajamista varten.
Kierroksella 30 Lauda keskeytti vaihdelaatikkovikaan jonka jälkeen järjestys oli Piquet, Rosberg, Prost, de Angelis, Marc Surer, Patrick Tambay, Stefan Johansson, Boutsen, Warwick ja Martin Brundle. Piercarlo Ghinzani kävi varikolla kierroksella 30 ja hänen pysähdyksensä kesti 20 sekuntia. Ghinzani sai Pirellin Keskikovat renkaat maaliin pääsyä varten. Kierroksella 38 Brundle keskeytti varikolle vaihdelaatikkovikaan vaikka Ranskan television ajanottolaitteen mukaan Brundle olisi keskeyttänyt jopa jo kierroksella 32. Mene ja tiedä siitä sitten sillä Ranskan kisan tv-ohjaus vuonna 1985 ei ollut mistään kotoisin oikein edes tuonkaan vuoden omalla mittapuulla.
Lopulta kierroksella 39 Rosberg luovutti toisen sijansa Prostille ja syöksyi kierroksen 40 päätteeksi varikolle renkaanvaihtoon. Hänen uhkapelistään ei harmittavasti ollut tullut mitään. Pysähdys kesti 10,25 sekuntia ja Rosberg oli C-seoksilla radan nopein mies ylivoimaisesti. Samaan aikaan varikolla Rosbergin kanssa aikaa vietti myös Fabi jälleen kerran. Tällä kertaa Fabin pysähdys kesti 17 sekuntia ja hän sai huonon pysähdyksensä päätteeksi Pirellin Kovat renkaat maaliin ajamista varten.
Järjestys kärjessä oli Piquet, Prost, de Angelis, Rosberg, Surer, Tambay, Johansson, Boutsen ja Warwick. Surerin uhka poistui kierroksella 43 kun sveitsiläisen Pirellin Enduro-renkaat kuorivat alta ja kerta kaikkiaan loppuivat kokonaan. Mikäli Piquetiä olisi pystynyt tarpeeksi ahdistamaan niin ehkäpä hänenkin Enduronsa olisivat loppuneet kesken kilpailun, mutta sitä ei voinut tietää koska brasilialainen ajoi kuin vuosina 1983-1984 konsanaan kaikessa rauhassa kärjessä yksinään tilannetta hallinnoiden. Surerin pysähdys kesti 11,5 sekuntia ja Surer sai Pirellin Pehmeät renkaat kisan nopeaa loppua varten.
Rosbergin vauhti oli niin huimaa, että hän ajoi uransa ensimmäisen kisan nopeimman kierroksen lukemattoman monen osakilpailun toiseksi tai kolmanneksi nopeimman kisakierroksen jälkeen, ohitti de Angeliksen ja aivan viimeisellä kierroksella myös Prostin ja oli toinen. Mikäli Rosberg olisi mennyt varikolle 1-5 kierrosta aiemmin niin Rosberg olisi voittanut kilpailun. Toinen sija oli kuitenkin myös erittäin hyvä vaikkakin maailmanmestaruuden kannalta voitto olisi tarvittu. Höyry myös kehui vuolaasti Rosbergia kakkostilastakin ja suomalaisissa lehdissäkin kehuja riitti.
Kierroksella 49 Fabi oli keskeyttänyt koska häneltä loppui ainoana kuljettajana kesken kilpailun polttoaine autosta. Hän saisi silti sijoituksen maalissa. Nelson Piquet voitti siis Pirellin ensimmäisen voiton sitten 1957 Vanwallin, Stirling Mossin ja vuoden 1957 Italian Grand Prixin Monzassa. Ja tietenkin oman kauden 1985 ensimmäisen voittonsa. Mario Mezzanotte loisti ylpeydestä.
Keke Rosberg oli toinen, Alain Prost niukasti ja hieman kummastuneena kolmas, neljäs oli Stefan Johansson ohitettuaan viime hetkellä moottorivauriosta kärsineen Elio de Angeliksen joka oli viides, Patrick Tambay oli La Regien Urheilujohtajan Jean Sagen ja Renaultin Johtokunnan edessä ajetussa kilpailussa kuudes mikä ei tyydyttänyt sitä mitenkään, Derek Warwick oli seitsemäs, Marc Surer oli kahdeksas moottorin venttiilin halkeamasta huolimatta, Thierry Boutsen yhdeksäs, Eddie Cheever kymmenes, 11:sta Riccardo Patrese, 12:sta Manfred Winkelhock, 13:sta Stefan Bellof, 14:sta keskeytyksestään huolimatta Teo Fabi ja 15:sta ja viimeinen oli Piercarlo Ghinzani.