CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15056
Nürburgring 4.8.1985
Kisan lähtötunnelmat olivat kuivia ja hieman odottavan tylsän oloisia. 45 500 katsojaa jopa 150 000 katsojaa vetävillä katsomoilla oli äärimmäisen vähän vaikkakin edes sentään vähän enemmän viime vuoden katastrofiin nähden oli katsojia tullut paikan päälle. Teo Fabi ja Stefan Johansson tekivät selvät virheet ajamalla liian kovan lämmittelykierroksen jolloin renkaisiin ei tullut lämpöjä tarpeeksi.
Lopulta upean kirjavan värinen Saksan Lipun värein koristeltu Porsche 944 Turbo Course Car Carlos Reutemannin ajamana ja Mercedes-Benzin 190E AMG Medical Car olivat ruudukon takana yhdessä Mainosautona toimineen BMW 635CSi:n kanssa. Valon vaihduttua vihreäksi Fabi ja Johansson saivat huonot lähdöt ja Michele Alboreto otti hyvän lähdön vain osuakseen Johanssonin kanssa yhteen. Andrea de Cesaris kolaroi ja keskeytti. Tosin syy ei ollut hänen vaan tallikaveri Jacques Laffiten joka hänet kolari ensimmäisen kierroksen taistelussa.
Ayrton Senna selvisi viitospaikalta kärkeen hienon lähdön ottaneena. Kilpailun ja muutenkin yleensä kauden 1985 virallisen helikopteripilotin Henri Pescarolon lennättämä helikopteri alkoi pian välittää jotain aivan uutta siihen aikaan eli Francois Hesnaultin kamera-auton tuomia incar-kamerakuvia kotikatsomoihin ympäri maailmaa.
Myös Suomessakin television Juha Jokisen selostamasta koostelähetyksestä käsin tätä pystyi seuraamaan. Fabin kytki luistatti liikaa ja pian se vaurioitui kasipaikalla. Johanssonille tuli rengasrikko ja hän meni varikolle ja renkaanvaihto kesti järkyttävät 20 sekuntia ensimmäisellä kierroksella. Johansson otti AA-seokset ja aikoi ajaa kisan loppuun.
Järjestys oli siis Senna, Keke Rosberg, Alboreto, Elio de Angelis, Alain Prost, Nelson Piquet ja Nigel Mansell. Rosberg siirtyi johtoon kun puolitoista kierrosta oli ajettu, mutta ei kyennyt luomaan selvää ja tuntuvaa eroa Sennaan. Toisaalta taas kaksikko Rosberg-Senna olivat vuorostaan jo heti aivan omilla luvuillaan erossa muista. Kierroksella 3 Philippe Alliot aloitti pitkän varikkokäyntien päivätyönsä teknisen vian korjauksessa.
Ensimmäinen pysähdys kesti 15 sekuntia, mutta tuolloin vielä Alliot ei halunnut vaihtaa renkaita. Kierroksella 5 tuli sitten seuraava ja tällä kertaa vian korjailu kesti minuutin verran ja nyt Alliot halusi ottaa Pirellin Kovat renkaat maaliin pääsyä varten. Hän myös sai ne. Kierroksella 6 Alliot vieraili taas varikolla ja korjailu kesti nyt 2 minuuttia. Ja vielä kerran Alliot tuli varikolle kierroksella 7 ja nyt hänen vikansa korjailu kesti 3 minuuttia. Kierroksella 8 Alliot keskeytti kilpailunsa, mutta ei ehtinyt ajaa autoaan harmittavasti varikolle asti.
Toisaalta tallin tapaa toimia piti ihmetellä kun jo viimeisellä pysähdyksellä viimeistään olisi jo pitänyt jättää auto siihen niin pitkän korjailun ja erittäin hitaan käynnistymisenkin takia. Öljyvuoto oli myös syyllinen keskeytykseen vaikka varsinaisesti öljynpaineet olivat laskeneet jo monta kierrosta ennen sitä.
Kierroksella 7 ja siihen mennessä Francois Hesnault oli kilpailun häntäpään kiistaton kuningas ja oli nousemassa jo mukaan alempaan tai jopa varsinaiseen keskikastiin taistelemaan. Rohkaisevasti Hesnault oli ohittanut Jonathan Palmerin ja vauhtia tuntui olevan enemmän kuin missään vuoden 1985 Brabhamin ajan kilpailussa oli ollutkaan ja lisäksi suoritukset alkoivat tuoda mieleen vuoden 1984 Ratojen Sinisen Ritarin.:alppu: Palmerin ohitus ikuistettiin onboard-kameran kuviinkin. Palmer keskeytti kierroksella 8 varikolle.
Riccardo Patrese ehti käydä kierroksella 7 varikolla 2 minuutin korjauskäynnillä jolloin hänelle annettiin A-seokset AA-seosten sijaan maaliin pääsyä varten. Nekin olisivat saattaneet riittää, mutta Patrese keskeytti kierroksella 8 vaihdelaatikkovikaan. Manfred Winkelhock keskeytti moottorivikaan myös kierroksella 8 ja Hesnaultin hyvin alkanut kisa päättyi erittäin murheellisesti kytkinvikaan. Hänelle ei myöskään Nürburgringin lisäksi oltu hirvittävästi luvattu lisäajoja vaikka toki ranskalainen niitä kovasti yritti vielä saada myöhemminkin kaudelle 1985.
Kärjessä Rosberg ja Senna ajoivat rauhassa ja muut kamppailijat Alboreto, Prost ja de Angelis kamppailivat kolmospaikasta. Lisäksi Mansell ohitti Piquetin ja Johansson oli noussut kaikessa hiljaisuudessa jo takaisin seiskapaikalle. Ilman erittäin epäonnista tilannetta tallikaverin kanssa lähdössä ja korjausvarikkokäyntiä renkaanvaihdon ohella Johansson olisi voinut ajaa kisavoitosta sillä tahdilla mitä muuten ajoi.
Kierroksella 15 Marc Surer keskeytti varikolle moottoririkkoon ja Rosberg menetti johtonsa Sennalle Dunlop-mutkassa. Patrick Tambay ajoi ulos viimeisessä mutkassa, osuen seinään ja keskeyttäen kierroksella 19 ja Derek Warwick keskeytti kierroksella 26 varikolle sytytysvikaan.
Sitä ennen Piquet keskeytti kierroksella 23 moottoririkkoon. Senna keskeytti myös johdosta varikolle samalla kierroksella 26 kuin Warwick. Rosberg siirtyi uudelleen kärkeen 10 sekunnin erolla Alboretoon ja järjestys oli nyt siis Rosberg, Alboreto, Prost, de Angelis, Mansell, Fabi ja Johansson. Välillä paikaksi vaihtui vain Johansson Fabin sijaan, mutta muuta ei radalla tapahtunut. Kierroksella 29 Fabin kisa oli ohi voimansiirron hajottua jolloin jo muutenkin vaurioitunut kytkin hajosi ja vaihdelaatikko vaurioitui liikaa jatkamista varten.
Ennen varikkopysähdyksiä kilpailusta vaikutti tulevan vuoden 1984 toisinto ja ilman pysähdyksiä myös vuoden 1985 kisassakin nähtäisiin todennäköisesti huonoja otsikoita ja kisasta valitettaisiin tylsyyden huippuna pitkään. Niki Lauda käväisi varikolla kierroksella 32 noustuaan viimein itsekin lähelle pistesijoja.
Pysähdys kesti valitettavasti hyvin katastrofaaliset minuutin ja 3 sekuntia kun renkaita ei millään saatu kiinnitetyksi ja nosturi luiskahti pahoin vaurioittaen Laudan auton pohjaa.:wall: Lauda sai A-seokset maaliin ajamista varten, mutta hän oli 12:sta pysähdyksen jälkeen mikä tosin oli pieni ihme sillä hän olisi voinut olla vaikka aivan viimeinen.:frank:
Kierroksella 33 Thierry Boutsen kävi renkaanvaihdossa ja pysähdys kesti 10,5 sekuntia. Boutsen sai A-seokset maaliin ajamista varten. Alboreto kävi varikolla kierroksella 34 kärkiryhmästä ja pysähdys kesti 10 sekuntia. Alboreto ajoi uudella sarjalla B-seoksia loppuun asti. Kierroksella 35 Huub Rothengatter keskeytti varikolle ja Eddie Cheever kävi muuten vain varikolla.
Cheeverin pysähdys kesti 11 sekuntia ja Cheever sai A-seokset maaliin pääsyä varten. Maailmanmestaruushaaveet de Angelikselta vaikeutuivat huomattavasti ja tuntuivat katoavan lähes savuna ilmaan kun italialainen keskeytti kierroksella 40 moottoririkkoon. Stefan Bellof meni varikolle kierroksella 40 ja hänen pysähdyksensä kesti 12,33 sekuntia. Bellof sai B-seokset maaliin ajamista varten. Cheeveriltä hajosi kierroksella 45 turboahdin ja hänen kilpailunsa oli ajettu. Cheever keskeytti.
Martin Brundle kävi varikolla kierroksella 49, mutta lopulta pysähdyksen aikana tapahtunut tekninen vika ja sen korjaus saivat pysähdyksen kestämään 13 sekunnin lisäksi myös 4 kierrosta. Kierroksella 40 Alboreto ja Prost olivat jo saavuttamassa Rosbergia ja kierroksella 45 olivat jo lähes kiinni hänessä. Jarruvauriot eri puolilla jarruja joista pahimpana jarrusatulassa vaikeuttivat ajamista ja lisäksi renkaat olivat pahasti kuluneet.
Rosberg putosi pian molempien taakse ja sitten jo Mansellin taakse. Se riitti hänelle ja hän meni kierroksella 57 renkaanvaihtoon. Sekin kesti 18 sekuntia eikä auttanut lopulta mitään jarruongelmaan vaikkakin vauhti parani toki muuten heti paremmilla renkailla. Rosberg sai tavalliset C-seokset maaliin ajamista varten mikä oli aina strategia mikäli varikolla Williamsit joutuisivat käymään loppuvaiheessa kilpailua.
Mansell vuorostaan kärsi myös renkaiden kulumisesta, mutta ei aikonut tulla varikolle. Prostin jarrut olivat myös vioittuneet ja yrittäessään kierroksella 57 ohitusta Alboretosta hän epäonnistui ja sen jälkeen alkoi toivoa vain keskeytystä italialaiselle. Alboreton moottori kävi ylikierroksilla ja savutti, mutta silti se oli kestämässä maaliin asti.
Rosbergin päivä pilaantui kierroksella 61 kun jarrusatula hajosi ja Rosberg ei halunnut ajaa sellaisella autolla jossa sitä ei ollut ja toi auton varikolle keskeyttäen kilpailun. Mansellin turbon paineet laskivat hälyttävästi ja pian Laffite ja jopa Boutsen pääsivät hänestä ohi. Lauda pääsi myös Mansellista ohi kun lopussa britti ajoi alle 1,5 barin paineilla radalla ja suunnilleen yhtä hyvin kierrosajoissa kuin Tyrrellin Cosworthin koneella kilpaillut Brundle...:frown: Johansson oli ollut kuudes, mutta jarruvika iski hänen autoonsa.
Michele Alboreton uran viides voitto maistui toki hyvältä, mutta tuntui olleen vuoden 1982 Las Vegasin ja 1983 Detroitin kilpailun tapaan jälleen hieman kilpailutaktinen tuurivoitto. Ja mikäli se ei sitä ollut niin ei se niistä kaukanakaan ollut. Silverstonen mahdollisessakin 1985 voitossa Ferrari olisi saanut sen onnella. Jatkuvat keskeytykset ja todellisten kilpailun huippunimien keskeytykset tai vauriot varsinkin veivät voitolta paljon.
Alain Prost oli turhauttavasti toinen, mutta Jacques Laffite oli jälleen kolmas Ligierillä ja tällä kertaa pääsi palkintokorokkeellekin. Joskin toki Laffitekin oli saavuttanut Silverstonen kolmospaikan tapaan sijoituksensa osin muiden ongelmilla. Thierry Boutsen oli nelospaikallaan erittäin ilahtunut koska viimeksi belgialainen oli saanut pisteitä Imolassa.
Samoin melko ilahtunut oli Niki Laudakin viitospaikastaan ja Nigel Mansell oli aivan viime hetkellä 6:s. Gerhard Berger ja Stefan Bellof ajoivat hyvin tiukan seiskapaikan ja kasipaikan taistelun ja olivat ohittaa Mansellin kuutospaikasta käydyssä viime hetken taistelussa, mutta Berger oli 7:s ja Bellof 8:s. Stefan Johansson oli 9:s, Martin Brundle 10:s, Pierluigi Martini 11:sta kierroksen 62 keskeytyksestään huolimatta ja Keke Rosberg 12:s kierroksen 61 keskeytyksestään huolimatta.
Kisan lähtötunnelmat olivat kuivia ja hieman odottavan tylsän oloisia. 45 500 katsojaa jopa 150 000 katsojaa vetävillä katsomoilla oli äärimmäisen vähän vaikkakin edes sentään vähän enemmän viime vuoden katastrofiin nähden oli katsojia tullut paikan päälle. Teo Fabi ja Stefan Johansson tekivät selvät virheet ajamalla liian kovan lämmittelykierroksen jolloin renkaisiin ei tullut lämpöjä tarpeeksi.
Lopulta upean kirjavan värinen Saksan Lipun värein koristeltu Porsche 944 Turbo Course Car Carlos Reutemannin ajamana ja Mercedes-Benzin 190E AMG Medical Car olivat ruudukon takana yhdessä Mainosautona toimineen BMW 635CSi:n kanssa. Valon vaihduttua vihreäksi Fabi ja Johansson saivat huonot lähdöt ja Michele Alboreto otti hyvän lähdön vain osuakseen Johanssonin kanssa yhteen. Andrea de Cesaris kolaroi ja keskeytti. Tosin syy ei ollut hänen vaan tallikaveri Jacques Laffiten joka hänet kolari ensimmäisen kierroksen taistelussa.
Ayrton Senna selvisi viitospaikalta kärkeen hienon lähdön ottaneena. Kilpailun ja muutenkin yleensä kauden 1985 virallisen helikopteripilotin Henri Pescarolon lennättämä helikopteri alkoi pian välittää jotain aivan uutta siihen aikaan eli Francois Hesnaultin kamera-auton tuomia incar-kamerakuvia kotikatsomoihin ympäri maailmaa.
Myös Suomessakin television Juha Jokisen selostamasta koostelähetyksestä käsin tätä pystyi seuraamaan. Fabin kytki luistatti liikaa ja pian se vaurioitui kasipaikalla. Johanssonille tuli rengasrikko ja hän meni varikolle ja renkaanvaihto kesti järkyttävät 20 sekuntia ensimmäisellä kierroksella. Johansson otti AA-seokset ja aikoi ajaa kisan loppuun.
Järjestys oli siis Senna, Keke Rosberg, Alboreto, Elio de Angelis, Alain Prost, Nelson Piquet ja Nigel Mansell. Rosberg siirtyi johtoon kun puolitoista kierrosta oli ajettu, mutta ei kyennyt luomaan selvää ja tuntuvaa eroa Sennaan. Toisaalta taas kaksikko Rosberg-Senna olivat vuorostaan jo heti aivan omilla luvuillaan erossa muista. Kierroksella 3 Philippe Alliot aloitti pitkän varikkokäyntien päivätyönsä teknisen vian korjauksessa.
Ensimmäinen pysähdys kesti 15 sekuntia, mutta tuolloin vielä Alliot ei halunnut vaihtaa renkaita. Kierroksella 5 tuli sitten seuraava ja tällä kertaa vian korjailu kesti minuutin verran ja nyt Alliot halusi ottaa Pirellin Kovat renkaat maaliin pääsyä varten. Hän myös sai ne. Kierroksella 6 Alliot vieraili taas varikolla ja korjailu kesti nyt 2 minuuttia. Ja vielä kerran Alliot tuli varikolle kierroksella 7 ja nyt hänen vikansa korjailu kesti 3 minuuttia. Kierroksella 8 Alliot keskeytti kilpailunsa, mutta ei ehtinyt ajaa autoaan harmittavasti varikolle asti.
Toisaalta tallin tapaa toimia piti ihmetellä kun jo viimeisellä pysähdyksellä viimeistään olisi jo pitänyt jättää auto siihen niin pitkän korjailun ja erittäin hitaan käynnistymisenkin takia. Öljyvuoto oli myös syyllinen keskeytykseen vaikka varsinaisesti öljynpaineet olivat laskeneet jo monta kierrosta ennen sitä.
Kierroksella 7 ja siihen mennessä Francois Hesnault oli kilpailun häntäpään kiistaton kuningas ja oli nousemassa jo mukaan alempaan tai jopa varsinaiseen keskikastiin taistelemaan. Rohkaisevasti Hesnault oli ohittanut Jonathan Palmerin ja vauhtia tuntui olevan enemmän kuin missään vuoden 1985 Brabhamin ajan kilpailussa oli ollutkaan ja lisäksi suoritukset alkoivat tuoda mieleen vuoden 1984 Ratojen Sinisen Ritarin.:alppu: Palmerin ohitus ikuistettiin onboard-kameran kuviinkin. Palmer keskeytti kierroksella 8 varikolle.
Riccardo Patrese ehti käydä kierroksella 7 varikolla 2 minuutin korjauskäynnillä jolloin hänelle annettiin A-seokset AA-seosten sijaan maaliin pääsyä varten. Nekin olisivat saattaneet riittää, mutta Patrese keskeytti kierroksella 8 vaihdelaatikkovikaan. Manfred Winkelhock keskeytti moottorivikaan myös kierroksella 8 ja Hesnaultin hyvin alkanut kisa päättyi erittäin murheellisesti kytkinvikaan. Hänelle ei myöskään Nürburgringin lisäksi oltu hirvittävästi luvattu lisäajoja vaikka toki ranskalainen niitä kovasti yritti vielä saada myöhemminkin kaudelle 1985.
Kärjessä Rosberg ja Senna ajoivat rauhassa ja muut kamppailijat Alboreto, Prost ja de Angelis kamppailivat kolmospaikasta. Lisäksi Mansell ohitti Piquetin ja Johansson oli noussut kaikessa hiljaisuudessa jo takaisin seiskapaikalle. Ilman erittäin epäonnista tilannetta tallikaverin kanssa lähdössä ja korjausvarikkokäyntiä renkaanvaihdon ohella Johansson olisi voinut ajaa kisavoitosta sillä tahdilla mitä muuten ajoi.
Kierroksella 15 Marc Surer keskeytti varikolle moottoririkkoon ja Rosberg menetti johtonsa Sennalle Dunlop-mutkassa. Patrick Tambay ajoi ulos viimeisessä mutkassa, osuen seinään ja keskeyttäen kierroksella 19 ja Derek Warwick keskeytti kierroksella 26 varikolle sytytysvikaan.
Sitä ennen Piquet keskeytti kierroksella 23 moottoririkkoon. Senna keskeytti myös johdosta varikolle samalla kierroksella 26 kuin Warwick. Rosberg siirtyi uudelleen kärkeen 10 sekunnin erolla Alboretoon ja järjestys oli nyt siis Rosberg, Alboreto, Prost, de Angelis, Mansell, Fabi ja Johansson. Välillä paikaksi vaihtui vain Johansson Fabin sijaan, mutta muuta ei radalla tapahtunut. Kierroksella 29 Fabin kisa oli ohi voimansiirron hajottua jolloin jo muutenkin vaurioitunut kytkin hajosi ja vaihdelaatikko vaurioitui liikaa jatkamista varten.
Ennen varikkopysähdyksiä kilpailusta vaikutti tulevan vuoden 1984 toisinto ja ilman pysähdyksiä myös vuoden 1985 kisassakin nähtäisiin todennäköisesti huonoja otsikoita ja kisasta valitettaisiin tylsyyden huippuna pitkään. Niki Lauda käväisi varikolla kierroksella 32 noustuaan viimein itsekin lähelle pistesijoja.
Pysähdys kesti valitettavasti hyvin katastrofaaliset minuutin ja 3 sekuntia kun renkaita ei millään saatu kiinnitetyksi ja nosturi luiskahti pahoin vaurioittaen Laudan auton pohjaa.:wall: Lauda sai A-seokset maaliin ajamista varten, mutta hän oli 12:sta pysähdyksen jälkeen mikä tosin oli pieni ihme sillä hän olisi voinut olla vaikka aivan viimeinen.:frank:
Kierroksella 33 Thierry Boutsen kävi renkaanvaihdossa ja pysähdys kesti 10,5 sekuntia. Boutsen sai A-seokset maaliin ajamista varten. Alboreto kävi varikolla kierroksella 34 kärkiryhmästä ja pysähdys kesti 10 sekuntia. Alboreto ajoi uudella sarjalla B-seoksia loppuun asti. Kierroksella 35 Huub Rothengatter keskeytti varikolle ja Eddie Cheever kävi muuten vain varikolla.
Cheeverin pysähdys kesti 11 sekuntia ja Cheever sai A-seokset maaliin pääsyä varten. Maailmanmestaruushaaveet de Angelikselta vaikeutuivat huomattavasti ja tuntuivat katoavan lähes savuna ilmaan kun italialainen keskeytti kierroksella 40 moottoririkkoon. Stefan Bellof meni varikolle kierroksella 40 ja hänen pysähdyksensä kesti 12,33 sekuntia. Bellof sai B-seokset maaliin ajamista varten. Cheeveriltä hajosi kierroksella 45 turboahdin ja hänen kilpailunsa oli ajettu. Cheever keskeytti.
Martin Brundle kävi varikolla kierroksella 49, mutta lopulta pysähdyksen aikana tapahtunut tekninen vika ja sen korjaus saivat pysähdyksen kestämään 13 sekunnin lisäksi myös 4 kierrosta. Kierroksella 40 Alboreto ja Prost olivat jo saavuttamassa Rosbergia ja kierroksella 45 olivat jo lähes kiinni hänessä. Jarruvauriot eri puolilla jarruja joista pahimpana jarrusatulassa vaikeuttivat ajamista ja lisäksi renkaat olivat pahasti kuluneet.
Rosberg putosi pian molempien taakse ja sitten jo Mansellin taakse. Se riitti hänelle ja hän meni kierroksella 57 renkaanvaihtoon. Sekin kesti 18 sekuntia eikä auttanut lopulta mitään jarruongelmaan vaikkakin vauhti parani toki muuten heti paremmilla renkailla. Rosberg sai tavalliset C-seokset maaliin ajamista varten mikä oli aina strategia mikäli varikolla Williamsit joutuisivat käymään loppuvaiheessa kilpailua.
Mansell vuorostaan kärsi myös renkaiden kulumisesta, mutta ei aikonut tulla varikolle. Prostin jarrut olivat myös vioittuneet ja yrittäessään kierroksella 57 ohitusta Alboretosta hän epäonnistui ja sen jälkeen alkoi toivoa vain keskeytystä italialaiselle. Alboreton moottori kävi ylikierroksilla ja savutti, mutta silti se oli kestämässä maaliin asti.
Rosbergin päivä pilaantui kierroksella 61 kun jarrusatula hajosi ja Rosberg ei halunnut ajaa sellaisella autolla jossa sitä ei ollut ja toi auton varikolle keskeyttäen kilpailun. Mansellin turbon paineet laskivat hälyttävästi ja pian Laffite ja jopa Boutsen pääsivät hänestä ohi. Lauda pääsi myös Mansellista ohi kun lopussa britti ajoi alle 1,5 barin paineilla radalla ja suunnilleen yhtä hyvin kierrosajoissa kuin Tyrrellin Cosworthin koneella kilpaillut Brundle...:frown: Johansson oli ollut kuudes, mutta jarruvika iski hänen autoonsa.
Michele Alboreton uran viides voitto maistui toki hyvältä, mutta tuntui olleen vuoden 1982 Las Vegasin ja 1983 Detroitin kilpailun tapaan jälleen hieman kilpailutaktinen tuurivoitto. Ja mikäli se ei sitä ollut niin ei se niistä kaukanakaan ollut. Silverstonen mahdollisessakin 1985 voitossa Ferrari olisi saanut sen onnella. Jatkuvat keskeytykset ja todellisten kilpailun huippunimien keskeytykset tai vauriot varsinkin veivät voitolta paljon.
Alain Prost oli turhauttavasti toinen, mutta Jacques Laffite oli jälleen kolmas Ligierillä ja tällä kertaa pääsi palkintokorokkeellekin. Joskin toki Laffitekin oli saavuttanut Silverstonen kolmospaikan tapaan sijoituksensa osin muiden ongelmilla. Thierry Boutsen oli nelospaikallaan erittäin ilahtunut koska viimeksi belgialainen oli saanut pisteitä Imolassa.
Samoin melko ilahtunut oli Niki Laudakin viitospaikastaan ja Nigel Mansell oli aivan viime hetkellä 6:s. Gerhard Berger ja Stefan Bellof ajoivat hyvin tiukan seiskapaikan ja kasipaikan taistelun ja olivat ohittaa Mansellin kuutospaikasta käydyssä viime hetken taistelussa, mutta Berger oli 7:s ja Bellof 8:s. Stefan Johansson oli 9:s, Martin Brundle 10:s, Pierluigi Martini 11:sta kierroksen 62 keskeytyksestään huolimatta ja Keke Rosberg 12:s kierroksen 61 keskeytyksestään huolimatta.