Tähtien Kisan, Solariumin, Masan, Punaisen Vitosen ja Keken huippukausi= Vuosi 1985

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tässä tallikilvan tilanne 11/16 MM-osakilpailun jälkeen:

1 Ferrari Italia 75 pistettä

2 McLaren Iso-Britannia 70 pistettä

3 Lotus Iso-Britannia 49 pistettä

4 Williams Iso-Britannia 25 pistettä

5= Renault Ranska 15 pistettä

5= Brabham Iso-Britannia 15 pistettä

7 Ligier Ranska 13 pistettä

8 Arrows Iso-Britannia 9 pistettä

9 Tyrrell Iso-Britannia 4 pistettä
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Zandvoortin jälkeen maailmanmestaruuskamppailua oli jäljellä enää 5 kilpailua jäljellä. Samalla mestaruuteen mahdollisuudet olivat enää Alain Prostilla, Michele Alboretolla, Elio de Angeliksella, Stefan Johanssonilla, Ayrton Sennalla, Keke Rosbergilla, Niki Laudalla ja Nelson Piquetillä voittojen määrissä mitaten. Muutoin vielä tasoihin nousun paikka olisi ollut Patrick Tambaylla, mutta vain voittamalla kaikki jäljellä olevat kilpailut.

Järkevimmät mestaruuskamppailijat olivat siis enää vain Prost ja Alboreto ja tietyin ehdoin vielä de Angelis. Toisaalta Elion oli nyt alettava saada pakkovoittoja. Hieman taaempana myös Johanssonin, kauden nuoren ihmemiehen Sennan tai Rosbergin olisi pitänyt saada voittoja.

Mikäli Keke olisi voittanut ainakin Ranskan kisan ja Englannin kisan paalupaikoiltaan käsin niin sitten hän olisi ollut tasoissa de Angeliksen kanssa kolmospaikassa Detroitin voiton lisäksikin ja hänellä olisi ollut ehkä vielä pienen pieni mahdollisuus mestaruuteen. Tosin Rosberg ei lukuisten muiden teknisten murheidensa takia ollut pitkään aikaan enää uskonut voittavansa maailmanmestaruutta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Näin kuukauden sisällä Formuloissa tapahtui

8/85

1.8.1985: Tolemanin Pat Symondsin valvomat näyttöajot ajetaan ja Piercarlo Ghinzani valittiin alustavasti kuljettajaksi tallin joskin lopullinen päätös tehtiin vasta ennen Itävallan kilpailua

4.8.1985: Saksan Liittotasavallan Grand Prix ajetaan Nürburgringin radalla ja Michele Alboreto voittaa kilpailun

6.8.1985: Meadowlandsin osakilpailu peruuntuu lopullisesti kalenterista ja Brands Hatch korvaa uudelleen aikataulutetun Belgian Grand Prixin kanssa vuoden 1985 kaksi peruttua osakilpailua eli Rooman Grand Prixin ja Meadowlandsin ja lisäksi Brands Hatchin eli Euroopan Grand Prixin pitopaikka ensimmäisenä varakilpailuna ja sittemmin kilpailuna tarkastetaan ja rata läpäisee tarkastuksen

10.8.1985: Piercarlo Ghinzani valitaan Tolemanin F1-kuljettajaksi loppuvuodeksi 1985 ja Tähtien Kisa ajetaan ja se on ehkä osin Dingonkin suosion kautta yleisömenestys ja Keke Rosberg ja Ortwin Podlech sopivat ainakin vuoden 1986 Tähtien Kisan järjestämisestä ja mahdollisesti myös vuosien 1987 ja 1988 Tähtien Kisan pidosta edellyttäen, että myös vuoden 1986 Tähtien Kisa on menestys

11.8.1985: Manfred Winkelhock loukkaantui kuolettavasti Mosportin Urheiluautojen MM-sarjan kilpailussa Kanadassa ja Keke Rosberg allekirjoittaa sopimuksen McLarenille siirtymisestä

12.8.1985: Manfred Winkelhock menehtyi tajuihinsa tulematta

13.8.1985: Manfred Winkelhockin kuolemasta tiedotetaan epävirallisesti Suomessa lopullisesti

14.8.1985: Manfred Winkelhockin kuolema tiedotetaan virallisesti Suomessa lopullisesti ja Itävallan Grand Prixin viikonloppu käynnistyy

16.8.1985: Itävallan Grand Prix ajetaan Österreichringin radalla ja Alain Prost voittaa kilpailun ja lisäksi Kanadan Terveysministeriö tutkii yhdessä Kanadan Urheiluministerin kanssa Manfred Winkelhockin kuolemaa Mosportissa

21.8.1985: Keke Rosbergin ja McLarenin sopimus tiedotetaan epävirallisesti Suomessa lopullisesti

23.8.1985: Hollannin Grand Prixin viikonloppu käynnistyy ja Keke Rosbergin ja McLarenin sopimus tiedotetaan virallisesti Suomessa lopullisesti lopettaen spekulaatiot Rosbergin tallipaikoista vuoden 1986 osalta

25.8.1985: Hollannin Grand Prix ajetaan Zandvoortissa ja Niki Lauda voittaa kilpailun

26.8.1985: Renault vetäytyy Formula 1:stä vuoden 1985 päätteeksi ja antaa Derek Warwickille ja Patrick Tambaylle alustavat sopimuspaikat omiin asiakastalleihinsa niihin talleihin mihin he haluavat mennä, mutta pidättävät silti sopimuksen jäljeltä olevalta ajalta vuoden 1985 loppuun asti eli Warwick ja Tambay eivät voi loikata toisiin talleihin ilman huomattavia siirtosummakorvauksia

31.8.1985: Kanadan Terveysministeriö ja Kanadan Urheiluministeriö tulevat päätökseen tutkimuksissaan Manfred Winkelhockin kuolemasta ja julistavat sen kilpa-autoiluonnettomuudeksi eikä asiaa tutkita enempää ilman todella merkittäviä uusia todisteita osoittamaan jotain muuta kuin mitä tapaus on lähtökohtaisesti Kanadan Urheiluministerin mukaan eli kilpa-autoiluonnettomuus
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1985 syyskuu alkoi erittäin synkällä tavalla Länsi-Saksassa. Ja koko moottoriurheilumaailmassa. Belgian Spa-Francorchampsissa ajettiin jälleen ja vain kaksi viikkoa ennen uudelleen aikataulutettua Belgian Grand Prixiä. Ikävä kyllä Spassa 1.9.1985 ajetussa Urheiluautojen MM-Sarjan osakilpailussa pidettiin tietenkin ensin hiljainen hetki Manfred Winkelhockin muistolle.

Viikonloppuna Jonathan Palmer oli loukkaantunut pahoin ja Zakspeed joutui pulaan koska sillä ei toistaiseksi ollut ketään toista kuljettajaa ehdolla vain viikkoa ennen Monzassa ajettavaa Italian Grand Prixiä. Lopulta Spassa tapahtui pahin mahdollinen ja hieman eri tavalla kuolonuhri ei olisi ollut Stefan Bellof vaan hänen tallikaverinsa Thierry Boutsen.

Hän ja Bellofin kolarissa mukana ollut Jacky Ickx olivat vaihtaneet vain hetkeä aiemmin paikkoja Boutsenin ja Jochen Massin kesken ajopaikkoja kesken kisan. Hieman tämän jälkeen Bellof ja Ickx kolaroivat ja ennen pitkää Ickxin ohella paikan päälle osunut kilpailun Pace Carin kuljettaja eli Spa-Francorchampsin F1-kisoistakin tuttu Course Carin kuljettaja Erwin van den Broucke yrittivät pelastaa Bellofia parhaansa mukaan.

Lopulta Bellof saatiin pois, mutta 40 minuutin irrottamisen jälkeen Bellof eli vain sairaalaan asti ja siellä 10 minuuttia. Pahat sisäelinvauriot päävammojen ja ilmeisesti veriarvojen romahduksen myötä aiheuttivat Bellofin kuoleman.

Bellofia kunnioittaakseen kilpailu päätettiin ennalta aikaistetussa aikataulussa ja Urheiluautojen MM-Sarja tuntui olevan nyt pakotettu uudistuksiin koska kaksi hyvää kuljettajaa eli Manfred Winkelhock ja Stefan Bellof olivat kuolleet tehden työtään mistä pitivät. Bellofin kuoleman jälkeen Ken Tyrrell oli hyvin järkyttynyt ja samoin Martin Brundle.

Hallitseva tunne ennen Italian Grand Prixiä tuntui olevan suru ja järkytys joka levisi syksyllä 1985 moottoriurheilumaailmaan nuoren ja lahjakkaan Länsi-Saksan Ratojen Meteorin poismenosta johtuen. Samalla kaikki F1-tallit olivat ehdottomasti kieltämässä kuljettajiaan osallistumassa isompaan osaan Urheiluautojen MM-sarjan ajoihin ja pitkäksi aikaa tästä tuli lajissa lähes käytäntö ellei poikkeuksena pidä tietenkin Le Mansin 24 Tunnin ajoa.

Ken Tyrrellin mielestä Bellof oli ylivoimaisesti lahjakkain kuljettaja joka hänen alaisuudessaan oli ollut ja häntä lahjakkaampi oli tietenkin vain ollut itse Jackie Stewart. Bellofin osalta ennen kuolemaa vuosi 1985 oltiin ajamassa loppuun Tyrrelillä ja mahdollisesti oltiin jatkamassa yhteistyötä myös vuonna 1986 Tyrrelillä.

Toisaalta Bellofin sanottiin menevän aina Ferrarille asti vuodeksi 1986, mutta niin toisaalta oli moni muukin. Ja monta versiota on Bellofin mahdollisesta Ferrari-taustasta ollut liikkeellä viimeisen 30 vuoden ajan. Tiettävästi aivan varmasti Bellofilla olisi ollut tapaaminen Maranellossa. Ajankohdasta tästä on kuitenkin ollut kiistaa.

Varhaisimmillaan hieman Italian Grand Prixin jälkeen, mutta ennen Belgian Grand Prixiä Spassa syyskuussa 1985. Mahdollisesti myös lokakuussa 1985 tai heti marraskuussa 1985 formulakauden jälkeen Ferrari olisi halunnut audienssin Bellofin kanssa. Vaikka tapaaminen Ferrarin kanssa oli tiedossa niin kuitenkaan itse sopimusta talliin ei vielä ollut olemassa sillä Ferrari katsoi kaikkia korttejaan ja oli edelleen valmis jatkamaan Stefan Johanssonin kanssa.

Murheellista oli kuitenkin Bellofin poismeno ja ne vaikuttivat välittömästi Länsi-Saksassa myös formuloiden katsojalukuihin. Ja eräs tietty 16-vuotias poika suri idolinsa poismenoa paljon 10-vuotiaan pikkuveljensä kanssa...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Syyskuussa 1985 varmistui ennen Monzaa lopullisesti myös Nelson Piquetin siirtyminen Williamsille vuodeksi 1986. Hän oli päättänyt mennä talliin kun hänelle oli tehty kolme kertaa vuoden 1985 Brabhamin sopimusta suurempi palkkiotarjous. 3,6 miljoonan dollarin vuosipalkka ja kun vielä Piquet sai itselleen vielä puhuttua peräti 10 000 dollarin pisterahan niin hän lähti saman tien Brabhamilta Williamsille.

Brabhamilla hänelle oli korkeintaan tarjottu 2 miljoonan dollarin vuosipalkkaa ja korkeintaan 2000 dollaria pisterahaa ja lähtökohtaisesti pisteraha olisi korottunut muutenkin vain 1200-1500 dollarin paikkeille. Vuonna 1985 Piquet oli nauttinut 1,2 miljoonan dollarin vuosipalkasta ja 1000 dollarin pisterahasta.

Renault aikoi myös lajista tallina vetäytymisen aiheuttamasta tilanteesta huolimatta silti toimittaa vuodeksi 1986 kaikille asiakkailleen eli Lotukselle, Tyrrellille ja Ligierille moottorit. Ferrarilla oli Tifosojen edessä valtavat paineet sillä Ferrari oli jälleen heikentymässä suhteessa McLarenia vastaan mestaruudesta taisteltaessa. Michele Alboreto oli jäänyt Alain Prostin jälkeen ja pahalta näytti tilanne myös Monzassa.

Jonathan Palmerin loukkaannuttua Span Urheiluautojen MM-kisassa Zakspeed-talli etsi jonkin aikaa sopivaa kuljettajaa, mutta 5.9.1985 talli vetäytyi Monzan kilpailusta koska sillä ei ollut siihen mennessä löytynyt ketään selvää korvaavaa kuljettajaa Palmerin tilalle Monzaan. Martin Brundle aikoi ajaa yksin Monzassa koska Ken Tyrrellin mielestä olisi ollut epäkunnioittavaa ajattaa jotakin muuta kuljettajaa heti Stefan Bellofin menehtymisen jälkeen hänet korvaten. Toki ennen pitkää Tyrrell-tallin piti etsiä Bellofin korvaaja.

Eräs ehdokas olisi tietenkin ollut lainata useammaksi kilpailuksi Mike Thackwelliä Williamsilta, mutta toisaalta taas Meadowlandsin peruunnuttua ainoa järkevä paikka ajattaa Thackwelliä olisi ollut Brands Hatchissa. Ja kun kieltäytymisiä oli ollut puolin toisin tai toteutumattomia kisasuunnitelmia niin Ken Tyrrell oli alkanut harkita muitakin kuljettajia kuin vain Thackwelliä Bellofin korvaajaksi. Andrea de Cesariksen sanottiin taas olevan Ferrarin, Brabhamin ja Tyrrellin tiloissa hakemassa ajopaikkaa loppuvuodeksi 1985 koska hänellä ei ollut Ligieriltä saatuaan potkut ajopaikkaa. Philippe Streiff pääsi korvaamaan hänet Ligierillä vihdoin ja viimein kun Hollannissa hänen ajolupansa oli myöhäistulijana peruttu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaiken surullisen tapahtumaketjun aikana ikään kuin näkymättömissä muutenkin aina Detroitista asti veikattu Team Lola-Haasin debyytti tapahtui vaatimattomissa merkeissä ja Alan Jones tuli kuin tulikin takaisin lajiin.

Jonesin osalta koko loppuvuosi 1985 uskomattoman viivytyksen takia oli lähinnä vain pelkkää testailua kisoissa. Jonesin auto THL1 oli melkoisen alkeellinen auto. Tai oikeammin auto oli hieno, mutta sen ongelmana oli pikemminkin Hartin moottori. Se oli kuin ikivanha F2-moottori päivitettynä lähtökohtaisesti jo myös vanhentuneeseen Hartin turbomoottoriin.

Tehoa uupui, mutta ohjautuvuus oli THL1:ssä Neil Oatleyn johdolla suunnittelun ja suunnittelijoiden rivimiehistä merkittävimmän eli Ross Brawnin ideoista johtuen edes hyvä. Lähtökohtaisesti Team Haas aikoi osallistua kaikkiin loppuihin kilpailuihin mikäli se vain saisi ajaa. Kaikkein epäselvin kilpailulupa Team Haasilta oli Belgian kilpailun kohdalla sillä Team Haas ei ollut ajanut alkukesän Belgian Grand Prixin kisassa. Sinne se ei siis välttämättä pääsisi, mutta kaikkiin muihin kisoihin kyllä kilpailulupien ollessa vain kunnossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Koska Stefan Bellof oli poissa ja Zakspeed vetäytynyt niin Monzaan oli siis 26 kuljettajaa mukana Team Haasin ja Alan Jonesin liityttyä mukaan. Mikäli kaikki he olisivat olleet mukana niin sitten ajajia olisi ollut jo 28 ja mikäli vielä muutoin olisi ollut Spirit-talli niin sitten ajajia olisi ollut jo 29. 26 kuljettajaa pääsi kuitenkin mukaan kunhan aika vain pysyi 110 % sisällä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Perjantaina Virallisissa Harjoituksissa Monzassa Williamsilla oli lähtökohtaisesti edessään hieno kisa alustavan eturivin muodossa. Tosin vain siihen asti kun Nelson Piquet otti haltuunsa alustavan paalupaikan ajalla 1.25.679. Keke Rosberg ajoi toiseksi ajalla 1.26.161 ja Nigel Mansell oli kolmas ajalla 1.26.960. Ayrton Senna oli todella hienosti neljäs ottaen huomioon sen, että Senna ei ollut vuonna 1984 ajanut Monzassa koska oli ollut vilttiketjussa Toleman-tallin tahdolta. Sennan aika oli 1.27.009.

Elio de Angelis oli viides ajalla 1.27.098, Michele Alboreto oli kuudes ajalla 1.27.552, Alain Prost oli seitsemäs ajalla 1.27.576, Gerhard Berger oli kahdeksas ajalla 1.27.746, Marc Surer oli yhdeksäs ajalla 1.27.799 ja kärkikymmenikön alustavasti kymmenes mies oli Derek Warwick ajalla 1.28.119.

Thierry Boutsen oli 11:sta ajalla 1.28.369, Niki Lauda oli 12:sta ajalla 1.28.472, Patrick Tambay oli 13:sta ajalla 1.28.578, Stefan Johansson oli 14:sta ajalla 1.29.001, Teo Fabi oli 15:sta ajalla 1.29.050, Riccardo Patrese oli 16:sta ajalla 1.29.068, Eddie Cheever oli 17:sta ajalla 1.29.298, Jacques Laffite oli 18:sta ajalla 1.30.186, Piercarlo Ghinzani oli 19:sta ajalla 1.30.271 ja Philippe Streiff oli 20:s ajalla 1.31.727. Martin Brundle oli 21:s ajalla 1.33.503, Huub Rothengatter oli 22:s ajalla 1.33.529, Kenny Acheson oli 23:s ajalla 1.34.919, Alan Jones oli vihdoin ja viimein palattuaan lajiin alustavasti 24:s ajalla 1.34.943 ja viimeiset kaksi sijaa 25 ja 26 menivät Pierluigi Martinille ja Philippe Alliotille ajoilla 1.35.770 ja 1.36.221.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Lauantaina Virallisissa Harjoituksissa mukavana ja selkeänä piirteenä kävi selväksi se, että aurinko paistoi pitkästä aikaa selkeästi. Se tarkoitti sitä, että kilpailuviikonlopun Virallisissa Harjoituksissa oli kerrankin hyvän aikaa tehdä hyvä aika tauluun ja lisäksi kiireetön haku hakea kierroksia oli selvä. Toista oli ollut jo muutaman kilpailun ajan jolloin vesisade oli tullut aina jossain välin viikonloppua ja yleensä pilannut vuoden 1985 tyyppipiirteenä toisen session kahdesta Virallisessa Harjoituksesta.

Williamsin miehet Keke Rosberg ja Nigel Mansell näyttivät ottavan paalupaikkansa ajoillaan 1.25.230 ja 1.25.486 kunnes yllättäen jopa virheestäkin huolimatta toisessa Lesmossa Ayrton Senna teki sen tempun mitä monet eivät osanneet odottaa. Hän otti paalupaikan sen sijaan, että olisi tyytynyt Monzan ensikertalaisena vaikkapa ruutuihin 3-4 tai huonompaan vain varmuudeksi. Paalupaikka-aika oli 1.25.084. Keskituntinopeus oli Sennan paalukierroksessa 245,405 kilometriä tunnissa.

Rosberg ja Mansell jäivät siis sijoille 2 ja 3, neljäs oli pelkän suoranopeuden perusteella taas melkein paalupaikan napannut Nelson Piquet jonka aika oli 1.25.584. Nopeimmillaan Piquetillä oli nelospaikkaan oikeuttavan kierroksensa aikana vauhtia 333,063 kilometriä tunnissa. viides oli Alain Prost ajalla 1.25.790, kuudes oli Elio de Angelis ajalla 1.26.044, seitsemäs oli Michele Alboreto ajalla 1.26.468, kahdeksas oli Patrick Tambay ajalla 1.27.020, Marc Surer oli yhdeksäs ajalla 1.27.153 ja Stefan Johansson oli kymmenes ajalla 1.27.473.

Gerhard Berger oli 11:sta ajalla 1.27.723, Derek Warwick oli 12:sta ajalla 1.28.112, Riccardo Patrese oli 13:sta ajalla 1.28.340, 14:sta oli perjantain aikansa 1.28.369 perusteella Thierry Boutsen vaikka hän oli lauantaina vasta 16:sta ajalla 1.28.760, Teo Fabi oli 15:sta kokonaisruudukon ja perjantain ajan 1.29.050 perusteella vaikka hänen aikansa 1.28.386 riitti lauantaina 14:sta sijaan, Niki Lauda oli 16:sta kokonaisruudukossa perjantain aikansa 1.28.472 perusteella vaikka hänen aikansa 1.28.949 riitti lauantaina 18:sta sijaan, Eddie Cheever oli ajallaan 1.28.629 17:sta vaikka lauantaina ajalla oli session 15:sta, Martin Brundle oli ajallaan 1.28.793 18:sta vaikka lauantain ajalla oli session 17:sta, Philippe Streiff oli 19:sta ajalla 1.29.839 ja Jacques Laffite oli 20:s perjantain ajalla 1.30.186 ja lauantaina aika oli lähes sama 1.30.376 ja sijoitus ei tietenkään parantunut.

21:s oli perjantain ajalla 1.30.271 vaikka lauantain ajalla 1.31.449, 22:s oli Huub Rothengatter perjantain ajalla 1.33.529 vaikkakin Rothengatterin ajalla lauantaina 1.37.664 oli jaetulla sijalla Philippe Alliotin kanssa samalla ajalla sijoilla 23 ja 24. 23:s oli Pierluigi Martini ajalla 1.33.961 joka lauantaina riitti session sijaan 22. Kenny Acheson oli 24:s kokonaisruudukon perusteella perjantain ajalla 1.34.919 vaikkakin lauantain ajalla 1.38.325 oli 25:s ja toiseksi viimeinen.

Alan Jones oli 25:s ja toiseksi viimeisellä ruudulla perjantain aikansa perusteella 1.34.943 ja lauantain ajalla 1.45.823 hän oli aivan viimeinen sijalla 26. Philippe Alliot oli 26:s ja viimeinen perjantain ajalla 1.36.221 ja lauantaina hän oli jaetulla sijalla 23 Huub Rothengatterin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Alan Jonesin osalta paluu lajiin oli hyvin vaikea. Jatkuvat ja loppumattoman tuntuiset moottoriviat tai muut ongelmat rajoittivat Jonesin kierrokset hyvin vähiin. Kuitenkin luottamus Team Haasiin oli kuitenkin erittäin hieno ja pysyvä hänen omasta mielestään.

Jones painotti, että hän aikoi jatkaa ajamista lajissa muutenkin eikä enää vain yksittäisiä kisoja vaan selviä kausia ainakin vielä muutaman vuoden ajan huolimatta siitä, että hän oli jo melkein 40 vuotta vanha palatessaan vuonna 1985 lajiin 39-vuotiaana. Jonesin tavoite oli selvä. Hän ajaisi vielä lajissa ainakin siis vuodet 1986-1987 ja mahdollisesti vielä vuoden 1988.

Lisäksi Jones ei missään tapauksessa ollut ruosteessa tai muuttunut huonoksi kuljettajaksi sinällään. Hän oli melkoinen rattimies tullessaan uransa ensimmäiseen IndyCar-kilpailuun elokuussa 1985 tilapäisenä Mario Andrettin korvaajana Newman/Haasin IndyCar-talliin ajamaan Elkhart Laken kilpailussa. Mario Andretti oli loukkaantunut ennen kilpailua.

Jones oli välittömästi IndyCarissa ainakin mutkaisella Elkhart Laken radalla kuin kotonaan. Jones oli välittömästi kolmas kilpailussa. Tässä erikoisessa kilpailussa Jacques Villeneuve Senior voitti ja Michael Andretti oli toinen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan tähän sitten molempien päivien sessioiden ajat:

Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Niki Lauda McLaren-TAG 1:28.472 1.28.949
2 Alain Prost McLaren-TAG 1:27.576 1.25.790
3 Martin Brundle Tyrrell-Renault 1:33.503 1.28.793
5 Nigel Mansell Williams-Honda 1:26.960 1.25.486
6 Keke Rosberg Williams-Honda 1.26.161 1.25.230
7 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:25.679 1.25.584
8 Marc Surer Brabham-BMW 1.27.799 1.27.153
9 Philippe Alliot RAM-Hart 1:36.221 1.37.664
10 Kenny Acheson RAM-Hart 1.34.919 1.38.325
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:27.098 1.26.044
12 Ayrton Senna Lotus-Renault 1:27.009 1.25.084
15 Patrick Tambay Renault 1.28.578 1.27.020
16 Derek Warwick Renault 1:28.119 1.28.112
17 Gerhard Berger Arrows-BMW 1.27.746 1.27.723
18 Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.28.369 1.28.760
19 Teo Fabi Toleman-Hart 1.29.050 1.28.386
20 Piercarlo Ghinzani Toleman-Hart 1.30.271 1.31.449
22 Riccardo Patrese Alfa Romeo 1.29.068 1.28.340
23 Eddie Cheever Alfa Romeo 1.29.298 1.28.629
24 Huub Rothengatter Osella-Alfa Romeo 1.33.529 1.37.664
25 Philippe Streiff Ligier-Renault 1.31.727 1.29.839
26 Jacques Laffite Ligier-Renault 1.30.186 1.30.376
27 Michele Alboreto Ferrari 1.27.552 1.26.468
28 Stefan Johansson Ferrari 1.29.001 1.27.473
29 Pierluigi Martini Minardi-Motori Moderni 1.35.770 1.33.961
33 Alan Jones Beatrice Lola-Hart 1.34.943 1.45.823
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan sitten vielä lähtöruudukko kilpailuun:

Lähtöruudukko

Senna Rosberg
Lotus 97T Williams FW10
1.25.084 (245,405 km/h) 1.25.230

Mansell Piquet
Williams FW10 Brabham BT54
1.25.486 1.25.584

Prost de Angelis
McLaren MP4/2B Lotus 97T
1.25.790 1.26.044

Alboreto Tambay
Ferrari 156/85 Renault RE60B
1.26.468 1.27.020

Surer Johansson
Brabham BT54 Ferrari 156/85
1.27.153 1.27.473

Berger Warwick
Arrows A8 Renault RE60B
1.27.723 1.28.112

Patrese Boutsen
Alfa Romeo 184TB Arrows A8
1.28.340 1.28.369

Fabi Lauda
Toleman TG185 McLaren MP4/2B
1.28.386 1.28.472

Cheever Brundle
Alfa Romeo 184TB Tyrrell 014
1.28.629 1.28.793

Streiff Laffite
Ligier JS25 Ligier JS25
1.29.839 1.30.186

Ghinzani Rothengatter
Toleman TG185 Osella FA1G
1.30.271 1.33.529

Martini Acheson
Minardi M185 RAM 03
1.33.981 1.34.919

Jones Alliot
Lola THL1 RAM 03
1.34.943 1.36.221
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Monzan kilpailuun lähdettäessä rengastilanteen arveltiin olevan kovin samanlainen kuin monena muuna vuonnakin. Ainakin Goodyearin osalta tilanne oli samanlainen eli enimmäkseen C tai D-seoksilla arveltiin kilpailuun lähdettävän, mutta Pirellin osalta luonnollisesti uusien rengaslaatujen takia oli omanlaiset mietteet ilmassa. Ja rohkeitakin kokeiluja oli ilmassa. Ennen kaikkea suurin pelko oli turbomoottorien hirmuisten voimien mahdollisesti aiheuttamat liian aikaiset varikkokäynnit reilusti ennen aikojaan.

Tässä kuitenkin rengastaktiikoita kisaan lähdettäessä:

McLaren: Niki Lauda otti D-seokset kisaan ja aikoi käydä varikolla kierroksella 39, mutta Alain Prost otti C-seokset kisaan ja aikoi olla käymättä varikolla kilpailussa.

Tyrrell ja Martin Brundle: Ainoa tallinsa edustaja Stefan Bellofin surullisesta poismenosta johtuen lähti kilpailuun C-seoksilla ja ei aikonut käydä varikolla.

Williams: Molemmat kuljettajat ottivat C-seokset kisaan ja he aikoivat ajaa maaliin asti ilman pysähdyksiä.

Brabham: Kuljettajista Nelson Piquet otti Pirellin Pehmeät renkaat kisaan ja aikoi käydä varikolla kierroksella 25, mutta Marc Surer otti Pirellin Kovat renkaat kisaan ja ei aikonut käydä varikolla.

RAM: Molemmat kuljettajat ottivat Pirellin Pehmeät renkaat kisaan ja aikoivat käydä varikolla kierroksella 24 ja 25 järjestyksessä Philippe Alliot ja Kenny Acheson.

Lotus: Kuljettajista Elio de Angelis otti D-seokset kilpailuun ja aikoi käydä varikolla kierroksella 40, Ayrton Senna otti C-seokset kilpailuun ja ei aikonut käydä varikolla.

Renault: Molemmat kuljettajat ottivat D-seokset kilpailuun ja aikoivat käydä varikolla kierroksella 39 ja 40 järjestyksessä Patrick Tambay ja Derek Warwick.

Arrows: Molemmat kuljettajat ottivat D-seokset kilpailuun ja aikoivat käydä varikolla kierroksella 39 ja 40 järjestyksessä Gerhard Berger ja Thierry Boutsen.

Toleman: Kuljettajista Teo Fabi otti kilpailuun Pirellin Keskikovat renkaat ja arveli voivansa mahdollisesti ajaa kilpailun loppuun asti maaliin, mutta oli tarvittaessa valmis käymään varikolla kierroksella 40. jos tarvetta oli. Piercarlo Ghinzani otti Pirellin Kovat renkaat ja aikoi olla käymättä varikolla.

Alfa Romeo: Molemmat kuljettajat ottivat D-seokset kilpailuun ja aikoivat käydä varikolla kierroksella 39 ja 40 järjestyksessä Riccardo Patrese ja Eddie Cheever.

Osella: Huub Rothengatter otti Pirellin Kovat renkaat ja ei aikonut käydä varikolla ellei ollut pakkoa käydä.

Ligier: Molemmat kuljettajat ottivat Pirellin Keskikovat renkaat ja he arvelivat voivansa ajaa kilpailunsa mahdollisesti loppuun asti, mutta olivat valmiita käymään kierroksilla 40 ja 41 varikolla järjestyksessä Philippe Streiff ja Jacques Laffite.

Ferrari: Molemmat kuljettajat ottivat D-seokset kilpailuun ja he aikoivat käydä varikolla kierroksilla 37 ja 38 järjestyksessä Michele Alboreto ja Stefan Johansson.

Minardi: Pierluigi Martini otti Pirellin Enduro-renkaat kisaan ja hän ei aikonut käydä varikolla kilpailussa.

Team-Lola Haas Beatrice ja Alan Jones: Vihdoin ja viimein lajiin mukaan päässyt Carl Haasin formulatalli ja Alan Jones otti sen kuljettajana kisaan C-seokset vaikka ajoittain Jones ajattelikin ottaa myös B-seoksia ja jopa A-seoksia pitkälti auton liian suuren painon ja liikaa renkaita kuluttavan ohjauksen takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Monzan kilpailusta nähtiin myös TV1:n kooste klo 17-17.55 selostajana Juha Jokinen. Tämän jälkeen TV2 tulisi lähettämään viikkoa myöhemmin Belgian Grand Prixin Spa-Francorchampsista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Monza 8.9.1985

Vuoden 1985 Italian Grand Prix alkoi hyvin pian 110 000 katsojan edessä aurinkoisessa ja lämpimässä säässä sen jälkeen kun Carlos Reutemann oli päässyt Alfa Romeo GTV6:lla eli Course Carilla ruudukon taakse ja kun vielä Lancia Delta HF Turbo Medical Car oli ruudukon taakse päässyt niin sen jälkeen valo vaihtui vihreäksi ja kisa oli käynnissä. Jokisen Juhallakin riitti selostamossa jälleen omia otteita vaikka melko hyvin Jokinen kyllä jaksoikin keskittyä selostuksiinsa.

Ikävä kyllä Piercarlo Ghinzanin polttoainepumppu moottorin ohella oli hajonnut ja samoin myös Pierluigi Martinin autosta oli hajonnut moottori. Siten kaksi autoa 26:sta kuljettajineen oli poissa pelistä jo ennen kisan järkevää alkua. Loput 24 autoa syöksyivät kohti Monzan radan ensimmäistä mutkaa.

Ensimmäisissä mutkissa ja sen jälkeen hyvin ahtaasti hetken aikaa järjestys oli Keke Rosberg, Ayrton Senna, Nigel Mansell, Alain Prost, Elio de Angelis, Michele Alboreto, Nelson Piquet, Patrick Tambay, Stefan Johansson, Derek Warwick, Marc Surer, Riccardo Patrese, Thierry Boutsen, Gerhard Berger, Eddie Cheever, Teo Fabi ja Philippe Streiff.

Mansell ohitti Sennan jo toisessa shikaanissa ja näytti pitävän sijansa. Berger ja Fabi kolaroivat ensimmäisellä kierroksella ja joutuivat käymään varikolla. Berger vaihtoi etusiiven ja samalla 20 sekunnin pysähdyksellä myös renkaat C-seoksiin joilla aikoi ajaa loppuun asti kilpailussa ja Fabi kävi varikolla 9 sekuntia kestävällä rengasrikkopysähdyksellä ja vaihtoi renkaat muutenkin Pirellin Koviin renkaisiin. Kenny Acheson keskeytti kierroksella 2 vaihdelaatikkovikaan ja Alan Jones meni varikolle puhdistamaan roskia jäähdyttimistä. 20 sekuntia kesti varikolla käynti.

Kierroksella 3 Mansell kuitenkin hidasti teknisen vian uhrina. Turbon painehallintayksikkö oli seonnut ja antoi vääriä paineita joko liian paljon tai liian vähän. Ohjelman tietokoneistettu hallinta oli seonnut joten Mansellin oli käännyttävä varikolle ja saatava hallintayksikkö korjattua, vaihdettua tai keskeytettävä. Mansellin varikolla käynti kesti 2 kierrosta ja sinä aikana Prost nousi toiseksi Sennan jäädessä jo de Angeliksen taakse. Alboreto ja Piquet taistelivat lähinnä omaa taisteluaan ja Niki Lauda liittyi surkean lähtönsä jälkeen pian seiskapaikan taisteluun.

Cheever keskeytti kierroksella 4 varikolle moottorivian johdosta. Fabi liittyi varikolle seuraksi teknisen vian korjauskäynnille joka kesti 4 kierrosta. Kierroksella 6 Jones keskeytti virranjakajan petettyä. Kierroksella 9 Patrese joutui teknisen vian uhriksi ja hän joutui menemään varikolle korjauskäynnille joka kesti 4 minuuttia ja 18 sekuntia eli suurin piirtein kolme kierrosta. Warwick keskeytti kierroksella 9. Berger keskeytti kierroksella 13.

Kierroksella 12 Piquet kävi varikolla renkaanvaihdossa joka kesti 14 sekuntia ja jonka aikana Piquet sai Pirellin Kovat renkaat maaliin ajamista varten. Rosberg johti tuolloin noin 10 sekunnilla. Mansell ajoi yhtä kovia kierroksia kuin Rosbergkin, mutta oli 16:sta ja kierroksen jäljessä. Kierroksella 19 Philippe Alliot keskeytti moottoririkkoon. Kierroksella 21 Patrese kävi varikolla renkaanvaihdossakin teknisen vian korjauksen jälkeen. 11 sekuntia kesti pysähdys. Patrese sai C-seokset maaliin pääsyä varten.

Lauda tarvitsi kierroksella 25 uuden etusiiven ja myös uudet renkaat. Pysähdys siivenvaihtoineen kesti 27,07 sekuntia ja hän sai C-seokset maaliin pääsyä varten ja de Angelis kävi kierroksella 26 varikolla ja pysähdys kesti 10,5 sekuntia ja hän sai C-seokset maaliin pääsyä varten. Lauda ei menettänyt etusiiven suhteellisen hitaasta vaihdosta huolimatta 12 sekuntia enempää aikaa kuin miten olisi menettänyt muutenkaan korkeintaan renkaanvaihdolla yksinään.

Kierroksella 27 Alboreto ja Boutsen kävivät varikolla samalla kierroksella. Heidän pysähdyksensä kestivät 10,13 sekuntia ja 12 sekuntia. Molemmat saivat C-seokset maaliin pääsyä varten. Rosberg kävi varikolla yllättäen kun pito vain loppui kesken C-seoksistakin. 10 sekuntia kesti pysähdys ja Rosberg sai D-seokset maaliin pääsyä varten. Kierroksella 31 Mansell kävi varikolla 10 sekunnin pysähdyksellä yllättäen kun pito vain loppui kesken C-seoksistakin. Mansell sai pysähdyksellään D-seokset maaliin pääsyä varten. Kierroksella 31 myös Huub Rothengatter ja Tambay kävivät varikolla.

Tambayn pysähdys kesti 28 sekuntia ja hänelle se pysähdys pilasi hänen kilpailunsa vaikka hän sai D-seokset maaliin ajamista varten. Rothengatterin pysähdys kesti kierroksen verran ja kierroksella 32 hän keskeytti moottorivikaan varikolle. Lauda keskeytti lopulta kierroksella 34 varikolle ihmeteltyään selittämätöntä moottorin tärinää pitkin kisaa. Kierroksella 36 Patrese keskeytti varikolle. Kierroksella 37 Johansson kävi varikolla renkaanvaihdossa ja pysähdys kesti 11,98 sekuntia. Johanssonille annettiin C-seokset maaliin pääsyä varten.

Kierroksella 40 Rosberg pääsi johtoon ajettuaan aikaisemman jopa 17 sekunnin eron kiinni Prostiin. Jacques Laffite keskeytti moottoririkkoon samalla kierroksella. Lopulta Rosberg keskeytti harmittavasti moottorin kuumailmaletkun irrottua koneesta ja päästettyä tehot pihalle kierroksella 45 ja siten Rosberg joutui keskeyttämään varikolle samalla kierroksella. Rosbergin autossa oli ollut myös vesivuoto. Alboreto keskeytti kierroksella 47 moottoririkkoon varikolle. Mansell keskeytti kierroksella 50 varikolle moottoririkkoon.

Alain Prostille jäi tuossa vaiheessa melko helpoksi tehtäväksi korjata voitto kotiin 50 sekunnin johtoasemassa. Nelson Piquet oli toinen ja Ayrton Senna oli aivan renkaat loppumaisillaan jäädä Marc Surerin taakse, mutta oli silti lopulta viime hetkellä kolmas ja Surer oli neljäs. Surer oli silti iloinen sillä viimeksi hän oli neljänneksi ajanut Brasilian Grand Prixissä 1981 Rio de Janeiron sateessa Ensignilla. Michele Alboreton keskeyttäessä Stefan Johansson otti viitospaikan joka oli ollut Alboreton hallussa ennen italialaisen keskeytystä. Johanssonilta loppui polttoaine, mutta silti hän ei menettänyt sijoituksia.

Elio de Angelis oli kuudes pitkälti typerän polttoainesäästön vuoksi. Elio ei ollut iloinen kun näki, että polttoainetta oli vielä yli 20 litraa kisan jälkeen tankissa. Ajotietokone oli neuvonut de Angelista väärin. Patrick Tambay oli seitsemäs, Martin Brundle oli kahdeksas, Thierry Boutsen oli yhdeksäs, Philippe Streiff oli kymmenes, Nigel Mansell viime hetkellä 11:sta, Teo Fabi oli 12:sta ja Michele Alboreto oli 13:sta. Williams olisi ollut todellisuudessa se voittava talli ja joko Nigel Mansell tai Keke Rosberg olisivat voittaneet Monzassa, mutta tekninen hauraus toi Alain Prostille ranskalaisen ansaitseman voiton.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitan seuraavaksi tallien ja kuljettajien mietteitä Monzasta:

McLaren: Tallin erikoinen uhkapeli käyttää vain yksi sarja kisarenkaita ja vain yksi sarja aika-ajorenkaita per kuski ei auttanut ja oli kilpailua molemmin puolin tarpeettomasti kilpailua vaikeuttava suoritus Virallisissa Harjoituksissa. Alain Prost minimoi vahinkonsa viitospaikalla, mutta Niki Laudalle sattui vahinko selvästi pahemmin sijalla 16. Prost voitti Monzassa ja johtaa 12 pisteen erolla. Surkean sijan 18:sta jälkeen alusta Lauda nousi aina kolmospaikkaan asti. Tietenkin ennen keskeytystään. Valmistajien puolella McLaren johtaa kahdella pisteellä.

Tyrrell: Ilman Stefan Bellofia talli ei tunnu entiseltään. Martin Brundle oli kasipaikalla parhaimmillaan kisassa ja ajoi edes tallinsa kunniaksi hyvin. Kilpailun jälkeisenä maanantaina pidetään Bellofin hautajaiset ja sen jälkeen Brundlen tallikaverin paikka pitäisi selvitä ennen pitkää.

Williams: Williams oli Hondan moottoreilla tähti Monzassa. Ikävä kyllä Keke Rosberg keskeytti lopulta taas kerran johdettuaan pitkään ja hyvin hallitsevasti kaikkiaan. Rosberg menetti vettä moottoristaan ja kisa jäi ennen pitkää kesken. Nigel Mansell vuorostaan oli hyvässä vauhdissa, mutta turbon hallintayksikkö aiheutti kisan pilalle menemisen. Oli lopulta 11:sta keskeytyksen myötä ja muutenkin.

Brabham: Nelson Piquet saattoi menettää kaiken mahdollisen voiton suhteen liian aikaiseen varikkokäyntiin, mutta muutoin enimmäkseen sijat 2-5 kelpasivat hänelle läpi kilpailun ottaen koko kauden huomioon. Marc Surer vuorostaan ajoi hienosti läpi koko kilpailun ilman varikkostoppia ja melkein ajoi uransa ensimmäisen palkintokorokkeen. Oli lopulta neljäs.

RAM: Tallilla alkaa olla pitkästä aikaa selviä rahavaikeuksia. Hartin moottoreita ei juuri ole paljoa muutenkaan saatavilla koska rahaa ei ole ja lisäksi talli joutuu käyttämään kisapolttoaineita ilman aika-ajon erikoispolttoaineita. Kenny Acheson oli nopeampi kuin Philippe Alliot Virallisessa Harjoituksessa. Acheson ajoi kaksi kierrosta vaan ennen kuin kytkin hajosi.

Alliot ajoi sentään riittävän kauan kilpailussa, että pääsi 15:sta ennen keskeytystä. Sitten Paul Ricardin talli ei ole päässyt maaliin ja Skoal Bandit on huhujen mukaan luopumassa tallin sponsoroimisesta jo ennen sen sopimuksen päättymistä vuonna 1986.

Lotus: Ayrton Senna oli huikea Monzassa, mutta ei osannut hyödyntää paalupaikkaansa eikä itsepäisyyttään käynyt myöskään varikolla. Oli menettää palkintonsa ja kaiken viime hetken drop-offiin eli äkilliseen pidonloppumiseen, mutta oli lopulta kolmas kuitenkin. Elio de Angelis oli sijoilla 3-6 läpi kisan pitkälti tarpeettomasta ja väärästä bensansäästöstä johtuen.

Renault: Tallin vetäytyessä lajista ei Monza mennyt yhtään sen paremmin. Tosin Patrick Tambay ajoi hyvän Virallisen Harjoituksen. Huonon kilpailun kuitenkin. Tambay hyötyi lähinnä keskeytyksistä ja muutoin ei juurikaan normaalisti ajamalla hyötynyt mitään. Derek Warwick vuorostaan ei pärjännyt sijoja 10-12 parempana ennen keskeytystään. Renaultin osalta nyt sentään ajettiin täysillä tankeilla normaaliin tapaan eikä lähdetty kevyellä tankilla kisaan.:eek:

Arrows: BMW:n Kranaattimoottorit hieman Brabhamia vanhempina malleina auttoivat myös Arrowsia Monzassa. Ikävä kyllä Gerhard Berger pilasi kilpailunsa kolaroimalla Teo Fabin kanssa. Berger keskeytti pian muutenkin. Thierry Boutsen ajoi lähinnä ysipaikalle kun pystyi ilman sen kummempia sijoituspaikkojen hakuja.

Toleman: Hartin konemaksujen viivästymisen takia moottoreita piti säästää ja sekin maksoi Teo Fabille ja Piercarlo Ghinzanille sijoituksia Virallisissa Harjoituksissa. Ghinzani ei päässyt lopulta lähtöruutua pidemmälle ja Fabin kisan pilasi neljän kierroksen pituinen ohjausvaurion korjaaminen rengasrikon lisäksi. Pisteajosta ei siten voinut harmittavasti haaveilla. Fabi pääsi maaliin ja se on varsinaisesti tallin ensimmäinen maaliin pääsy vuonna 1985.

Alfa Romeo: Aerodynamiikkauudistus ei auta mitään jos auto on muuten vain epäluotettava. Sen Alfa Romeo sai karvaasti kokea. Riccardo Patrese koki lähinnä aivan alkua lukuun ottamatta kokoaikaista ajoa sijoilla 12-17 ennen keskeytystä ja Eddie Cheever oli parhaimmillaan 14:sta aivan alun jälkeen.

Osella: Huub Rothengatter onnistui keräämään ihailevia katseita Monzassa. Huolimatta ajeluistaan huonolla autolla ja sitäkin huonommalla vara-autolla. Kierroksella 11 oli jopa 15:sta, mutta sittemmin alkoi tippua kohti viimeisiä sijoja kunnes keskeytti.

Ligier: Andrea de Cesaris korvattiin Philippe Streiffilla. Streiff oli vaikeuksissa Pirellin renkaiden kanssa joista hänellä ei ole juuri mitään kokemusta. Streiff pärjäsi hyvin aluksi, mutta oli myöhemmin vaikeuksissa. Sittemmin rauhoittui jotta ei ajamiset menisi vuoden 1984 Portugalin tason ajamiseksi. Oli 10:s. Jacques Laffite ajoi suurimman osan päivää keskikastissa ja lopulta keskeytti ysipaikalta.

Ferrari: Virallinen Harjoitus ei sujunut hyvin eikä itse kisakaan paljoa paremmin. Lähinnä Ferraria tuntuivat auttavan keskeytykset eivätkä aina edes nekään. Michele Alboreto on suurissa vaikeuksissa mestaruustaistelunsa suhteen keskeytettyään. Stefan Johansson näytti saavan edes tärkeitä tallipisteitä kunnes keskeytti. Ei hyvältä näytä.

Minardi: Tehoton Motori-Modernin moottori ei vain toiminut ollenkaan Monzassa. Toisaalta Pierluigi Martini ajoi tallin rajalla ja aivan loppukaudesta 1985 Minardi on vaikuttanut edes hieman kehittyneen. Alle puolen kierroksen jälkeen polttoaiepumppu repesi autosta Tolemanin Piercarlo Ghinzanin tapaan.

Team Lola-Haas Beatrice: Alan Jonesin paluukisa ei sujunut hyvin. Loputtomat moottoriongelmat olivat pahin mahdollinen taakka Jonesille. Ylikuumentunut moottori ja virranjakaja tuhosivat Jonesin kisan toisaalta ennen kuin se ehti kunnolla alkaakaan. Kaikki loppukauden kisat ovat lähinnä testiä vuotta 1986 varten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan seuraavaksi tulokset Monzan kilpailun jälkeen.

Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika Voittajan keskituntinopeus/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Niki Lauda McLaren-TAG 51 1.17.59.451/227,565 km/h
2. Nelson Piquet Brabham-BMW 51 + 51,636
3. Ayrton Senna Lotus-Renault 51 + 1.00,390
4. Marc Surer Brabham-BMW 51 + 1.00,609
5. Stefan Johansson Ferrari 50 + 1 kierros/polttoaine loppui
6. Elio de Angelis Lotus-Renault 50 + 1 kierros
7. Patrick Tambay Renault 50 + 1 kierros
8. Martin Brundle Tyrrell-Renault 50 + 1 kierros
9. Thierry Boutsen Arrows-BMW 50 + 1 kierros
10. Philippe Streiff Ligier-Renault 49 + 2 kierrosta
11. Nigel Mansell Williams-Honda 47 + 4 kierrosta/moottori (Kärki ajoi kierrosta 50 keskeytyshetkellä.)
12. Teo Fabi Toleman-Hart 47 + 4 kierrosta
13. Michele Alboreto Ferrari 45 + 6 kierrosta/moottori (Kärki ajoi kierrosta 47 keskeytyshetkellä.)

Keskeyttäneet

Keke Rosberg Williams-Honda 44 moottori ja vesivuoto

Jacques Laffite Ligier-Renault 40 moottori

Riccardo Patrese Alfa Romeo 36 pakoputki

Niki Lauda McLaren-TAG 34 vaihdelaatikko ja moottorin tärinä

Huub Rothengatter Osella-Alfa Romeo 32 moottori

Philippe Alliot RAM-Hart 19 moottori

Gerhard Berger Arrows-BMW 13 moottori

Derek Warwick Renault 9 vaihdelaatikko

Alan Jones Team Lola Haas Beatrice-Hart 6 virranjakaja

Eddie Cheever Alfa Romeo 4 moottori

Kenny Acheson RAM-Hart 2 kytkin

Pierluigi Martini Minardi-Motori Moderni 0 moottori ja polttoainepumppu

Piercarlo Ghinzani Toleman-Hart 0 moottori ja polttoainepumppu

Kilpailun nopein kierros: Nigel Mansell Williams-Honda 1.28.283 kierros 38 236,512 km/h
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tässä MM-sarjan pistetilanne 12/16 osakilpailun jälkeen:

1 Alain Prost Ranska 65 pistettä

2 Michele Alboreto Italia 53 pistettä

3 Elio de Angelis Italia 31 pistettä

4 Ayrton Senna Brasilia 23 pistettä

5 Stefan Johansson Ruotsi 21 pistettä

6 Nelson Piquet Brasilia 19 pistettä

7 Keke Rosberg Suomi 18 pistettä

8 Niki Lauda Itävalta 14 pistettä

9 Patrick Tambay Ranska 11 pistettä

10 Jacques Laffite Ranska 10 pistettä

11 Thierry Boutsen Belgia 9 pistettä

12 Nigel Mansell Iso-Britannia 7 pistettä

13 Marc Surer Sveitsi 5 pistettä

14= Stefan Bellof Länsi-Saksa 4 pistettä

14= Derek Warwick Iso-Britannia 4 pistettä

16= Andrea de Cesaris Italia 3 pistettä

16= Rene Arnoux Ranska 3 pistettä
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tässä tallikilvan tilanne 12/16 MM-osakilpailun jälkeen:

1 McLaren Iso-Britannia 79 pistettä

2 Ferrari Italia 77 pistettä

3 Lotus Iso-Britannia 54 pistettä

4 Williams Iso-Britannia 25 pistettä

5 Brabham Iso-Britannia 24 pistettä

6 Renault Ranska 15 pistettä

7 Ligier Ranska 13 pistettä

8 Arrows Iso-Britannia 9 pistettä

9 Tyrrell Iso-Britannia 4 pistettä
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ennen Belgian Spa-Francorchampsin uudelleen aikataulutettua kilpailua ei ollut jäljellä mestaruuskamppailussa muut kuin Alain Prost, Michele Alboreto ja Elio de Angelis. Kaikki muut ja mukaan lukien myös Keke Rosberg olivat jo menettäneet mahdollisuutensa maailmanmestaruuteen. Tallien puolella McLaren, Ferrari, Lotus, Williams ja Brabham pystyivät vielä voittamaan mestaruuden joskin vahvasti keskenään McLaren ja Ferrari taistelivat siitäkin ja Lotus tuli siinäkin melkoisessa takaa-ajoasemassa.
 
Ylös