CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15056
Laitan seuraavaksi mietteitä Itävallan kilpailusta tallien ja kuljettajien osalta:
McLaren: Auto sopii täydellisesti Itävaltaan. Heti Keke Rosbergin keskeytettyä niin Alain Prost kuin Niki Laudakin dominoivat kisaa. Lauda harmittavasti keskeytti ennen selkeää kaksintaistelua ja mahdollista kotikisan voittoa. Prost voitti ja nousi Alboreton kanssa sähköisessä mestaruustaistelussa nyt tasapisteisiin.
Tyrrell: Martin Brundle karsiutui kilpailusta poikkeusluvan kariuduttua Ron Dennisin kieltäytymiseen. Stefan Bellof oli jo 14:sta kierroksella 10, mutta sitten kaikessa hiljaisuudessa Bellof kärsi yllättävän tapauksen: Hänen AA-seoksensa loppuivat kesken ja hän kävi kilpailun puolivälissä kierroksella 26 varikolla. Hän oli 10 sekunnin pysähdyksen jälkeen häntäpäässä, mutta palasi ajamaan takaisin radalle ja nousi nopeasti kymmenen parhaan joukkoon.
Oli seitsemäs kuin Patrick Tambay keskeytti ja olisi ajanut kuudenneksi ennen polttoaineen loppumista. Harmittava varikolle keskeytys, mutta saadessaan vielä pikkuisen enemmän turboauton kokemusta Bellof saa varmasti pian pisteitäkin. Bellof ei oikein vieläkään osaa ajaa turboautolla hyvin verraten vaikka Brundleen, mutta oppii nopeasti kun vain saa ajaa.
Williams: Ei vieläkään nappiin mennyt kisa sinällään ja kriitikot jälleen kerran herjailivat tallille tallin säilyttäessä Nigel Mansellin myös vuodeksi 1986. Pahin herjailija oli tietysti itse Peter Warr, mutta moni muukin kritisoi Mansellia.
Kriitikoiden mielestä Derek Warwick, joku hänen tasoisensa kuljettaja ja Warrin alhaisimpana herjana jopa Ferrarin entinen ja alkukauden 1985 jälkeen tallista myös Rene Arnoux'n poislähdön myötä tallipaikkansa ensin Stefan Johanssonille menettänyt ja sittemmin muuten tarpeettomana poistunut testikuljettaja Johnny Dumfrieskin saisi ennemmin menestystä aikaan kuin Mansell Williamsilla.
Mansell ajoi kuitenkin toiseen ruutuun Virallisessa Harjoituksissa ja on kärsinyt vain paljosta määrästä epäonnea kuten Keke Rosbergkin joka oli neljäs Virallisessa Harjoituksissa. Huhujen mukaan Rosberg lähtee McLarenille ja hänet korvataan Nelson Piquetillä. Nähtäväksi jää, että onko se totta vai ei. Mansell oli sijoilla 3-6 ennen keskeytystään ja Rosberg toinen ennen keskeytystään varikolle.
Brabham: Nelson Piquet oli sijoilla 3-4 ennen keskeytystään varikolle ja Virallinen Harjoitus sujui paremmin kuin itse kisa sinällään. Marc Surerilla oli pakoputken vaurio, mutta auto ei hajonnut vaikkakin 53-55 kierroksen mittaisessa kisassa ehkä Surerkin olisi keskeyttänyt. Sai kuitenkin kuutospaikan kun hän ei myöskään mennyt tallin pyynnöistä huolimatta varikolle renkaanvaihtoon. Pistesijalla Surer oli jo Niki Laudan keskeytyksestä lähtien.
RAM: Manfred Winkelhockin kuolema järkytti tallia ja Kenny Acheson kutsuttiin pientä rahatukkoa vastaan ajamaan kilpaa mihin Acheson suostui. Acheson oli melkein heti nopeampi kuin Philippe Alliot joka ei ainakaan vielä tunnu omaksuneen johtavan kuljettajan roolia. Acheson jäi Virallisessa Harjoituksessa pari sijaa Alliotin taakse. Olivat sijoilla 24 ja 25 lähdössä, sittemmin ohittivat Pierluigi Martinin ja Huub Rothengatterin, mutta sen jälkeen eivät edenneet oikein enää minnekään ennen keskeytyksiään joskin Acheson oli ajoittamassa paremman mallin ajonsa.
Lotus: Elio de Angelis oli säätövaikeuksissa teknisen ongelman lisäksi eikä ajanut lauantaina ja Ayrton Senna joutui moottorivikojen uhriksi Virallisissa Harjoituksissa. Huolimatta rengashuolistaan Senna ajoi näyttävän kilpailun ja oli lopulta toinen. Sitten Portugalin Estorilin kilpailun Senna sai myös pisteitä ja de Angelis vuorostaan ajoi parhaimmillaan nelospaikalla, mutta ei varikkokäynnin jälkeen kyennyt sijoilla 6-7 ajamaan alkukisan vauhtiaan.
Hän ei saanut lopulta edes Ferrarin Michele Alboretoa tai Stefan Johanssonia kiinni ja hänen MM-haaveensa tuntuvat melkein kokonaan haudatulta. Niki Laudan viitospaikan de Angelis peri kun Itävallan kotiyleisön suosikkimies oli keskeyttänyt.
Renault: Patrick Tambay oli järkyttynyt kun ensimmäinen lähtö keskeytettiin. Hän oli neljäs ja tuntui olevan vauhdissa. Taktinen virhe tehtiin kun talli ei edelleenkään vaihtanut renkaita hänelle toiseen lähtöön. Tambay ei aivan kyennyt uusimaan temppuaan ja kun näytti uusivan niin seitsemäs sija ennen rengasrikkoa oli paras mihin hän ehti päästä.
Nopeasta pysähdyksestä huolimatta hän oli palatessaan radalle kolmanneksi viimeinen, mutta ajoi itsensä taas seiskapaikalle asti vain keskeyttääkseen. Derek Warwick ajoi koko päivän keskikastissa vain noustakseen kierroksella 30 peräti kasipaikalle kunnes keskeytti.
Arrows: Ohjausvaurio pilasi niin Gerhard Bergerin kuin Thierry Boutsenin Virallisen Harjoituksen. Keskikasti oli päivän anti Arrowsilta muille mikä oli joko hyvä tai huono asia näkökulmasta riippuen. Berger keskeytti ysipaikalta eikä Boutsen ehtinyt aivan loppukilpailun mahdolliseen jäännöspisteajoon koska keskeytti kasipaikalta varikolle. Boutsen kävi myös muutenkin renkaanvaihdossa kisassa aiemmin ja sekään ei vaikuttanut yhtään mitään.
Toleman: Vihdoin ja viimein talli ajattaa sovitusti kahta autoa. Piercarlo Ghinzani oli ongelmissa ja kuivan kelin jaksolle tai sadekelille mies ei päässyt ajamaan osin teknisten vikojen vuoksikin. Kilpailuun ei päässyt ilman vara-autoa kisa-auton hajottua ja tauon oltua liian lyhyt moottorin korjaamiseen. Teo Fabi ajoi hienon kisan säännöllisellä kuutospaikalla aina sähkövian korjauksiinsa ja varikolle keskeytykseensä asti.
Alfa Romeo: Molemmat kuljettajat kärsivät kroonisesta aliohjauksesta. Riccardo Patrese selvisi paremmin kun taas Eddie Cheever huonommin Virallisessa Harjoituksessa. Patrese sai kilpailussa umpisurkean lähdön tiputtaen hänet sijalle 23 ja oli 14:sta ennen keskeytystä. Cheever oli 14:sta lähdön jälkeen, mutta siihen hänen nousunsa päättyi. Hän oli 12:sta keskeyttäessään.
Osella: Huub Rothengatter oli 21:s lähdön jälkeen kun Virallisessa Harjoituksessa hän oli ollut 24:s. Pian Riccardo Patrese, Philippe Alliot ja Kenny Acheson menivät hänestä ohi. Sen jälkeen loppupäivä oli taistelua Pierluigi Martinin kanssa. Rothengatter toi auton maaliin ysipaikalle ja keskeytti heti ruutulipun heiluttua.
Ligier: Molemmat kuljettajat eli Jacques Laffite ja Andrea de Cesaris kärsivät ohjausvauriosta Virallisessa Harjoituksessa. Sittemmin sijalta 11:sta de Cesaris keskeytti näyttävästi ja sai kuulla olevansa erotettu tallista. Laffite vuorostaan oli parhaimmillaan seitsemäs ennen varikkokäyntiä ja ei aivan ainakaan täysin omaa syytään keskeyttänyt seinään vaan hänen autostaan irtosi hetkeä ennen ulosajoa huonosti kiinnitetty rengas. Ilman sitä murhetta Laffite olisi voinut olla pisteillä.
Ferrari: Jatkuvat moottoriviat ja ohjausvauriot autoissa pilasivat niin Michele Alboreton kuin Stefan Johanssonin Virallisen Harjoituksen. Kisa oli selvästi parempi, mutta autot olivat silti tasolleen liian hitaita. Tallimääräyskohu syö tallin mediakuvaa ja lisäksi talli on johdossa enää 17 pisteen verran McLareniin verraten. Pahalta näyttää tällä menolla.
Minardi: Pierluigi Martini kolaroi perjantain Virallisissa Harjoituksissa juuri teknisen vikansa selvitettyään, mutta lauantaina Virallisissa Harjoituksissa sai kuivan kelin aikansa toiseksi viimeisenä ennen sadetta ja oli mukana kilpailussa. Viimeinen kuivan kelin aika ennen sadetta oli Kenny Achesonin hallussa. Martini ohitti lähdössä Riccardo Patresen, Philippe Alliotin, Achesonin ja Huub Rothengatterin vain pudotakseen viimeiseksi. Keskeytti yhden varikkokäynnin jälkeen toisella pysähdyksellään varikolle viimeiseltä sijalta.
Zakspeed: Kaasutinvika esti Jonathan Palmeria hyödyntämästä uutta jousitusratkaisua autossa Virallisissa Harjoituksissa. Hyvä lähtö nosti hänet sijalle 20, mutta Palmer ei päässyt paljoa sitä paremmaksi ajamaan. Oli 17:sta 21:n kuljettajan joukossa moottorivaurion muututtua moottoririkoksi ja keskeytykseksi.
McLaren: Auto sopii täydellisesti Itävaltaan. Heti Keke Rosbergin keskeytettyä niin Alain Prost kuin Niki Laudakin dominoivat kisaa. Lauda harmittavasti keskeytti ennen selkeää kaksintaistelua ja mahdollista kotikisan voittoa. Prost voitti ja nousi Alboreton kanssa sähköisessä mestaruustaistelussa nyt tasapisteisiin.
Tyrrell: Martin Brundle karsiutui kilpailusta poikkeusluvan kariuduttua Ron Dennisin kieltäytymiseen. Stefan Bellof oli jo 14:sta kierroksella 10, mutta sitten kaikessa hiljaisuudessa Bellof kärsi yllättävän tapauksen: Hänen AA-seoksensa loppuivat kesken ja hän kävi kilpailun puolivälissä kierroksella 26 varikolla. Hän oli 10 sekunnin pysähdyksen jälkeen häntäpäässä, mutta palasi ajamaan takaisin radalle ja nousi nopeasti kymmenen parhaan joukkoon.
Oli seitsemäs kuin Patrick Tambay keskeytti ja olisi ajanut kuudenneksi ennen polttoaineen loppumista. Harmittava varikolle keskeytys, mutta saadessaan vielä pikkuisen enemmän turboauton kokemusta Bellof saa varmasti pian pisteitäkin. Bellof ei oikein vieläkään osaa ajaa turboautolla hyvin verraten vaikka Brundleen, mutta oppii nopeasti kun vain saa ajaa.
Williams: Ei vieläkään nappiin mennyt kisa sinällään ja kriitikot jälleen kerran herjailivat tallille tallin säilyttäessä Nigel Mansellin myös vuodeksi 1986. Pahin herjailija oli tietysti itse Peter Warr, mutta moni muukin kritisoi Mansellia.
Kriitikoiden mielestä Derek Warwick, joku hänen tasoisensa kuljettaja ja Warrin alhaisimpana herjana jopa Ferrarin entinen ja alkukauden 1985 jälkeen tallista myös Rene Arnoux'n poislähdön myötä tallipaikkansa ensin Stefan Johanssonille menettänyt ja sittemmin muuten tarpeettomana poistunut testikuljettaja Johnny Dumfrieskin saisi ennemmin menestystä aikaan kuin Mansell Williamsilla.
Mansell ajoi kuitenkin toiseen ruutuun Virallisessa Harjoituksissa ja on kärsinyt vain paljosta määrästä epäonnea kuten Keke Rosbergkin joka oli neljäs Virallisessa Harjoituksissa. Huhujen mukaan Rosberg lähtee McLarenille ja hänet korvataan Nelson Piquetillä. Nähtäväksi jää, että onko se totta vai ei. Mansell oli sijoilla 3-6 ennen keskeytystään ja Rosberg toinen ennen keskeytystään varikolle.
Brabham: Nelson Piquet oli sijoilla 3-4 ennen keskeytystään varikolle ja Virallinen Harjoitus sujui paremmin kuin itse kisa sinällään. Marc Surerilla oli pakoputken vaurio, mutta auto ei hajonnut vaikkakin 53-55 kierroksen mittaisessa kisassa ehkä Surerkin olisi keskeyttänyt. Sai kuitenkin kuutospaikan kun hän ei myöskään mennyt tallin pyynnöistä huolimatta varikolle renkaanvaihtoon. Pistesijalla Surer oli jo Niki Laudan keskeytyksestä lähtien.
RAM: Manfred Winkelhockin kuolema järkytti tallia ja Kenny Acheson kutsuttiin pientä rahatukkoa vastaan ajamaan kilpaa mihin Acheson suostui. Acheson oli melkein heti nopeampi kuin Philippe Alliot joka ei ainakaan vielä tunnu omaksuneen johtavan kuljettajan roolia. Acheson jäi Virallisessa Harjoituksessa pari sijaa Alliotin taakse. Olivat sijoilla 24 ja 25 lähdössä, sittemmin ohittivat Pierluigi Martinin ja Huub Rothengatterin, mutta sen jälkeen eivät edenneet oikein enää minnekään ennen keskeytyksiään joskin Acheson oli ajoittamassa paremman mallin ajonsa.
Lotus: Elio de Angelis oli säätövaikeuksissa teknisen ongelman lisäksi eikä ajanut lauantaina ja Ayrton Senna joutui moottorivikojen uhriksi Virallisissa Harjoituksissa. Huolimatta rengashuolistaan Senna ajoi näyttävän kilpailun ja oli lopulta toinen. Sitten Portugalin Estorilin kilpailun Senna sai myös pisteitä ja de Angelis vuorostaan ajoi parhaimmillaan nelospaikalla, mutta ei varikkokäynnin jälkeen kyennyt sijoilla 6-7 ajamaan alkukisan vauhtiaan.
Hän ei saanut lopulta edes Ferrarin Michele Alboretoa tai Stefan Johanssonia kiinni ja hänen MM-haaveensa tuntuvat melkein kokonaan haudatulta. Niki Laudan viitospaikan de Angelis peri kun Itävallan kotiyleisön suosikkimies oli keskeyttänyt.
Renault: Patrick Tambay oli järkyttynyt kun ensimmäinen lähtö keskeytettiin. Hän oli neljäs ja tuntui olevan vauhdissa. Taktinen virhe tehtiin kun talli ei edelleenkään vaihtanut renkaita hänelle toiseen lähtöön. Tambay ei aivan kyennyt uusimaan temppuaan ja kun näytti uusivan niin seitsemäs sija ennen rengasrikkoa oli paras mihin hän ehti päästä.
Nopeasta pysähdyksestä huolimatta hän oli palatessaan radalle kolmanneksi viimeinen, mutta ajoi itsensä taas seiskapaikalle asti vain keskeyttääkseen. Derek Warwick ajoi koko päivän keskikastissa vain noustakseen kierroksella 30 peräti kasipaikalle kunnes keskeytti.
Arrows: Ohjausvaurio pilasi niin Gerhard Bergerin kuin Thierry Boutsenin Virallisen Harjoituksen. Keskikasti oli päivän anti Arrowsilta muille mikä oli joko hyvä tai huono asia näkökulmasta riippuen. Berger keskeytti ysipaikalta eikä Boutsen ehtinyt aivan loppukilpailun mahdolliseen jäännöspisteajoon koska keskeytti kasipaikalta varikolle. Boutsen kävi myös muutenkin renkaanvaihdossa kisassa aiemmin ja sekään ei vaikuttanut yhtään mitään.
Toleman: Vihdoin ja viimein talli ajattaa sovitusti kahta autoa. Piercarlo Ghinzani oli ongelmissa ja kuivan kelin jaksolle tai sadekelille mies ei päässyt ajamaan osin teknisten vikojen vuoksikin. Kilpailuun ei päässyt ilman vara-autoa kisa-auton hajottua ja tauon oltua liian lyhyt moottorin korjaamiseen. Teo Fabi ajoi hienon kisan säännöllisellä kuutospaikalla aina sähkövian korjauksiinsa ja varikolle keskeytykseensä asti.
Alfa Romeo: Molemmat kuljettajat kärsivät kroonisesta aliohjauksesta. Riccardo Patrese selvisi paremmin kun taas Eddie Cheever huonommin Virallisessa Harjoituksessa. Patrese sai kilpailussa umpisurkean lähdön tiputtaen hänet sijalle 23 ja oli 14:sta ennen keskeytystä. Cheever oli 14:sta lähdön jälkeen, mutta siihen hänen nousunsa päättyi. Hän oli 12:sta keskeyttäessään.
Osella: Huub Rothengatter oli 21:s lähdön jälkeen kun Virallisessa Harjoituksessa hän oli ollut 24:s. Pian Riccardo Patrese, Philippe Alliot ja Kenny Acheson menivät hänestä ohi. Sen jälkeen loppupäivä oli taistelua Pierluigi Martinin kanssa. Rothengatter toi auton maaliin ysipaikalle ja keskeytti heti ruutulipun heiluttua.
Ligier: Molemmat kuljettajat eli Jacques Laffite ja Andrea de Cesaris kärsivät ohjausvauriosta Virallisessa Harjoituksessa. Sittemmin sijalta 11:sta de Cesaris keskeytti näyttävästi ja sai kuulla olevansa erotettu tallista. Laffite vuorostaan oli parhaimmillaan seitsemäs ennen varikkokäyntiä ja ei aivan ainakaan täysin omaa syytään keskeyttänyt seinään vaan hänen autostaan irtosi hetkeä ennen ulosajoa huonosti kiinnitetty rengas. Ilman sitä murhetta Laffite olisi voinut olla pisteillä.
Ferrari: Jatkuvat moottoriviat ja ohjausvauriot autoissa pilasivat niin Michele Alboreton kuin Stefan Johanssonin Virallisen Harjoituksen. Kisa oli selvästi parempi, mutta autot olivat silti tasolleen liian hitaita. Tallimääräyskohu syö tallin mediakuvaa ja lisäksi talli on johdossa enää 17 pisteen verran McLareniin verraten. Pahalta näyttää tällä menolla.
Minardi: Pierluigi Martini kolaroi perjantain Virallisissa Harjoituksissa juuri teknisen vikansa selvitettyään, mutta lauantaina Virallisissa Harjoituksissa sai kuivan kelin aikansa toiseksi viimeisenä ennen sadetta ja oli mukana kilpailussa. Viimeinen kuivan kelin aika ennen sadetta oli Kenny Achesonin hallussa. Martini ohitti lähdössä Riccardo Patresen, Philippe Alliotin, Achesonin ja Huub Rothengatterin vain pudotakseen viimeiseksi. Keskeytti yhden varikkokäynnin jälkeen toisella pysähdyksellään varikolle viimeiseltä sijalta.
Zakspeed: Kaasutinvika esti Jonathan Palmeria hyödyntämästä uutta jousitusratkaisua autossa Virallisissa Harjoituksissa. Hyvä lähtö nosti hänet sijalle 20, mutta Palmer ei päässyt paljoa sitä paremmaksi ajamaan. Oli 17:sta 21:n kuljettajan joukossa moottorivaurion muututtua moottoririkoksi ja keskeytykseksi.
Viimeksi muokattu: