CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15056
Belgian Grand Prix Spa-Francorchamps
Päivämäärä: 15.9.1985
Rata: Circuit de Spa-Francorchamps
Radan pituus: 6,940 kilometriä
Kilpailun pituus: 43 kierrosta tai 298,42 kilometriä.
Sää: Sateinen sää ja loppua kohti kuivuva keli.
Yleisöä: 60 000 katsojaa.
Spa-Francorchampsin rata on aina ollut äärimmäisen ainutlaatuinen rata kuninkuusluokassa. Jo Grand Prix-sarjan aikaan rata tunnettiin kuljettajan ratana, haastavana ja aina hengenvaarallisena. Ancienne Douanen legendaarinen mutka muutettiin hyvin nopeasti nykyaikaisempaan ja laakson pohjalle rakennettuun Eau Rougeen.
Malmedyssä oli myös shikaaneja ensin varsinaisina ja myöhemmin tilapäisinä shikaaneina hillitsemään kasvavia vauhteja. Toisen Maailmansodan jälkeen alkuperäinen 15 kilometrin mittainen rata lyhennettiin 14:sta kilometriin ja se säilytti alkuperäisyytensä melkein täysin.
Tosin alkuperäisestä Ancienne Douanesta ei ollut jäljellä kuin jäänteet joita nimitettiin Raidillioniksi. Kyseinen mutka pysyi erittäin haastavana. Vanhan radan huimat korkeuserot alkoivat Stavelotin osuuden jälkeen ja päättyivät Les Combesiin. Siitä mentiin Burnenvilleen ja Mastan suoriin ja mutkiin. Erityisesti Mastan osuus oli pidetty ja pelätty ajajien keskuudessa.
Sitten Malmedyyn, Stavelotiin, La Carriereen, Une Kinkiin, Blanchimontiin ja La Sourcen tiukkaan mutkaan ennen maalisuoraa. Vuosina 1957 ja 1959 kilpailu peruttiin starttirahakiistan ja Kuninkaallisen Autoklubin rahapulan vuoksi.
Kuitenkin vuonna 1950 ensimmäisessä F1:n Grand Prix-kilpailussa Formula A:n vuosien jälkeen voittajakolmikko oli Juan Manuel Fangio, Luigi Fagioli ja Formula A:n vuoden 1949 voittaja Louis Rosier, vuonna 1951 voittajakolmikko oli Giuseppe Nino Farina, Alberto Ascari ja Luigi Villoresi, vuonna 1952 voittajakolmikko oli Alberto Ascari, Giuseppe Nino Farina ja Robert Manzon, vuonna 1953 voittajakolmikko oli Alberto Ascari, Luigi Villoresi ja Onofre Marimon, vuonna 1954 voittajakolmikko oli Juan Manuel Fangio, Maurice Trintignant ja Stirling Moss, vuonna 1955 voittajakolmikko oli Juan Manuel Fangio, Stirling Moss ja Giuseppe Nino Farina, vuonna 1956 voittajakolmikko oli Peter Collins, Paul Frere ja jaettulla kolmospaikalla kisassa auton jakaneet Cesare Perdisa ja Stirling Moss ja vuonna 1958 voittajakolmikko oli Tony Brooks, Mike Hawthorn ja Stuart Lewis-Evans.
Kuolettavimpia kilpailuja kuninkuusluokan kannalta oli ennen kaikkea Belgian Grand Prix vuosimallia 1960. Alan Stacey ja Chris Bristow kuolivat kisan aikana ja viikonlopun aikana Mike Taylor ja Stirling Moss loukkaantuivat vakavasti. Synkän kilpailun voittajakolmikko oli Jack Brabham, Bruce McLaren ja Olivier Gendebien. Vuonna 1961 voittajakolmikko oli Phil Hill, Wolfgang von Trips ja Richie Ginther. Vuosina 1962-1965 Belgian Grand Prixin voitti joka vuosi Jim Clark.
Toiseksi sijoittuneet noina vuosina olivat Graham Hill, Bruce McLaren kaksi kertaa vuosina 1963-1964 ja Jackie Stewart. Kolmanneksi sijoittuneet noina vuosina olivat Phil Hill, Dan Gurney, Jack Brabham ja Bruce McLaren. Kuninkaallinen Autoklubi oli haluton investoimaan turvallisuuteen. Jopa aikakauden mittapuulla. Varikkosuoran erottamista lukuunottamatta radan ainoat turvavälineet ennen vuotta 1967 olivat heinäpaalit ja jokunen kova suoja-aita ympäri rataa. Vuonna 1966 voittajakolmikko oli John Surtees, Jochen Rindt ja Lorenzo Bandini ja Armon Vuonna 1967 voittajakolmikko oli Dan Gurney, Jackie Stewart ja Chris Amon.
Armon vuoden uudistukset eivät vaikuttaneet järjestäjiin. Vuonna 1968 voittajakolmikko oli Bruce McLaren, Pedro Rodriguez ja Jacky Ickx. Vasta yleiset boikotit ja vuoden 1969 Belgian Grand Prixin peruuntuminen vaikuttivat järjestäjiin.
Vuoden 1970 kilpailu oli vanhan radan viimeinen kilpailu ja siellä f1-auton keskinopeus oli jo 241 kilometriä tunnissa. Mutkista Stavelotia ja Holowelliä oli raskaasti muokattu ja Malmedyyn asennettiin jopa erillinen shikaani kisaa varten. Ne eivät riittäneet.
Jackie Stewartin aloittama turvallisuustyö sai lopullisesti sinetin vuonna 1971 kun Spa-Francorchampsin kilpailu peruttiin.
Viimeisen vanhan radan kilpailun voitti Pedro Rodriguez, Chris Amon oli toinen ja Jean-Pierre Beltoise kolmas.
Ajajien yhdistyksen päätöksellä ja Kuninkaallisen Autoklubin kyvyttömyydellä oli vaikutusta Belgian Grand Prixin etsiytymiseen muualle kuin Spahan. Sittemmin ajettiin Nivelles-Baulersin radalla pari kertaa ja pari-kolme kertaa kilpailu myös peruttiin jonka jälkeen rata hylättiin kokonaan. Nivelles-Baulersin rataa pidetään John Hugenholtzin uran häpeäpilkkuna ratojen suunnittelijana.
Lopulta Belgian Grand Prixille löytyi uusi koti Zolderista. Kyseinen kilpailupaikka oli vain jotenkin aina tuntunut kompromissiltä sen hienosta tunnelmasta ja olemuksesta huolimatta. Zolderin mainetta ei auttanut myöskään vuosien 1981-1982 väliset onnettomuudet joissa menehtyi ensin Osellan mekaanikko Giovanni Amadeo ja sitten itse Gilles Villeneuve. Myös Arrowsin mekaanikko Dave Luckett loukkaantui vakavasti vuoden 1981 Zolderin kilpailussa. Vuonna 1984 ajettiin viimeinen Zolderin kilpailu jonka voitti Michele Alboreto. Vuodeksi 1986 Zolder ei enää pysty pitämään F1-kisaa joten tästä eteenpäin kisa ajettaneen aina Spassa.
Uusi Span rata on valmistunut joitakin vuosia aiemmin ja vuonna 1983 kahden vuoden kysellyn jälkeen Spa-Francorchamps oli palannut paikalleen kuninkuusluokkaan.
Span rata on noin 7 kilometriä pitkä. Vanhan radan ja jopa ikivanhoja ensimmäisen radan jäänteitä voi vieläkin ihailla Eau Rougen laaksossa. Nimitys johtuu laaksossa olevan erikoisen värisen joen nimestä. Vanhan radan muita osuuksia on jäljellä Malmedyn ja Stavelotin uutta osiota ennen ja jälkeen. Muuten Span rata on suhteellisen muuttumaton vanhoista päivistä.
Tosin turvallisuus on nyt huippuluokkaa ja lisäksi varikkosuora sijaitsee nyt ennen Eau Rougea. Eau Rouge, toinen Uusi Raidillion ja Les Combes ovat nyt entistäkin tiukempia, vaikeampia ja kapeampia ajaa. Nopea nousu ylämäkeen jyrkän alamäen jälkeen on kuljettajien suosiossa. Ikävä kyllä se on myös erittäin vaarallinen ilman oikeaa kiintopistettä.
Vuonna 1985 Manfred Winkelhockin ja Stefan Bellofin kuolemat urheiluautojen puolella toivat radalle korotetun turvallisuusuudistuksen tilapäisenä. Paljoakaan rataa ei kuitenkaan muutettu. Marginaalisesti rata on viime ajokertaa lyhyempi, mutta muutoin täysin sama kuin vuonna 1983.
Yksinkertaisesti sanottuna Spa-Francorchamps on nopea, vaativat ja jännittävä yhdistelmä vanhaa ja uutta. Le Fagnesin ja Stavelotin jälkeen saavutaan Malmedyyn ja Pouhonin kautta mennään Blanchimontiin. Ja siitä sitten Bus Stopille.
Kyseinen mutka on kuljettajien mukaan ollut klassisen haastava ja hidas. Nopeasti sen voi ajaa, mutta kanttarit ovat pettäviä ja seinä kutsuu väärän ajolinjan valinnutta hyvin nopeasti. Tämän kauden kuljettajille vuoden 1983 tapaan on tärkeää Span kilpailussa vieläkin erittäin nopeasti vaihteleva Ardennien sää, mutta myös polttoaineen kulutus oli pääosissa. Muutamat tallit kuten Brabham ja Alfa Romeo olivat vuoden 1983 kilpailussa autojensa kanssa ongelmissa. Polttoainetta kului niin paljon, että jopa toinen säännöllinen tankkauspysähdys olisi saatettu joutua tekemään.
Tosin ei Kekellä tai Jacquesillakaan helppoa ollut aivan lopussa. Heiltä loppui polttoaine heti vuoden 1983 kisan ruutulipun heilahdettua. Myöskin renkaiden kestävyys toi jännitystä vuoden 1983 kisaan. Goodyearin mukaan raskaimpienkaan renkaiden eli AA-seoksien osalta ei kannattanut luottaa pysähtymättömyyteen vielä vuoden 1985 kisassakaan mikäli kuivassa kelissä kilpailu olisi ajettu.
Kilpailumitan korottaminen 43 kierrokseen ei talleilta hurraa-huutoja herättänyt vaan pahoja vastalauseita sillä pelot bensan loppumisesta kuivalla kelillä ovat todellisia. Kesän Span kilpailu 2.6.1985 peruttiin radan murentumisen vuoksi.
Span-Francorchampsin rata on MM-sarjan pisin rata ja se on jopa pitempi kuin välivuotta viettävä Hockenheimin rata Länsi-Saksassa.
Span-Francorchampsin radalla on kaikkiaan kolme erittäin mielenkiintoista mutkaa:
Ensimmäinen niistä on La Sourcen hiusneulamutka. Se on radan toiseksi tai kolmanneksi terävin mutka kääntösäteeltään ja jopa tiukin ja terävinkin. Hitaissa lähtövauhdeissa mutka on helppo ajaa, mutta kovemmissa vauhdeissa tai väärällä kaasutuksella auto on seinässä helpostikin. La Source on siten jopa vaarallinen mutka. Puolustusvoittoinen aggressiivisella linjan sisään hakemisella kyyditetty ajotapa on suositeltavinta La Sourcessa.
Toinen näistä mutkista on Rivage. Kääntösäteeltään Rivage on radan terävin mutka ja joskus jopa tiukempi kuin itse La Source. Tai jos ei ole niin heti toiseksi terävin sitten onkin. Mutka kuitenkin on hieman nopeampi kuin La Source.
Rivagen ajolinjat rajoittuvat erittäin vähiin ja pyörähtely siinä on yleistä. Ainoa järkevä teko alhaisen vauhdin lisäksi on ehdottomasti selkeä ja suoristava ohjaus. Ilman kunnon ohjautuvuutta auto on yhtä helposti seinässä kuin La Sourcessa. Rivage on myös hitain tai hitaimpia radan takaosion mutkia.
Kolmas ja viimeinen näistä mutkista on Stavelot. Mutka ajetaan suhteellisen nopeasti tai ainakin nopeutuvasti läpi ja vaikka radassa on sen jälkeenkin useita mutkia niin ne ovat leikkaukseltaan loivia. Niissäkin voi silti menettää kaiken ulosajon muodossa mikäli auton ohjaus on huono. Hyvällä ohjauksella ja sitä ilmankin Stavelotin jälkeen radan mutkat aina Bus Stopiin asti voi ajaa oikeastaan täysillä läpi.
Hyvä ulostulo Stavelotista vaatii kuitenkin myös hyvän kiintopisteen mitä käyttää jarrutuspaikkana ennen Bus Stopia ja se ratkaisee myös kierroksen kokonaisuuden. Huono ulostulo taas tuo riittämättömät vauhdit suoralle ja loiviin mutkiin Stavelotin jälkeen.
Vuonna 1983 kilpailun voitti Alain Prost, Patrick Tambay oli toinen ja Eddie Cheever kolmas. Tänä vuonna kilpailun voitti Ayrton Senna, Nigel Mansell oli toinen ja Alain Prost kolmas.
Päivämäärä: 15.9.1985
Rata: Circuit de Spa-Francorchamps
Radan pituus: 6,940 kilometriä
Kilpailun pituus: 43 kierrosta tai 298,42 kilometriä.
Sää: Sateinen sää ja loppua kohti kuivuva keli.
Yleisöä: 60 000 katsojaa.
Spa-Francorchampsin rata on aina ollut äärimmäisen ainutlaatuinen rata kuninkuusluokassa. Jo Grand Prix-sarjan aikaan rata tunnettiin kuljettajan ratana, haastavana ja aina hengenvaarallisena. Ancienne Douanen legendaarinen mutka muutettiin hyvin nopeasti nykyaikaisempaan ja laakson pohjalle rakennettuun Eau Rougeen.
Malmedyssä oli myös shikaaneja ensin varsinaisina ja myöhemmin tilapäisinä shikaaneina hillitsemään kasvavia vauhteja. Toisen Maailmansodan jälkeen alkuperäinen 15 kilometrin mittainen rata lyhennettiin 14:sta kilometriin ja se säilytti alkuperäisyytensä melkein täysin.
Tosin alkuperäisestä Ancienne Douanesta ei ollut jäljellä kuin jäänteet joita nimitettiin Raidillioniksi. Kyseinen mutka pysyi erittäin haastavana. Vanhan radan huimat korkeuserot alkoivat Stavelotin osuuden jälkeen ja päättyivät Les Combesiin. Siitä mentiin Burnenvilleen ja Mastan suoriin ja mutkiin. Erityisesti Mastan osuus oli pidetty ja pelätty ajajien keskuudessa.
Sitten Malmedyyn, Stavelotiin, La Carriereen, Une Kinkiin, Blanchimontiin ja La Sourcen tiukkaan mutkaan ennen maalisuoraa. Vuosina 1957 ja 1959 kilpailu peruttiin starttirahakiistan ja Kuninkaallisen Autoklubin rahapulan vuoksi.
Kuitenkin vuonna 1950 ensimmäisessä F1:n Grand Prix-kilpailussa Formula A:n vuosien jälkeen voittajakolmikko oli Juan Manuel Fangio, Luigi Fagioli ja Formula A:n vuoden 1949 voittaja Louis Rosier, vuonna 1951 voittajakolmikko oli Giuseppe Nino Farina, Alberto Ascari ja Luigi Villoresi, vuonna 1952 voittajakolmikko oli Alberto Ascari, Giuseppe Nino Farina ja Robert Manzon, vuonna 1953 voittajakolmikko oli Alberto Ascari, Luigi Villoresi ja Onofre Marimon, vuonna 1954 voittajakolmikko oli Juan Manuel Fangio, Maurice Trintignant ja Stirling Moss, vuonna 1955 voittajakolmikko oli Juan Manuel Fangio, Stirling Moss ja Giuseppe Nino Farina, vuonna 1956 voittajakolmikko oli Peter Collins, Paul Frere ja jaettulla kolmospaikalla kisassa auton jakaneet Cesare Perdisa ja Stirling Moss ja vuonna 1958 voittajakolmikko oli Tony Brooks, Mike Hawthorn ja Stuart Lewis-Evans.
Kuolettavimpia kilpailuja kuninkuusluokan kannalta oli ennen kaikkea Belgian Grand Prix vuosimallia 1960. Alan Stacey ja Chris Bristow kuolivat kisan aikana ja viikonlopun aikana Mike Taylor ja Stirling Moss loukkaantuivat vakavasti. Synkän kilpailun voittajakolmikko oli Jack Brabham, Bruce McLaren ja Olivier Gendebien. Vuonna 1961 voittajakolmikko oli Phil Hill, Wolfgang von Trips ja Richie Ginther. Vuosina 1962-1965 Belgian Grand Prixin voitti joka vuosi Jim Clark.
Toiseksi sijoittuneet noina vuosina olivat Graham Hill, Bruce McLaren kaksi kertaa vuosina 1963-1964 ja Jackie Stewart. Kolmanneksi sijoittuneet noina vuosina olivat Phil Hill, Dan Gurney, Jack Brabham ja Bruce McLaren. Kuninkaallinen Autoklubi oli haluton investoimaan turvallisuuteen. Jopa aikakauden mittapuulla. Varikkosuoran erottamista lukuunottamatta radan ainoat turvavälineet ennen vuotta 1967 olivat heinäpaalit ja jokunen kova suoja-aita ympäri rataa. Vuonna 1966 voittajakolmikko oli John Surtees, Jochen Rindt ja Lorenzo Bandini ja Armon Vuonna 1967 voittajakolmikko oli Dan Gurney, Jackie Stewart ja Chris Amon.
Armon vuoden uudistukset eivät vaikuttaneet järjestäjiin. Vuonna 1968 voittajakolmikko oli Bruce McLaren, Pedro Rodriguez ja Jacky Ickx. Vasta yleiset boikotit ja vuoden 1969 Belgian Grand Prixin peruuntuminen vaikuttivat järjestäjiin.
Vuoden 1970 kilpailu oli vanhan radan viimeinen kilpailu ja siellä f1-auton keskinopeus oli jo 241 kilometriä tunnissa. Mutkista Stavelotia ja Holowelliä oli raskaasti muokattu ja Malmedyyn asennettiin jopa erillinen shikaani kisaa varten. Ne eivät riittäneet.
Jackie Stewartin aloittama turvallisuustyö sai lopullisesti sinetin vuonna 1971 kun Spa-Francorchampsin kilpailu peruttiin.
Viimeisen vanhan radan kilpailun voitti Pedro Rodriguez, Chris Amon oli toinen ja Jean-Pierre Beltoise kolmas.
Ajajien yhdistyksen päätöksellä ja Kuninkaallisen Autoklubin kyvyttömyydellä oli vaikutusta Belgian Grand Prixin etsiytymiseen muualle kuin Spahan. Sittemmin ajettiin Nivelles-Baulersin radalla pari kertaa ja pari-kolme kertaa kilpailu myös peruttiin jonka jälkeen rata hylättiin kokonaan. Nivelles-Baulersin rataa pidetään John Hugenholtzin uran häpeäpilkkuna ratojen suunnittelijana.
Lopulta Belgian Grand Prixille löytyi uusi koti Zolderista. Kyseinen kilpailupaikka oli vain jotenkin aina tuntunut kompromissiltä sen hienosta tunnelmasta ja olemuksesta huolimatta. Zolderin mainetta ei auttanut myöskään vuosien 1981-1982 väliset onnettomuudet joissa menehtyi ensin Osellan mekaanikko Giovanni Amadeo ja sitten itse Gilles Villeneuve. Myös Arrowsin mekaanikko Dave Luckett loukkaantui vakavasti vuoden 1981 Zolderin kilpailussa. Vuonna 1984 ajettiin viimeinen Zolderin kilpailu jonka voitti Michele Alboreto. Vuodeksi 1986 Zolder ei enää pysty pitämään F1-kisaa joten tästä eteenpäin kisa ajettaneen aina Spassa.
Uusi Span rata on valmistunut joitakin vuosia aiemmin ja vuonna 1983 kahden vuoden kysellyn jälkeen Spa-Francorchamps oli palannut paikalleen kuninkuusluokkaan.
Span rata on noin 7 kilometriä pitkä. Vanhan radan ja jopa ikivanhoja ensimmäisen radan jäänteitä voi vieläkin ihailla Eau Rougen laaksossa. Nimitys johtuu laaksossa olevan erikoisen värisen joen nimestä. Vanhan radan muita osuuksia on jäljellä Malmedyn ja Stavelotin uutta osiota ennen ja jälkeen. Muuten Span rata on suhteellisen muuttumaton vanhoista päivistä.
Tosin turvallisuus on nyt huippuluokkaa ja lisäksi varikkosuora sijaitsee nyt ennen Eau Rougea. Eau Rouge, toinen Uusi Raidillion ja Les Combes ovat nyt entistäkin tiukempia, vaikeampia ja kapeampia ajaa. Nopea nousu ylämäkeen jyrkän alamäen jälkeen on kuljettajien suosiossa. Ikävä kyllä se on myös erittäin vaarallinen ilman oikeaa kiintopistettä.
Vuonna 1985 Manfred Winkelhockin ja Stefan Bellofin kuolemat urheiluautojen puolella toivat radalle korotetun turvallisuusuudistuksen tilapäisenä. Paljoakaan rataa ei kuitenkaan muutettu. Marginaalisesti rata on viime ajokertaa lyhyempi, mutta muutoin täysin sama kuin vuonna 1983.
Yksinkertaisesti sanottuna Spa-Francorchamps on nopea, vaativat ja jännittävä yhdistelmä vanhaa ja uutta. Le Fagnesin ja Stavelotin jälkeen saavutaan Malmedyyn ja Pouhonin kautta mennään Blanchimontiin. Ja siitä sitten Bus Stopille.
Kyseinen mutka on kuljettajien mukaan ollut klassisen haastava ja hidas. Nopeasti sen voi ajaa, mutta kanttarit ovat pettäviä ja seinä kutsuu väärän ajolinjan valinnutta hyvin nopeasti. Tämän kauden kuljettajille vuoden 1983 tapaan on tärkeää Span kilpailussa vieläkin erittäin nopeasti vaihteleva Ardennien sää, mutta myös polttoaineen kulutus oli pääosissa. Muutamat tallit kuten Brabham ja Alfa Romeo olivat vuoden 1983 kilpailussa autojensa kanssa ongelmissa. Polttoainetta kului niin paljon, että jopa toinen säännöllinen tankkauspysähdys olisi saatettu joutua tekemään.
Tosin ei Kekellä tai Jacquesillakaan helppoa ollut aivan lopussa. Heiltä loppui polttoaine heti vuoden 1983 kisan ruutulipun heilahdettua. Myöskin renkaiden kestävyys toi jännitystä vuoden 1983 kisaan. Goodyearin mukaan raskaimpienkaan renkaiden eli AA-seoksien osalta ei kannattanut luottaa pysähtymättömyyteen vielä vuoden 1985 kisassakaan mikäli kuivassa kelissä kilpailu olisi ajettu.
Kilpailumitan korottaminen 43 kierrokseen ei talleilta hurraa-huutoja herättänyt vaan pahoja vastalauseita sillä pelot bensan loppumisesta kuivalla kelillä ovat todellisia. Kesän Span kilpailu 2.6.1985 peruttiin radan murentumisen vuoksi.
Span-Francorchampsin rata on MM-sarjan pisin rata ja se on jopa pitempi kuin välivuotta viettävä Hockenheimin rata Länsi-Saksassa.
Span-Francorchampsin radalla on kaikkiaan kolme erittäin mielenkiintoista mutkaa:
Ensimmäinen niistä on La Sourcen hiusneulamutka. Se on radan toiseksi tai kolmanneksi terävin mutka kääntösäteeltään ja jopa tiukin ja terävinkin. Hitaissa lähtövauhdeissa mutka on helppo ajaa, mutta kovemmissa vauhdeissa tai väärällä kaasutuksella auto on seinässä helpostikin. La Source on siten jopa vaarallinen mutka. Puolustusvoittoinen aggressiivisella linjan sisään hakemisella kyyditetty ajotapa on suositeltavinta La Sourcessa.
Toinen näistä mutkista on Rivage. Kääntösäteeltään Rivage on radan terävin mutka ja joskus jopa tiukempi kuin itse La Source. Tai jos ei ole niin heti toiseksi terävin sitten onkin. Mutka kuitenkin on hieman nopeampi kuin La Source.
Rivagen ajolinjat rajoittuvat erittäin vähiin ja pyörähtely siinä on yleistä. Ainoa järkevä teko alhaisen vauhdin lisäksi on ehdottomasti selkeä ja suoristava ohjaus. Ilman kunnon ohjautuvuutta auto on yhtä helposti seinässä kuin La Sourcessa. Rivage on myös hitain tai hitaimpia radan takaosion mutkia.
Kolmas ja viimeinen näistä mutkista on Stavelot. Mutka ajetaan suhteellisen nopeasti tai ainakin nopeutuvasti läpi ja vaikka radassa on sen jälkeenkin useita mutkia niin ne ovat leikkaukseltaan loivia. Niissäkin voi silti menettää kaiken ulosajon muodossa mikäli auton ohjaus on huono. Hyvällä ohjauksella ja sitä ilmankin Stavelotin jälkeen radan mutkat aina Bus Stopiin asti voi ajaa oikeastaan täysillä läpi.
Hyvä ulostulo Stavelotista vaatii kuitenkin myös hyvän kiintopisteen mitä käyttää jarrutuspaikkana ennen Bus Stopia ja se ratkaisee myös kierroksen kokonaisuuden. Huono ulostulo taas tuo riittämättömät vauhdit suoralle ja loiviin mutkiin Stavelotin jälkeen.
Vuonna 1983 kilpailun voitti Alain Prost, Patrick Tambay oli toinen ja Eddie Cheever kolmas. Tänä vuonna kilpailun voitti Ayrton Senna, Nigel Mansell oli toinen ja Alain Prost kolmas.
Viimeksi muokattu: