Laitan seuraavaksi tähän tavallista hieman pienemmät kuljettajien ja tallien mietteet Kyalamista. Tämä on ehkä myös toiseksi viimeinen kerta mietteistä puhuttaessa muutenkin isojen Kausikoosteiden osalta, mutta pienempien vastaavien osalta nähtäväksi jää...
McLaren: Niki Lauda palasi Kyalamiin vastoin kaikkea ennakkokohua ja John Watsonin mahdollista ajamista Kyalamissa. Ajoi kerrankin melko hyvänkin Virallisen Harjoituksen ja oli Alain Prostin edessä kasipaikalla tuoreen maailmanmestarin ollessa yhdeksäs. Kierroksen kymmenen jälkeen mentiin melko pitkälle järjestyksessä Prost-Lauda radallakin ennen stoppeja.
Huonot varikkokäynnit maksoivat aikaa. Lauda keskeytti myöhemmin varikolle ja Prostin mahdollisen voiton maksoi tekninen vaurio.
Lisäksi Prost sai varoituksen kaiken jälkeen kilpailun tuomaristolta koska esteli kunniakierroksellaan vielä radalla olleita muita kuljettajia. Pisteiltä Prost olisi jäänyt pidemmässä kisassa keskeytyksen johdosta. Sähkövika moottorivian lisäksi olisi ollut siinä syynä.
Liian hidas kunniakierros oli Prostilta kyllä erikoinen temppu järjestää, mutta tuomaristo ei piitannut myöskään Ferrarin Marco Piccininin surkeista protestiyrityksistä hylätä Prost estelyjen johdosta kolmannelta paikalta.
Tyrrell: Philippe Streiff tuli ajamaan jo uransa kolmannessa tallissa ajaessaan tilapäisesti Ligieriltä vapautuksen saaneena Tyrrelillä. Hän ei kuitenkaan vakuuttanut Virallisessa Harjoituksessa joskin Tyrrell oli kaikkiaan muutenkin hitaampi kuin Ligier. Martin Brundle oli pettynyt mies sillä huono Virallisen Harjoituksen sija vaikutti myös lopun pisteen menemiseen. Streiffin kisa oli lyhyesti sanottuna vaikea, lyhyt ja typerä ulosajo toiseksi viimeiseltä sijalta vei hänen kisansa. Brundlen edellä tosin oltiin hetken verran ennen ulosajoa.
Toisaalta Streiff on nyt kahden vaiheilla sillä hänelle on tarjottu tiettävästi niin Tyrrellin kuin myös Ligierin sopimusta vuodeksi 1986. Brundle taas ajoi heti varikkokäyntien jälkeen kuudentena ja olisi voinut olla viides, mutta sytytysvika ja sitä ennen pieleen menneet varikkokäynnit pilasivat hänen kilpailunsa joskin renkaiden kuluminen liikaa oli ikävä yllätys. Adelaideen tallin toinen kuljettaja on vielä epäselvä, mutta selvää on Mike Thackwellin kova ajotahto talliin pääsemisen suhteen.
Williams: Williams oli tallien eliittiä Kyalamissa kaikki olosuhteet huomioiden. Nigel Mansell ja Keke Rosberg hallitsivat kisaa joskin Rosbergin osalta hallitsemisen pääsemiseen kesti jonkin verran aikaa. Mansell taas hallitsi kisaa ja vain pari Alain Prostin ohitusyritystä Niki Laudan ja Keke Rosbergin kierroksen ajaksi onnistuneen liikkeen lisäksi oli hänen siedettävänään ja hän onnistui välttämään ne. Britti myös voitti Punaisella Vitosella kilpailun!:alppu:
Rosberg oli vuorostaan hienosti toinen vaikka kieltämättä hieman erikoinen tapa muuttaa rengastaktiikka kahdesta stopista kolmeen stoppiin oli enemmän tallikaverin suuntaan pelaavaa kuin suomalaisen itsensä suuntaan. Tosin pidemmässä kisassa ja kaikkiaan reaalivauhdeissa laskettuna Rosberg olisi ottanut Kyalamissa jo ties kuinka monen vuoden 1985 häneltä Onnettaren ryöstämän voittonsa.:frown: Rosbergin voittaessa Adelaidessa hän voi vielä saada kolmospaikan MM-taulukossa haltuunsa.
Brabham:
Lyhyestä virsi kaunis:
Brabham tuli Kyalamiin selvänä voittajaehdokkaana tai haastajana, tallin BT54-automallilla ajettiin hienot Viralliset Harjoitukset Nelson Piquetin ja Marc Surerin toimesta ja lopulta molemmat kuljettajat keskeyttivät BMW-moottorien rikkoutuneiden venttiilien ja ylikuumenemisen takia. Surer oli ollut kolmas ennen venttiilin rikkoutumisia ja Piquet vuorostaan toinen ja sittemmin kolmas ennen kun auto alkoi pettää hänelläkin.
Moottorin rungot olivat kunnossa kisan jälkeen itsessään, mutta venttiilit olivat hajonneet ja ahtimen tärkeimmät osat sulaneet kuumuuden takia. Piquet ei jatka tallissa ja Surerin jatkamisesta tallissa ei tiedetä varmaksi. Todennäköisesti mies siirtyy Arrowsille sillä hänellä on ollut koti-ikävä sinne pitkin vuotta.
Lotus: Renaultin turbomoottori ei riittänyt Kyalamin radalla BMW:n tai Hondan lyömiseen. Siten Ayrton Senna oli neljäs ja Elio de Angelis kuudes Virallisessa Harjoituksessa ja Sennakin oikeastaan pääsi sijaansa kiinni vain kovalla työllä. Todellinen reaalivauhti pyöri sijoilla 6-7 ennen kovaa aikakierrosta.
Elio de Angelis tulistui Sennalle kisan jälkeen ja Brasilian median mukaan hyökkäsi julmasti Sennaa kohtaan sanan asein ja jopa pahoinpiteli tätä joskin selvä pahoinpitely jäi lopulta vain hyvällä tuurilla puuttumaan tilanteesta. Toki de Angelis kuristi Sennaa ohimenevän hetken aikaa ja oli lyödä tätä pahoin. Senna oli saanut aiemmin mustelman de Angeliksen poskille suorittamasta lämäytyksestä.
Toisaalta Senna rikkoi tallin sovittua kilpailutaktiikkaa ohittamalla de Angeliksen ja ennen kaikkea ohittamalla hänet hyvin vaarallisella ja väkisin menevällä tavalla. Peter Warr ilmaisi raivoissaan välikohtauksesta sen jälkeen sen, että mikäli Adelaiden kisa ei olisi jo kauden viimeinen niin de Angelis saisi lähteä välittömästi tallista.
Välikohtauksesta tuli paha isku de Angeliksen maineelle ainakin median mukaan koska Senna tuntuu olevan ilmiö joka kiinnostaa nykypäivän formulaihmistä vaikka Senna on ollut huonoimmillaan tällä kaudella yhtä vittumainen persoona kuin vuoden 1973 Niki Lauda... Monien mielestä Senna tulee olemaan jopa pahempi kuin Lauda on ollutkaan.:thumbdown
Elio de Angelis toteutti vain sen mitä käytännössä muut kuljettajat Michele Alboreto ja paradoksisesti jopa Niki Lauda mukaan luettuna itse eivät viitsineet toteuttaa eli palauttaa Sennaa kuriin ja järjestykseen.
Joka tapauksessa ennen tätä kuohuttavaa välikohtausta Senna ehti keskeyttää kilpailun ja tapaushan sattui tietenkin kilpailun jälkeen ja de Angelis ajoi lopun osan kisaa parhaimmillaan kolmantena, mutta muutoin sijoilla 4-6 myös varikkokäyntien jälkeenkin. Hänenkin autoon tuli moottorivaurio ja lopulta moottoririkko johon italialainen keskeytti ja jolloin hän harppoi Lotuksen pilttuuseen, syytti rajusti Sennaa idiootiksi, arvottomaksi kilpa-ajajaksi, arvottomaksi hyvin ruman sanan arvoiseksi kansalaiseksi ja kävi hänen kimppuunsa.
Mikäli de Angelis ei aja Lotuksella Adelaidessa niin hänen korvaajansa on epäselvä.
Arrows: Virallisten Harjoitusten jälkeen tallilla oli kiusallinen tilanne käsillä. Heidän polttoaineensa ei riittäisi maaliin asti ilman säästöajoa Kyalamin radalla ja lisäksi ylikuumenemista peläten tallin kuljettajat Gerhard Berger ja Thierry Boutsen ajoivat Kyalamissa rajoitetuilla moottorin tehoilla. He suostuivat siihen ajaen vain myöhemmin kisan loppuosalla oikeasti täysillä ja saavuttaen lopulta pisteet keskeytystenkin avulla.
Hieman paremmalla onnella ja muutenkin Berger ja Boutsen olisivat voineet olla ehkä palkinnoillakin. Berger sai uransa ensimmäiset hyväksytyt pisteet.
Toleman: Molemmat kuljettajat Teo Fabi ja Piercarlo Ghinzani ajoivat hyvän Virallisen Harjoituksen, mutta moottoriongelmat rajoittivat todella näyttävän suorituksen tekemisen. Huonot lähdöt ja moottorivauriot lähtöjen jälkeen veivät hyvän kisan. Kisa jäi lyhyeksi kaikkiaan.
Fabi oli kymmenen parhaan joukossa jääden vain 12:sta moottorivaurion takia ja keskeyttäen ja Ghinzani pilasi lähtökolarin seurauksena tapahtuneella öljyvuodollaan kisansa ja toistenkin kuljettajien kuten muun muassa Keke Rosbergin kisan. Ghinzani myös esteli toisia kuljettajia kisassa. Ghinzanin sijoitus oli lähtökolarien jälkeen koko ajan 15-18 välillä vaihteleva ja lopulta tietenkin hyvin viimeinen ja 15:sta.
Alfa Romeo: Kerrankin yksikään Alfa Romeon moottori ei hajonnut Virallisessa Harjoituksessa vaan muut auton ongelmat aiheuttivat Riccardo Patresen ja Eddie Cheeverin huonot lähtöruudut. Lähtökolari molempien herrojen ja Piercarlo Ghinzanin välillä aiheutti molempien autojen keskeytyksen peräkkäin samaan paikkaan. Patrese ja Cheever riitelivät ensin radalla ja myöhemmin nyrkitkin heiluivat paddock-alueen varikkotiloissa ja jopa kisa-alueen parkkipaikalla.
Alfa Romeon osalta kausi 1985 on saamassa synkän lopun ja Kyalamin tappelukohun vuoksi on ihme mikäli talli pääsee edes ajamaan Adelaideen.
Osella: Huub Rothengatter oli kaikkein hitain Kyalamissa ja oli parhaimmillaan vain toiseksi viimeinen kilpailussakin ennen sähkövikaansa. Osellalla ei ole ollut hyväksyttyä maaliin pääsyä kertaakaan sitten Österreichringin kilpailun Itävallassa.
Ferrari: Jälleen kerran La Famiglian vauhti on ollut karmaiseva pettymys. Edes vähemmän autoja ja kuljettajia sisältänyt kilpailu ei ollut Ferrarille todella eduksi. Surkea Virallinen Harjoitus ei tuottanut tulosta ja Michele Alboreton nousu jopa seiskapaikalle meni savuna ilmaan moottorin hajoamisen takia. Jälleen Stefan Johanssoniin kohdistunut tallimääräyskohu syö Tanssivan Hevosen mainetta ja on kuohuttanut tallin sisällä.
Lisäksi Enzo Ferrari päättää pian, että saako Mauro Forghieri mahtavan ylennyksen vai jääkö hän enää Ferrarille vain nimellisesti. Paradoksisesti tallin Toiminnanjohtaja Marco Piccinini yritti vielä saada Johanssonia onnettomalla protestiyrityksellä kolmospaikalle onnistumatta tästä. Johansson oli joutunut kierroksen 14 jälkeen säästelemään polttoainetta koko ajan kisassa ja oli keskeyttää kisan lopussa bensan loppumiseen. Ja oli jäädä pisteittäkin, mutta oli kuitenkin neljäs.
Minardi: Pierluigi Martini oli pitkälti toiseksi viimeinen tai viimeinen läpi viikonlopun. Hän keskeytti viimeiseltä sijalta ja nousi sijoja vain keskeytysten avulla. Taisteli Huub Rothengatterin kanssa aivan alussa. Keskeytti jäähdytysvesipumpun hajoamiseen ja moottorin ja jäähdyttimen vaurioitumiseen.
Team Lola-Haas Beatrice: Ironisesti Alan Jonesin osalta kerrankin auto oli paremmassa kunnossa kuin mies itse. Sairauden takia Jones vetäytyi kilpailusta ja ei ajanut siinä. Ajaa kuitenkin kotiyleisönsä edessä Adelaidessa!