Adelaide 3.11.1985
Kaikkien aikojen ensimmäinen Adelaidessa ajettu Australian Grand Prix sai päättää Formula 1:n MM-kauden 1985 juhlavan runsaan 120 000 katsojan silmien edessä.
Kun vielä Carlos Reutemannin ajama Mitsubishi Colt Starion Turbo Chase Car ja Frank Gardnerin ajama Ferrari Testarossa Medical Car olivat lähtöruudukossa paikoillaan niin ensimmäinen ihme nähtiin siinä, että lämmittelykierroksella Elio de Angelis rikkoi Lotuksellaan sääntöjä koska ei jäänyt koko ruudukon taakse vaan otti lähtöpaikkansa pitkän viivytyksen jälkeen ennen starttia. Italialainen tultaisiin surullisesti ennen pitkää hylkäämään kilpailusta.
Derek Ongaro sytytti viimeisen kerran punaisen valon kaudelle ja lopulta vihreän valon palaessa 25 asvalttiritaria syöksyivät täydellä vauhdilla kohti ensimmäistä mutkaa. Senna syyllistyi päivän ensimmäiseen pahaan temppuunsa osumalla väkisin Manselliin. Mansellin kisa oli kolarin myötä pilalla ja ajettuaan 2 minuutin ja 23 sekunnin arvoisen ensimmäisen kierroksen ajan tauluun hän keskeytti varikolle. Voimansiirto oli vaurioitunut. Mansell oli tuohtunut Sennan käytöksestä radalla.
Ennen kolaria järjestys oli ollut Mansell, Senna, Rosberg, Michele Alboreto, Alain Prost, Gerhard Berger, Marc Surer ja Patrick Tambay, mutta kolarin välittömän tilanteen jälkeen sijoitus oli ollut Rosberg, Senna, Alboreto, Prost, Berger, Surer, Mansell ja Tambay, mutta pian Mansell olikin viimeinen ja keskeytti.
Noin kolmen kierroksen järjestys oli Rosberg, Senna, Prost, Alboreto, Berger, Surer, Tambay, de Angelis, Nelson Piquet, Eddie Cheever ja Thierry Boutsen. Loput kuljettajat Boutsenin takana alkoivat jäädä hyvin äkkiä selvästi. Martin Brundle tuli sijalta 12 murheellisesti varikolle kierroksella 4. Hänellä oli autossaan tekninen vika joka pilasi korjauksen jälkeen hänen päivänsä kokonaan.
Alkukierroksilla Pierluigi Martini pyörähti viimeiseltä sijalta, mutta jatkoi matkaa turva-alueelta käsin. Jacques Laffite ajoi jo kierroksella 7 varikolle renkaiden loputtua kesken kaiken. Pirellin Kovien renkaiden sijaan Pirellin Keskikovat renkaat. Laffite ei halunnut niitä ja palasi uudelleen varikolle kierroksella 8. Silloin Laffite sai haluamansa Pirellin Kovat renkaat ja myös Cheeverin lupaava kisa päättyi kierroksella 8 moottoririkkoon varikolle ja keskeytykseen. Kierroksella 10 järjestys oli Rosberg, Senna, Alboreto, Berger, Prost, Surer ja de Angelis.
Berger aloitti massavarikkokäynnit samalla kierroksella tullen varikolle. Berger sai B-seokset alleen. Prost tuli varikolle kierroksella 11 kun renkaat repeytyivät yllättäen melkein kankaille asti. Prostin pysähdys oli huiman nopea tilanteeseen nähden. Prost sai uudet A-seokset alleen Tambay tuli varikolle kierroksella 12 kuten myös Alboreto ja Martini. Tambay sai A-seokset alleen ja Alboreto sai myös A-seokset alleen ja Martini sai Pirellin Endurot alleen.
Stefan Johansson tuli varikolle kierroksella 13 ja myös Boutsen tuli varikolle. Johansson sai B-seokset alleen ja Boutsen sai myös B-seokset alleen.
Massavarikkokäyntien takia Nelson Piquet oli jo viidentenä kun kierroksella 17 sähkölaitteista aiheutunut tulipalo aiheutti keskeytyksen hänelle varikolle. Niki Lauda oli uransa viimeisessä kisassa ollut jo kuudentena ja nyt viidentenä myöskin massastopeista hyötyen. Kierroksella 18 Piercarlo Ghinzani tuli varikolle renkaanvaihtoon. Ghinzanille annettiin Pirellin Pehmeät renkaat. Alan Jones nousi kotiyleisön riemuksi jo kuudenneksi.
Kierroksella 20 Jones ajoi varikolle. Auton moottorivaurion korjailuun ja renkaiden vaihtoon kesti 4 kierrosta ja 6 minuuttia. Jones aikoi ajaa A-seoksilla loppuun asti päästyään kierroksella 24 varikolta. Samaan aikaan de Angelis oli päätetty hylätä ilmiselvän rikkeen takia. Kierroksella 20 de Angelis oli hylätty viimeisessä Lotus-kisassaan. Kierroksella 22 Tambay keskeytti varikolle vaihdelaatikon petettyä. Kierroksella 24 Ghinzani tuli uudelleen varikolle ja otti nyt Pirellin Kovat renkaat.
Kierroksella 26 Derek Warwick, Riccardo Patrese ja Teo Fabi tulivat yhtä aikaa varikolle renkaanvaihtoon. Warwick sai A-seokset alle ja samoin sai myös Patrese ja Fabi sai Pirellin Endurot alleen. Kierroksella 27 Jonesin jo muutenkin hidas kisan jatko moottorivaurion kanssa päättyi moottoririkkoon varikolle. Kierroksella 28 Ghinzani ja myös Prost joutuivat menemään varikolle. Ghinzani keskeytti, mutta julistettiin vasta kierroksella 32 keskeyttäneeksi mekaanikkojen lopetettua työnsä hajonneen kytkimen kanssa ja Prost keskeytti välittömään moottoririkkoon varikolle.
Kierroksella 32 Berger meni varikolle. Bergerille laitettiin nyt A-seokset joiden piti kestää maaliin asti. Kierroksella 33 Johansson meni myös uudelleen varikolle. Johansson otti myös A-seokset joiden piti kestää maaliin asti. Tässä vaiheessa järjestys oli Rosberg, Senna, Surer, Lauda, Alboreto, Philippe Streiff, Boutsen, Warwick, Ivan Capelli ja Laffite. Senna alkoi saada Rosbergia kiinni, mutta takaa-ajon rajuus oli ajoittain liiankin rajua.
Kierroksella 37 Brundle pääsi viimein ajamaan kisaan varikolta vaikka mitään järkeä ajamisessa ei käytännössä ollut paitsi testaaminen vähävaraiselle tallille. Kierroksella 38 Boutsen meni varikolle. Boutsen sai A-seokset alleen ja niiden piti kestää loppuun asti. Hetken kuluttua Boutsen keskeytti kuitenkin moottoririkkoon.
Samaan aikaan Alboreto päästi herrasmiesmäisesti Rosbergin edelleen, mutta ei Sennaa. Ehkä hieman lapsellisesti, mutta osin ihan oikeinkin Alboreto syyllistyi Sennan rajuun pidättelyyn. Toisaalta Globo TV ja Senna syytti myöhemmin Alboretoa kostonhimoiseksi vaikka Senna oli itse syyllistynyt kaudella 1985 lukuisia kertoja enemmän muun muassa Alboreton estelyyn kauden kisoissa.
Kierroksella 41 Fabi keskeytti moottoririkkoon ja kierroksella 42 Patrese ja Surer keskeyttivät ensimainitun osalta pakoputken hajoamiseen ja jälkimainitun osalta moottoririkkoon. Surerin ajo melko taatulla kolmostilalla oli ollut hienoa ja ainoa harmi oli ollut ennen keskeytystä lähinnä osuminen Fabiin kierroksella ohittamisen tilanteessa aikaisemmin kilpailussa, mutta tilanteesta ennen keskeytystä oli selvitty vaurioitta.
Kierroksella 42 Rosberg meni varikolle kunnes aivan puusilmäisellä tavalla Senna osui Rosbergin varikolle menemisen tilanteessa suomalaisen takasiipeen hajottaen oman etusiipensä. Rosbergin pysähdys sujui hyvin ja Rosberg sai B-seokset. Sennan johdosta ei tullut mitään. Kuumapäinen nuorukainen halusi leikkiä Gilles Villeneuvea ajaen radalla ilman etusiipeä ja osui nolosti seinään eikä päässyt edes varikollekaan asti.:thumbfh: Senna joutui ajamaan kaksi kierrosta radalla yhden kierroksen sijaan lopulta ilman etusiipeä.
Kierroksella 44 Sennan pysähdys etusiivenvaihdon, renkaanvaihdon ja muiden vahinkojen korjailun muodossa oli jopa yllättävänkin nopea. Silti Rosberg ja Lauda olivat hänen edellään varikkokäynnin jälkeen. A-seokset olivat Sennan autossa pysähdyksen jälkeen. Järjestys oli Rosberg, Lauda, Senna, Alboreto, Warwick ja Laffite kuuden kärjen osalta. Kierroksella 50 Senna ohitti Laudan ja Huub Rothengatter meni varikolle toiseksi viimeiseltä sijalta. Rothengatter sai Pirellin Kovat renkaat maaliin ajamista varten.
Kierroksella 52 Rosberg meni jälleen varikolle. Sinä aikana niin Senna kuin Laudakin olivat menneet hänestä ohi. Rosberg otti vielä uudelleen B-seokset. Lauda tajusi sen, että hän voi sittenkin voittaa uransa mahdollisen viimeisen kilpailun ja meni Sennan ohi kierroksella 55. Lauda johti vain pari kierrosta kunnes jarrut hajosivat häneltä ja hän keskeytti.
Kierroksella 57 myös Warwick keskeytti kuutospaikalta ja sen jälkeen kisassa oli enää 11 autoa. Järjestys oli siis Senna, Rosberg, Alboreto, Laffite, Streiff, Capelli, Berger, Johansson, Rothengatter, Martini ja Brundle. Kierroksella 60 Streiff tuli viimein varikolle. Streiff sai Pirellin Kovat renkaat maaliin ajamista varten. Kierroksella 62 Rosberg oli saanut Sennan kiinni, mutta ennen kuin taistelua ehdittiin edes aloittaa uudelleen niin Senna ajoi varikolle. Moottorin korjailuun ja varmuuden varalta lisäksi tehtyyn renkaanvaihtoon kesti 3 kierrosta ja 2 minuuttia ja 52 sekuntia aikaa kierrokseen 65 asti ja sitten Senna pääsi vielä uusilla B-seoksilla radalle, mutta keskeytti yhden hyvin hitaan kierroksen jälkeen kierroksella 66 lopullisesti varikolle. Berger kävi kolmannen kerran varikolla kierroksella 64.
Berger sai C-seokset joilla hän aikoi ajaa uhkapelillä loppuun asti. Rosberg ehti käydä kolmannenkin kerran varikolla kierroksella 65 Sennan auton korjailun kestäessä. Rosberg otti vielä B-seokset alle. Laffite oli tässä vaiheessa jo toisena ja Streiff kolmantena koska kierroksella 62 Alboreto oli keskeyttänyt vaihdelaatikkorikkoon varikolle Sennan oman moottorin korjailun ollessa alkumetreillä. Laffite ajoi muutaman todella kovan kierroksen, mutta sitten ei enää vain voinut voittaa.
Rosberg kääntyi vielä neljännen kerran varikolle kuten oli ennen kisaa luvannutkin jossakin vaiheessa kilpailua tekevänsä. Nyt hän teki sen kilpailun lopussa 10 kierrosta ennen ruutulippua. Samalla se varikkopysähdys oli Keke Rosbergin uran kaikkien aikojen nopein pysähdys. Rosbergin viimeinen pysähdys kierroksella 72 oli vuoden 1985 viimeinen varikkopysähdys. Rosberg oli myös C-seoksilla radan nopein mies kilpailun loppupuolella.
5 kierrosta ennen maalia Berger ajoi ulos radalta ja Johansson siirtyi hänen edelleen. Aivan viimeisellä kierroksella Streiff osui näyttävästi Laffiten kanssa ja kolari maksoi melkein Ligierin koko upean kisan. Streiff sinnitteli maaliin käytännössä kolmella pyörällä ja Laffite oli kisan jälkeen vihainen. Keke Rosberg kuitenkin voitti uransa viidennen osakilpailuvoiton Australian Adelaidessa. Keke Rosberg siis voitti, Jacques Laffite oli toinen, Philippe Streiff oli 3:s, Ivan Capelli 4:s, Stefan Johansson 5:s, Gerhard Berger 6:s, Huub Rothengatter 7:s, Pierluigi Martini 8:s ja Martin Brundle olisi ollut 9:s, mutta ei saanut sijoitusta maalissa.