Tänä päivänä onkin tullut kuluneeksi 40 vuotta Kanadan Grand Prixistä 1978. Se ajettiin 8.10.1978 ja sen voitti Gilles Villeneuve ikimuistoisella tavalla vaikkakin Jean-Pierre Jarierin keskeytys loi edellytykset Villeneuven onneen, toinen oli Jody Scheckter hyvin vuotta 1979 alleviivaavan vahvalla ennakkotavalla ja kolmas oli Carlos Reutemann joka lopulta ajoi hienon Ferrari-päätöksen kaudelle ja uralleen sittemmin kun hän ei tullut koskaan takaisin myöhemmin.
Paitsi tietenkin vähäksi aikaa vuonna 1995 uran jälkeen kotikilpailunsa Tutustumisharjoituksessa leikkimielessä.:alppu:
Historiallista onkin väittää, että menikö Reutemannilta mestaruus myös Ferrari-paikan lunastamattomuuteen kesken kauden 1982 Villeneuven jo menehdyttyä?
Toisaalta olot Villeneuven poismenosta tuolloin olivat erittäin pahat sinänsä myös hänellä kuten myös Jody Scheckterilläkin.
Kuitenkin 8.10.1978 tuollaisista asioista ei onneksi vielä ollut harmainta aavistustakaan.
Tässä Montrealista 1978 muistoja ranskalaisin viivoin:
- Montreal tunnetusti pääsi mukaan kalenteriin kun Mosportin osalta raha ja turvallisuus puhuttivat, puhumattakaan sitten James Huntin järjestämästä ratavalvojan turpiinvetelystä edellisvuonna
- Montrealin kisa oltiin välillä perua kokonaan koska Kanadan kylmä talvisää oli aivan oven takana ja öisin satoi räntää tai lunta usein ja aamuisin radalla oli usein radan pinnassa jäätä
- Talvisään uhasta huolimatta Keke Rosberg ja Bobby Rahal tuntuivat olevan onnessaan Montrealin radasta koska he olivat ajaneet ennen Montrealin F1-kisaa Formula Atlanticin kisan siellä ja pitivät radasta ja samoin tietenkin oli Gilles Villeneuve
- Tähän kisaan tullessa Nelson Piquet sai viimein lupa-asiat kuntoon ja ajoi maineikkaan Brabham-uransa ensimmäisen kilpailun ja lupa-asioiden lisäksi taisi olla pelko Watkins Glenin kisan aikaan myös mahdollisesta auton romuttamisesta kuten sittemmin varsinkin testikaudella ja osin vuonna 1979 tultaisiin Piquetin osalta näkemään
- Brett Lungerin piti jälleen ajaa Ensignia, mutt Mo Nunn päätti hänen ajamisten saavan riittää kun vapauttihan se vara-auton Derek Dalylle käyttöön:frank:
- Ikävänä asiana tuolloin Ruotsissa koko F1-uransa lopettamaan syövän takia joutunut Gunnar Nilsson alkoi olla jo viimeisten päiviensä tasalla joskin kykeni vielä tekemään monta palvelusta edesmenneelle Ronnie Petersonille olemalla muun muassa hänen hautajaisissaan ja järjestelemällä osin testamentillisia asioita ja olemalla vielä edes hetken verran äänitorvi sen ajan ruotsalaisille nuorille kuljettajille ja melkein koko kiinnostuksen F1:siin menettäneelle Ruotsin Autoliitolle
- Montrealissa oli jääkylmää vesisadetta silloin milloin ei räntää tai lunta tullut joten kisaviikonloppu oli painajainen ennen kisaa ja lähinnä loppumetrit Virallisesta Harjoituksesta ratkaisivat sijoitukset ja karsiutumiset
- Montrealin järjestäjien, FISA:n ja FOCA:n välillä oli taas kiistelyä kisaan pääsevistä kuljettajista kun välillä luku kisaan päässeiden osalta olisi ollut 26 kuljettajaa niin lopulta kuskien määrää pudotettiin 22 kuljettajaan saakka radan ensikertaisen ajon ja radan oletetun kapeuden vuoksi
- Jean-Pierre Jarier sai paalupaikan ja Jarieria pidettiin voittajana koska Watkins Glenin voitto oli häneltä riistetty
- Jody Scheckter ei kauaksi jäänyt ja omalla tavallaan erittäin hyvin menestyivät myös Daly ja Rosberg kuten myös Piquet vaikkakin osuma seinässä aiheutti brasilialaisen kohdalla dramatiikkaa
- McLarenilla Patrick Tambay vuorostaan kolaroi Hector Rebaquen kanssa ja James Hunt sanoi hyvin jyrkät mielipiteensä julki Riccardo Patresesta ja tuomariston antamasta turhasta armosta
- Lisäksi britti joi Labatt'sia suruunsa kun kaasutinvika, myös Rebaquen ja Didier Pironin järjestämät ja oletetut peippailut ja osumat hänen McLaren-autoonsa olivat Huntille kerta kaikkiaan liikaa Virallisen Harjoituksen jälkeen
- Erikoisin automalli itse Virallisessa Harjoituksessa tai muutenkin oli Bobby Rahalin ajama Wolf WR1-automalli: Kyseinen auto oli yksinkertaisesti laitettu vanhimpana olemassa olevan automallin runkomallina hotelliin yleisölle nähtäväksi viikonlopun ajaksi ja otettiin käyttöön kun Rahal oli romuttanut kaikki muut saatavilla olevat autot paitsi Scheckterin eikä toimivampaa, uudempaa runkomallia Wolf WR1:stä ollut enää saatavilla mitenkään siihen hätään!
- Goodyearin renkaita käyttävät kuljettajat olivat vetäytyä kisasta koska sadekelin renkaat eivät toimineet halutulla tavalla Kanadan kaatosateessa toisin kuin Michelinin sadekelin renkaat
- Itse kilpailu ajettiin melkein kuivassa kelissä joskin sadetta tuli kisan aikana, räntää ja jopa lunta satoi kisan aikana onneksi sulaen kuitenkin pois nopeasti
- Montrealissa jatkettiin Course Carin ja Medical Carin kokeilua ja tällä kertaa kokemus oli parempi kun Chevrolet Corvette ja Pontiac Trans-Am pysyivät vahvasti menossa mukana ja olihan Chevroletin ratin takana itse Mario Valli joten seinään ajoja ei sillä kertaa nähty:thumbup:
- Virallisen Lähettäjän avustaja ja vihreän lipun heilauttaja tässä kisassa oli itse Kanadan Pääministeri ja tuon ajan innostuksen mukaisesti Kanadan Formulaministeriksikin kutsuttu Pierre Trudeau
- Kisan alussa kolari vei Emerson Fittipaldin potentiaalisen kilpailun ja samoin päättyi myös Hans-Joachim Stuckin kisa heti Stuckin hyvän Virallisen Harjoituksen jälkeen
- Jarier oli tosiaan karkaamassa voittoon: Toisella kierroksella eroa oli jo pari sekuntia, mutta kolmannella jo 7 sekuntia ja enemmän siitä eteenpäin
- Mario Andrettin turhauttava viikonloppu päättyi hyvien sijojen osalta ylioptimistisen asenteen aiheuttamaan kolariin John Watsonin kanssa joskin lopulta vain Watson varsinaisesti keskeytti kolarivaurioon kolmen kierroksen korjailun jälkeen varikolla ajettuaan sitä ennen yhden kierroksen ja Andretti selvisi vain kierroksen korjailun myötä takaisin kilpailuun
- Rahalin ja Rosbergin näyttävältä näyttäneet ajot pilasivat tekniset murheet joista puhuen Rahalin ongelma oli vähemmän yllättävä kun ottaa Wolfin hotellinäyteauton ongelmat huomioon kolmen korjailustopin jälkeen, mutta Rosbergin autossa oli kasipaikan ja melkein potentiaalisen kuutospaikan ajon saamisen jälkeen vähän ja silti riittävästi rikki mitään todella tärkeää auton toimivuuden kannalta
- Suomalaisen autossa oli päävika lopulta sytyttimessä ja pääsylinterissä sen sulkuläpän kohdalla ja kolmesta pysähdyksestä puhuttaessa Keken sanoin yksikin varikkopysähdys olisi jo riittänyt pilaamaan kisan koska renkaanvaihto olisi kestänyt pelkästään jo kisan pilaamiseen riittävän määrän verran ja lopulta Rosberg oli viimeinen maalissa ilman hyväkysyttyä lopputulosta
- Piquet oli parhaimmillaan seitsemäs, mutta vaihdevaurio ja yleinen sankarointi kisan kärkimiesten edessä peippaillen ja taas osuen seinään välttyen vain onnella keskeytykseltä laskivat brasilialaisen osakkeita seuraavaksi kaudeksi siinä vaiheessa
- Kisassa kiinnostavaa olivat myös sen varikkokäynnit renkaanvaihtojen osalta: Sekarengastuksen ollessa tuolloin tietenkin F1:ssä sallittua Jacques Laffite vaihdatti niin sen kuin ajansäästön nimissä varikolla vain takarenkaat ja Patrick Depailler teki samoin, mutta vain eturenkailleen
- Alan Jonesilla olisi tässä kisassa myös olleet mahdollisuudet parempaan, mutta alipaineistetut renkaat ja myöhemmin yleinen muu renkaiden kuluminen tuhosivat hänen kisansa pisteistä puhuttaessa
- Myöhemmin kilpailussa Laffite keskeytti kun alkukolarien aiheuttamat runkoviat ja vaihdelaatikkovauriot osoittautuivat kohtalokkaiksi
- Huntin ura McLarenilla päättyi murheellisissa merkeissä osumaan seinään ja sitä ennen järjestään ajamalla sijoista ynnä muut tallikaveri Tambayn ajaessa kohti mainetta ja kunniaa silloisella nuorella urallaan
- Jarier oli ajamassa ylivoimaiseen voittoon kunnes kierroksella 46 alkoi hänen vauhtinsa hidastua kun olevinaan muka jarruihin tuli vauriota
- Sitten alkoi vuotaa Jarierilta öljyä ja öljynpaineet pudota
- Lopulta vaihde ei mennyt melkein enää päälle vaihdettessa vaikka auto muuten olisi toiminut ja kierroksella 49 taas kerran ja katkerasti Jarierin myöhempää uraa ajatellen viimeisen kerran ranskalainen keskeytti kärjestä kun vaihdelaatikon öljyt olivat loppuneet kokonaan ja yleinen ajoöljykin oli vaarallisen lopussa
- Gilles Villeneuvelle tämä oli onnenpäivä kun hän oli jo ohittanut Jody Scheckterin ja hän tulisi voittamaan Kanadan Grand Prixin kotiradallaan
- Villeneuven ajaessa voittajana maaliin tämä oli kanadalaisyleisölle suurin onnenpäivä koskaan tai siltä ainakin tuntui
- Villeneuve voitti ensimmäisen kerran vasta uransa 19:sta kilpailussa ja aivan kaikki pahimmatkin kritisoijat ja Villeneuven potkujen haluajat joutuivat niin Italiassa kuin muuallakin olemaan väärässä siitä asiasta ja kanadalaisen ajotaidoista
- Riccardo Patrese oli kilpailukieltonsa vapautumisen ja äärimmäisen tarkan ratakäytöksen vartioinnin seurauksena vaisu, mutta vaisuudestaan huolimatta hän oli hyvin kilpailukykyisesti neljäs
- Täten italialaista ei ainakaan enää tuntunut uhkaavan pysyvä, elinikäinen kilpailukielto pahimmillaan vaikka edelleen syytteet Monzan tapahtumista häntä tuntuivat painavan matalaksi etenkin kun osa kuljettajista mukaan lukien James Hunt halusivat hänelle vielä Montrealin 1978 aikaan ihan oikeasti myös vuodelle 1979 asti ulottuvaa kilpailukieltoa edes jollekin osalle kautta asti ja Hunt tietenkin pikkuhiljaa Viimeisenä Mohikaanina Tapaus Patresessa myös elinikäistä kilpailukieltoa
- Patrick Depailler ajoi huippuhyvän kisan olemalla varikkokäynnin jälkeenkin viides, mutta Derek Daly oli Rahalin, Rosbergin ja Piquetin keskeytysten jälkeen päivän ehdottomasti paras kuljettaja näyttävyydessä heti Villeneuven jälkeen ja etenkin sen jälkeen kun Reutemann lopetti turhan lepakkojahtinsa Scheckterin kakkostilan kiinni saamiseksi
- Dalyn uran ensipisteistä kuutospaikalla voitiin vain sanoa, että kaverissa todella oli ainesta sillä hetkellä ja hänen olisi kuulunut saada ensipisteensä jo huomattavan aiemmin kuin mitä sai