CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15006
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 35 vuotta Australian Grand Prixistä 1986.
Kilpailu ajettiin 26.10.1986 Adelaiden radalla ja sen voitti maailmanmestaruuden varmistaen Alain Prost täpärästi kun polttoaine oli hyvin vähissä ennen ruutulippua ja bensa loppui maaliviivan jälkeen, Nelson Piquet oli toinen kun enää se kuuluisa yksi kierros lisää tai eri paikassa sijainnut maali olisi tarkoittanut mestaruutta sitten hänelle ja Ruotsin Stefan Johansson oli kolmas viimeisessä Ferrari-kilpailussaan näyttönä Ferrarin Toiminnanjohtajalle eli Marco 'Kusettaja' Piccininille.
Martin Brundle oli neljäs hänen polttoaineen loppuessa myös maalissa, Philippe Streiff oli viides bensan loppumisesta huolimatta ja viimeinen päivän pistemies oli melkein vähän enemmän niitä saanut tai ansainnut Lotuksen Johnny Dumfries F1-kisauran päätöksessä vaikka testiura aiemmin tänä vuonna menehtyneellä Dumfriesilla jatkuikin vielä vuoteen 1990 asti,
Loppuvaiheiden dramatiikan myötä pisteiltä ei kisa-ajan tai sellaisinaan keskeytyksiin vedoten olleet kaukana Rene Arnoux, Philippe Alliot, Jonathan Palmer ja Teo Fabi kun sen sijaan teknisessä korjauksessa ollut ennen aikojaan F1-uransa päättämään joutunut Patrick Tambay ei saanut sijoitusta maalissa muutenkaan ja olisi sitä pitänyt aika montakin kierrosta vielä ajaa jäännöspisteeseenkin asti.
Suomen Keke Rosberg keskeytti toistamiseen rengasrikkoon uransa viimeisessä Grand Prixissään. Jälkikäteen Rosbergilta olivat jarrut vaurioituneet ja myös yleensäkin melko hajoamispisteessä joten voitto olisi kai mennyt sivu suun. Lisäksi oli tietysti Prostin mestaruustilanne jossa ilman Prostin keskeytystä tai erittäin selvää autovauriota ei olisi voinut Rosberg saada voittoa kun Rosberg halusi toimia uransa päätöksessä pitkästä aikaa hieman kakkoskuljettajana.
Väärinkäsityksenä tosin Rosberg luuli moottorin pirinän takia sen hajonneen tai vaurioituneen liikaa jolloin sitten hän käänsi virrat pois autosta keskeyttäen johdosta kun sellaisenaan koko pirinä oli yksinkertaisesti kiinni autoon jäänyt renkaan riekale melua pitäen jolloin itse moottori oli ollut koko ajan kunnossa.
Keke kuitenkin johti hyvinkin selvästi uransa päätöstä ja tuolloin tietysti pelättiin myös sitä, että suomalaisia ei nähtäisi pitkään aikaan.
Huonoimmillaan jopa vuosikymmeneen, mutta lopulta tulisi käymään tietenkin hyvin toisin kiitos myös Keken ryhtymisen manageriksi kisa-uran jälkeen jolloin jo melkein vajaat kolme vuotta myöhemmin ensin karsiutuen Estorilissa ja lopulta 1.10.1989 Jerezissä kisassa näkyen nähtiin ajamassa Jyrki Järvilehto eli JJ Lehto!
Myös Alan Jones keskeytti hieman ennen aikojaan tulleen jäähyväiskisansa lajissa moottoririkkoon.
Dramaattisesti myös paalupaikkamies Nigel Mansell menetti maailmanmestaruutensa rengasrikkoon heti Rosbergin keskeytystä seuranneella kierroksella.
Kilpailu ajettiin 26.10.1986 Adelaiden radalla ja sen voitti maailmanmestaruuden varmistaen Alain Prost täpärästi kun polttoaine oli hyvin vähissä ennen ruutulippua ja bensa loppui maaliviivan jälkeen, Nelson Piquet oli toinen kun enää se kuuluisa yksi kierros lisää tai eri paikassa sijainnut maali olisi tarkoittanut mestaruutta sitten hänelle ja Ruotsin Stefan Johansson oli kolmas viimeisessä Ferrari-kilpailussaan näyttönä Ferrarin Toiminnanjohtajalle eli Marco 'Kusettaja' Piccininille.
Martin Brundle oli neljäs hänen polttoaineen loppuessa myös maalissa, Philippe Streiff oli viides bensan loppumisesta huolimatta ja viimeinen päivän pistemies oli melkein vähän enemmän niitä saanut tai ansainnut Lotuksen Johnny Dumfries F1-kisauran päätöksessä vaikka testiura aiemmin tänä vuonna menehtyneellä Dumfriesilla jatkuikin vielä vuoteen 1990 asti,
Loppuvaiheiden dramatiikan myötä pisteiltä ei kisa-ajan tai sellaisinaan keskeytyksiin vedoten olleet kaukana Rene Arnoux, Philippe Alliot, Jonathan Palmer ja Teo Fabi kun sen sijaan teknisessä korjauksessa ollut ennen aikojaan F1-uransa päättämään joutunut Patrick Tambay ei saanut sijoitusta maalissa muutenkaan ja olisi sitä pitänyt aika montakin kierrosta vielä ajaa jäännöspisteeseenkin asti.
Suomen Keke Rosberg keskeytti toistamiseen rengasrikkoon uransa viimeisessä Grand Prixissään. Jälkikäteen Rosbergilta olivat jarrut vaurioituneet ja myös yleensäkin melko hajoamispisteessä joten voitto olisi kai mennyt sivu suun. Lisäksi oli tietysti Prostin mestaruustilanne jossa ilman Prostin keskeytystä tai erittäin selvää autovauriota ei olisi voinut Rosberg saada voittoa kun Rosberg halusi toimia uransa päätöksessä pitkästä aikaa hieman kakkoskuljettajana.
Väärinkäsityksenä tosin Rosberg luuli moottorin pirinän takia sen hajonneen tai vaurioituneen liikaa jolloin sitten hän käänsi virrat pois autosta keskeyttäen johdosta kun sellaisenaan koko pirinä oli yksinkertaisesti kiinni autoon jäänyt renkaan riekale melua pitäen jolloin itse moottori oli ollut koko ajan kunnossa.
Keke kuitenkin johti hyvinkin selvästi uransa päätöstä ja tuolloin tietysti pelättiin myös sitä, että suomalaisia ei nähtäisi pitkään aikaan.
Huonoimmillaan jopa vuosikymmeneen, mutta lopulta tulisi käymään tietenkin hyvin toisin kiitos myös Keken ryhtymisen manageriksi kisa-uran jälkeen jolloin jo melkein vajaat kolme vuotta myöhemmin ensin karsiutuen Estorilissa ja lopulta 1.10.1989 Jerezissä kisassa näkyen nähtiin ajamassa Jyrki Järvilehto eli JJ Lehto!
Myös Alan Jones keskeytti hieman ennen aikojaan tulleen jäähyväiskisansa lajissa moottoririkkoon.
Dramaattisesti myös paalupaikkamies Nigel Mansell menetti maailmanmestaruutensa rengasrikkoon heti Rosbergin keskeytystä seuranneella kierroksella.