Tänään voileipää tehdessäni ajatukset harhautuivat hetkeksi mainontaan, markkinointiin ja mielikuviin.
Tekisitkö sinä herätehankinnan, mikäli törmäisit seuraavan kaltaisiin markkinointisloganeihin kaupan hyllyllä:
"Wanhan ajan televisio, 729 euroa"
"Perinne-kännykkä, 349 euroa"
"Maalaiskamera, 449 euroa"
Menneeseen aikaan viittaaminen mainonnassa on hieman hämmentävää, sillä jo markkinoinnissa ikään kuin myönnetään, että voi pojat, kylläpä silloin ennen tehtiin paljon paremmat tuotteet, jotka toimivat mainioina esikuvina nykyisille - hieman huonommille - tuotteille. Eli annetaan suoraan ymmärtää, että ennen tehtiin paremmat tuotteet kuin mihin nyt pystymme lain!
Näin toimitaan yleisesti elintarvikkeiden markkinoinnissa. Itsekin tartun melko helposti itselleni ennestään outoon elintarvikkeeseen, jonka pakkauksessa on houkutteleva viittaus menneeseen tai maalaisuuteen. Näin kävi myös tänään; "Vanhan ajan hiivaleipä" myös maistui erittäin hyvin!
Tuleeko mieleen mitään muuta alaa, joka järjestelmällisesti markkinoi tuotteitaan näkyvin viittauksin kauan sitten menneeseen aikaan?