Sue_me
Well-known member
Itse lähinnä syntyperäisenä hämäläisenä jonkun verran ko. murteen sanoja lipsauttelen silloin tällöin, mutta muuten ei oikeen murteet taivu.Jees, viittaan tällä postauksellani tuohon Savon murteen tojckiin, tai säikeeseen, miten vaan. Savo ei tosiaan taivu yllekirjoittaneelta oikein, jota en edes yritä kommunikoida Savon murteella. Siinä tojckin/säikeen perustaja on oikeassa, kun epäilee savon taitoani.
Mutta tuo "Päevee" on varmaan kyllä ihan oikein jopa mun kirjoittamana tai sanomana? Käytän nykyään ko. ilmaisua tietyissä piireissä ja yhteyksissä lähes päivittäin.
Tämä tapani juontaa kesään ja vuoteen 2009. Olin silloin muutaman ajan verran Iisalmessa tutustumassa uuteen elämään ja siellä, torikahvilassa, henkilökuntaan kuuluva nainen tervehti erääna aamupäivänä niin vilpittömän luonnollisesti sanomalla "Päevee", että se jäi ikuisesti mieleeni.
Eräs suurimpia ylläreitä oli aikanaan kun tapasin erään irkistä tutun pohjanmaalaisen naisen ja ekoilla treffeillä tämä puhui aivan samaa murretta kuin Mietaan Jussi. Olin aluksi, että mitävittua kun en ollut pohjalaisia aiemmin tavannut livenä.