Nyt on viimeinkin prätkä siinä kunnossa, että hyvällä omallatunnolla voi sanoa kaiken sen tulleen tehtyä, mitä olis talven aikana pitänyt tehdä.
Siksi ajokausi alkoi mun osalta lähes kaks kuukautta normaalia myöhemmin tänä vuonna.
Omaa laiskuutta, huoltovapaan, täysin umpinaisen akun hakeminen Turusta oli se kynnyskysymys tässä asiassa.
- Tarkistin tänään latauksen toimivuuden (siitä oli syksyn viimeisellä ajolla epäselvyyttä, kun se entinen akku simahti.)
- Laitoin silloin tällöin oikutelleen vasemmanpuoleisen etuvilkun kuntoon.
- Laitoin kellon kuntoon.
- Fiksasin jalkatappien kumien kiinnitykset.
- Laitoin nopeusmittarin kuntoon (Sigman. Oma mittari tuossa tarttis avata ja korjata ja siinä on kauhee duuni, jos se edes onnistuu. Osia luultavasti tarttis tehdä itse, koska varaosia ei ole saatavilla).
- Tarkistin, että kaikki GPS-navigaattoripuhelimen liitäntäsysteemit ja telineet ovat kunnossa ja tarpeeksi tiukasti kiinni.
- Laitoin sellasen ulkoisen ylläpitolaturin kiinteän liitäntäkaapelin kuntoon ja vahdoin siihen sulakerasiankin.
- Kävin suuren osan (ne, joihin pääsi käsiksi pyörää ihan atomeiksi purkamatta) talven aikana hapettuneista liittimet läpi, putsasin ne ja ruiskaisin niihin CRC:tä.
- Säädin ajovalojen suuntauksen.
- Pesin pyörän ja kävin pyörän koko maalipinnan läpi (tämän tein kyllä jo eilen) ja vedin siihen päälle tuplana Autoglymit.
- Kävin läpi alumiini- ja kromiosia ja hinkkasin niitä Autosolilla kiiltäväksi jne. jne.
- Tarkistin kahvalämppärien toimivuuden.
- Tarkastin ulkolämpömittarin toimivuuden. Toimii, mutta patteri alkanee vedellä viimeisiään. Jo se on siellä kolme kesää kestänytkin, joten ei ihme.
- Tarkistin useimpien pulttien kireyden ja kiristin tarvittaessa.
- Tarkistin perän öljymäärän (Kardaanivetoinen mopo kyseessä)
- Vaihdoin jarrunesteet. (Kuten teen joka kevät)
- Rasvailin ja öljysin sieltä täältä tarpeellisista paikoista.
- Laitoin rengaspaineet kuntoon.
- Tarkastin jarrutehot testaamalla täysjarrutuksin, sekä mittaamalla jarrupalojen ja -kenkien kunnon. Vaikka tää oli vähän turhaa, koska syksyllä myöhemmän vaihdoin uudet palat+teräspunosletkut. Mut silti; jarrut on niin tärkeä osa prätkässä, että niiden täytyy aina olla uudenveroisessa kunnossa. Teräspunosletkut muuten tekee ihmeitä prätkän jarruille. Mulle ei koskaan enää tule prätkän jarruihin tavallisia kumiletkuja. Ero ei ole ihan suuri kuin jos ajaisi jarrutehostimella varustetulla autolla, josta tehostin on rikki, mutta ei kaukana siitä.
Useempi (yli 6) tuntia ihan täyttä duunia siinä oli, vaikka jätetään peseminen+vahaus pois käytetystä ajasta kokonaan.
Hämmästyttää vuosi toisensa perään, miten paljon lähes kaikki liittimet ja katkaisijat hapettuvat talven aikana, vaikka mullakin on prätkä talvisäilytyksessä lämpimässä ja kuivassa tilassa.
Seuraavaks tarttis vielä vaihtaa (tai jos laiskuus iskee, vaihdattaa) öljyt ja öljynsuodatin. Tulppia ei tartte vaihtaa kun on iridiumit ja niillä ajaa kymmeniätuhansia kilsoja.