Luulis, että tuota postin kulkua pystyttäisiin jotenkin järkeistämään asiakkaan kannalta ajatellen.
Kun mulle on esim. perjantaina lähetetty postia Vantaan Ruskeasannan toimipisteestä, se on perjantaina rekisteröity Ruskeasannan toimipisteessä, sitten eilen iltapäivällä toimipisteessä Helsinki 00000 ja nyt puoliltaöin se on kirjattu Turussa postitoimipaikassa 20 000.
Eli suomeks: se postilähetys on kulkenut n. sadan metrin päästä ohi minusta kun sitä on roudattu Helsingistä Turkuun.
Vielä hassummaksi menee, kun tuossa runsaan sadan metrin päässä toimiva isännöitsijä lähettää yhtiökokouskutsuja.
Hän vie ne n. 30 metrin päähän postilaatikkoon, josta ne postin/Itellan toimesta roudataan Turkuun ja sitten sieltä takaisin tähän kylään ihan samaan taloon, jonka edessä se postilaatikko on ja sitten postinjakaja hakee ne sieltä talosta ja jakaa. Sadan metrin päästä postitettu kirjekuori kulkee siis lähes 200 km matkallaan.
Samaten Saloon menevä posti: Sitä ei tietenkään matkalla voi jättää Saloon, koska lajittelua ei täällä ole vaan sekin kuljetetaan ensin Turkuun.
Maallikon (ja asiakkaan) kannalta tuntuu tietty hullulta moinen systeemi mutta kyllähän tuon takana olevat logistiset ja työvoimaan liittyvät perusteet on silti helppo ymmärtää. Paitsi niiltä osin, että miksi kaikki posti Helsingistä tänne on pakko kuljettaa Turun kautta. Eikö Helsingissä muka ole lajittelupistettä?
Muuten: Shellin luottokorttilaskut tulee Belgiasta....vai oliko se nyt Hollannista....evm. Jommastakummasta jokatapauksessa. Mutta tämä tietty ei ole postiin liittyvä toimintaan asia vaan kyseisen yhtiön toimintaan.