Tänne kaikki merkityksettömät ilmoitukset

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Palkopoika sanoi:
Se ei ollut customi, semmonen katettu oli. Eli muovia loyty, mutta kone oli jatetty nakyviin. Ilmeisesti tahallaan:D Pannun kyljessa tais lukea se '1800'.

Edit: rakennettu tommosesta se tietty vois olla, mutta noi alkuperaiset on paljon natimpia.

Ahaa, no jos se oli muovipyörä, 1800 kone ja kone näkyvissä, niin mulle tulee heti mieleen 1800GL Goldwing.
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ahaa, no jos se oli muovipyörä, 1800 kone ja kone näkyvissä, niin mulle tulee heti mieleen 1800GL Goldwing.
Vois ollakin. Siina ei kylla ollut noita laukkuja ja muuta salaa.
Eli: stripattu homosohva isolla myllylla?:thumbup:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Hong Kongin posti on nopea. Kanadan posti on toisiksi nopein ja ISPS on kaikkein hitain tilattaessa tavaraa ulkomailta.

Ennenkuiin olin tilannut mitään Hong Kongista toimitettavaa, olin hyvin skeptinen heidän palvelunsa suhteen. Se on itseasiassa paras, koska se on nopein ja samalla seurantakoodilla lähetys on seurattavissa Itellan sivulta heti kun lähetys kirjautuu Suomeen. Kanadasta ja USA:sta lähetettyjä ei voi seurata lainkaan Itellan sivuilta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Kävin kaupassa ja takaisin tullessa huomasin, että tuossa keittiön ikkunan alla olevassa puskassa oli kymmeniä ellei yli sata kimalaisia kukkien kimpussa..koskaan nähnyt tuollasta kimalais'parvea' ennen..noita kimalaisia kun on täällä päin ollut tänä kesänä todella vähän..
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Tielaitoksen sivuilta:

Saavatko urakoitsijat maksun sen mukaan mitä, enemmän käyttävät suolaa?

Päinvastoin! Urakoitsija hyötyy siitä, mitä vähemmän se suolaa käyttää, kunhan se vain saa aikaan vaaditun ja riittävän kitkan tien pintaan. Muutama tarkennus seuraavassa:

Tiehallinto talvikunnossapidon tilaajana haluaa suolan käytön pysyvän riittävän pienenä. Tämän vuoksi urakkasopimuksissa on määritelty suolan käytölle kattomäärä, jonka ylittämisestä urakoitsija joutuu maksamaan sakkoa ja jonka alittamisesta se saa bonusta. Toki myös vaaditun laadun alittaminenkin on sanktioitu.
Ja tuon kyllä perkele huomasi viime talvenakin liukkaimpina päivinä ykköstiellä. Täysi kaaos liukkauden takia joinain päivinä (taisin itsekin kirjoittaa forumille rapontynkää edestakaisesta Helsingin matkasta tuollaisena päivänä) mutta suola- ja aura-autoja ei vain näkynyt.
Sinäkin päivänä todennäköisesti lähes kaikki ongelmat olisi vältetty kun olisi auratttu, hiekotettu ja suolattu ajoissa eikä vasta tilanteen syntymisen jälkeen. Mutta kun urakoitsijat yrittävät viimeiseen asti säästää ja pihistää niin ennakointia ei ole ollenkaan.

Olen silti sitä mieltä, että suolan saisi kokonaan korvata hiekalla, mutta se on kuulemma kustannuskysymys.


Jatkokysymys edelliseen:

Pitääkö urakoitsijan käyttää välttämättä jokin tietty määrä suolaa vuosittain?


Viittaan edellä olevaan vastaukseen. Urakoitsijan on täytettävä Tiehallinnon asettamat tien pintaa koskevat laatuvaatimukset. Vilkkaiden pääteiden osalta ne ovat sellaisia, ettei niihin ilman suolaa päästä. Kokemuksen perusteella on arvioitu, kuinka paljon kussakin urakassa tyypillisesti suolaa tarvitaan. Tähän pohjautuen on määritelty edellä kerrotut urakkakohtaiset kattomäärät, joita pienemmällä määrällä pärjääminen on urakoitsijalle eduksi.
Johon laatuvaatimusten osalta kaikki esim. ykköstietä talvella säännöllisesti ajavat voivat kokemuksesta todeta että "Paskapuhetta".
Vaikka jotain laatuvaatimuksia on, ei käytännössä päästä lähellekään niitä, koska urakoitsijat pihistelevät viimeiseen asti. Vasta sitten alkaa tapahtua kun vahinkoja on jo sattunut. Yhtään ei ennakoida. Ihan vaan siksi, että urakoitsija tienais enemmän.

Koko järjestelmä olisi täydellisen remontin tarpeessa, jotta teitä hiekotettaisiin/suolattaisiin silloin kun on tarvetta ja niin paljon kuin on tarvetta. Ilman että joku eurojen kuvat silmissään laskee että "Ei hiekoiteta/suolata vielä. Säästetään niin ja niin monta euroa kun tarttee viedä niin ja niin monta kuormaa vähemmän kun jää yks kerta väliin".
 
Ylös