Tielaitoksen sivuilta:
Saavatko urakoitsijat maksun sen mukaan mitä, enemmän käyttävät suolaa?
Päinvastoin! Urakoitsija hyötyy siitä, mitä vähemmän se suolaa käyttää, kunhan se vain saa aikaan vaaditun ja riittävän kitkan tien pintaan. Muutama tarkennus seuraavassa:
Tiehallinto talvikunnossapidon tilaajana haluaa suolan käytön pysyvän riittävän pienenä. Tämän vuoksi urakkasopimuksissa on määritelty suolan käytölle kattomäärä, jonka ylittämisestä urakoitsija joutuu maksamaan sakkoa ja jonka alittamisesta se saa bonusta. Toki myös vaaditun laadun alittaminenkin on sanktioitu.
Ja tuon kyllä perkele huomasi viime talvenakin liukkaimpina päivinä ykköstiellä. Täysi kaaos liukkauden takia joinain päivinä (taisin itsekin kirjoittaa forumille rapontynkää edestakaisesta Helsingin matkasta tuollaisena päivänä) mutta suola- ja aura-autoja ei vain näkynyt.
Sinäkin päivänä todennäköisesti lähes kaikki ongelmat olisi vältetty kun olisi auratttu, hiekotettu ja suolattu ajoissa eikä vasta tilanteen syntymisen jälkeen. Mutta kun urakoitsijat yrittävät viimeiseen asti säästää ja pihistää niin ennakointia ei ole ollenkaan.
Olen silti sitä mieltä, että suolan saisi kokonaan korvata hiekalla, mutta se on kuulemma kustannuskysymys.
Jatkokysymys edelliseen:
Pitääkö urakoitsijan käyttää välttämättä jokin tietty määrä suolaa vuosittain?
Viittaan edellä olevaan vastaukseen. Urakoitsijan on täytettävä Tiehallinnon asettamat tien pintaa koskevat laatuvaatimukset. Vilkkaiden pääteiden osalta ne ovat sellaisia, ettei niihin ilman suolaa päästä. Kokemuksen perusteella on arvioitu, kuinka paljon kussakin urakassa tyypillisesti suolaa tarvitaan. Tähän pohjautuen on määritelty edellä kerrotut urakkakohtaiset kattomäärät, joita pienemmällä määrällä pärjääminen on urakoitsijalle eduksi.
Johon laatuvaatimusten osalta kaikki esim. ykköstietä talvella säännöllisesti ajavat voivat kokemuksesta todeta että "Paskapuhetta".
Vaikka jotain laatuvaatimuksia on, ei käytännössä päästä lähellekään niitä, koska urakoitsijat pihistelevät viimeiseen asti. Vasta sitten alkaa tapahtua kun vahinkoja on jo sattunut. Yhtään ei ennakoida. Ihan vaan siksi, että urakoitsija tienais enemmän.
Koko järjestelmä olisi täydellisen remontin tarpeessa, jotta teitä hiekotettaisiin/suolattaisiin silloin kun on tarvetta ja niin paljon kuin on tarvetta. Ilman että joku eurojen kuvat silmissään laskee että "Ei hiekoiteta/suolata vielä. Säästetään niin ja niin monta euroa kun tarttee viedä niin ja niin monta kuormaa vähemmän kun jää yks kerta väliin".