Tänne kaikki merkityksettömät ilmoitukset

Lumipallo

Well-known member
Liittynyt
3.10.2009
Viestit
2168
Kyl määki voisi omal murttel kirjotta, mut kotei kaik sitä ymmär, ni mää yritä kirjotta pääasjas kirjakiält.
Juu, kyl mää ymmärrän etei kaik ymmär, et vaikkiaks menis jos kaik "puhuisiva" tääl omal murttellas ja ymmärrän senkin jos jottan hatutta tämä mun monkerrus. Ja varmankin joku meina, et onpas halpahintast erikoisuuren ja nokkeluuren tavottelemist. Mutkun must ny rupes tuntuma hyvält näin kirjotta ni näin tämä asi ny on ja kuka ei tykkä saa jättä mun jutut lukemat.

Kiitos muuten arvostuksest :). Ai kun tuntu hyvält "puhhu" äirinkiält!
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26884
Pitää olla syntyperäinen, että osaa. Tai sitten hyvin kirjansa lukenut.
Ehkä nyt vielä kirjoittaessa voi hieman matkiakin, mutta puheesta kyllä kuulee heti onko syntyperäinen lounaissuomalainen vai ei.

Ei tule meikäläiselle luonnostaan murteella kirjoittaminen. Puhuminen tulee, mutta täällä hämeessä pitää puhua niin, että jotain ymmärtävätkin. Tekstiviestit kirjoitan lounaismurteella. Säästää merkkejä (kunhan jättää maarittelut pois).
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18407
Maanantaina laturikaupoille, ei ollu sit tänään tietty "Microsoft" kauppa auki eikä kyl mikään muukaan.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Ehkä nyt vielä kirjoittaessa voi hieman matkiakin, mutta puheesta kyllä kuulee heti onko syntyperäinen lounaissuomalainen vai ei.
Murteet lienevät sen verran syntyperäisen omaa alaa, että ei kirjoittamallakaan matkiminen kunnolla onnistu? Esimerkkinä joidenkin kaameat yritykset matkia Rauman murretta kirjoittamalla. Itsellenihän se on melko tuttua, mutta en ikinä edes yritä kirjoittaa raumaa. Menisi kuitenkin väärin.

Tämmöst lounaissuamalaist puhekiält voi joskus kirjottakki, ko sitä vissi ymmärretä Eorjoelt alkkae rannikko pisi iha Uudemaa rajal saak? Jaa, lueta ny kumminki poies Turu seudu rannikkoalue, ja varsinki Turust etelä ja ittän päi. Siäl vissi paohava paremminki ruatsi. Saaristost puhumattaka.

Muistan kerran ko hahmo S.A. kirjot iha ymmärrettävä lounaismurret. Hän o vissi kotosi iha varsinais-Suame ja Uudemaa rajalt?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26884
Murteet lienevät sen verran syntyperäisen omaa alaa, että ei kirjoittamallakaan matkiminen kunnolla onnistu? Esimerkkinä joidenkin kaameat yritykset matkia Rauman murretta kirjoittamalla. Itsellenihän se on melko tuttua, mutta en ikinä edes yritä kirjoittaa raumaa. Menisi kuitenkin väärin.
Mutta onko murretta edes tarkoitettu kirjoitettavaksi? Siitä huolimatta, että oman synnyinseutuni murrekirjoittajan Heli Laaksosen juttuja on hauska lukea niin olen sitä mieltä, että murre on tarkoitettu vaan puhuttavaksi. Kuitenkin se ääntäminen on niin oleellinen osa murretta. Esimerkiksi Tampereen murretta kuuntelen mielelläni, mutta kirjoitettuna se ei toimi lainkaan.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Mutta onko murretta edes tarkoitettu kirjoitettavaksi? Siitä huolimatta, että oman synnyinseutuni murrekirjoittajan Heli Laaksosen juttuja on hauska lukea niin olen sitä mieltä, että murre on tarkoitettu vaan puhuttavaksi. Kuitenkin se ääntäminen on niin oleellinen osa murretta. Esimerkiksi Tampereen murretta kuuntelen mielelläni, mutta kirjoitettuna se ei toimi lainkaan.
Näin juuri, rasittavaa luettavaa. Kuunneltuna ei häiritse yhtään.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Mutta onko murretta edes tarkoitettu kirjoitettavaksi? Siitä huolimatta, että oman synnyinseutuni murrekirjoittajan Heli Laaksosen juttuja on hauska lukea niin olen sitä mieltä, että murre on tarkoitettu vaan puhuttavaksi. Kuitenkin se ääntäminen on niin oleellinen osa murretta. Esimerkiksi Tampereen murretta kuuntelen mielelläni, mutta kirjoitettuna se ei toimi lainkaan.
On se jos osaa.

Tampereen murre ei kyllä toimi kirjoitettuna, vaikka osaisikin. Siinä olet oikiassa. Puhuttuna tamperelainen kuulostaa hienolta hauskoine painotuksineen, ällineen ja ärrineen.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Melkosen voittajaa tulla katsomaan aika-ajoja 2 tuntia myöhässä ja lukea voittaja varoituksia/bannitoikista.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Vaari tuossa sekoili vaihtorahojen kanssa. 8 minuuttia tärvääntyi hänellä turhaan puhelinkeskusteluun.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24273
Sijainti
lappeen Ranta
Näin juuri, rasittavaa luettavaa. Kuunneltuna ei häiritse yhtään.
Sama. Mulla on murrepakinat multiuniversaali-inhokkilistalla. Onneksi niitä ei ole viime aikoina juuri näkynyt.

Vihreät oliivit ovat noin parin viime vuoden sisällä päässeet pois tuolta inhokkilistalta, en minä niistä vieläkään varsinaisesti pidä, mutta ihan vapaaehtoisesti olen niitä kuitenkin syönyt.
 

Lumipallo

Well-known member
Liittynyt
3.10.2009
Viestit
2168
Muumipappa o hyvä ja haista pitkän hattivatin ja laitta mut ignorehe ;).
 
Ylös