Kylvin tsilit. Ekaa kertaa itse poimituista siemenistä. Saapas nähdä mitä sieltä tulee, vai tuleeko mitään. Kuten kuvioon kuuluu, en katsonut mistään ohjeita siihen, miten ne siemenet pitäis säilyttää jotta toimii, mutta luulen toimineeni oikein. Jos sellainen ohje jossain suomeks on, niin eiköhän siinä lue jotta "Nyvi ne siemenet irki ja kasaa pöydälle. Muista rapsutella välillä silmiä. Laita siemenet peltisen karkkirasian kannelle ja kansi tiskikaapin alla olevan lampun päälle ja unohda sinne kuukausiks. Kylvä kuukausi myöhässä."
Ne kyllä näytti isommilta ku aiemmat, kaupasta ostetut siemenet. Varmaan tulee isompia kasveja ja tsilejä, kyllä kyllä.
Näemmä toi oli ihan oikea ohje. Pikaisen laskutoimituksen mukaan kolmisenkymmentä, n. 5 sentin mittaista chilin tainta olis tällä hetkellä tossa yhdessä jutussa. Niistä ehkä viis kasvatan sitten isommaks.
Ai niin, tärkeä mainita, että viime vuonna kylvetty chilikin näyttäis selviävän talven yli. Oikeastaan siinä on kolme kasvia, mitkä oon kietonut aina toistensa ympärille. Talven ajan oon siitä aina tyrkylle tulleet kukat katkonut pois, jotta jaksais paremmin kasvaa. Nyt se on abaut puolimetrinen, ihan hyvinvoivan oloinen viritys.
Maininnan arvoinen tää on siks, että a) kaikkia kiinnostaa kyNpillä ja b) joka ainoa vuosi aiemmin, ovat chilit kuolleet syksyllä.
Ammattimaisuudestani kertokoon se, että tiedän kyllä että noi nyt itäneet chilit on eri lajiketta ku toi viime vuodesta kasvanut, mutta eipähän ole pienintäkään käryä siitä, mitä lajiketta ne on. Eikä oikeastaan kiinnosta vähääkään.