"B-luokan tehtäviin varastomieheksi - pitäköön tunkkinsa"
Useat Iltalehden lukijat joutuivat pettymään reserviläiskirjeen tultua postissa. Moni jäi vaille toivottua sodanajan sijoitusta.
Näin lukijat kommentoivat:
Viimeksi kun silloisessa sotilasläänin esikunnassa, nykyisessä aluetoimistossa, kävin sijoitusta kysymässä, sellainen vielä oli ja oikein valmiusyhtymässä. Nyt kun sijoitettavaksi en enää kirjeen mukaan näemmä kelpaa, niin maakuntakomppanian hakemuspaperit on eteisessä odottamassa seuraavaa reissua postiin. Ei ole tahdon puutteesta kiinni.
Toinen viestimies
Sisältö oli juuri se, miksi odotinkin. Neljääkymppiä lähestyvät havuhihaiset miehet siirretään syrjään nuorempien sissikomppanioiden tieltä.
JV/Sissi RJOHT
Kirje tuli postissa mutta tehtävää siinä ei ollut eli reservissä olen. Miksi minua ei ole sijoitettu? Outoa kun parhaassa iässä oleva mies ei kelpaa puolustusvoimille...
Alik Särmä II/05
A-kelpoinen rynnäkkökiväärijääkäri joutuu B-luokan tehtäviin varastomieheksi, että mun puolesta pitäköön tunkkinsa. Vääryyksiä tapahtuu koko maassa ja tämä on minulle henkilökohtainen loukkaus.
Harri
Kyllähän tuo aika pettymys oli, että 270 vuorokautta pidetään palveluksessa, joista noin 6 kk kenraalikunnan kuljettajana ja muissa kuljetustehtävissä. Sotilaspoliisin ja "VIP-kuljettajan2 -koulutukset. Sitten heitetään jämäsakkiin. Luulisi, että lakkautettaisiin sitten tällainenkin tehtävä verovarojen tuhlauksena.
joopajoo
Olen 40v, armeijan E-kortin omaava kuljettaja, reservissä ammattikuljettaja. Telakuorma-autokurssi käyty. Ilmatorjunnan tykkimies/miehistönkuljettaja ja sijoitus: Perustamiskeskus ja varastomies. Se on sijoitus. Voi itku, ei sitten ammatikseen linja-autoa ajava kelvannut armeijalle kuljettajaksi. No, eipä ole henki heti katkolla.
Tepe1
Saamani kirje oli asiallinen ja sisälsi kaiken tarpeellisen tiedon. Tuossa huomasi, ettei kaikki tieto siirry "automaattisesti" järjestelmistä toiseen. Nykyinen oma osaaminenkin kun on jo toiselta alalta kuin tuo varusmiespalvelusta suorittaneella nuorella koulunsa lopussa oli ennen jatko-opiskeluja ja sen jälkeen ammattilaisena. Paljon järkevämpää onkin päivittää niitä tietoja järjestelmään, kun me "reserviläiset" olemme olleet vuosia niin aktiivisia, ettemme itse ole vaivautuneet tai osanneet pitää tietojamme yllä. Odotan mielenkiinnolla uutta tehtävääni.
Entinen opiskelija - nykyinen ammattilainen
Voisi sanoa että aikamoinen pettymys koko tornikirjetouhu. Itselleni ei tullut sijoituspaikkaa lainkaan vaikka halua olisi ollut! Toisaalta nyt tämä vänrikki voi kriisitilanteessa vartioida kotikylällä, ettei kenenkään liesi vain pääse kylmeneen
Vänrikki Nappula