Taka-alalle jääneet rallilupaukset

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
2000-luvun alussa oli monia suomalaisia kuskeja kolkuttelemassa vakinaisen tehdaspaikan ovia, mutta läpimurto jäi saavuttamatta.

- Kristian Sohlberg
- Jani Paasonen
- Janne Tuohino
- Juuso Pykälistö
- Juuso Välimäki
- Kosti Katajamäki
- Lisää nimiä?

Jos jokaikinen näistä olisi saanut täyden rahallisen tuen esimerkiksi yhdeksi kaudeksi WRC:llä kaikkiin MM-ralleihin, niin keneen olisitte itse lyöneet "betsit" sisään läpimurron osalta? Ihan siis tämmönen hypoteettinen ja täysin subjektiivinen ja mutuiluun pohjautuvat kysely. :) Voihan se olla, että kukaan ei kuitenkaan olisi siihen tässäkään tapauksessa läpimurtoon pystynyt ja monihan heistä lähes täyttä mm-ohjelmaa ajoi.

Paasosen ja Pykälistön väliltä kallistun itse lopulta Juuso Pykälistöön. Näyttöpaikkoja ei ollut kovin paljoa ja monesti tekniikka poiki heti kisan alussa tai sitten heilahti. Vauhti oli kuitenkin lupauksia herättävää esim. Suurajoissa 2002, 2004 ja Sardiniassa samana vuonna.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
2000-luvun alussa oli monia suomalaisia kuskeja kolkuttelemassa vakinaisen tehdaspaikan ovia, mutta läpimurto jäi saavuttamatta.

- Kristian Sohlberg
- Jani Paasonen
- Janne Tuohino
- Juuso Pykälistö
- Juuso Välimäki
- Kosti Katajamäki
- Lisää nimiä?

Jos jokaikinen näistä olisi saanut täyden rahallisen tuen esimerkiksi yhdeksi kaudeksi WRC:llä kaikkiin MM-ralleihin, niin keneen olisitte itse lyöneet "betsit" sisään läpimurron osalta? Ihan siis tämmönen hypoteettinen ja täysin subjektiivinen ja mutuiluun pohjautuvat kysely. :) Voihan se olla, että kukaan ei kuitenkaan olisi siihen tässäkään tapauksessa läpimurtoon pystynyt ja monihan heistä lähes täyttä mm-ohjelmaa ajoi.

Paasosen ja Pykälistön väliltä kallistun itse lopulta Juuso Pykälistöön. Näyttöpaikkoja ei ollut kovin paljoa ja monesti tekniikka poiki heti kisan alussa tai sitten heilahti. Vauhti oli kuitenkin lupauksia herättävää esim. Suurajoissa 2002, 2004 ja Sardiniassa samana vuonna.
Tuosta listasta Juuso Pykälistöön. Hän oli nopea kuljettaja. Paremmalla onnella ura olisi voinut 2003 lähteä kunnolliseen lentoon. Paasosen ongelmana oli "kaatumatauti". Tuohino oli hyvä, varma kuljettaja, mutta aivan se viimeinen terävyys nopeudesta puuttui. Krisse, Kosti ja Jussi Välimäki eivät yltäneet kuljettajina edellä mainitun kolmikon tasolle.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Tapio Laukkanen kai jossain kohtaa yritti. Ajoi sitä vapari Meganee aika lujaa joskus 2000 alussa. Niissä oli hienot äänet. Pääsi ajaa ainaski yhden WRC-kisan Nesterallissa.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
901
Sijainti
Pohjois-Karjala
2000-luvun alussa oli monia suomalaisia kuskeja kolkuttelemassa vakinaisen tehdaspaikan ovia, mutta läpimurto jäi saavuttamatta.

- Kristian Sohlberg
- Jani Paasonen
- Janne Tuohino
- Juuso Pykälistö
- Juuso Välimäki
- Kosti Katajamäki
- Lisää nimiä?
Loistava avaus cesarilta! Olenkin miettinyt että joskus olisi mielenkiintoista tehdä video näistä suomalaisista jotka eivät aivan päässeet tehdaspaikkaan kiinni ja käsitellä vähän syitä.
Pari sanaa jokaisesta jo edellämainitusta:

Kristian Sohlberg:
- taustat olivat kunnossa
- pääsi Mitsubishin tehdastiimiin hyvien näyttöjen ansiosta (2002 N-ryhmän MM-sarjan 2.), mutta aivan liian usein matka jäi kesken eikä auto ollut millään tasolla kilpailukykyinen.
- turkkilaistiimin Subarulla ei oikein myöskään kerennyt, 2006 Sardiniassa kuudes. Ero kärkeen 7,5 minuuttia, edelle ehti Jussi Välimäki.

Jani Paasonen:
- 2001 Jyväskylässä hyvällä lähtöpaikalla hienoa kyytiä, kuitenkin sit omasta virheestä pihalle.
- Pääsi Mitsubishin tehdastiimiin mutta aivan liian useasti yritettiin liikaa ja se sitten kostautui. Vauhtia miehellä oli, hyvää kyytiä Ruotsissa ja Uudessa-Seelannissa.
- Skodalla vauhti ei oikein riittänyt ja viimeistään ikoninen Lankamaan ojaanajo Gallia ohittaessa lopetti sitten todellisen yrittämisen.

Janne Tuohino:
- Urakehitys oli vähän poukkoilevaa, ensin muutama kausi WRC-Corollalla mitenkään erityisesti säväyttämättä ja 2002 S1600-auton puikkoihin.
- 2004 MM-sarjan yhdeksäs vaillinaisella ohjelmalla, ei oikeasti mitenkään huonosti! Harmi vaan että sillä irtosi paikka vain Skodalle joka ei oikein mennyt mihinkään.
- Suomessa ja Ruotsissa takuuvarmaa pistekamaa, muutoin ei oikein päässyt kiertämään maailmaa kunnolla.

Juuso Pykälistö:
- Perkeleen nopea. Puhtaan vauhdin puolesta näistä kavereista nopein, ehdottomasti! Ehkä 2001-02 Paasonen lähimpänä.
- 2002 SM-sarjan dominointia wanhalla Corollalla ennen auton palamista. 2002 harmittava vaihdelaatikkovika Jyväskylässä, viiden pätkän jälkeen kisassa neljäntenä, 10 sekuntia Grönholmista!
- 2003 Bozianin Peugeotilla laajahko ohjelma mutta kausi piloille jo miltei Ruotsissa missä ikävä törmäys Rovanperän kanssa. Sen jälkeen samanlaista loistoa ei missään vaiheessa lukuunottamatta 2004 Suomea missä kolmantena kahden pätkän jälkeen.

Jussi Välimäki:
- Rauhallista uran rakentamista, muutama vuosi S1600-autoilla ihan ok tuloksia.
- Siirto Hyundaille joka ei tuottanut oikein mitään, yhden pistesijan Meksikosta värikkään taistelun jälkeen.
- Sen jälkeen Aasiaan dominoimaan yhdeksi kaudeksi ja 2006 muutaman kisan ohjelma ja parit pistesijat, auto ei vaan antanut myöden enempää.

Kosti Katajamäki:
- Erittäin lupaava Pohjanmaan mies. Rauhallista uran rakentamista S1600-Pololla mutta voi voi kun se ei kestänyt kunnolla se auto.
- 2004 ja 2005 Suzukin tiimissä junnusarjaa mutta kun ei oikein natsannut niin jäi mitalisijat tulematta.
- 2006 WRC-auto alle, kausi alkoi hyvin Ruotsista mutta sitten ennen Jyväskylää karmeat lipat Pirellissä. Turkissa vielä pisteille mutta siihen jäi KV-ura.

Heitetään vaikka V-P Teuronen yhtenä nimenä jotka haki sitä paikkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Sen jälkeen samanlaista loistoa ei missään vaiheessa lukuunottamatta 2004 Suomea!
En nyt loistosta tiedä, eikö Pykälistön kisa mennyt pilalle jo 1. metsäpätkän maalissa (Kuohu/Parkkola) kun Citroenin motti rupesi keittämään lohkoperunoita.

Katajamäen ongelma taisi olla et rahoitus puuttui, ja ainakin 2004 Suzukin teamissa hierarkiassa oli edellä Per-Gunnar Andersson.

Teurosen lisäksi tuli mieleen Aki Teiskonen joka taisi pari kautta kokeilla N-ryhmän mestaruussarjaa mutta ei tainnut menestystä tulla kuin parin osakilpailuvoiton muodossa.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
901
Sijainti
Pohjois-Karjala
En nyt loistosta tiedä, eikö Pykälistön kisa mennyt pilalle jo 1. metsäpätkän maalissa (Kuohu/Parkkola) kun Citroenin motti rupesi keittämään lohkoperunoita.
Kakkosen maalissa.. ;) Kakkosen jälkeen Juuso oli tosiaan kolmantena, ja pätkäthän olivat juuri edellämainitut Kuohu ja Parkkola.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
- Kristian Sohlberg
- Jani Paasonen
- Janne Tuohino
- Juuso Pykälistö
- Juuso Välimäki
- Kosti Katajamäki
- Lisää nimiä?

Jos jokaikinen näistä olisi saanut täyden rahallisen tuen esimerkiksi yhdeksi kaudeksi WRC:llä kaikkiin MM-ralleihin, niin keneen olisitte itse lyöneet "betsit" sisään läpimurron osalta?
Mukavaa spekulointia. Itse veikkaisin, että tilanteessa, jossa jokainen yllämainituista olisi päässyt ajamaan parhaimmillaan olleessaan täyden MM-sarjan, olisi pisteitä kerännyt eniten Tuohino.

Paasosella ja Tuohinolla on molemmilla mielestäni yksi sellainen oho-näyttö. Toki nämäkään eivät ole mitenkään keskenään verrannollisia, mutta kuitenkin. Mielestäni he ovat tämän listan top 2 ennen Pykälistöä. Ja siitä seuraavaan kastiin laittaisin sitten Sohlbergin ja sitten hänen alapuolelleen Katajamäen ja Välimäen.

Ne #neverforget-suoritukset kahdelta ensiksi mainitulta ovat:
Paasonen: pohjat U-Seelannissa 2002 Mitsun surkealla WRC:llä
Tuohino: 2004 Ruotsin vikan päivän nopein kuljettaja - vaikka kärjessä kuinka ajettiinkin terveisiä, niin silti

Onzah sanoi:
Teuronen taisi olla alkujaan ratakuski, joka tien noustua jokseenkin pystyyn sillä puolella, lähti vielä kokeilemaan siipiään rallin parissa. Teuronen liittyy vahvasti myös allekirjoittaneen suorastaan huikean toimitsijauran yhteen suurimmista hetkistä, kun vuoden 1997 Helsinki Thunderissa karkeasti alaikäisenä toimitsijamaskottina kysyin ohitseni matkalla takaisin varikolle kävelleeltä Teuroselta keskeytyksen syytä GT-autojen kisassa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kakkosen maalissa.. ;) Kakkosen jälkeen Juuso oli tosiaan kolmantena, ja pätkäthän olivat juuri edellämainitut Kuohu ja Parkkola.
Se on muuten yksi karmeimmista ralliradio-kokemuksista, kun Pykälistön Citikka keittää Parkkolan maalissa 😫 Siihen asti olikin yhtä euforiaa. Kuohun jälkeen mykistävä seitsoisjohto 🇫🇮. Harmi että kisa kesti enemmän kuin yhden pätkän.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
901
Sijainti
Pohjois-Karjala
Se on muuten yksi karmeimmista ralliradio-kokemuksista, kun Pykälistön Citikka keittää Parkkolan maalissa 😫 Siihen asti olikin yhtä euforiaa. Kuohun jälkeen mykistävä seitsoisjohto 🇫🇮. Harmi että kisa kesti enemmän kuin yhden pätkän.
Voin sieluni silmini kuvitella tilanteen, kun toimittaja kehuu aikaa maasta taivaisiin ja Juuso sanoo että "keittää keittää".


Itse veikkaisin, että tilanteessa, jossa jokainen yllämainituista olisi päässyt ajamaan parhaimmillaan olleessaan täyden MM-sarjan, olisi pisteitä kerännyt eniten Tuohino.
2004 Tuohino Ruotsin nelonen, Kyproksen kutonen, Akropoliksen ja Turkin seiska ja Suomen viitonen. Eli sellaista tasaista suorittamista löytyi kyllä ehdottomasti mutta se terävin piikki puuttui lukuunottamatta Ruotsin päätöspäivää 2004.

Jos puhtaan vauhdin puolesta katsotaan, niin kärkikaksikkona Pykälistö ja Paasonen, ennen Tuohinoa ja muita. Jos puhutaan kokonaisvaltaisesta paketista niin kyllä Tuohino olisi sellainen ollut aivan varmasti.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Kakkosen maalissa.. ;) Kakkosen jälkeen Juuso oli tosiaan kolmantena, ja pätkäthän olivat juuri edellämainitut Kuohu ja Parkkola.
Oishan se pitänyt tuosta seitsemisjohdosta muistaa. Muistelin vaan et 2003 ja 2005 alkoi yleisöeklla enkä ollut ihan varma et oliko 2004 yleisöek kisan starttina.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Oli tuo vuosituhannen vaihde kyllä hienoa aikaa rallissa. Sen lisäksi, että WRC-tiimejä oli paljon mukana, myös suomalaiskuljettajia oli iso nippu huipulla tai ainakin lupaava tilanne päästä MM-tasolle. Noiden edellä mainittujen suomalaislupauksien lisäksi voisi kai vielä mainita Pasi Hagströmin ja Juha Kankaan. Hagström toki jo lopetti uransa 2001 kauden jälkeen, mutta olihan hänelläkin aika hyvä tilanne varsinkin kaudella-99. Kangas sai myös jonkinlaisen sopparin Subarulle, mutta mielestäni häneltä ei löytynyt sellaista tarvittavaa iskua kärkitaisteluihin. Vähän sellainen perushyvä tasainen kuski. Pykälistö ja Paasonen oli todella nopeita kumpikin, mutta erittäin hyvältä näytti Tapsa Laukkasenkin tilanne 99-00 vuosien aikaan. Todella nopea kaveri oli siihen aikaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Juha Kankaan Subaru-homma jäi vähän mysteeriksi. Mielestäni tilanne oli vähän samankaltainen kuin Huttusella Hyundailla, kehitysohjelmasta ei tullut ikinä mitään. Lisäksi yhtäkkiä kuitenkin pääsi ajamaan Uudessa-Seelannissa toista tehdasautoa mutta ei Jyskälässä
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Juha Kankaan Subaru-homma jäi vähän mysteeriksi. Mielestäni tilanne oli vähän samankaltainen kuin Huttusella Hyundailla, kehitysohjelmasta ei tullut ikinä mitään. Lisäksi yhtäkkiä kuitenkin pääsi ajamaan Uudessa-Seelannissa toista tehdasautoa mutta ei Jyskälässä
Olisikohan siinä tullut perinteinen rahoitus loppu-tapaus, vai vaikuttiko Uuden-seelannin vaisu suoritus jatkoon? Itse asiassa, en edes muista millaisia aikoja Kangas ajeli Uudessa-seelannissa, mutta ulos lipsahti ainakin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Olisikohan siinä tullut perinteinen rahoitus loppu-tapaus, vai vaikuttiko Uuden-seelannin vaisu suoritus jatkoon? Itse asiassa, en edes muista millaisia aikoja Kangas ajeli Uudessa-seelannissa, mutta ulos lipsahti ainakin.
Eikös se ollut jotenkin yllätyksellisesti heti koko sopimuksen julkistamisen jälkeen, vaikka oli puhetta että ensin treenataan ja sitten vasta ajetaan?

Mitenkä Kankaan vauhtiin vaikutti betoniin ajo Eltsulla Final-Rallyssä 1997?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Täytyi oikein tarkistaa tuo Kankaan Subaru-juttu. Uudessa-seelannissa keskeytti 12.Ek:lla ja oli sillä hetkellä yleiskisassa sijalla 13. Ajat oli siihen asti melkein joka pätkällä siinä 15.sijan nurkilla, mutta nousujohteista ajoa kokoajan. Hän jatkoi vielä seuraavana vuonna Prodrivella, mutta sai vain N-ryhmän auton kuuteen kisaan, joista kolme päättyi keskeytykseen ja paras tulos N-ryhmän 3:s Portugalissa. Tuon kauden jälkeen sopimus purettiin. Ehkä sitten tulokset ei ollut Prodriven mielestä ihan sitä, mitä haettiin.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1551
Sijainti
Porvoo
Mielenkiintoinen oli myös Juuso Nordgren. Sopimus tehdas Skodalle vähän niinku Lapin jalanjäljissä. Kaksi kautta ja sitten ura oli siinä. Kun kuitenkin pääsi Skodan tehdastalliin niin oliko syynä silti raha? Eli oliskohan pitänyt tuoda omaa vai oliko sitten niin että kausi oli sen verran vaisu että sitten olisi rahalla pitänyt ajaa esim. Printsportin väreissä satunnaisia kisoja niin että nimi olisi ollut vielä esillä eikä rahaa ollut enää?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Case Juha Kangas: Subaru järjesti kesällä 1998 testiajon, jossa tähän koulutusohjelmaan kartoitettiin sopivaa kuljettajaa. Koko osallistujakaartia en tiedä, mutta Suomesta olivat mukana ainakin Kangas ja Gardemeister - ja myös joku kolmas, muistaakseni Tuohino, mutta en uskalla laittaa siitä päätäni pantiksi. Tästä oli juttu ruotsalaisessa Bilsport-lehdessä syksyllä 1998, jossa David Lapworth kertoi ihastuneensa Kankaaseen nimenomaan siksi, että tämän ajotyyli muistutti eniten McRaen ajotyyliä. Joka tapauksessa, käsittääkseni Kangas joutui rahoittamaan kauden 1999 N-ryhmän ajoja jossakin määrin omilla tukijoillaan, ja kun kaudeksi 2000 (alkuperäinen Subaru-soppari taisi olla peräti 5-vuotinen) ei ollut parempaa tiedossa, sopimus purettiin ilmeisesti kai enemmän Kankaan itsensä aloitteesta. Tämä on kyllä ehdottamasti asia, joka vaatisi käsittelyä Tomin nuoteissa...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Mielenkiintoinen oli myös Juuso Nordgren. Sopimus tehdas Skodalle vähän niinku Lapin jalanjäljissä. Kaksi kautta ja sitten ura oli siinä. Kun kuitenkin pääsi Skodan tehdastalliin niin oliko syynä silti raha? Eli oliskohan pitänyt tuoda omaa vai oliko sitten niin että kausi oli sen verran vaisu että sitten olisi rahalla pitänyt ajaa esim. Printsportin väreissä satunnaisia kisoja niin että nimi olisi ollut vielä esillä eikä rahaa ollut enää?
Juu, Nordgrenin tapausta olen myös ihmetellyt. Ajot loppui kuin seinään. Sekin täytyy todeta, että vaikka suurin osa kuljettajista nauttii ajamisesta, vaikka vaan harrastusmielessä, osa voi suhtautua ralliin puhtaasti bisnesmielessä. Jos tämä homma ei kannata, sitten tehdään jotain muuta.
En tiedä, oliko Nordgrenilla näin, mutta ei hänellä mitään suuria pyrkimyksiä tainnut lajin pariin enää olla, kun hommia ei enää tarjottu.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
Mielenkiintoinen oli myös Juuso Nordgren. Sopimus tehdas Skodalle vähän niinku Lapin jalanjäljissä. Kaksi kautta ja sitten ura oli siinä. Kun kuitenkin pääsi Skodan tehdastalliin niin oliko syynä silti raha? Eli oliskohan pitänyt tuoda omaa vai oliko sitten niin että kausi oli sen verran vaisu että sitten olisi rahalla pitänyt ajaa esim. Printsportin väreissä satunnaisia kisoja niin että nimi olisi ollut vielä esillä eikä rahaa ollut enää?
Mitä huhuja oon kuullu ni Skoda oli raaka kun tulosta ei tullut heti niin pistivät kylmästi sivuun.
 
Ylös