Talviharjoittelutopic 2010-2011

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1124
Tänään menossa kahdeksaksi KIC:iin.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Hyvät oli geimit. Olisi kannattanut tulla foorumilaistenkin rohkeasti mukaan. Tasan 20 henkilöä paikan päällä kuten pitikin. Ei tuollaisen järkkääminen kyllä mitään ihmisten hommaa ole. Varsinkin jos ei ota rahoja etukäteen. Mutta urheiluhenki oli kova joskin suhteellisen rehti.

Riippuu odotuksista tietysti, mitä mieltä esim. Suzukartista on. Minusta se on ratana kiva, koska en ole muilla ikinä ajanut. Autot kun olisivat hieman tasaisempia, niin olisi tietysti kivempi. Jos ajaa aika-ajon vaikkapa autolla 6 jossa ei jarruja ole käytännössä lainkaan, ja sitten finaaliin hyppää autoon 7, joka pienestäkin hipaisusta on heti poikittain radalla, niin vaatii kimiräikkösmäisiä taitoja ajaa silti hyviä tasaisia kierrosaikoja. Itse en siinä onnistunut, vaan alun varmistelu päästi 3 kuskia edelle A-finaalissa.

Tärkeintä näin amatööritasolla on minusta kuitenkin se, että ajetaan rehdisti. Nuokin kolme kaveria menivät hieman tuuppimalla ohi, joka toki on kai melkein pakollista kun on noin kapea ja mutkainen rata. Kypsää on minusta se, että pystyy välttämään ainakin omasta syystä aiheutetut kolarit; jos kaveri haluaa pakosti mennä ohi, niin antaa sitten mennä (jonkinlainen kosketussensori, joka laskisi auton tehot puoleen vaikkapa 10 sekunnin ajaksi, jos tuuppaa toista auton etupäällä, voisi olla jonkinasteinen ratkaisu tähän pulmaan). Ajofiilistä hieman kuitenkin laski 6 auton suma ensimmäisen neulansilmän jälkeen, jonka purkaantumista jouduin perässä odottelemaan niillä kustannuksin, että jäin kierroksella kärjestä jälkeen.

Lopuksi täytyy sanoa, että kyllä jo tuollaisen pikkuauton ajaminen on niin kovaa hommaa, että liikuntasetelien salliminen tuollaiseen paikkaan on ihan oikeutettua. Itse en ainakaan noin 18 kierroksen finaalia pystynyt puristamaan täysillä, kun antaa lihakset ja nivelet jo periksi. Kovaa lihaskuntoharjoittelua siis tarvitaan, jos haluaa ajaa kovia kierroksia kisassa loppuun saakka. Siksi näin amatööritasolla ei kannata liian pitkiin kisoihin tähdätäkään. Aika-ajoa joku 10 kierrosta ja kisaa 20 kierrosta on ainakin omasta mielestäni ehdoton maksimi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13748
Kovaa lihaskuntoharjoittelua siis tarvitaan, jos haluaa ajaa kovia kierroksia kisassa loppuun saakka. Siksi näin amatööritasolla ei kannata liian pitkiin kisoihin tähdätäkään. Aika-ajoa joku 10 kierrosta ja kisaa 20 kierrosta on ainakin omasta mielestäni ehdoton maksimi.
Sen kun ajaa, ajaa, ja ajaa vaan niin johan se ajokestävyys nousee pian kohisten :) Hyvä jos oli hyvät geimit. Suzun sisälenkki on ihan ajettava pätkä. Se pitkä kaasupohjassa-osio sikäli kurja kun mennään vaan rajoittimella ja autot menee täysillä hiukan eri vauhteja.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Hyvät oli geimit. Olisi kannattanut tulla foorumilaistenkin rohkeasti mukaan. Tasan 20 henkilöä paikan päällä kuten pitikin. Ei tuollaisen järkkääminen kyllä mitään ihmisten hommaa ole. Varsinkin jos ei ota rahoja etukäteen. Mutta urheiluhenki oli kova joskin suhteellisen rehti.
Jeh, tuon takia ollaan koettu hyväksi tavaksi kerätä rahat etukäteen, mutta tietty sekin vaatii luottamusta.

Foorumilaisia olisi varmaan kiinnostanut pidemmällä varoitusajalla, ja ehkä eri ajankohtana. Arki-illat on heikohkoja muille kuin paikkakuntalaisille. Lisäksi juuri nyt meidän oma sarja on vasta päättynyt, ja osalla on varmaan tietynlainen lepovaihe menossa tästä harrastuksesta..

Mut, Pecca, sun kannattaa ehdottomasti osallistua ensi kaudella meidän kisoihin. Tampereelta on yleensä lähtenyt autokunta (tai useampi) joten varmaan kyytikin järjestyy. (en toki voi mennä lupaamaan heidän puolestaan mitään)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Foorumilaisia olisi varmaan kiinnostanut pidemmällä varoitusajalla, ja ehkä eri ajankohtana. Arki-illat on heikohkoja muille kuin paikkakuntalaisille. Lisäksi juuri nyt meidän oma sarja on vasta päättynyt, ja osalla on varmaan tietynlainen lepovaihe menossa tästä harrastuksesta..
Jep pitää kutinsa. Edellisestä kisasta oli vain hetki aikaa ja viimeaikaiset kokemukset Suzusta olleet vähän heikkoja jotenka
hirveetä hinkua lyhyellä varoajalla ei varmastikaan päässyt syntymään...

Mut, Pecca, sun kannattaa ehdottomasti osallistua ensi kaudella meidän kisoihin. Tampereelta on yleensä lähtenyt autokunta (tai useampi) joten varmaan kyytikin järjestyy. (en toki voi mennä lupaamaan heidän puolestaan mitään)
Juu olettaen että Treelta kisaan muitakin lähtee (yleensä min. 1 on joka kisassa) niin aina on kimppakyytejä suosittu :ahem:
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1124
Viihdyittekö?
Joo kolme settiä kävin ajamassa.

1. ajo: #4 31.735 ja #24 31.857
2. ajo: #7 31.264
3. ajo : #11 31.496

#7 oli ainoa joka oli jotenkin ajettava. Ruuhkaa ja törmäilijöitä radalla riitti. Mikähän ihme tuolla KIC:ssa nykyään mättää kun autot ei vieläkään käänny mutkiin ja takarenkaat aivan lopussa esim. millään autolla ei pystynyt menemään viimeistä vasuria kuin pintakaasulla tai hirveässä sladissa ja sitä edelliseen pitkään oikeaan auto ei vaan pysy linjalla vaan puskee täysillä kääntäen ulos ajolinjalta.:nope: Jos autojen ajettavuus pysyy tuolla tasolla jatkossakin niin minä vien mielummin rahani VMcenteriin, siellä autot on sentään hauskoja ajaa. Silverkisoissa täytyy silti käydä koittamassa KIC:lla ihan vain kilpailemisen vuoksi. Onneksi eilen oli joku silverkisoissa ajava kuski ja pari muuta samoja aikoja ajava niin sai kisata muidenkin kuin minuutin aikoja ajavien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13748
Mikähän ihme tuolla KIC:ssa nykyään mättää kun autot ei vieläkään käänny mutkiin ja takarenkaat aivan lopussa esim. millään autolla ei pystynyt menemään viimeistä vasuria kuin pintakaasulla tai hirveässä sladissa ja sitä edelliseen pitkään oikeaan auto ei vaan pysy linjalla vaan puskee täysillä kääntäen ulos ajolinjalta.:nope:
Jaa-a... pitää vaan himmata senverran että pysyy linjalla :dunno:
2 yötä kisaan on...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13748
VM:ää täytyy itse kattella, missä vaiheessa sinne kokeilemaan. Sillain kun vaikka pari kaveriakin täältä lähtee messiin...
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1124
Se olis hieno juttu. Radan leveys ja mutkayhdistelmät tarjoaa paljon paremmat puitteet kilvanajoon ja ohituksiin kuin KIC.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
2 yötä kisaan on...
Jaa nyt vkonloppuna? No itse ajattelin ajella kestävyysharjoitukset "kotona" sunnuntaina. Puolituntinen putkeen rauhallista ajoa:)Niin varmaan...täysillä koko ajan:rolleyes:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
VM:ää täytyy itse kattella, missä vaiheessa sinne kokeilemaan. Sillain kun vaikka pari kaveriakin täältä lähtee messiin...
Yritettäiskö Tammikuulle isommalla porukalla? Voitas yrittää Tampereelta ryhmää kasaan samana päivänä...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ensimmäinen ajotapahtuma on 11.12. autourheilukerhon pikkujouluissa Power Palacen sisäradalla Härmässä. Sähköautoilla ajo on tietysti taas oma lukunsa, mutta aikaisemmasta viisastuneena täytyy pamauttaa ainakin aika-ajojen oma kärkiaika heti alkuun akkujen varaustason tippumisen varalta.
Hahaa, ensimmäinen kisa kerhon porukalla vuoden tauon jälkeen ja ylivoimainen voitto. Viime vuonna olin Power Palacessa B-finaalin jämäsijoilla ja nyt ajoin ko. radan kuukauden kovimmasta ajasta vain kolmen kympän päähän. Noin 30 kuskia oli sekä edellisvuoden kisassa että eilisessä.

A-finaalissa tuli uusinta Jacques vs. BMW kolaroinnista Turussa. Minä olin "Jacqueksen" roolissa ja finaalia siihen asti johtanut ja viime vuoden voittaja oli "BMW":nä. Asia on nyt vain niin, että A-finaalin kärkipaikasta otellessa ei täysillä ajettavassa paikassa nosteta kaasua jos toinen ajaa niin kuin minua ei olisi olemassakaan. Seuraus: luukun sulkija spinnasi ja minä selvisin yhden sijan menetyksellä (jonka otin takaisin parin kiekan päästä).

Oma kierrosenkka tuli A-finaalissa: 40,662
Viimevuotinen aika 43,323

Parannusta vaatimattomat 2,6 sekkaa per kierros. Tosin muiden kuskien ajoista päätellen rata oli nopeampi (1s per kierros) kuin viime vuonna.

Luulin viimevuotisen perusteella että sähköautot on perseestä, mutta muutaman KKWCS kisan jälkeen sain ajorutiinin toimimaan jopa niillä kitkuttimilla. Ajaminen oli luontevaa kunhan vain jarrutti riittävän ajoissa jotta sai pidettyä ajolinjan sisällä. KKWCS porukassa olisin luultavasti purrut pölyä kisoissa, mutta totaali amatööriporukkaan verrattuna kehitystä on tapahtunut runsaasti. :cool:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13748
Aika iso slice on lähtenyt ajasta jo kun olet ajellut enempi :thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Aika iso slice on lähtenyt ajasta jo kun olet ajellut enempi :thumbup:
Viime vuonna olin ihan täysin hukassa ajamisen suhteen.

Nyt sain vain pidettyä linjan mutkan sisääntulosta uloskiihdytykseen asti ja tulos oli todella positiivinen. Viime vuonna jarrutukset jäivät järjestään liian myöhäisiksi josta aiheutuivat hitaat ulostulot mutkista. Tänä vuonna muutos oli niin iso, että ohittelin jatkuvalla syötöllä porukkaa mutkista kiihdytettäessä. Viime vuonna pääsin ohi vain ykköskurvin jarrutuksessa, jos pääsin pitkän maalisuoran aikana rinnalle.

Aika-ajoissa olin vasta kolmas, mutta kisassa sain vielä ylimääräisen "vaihteen" päälle.

Auttaa kummasti motivaatioon harjoitella lisää :)
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Viime vuonna olin ihan täysin hukassa ajamisen suhteen.

Nyt sain vain pidettyä linjan mutkan sisääntulosta uloskiihdytykseen asti ja tulos oli todella positiivinen. Viime vuonna jarrutukset jäivät järjestään liian myöhäisiksi josta aiheutuivat hitaat ulostulot mutkista. Tänä vuonna muutos oli niin iso, että ohittelin jatkuvalla syötöllä porukkaa mutkista kiihdytettäessä. Viime vuonna pääsin ohi vain ykköskurvin jarrutuksessa, jos pääsin pitkän maalisuoran aikana rinnalle.

Aika-ajoissa olin vasta kolmas, mutta kisassa sain vielä ylimääräisen "vaihteen" päälle.

Auttaa kummasti motivaatioon harjoitella lisää :)
:thumbup: Siihen tulee kummasti lisää intoa, kun huomaa osaavansa jotain. On tullut huomattua itsekin useasti ko. ilmiö tänä vuonna.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Hahaa, ensimmäinen kisa kerhon porukalla vuoden tauon jälkeen ja ylivoimainen voitto. Viime vuonna olin Power Palacessa B-finaalin jämäsijoilla ja nyt ajoin ko. radan kuukauden kovimmasta ajasta vain kolmen kympän päähän. Noin 30 kuskia oli sekä edellisvuoden kisassa että eilisessä.

...

Oma kierrosenkka tuli A-finaalissa: 40,662
Viimevuotinen aika 43,323

Parannusta vaatimattomat 2,6 sekkaa per kierros. Tosin muiden kuskien ajoista päätellen rata oli nopeampi (1s per kierros) kuin viime vuonna.
Tosi hieno parannus! Todistaa jälleen kerran, ettei noissa meidän kisoissa ihan läpällä pärjätä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
:thumbup: Siihen tulee kummasti lisää intoa, kun huomaa osaavansa jotain. On tullut huomattua itsekin useasti ko. ilmiö tänä vuonna.
Sen olen ainakin huomannut, että loppukesällä alkanut kisaaminen on ainakin tasoittanut ajoa huomattavasti. Tökeröitä ajovirheitä ei enää tule ja kierrokset ovat melko tasaisia. Lisäksi tietysti seuran porukkaan verrattuna karting -vauhdin taso on noussut huomattavasti.

Joukossa oli jokamiesluokan ja rallin F-cupin kilpailijoita, mutta karting on melkolailla erilainen laji edellämainittuihin verrattuna. Kärkikaarti oli yleisesti minua parikymmentä kiloa köykäisempiä ja tasoituspainoja ei Power Palacessa ole. Mutta nyt ei paino ratkaissutkaan peliä omaksi tappiokseni. Ehkä paino saattoi auttaa kiihdytyksissä, koska noilla autoilla tiukimmissa neulansilmissä perä tahtoi mennä väkisin sivulle ja alkuvauhti tällöin kärsi.

Seuraavat harjoitusajot Jyväskylässä ennen vuoden vaihdetta. Ehkä jo ensi lauantaina, kun menen joka tapauksessa kokouksen takia Jyväskylään.
 
Ylös