Talvirengaspolli

Auton rengastus?

• Nastat

Äänet: 54 47,4%
  • Kitkat

Äänet: 14 12,3%
  • Kesärenkaat

Äänet: 26 22,8%
  • Jakkeus (eli ei omaa autoa)

Äänet: 20 17,5%

• Äänestäjiä yhteensä
    114

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
jaska sanoi:
musta just päinvastoin. Täällähän niitä yllättäviä jäitä kuivalla asfaltilla ja jäisiä risteysalueita on. Sen sijaan pohjoisessa on teillä enempi lunta.

Ja kitkathan on paremmat lumella, nastat jäällä.

Mutta kyllä pääkaupunkiseudullakin (ainakin "Vectra" -luokan ja sitä isommilla) autoilla kitkoilla pärjää.
Jaskan kannattaisi viettää yksi talvi kokonaisuudessaan pohjoisemmassa :thumbup:
Viimeisin tällainen oli itselläni vuonna -00 ja silloin oli jatkuva yli kuukauden jakso, ettei kotipihasta olisi päässyt liikenteeseen ilman nastoja. Koko asuinalueen tiet olivat jään peitossa.

Ja mitä tulee isompiin teihin (valta- ja kantatiet) niin nekin ovat hyvin pitkälti asfaltilla, joten samanlaista jäätymistä on sielläkin havaittavissa. Näin ainakin itse olen kokenut.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Sam sanoi:
Jaskan kannattaisi viettää yksi talvi kokonaisuudessaan pohjoisemmassa :thumbup:
Viimeisin tällainen oli itselläni vuonna -00 ja silloin oli jatkuva yli kuukauden jakso, ettei kotipihasta olisi päässyt liikenteeseen ilman nastoja. Koko asuinalueen tiet olivat jään peitossa.

Ja mitä tulee isompiin teihin (valta- ja kantatiet) niin nekin ovat hyvin pitkälti asfaltilla, joten samanlaista jäätymistä on sielläkin havaittavissa. Näin ainakin itse olen kokenut.
Mitä pohjoisemmaksi mennään, niin sitä hyödyllisemmät on kitkat.

Täällä on hyviä, puhtaita talvikelejä, eikä jääkelejä, joissa nasta on ihan ykkönen.:thumbup:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Moe Szyslak sanoi:
Mitä pohjoisemmaksi mennään, niin sitä hyödyllisemmät on kitkat.

Täällä on hyviä, puhtaita talvikelejä, eikä jääkelejä, joissa nasta on ihan ykkönen.:thumbup:
Mun pohjoisuus rajoittuukin etelämpään kuin sinulla. Kai siellä kuitenkin valtatiet ovat hyvin aurattuja ja keli käy joskus plussan puolella :doubtful:

Mutta siis mun mielestä toi jaskan kitka/nastavertaus menee osin vituilleen jo suolauksen määrässä. Täällä pk-seudulla suolaa kylvetään törkeästi ja niitä liukkaita kelejä ei satu kuin max 2 per talvi. Näin niinkuin yli taajamanopeutta ajettaville väylille. Samanlaisia kelejä osuu myös muualle Suomeen.

Observer

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Ajelet sitten (Savossa) pienempiä kärrypolkuja pitkin?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vaimo tarttee biiliinsä uudet talvirenkaat (vanhoissa kitkoissa kulutuspintaa 3 mm :eek: ), mennään huomenna niitä ostamaan ja varaan samalla sitten ajan omankin biilin renkaitten vaihtoon.

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Olisikin auto. Tänään olisi ollut tässä lumimyräkässä poikaa.. Oli meinaan harvinaisen v***maista hommaa polkea yliopistolta pyörällä kämpälle.. :mad_old:

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Teemu-84 sanoi:
Olisikin auto. Tänään olisi ollut tässä lumimyräkässä poikaa.. Oli meinaan harvinaisen v***maista hommaa polkea yliopistolta pyörällä kämpälle.. :mad_old:
Olisit kävellyt, niin ei olisi tarvinnut pyöräilyä kirota:)

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Minähän en tuossa lumituiskussa kävele.. :D Sen verran kestää kävellen tuo matka kämpältä yliopistolle että se olisi ketuttanut vaan vielä enemmän kuin pyöräily. Toisekseen kun piti kaupassa käydä niin siksikin oli parempi lähteä pyörällä..

Viimeksi muokattu:

Tolerantti

Well-known member
Juu, kitkat on alla, Nokian Q. Olivat koko kesän. Jätin vanhat kulumaan loppuun, nuukana miehenä. Saattoi olla typerä teko; oli kesällä kaksi happipaikkaa, kun piti jarruttaa risteykseen märällä asfaltilla puolipaniikissa. Pito oli olevinaan oleellisesti huonompi kuin kesärenkailla olisi ollut. Sen sijaan renkaan luontaisesta velttoudesta ei ollut haittaa.

Talvella olen ollut tyytyväinen kitkoihin. Hyvin on pärjännyt, myös Suomen eteläisen rannikon kaupungeissa, ml. Helsinski. Mutta, hankalassa olosuhteessa pitää osata ennakoida. Joten, kokemattoman talviautoilijan renkaat ne eivät ole. Muutoin erittäin mukavat!:thumbup:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Teemu-84 sanoi:
Minähän en tuossa lumituiskussa kävele.. :D Sen verran kestää kävellen tuo matka kämpältä yliopistolle että se olisi ketuttanut vaan vielä enemmän kuin pyöräily. Toisekseen kun piti kaupassa käydä niin siksikin oli parempi lähteä pyörällä..
kyllä mä pyöräilin koko viime talven duunimatkat (7km suuntaansa) ja saman toteutan tänäkin talvena. Ei mitään ongelmaa etenkin jos on varusteet (mm. nastat ja talvipyöräilyyn soveltuva vaatetus) kunnossa.

patriot

Foorumin senaattori
Teemu-84 sanoi:
On... Tosin poljin AMK:hon, en yliopistolle :)

Zep

Well-known member
Sijainti
Veteli
Viikon ollut nastat alla. Ja ei muuten ihan heti kitkoja tuu meikäläisen autoon. Golfin pohjassa on loppuelämänsä hyvät jäljet mitä kitkat saa aikaan jäisellä, syksyllä lanaamatta jääneellä, savipohjaisella tiellä. Suoralla tiellä lähti käsistä, nopeutta max 40 km/h. Kun vielä työkseen liikkuu middle of nowhere, niin nastoissa on pikkasen enemmän luottoo.

Ainoa ongelma vaan, että nykyajan nastat kulahtaa niin nopeasti. Nokia Hakkapeliitta 4:set tuli alle vajaa vuosi sitten ja nyt alkaa olla jo parhaan teränsä kuluttanu.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tänään oli aamusta sitten eka oikea paska keli ajaa.:nope:

Lumisohjoa oli Riistavedeltä Joensuuhun. Ohituskaistalla kun yritti rekasta ohi, niin EPS katko vedon pois eikä millään meinannut päästä ohi. Täytyy kyllä myöntää että sohjo sitä autoa ohjas eikä kuski.:rolleyes:

Kerkesin ajoissa perille (klo 9) vain todetaakseni että toinen osapuoli oli jättänyt tekemättä lehti-ilmoituksen Karjalaiseen, eikä mitään esittelypäivää sitten ollutkaan.:jaska:

Oli muuten tän syksyn 4:eljäs kerta, kun mä ajelen ihan turhaan.:alppu: Nyt otan sitten kovat otteet käyttöön. Vaadin vedoksen ilmoituksesta etukäteen, ennenkuin DSG lähtee metriäkään liikkeelle pihasta.:mad: :tongue:

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Moe Szyslak sanoi:
Tänään oli aamusta sitten eka oikea paska keli ajaa.:nope:
:ahem: Itse juutuin yhteen rinteessä olevaan risteykseen hetkeksi. Vauhtia ei voinut ottaa ollenkaan, kun muuten olisi loska vienyt. Onneksi ketään ei tullut mistään suunnalta ja sain töyssyteltyä auton niin, että voin lähteä takaisin saapumissuuntaan. Sitten vähän matkan päässä oli hinausauto ojassa kyljellään ja sen perässä 'hinauksessa' kuorma-auto. Ei mennyt hyvin niilläkään.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Olga sanoi:
:ahem: Itse juutuin yhteen rinteessä olevaan risteykseen hetkeksi. Vauhtia ei voinut ottaa ollenkaan, kun muuten olisi loska vienyt. Onneksi ketään ei tullut mistään suunnalta ja sain töyssyteltyä auton niin, että voin lähteä takaisin saapumissuuntaan. Sitten vähän matkan päässä oli hinausauto ojassa kyljellään ja sen perässä 'hinauksessa' kuorma-auto. Ei mennyt hyvin niilläkään.
Näytti tuollakin olevan pari autoa narunjatkona ojanpohjalla.

Oiskohan ollut Sibelius-hakkapeliitat alla?:doubtful: Vai vaan muuten lurahtanut ojaan?

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Vaihdoin tänään nastat alle - kuten oli aikomuskin.
Suht rivakkaan meni eikä ollut mitään ongelmia. Sisätiloissa vaihdoin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Launataina viikon päästä olis varattu aika renkaanvaihtoon. Sillai ei kyllä oo kauhee kiire, että tänäänkin oli päivällä lähemmäs 20 astetta lämmintä :rolleyes: