Talvitestit 2006-2007

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Ferrarillakin kokeillaan jotain värikästä, "pirteämpää". :tongue:



Toyota tulee mieleen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
Kannattaa ehkä vilkaista tonne ketjun avaussivulle :rolleyes:
Juu, jokainen haluaa käpysillä yhteyksillä kahlata 28 sivua läpi vain löytääkseen jonkun linkin!:thumbup: :D

Helpommalla pääsee, kun kysyy rehellisesti sitä uudestaan.;)

Tai niin ainakin minä teen.:eek:
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Moe Szyslak sanoi:
Juu, jokainen haluaa käpysillä yhteyksillä kahlata 28 sivua läpi vain löytääkseen jonkun linkin!:thumbup: :D

Helpommalla pääsee, kun kysyy rehellisesti sitä uudestaan.;)

Tai niin ainakin minä teen.:eek:

Eipä se linkki kyllä toiminutkaan. Toimivaa live timingia ei taida tällä hetkellä olla katalonian radalle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Moe Szyslak sanoi:
Juu, jokainen haluaa käpysillä yhteyksillä kahlata 28 sivua läpi vain löytääkseen jonkun linkin!:thumbup: :D

Helpommalla pääsee, kun kysyy rehellisesti sitä uudestaan.;)

Tai niin ainakin minä teen.:eek:
Ne on SIINÄ AVAUSVIESTISSÄ, jotta ei tarvitsisi käydä 28 sivua läpi.:rolleyes:
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Tässäpä tämän päivän ajat Barcelonasta:

Volledig overzicht testtijden Barcelona 12 februari:
1. Pedro de la Rosa McLaren 1:22.634 76 ronden
2. Robert Kubica BMW Sauber 1:22.635 60 ronden
3. Fernando Alonso McLaren 1:22.726 56 ronden
4. Alexander Wurz Williams 1:23.037 44 ronden
5. Felipe Massa Ferrari 1:23.077 29 ronden
6. Kimi Raikkonen Ferrari 1:23.215 25 ronden
7. Jarno Trulli Toyota 1:23.239 74 ronden
8. Heikki Kovalainen Renault 1:23.491 55 ronden
9. Nico Rosberg Williams 1:23.602 78 ronden
10. Timo Glock BMW Sauber 1:23.653 61 ronden
11. Giancarlo Fisichella Renault 1:23.896 79 ronden
12. Franck Montagny Toyota 1:24.015 64 ronden
13. Christian Klien Honda 1:24.227 51 ronden
14. David Coulthard Red Bull Racing 1:24.291 80 ronden
15. Mark Webber Red Bull Racing 1:24.531 83 ronden
16. Anthony Davidson Super Aguri 1:24.574 66 ronden
17. Rubens Barichello Honda 1:24.934 24 ronden
18. Adrian Sutil Spyker 1:25.581 83 ronden

Kohtalaisen tasaista taas ja Ferrarille vähän ajettuja kierroksia.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
formulastara sanoi:
Tarkoitin tuolla yläetusiiven innovatiivisuudella sitä, että ymmärtääkseni niitä on aiemmin käytetty vain pienenä lisänä varsinaisen etusiiven kanssa(mikä tietenkin oli innovatiivinen asia aikanaan), mutta Williams tuntuu vievän asian uudelle territoriolle, ja yläsiipi näyttelee kohta yhtä olennaista roolia, kuin alasiipi. Eräänlainen kaksitasosiipinen formula siis. :thumbup:
Millälailla williamsin renu-kopio eroaa renun etusiivestä? Muutoin kuin vähän jyrkemmällä profiililla?



Rakenteeltanhan ferrarin siipi voisi olla sellainen, josta todella voisi vääntää
todellisen kaks-kerrossiiven.

Mitä mäkkäriin tulee, niin minusta he ovat käyttäneet jo pitkään isompaa melaa kuin muut kärkitallit. Useasti vieläpä kolmiprofiilista etusiipeä (kuten taitaa nykyisessäkin autossa olla), jossa siis voisi kuvitella tuon kolmannen profiilin korvaavan tämän ylemmän profiilin. Tai siis oikeestihan muut ovat korvanneet tuon kolmannen profiilin uudemmilla härpäkkeillä.
Ainakaan en muista nähneeni sellaista etusiipeä jossa olisi yhteensä neljä siipiprofiilia, eli kolmiprofiilinen siipi + lisänä yläprofiili.

btw, onko kukaan keksinyt tälle "yläprofiilille" pätevää nimeä? Vai istuuko etusiiven yläprofiili kaikkien kalloon? :D
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ghost_Glove sanoi:
btw, onko kukaan keksinyt tälle "yläprofiilille" pätevää nimeä? Vai istuuko etusiiven yläprofiili kaikkien kalloon? :D
No meikäläisen kalloon (nupiksi jotku kehuvat) tuo yläprofiili kyllä istuu ihan hyvin. :ahem:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
formulastara sanoi:
Joo Hondan ponttoonit ovat kyllä myös todella lyhkäset, mutta ehkä juuri siitä syystä, että Williamsin pakoputket tulevat niin rankasti ulos, näyttää tuo Williamsin perä vielä tiiviimmältä, ehkä pitäis olla vertailukuvia, että vois katsoa asiaa tarkemmin...




Kyllähän tuo Hondan ponttooni taittuu nopeemmin alas kuin Williamsin vastaava.
On muuten ylivoimasesti "lyhin" tuo Hondan ponttooni, ei muilla ole lähelläkään tuota muotoa. En sitte tiiä saavatko auton niin nopeeksi ku mitä ponttooni antas ymmärtää..
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
Lukemista:
The latest round of testing has now been completed with all the main challengers having turned the wheels of their new cars in anger.

Curiously however, the two considered protagonists for this coming season, Ferrari and McLaren have both extolled the virtues of each other’s cars, while cautiously appraising their own performances out in Spain these past few weeks.

Over the weekend, even Ferrari’s Felipe Massa played down the scarlet team’s progress claiming that McLaren, but in particular BMW-Sauber, had made significant strides forward over the winter months.

Conversely, double world champion Fernando Alonso, was espousing something similar last week when he complained that his McLaren was anything but championship winning material at the moment.

This is a far cry from previous years where teams would have been singing the praises of their new machines, talking up their chances for the coming season.

This year however, a more cautious approach would appear to have been adopted. No one is quite prepared to go out on a limb and nail their colours to the mast and predict their title chances.

Only Alonso, back in Valencia when McLaren launched their car, did he make any such bold statements of intent, predicting six victories, one less than last year with Renault.

Williams too, for obvious reasons, have deferred from making any wild promises following their disastrous season last year.

And yet Ferrari, McLaren, BMW-Sauber, Renault and Williams have all at one time or another during the past few weeks topped the time sheets in Spain during testing.

Is this the beginning of a new era of Formula One becoming more guarded in respect of the team’s prospects for fear of looking bad in front of the corporate backers, or the teams and drivers just playing mind games and sandbagging, holding their cards close to their chests in anticipation of the opening round in Melbourne in little over a month’s time?

I suspect it is a little of the two. The prospects of making bold statements during pre-season testing has famously come back to haunt various teams in the past. Honda and Williams both suffered last year after just such assertions.

As are Toyota who are another team who have constantly proclaimed’ this year would be their year’, only to find they had made little if no progress whatsoever, despite reportedly having the largest single budget in Formula One.

Has bragging now gone out of fashion, are the team’s new reserved approach a derivative of corporate inclusion which has stifled the free thinking, free spirited approach we have all come to love and cherish over the years?

Again, I believe there is an element of truth here. It would be wholly irresponsible and ill advised for any CEO of a leading blue-chip company to come out and promise the earth only to fall flat on his face. It is bad for the image of the company and more crucially bad for the shareholders.

So, with Formula One becoming more and more akin to a blue-chip company travelling at break-neck speeds, the need to adopt a more responsible approach is desirable.

This is just another despicable aspect of the manufacturers’ influence taking hold of a sport, which in days gone by was carefree and even reckless. I think you all know where this is going…

Sir Frank Williams has to be applauded as the only racing team left in Formula One with no other agenda other than to win races for the sheer joy of winning.

His bemoaning the fact that both Super Aguri and Toro Rosso must be prevented from running with an off-the-peg car, provided by Honda and Red Bull respectively, has to be commended and endorsed by the sport’s governing body, the FIA.

Sadly however, it would appear that FIA president Max Mosley is of the other persuasion even deriding Williams’ views as out-dated.

It is a sad reflection of how the sport is being dragged towards a manufacturers series, which in the end will spell the death of the independents.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Oberfeldwebel sanoi:

On muuten ylivoimasesti "lyhin" tuo Hondan ponttooni, ei muilla ole lähelläkään tuota muotoa. En sitte tiiä saavatko auton niin nopeeksi ku mitä ponttooni antas ymmärtää..
En kyllä ymmärrä, mitä tuolla ponttoonin notkolla hakevat...
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Testit ovat testejä ja sillä selvä! Parempi hajoittaa koneita nyt testaamalla niitä kun sitten kisoissa:ahem: Maalaisjärki käteen! Itse olisin huolissani, jos testit menisivät nappiin ilman mitään ongelmia. Ei kellään voi olla vielä täysin idioottivarma moottori:ahem:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää

Tältäpäivältä tällainen. Jostain syystä McLarenin tällaisista ei enää uutisoida :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lonso_567 sanoi:
En kyllä ymmärrä, mitä tuolla ponttoonin notkolla hakevat...
Itsehän en tajua mitään, mutta referoin lukemaani. Suurin osa tiimeistä pyrkii ponttoonin alaosaa leikkaamalla jatkamaan nostetun keulan ja splitterin avulla ponttooneille ohjatun ilmavirran auton takapäähän ja näin tehostamaan diffuusorin toimintaa. Honda on valinnut erilaisen reitin, mikä ilmenee paitsi pienempänä leikkauksena, myös siten, että tuo ponttoonin takaosaan lätkäisty ilmanohjain on alempana kuin muilla. Tarkoitus olisi ilmeisesti tuon muiden käyttämän mallin täyden hyödyntämisen sijaan saada downforcea aikaan ponttoonin ja takarenkaan väliin kyhätyillä ilmanohjainviritelmillä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Bobakki sanoi:
Itsehän en tajua mitään, mutta referoin lukemaani. Suurin osa tiimeistä pyrkii ponttoonin alaosaa leikkaamalla jatkamaan nostetun keulan ja splitterin avulla ponttooneille ohjatun ilmavirran auton takapäähän ja näin tehostamaan diffuusorin toimintaa. Honda on valinnut erilaisen reitin, mikä ilmenee paitsi pienempänä leikkauksena, myös siten, että tuo ponttoonin takaosaan lätkäisty ilmanohjain on alempana kuin muilla. Tarkoitus olisi ilmeisesti tuon muiden käyttämän mallin täyden hyödyntämisen sijaan saada downforcea aikaan ponttoonin ja takarenkaan väliin kyhätyillä ilmanohjainviritelmillä.
Näinhän se menee ku hetken miettii.. :rolleyes:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Oberfeldwebel sanoi:
Näinhän se menee ku hetken miettii.. :rolleyes:
Jaa, itse olen lukenut, että voimakkaasti ja mahdollisimman ajoissa laskevalla ponttoonilla haetaan sitä, että saadaan mahdollisimman puhdas ilmavirtaus takasiivelle. Kaikki tiimit hakevat siis tuota, eivät vain Honda ja Williams. Tästä syystä ponttoonit ovat vuosi vuodelta alkaneet laskemaan taaksepäin mentäessä enemmän ja enemmän. Ongelmaksi siinä muodostuu lähinnä jäähdytys, mitä aiemmin ja voimakkaammin ponttooni laskee, sitä vaikeampi sitä on sinne järjestää, myös moottori, polttoainetankki ym. vaativat oman tilansa, ja Honda on näemmä saanut nuo asiat järjestettyä todella tiiviseen pakettiin.

Selvää on, että erilaisia filosofioita ponttoonisuunnittelussa kuitenkin vallitsee, ja jotkut priorisoivat(Mclaren) ponttoonin alaosan hoikistusta ponttoonin madalluksen kustannuksella. Tällä haetaan sitä, että ilmavirta pääsisi kiertämään mahdollisimman kivuttomasti ponttoonin ympäri(ponttoonin alaosan airflow), ja filosofiasta riippuen ilmaa menee sitä kautta myös diffuusorille. Tosin Larenkin on madalluttanut tälle vuodelle selvästi ponttoonien takaosaa. Jotkut taiteilevat siinä välimaastossa(Ferrari, BMW), kun taas joillakin on aivan uudenlaisia näkemyksiä asiaan(Williams), jonka ponttoneista ei saa kunnollista kuvaa vain sivustapäin katsottaessa. kts. linkit. Asiaa hämää ponttoonien erilainen muotoilu, sekä varsinkin ilmanpoistoputki, joka on yhdistetty ilmanohjain-ilmanpoistoputki-perushärpäke. Erillistä perushärpäkettä ei siis enää ole, joka näyttää muilla olevan. Williams on siis paketoinut samaan osaan 3 funktiota. Nerokasta? Ehkä.

Williamsin ponttoonien ilmanottoaukot ovat kuin "korvat", eli sellainen ylimääräinen muhkula muuten hyvin, hyvin slimmissä autossa, josta pakoputkekin törröttävät tilaa vaatien hieman hassusti. Kokonaisuus ilmanpoisto/siipihärpäkecomboineen on erittäin mielenkiintoisen näköinen. Hondan tavoin paljon puhdasta ilmaa saadaan voimakkaasti kaareutuville takarenkaiden edessä oleville ilmanohjamille, jotka epäilemättä tuottavat myös downforcea, ehkäpä suhteessa enemmän kuin konventionaalisemmilla ratkaisuilla saataisiin aikaan. Hondan aivan peräosa kyllä näyttää jotenkin paksummalta, mitä Williamsin. Siis se osa, missä ponttooni on jo loppunut. Se näyttää hieman kummalliselta putkelta mielestäni. Ehkä silmä ei ole vain tottunut niin lyhkäsiin ponttooneihin, mene ja tiedä.

http://images.gpupdate.net/large/68158.jpg

http://images.gpupdate.net/large/68440.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ylös