Talvitestit 2006-2007

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Itsehän en tajua mitään, mutta referoin lukemaani. Suurin osa tiimeistä pyrkii ponttoonin alaosaa leikkaamalla jatkamaan nostetun keulan ja splitterin avulla ponttooneille ohjatun ilmavirran auton takapäähän ja näin tehostamaan diffuusorin toimintaa. Honda on valinnut erilaisen reitin, mikä ilmenee paitsi pienempänä leikkauksena, myös siten, että tuo ponttoonin takaosaan lätkäisty ilmanohjain on alempana kuin muilla. Tarkoitus olisi ilmeisesti tuon muiden käyttämän mallin täyden hyödyntämisen sijaan saada downforcea aikaan ponttoonin ja takarenkaan väliin kyhätyillä ilmanohjainviritelmillä.

Niin siis se, että ponttooni madaltuu taaksepäin on aivan eri asia kuin "alaosan leikkaus". Jälkimmäisellä siis haetaan sitä alaosan airflowta, joka kiertää ponttoonin alakautta ja päätyy lopulta diffuusorille/pikkusiiville varsinaisen takarengassiiven alapuolelle. Sillä toisella, eli että ponttooni madaltuu voimakkaasti ollakseen näennäisesti lyhyt, haetaan puhdasta ilmaa takasiivelle.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ghost_Glove sanoi:
Millälailla williamsin renu-kopio eroaa renun etusiivestä? Muutoin kuin vähän jyrkemmällä profiililla?



Rakenteeltanhan ferrarin siipi voisi olla sellainen, josta todella voisi vääntää
todellisen kaks-kerrossiiven.

Mitä mäkkäriin tulee, niin minusta he ovat käyttäneet jo pitkään isompaa melaa kuin muut kärkitallit. Useasti vieläpä kolmiprofiilista etusiipeä (kuten taitaa nykyisessäkin autossa olla), jossa siis voisi kuvitella tuon kolmannen profiilin korvaavan tämän ylemmän profiilin. Tai siis oikeestihan muut ovat korvanneet tuon kolmannen profiilin uudemmilla härpäkkeillä.
Ainakaan en muista nähneeni sellaista etusiipeä jossa olisi yhteensä neljä siipiprofiilia, eli kolmiprofiilinen siipi + lisänä yläprofiili.

btw, onko kukaan keksinyt tälle "yläprofiilille" pätevää nimeä? Vai istuuko etusiiven yläprofiili kaikkien kalloon? :D
4 eroavaisuutta:
-jyrkempi kulma
-suurempi pinta-ala
-alosan siivelle "annetaan" vähemmän ilmaa. ts. yläsiiven ja alasiiven rako on pienempi
-yläsiipi on erillään päätylevyista, eli päätylevyt ovat normaalit, eivätkä jatku lisäyläsiiviksi, kuten aiemmissa, mm Renaultin virityksissä.

Pidän tätä päänavauksena kaksitasosiivelle, joskin pääpropsit menevät tietty rellulle, joka esitteli ylälisäsiiven.

Pointti siis tässä se, ettei enää voida oikein puhua lisäsiivestä, kun yläsiiven rooli lähentelee alasiiven roolia.

edit, tästä kuvasta huomaa etuyläsiipien massiivisuuden. Saammeko jo kohta toisen siipiprofiilin ylös???

http://images.gpupdate.net/large/67830.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Fpappa

New member
Liittynyt
8.2.2007
Viestit
1
Jäitä hattuun

Näinhän se taas talvella menee, koneet paukkuu ja kansa kiihtyy. Taas kerran MacMersu loistaa testeissä, tällä kertaa vaan erona että nyt siellä ei ole enää suomalaista ratissa. Muistelkaapahan viime vuosia, perjantaiharjoituksia: Macmersu on nopea, kärkiporukkaa melkein kaikissa harjoituksissa------>no se Ferrarihan ei kulje mihinkään...! Schumi jäi melkein sekunnin Kimille.....!

Ja mites meni aika-ajot?

1. Ferrari
2. Renault
...
...
6. MacMersu

tai vaihtoehtoisesti

1. Renault
2. Ferrari
...
...
5. MacMersu

Toiset jyllää testeissä ja harjoituksissa, toiset satsaa aika-ajoon ja kisaan. Jostain kummasta se punainen auto aina kaivoi sen sekunnin niistä perjantain ajoista pois.

Ja sitten se taktiikka: RonD: "meillä on nyt niin hyvä auto että Kimi lähtee vähän painavamalla autolla....." Maikkarin selostajat: "Kimillä täytyy olla raskaampi auto....ihan pakko olla....." Ja kuka tulikaan usein ensimmäisenä varikolle? Aivan oikein, joku hopeanvärinen autohan se....

MacMersun touhuihin on kyllä usko mennyt, ihan täydellisesti. Lähes koko 2000-luvun, Häkkisen voittojen jälkeen ne on kyllä ihan täydellisesti onnistunut sössimään kauden mittaan jotain niin perusteellisesti että maksimisijoitus lopussa on korkeintaan 2, sekin ylivoimaisesti nopeimmalla (mutta ei kestävimmällä!) autolla. Ja täksi vuodeksi sieltä ihan tosiaan lähti terävintä suunnittelukärkeä pois.

Virallinen arvio kauden lopputuloksista:

1. Kimi
2. Massa
3. Alonso (ajotaidoillaan yltää tähän, ei mersun hyvyydellä) tai sitten pää hajoo kesken kauden kun menee teknisestä murheesta toiseen, mene ja tiedä)
4. Kovalainen

Massa voi tosiaan olla nopeampi alkukaudesta, mutta kun Kimi ihan oikeasti pääsee sinuiksi autonsa kanssa, niin sitähän ei sitten Brassin pää enää kestä. K.R on tähän asti tuhonnut kaikkien tallikavereidensa itsetunnon....

Alonso on ihan oikeasti hyvä kuski, mutta on sillä ollut kyllä kaksi vuotta niin hyvä autokin ettei pitkäkestoista paineen/takaiskujen sietokykyä ole tarvinnut mittailla.
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Tänään siiis Ferrarilla uudet siivet kuulemma käytösssä. Saas nähdä tuleeko parannuksia aikoihin, vaikka vaikea testiajoista mitään on päätellä. Kuvia olisi kyllä kiva vertailla
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ei mua Ferrarin vauhti huolestuta! Mutta noi moottoririkot! :nope: :eek!:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
PekPoy sanoi:
No ei näytä siipi juuri muuttuneen, eli samoilla siivillä mennään ainakin noiden kuvien mukaan!

Mistä tämä uutinen yleensäkkin tuli, että olisi uudet siivet? Niitä lähteitä olisi aina hyvä tuollaisille "uutisille" laittaa?
 

tpt

Active member
Liittynyt
15.8.2006
Viestit
41
Sijainti
Vaajakoski
Top 3 (laatste update: 11:01)


Coureur Team Chassis Laptime Verschil Laps
1 Felipe Massa Ferrari F2007 1:21.610 28
2 Kimi Räikkönen Ferrari F2007 1:21.794 + 0.184 47
3 Heikki Kovalainen Renault R27 1:21.819 + 0.209 33
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Tähän mennessä Kimi on kutakuinkin ollut teteissä Felippelle ns. Helppo Nakki. No ei se mitään. Alkuunhan se olikin odotettavissa mutta toivottavasti tahti muuttuu.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ei hätää

MaranelloRed sanoi:
Tähän mennessä Kimi on kutakuinkin ollut teteissä Felippelle ns. Helppo Nakki. No ei se mitään. Alkuunhan se olikin odotettavissa mutta toivottavasti tahti muuttuu.
Näyttää siltä, ettei Kimi pärjää edes uusilla, varmasti hänen toiveiden mukaan muokatuilla, etusiivillä Massalle! Pahasti kyllä pelkään, että Kimin ura on tämän kauden jälkeen vaakalaudalla! :jaska:

:alppu:
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Kaksoisvoitot suomalaisille alkaa näyttää entistä varmemmilta! Kunhan Heikki pieksee Massan kisoissa.. Hyvältä näyttää, Kimikin saa kunnolla kierroksia.
 
Ylös