formulastara
Well-known member
Bobakki sanoi:Itsehän en tajua mitään, mutta referoin lukemaani. Suurin osa tiimeistä pyrkii ponttoonin alaosaa leikkaamalla jatkamaan nostetun keulan ja splitterin avulla ponttooneille ohjatun ilmavirran auton takapäähän ja näin tehostamaan diffuusorin toimintaa. Honda on valinnut erilaisen reitin, mikä ilmenee paitsi pienempänä leikkauksena, myös siten, että tuo ponttoonin takaosaan lätkäisty ilmanohjain on alempana kuin muilla. Tarkoitus olisi ilmeisesti tuon muiden käyttämän mallin täyden hyödyntämisen sijaan saada downforcea aikaan ponttoonin ja takarenkaan väliin kyhätyillä ilmanohjainviritelmillä.
Niin siis se, että ponttooni madaltuu taaksepäin on aivan eri asia kuin "alaosan leikkaus". Jälkimmäisellä siis haetaan sitä alaosan airflowta, joka kiertää ponttoonin alakautta ja päätyy lopulta diffuusorille/pikkusiiville varsinaisen takarengassiiven alapuolelle. Sillä toisella, eli että ponttooni madaltuu voimakkaasti ollakseen näennäisesti lyhyt, haetaan puhdasta ilmaa takasiivelle.