formulastara sanoi:
4 eroavaisuutta:
-jyrkempi kulma
-suurempi pinta-ala
-alosan siivelle "annetaan" vähemmän ilmaa. ts. yläsiiven ja alasiiven rako on pienempi
-yläsiipi on erillään päätylevyista, eli päätylevyt ovat normaalit, eivätkä jatku lisäyläsiiviksi, kuten aiemmissa, mm Renaultin virityksissä.
Kulma ja pinta-ala eivät minusta liity mitenkään konstruktion uutuuteen tai erilaisuuteen. Yhtä hyvin noi voisivat olla toisinkin päin, että renulla olisi jyrkempi kulma jne....
Mitä tulee siipiprofiilien välisiin rakoihin niin laittasin senkin edelliseen kategoriaan.
Mutta tuo viimeinen on hyvä huomio, sitä en itse ollut huomannutkaan.
Mutta nyt kun huomasin niin voin sanoa, että williams ei olekaan ottanut vain renun siipeä, vaan ovat ottaneet ferrarin siiven renun mausteilla.
Ferrarin yläsiipihän on alusta alkaen ollut täysin oma profiilinsa eli siis kiinnittynyt päätylevyihin kuten muutkin siipiprofiilit.
formulastara sanoi:
Pidän tätä päänavauksena kaksitasosiivelle, joskin pääpropsit menevät tietty rellulle, joka esitteli ylälisäsiiven.
Pointti siis tässä se, ettei enää voida oikein puhua lisäsiivestä, kun yläsiiven rooli lähentelee alasiiven roolia.
edit, tästä kuvasta huomaa etuyläsiipien massiivisuuden. Saammeko jo kohta toisen siipiprofiilin ylös???
Rellu tais ekana tuoda lisä härpäkkeet etusiipeen, mutta kyllä se ferrari viime vuoden alussa esitteli ekana varsinaisen yläprofiilin etusiipeen. Eli laittasin itse pinnat maranelloon, joskin tuskin koskaan tulemme näkemään varsinaista kaksitasoista siipeä. Miksi tulisimme? Etupään virtaukset vaikuttavat kuitenkin koko loppu autoon.
Ja itse en ainakaan tiedä kauheasti siipiprofiilien rooleista, mutta väitän ettei näillä yläsiivillä ihan vallan suurta roolia ole kuitenkaan. Vai mitenkä perustelet sen, että yläsiiven rooli lähentelee jo alasiiven roolia? Ja tarkoitatko todella alasiivellä molempia kahta profiilia?
Ja lopuksi vielä veikkaan, että toista yläsiipiprofiilia emme tule näkemään.