Rästityöt kuittaantuivat kerralla
Räikkönen raatoi kaksi kisaa päivässä
HEIKKI KULTA
Kimi Räikkönen on todellinen työnsankari Barcelonan formula 1 -testeissä tiistaina. 27-vuotias suomalaistähti piiskasi punaista Ferrariaan kaksi täyttä Grand Prix -simulaatiota ilman minkäänlaisia teknisiä pulmia.
Varsinkin aamupäivän veto oli erityisen vahva ja sai vastustajat kalpenemaan.
Kaikkiaan Räikkönen ajoi F1-autolla yhtenä päivänä enemmän kuin koskaan elämässään: 154 kierrosta eli 716 kilometriä ja 87 metriä.
Ferrarit miehittivät tuloslistan kaksi kärkipaikkaa. Myös yli 500 kilometriä ajanut Felipe Massa oli Räikköstä puoli sekuntia nopeampi, mutta se ei tässä vaiheessa Kimin mieltä painanut.
Massa otti toistaiseksi nimiinsä nyt 4,655 metriä pitkän uusitun ratakierroksen ennätyksen 1.21,181, mutta se syntyi päivän parhaissa olosuhteissa. Räikkönen kulutti energiansa pidempiin vetoihin ja tykitti niissä kauaskantoisempia huippuaikoja.
Kun Ferrarit ajoivat niin paljon, talli sai uusilla F2007 -autoillaan kootuksi erittäin kattavan vertailutiedoston niin uusista siivekkeistään kuin moottoristaan, kun kuljettajat kokeilivat samaan aikaan erilaisia ratkaisuja.
Uusi etu- ja takasiiveke eivät vielä ole täysin lopullisessa muodossaan, mutta Renaultiin ja McLareniin verrattuna ne toivat heti iskuvoimaa lisää.
Niska kestää nyt mitä vaan
Räikkönen poistui iltahierontaan tyytyväisenä, mutta niska tavallista arempana.
- Entisessä muodossaan rata olisi ollut fyysisesti vieläkin rankempi, mutta eiköhän Kimi olisi ajanut kuitenkin samat kierrosmäärät, arvioi Räikkösen kuntovalmentaja Mark Arnall.
- Pitkän tauon jälkeen tällainen rasitus tietysti tuntuu niskassa pahemmin kuin kauden lopussa, mutta jos niska kestää päivässä kaksi GP-kisapituutta Barcelonassa, se kestää kyllä hyvin millä tahansa muullakin radalla.
Tiistaina keli oli aamusta iltaan asti aurinkoinen.
- Kun tähän mennessä on ajettu niin vähän ja siitäkin paljon vielä sateessa, jolloin ei koskaan mennä täysillä, Kimin niskalihakset eivät ole joutuneet koville. Siksi on varma, että nyt hänellä on hetken aikaa paikat hellinä, Arnall muistutti.
Hyvät ajat heti mieleen
Ferrarin lehdistöpäällikkö Luca Colajanni kiitteli, että päivä oli täydellinen menestys. Autot todistivat olevansa nopeita, kestäviä ja myös erittäin kilpailukykyisiä pitkällä matkalla loppukierroksilla.
Juuri sitä, mitä Ferrarilta on totuttukin näkemään.
Kolme vuotta sitten kauteen 2004 valmistautuessaan Ferrari takerteli silloisella uudella F2004-autollaan talvitesteissä aina viimeiselle Imolan jaksolle asti. Tuolloin yhtäkkiä punainen auto oli sekunnin nopeampi kuin samalla radalla testannut McLaren.
Australian harjoituksissa Michael Schumacher jätti heti kättelyssä muut kahden sekunnin päähän. Se kausi oli sen jälkeen pelkkää Ferrarin juhlamarssia mestaruuteen.
Kovalainen pääsi säätämään
Heikki Kovalainen pääsi myös uudella Renaultilla vihdoin kunnolla säätöhommiin. Suunta on oikea, kun suomalaislupaus ohitti molemmat McLarenit ja tallikaverinsa Giancarlo Fisichellan päivän kolmanneksi nopeimmalla ajalla 1.21,819.
Kovalainen kokeili Renaultin uutta etusiipeä, kun Fisichella ajeli vanhalla. Keskiviikkona uudet siivet ovat italialaisella ja suomalainen ajaa vertailuna vanhemmilla.
- Ei niissä hirveän suurta eroa ole. Eikä uusien osien etuja tässä vaiheessa lasketa muutenkaan sekunneilla. Kierrosaikaan olen tyytyväinen. Pitkässä vedossa ajat pysyivät tasaisina ja auto tuntui hyvältä, Kovalainen summaili.
99 kierrosta sujuivat ongelmitta.
- Olen itsekin hyvässä kunnossa. Sata kierrosta ei tunnu missään.
- Hieman yllätti, että tähän asti niin vahvasti kärjessä ollut McLaren ei mennyt enää niin kovaa. Meille tämä oli ensimmäinen päivä, kun rupesimme tekemään säätöhommia. Auto alkaa jo olla suht' luotettava. Osa työstä on tehty ja nyt haetaan jo lisää suorituskykyä.
Kovalainen ei ole huolissaan, että kokenut Fisichella panttaisi joitain tietoja pelkästään itsellään, kun autoa kehitetään yhdessä.
- Meillä ei ole Fisin kanssa mitään ongelmia. Kaikki menee hyvin linjassa. Eikä haittaa mitään, jos hän jotain yrittää pantata. Selvitän ne kyllä itse. En kysele perään. Jos jotain en tiedä, kysyn insinööreiltä. Se on se kaikkein ratkaisevin juttu, Kovalainen selvitti.