Talvitestit 2006-2007

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Misa1 sanoi:
Eli noista voi jokainen tehdä omat johtopäätöksensä! Renu kulkee yhtälailla kovaa kuin McLaren, ensimmäisenä testipäivänä Kovalainen oli Häkän aikaa noin 0,2 sekunttia nopeampi. Hamilton 1,2 sekunttia nopeampi.

Oma johtopäätökseni on, että jos Häkälle annettaisiin tilaisuus, hän olisi McLarenin kuljettajista talvitestien jälkeen selkeästi nopein kuljettaja! Ja olisi Massan ohella ainut joka pystyisi haastamaan Kimin, jos kalusto antaisia myöten! :)
Mielestäni jos sanotaan, että kierrosajoilla ei ole merkitystä niin kyse ei ole kovin vakavasta toiminnasta. Kyllähän testien pitäisi tähdätä kierrosaikojen pudottamiseen. Kahden eri päivän ajat eivät ole vertailukelpoisia keskenään kun rata paranee ja sääolot muuttuvat, joten en ole myöskään samaa mieltä kanssasi siitä, että nähdyn perusteella Häkä pystyisi haastamaan Kimin, varsinkaan kun emme ole vielä Kimin vauhtia Ferrarilla nähneet ja nämä testit ajetaan vanhalla autolla.
 
Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
formulastara sanoi:
Eli mitä hyötyä testistä oli Mclarenille tai Hamiltonille?

Sehän on selvä, että Häkä tässä vedättää muita. Saa ajella nykyformulalla mieliradallaan ja nauraa partaansa. :thumbup:
McLarenilla huomasivat että Alonson piti viimekautista Renaultiakin itkeä niin pestaavat Häkkisen opettamaan uusille kuskeille että miten pettymykset niellään!
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Rapu-70 sanoi:
Mielestäni jos sanotaan, että kierrosajoilla ei ole merkitystä niin kyse ei ole kovin vakavasta toiminnasta. Kyllähän testien pitäisi tähdätä kierrosaikojen pudottamiseen. Kahden eri päivän ajat eivät ole vertailukelpoisia keskenään kun rata paranee ja sääolot muuttuvat, joten en ole myöskään samaa mieltä kanssasi siitä, että nähdyn perusteella Häkä pystyisi haastamaan Kimin, varsinkaan kun emme ole vielä Kimin vauhtia Ferrarilla nähneet ja nämä testit ajetaan vanhalla autolla.
Kuten sanoin, jokainen tekee omat johtopäätökset ja minulla on omat mielipiteeni asiasta aikaisemmin mainittujen asioiden johdosta :)

Rata on toki hieman parantunut, sääolot olivat aika pitkälti samat. Testeissä ajetaan myös eriasioita testaten, jolloin ei tuijoteta pelkästään kierrosaikoja.
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Hurmurisija sanoi:
Miksi Häkkistä ajatettaisiin, vaikka hänestä ei ole tallille mitään hyötyä?
Häkällä on vaan tullu siviilissä tylsää. Ja sitten on Ron sedän kanssa sovittu jonkunlainen pr-homma, että maclaren pääsis otsikoihin/kiinostas sponsoreita noinkin huonon kauden jälkeen.

Ja mitä itse olen ymmärtänyt niin "tekniseksi neuvonantajaksi" menee eli kähköilee varikolla McLaren paita päällä ja puhuu tv-kameroille mukavia. Jos häkän testeistä jotan hyötyä pitäs saara niin tuskin jäävät yhteen testiin, ja useammat testit ovat aika epätodennäköisiä. että pr-hommiin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
mariko sanoi:
-mix ei olis.....:eek:
No tästä ensimmäisestä testistä ei varmaan kovin paljoa ollut hyötyä Mclarenille lähinnä sen takia että mies itsekin vielä treenasi itseään. Tulevat testin olisivat eriasia, silloin Mika todnäk pystyisi tasaisiin kierrosaikoihin koko päivän, jolloin asioita voitaisiin juurikin testata, ilman että kuljettajalla olisi suurta osuutta muutoksiin.. you know..
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Oberfeldwebel sanoi:
No tästä ensimmäisestä testistä ei varmaan kovin paljoa ollut hyötyä Mclarenille lähinnä sen takia että mies itsekin vielä treenasi itseään. Tulevat testin olisivat eriasia, silloin Mika todnäk pystyisi tasaisiin kierrosaikoihin koko päivän, jolloin asioita voitaisiin juurikin testata, ilman että kuljettajalla olisi suurta osuutta muutoksiin.. you know..
Ei se nyt ihan hyödytöntä ollut. Kyllä Mika varmasti osaa jotenkin kuvailla tiimille miltä auto tuntui ajaa ja kerrata missä kohdassa voisi ajettavuutta parantaa. Siltikin, ettei hän ihan limitillä ajanut.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Lonso_567 sanoi:
Ei se nyt ihan hyödytöntä ollut. Kyllä Mika varmasti osaa jotenkin kuvailla tiimille miltä auto tuntui ajaa ja kerrata missä kohdassa voisi ajettavuutta parantaa. Siltikin, ettei hän ihan limitillä ajanut.
No tässä on juuri se pointti mitä jotkut eivät tunnu ymmärtävän. Jos autoa aletaan muuttamaan sen perusteella, miltä se tuntuu kun ajetaan "melkein limiitillä", niin siinä mennään kerrassaan metsään. Testien ainoa tarkoitus loppupeleissä on se, että miten ajoista saadaan ne viimeiset kymmenykset pois. Ja testatakseen sellaista, täytyy ajaa koko ajan limiitillä. Jos on kevyt auto ja uudet renkaat, niin siinä mennään aika-ajolimiitillä, muussa tapauksessa kisalimiitillä, mutta limiitillä kuitenkin. Ainoastaan sitten voi sanoa, missä kohtaa auto voisi mennä paremmin niin, että siitä olisi hyötyä.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
formulastara sanoi:
No tässä on juuri se pointti mitä jotkut eivät tunnu ymmärtävän. Jos autoa aletaan muuttamaan sen perusteella, miltä se tuntuu kun ajetaan "melkein limiitillä", niin siinä mennään kerrassaan metsään. Testien ainoa tarkoitus loppupeleissä on se, että miten ajoista saadaan ne viimeiset kymmenykset pois. Ja testatakseen sellaista, täytyy ajaa koko ajan limiitillä. Jos on kevyt auto ja uudet renkaat, niin siinä mennään aika-ajolimiitillä, muussa tapauksessa kisalimiitillä, mutta limiitillä kuitenkin. Ainoastaan sitten voi sanoa, missä kohtaa auto voisi mennä paremmin niin, että siitä olisi hyötyä.
Ihan samalla tavalla moottori potkii ajoi limitillä tai sen alle. Eikä aerodynaaminen balanssi miksikään muutu. Eikä perusajettavuus. Ei se auto limitillä ajaessa yhtäkkiä muuti erilaiseksi ajaa. Eri asia, jos kuskin tyyli on ajaa yli limittien ja menettää autonsa hallintaa joka toisessa mutkassa.

Mistä muuten olet oppinut tuollaisen varsin ylseisen uskomuksen? Mielestäni autoa ei säädetä limitin mukaan, vaan siinä kohdassa ajotaidot tulee peliin mukaan kun limittiä yritetään työntää.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
formulastara sanoi:
No tässä on juuri se pointti mitä jotkut eivät tunnu ymmärtävän. Jos autoa aletaan muuttamaan sen perusteella, miltä se tuntuu kun ajetaan "melkein limiitillä", niin siinä mennään kerrassaan metsään. Testien ainoa tarkoitus loppupeleissä on se, että miten ajoista saadaan ne viimeiset kymmenykset pois. Ja testatakseen sellaista, täytyy ajaa koko ajan limiitillä. Jos on kevyt auto ja uudet renkaat, niin siinä mennään aika-ajolimiitillä, muussa tapauksessa kisalimiitillä, mutta limiitillä kuitenkin. Ainoastaan sitten voi sanoa, missä kohtaa auto voisi mennä paremmin niin, että siitä olisi hyötyä.
Näinhän se on, täysillä täytyy vetää ja en usko että Häkä tuossa täysillä veti kun selityksistäkin paistaa läpi tämä Ei ulos mentaliteetti. Valitettavasti siinä menee se hyöty auton kehittämistä ajatellen!

Se mikä hyöty tuosta sinänsä on, niin kyllähän se on selvä, että sitä parempi neuvontaja olet mitä enemmän tiedät! Joten siinä mielessä Häkälle hyvä kokemuslisä, ja opetus nykyformuloista. Ei sitä tietämystä mikään simulaattori tuo tai jonkun insinöörin selitys että näin se menee nykyään ja tämmösiä nappuloita tässä nyt on.

Ei sinänsä kuitenkaan itse auton kehitykseen mitään hyötyä mutta toisaalta nyt he tekivät rengastestejä virallisesti ja vanhalla autolla. Joten ei McLaren varmaan niin hirveesti menettänyt. Se missä sekä Mac, että Ferrari menettää on siinä että ykkössuharit eivät voi vielä tehdä testejä edes vanhoilla autoilla. Toisaalta se uusi autohan se on aina tärkein.

Sitten kun miettii, niin eikös Kimi ja muutkin "pääjehut" yleensä ole lomaillut loppuvuoden, jopa Sumia myöten? Yleensä ne kakkoskuskit hoitaa näitä loppuvuoden hommia, eli eipä ne varmaan häviä tässä mitään vaikka ajattas loppuvuoden Häkää tuolla ja muut vaan lepäilis laakereillaan.

Tiiä sitten ku olen maallikko :rolleyes:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Lonso_567 sanoi:
Ihan samalla tavalla moottori potkii ajoi limitillä tai sen alle. Eikä aerodynaaminen balanssi miksikään muutu. Eikä perusajettavuus. Ei se auto limitillä ajaessa yhtäkkiä muuti erilaiseksi ajaa. Eri asia, jos kuskin tyyli on ajaa yli limittien ja menettää autonsa hallintaa joka toisessa mutkassa.

Mistä muuten olet oppinut tuollaisen varsin ylseisen uskomuksen? Mielestäni autoa ei säädetä limitin mukaan, vaan siinä kohdassa ajotaidot tulee peliin mukaan kun limittiä yritetään työntää.
Ai, että sunnuntai ajelulla saadaan auto hyvään balansiin ja sit eikun kisailemaan? Hahhaa :D
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Tai miten sen nyt sanoisi. Limitti on se raja mihin asti auton voi viedä. Sillä ei varsinaisesti ole merkitystä ajettavuuteen rajojen puitteissa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Lonso_567 sanoi:
Juuri näin. Tekijämiehet eivät harjoituksissa purista sitä viimeistä kymmenystä, vaan valmistelevat itseään ja autoaan. Sitten pamauttavat aika-ajoissa.
Jepjep :thumbup:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Mainittakoon vertailuna, että edellisviikolla myös vain yhden päivän testillä noviisi Holzer ajoi BMW-Sauberilla 1:19,1 ja jalaton Zanardi 1:19,7 (edelliskerran F1-auton ratissa 1999)!

Sillä saattaa olla merkitystä, että ajoivat eri radalla kuin Mika, mutta katotaan lukevatko kiivaimmat Häkä-fanit kaiken!
 

technine

Active member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
40
Lonso_567 sanoi:
Tai miten sen nyt sanoisi. Limitti on se raja mihin asti auton voi viedä. Sillä ei varsinaisesti ole merkitystä ajettavuuteen rajojen puitteissa.
Aivan pakko puuttua keskusteluun. Itse kilpa-autoja ajaneena ja kilpailleena en keksi väitteellesi mitään perustelua, paitsi ehkä luotettavuuden testaamisen, mihin sekään ei sovellu, koska auto ei joudu samanlaiseen rasitukseen, kuin kilpailutilanteessa.

Testien tavoitteenahan (noin pelkistetysti) on saada auto kiertämään kierros nopeammin. Kun ajetaan limitillä, voi kierrosaikaa rajoittavana tekijänä olla esim renkaiden pito, kun ajetaan vähemmän limitillä, muodostuu rajoittavaksi tekijäksi esim. auton mutka ja suoranopeus, mutta tällöin siihen vaikuttaakin kaasupoljin.. kärjistetty esimerkki, mutta ideana: vain limitillä ajettaessa paljastuu todelliset rajaehdot.

Myös auton ajettavuus on erilainen limitillä. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että kun esimerkiksi mutka ajetaan kovempaa, vaikuttaa autoon suurempi "mutkasta ulospäin" vaikuttava keskipakoisvoima, ja tämä muuttaa auton käyttäytymistä.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Hurmurisija sanoi:
Selitä mulle sitten tämä kuvio. Mitä ihmettä Häkkinen tuolla ajelee? Kisakuskit on, testikuskit on, Häkkinen ei ole ajanut vuosiin eikä varmasti pysty noin vain auttamaan auton kehityksessä ainakaan ennen runsasta ajamista.

Jos tämä on pr-temppu, niin kovin ovat olleet vakavia puheet siihen nähden. Mihin tällä pyritään?
Selvästikkin Mikalle halutaan antaa tilaisuus hankkia tietoa nykypäivän formula ykkösestä. Asia liittynee Miehen uuteen rooliin tallissa.

PS. On toi paskan syöminen ja siitä puhuminen näköjään muodissa. :nope:
 

RMG

New member
Liittynyt
15.7.2006
Viestit
1
Sijainti
Lapland
Vanhana Häkkis fanina harmittaa se, että Mika jäi testissä viimeiseksi, mutta toisaalta on se aikamoinen temppu lähteä ajamaan F1 :stä noin vain 5 vuoden jälkeen tosissaan. Hieno fiilis jäi Mikan puolesta. Toivottavasti Mika nähdään vielä kilpa-auton ratissa ensi kaudella. Oli luokka mikä tahansa.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
jupla sanoi:
Mainittakoon vertailuna, että edellisviikolla myös vain yhden päivän testillä noviisi Holzer ajoi BMW-Sauberilla 1:19,1 ja jalaton Zanardi 1:19,7 (edelliskerran F1-auton ratissa 1999)!

Sillä saattaa olla merkitystä, että ajoivat eri radalla kuin Mika, mutta katotaan lukevatko kiivaimmat Häkä-fanit kaiken!
Olin kirjoittanut jo tulikivenkatkuisen vastineen postaukseesi. Sitten bongasin tuon pienen präntin. :jaska:
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Lonso_567 sanoi:
Ihan samalla tavalla moottori potkii ajoi limitillä tai sen alle. Eikä aerodynaaminen balanssi miksikään muutu. Eikä perusajettavuus. Ei se auto limitillä ajaessa yhtäkkiä muuti erilaiseksi ajaa.
Tämän väitteen vääryyden pystyy jokainen toteamaan vaikkapa jo karting-autolla. Auton ajettavuus on täysin erilainen ajettaessa körötellen, "suht' kovaa" ja ajettaessa oikeasti kovaa.

Onhan tuo nyt täysin selvää, että oikeassa kilpa-autossa ero vain kärjistyy kun mukaan tulee jousitusta, iskunvaimentimia, vakaajia ynnä muuta. Alustaan ja renkaisiin kohdistuu erilaiset voimat ja täysin eri viiveellä toisiinsa riippuen siitä, mitä vauhtia ajaa.
 
Ylös