formulastara
Well-known member
technine sanoi:Aivan pakko puuttua keskusteluun. Itse kilpa-autoja ajaneena ja kilpailleena en keksi väitteellesi mitään perustelua, paitsi ehkä luotettavuuden testaamisen, mihin sekään ei sovellu, koska auto ei joudu samanlaiseen rasitukseen, kuin kilpailutilanteessa.
Testien tavoitteenahan (noin pelkistetysti) on saada auto kiertämään kierros nopeammin. Kun ajetaan limitillä, voi kierrosaikaa rajoittavana tekijänä olla esim renkaiden pito, kun ajetaan vähemmän limitillä, muodostuu rajoittavaksi tekijäksi esim. auton mutka ja suoranopeus, mutta tällöin siihen vaikuttaakin kaasupoljin.. kärjistetty esimerkki, mutta ideana: vain limitillä ajettaessa paljastuu todelliset rajaehdot.
Myös auton ajettavuus on erilainen limitillä. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että kun esimerkiksi mutka ajetaan kovempaa, vaikuttaa autoon suurempi "mutkasta ulospäin" vaikuttava keskipakoisvoima, ja tämä muuttaa auton käyttäytymistä.
Lonson asiantuntevaa vastinetta odotellessa -> jääkaapille väsäämään kossupaukkua