Tapahtumia & sattumuksia kaduilla ja maanteillä.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kaikille sattuu yllätyksiä liikenteessä, vaikka ei erityisen riskinen kuljettaja olisikaan.
Tietoinen riskin täytäntöönpano on tuottamuksellisempaa (ja moraalisesti selvästi tuomittavampaa) kuin vahingon/yllätyksen kautta kohdattu riski.
Siksi sinua moititaan liikennekäyttäytymisesi vuoksi hanakasti.
Kyllä ja juuri näin. Virhearvioita tekevät kaikki, mutta Zaikomin tapa reagoida tekemiinsä virhearvioihin on ilmeisen hengenvaarallinen. Kenelle tulee edes mieleen, että "lähdenpä tuosta nyt kääntyvää kaistaa pitkin kaasu pohjassa punaisia päin ohi, kun se ei kerran pysännytkään"?

Miksi et itse heti jarruttanut ja sitten pysännyt niihin valoihin, kun olit näin tekemässä? MItä väliä sillä on, että se Audi sitten olisi niistä mennyt ja itse olisit siihen pysännyt?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kaikille sattuu yllätyksiä liikenteessä, vaikka ei erityisen riskinen kuljettaja olisikaan.
Tietoinen riskin täytäntöönpano on tuottamuksellisempaa (ja moraalisesti selvästi tuomittavampaa) kuin vahingon/yllätyksen kautta kohdattu riski.
Siksi sinua arvostellaan liikennekäyttäytymisestäsi hanakasti.
Näin nimenomaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kaikille sattuu yllätyksiä liikenteessä, vaikka ei erityisen riskinen kuljettaja olisikaan.
Tietoinen riskin täytäntöönpano on tuottamuksellisempaa (ja moraalisesti selvästi tuomittavampaa) kuin vahingon/yllätyksen kautta kohdattu riski.
Elikkä kun nyt sattumoisin jouduin tilanteessa yllätetyksi edelläajavan toimesta, mun olis ollut suotavampaa jarruttaa siinä jonossa voimakkaasti ja riskeerata törmäyksellä toiseen autoon joko etu- tai takapäälläni? Että se olisi ollut vähemmän tuomittavaa, kuin tilanteen hallittu väistäminen sääntöjen vastaisella ajolinjalla. Erittäin mielenkiintoista.

Elikkä siis jatkossa jos joku vaikka maantiellä meinaa tulla päin, ei pidä väistämään pientareelle, koska siellä ei saa lain mukaan ajaa? Mieluummin kyllä noudattaisin vaaranvälttämis- ja vahingonminimoimisvelvoitteita sekä itsesuojeluvaistoa, jos vaikka siinä jotain pykälää joutuukin vähän polkemaan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Elikkä kun nyt sattumoisin jouduin tilanteessa yllätetyksi edelläajavan toimesta,
Mutta itsehän myönsit että odotit sen pysähtyvän ja että sulla oli jo jalka pois kaasultakin.
Eli ei voi enää vedota edes reaktioaikaan, joko olit aivan liian lähellä edellä ajavaa tai sitten tahallaan lähdit vasemmalta vain ohi.
Ja eihän kukaan käskenyt perään ajamaan, aina voi jarruttaa JA väistää, Ei väistää ja kiihdyttää.

Elikkä siis jatkossa jos joku vaikka maantiellä meinaa tulla päin, ei pidä väistämään pientareelle, koska siellä ei saa lain mukaan ajaa? Mieluummin kyllä noudattaisin vaaranvälttämis- ja vahingonminimoimisvelvoitteita sekä itsesuojeluvaistoa, jos vaikka siinä jotain pykälää joutuukin vähän polkemaan.
Noissa tilanteissa jopa autokoulussa opetetaan nimenomaan väistämään pientareelle.
Eikä pientareelle VÄISTÄMISTÄ ole kielletty, siellä ajaminen kyllä.
Autokoulussa taas EI neuvota ajamaan punaisia päin, eikä ohittamaan risteysalueella.
Spot the difference.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Elikkä kun nyt sattumoisin jouduin tilanteessa yllätetyksi edelläajavan toimesta, mun olis ollut suotavampaa jarruttaa siinä jonossa voimakkaasti ja riskeerata törmäyksellä toiseen autoon joko etu- tai takapäälläni? Että se olisi ollut vähemmän tuomittavaa, kuin tilanteen hallittu väistäminen sääntöjen vastaisella ajolinjalla.
Itsehän sanot tuossa

Eilen sattui jotain jonka voisi luokitella tapahtumaksi. Ajoin 70kmh tiellä yhden maasturin perässä. Aavistin, että valot saattaa vaihtua juuri niitä lähestyessä punaiselle, joten nostin kaasun ja siirsin jalan jarrulle kuitenkaan jarruttamatta. Niinhän siinä kävi että keltainen ilmestyi. Audin merkkinen kaupunkimaastoauto ei kuitenkaan osoittanut kaasun nostamisen tai hidastamisen merkkejä, joten arvelin sen jatkavan suoraan, ja ehtiväni itsekin peesissä läpi
että ennakoit valon olevan vaihtumassa ja aloit jo hidastaa, Miksi et sitten pysähtynyt valoihin joihin olit jo hidastanut?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Elikkä kun nyt sattumoisin jouduin tilanteessa yllätetyksi edelläajavan toimesta, mun olis ollut suotavampaa jarruttaa siinä jonossa voimakkaasti ja riskeerata törmäyksellä toiseen autoon joko etu- tai takapäälläni? Että se olisi ollut vähemmän tuomittavaa, kuin tilanteen hallittu väistäminen sääntöjen vastaisella ajolinjalla. Erittäin mielenkiintoista.
Kirjoitit aiemmin mitä sinun olisi pitänyt tehdä, mutta et tehnyt.

Olisin tietenkin itse voinut ruvata jarruttamaan siinä vaiheessa kun valot alkoi vaihtumaan, ja olisin ehtinyt pysähtyä ongelmitta ennen viivaa
Sitä paitsi jos ne valot alkoivat jo vaihtumaan, niin eiköhän juttu ole täysin selvä. Ja, että olisit ehtinyt pysähtyä ongelmitta ennen viivaa...
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Voisko joku refereerata mulle kaikki nää liikennekeskustelut, joissa Zaikku on ollu osallisena?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Voisko joku refereerata mulle kaikki nää liikennekeskustelut, joissa Zaikku on ollu osallisena?
Liikennevalot ovat hyviä apuvälineitä ruuhkaisissa paikoissa pysäyttämään liikennettä ja jakamaan ajovuoroja, mutta ei niillä mitään sen syvällisempää tarkoitusta ole, että niitä pitäisi kunnioittaa kuin toteemipaalua
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Elikkä kun nyt sattumoisin jouduin tilanteessa yllätetyksi edelläajavan toimesta,
Pysäytetäänpä tapahtumahetki tähän ja esitetään kysymys.

Otitko juuri tätä hetkeä ennen tietoisen riskin ajamalla sellaisella vauhdilla ja etäisyydellä Audin perässä risteykseen, että et ehkä saa autoasi pysähtymään, mikäli Audi stoppaa viime hetkellä liikennevaloihin?
Vai etkö vain ymmärtänyt olevasi liian lähellä Audia käyttämääsi nopeuteen nähden?

Molemmat ovat itseasiassa melko pelottavia vaihtoehtoja.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Otitko juuri tätä hetkeä ennen tietoisen riskin ajamalla sellaisella vauhdilla ja etäisyydellä Audin perässä risteykseen, että et ehkä saa autoasi pysähtymään, mikäli Audi stoppaa viime hetkellä liikennevaloihin?
Kuten jo pariin kertaan olen sanonut, nostin kaasun jotta tarvittaessa ehtisin pysähtymään Audin perässä valoihin, jos valot vaihtuisivat ja se tekisi niin. Audi kuitenkin aloitti jarrutuksen järjettömän myöhään (liian lähellä valoja ajonopeuteensa nähden, ei niinkään myöhäisillä valoilla), ettei edes onnistunut pysähtymään täysin ajoissa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kuten jo pariin kertaan olen sanonut, nostin kaasun jotta tarvittaessa ehtisin pysähtymään Audin perässä valoihin, jos valot vaihtuisivat ja se tekisi niin. Audi kuitenkin aloitti jarrutuksen järjettömän myöhään (liian lähellä valoja nopeuteen nähden, ei niinkään myöhäisillä valoilla), ettei edes onnistunut pysähtymään täysin ajoissa.
No ei se nyt ihmeen myöhään jarruttanut kuitenkaan jos kerran pystyi pysähtymään valoihin.
Ja jos sinäkin aloit siihen jo varautumaan niin sun taaempana olis pitänyt olla vielä paremmassa tilanteessa koska
a) matkaa valoihin enempi
b) ei reaktioaikaa käytännössä ollenkaan koska olit jo varautumassa siihen
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Jahas, FO110K ajoi itsensä selvästi piippuun tossa 15:32 paikkeilla ja joutui tiputukseen/tankkaukseen. Eipä hätää, PP, FW08, jjv ja Nomi pystyivät kuitenki kantamaan vetovastuun, eikä Zaikku päässy karkaamaan. Kisa elää ja jatkuu!
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jahas, FO110K ajoi itsensä selvästi piippuun tossa 15:32 paikkeilla ja joutui tiputukseen/tankkaukseen.
Eikä ole täysin palautunut sillä viimeisimmässään ajautui luetunymmärtämisvirheeseen. Eiköhän tämä ollut tässä, ei tunnu menevän perille vaikka jatkaisi loputtomiin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jahas, FO110K ajoi itsensä selvästi piippuun tossa 15:32 paikkeilla ja joutui tiputukseen/tankkaukseen. Eipä hätää, PP, FW08, jjv ja Nomi pystyivät kuitenki kantamaan vetovastuun, eikä Zaikku päässy karkaamaan. Kisa elää ja jatkuu!
Kyllä kyllä, mutta huomaa nyt, että tässä pyritään mahdollisuuksiemme mukaan siirtämään sinunkin kohdallesi jossakin vaiheessa tulevaisuutta osuvaa menehtymistä mahdollisimman kaukaiseen ajankohtaan.

Joten pois sieltä selostuskopista ja kisaan mukaan! Kaikki pelaa!

Eikä ole täysin palautunut sillä viimeisimmässään ajautui luetunymmärtämisvirheeseen. Eiköhän tämä ollut tässä, ei tunnu menevän perille vaikka jatkaisi loputtomiin.
Ehdottomasti kannattaa toistaa vielä muutamaan kertaan, koska on mahdollista, että muutama lisätoisto on se mitä kaivataan, jotta ymmärtäisimme asian tahtomallasi tavalla väärin.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Kyllä kyllä, mutta huomaa nyt, että tässä pyritään mahdollisuuksiemme mukaan siirtämään sinunkin kohdallesi jossakin vaiheessa tulevaisuutta osuvaa menehtymistä mahdollisimman kaukaiseen ajankohtaan.

Joten pois sieltä selostuskopista ja kisaan mukaan! Kaikki pelaa!
Pitäähän sitä jonku toimittaa hoopin virkaa, kun eräskin abc on tehnyt marttyyrivetäytymisen vedoten kuvitteelliseen oikeaan elämään.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Pitäähän sitä jonku toimittaa hoopin virkaa, kun eräskin abc on tehnyt marttyyrivetäytymisen vedoten kuvitteelliseen oikeaan elämään.
Kyllä täällä hoopoillaan ihan tarpeeksi ilmankin, että siihen hommaan pitää yksi mies erikseen allokoida.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös