Tasa-arvon airut Michael Schumacher

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
FO110K:
mutta harvemmin ykköskuskin rikottua jomman kumman autostaan niin tiimi menis kakkoskuskin rungon ottamaan pois ja antamaan hajotetun tilalle... se on jo paskamaista käytöstä.
Kröhöm.. McLaren ja Suzuka -03.. :rolleyes:

<small>[ 29-11-2003, 14:24: Message edited by: JJ7 ]</small>
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Niinpä....

FO110k, seurasitko F1:siä aktiivisesti kun A.Senna oli vielä karkeloissa mukana? Kun kerta kykenet asettamaan hänet Schumacherin yläpuolelle - "reilusta" pelistä puhuttaessa. Kuulostaa nimittäin hieman ristiriitaiselta. Vai onko kuollut henkilö arvostelun yläpuolella? Välillä tuntuu siltä, että Senna on. Jos puhut taasen ajotaidoista niin en väittele asiasta, koska toinen tykkää suklaasta ja toinen...

<small>[ 29-11-2003, 14:53: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
JJ7:
FO110K:
mutta harvemmin ykköskuskin rikottua jomman kumman autostaan niin tiimi menis kakkoskuskin rungon ottamaan pois ja antamaan hajotetun tilalle... se on jo paskamaista käytöstä.
Kröhöm.. McLaren ja Suzuka -03.. :rolleyes:
MM-ratkaisevassa kisassa mielestäni hieman eri juttu. :rolleyes:
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Observer:
MM-ratkaisevassa kisassa mielestäni hieman eri juttu. :rolleyes:
Niinpä tietenkin.. Ja sitten kun kyseessä sattuu vielä olemaan McLaren ja Kimi Räikkönen eikä iso paha Ferrari ja Schumacher..

Tarkoituksena oli vain pudottaa FO110K maan pinnalle haukkumasta Ferraria, kun Mc "syyllistyi" aivan samaan..
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Observer:
JJ7:
FO110K:
mutta harvemmin ykköskuskin rikottua jomman kumman autostaan niin tiimi menis kakkoskuskin rungon ottamaan pois ja antamaan hajotetun tilalle... se on jo paskamaista käytöstä.
Kröhöm.. McLaren ja Suzuka -03.. :rolleyes:
MM-ratkaisevassa kisassa mielestäni hieman eri juttu. :rolleyes:
nimenomaan, varsinkin kun DC oli jo menettänyt kaiken oleellisen... tuota sanomaani tapausta oli ollut koko kauden Irvinen kohdalla, muistaakseni Irvinellä oli varaauto vain -99 loppukauden (miikhailin loukkaantumisen jälk.) koko ferrari uransa aikana...

F4E: no en Sennan koko F1 uraa, mutta -88 lähtien seurattua tullut, 91 alkaen sitten isommalla vaihteella kun rupes iän puolesta jo ymmärtämäänkin jtn edes :D
sen jälkeen on sitten tullut luettua kirjallisuutta aiheesta, mm. Sennasta useampia hiltonin kirjoja, Villeneuvesta, Fangiosta jne...
Kyllä ne mielikuvat mitä mulla Sennasta on on myös muodostettu niissä kirjoissa esiintyvien ihmisten mielipiteiden perusteellakin...

<small>[ 29-11-2003, 15:36: Message edited by: FO110K ]</small>
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
FO110K:
nimenomaan, varsinkin kun DC oli jo menettänyt kaiken oleellisen....
Irvinekö oli sitten täysillä MM-taistelussa mukana..?

Ja FO110K, olisit haukkunut Ferrarin ko. tempusta, vaikka se olisi tapahtunut kauden päätöskilpailussa..
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
niin, siis tarkennuksena vielä, kannattaa lukea nuo Hiltonin kirjat esmes Sennasta, niissä on aika paljon kommentteja miehen nuoruusvuosilta ihmisiltä jotka on tuntenut miehen karting ajoista kuolemaan asti...
Eli omat käsitykseni ei perustu ihan kokonaan vain "maikkarin tv-kuvaan", vaan myös siihen mitä mieltä muut ovat miehestä... (ja älkää sitten käsittäkö tätä niin että väittäisin tunteneeni miehen henk. koht. :D ) mulle on muodostunut hänestä oma mielipiteeni, mm. ajotaidoista... niinkuin F4E sanoi, "toinen tykkää...."
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
JJ7:
FO110K:
nimenomaan, varsinkin kun DC oli jo menettänyt kaiken oleellisen....
Irvinekö oli sitten täysillä MM-taistelussa mukana..?

Ja FO110K, olisit haukkunut Ferrarin ko. tempusta, vaikka se olisi tapahtunut kauden päätöskilpailussa..
itse asiassa luultavasti en, jos homma olisi "reilua" ollut muutoin kauden aikana... mm. williams suosi -97 Jerezissä villeneuvee, ja moni muukin talli on ratkaisun hetkellä suosinut ykköskuskia vikassa kisassa... mm. Ferrari muistaakseni suosi Irvineä -99 malesiassa ja suzukassa... puhuinkin nyt 96/97/98 kausien osalta koko kaudesta... schumacherilla oli JOKA kisassa mm. varaauto, kun muissa talleissa sen käytöstä vuoroteltiin...

ja edelleen, lukikohan kukaan mun kirjoituksessa sitä riviä jossa nostin hattua ferrarin toiminnalle?
niinkuin sanottu, pääasia että tulosta tulee, mutta itse arvostan esmes Prostin -93 tittelin korkeammalle kuin yhdenkänä MSc:n voittamista... ja syy on selvä, miehellä oli useampaan kisavoittoon pystyvä tallikaveri tasavahvalla autolla, Senna ja MSc vielä sen lisäks...

<small>[ 29-11-2003, 15:50: Message edited by: FO110K ]</small>
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Kuten kaikki sen tietävät Schumi on nopea ja hyvä kuljettaja. Vaikka olisi kuinka nopea se ei silti oikeuta tekemään sellaisia sopimuksia, että toinen saa ajaa voittoon aina, ja toisen on väistettävä. Merkillistä pelleilyä tommonen.

Silti aika yllätys, että Montoyan kaltaiselle kuskille tarjotaan vain kakkoskuskin asemaa tallista. Tällaisella tavalla Ferrari kärsii, se on selvää. Kun nyt ens kaudella McLaren ja Williams menee omia menojaan pisteissä Ferrarille tulee hätä kosiskella huippukuski kiireesti talliin ja satsata muuhunkin kuin Schumiin.

Niin kerta.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
oltzu:
Vaikka olisi kuinka nopea se ei silti oikeuta tekemään sellaisia sopimuksia, että toinen saa ajaa voittoon aina, ja toisen on väistettävä.
Ei oikeuta..? Nyt se on siis jo kiellettyäkin..?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
oltzu:
Kuten kaikki sen tietävät Schumi on nopea ja hyvä kuljettaja. Vaikka olisi kuinka nopea se ei silti oikeuta tekemään sellaisia sopimuksia, että toinen saa ajaa voittoon aina, ja toisen on väistettävä. Merkillistä pelleilyä tommonen.

Silti aika yllätys, että Montoyan kaltaiselle kuskille tarjotaan vain kakkoskuskin asemaa tallista. Tällaisella tavalla Ferrari kärsii, se on selvää. Kun nyt ens kaudella McLaren ja Williams menee omia menojaan pisteissä Ferrarille tulee hätä kosiskella huippukuski kiireesti talliin ja satsata muuhunkin kuin Schumiin.

Niin kerta.
tuohon meikäläisen on helppo yhtyä, kyllä se MSc munkin mielestä nopea kuski on, mutta tuota kakkoskuskin vaatimusta en ole ymmärtänyt ikinä, ja sen takia nostan monen muun saavuukset sen edelle...
harmittaa edelleen se että Senna kuoli, muulloin olis ollu 94/95 vuodet mahtavaa katsottavaa...
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
JJ7:
Observer:
MM-ratkaisevassa kisassa mielestäni hieman eri juttu. :rolleyes:
Niinpä tietenkin.. Ja sitten kun kyseessä sattuu vielä olemaan McLaren ja Kimi Räikkönen eikä iso paha Ferrari ja Schumacher..

Tarkoituksena oli vain pudottaa FO110K maan pinnalle haukkumasta Ferraria, kun Mc "syyllistyi" aivan samaan..
Ei tietenkään. Mutta se että Sumi on ottanut Barrichellon auton käyttöönsä ainakin Imolan GP:ssä 2002 on aika mielenkiintoista. Mielestäni eri juttu tuossa vaiheessa kautta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
JJ7
Tarkoituksena oli vain pudottaa FO110K maan pinnalle haukkumasta Ferraria, kun Mc "syyllistyi" aivan samaan..[/QB]
ja tarkoituksen saavuttamiseen käytetään kaikki keinot? :D mm. juuri tuo että puhut eritason asiasta jotta mä "putoisin maanpinnalle" :D
Oon monasti sanonut, ja sanotaan vielä uudemman kerrankin, ei mulla ole mitään Ferraria tai MSc:tä vastaan, mua tympii se tapa jolla ne kohtelee kakkoskuljettajaansa... mm. RB osoitti vuonna -99 olevansa enemmän kuin kelpo kuski, sen näkis mielellään saavan mahdollisuuden kisata miikhailin kanssa...
Samoin tuo käytäntö estää monen muun huippukuskin siirtymisen Ferrarille niin kauan kunnes MSc jää eläkkeelle, joten lajikin siitä kärsii... (mieluusti olis nähny Monty - MSc kamppailuja esimerkiks...)
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Oon monasti sanonut, ja sanotaan vielä uudemman kerrankin, ei mulla ole mitään Ferraria tai MSc:tä vastaan
:D :D :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
no ei olekaan, v. -94 ja -95 toivoin hänen voittavan MM tittelin yli Hillin, Ferrariakaan vastaan mulla ei sinänsä mitään ole, itseä vaan kismittää se kuinka ne kohtelee kakkoskuskejaan... se että arvostan monen muun MSc:n yläpuolelle, ei taas tarkoita sitä että mulla olis häntä kohtaan jtn ...
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Hohhoijaa... Punaisten autojen fanit katsovat taas tilanne TODELLA punaisin lasein...

McLarenin ja Williamsin toiminnassa on yksi MERKITTÄVÄ ero Ferrariin verrattuna:

MOLEMMILLE kuskeille annetaan mahdollisuus kisata mestaruudesta, kunnes siihen ei ole toisella enää realistisia mahdollisuuksia:

Sennalla oli kädet täynnä töitä Prostin kanssa, DC kisasi Häkää vastaan kauden viimeisiin kisoihin asti 1999-2000 ja vei pisteitä Mikalta kun niitä jokainen olisi ollut kullankallis taistelussa Ferrarin ykköskuskia vastaan. DC kisasi Kimiä vastaan viimekaudella, kunnes töpeksi itsenä ulos mestaruustaistosta. Williamsin tilanteen tiedämme myös: Ralf ja Pablo syövät toisiltaan pisteitä tasaisesti, koska ovat melko tasaväkinen pari.

Schumille pelataan KAIKKI mahdolliset pisteet kauden alusta asti aina tallitoverin kustannuksella. Schumin tallitoverilla ei ole mahdollisuutta KOSKAAN voittaa mestaruutta. Ei ikinä, ilman, että Schumi loukkaantuu ja joutuu istumaan liian monta kisaa sivussa tyyliin 1999.

Tallimääräykset ovat ok kauden lopussa, mutta tuo Schumin erityiskohtelu vi**ttaa. "Mulle kaikki heti", "Minä itte, kakkoskuski vasta sitte"...

No, Ferraeri-fanit ovat varmasti sitä mieltä, että Schumi jotenkin ansaitsee sen, koska on "niiiiiiiiin hyvä ja paras". Muut eivät, koska ovat niin surkeita. Eihän kukaan muu saa mestaruuksia voittaa kuin Schumacher... Ja kattia kanssa. yuck
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ferrari on hieman menettänyt suoraan sanottuna hohtoaan sen jälkeen kun Alesin tilalle tuli Schumi!

Ei siksi pelkästään kun Schumi tuli sinne, vaan lähinnä tuon "väkisin mestariksi" väännön jälkeen!

Williams ja McLaren toimivat edelleen sellaisen perinteisen kilpatallin tyyliin!

Osittain Ferrarin legendaarista hohtoa myös himmentää tuo värin muutos! Vielä Alesin aikana, ja muistaakseni Schumin ekalla kaudella väri oli se kuuluisa "maranellon punainen"(joka ei sitten ilmeisesti ollut oikea maranellon punainen :confused: ), eli sellainen tummempi! Osittain auton väriä myös tummenti mustat siivet!

Kyllä Ferrari oli silloin Ferrari kun v12 mylly porskutti takana ja meno oli suorastaan hieman hankalaa senkin takia joillakin radoilla!

Sitä en osaa selittää miten tämä v12 mylly toimi huonommin kuin v10 ja joissakin tapauksissa jopa v8 kone toimi osittain joillakin radoilla paremmin! Tähän varmaan löytyy "forumin tietokoneelta", eli pmv:ltä vastaus! :)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kait moottorin käyttöaluetta ei oikein saatu ideaaliseks. Iso ja painava. Eipä temppu Hondaltakaan oikein tahtonut onnistua.

Joo Ferrari kyllä romutti maineensa meikäläisen silmissä tuohon Marlboro - Schumacher kuvioon. Ei siitä niin kauaa ole kun seinää vielä koristi Alain Prost - Ferrari 641.

Mutta oli se hienoa aikaa kun Gerhard Berger taittoi V12-moottorisella Ferrarilla Casinon mutkasta kohti Mirabeauta piiiitkässä luisussa ja John Watson intoutui selostamaan vastaavaa tilannetta 70-luvulta, jolloin hän oli ollut kuskina ja Keke Rosberg aidan toisella puolella. Keke oli kävellyt varikolla Johnin luokse ja sanonut: "John, you never lifted off!"
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No niin siis. Tuohon Ferrarin V12 koneen kilpailukyvyttömyyteen oli monia syitä. Sen käyttö alkoi vuonna 1989, jolloin se oli reilusti Hondan v10:ä jäljessä. Sinänsä kone teki työn hyvin ja asiallisesti, vaikkakaan se ei ollut mitenkään erinomainen. Kaudelle 1990 moottori kehittyi huimasti ja kauden puolessa välissä se oli likimain Hondan kanssa tasoissa. Renault oli tässä vaiheessa jäänyt tehoissa hieman jälkeen. Ferrarin V12 koneen tehokkuudesta sai jotain käsitystä siitä, että Ferrari vei voitot sekä Ranskan että Britannian kisoissa jotka tuolloin käytiin nopeilla radoilla. Sitten ilmeisesti Hondalla tapahtui jotain, sillä sen jälkeen Ferrari ei kyennyt paremmasta rungosta huolimatta McLaren-Hondan vauhtiin nopeimmilla radoilla. Jerezin ja Estorilin kaltaisilla syheröillä sitä vastoin vauhti riitti. Tämä jos mikä kertoo, että v12 maine tehokkaana myllynä joka oli vaikeaa ajaa, ei varsinaisesti pitänyt paikkaansa.

Varsinainen romahdus alkoi kaudella 1991, kun McLaren toi V12 koneen ja Rellukin kehittyi huimin askelin. Ferrari jäi polkemaan paikalle. On kuitenkin hyvä muistaa, että Ferrarin V12 oli Hondan vastaavaa konetta kevyempi.

1992 Ferrari putosi pohjalle. Syynä oli todellakin tehoton moottori. Muistini mukaan tuolle kaudelle tuotiin uusi viisiventtiilikannella varustettua V12 joka jäi tehoissa pahanlaisesti muita jälkeen. Lisäksi Ferrariin vaikutti merkittävästi se, että Unkarin kisasta lähtien kiellettiin erikoispolttoaineet. Ferrarin Agip oli tämän alan pioneeri ja sääntömuutos satutti heitä eniten. Mm. JJ Lehto karsiutui Ferrari-koneisella Dallaralla tuosta Unkarin kisasta, vaikka aikaisemmin tippuminen ei ollut kovin lähellä. Ei silti, ei Ferrari-koneilla päästy lähellekkään kisan kärkeä, muuta kuin sateella. Edelleenkin ajettavuudessa ei ollut mitään vikaa, vaan tehot olivat täysin kateissa. Kuvaavaa on, että Japanin kisassa Alesi taisteli Ferrarilla täyspäisesti Minardi-Lamborghinilla ajanutta Christian Fittipaldia vastaan. Kaikki viittasi siihen, että Lambo oli jopa tehokkaampi kuin Ferrari.

Kausi 93 alkoi samoissa merkeissä. Ferrarin kone parantui merkittävästi loppukesästä, jolloin tehdas hylkäsi viisiventtiilikannen. Tässä vaiheessa tiimiin oli muistaakseni tullut Hondan moottoriguruna pidetty Osamu Goto, jonka vaikutuksen arveltiin olleen tehojen palautumisen syynä. Tästä 93 loppuvuodesta esitellystä 3.5 litraisest koneesta tuli tehokas, mutta vaikeasti ajettava. Tämä näkyi erityisen hyvin kaudella 94, jolloin Ferrarin koneet olivat kiistatta tehokkaimpia, jos ei parhaimpia. Ferrari oli paalulla sekä Monzassa että Hockenheimissä, sekä hyvässä vauhdissa muilla nopeilla radoilla. Ongelmia tuli sitten Unkarin kaltaisella hitaalla syheröllä. Koneen vaikeaa ajettavuutta lisäsi myös se, että tuolloinen Ferrari 412 T1 oli muutenkin äärimmäisen vaikea ajettava.

Kaudeksi 95 koneitten koko pienennettiin kolmeen litraan, mutta Ferrari pysyi v12:ssa. Tämä kone ei mielestäni pärjännyt tehoissa Renaultille, mutta muihin nähden se oli tehokkain. Ferrari ei hallinnut vastaavalla tavalla nopeilla radoilla, mutta sateella ja hitaalla syheröllä auto oli omimmillaan. Tämä puhuu hyvän ajettavuuden puolesta. Juuri tuo Zepin mainitsema Monacon kisa osoitti, että Ferrari oli ajajan auto. Se oli äärimmäisen helppo heitellä mutkiin ja kuskit luottivat siihen. Suoranainen vastakohta siis vuoden 94 laitteeseen, vaikka molemmat olivatkin Barnardin samasta perusideasta lähtöisin.

Ferrarin V10 muutti paljon asioita. Ainakin se on paljon luotettavampi ja tehokkaampi kuin v12 oli koskaan kilpailijoihin nähden. Toki noihin Alesi-Berger aikoihin liittyy paljon romantiikkaa ja hienoja hetkiä, mutta hyvin vähän menestystä. Sinänsä olisi mahtavaa, jos nykyinen menestys voitaisiin yhdistää tuon ajan meininkiin. Mutta se ei taida vaan olla mahdollista. Todella menestyksekkäät f1 tiimit toimivat erillä tavalla kuin 90-luvun alun Ferrari.
 
Ylös