Tasavero

Tasavero

  • Ehdottomasti!

    Äänet: 9 25,7%
  • Kyllä

    Äänet: 4 11,4%
  • EVVK

    Äänet: 3 8,6%
  • Ei

    Äänet: 10 28,6%
  • Ei missään nimessä!

    Äänet: 9 25,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    35

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
ettelbruck sanoi:
Näin on. Ei jaskakaan niin tyhmä ole että uskoisi yritysten maksavan koskaan tulevaisuudessa senttiäkään enempää veroa. Eli kaikkien muiden paitsi todella rikkaiden verotus tulisi rajusti nousemaan.
Näin minäkin tuon uskoisin käyvän. Vaikka itse maksan kohtalaisen paljon veroa, ei se minua häiritse. Minusta Suomessa on asiat hyvin. Ja jos joku kuvittelee minun kuuluvan varakkaisiin, niin on väärässä. Hyvä kun selviää normaalista elämisen kuluista, mutta kokonaisuus on silti sen verran hyvä, että perusasiat ovat kunnossa - aivan kuten Moe jossain vaiheessa mainitsikin näistä oikeasti tärkeistä asioista. Tokihan nälkä kasvaa syödessä, mutta joku kohtuus olisi silti syytä olla ahneudellakin.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Sam sanoi:
Tokihan nälkä kasvaa syödessä, mutta joku kohtuus olisi silti syytä olla ahneudellakin.
Saatat tietysti olla täysin vilpitönkin, mutta helvetin tekopyhältä tuo nyt kuulostaa. Uskallan väittää että harva ihminen, joka pystyy laillisesti rahaa ansaitsemaan, jättää osan tuloista ottamatta sen takia ettei halua olla ahne. Tai maksaa mukisematta ylimääräisiä veroja vaikka kykenisi ne laillisesti kiertämään.

Jeesustelu on silloin helppoa kun ei itse tähän herkkuun pääse käsiksi. Sitten kun pääsee, ei tarvi enää lunastaa lupauksiaan täällä. Siihen asti tekopyhä moralisointi jatkuu.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Törni sanoi:
Saatat tietysti olla täysin vilpitönkin, mutta helvetin tekopyhältä tuo nyt kuulostaa. Uskallan väittää että harva ihminen, joka pystyy laillisesti rahaa ansaitsemaan, jättää osan tuloista ottamatta sen takia ettei halua olla ahne. Tai maksaa mukisematta ylimääräisiä veroja vaikka kykenisi ne laillisesti kiertämään.

Jeesustelu on silloin helppoa kun ei itse tähän herkkuun pääse käsiksi. Sitten kun pääsee, ei tarvi enää lunastaa lupauksiaan täällä. Siihen asti tekopyhä moralisointi jatkuu.
Tervetuloa katsomaan tilitietojani.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Monille verotuksen kritisoijille Suomen systeemi on avautunut uudessa - positiivisessa -näköalassa kun ovat ensin päässeet tutustumaan muiden maiden käytäntöihin ja niiden seurauksiin.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Black Leopard sanoi:
Monille verotuksen kritisoijille Suomen systeemi on avautunut uudessa - positiivisessa -näköalassa kun ovat ensin päässeet tutustumaan muiden maiden käytäntöihin ja niiden seurauksiin.
Pystytkö kertomaan esimerkkejä?
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Mä en ymmärrä. Tavoitteena on tasata tuloverot ja pääomaverot samaan sarjaan. Se tarkoittaa jumalatonta verokertymän pienenemistä. Ehkä joku, kuten jaska, voisi selittää sen ansaintalogiikan, jolla menetetty verokertymä saadaankin oikeasti kasvavaksi?
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Sam sanoi:
Tervetuloa katsomaan tilitietojani.
*tutkii*

1.6. : Palkka +9523,68€
3.6. : UP-osaston kuukausimaksu -6500,00€

No ei ole kummakaan ettei sulla rahat riitä!
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Törni sanoi:
Uskallan väittää että harva ihminen, joka pystyy laillisesti rahaa ansaitsemaan, jättää osan tuloista ottamatta sen takia ettei halua olla ahne.
Näinhän se on, mutta silti ahneutta on syytä vastustaa. Maikkarin teettämän tutkimuksen ja onnellisuutta tutkineen psykologian professori Markku Ojasen mukaan suomalaiset ovat keskimäärin onnellisempia kuin suurin osa muista kansoista. Tuskin järjestelmämme siis on läpimätä. Tutkimuksesta kävi ilmi, että raha lisää onnellisuutta johonkin saakka, mutta muistaakseni 9000 euron kuukausitulojen jälkeen käy päinvastoin - onnellisuus laskee.

Ihmiset, jotka ovat joutuneet kokemaan syvää inhimillistä kärsimystä tai köyhyyttä, ymmärtänevät paremmin erilaisista lähtökohdista tulevia kuin ihmiset, jotka ovat saaneet tallustaa normielämän alusta loppuun. Poikkeuksiakin toki joukkoon mahtuu.

Minusta ihmisellä moraalisena olentona on tunteidensa vastapainoksi velvollisuus käyttää järkeään. Vaikka ei pystyisikään tuntemaan empatiaa kärsiviä kohtaan, niin asian voi kyllä hahmottaa järjellä. Jos mielestäsi on oikein, että läheisesi kuolee nälkään tai hoidon puutteeseen samaan aikaan kun sinä panostat pelkästään omaan nautintoon, niin mikäs siinä, mutta jos tällainen ajattelutapa muuttuu yleisesti hyväksytyksi, niin ihmisten onnellisuus laskee aivan varmasti, koska luottamus läheisiin on kuitenkin yksi elämän kantavista voimista.
 

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Liittynyt
7.5.2002
Viestit
1025
Sijainti
Vantaa
Vähän harmittaa, että täällä ei ole lainkaan huomioitu kulutuksen"räjähdymäistä" kasvua, minkä tuo aiheuttaisi. Siihenhän tällä käsittääkseni pyritään, että yritysten tuottama verokanta kasvaa kulutuksen kasvamisen myötä. ALV on 22% liki kaikesta yksityisestä kulutuksesta, eli verokertymä tulee väkisinkin kasvamaan sitä kautta, kun kulutus kasvaa. Ja kulutushan kasvaa, mikäli händyyn tulee enmmän fyrkkaa. Tuolla voisi olla merkittävät vaikutukset koko suomen talouteen, mutta sitä on turha miettiä, kun mentaliteetti on se, että kaikki on hyvin, kunhan naapuri tienaa saman / vähemmän kuin itse.

Tällä hetkellä on käytännössä sama tienaako 2000€ vaiko 3000€ /kk, kun progressio tasaa tulot kuitenkin hyvin lähelle toisiaan Monesti vielä keskituloiset häviää pienitulpoisiin verrattuna, kun eivät saa mitään tukia, mitä pienempituloiset saavat.

Mielestäni tuo olisi hyvä juttu. Jos koetaan, että jokin ryhmä rikastuisi liikaa, niin ns tulokatto voisi olla sitten vaihtoehto, eli vaikkapa 10000€ kk yli menevää osaa verotettaisiin sitten ankarasti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Willer sanoi:
Mä en ymmärrä. Tavoitteena on tasata tuloverot ja pääomaverot samaan sarjaan. Se tarkoittaa jumalatonta verokertymän pienenemistä. Ehkä joku, kuten jaska, voisi selittää sen ansaintalogiikan, jolla menetetty verokertymä saadaankin oikeasti kasvavaksi?
No tuskin sitä kasvavaksi saadaan, muttei sitä suoraan voi summia toisistaan vähentelemällä laskea. Kotitaloudet kuitenkin kuluttaa saamastaan tulonlisäyksestä jonkun osan, joka sitten kiertäessään kasvattaa myös verotuloja. Lisäksi pienempi veroaste lisää työnteon kannustimia - taloustieteilijöiden kaavojen mukaan verokantaa alentamalla on mahdollista lisätä kannustimia ja sitä kautta työntekoa ja yrittäjyyttä niin paljon, että tosiasiallinen veronkertymä kasvaa. USA:n 1980-luvulla omaksuma systeemi käsittääkseni perustui tälle idealle, mutta käytännössä se johti valtiontalouden alijäämän kasvuun.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
En jaksa lukea koko toikkia lävitse, mutta 24 %veroaste kaikesta kuulostaisi tosi hyvältä! Siis omalta kohdalta! Viime vuosina semmoista 30-33 % kaikesta tulosta on ollut veroaste. (jatkossa lienee pienempi, vaikka nykysysteemillä mentäisiiin, alkaa kyrsiä verottajan osuus lisähommista...) Vaikka kuinka olen sinne pääomaveron puolelle yrittänyt ohjata verotusta.;) Konsteja on maataloudessa....
Veroteoriaan ja sen muutoksen seurauksia voi pohtia vaikka kuinka! Vasta sitten kun muutokset toteuteaan ja katsotaan kuinka kävi, ollaan oikeasti viisaampia!
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mä vissiin maksan jotain 27% veroja.

Tosin tulotkin on naurettavan pienet jotein ei ihme ettei tarvitse enämpi maksaa.:(
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Minä maksan reilusti yli 30 ja olen valmis maksamaan enemmän, mikäli veroni kohdistettaisiin lasten ja terveydenhuollon hyväksi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ihan äkkiä en keksi mitä tekisin niillä 3% ylimääräistä rahaa, jonka voisin saada jos olis tasavero.:rolleyes:

On nimittäin niin että kohtalo kyllä pitää huolen ettei tule sijoitusongelmia. Perjantaina tuli tilattua jää/pakkanen ja pesukone. Seuraavaksi joutuu uusimaan hajalla olevan TVn. Ja kaikki voi arvata ettei 1500 euroa tuohon riitä. Pitäis vuositulot olla 50000 että sais kasaan ton summan 3% alella.

Ja sitten kun tasaveron myötä riisuttais palveluastetta Suomessa niin jo lääkärinkuluihin menis saman verran rahaa vuodessa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Sam sanoi:
Minä maksan reilusti yli 30 ja olen valmis maksamaan enemmän, mikäli veroni kohdistettaisiin lasten ja terveydenhuollon hyväksi.
Samhan voisi maksaa minunkin veroni! Pistetään siihen vain viitteeksi : "Lasten ja terveydenhuollon hyväksi". Kyllä ne sitten varmaan ohjautuu oikeaan osoitteeseen!

Asia sovittu?

DJ Ankalta hyvä pointti.

Vois olla tosiaan pientä progressiota tässäkin, eli vaikka näin (vuositulojen mukaan) :

<10000€ : 0%
10001 - 100000€ : 24%
100001 - 200000€ : 30%
>200001€ : 35%

Tai jotain vastaavaa. Tietysti tuossa tulisi jonkin verran kikkailua jos tulot olisi tuossa rajalla mutta so not.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Moe Szyslak sanoi:
Ja sitten kun tasaveron myötä riisuttais palveluastetta Suomessa niin jo lääkärinkuluihin menis saman verran rahaa vuodessa.
Onneksi taas on luettu toikin alotua.... Valtion verotulot lisääntyis tässä ehotuksessa...
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
gnz sanoi:
editoitu lainaus pois.
Mikä minun tulkintani mukaan lisäisi tuloeroja ja hyvinvoinnin jakaantumista entisestään. Jos nyt omakohtaisesti ajattelisin, niin ilmeisesti kuuluisin siihen porukkaan jolla lopputulos olisi +-0 nettomaksukyvyn suhteen. Olen kuitenkin elänyt lähes koko ikäni taloudellisesti vähemmän kehuttavassa tilanteessa, niin osaan arvostaa yhteiskunnan panostusta heikko-osaisten puoleen. Minusta sitä ei pidä lähteä romuttamaan.

-edit- pitäisikö minunkin editoida:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo

-edit- pitäisikö minunkin editoida:rolleyes:
Pitäisi :D

Luin vain tuon Turun Sanomien artikkelin nopsasti läpi, koska tuo Jaskan tiivistelmä oli hieman epämääräinen :)

Eli siis TS haluaa M.Nybergin suulla sanoa, että 20000 suurimman yrityksen verotaakkaa ei kasvatettaisi ainakaan merkittävästi. Sen sijaan palkansaajien verovähennys kompensoitaisiin niiltä pienemmiltä yrityksiltä kiskottavilla ylimääräisillä veroilla..

Tällä tavallahan niitä uusia Nokioita luodaan lisää :D
(Mutta ei puhuta siitä, kyllähän tuo tasavero olis iiiihana juttu!) :p
 
Ylös