TEHY vs. KT: rahat tai henki!

SamiJ

Well-known member
Vesku sanoi:
Onkohan nuo työvoimaa valittävät firmat ( esim. eilakaislat, varamiespalvelut. lie hoitopuolella jotain vastaavia ) jo aktivoituneet asian suhteen? Ei kai mikään estä irtisanoutuvia tehyläisiä ilmoittautumasta vastaaviin firmoihin työtä kyselemään irtisanoutimisen jälkeen?
Jos ja kun lakko/ylityökiellot/irtisanoutumiset tulevat voimaan ja sitä seuraavan hoidon vähenemistä/puutteesta alkavat hengenmenetykset ja vastaavat konkretisoitua (tai ainakin niiden uhka kasvaa), niin ostavatko "pakkoraossa" kunnat/kuntailiitot nuo hoitopalvelut välitysfirman kautta? Jos muualta ei kertakaikkiaan saa osaavaa työvoimaa. Siis entiset hoitsut töihin, mutta varmaan esim n 2 ½kertaa kovemmalla korvauksella??? Voiko hoitsut ( yksittäisinä henkilöinä) sanoa välitysfirmalle, että 2x-tuntipalkalla tulen töihin ( entiseen verrattuna) Firmat lisäävät oman siivunsa päälle ja lasku sairaahoitopiireille/kunnille jne.
Eihän tuommoinen tietsysti kauan kestäsi, mutta hoito turvattaisiin?
Iltalehti kertoo tämmöistä:
Henkilöstövuokrausfirmat eivät kuulu Terveyspalvelualan Liittoon, mutta niilläkin on sellaiset periaatteet, että lakonalaisiin töihin ei väkeä välitetä. Ainakin jotkin vuokrafirmat ovat Mähösen mukaan jo kantansa selvästi ilmoittaneet.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200710186734541_uu.shtml

Vesku

Maatalousneuvos
Doubtful sanoi:
Valitettavasti olen terve. ;) Mutta kyllä mä Noomin tai Törnin kelpuuttaisin mun persettä pyyhkimään ja lääkekipon kuskaamaan.
Tämä ei ole nyt ihan kokonaan sulle, mutta osaksi... Omakohtaisia kokemuksia hoitsujen töistä, ehkä se saattaa olla jotain muutakin. Fyysisesti ja sielultaan terveenä on hyvä heitellä väheksyviä kommentteja...

Niin, kerran olen herännyt teholta aivoleikkauksen jälkeen.
Ja 5 kertaa normaalissa heräämössä vatsa-ja silmäleikkausten jälkeen. Lääkärit tietysti hoitivat leikkaukset, mutta taitaa siellä leikkauksissakin olla n 2- 3 lääkäriä ( leikkaava + nukutus) + 4-6 hoitajaa.

Tehon heräämössäkin hoitsut valvolvat ja vahtaavat. En muista, monissako letkuissa olin, mutta reilu puolenkymmentä. Hoitajien arvostus nousee jonkinverran kun katselee muutaman tunnin vastaavassa tilanteessa. Se hoito on hoitajien vastuulla, sisältää tietysti perseen pyyhkimisen tarvittaessa. Sen sain itse hoidetttua...

Vaimo on psykiatrain erikoissairaanhoitaja maalaiskunnassa. Päivittäin käy 5-8 asiakasta erilaatuisten mielenterveysohgelmien kanssa vastaanotolla. Kellä miedompia, kellä raskaampia synkkiä ajatuksia, bulimaniat/syömishäiriöt, huumehörhöt, masennukset, insestit, itsemurhat, skitsofreniat... Pari viikkoa sitten oli ollut kahtena peräkkäisenä aamuma itsemurhan jälkeistä kriisiapaua perheille, entisille tyttökavereille, kavereille. Se sairaalahoidon supistaminen ja ohjaaminen avohoitoon näkyy kuulema aika raskaasti.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Doubtful sanoi:
Valitettavasti olen terve. ;) Mutta kyllä mä Noomin tai Törnin kelpuuttaisin mun persettä pyyhkimään ja lääkekipon kuskaamaan.
En epäile lainkaan Törnin ja Nomin selviytymistä noista tehtävistä. Tietääkseni kuitenkaan hoitoapulaiset ja lähi- ja perushoitajat eeivät kuitenkaan ole irtisanoutumassa.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
jps sanoi:
En epäile lainkaan Törnin ja Nomin selviytymistä noista tehtävistä. Tietääkseni kuitenkaan hoitoapulaiset ja lähi- ja perushoitajat eeivät kuitenkaan ole irtisanoutumassa.
No kyllä laatta taitaisi lentää tossa hommassa. Tulee mieleen 90-luku, joilloin erään firman eräässä lakossa meikäläistä yritettiin saada lentoemoksi. :D
Tehy
Tehyn maanantaina ilmoittamaan työtaistelu-uhkaan liittyvä Kunnallisen työmarkkinalaitoksen toiminta, ohjeistukset ja keskittyminen yksityiskohtiin on Tehyn mukaan täysin käsittämätöntä.
-Julkista terveydenhuoltoa on nyt uhkaamassa lähes 13 000 tehyläisen koulutetun erityisosaajan joukkoirtisanoutuminen 20.11. alkaen. Kunnallinen työmarkkinalaitos ei joko ymmärrä tai ei halua ymmärtää uhkan vakavuutta. KT on kiistan ratkaisun kannalta täysin sivuraiteella keskittyessään irtisanoutumislistojen teknisiin yksityiskohtiin. Tämä ei auta tilanteen laukaisemisessa. Päinvastoin näin vain vaikeutetaan neuvotteluilmapiiriä ja hukataan kallisarvoista aikaa kriisin ratkaisemisessa, sanoo Tehyn edunvalvontajohtaja Minna Helle.

Tähän liittyen (hoitajat.net:ssä)
Tehyläiset! Kenenkään ei pidä missään tapauksessa itse toimittaa mitään erillisiä irtisanoutumisilmoituksia työnantajalle. Joukkoirtisanoutuminen on Tehyn työtaistelutoimi ja Tehy huolehtii sen jatkotoimenpiteistä yhteisesti kaikkien osalta. Hakekaa tietoa jäsensivuilta https://www.tehy.fi | 18.10.2007 klo 9:00: Tärkeä tiedotus koskien joukkoirtisanoutumista! https://www.tehy.fi/jasensivut/neuvottelukierros/tarkea_ilmoitus/
-Terveydenhuollon toimintaan lamauttavasti vaikuttava laajamittainen tehyläisten joukkoirtisanoutuminen voidaan välttää vain siten, että sovittelijan johdolla päästään Tehyä tyydyttävään neuvottelutulokseen. Tähän prosessiin on aikaa reilut neljä viikkoa. Nyt molempien osapuolten kaikki voimavarat tulee keskittää valtakunnansovittelijan johdolla käynnistyneeseen sovitteluun ja ratkaisun etsimiseen, vetoaa Helle.
Kova pelko Tehyllä, että joutuvat oikeasti irtisanoutumaan.

KT:n sivuilla:
KT:n valtuuskunnan mukaan Tehyn keräämät irtisanoutumislistat eivät ole riittäviä. Lisäksi nimilistoissa on havaittu puutteita ja epäselvyyksiä. Palvelussuhde on aina työnantajan ja työntekijän välinen sopimus ja yksilön oikeusturvan kannalta niin merkittävä asia, että sen irtisanominen edellyttää henkilökohtaista ilmoitusta. Kuntatyönantaja pitää tärkeänä, että jokainen listalla oleva on tietoinen irtisanoutumisestaan ja tietää sen vaikutukset.
Kun kerran on lähdetty tälle irtisanoutumislinjalle totta kai sen tekninen toteutus pitää olla kaikkia osapuolia tyydyttävä. Myös irtisanoutuvien oikeusturvan kannalta tärkeä asia.

Tässä voi kyllä sattua lopulta tehyläisiä omaan leukaan.

Törni

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Mä veikkaan että sitten kun irtisanoutumiset astuvat voimaan, niin työnantajapuoli pakottaa Noomin ja Törnin lain voimalla suojelutöihin.:ahem:
Jees, mikäpäs siinä. Tuo mainittu vaippojen vaihto sujuu kyllä. Insuliinin annostelun kanssa onkin sitten vähän niin ja näin...:p

Törni

Well-known member
Formulanomi sanoi:
Kun kerran on lähdetty tälle irtisanoutumislinjalle totta kai sen tekninen toteutus pitää olla kaikkia osapuolia tyydyttävä. Myös irtisanoutuvien oikeusturvan kannalta tärkeä asia.
Tähän kiinnitin jo aikaisemmin huomiota. Jos hoitajat kerran jäävät töistä pois, niin kyllä heidän oikeusturvansa kannalta todella on ensiarvoisen tärkeää, että töiden lopettamisen juridiset perusteet ovat kunnossa.

Näiden muotoseikkojen vähättely heikentää Tehy:n uskottavuutta. Jos kerran irtisanoudutaan, niin miksi sitä ei tehdä kaikkia osapuolia tyydyttävällä, juridisesti vedenpitävällä tavalla. Tämähän nimenomaan tukee Tehy:n "pelotetta" neuvottelupöydässä.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Mä itse näkisin suurimmaksi pulmaksi käytännössä irtisanoutumisissa sen, että lomarahat on maksettava irtisanoutumisen yhteydessä.

Mikäli irtisanoutumiset tulevat voimaan, uskon jokaisen hoitajan pääsevän takaisin ns. vanhoina työntekijöinä. Lomaraha jupakka tulee sitten seuraavana kesänä, koska vain harva hoitsu todennäköisesti niitä palauttaa ja seuraavana kesänä on ihmettely kun lomarahat on käytetty.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Törni sanoi:
Insuliinin annostelun kanssa onkin sitten vähän niin ja näin...:p
Ei ton kannata antaa häiritä, sairaiden hoito tulee veronmaksajille niin kalliiksi, jotta parempi että niiden määrä saadaan pienenemään.

Törni

Well-known member
jps sanoi:
Ei ton kannata antaa häiritä, sairaiden hoito tulee veronmaksajille niin kalliiksi, jotta parempi että niiden määrä saadaan pienenemään.
Missäs kohtaa mä annoin ymmärtää, että siitä mulle jotain häiriöö olisi? :p

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Formulanomi sanoi:

Tässä voi kyllä sattua lopulta tehyläisiä omaan leukaan.
Jotenkin toi KT:n huoli irtisanoutuvien oikeusturvasta kuulostaa suunnilleen yhtä aidolta kuin Laatokan jalopuujäljitelmämuovilistat, jotka toki on melkein aitoa muovia.

Törni

Well-known member
Oho sanoi:
Jotenkin toi KT:n huoli irtisanoutuvien oikeusturvasta kuulostaa suunnilleen yhtä aidolta kuin Laatokan jalopuujäljitelmämuovilistat, jotka toki on melkein aitoa muovia.
Kyllä kai KT on ensisijaisesti huolissaan omasta oikeusturvastaan. Hoitajien ja Tehyn taas tulisi olla huolissaan omastaan. Se vaan ihmettyttää, etteivät kovin paljon ole.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Ei nuo KT'n eikä toisaalta Tehynkään jutut mitenkään ole yllättäneet, ihan normaalia ja odotettua peliä työtaistelutilanteessa. Tällä kertaa KT yllätettiin vain täysin varautumattomana ja sen argumentointi on aika epätoivoista. Toisaalta julkisen vallan tehtävänä on rauhoitella suurta yleisöä vaikka tietävätkin järjestelmän sortuvan hoitajien jättäessä työpaikkansa.

Törni

Well-known member
jps sanoi:
Ei nuo KT'n eikä toisaalta Tehynkään jutut mitenkään ole yllättäneet, ihan normaalia ja odotettua peliä työtaistelutilanteessa. Tällä kertaa KT yllätettiin vain täysin varautumattomana ja sen argumentointi on aika epätoivoista. Toisaalta julkisen vallan tehtävänä on rauhoitella suurta yleisöä vaikka tietävätkin järjestelmän sortuvan hoitajien jättäessä työpaikkansa.
Hienoa Tehyn kannalta, eli sinusta näyttää hyvältä :thumbup:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Törni sanoi:
Hienoa Tehyn kannalta, eli sinusta näyttää hyvältä :thumbup:
Ei tilanne hyvältä näytä lainkaan. Tässähän nyt on lähinnä kyse pitääkö sairaanhoitajille maksaa kohtuullista palkkaa vai ei. Koko jupakassahan on kyse vain siitä, että vuosikymmeniä on ongelman annettu paisua ja jossain vaiheessahan ratkaisematon ongelma levähtää käsiin.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
jps sanoi:
Ei tilanne hyvältä näytä lainkaan. Tässähän nyt on lähinnä kyse pitääkö sairaanhoitajille maksaa kohtuullista palkkaa vai ei. Koko jupakassahan on kyse vain siitä, että vuosikymmeniä on ongelman annettu paisua ja jossain vaiheessahan ratkaisematon ongelma levähtää käsiin.
Voisi tässä miettiä sitäkin, että olisiko se alkuperäinen KT:n tarjous ollut riittävä - ahneella kun tuppaa olemaan paskainen loppu.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Formulanomi sanoi:
Voisi tässä miettiä sitäkin, että olisiko se alkuperäinen KT:n tarjous ollut riittävä - ahneella kun tuppaa olemaan paskainen loppu.
Oliko se? Tekisitkö sä töitä tolla palkalla?:doubtful:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Moe Szyslak sanoi:
Minulla jäisi työttömänäkin parin vuoden ajan enemmän käteen. Eikä tuo korotus olisi kuoppaa täyttänyt.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Moe Szyslak sanoi:
En ole sairaanhoitaja. Enkä voi kuvitella itseäni kyseiseen työhön.
KT
Uudet sopimukset olisivat nostaneet sairaanhoitajien kokonaisansioita keskimäärin 317 eurolla eli 12,7 prosentilla, jolloin sairaanhoitajien kokonaisansiot olisivat syksyllä 2009 keskimäärin 2 804 euroa kuukaudessa.
Itse en pidä tuota 2800e:ksi korotettua palkkaa enää ihan huonona. Kuten aiemmin kirjoitin, niin sairaanhoitajat ovat palkkansa ja korotuksensa ansaineet + että sh -ammatti on vaativa ja raskas.

Tehy vaatii tuplakorotuksia

Joukkoirtisanoutuminen Tehyn malliin on painostuskeino, jolla järjestö uhraa jäsentensä palvelussuhteet epärealistisen palkkatavoitteen vuoksi. Tehy vaatii sairaanhoitajille palkankorotuksia tuplasti enemmän kuin muut kunta-alan ryhmät saivat. Näillä vaatimuksilla sairaanhoitajan kuukausiansiot nousisivat yli 3 100 euroon. Tehyn hylkäämä tarjous olisi nostanut sairaanhoitajien kokonaisansiot
2 800 euroon kuukaudessa.
Se, että Tehy nokittaa vielä irtisanoutumisilla uhkailemalla puolet lisää mitä olisi saanut --> on se mitä henkilökohtaisesti vastustan henkeen ja vereen.

Tehyn voidaan sanovan bluffaavan. Mutta tälläisella asialla ei saa/voi bluffata...joko irtisanoudutaan tai sitten ei, jos sopimusta ei synny. Lisäksi Tehy on itse irtisanoutumassa irtisanoutumisista venkoilessaan vastaan mm. irtisanoutumisten formaatista. (pelkäävät varmaan jäsenistönsä reaktioita siinä tilanteessa, että heidän taktiikansa johtaisi irtisanoutumisiin...)

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Formulanomi sanoi:
En ole sairaanhoitaja. Enkä voi kuvitella itseäni kyseiseen työhön.
Emmä sitä kysynytkään, vaan tekisitkö nykyistä työtäsi 1800 euron peruspalkalla? Yö- ja vkl-lisät päälle jos teet töitä öisin/viikonloppuisin.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Formulanomi sanoi:
Kaikki on aina suhteellista.

Mitenkähän palkkakuoppa parantuu jos oletetaan verrokkien peruspalkkojen olevan esimerkiksi 2.000 ja 3.000 euroa kuussa, ensimmäinen ryhmä saa 15 %'n ja toinen 10%'n pakankorotuksen 2,5 vuoden aikana. Kuinka paljon euromääräisesti kurotaan sopimusjaksolla palkkakuoppaa kiinni?