TEHY vs. KT: rahat tai henki!

Doubtful

Banned
Runar ja Kyllikki sanoi:
Kyä näille ihmisille jotka toisinaan kirjaimellisesti pitävät ihmisen henkeä käsissään, voi mun pielestä laittaa rahaa runsaasti lisää, vaikka se tuntuis omissa veroissani korottavasti. Kyseessä on yksi maailman arvokkaimista ammateista, jonka tuloksia ei voi edes rahalla mitata. Kuten voi huomata tästäkin toikista, tehtyyn työhön nähden myös ihan luvattoman aliarvostettu.
Niin, että oman navan kautta vaan tätä homma katsellaan? Ei näin :nope: :nope:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Oi olispa hoitajat olleet lakossa kun Matxi makoili jokunen vuosi sitten sairaalassa.:eek:

Olen sairaanhoitajien palkankorotuksen kannalla. Eli tuen tätä työtaistelua.

Pätkääkään en ole kateellinen mistään lisistä, vaikka itse niitä en saa. (ylemmän toimihenkilön etuja).:eek:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Matxi sanoi:
Otin sen verrokiksi sen takia että ainakaan korvien välistä se homma ei vaadi yhtään mitään normaalia kaduntallaajaa kummoisempaa että siihen kykenee.
Nyt kyllä suollat sellaista paskaa tänne palstalle, että alkaa väkisin savuamaan päässä. Selkeästi sulla ei ole minkäänlaista hajuakaan, millaista työtä sairaanhoitajan työ oikeasti on. Minulla on suvussa useampi sairaanhoitaja, joista voisin ottaa esimerkiksi äitini, joka on psykiatrian erikoissairaanhoitaja. Äitillä on perhekoti, jossa hän hoitaa 7 sairasta asukasta päivästä toiseen. Olen siis nähnyt sitä arkea todella läheltä, ja en voi kuin ihmetellä, miten kukaan jaksaa sitä. Itse kun joskus ollut vahtimassa taloa äitin käydessa jossain, alkaa jo hermot olla tuhoutunutta tavaraa muutamassa hetkessä. Olen tehnyt vaikka minkälaista työtä, ollut rakennusduuanrista työnjohtajaksi ja rakentanut Euroopan nopeimpia kilpaveneitä niskalimassa, eikä yksikään työ ole vaatinut läheskään niin paljon kuin olla hetki sairaanhoitajan hommissa!

Kummin mies on kolmivuorotyössä oleva sairaanhoitaja, ja eipä ole kadehdittavat olot hänelläkään. Vapaapäiviä on käytännössä mahdoton saada, jos joku miehistä jää pois, on pakko jäädä seuraavaksi vuoroksi ja muuta vastaava. Vastuu on sielläkin ihan mieletön. . Ja sellaisella kuukausipalkalla, jonka paperiduunari tienaa tehtaalla kahdessa viikossa istumalla jalat ristissä valvomon penkillä! Ja se jos mikä on täysin väärin. Käsi ylös, jos joku haluaa vapaaehtoisesti vaihtaa paskaisia vaippoja, koska on se niin ihanaa hommaa?

Joillekkin pinttynyt ajatusmalli, että joku vitun putkimiehen hommat tai isona pamppuna jossakin isossa firmassa on tärkeämpi ja vaativampi työ, kuin olla sairaanhoitajan vastuussa ihmishengistä, on ihan täysin väärä. Ja täysin käsittämätön kanssa. Perhana kun multa katkeaa jalka, ei paljoa auta, vaikka Enso tuottaisi miljardin tai Fortumin pomo saa miljoonan optiot, mua auttaa vain se hoito siellä sairaalassa, ja kyllä mielelläni haluaisin, että siellä on hoitajia töissä, sillä samainen potentiaalinen hoitaja prisman kassalla ei paljoa auta hoidossani tai lisää sen sairaalan viihtyvyyttä.

Ja vai ei Matxin tuntemat sairaanhoitajat ole mitään ruudinkeksijöitä. No miksi helvetissä tarvitsisi olla? Ei sairaanhoitajan työssä tarvitse olla Einsteinin älynlahjoja, riittää, kun on välittävä ja työstään selkeästi kiinnostunut. Monesti elämän kurjempia puolia nähneet ovat ihmisinä niitä parhaimpia, koska oikeasti tietävät, miten asiat voivat olla jos on huonosti. Vasta tuli radiossa juttua, että jonkun tutkimuksen mukaan ison pomot ovat yksinäisimpiä ihmisiä, wonder why?? Ei siinä paljon isot älykkyysosamäärä auta, kun ei ole ketään kuka viihtyisi kylmän ja laskelmoivan mulkun seurassa. Ja hänenkin mielipide sairaanhoitajista selkeästi muuttuu, kun joutuu sairaalaan pidemmäksi aikaa.
Mun mielestä vaikka muilta voisi ottaa palkkaa pois, jos ihmisten auttamisesta uransa itselle tehneet saisivat sen avulla lisää palkkaa.

Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Niin kuten sanottua niin olenhan toki koko ajan sanonut että olen hoitajien palkankorotuksen kannalla mutta mielestäni se tarjottu sopimus olisi ollut riittävä.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Juhis sanoi:
No miksi helvetissä tarvitsisi olla? Ei sairaanhoitajan työssä tarvitse olla Einsteinin älynlahjoja, riittää, kun on välittävä ja työstään selkeästi kiinnostunut.
Originally Posted by Matxi
Otin sen verrokiksi sen takia että ainakaan korvien välistä se homma ei vaadi yhtään mitään normaalia kaduntallaajaa kummoisempaa että siihen kykenee.

Eli olimme ko asiasta samaa mieltä.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Matxi sanoi:
Originally Posted by Matxi

Eli olimme ko asiasta samaa mieltä.
No pitääkö palkka siis mielestäsi määrätä älyn perusteella? Muut ominaisuudet on se mikä ratkaisee. Jonakin työnjohtajana oleminen se vasta vähän älyä vaatiikiin, joten palkat pohjamutiin vaan!

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Juhis sanoi:
No pitääkö palkka siis mielestäsi määrätä älyn perusteella? Muut ominaisuudet on se mikä ratkaisee. Jonakin työnjohtajana oleminen se vasta vähän älyä vaatiikiin, joten palkat pohjamutiin vaan!
Ei mutta yleensä yksi kriteeri kovempaan liksaan on se että duuni on sellainen että siihen ei joka jamppa kykene kun ei älli riitä.

Paperijamppoja on turha vetää tähän keskusteluun mukaan kun paperitehtailla saavat liksaa enemmän kuin muut muutenkin. Tosin se(kin) tulee muuttumaan.

Painotan vieläkin sitä että kuten kerroin aikaisemmin niin hoitajilla oli keskimäärin melkein kaks ja puoltonnia kuussa ollut ansiot. Siihen se tarjottu korotus päälle. Eli parin vuoden sisään hoitajat saisikin jo keskimäärin palttiarallaa jotain 2700-2800€/kk (lisineen siis). Tämä on mielestäni ihan asiallinen korvaus ko duunista Suomen muuhun palkkatasoon nähden. Tehyn nyt vaatima lisäys laittaisi siihen vielä sen verran lisää että minun näkemykseni mukaan heidän vaatimuksensa ei ole millään tapaa realistinen.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Jos sairaanhoitajan työ on noin kurjaa ja alipalkattua, kuin tässäkin toikissa on tuotu ilmi, niin ei voi kuin ihmetellä alalle hakeutuvia :doubtful: Huonosta palkasta on puhuttu iät ja ajat, vuorotyökään tulee tuskin kenellekään yllätyksenä valmistumisen jälkeen. Mikä hemmetin hinku sinne paskaduuniin paskalla palkalla sit on? Anteeks vaan, mutta mua ärsyttää toi valitus. Olis muakin nuorena huvittanu ryhtyä vaikka taiteilijaks tai kenkäsuunnittelijaksi, mutta kun ei sellasella tässä maassa elä.

Toinen asia on se, että tässäkin tulee hyvin ilmi, että ne joilla on suvussa/lähipiirissä hoitajia, on täysin niiden puolella.

Muuten olen sitä mieltä, että hoitajat tekevät arvokasta työtä, josta on syytä maksaa sen mukaan. Jaskan ehdottama "englanninmalli" vaikutti minusta kiinnostavalta.

Ja sitten noista lähtö-/peruspalkoista. Oma lähtöpalkkani "kovapalkkaisella" IT-alalla oli pienempi kuin hoitsujen lähtöpalkat. En valittanut. Sen jälkeen se on noussut tehtävien vaihtumisen jne mukaan. "Englanninmalli" mahdollistaisi tämän vissiin paremmin hoitoalallakin. Ja kyllä mä ainakin ne ylityökorvaukset lasken mielihyvin mun tuloihin, kyllä ne tulee samalla lailla mun pankkitilille kuin peruspalkkakin. Totta kai vuorolisät ja ylityökorvaukset pitää huomioida kokonaistuloissa :doubtful:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Jos vertaa Tehyn aiempia työtaisteluja lakkoilemalla suojelutyötä tehden ja nyt valittua joukkoirtisanoutumislinjaa on niillä eroa kuin yöllä ja päivällä samoin on haetuilla palkankorotuksilla. Aiemmilla kerroilla on tehty suojelutyötä saatu yleisön sympatiat eikä vaarannettu lainkaan potilasturvallisuutta, eikä myöskään saatu kuin muodolliset palkankorotukset.

Nyt valittu linja pakottaa suojelutyön aivan minimiin koska hoitajia ei ole, tapa kieltämättä haittaa sairaanhoitoa runsaasti ja varmasti vaarantaa myös potilasturvallisuutta, nyt valitulla tavalla ei varmasti kerätä yleisön sympatioita ja todennäköisesesti saadaan huomattavat palkankorotukset.

Yleisön sympatia on ihan kiva juttu, mutta sitä ei voi syödä eikä se ole käypä valuutta kaupassa.

Työtaisteluissa on se lakko tai joukkoirtisanoutuminen on tavoitteena saada tavoitteet mahdollisimman hyvin läpi aiheuttamalla mahdollisimman suurta haittaa. Suojelutyövelvoitteen takia joukkoirtisanoutuminen on ainoa toimiva keino, vaikka seuraukset voivat olla aika katastrofaalisia potilasturvallisuudelle. Sen vaarantaminen kun on ainoa toimiva uhka.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Matxi sanoi:
Ei mutta yleensä yksi kriteeri kovempaan liksaan on se että duuni on sellainen että siihen ei joka jamppa kykene kun ei älli riitä.
Väärin. Ainut kriteeri kovempaan liksaan on se, että kyseinen tapaus tuottaa firmansa omistajille enemmän rahaa! Saat olla tyhmä kuin saapas, mutta jos hommat hoituu muita paremmin, niin niin paljon rahaa sille jätkälle käteen, että tulee tekemään ne hommat. Palkka on tietenkin oltava sellainen, että sen paremmin tehdyn työn ansiosta firman omistajat saavat enemän voittoa.

Sairaanhoitopuolen suurin ongelma piileekin tässä: Ihmisten hoitamisesta harvoin voi saada voittoa! Ainakaan rahallista. Ainut voitto, jonka tuosta työstä voi saada on ne pelastuneet ihmishenget, mutta valitettavasti nykyään ihan kaikki mitataan rahasta ja siihenkin hommaan pitää saada ne rahat jostakin.

Paperijamppoja on turha vetää tähän keskusteluun mukaan kun paperitehtailla saavat liksaa enemmän kuin muut muutenkin. Tosin se(kin) tulee muuttumaan.

Painotan vieläkin sitä että kuten kerroin aikaisemmin niin hoitajilla oli keskimäärin melkein kaks ja puoltonnia kuussa ollut ansiot. Siihen se tarjottu korotus päälle. Eli parin vuoden sisään hoitajat saisikin jo keskimäärin palttiarallaa jotain 2700-2800€/kk (lisineen siis). Tämä on mielestäni ihan asiallinen korvaus ko duunista Suomen muuhun palkkatasoon nähden. Tehyn nyt vaatima lisäys laittaisi siihen vielä sen verran lisää että minun näkemykseni mukaan heidän vaatimuksensa ei ole millään tapaa realistinen.
Paperijampat kuuluvat tähän keskusteluun ihan sen takia, koska heihin voi hyvin verrata, järjettömän suuret palkat työn vaativuuteen nähden vs. järjettömän pienet palkat työn vaativuuteen nähden.

Mielestäni 2800 euroa vuorotyöstä ei ole järin suuri palkka.

Juskaselta aika yllättävä viesti. Eikait kukaan ole väittänyt, että se työ olisi kurjaa sen tekijöiden mielestä? Mua ainakin alkoi ottamaan kaaliin tässä toikissa tehty dissaus sairaanhoitajan työn vaativuudesta. Kaikki mukamas pystyisivät siihen hommaan, koska ei vaadi maailman suurinta älykkyysosamäärää. Pienestä palkasta toki on valitettu, ja niin pitääkin näin tärkeässä asiassa.

Harvalla on uraa suunnitellessa ammattikoulussa oikeasti tiedossa, minkälaista tuleva duuni tulee olemaan, emmä ainakaan tiennyt, joten toki sen takia voi joistakin työ tuntua kurjaltakin.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Juskanen sanoi:
Jos sairaanhoitajan työ on noin kurjaa ja alipalkattua, kuin tässäkin toikissa on tuotu ilmi, niin ei voi kuin ihmetellä alalle hakeutuvia :doubtful: Huonosta palkasta on puhuttu iät ja ajat, vuorotyökään tulee tuskin kenellekään yllätyksenä valmistumisen jälkeen. Mikä hemmetin hinku sinne paskaduuniin paskalla palkalla sit on? Anteeks vaan, mutta mua ärsyttää toi valitus.
Pitää aikalailla paikkansa, tosin siinä vaiheessa kun haetaan siihen hoitsukouluun ei välttämättä riittävästi ymmäretä, että sillä palkalla olisi elettävänä sitten myös jatkossa. Suomessahan koulutetaan periaattessa ihan riittävästi sairaanhoitjia, palkaauksen ja muiden työ-olusuhteiden johdosta hoitsut eivät riittävästi pysy alalla vaan tekevät joko samaa duunia muissa maissa tai kotimaassa jotain ihan muita töitä.

Sairaanhoitajat ovat ymmärtäneet, että nyt taloussuhdanteen, työvoimapulan ja harkitsemattomien vaalihöpinöiden takia on oiva hetki vääntää ruuvia aika härskillä tavalla. Ehkä nyt tulee vuosikymmeniä puhuttu korjaus sairaanhoitjien palkkoihin. En nyt hoitsujen olevan hakemassakaan yleistä sympatiaa vaan ihan puhtaasti rahaa varsin itsekkäistä syistä, hoitajillakin on rahalle käyttöä.

Törni

Well-known member
Runar ja Kyllikki sanoi:
Offtopikkia:
Hmmm...nyt heräsi epäilys että sulla saattaa olla sukulainen jonka tunnen.
Onko kyseessä länsirannikolla vaikuttava lääkintöneuvos joka omistaa ison lääkäriaseman?
Jos on, niin olen herralle antanut aikanaan ihan henk.koht. opastusta PC:n käytössä ja ollut todella paljon muutenkin tekemisissä erään työhön liittyvän projektin yhteydessä.
Ei tainnut osua oikeaan. Vaimollani on hammaslääkäripraktiikka. Eli hieman pienimuotoisemmasta liiketoiminnasta on kysymys.

patriot

Foorumin senaattori
Juhis sanoi:
Juskaselta aika yllättävä viesti. Eikait kukaan ole väittänyt, että se työ olisi kurjaa sen tekijöiden mielestä? Mua ainakin alkoi ottamaan kaaliin tässä toikissa tehty dissaus sairaanhoitajan työn vaativuudesta. Kaikki mukamas pystyisivät siihen hommaan, koska ei vaadi maailman suurinta älykkyysosamäärää. Pienestä palkasta toki on valitettu, ja niin pitääkin näin tärkeässä asiassa.

Harvalla on uraa suunnitellessa ammattikoulussa oikeasti tiedossa, minkälaista tuleva duuni tulee olemaan, emmä ainakaan tiennyt, joten toki sen takia voi joistakin työ tuntua kurjaltakin.
Komppaan Juhista. Todella yllättävä "purkaus" Juskaselta.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Juhis sanoi:
En mä ole sanonut ettei se vaativaa olisi. Itse en jaksaisi tuollaista hoitotyötä varmaan päivääkään. (Siksipä en olekaan sillä alalla). Ja lisäksi kirjoitin, että hoitajien palkoille pitää tehdä jotain. Mutta en vaan ole samaa mieltä että se pitää tehdä Tehyn ehdottamalla tavalla.

Tuntuu olevan aika herkkä aihe joillekin.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Juhis sanoi:
Väärin. Ainut kriteeri kovempaan liksaan on se, että kyseinen tapaus tuottaa firmansa omistajille enemmän rahaa! Saat olla tyhmä kuin saapas, mutta jos hommat hoituu muita paremmin, niin niin paljon rahaa sille jätkälle käteen, että tulee tekemään ne hommat. Palkka on tietenkin oltava sellainen, että sen paremmin tehdyn työn ansiosta firman omistajat saavat enemän voittoa.
Ja mitä luulet kumpi sitä rahaa sille firmalle yleensä tuo?

Törni

Well-known member
Matxi sanoi:
Ja mitä luulet kumpi sitä rahaa sille firmalle yleensä tuo?
Haluat siis päästä perinteisen jaaran alkuun :p

Joku perustaa firman ja neuvottelee sen jälkeen sopimuksia joiden pohjalta firman työntekijöillä ylipäätään on jotain tekemistä. Työntekijät sitten tekevät niitä töitä, joita heidän työsopimustensa mukaan tässä kokonaisuudessa tulee tehdä.

Kysymys siitä, kuka sitten rahaa tuo, onkin sitten se ikuisen jaaran aihe. Sitä ei kannattane aloittaa tässä topiikissa.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Minulla on vahva arvaus sairaaloista, jotka ovat mukana tulevassa aktiivisessa taistelussa. Tässä on hauskana piirteenä myös määräaiksen työvoiman suuri osuus. On meinaan kohtalaisen pieni kynnys irtisanoutua määräaikaisesta työsuhteesta kun on myös tiedossa pätevän työvoiman jatkuva puute :thumbup: Tälläkin saralla sairaanhoitopiirit nyt kusevat omille jaloilleen.

Doubtful

Banned
Sam sanoi:
Minulla on vahva arvaus sairaaloista, jotka ovat mukana tulevassa aktiivisessa taistelussa. Tässä on hauskana piirteenä myös määräaiksen työvoiman suuri osuus. On meinaan kohtalaisen pieni kynnys irtisanoutua määräaikaisesta työsuhteesta kun on myös tiedossa pätevän työvoiman jatkuva puute :thumbup: Tälläkin saralla sairaanhoitopiirit nyt kusevat omille jaloilleen.
Paitsi että määräaikaisesta ei niin vaan irtisanouduta.

Taitaa nää huikeiden korotuksien kannattajat olla pelkkiä omaan napaan tuijottajia. Tavalliselle keskipalkkaiselle on aivan se ja sama jos verot nousee. Vaan mites on ne kaupankassat, siivojat yms.. jotka jo nyt elelevät alle 1000€/kk nettona kun heiltä vielä aletaan niistää veroja hoitajille? Entäpä kuka näistä ajattelee kuntia/kaupunkeja ja niiden muutenkin jo heikkoja palveluja? Vaikutukset on pikkasen laajempia kuin se, että valtio vaan antaa rahaa ja hoitajilla on sitten enemmän rahaa.

Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Määrä-aikaiset työsuhteet ovat periaatteessa molempia puolia sitovia. Kuitenkin sairaaloissa on käytäntö, että lähetetään hoitajalle määräyskirja, jossa kerrotaan mitä sijaisuutta ko. henkilö hoitaa. Tämä tehdään työnantajan puolelta yleensä yksipuolisella ilmoituksella. Määräyskirjojen kesto vaihtelee huomattavasti muutamasta päivästä useisiin kuukausiin. Ei ole lainkaan poikkeuksellista, että yhsellä hoitajalla on vuodessa useita kymmeniä määräyskirjoja. Kun määräyskirja on annettu yksipuolisesti, se ei estä työntekijää irtisanoutumasta iavan normaalisti.

Pienipalkkaisia samoin kuin kaikkia muitakin koskee verotuksen progressio. Kunnallisverotuksessa joka periaatteessa on tasavero ovat vähennykset aika suuria.

Sinänsä mielenkiintoista tämä huoli sairaanhoitajien palkkojen rahoituksesta, eivät mun käsittääkseni mitkään muut ammattiryhmät kovin paljon ajattele oman palkankorotustensa seurannaisvaikutuksia, (paitsi tietysti positiivisia), siis miksi sairaanhoitajien pitäisi kantaa niin tolkuton vastuu kuntataloudesta ja muista Tuskinpa itse kieltäytyisit esimerkisi 300,- palkankorotuksesta sillä perusteella, että se voi aiheuttaa jollain muulla käytettävissä olevan rahan vähenemistä.

En koe järkeväksi tällä foorumilla ryhtyä pohtimaan terveydenhuollon työnjakoa, mutta vetoaminen Britannian terveydenhuollon tekemisiin on kuin ala-arvoista huumoria. Lädit ovat siksi surkeasti hommansa hoitaneet. Juuri iltalehden juttuja luin ja osui silmiin otsikko lähes 100 ihmistä tappaneesta sairaalaepidemiasta, joka näin jutusta luettujen faktojen perusteella on jokseenkin anteeksiantamatonta. Jos tällaista tapahtuisi jostain hemmetin Intiasta tai Afrikassa, asia olisi ymmärrettävissä.

Näin järkyttävää sairaalaepidemioiden laiminlyöntiä ei voisi yksikään infektiotautilääkäri päästää läpi, joten epäilen ettei tällaista ole kustannussyistä edes ollut. Who needs professionals when your cousin needs a job? Valitettavasti suuntaus myös suomalaisessa terveydenhuollossa, jossa johtopaikat politisoituvat kovaa vauhtia.

Osaako joku arvioida mahdollisten palkankorotusten inflaatiovaikutuksia? Opetusministeriössä tilannetta seurataan varmasti kauhulla, koska seuraavalla kierroksella opetushenkilökunta on vaativassa vastaavia korotuksia. Samaten sosiaalityöntekijät. Pelastushenkilökunta, poliisit, puolustusvoimat... Jo KT:n tarjoamat korotukset TEHY:lle yksinään lisäävät yli prosentin julkisen sektorin kokonaismenoja.

Ideologiat ovat kivoja, mutta jos puhutaan reaalitaloudesta, kestääkö Suomi vaikka 5 miljardin palkkalisäyksen julkisiin menoihin, niiden seurauksena tulevat myös yksityisen sektorin palkankorotukset ja kansainvälisen kilpailukyvyn lasku? Maan sisäinen inflaatio alkaa väkisin kiihtyä.