Matxi sanoi:
Otin sen verrokiksi sen takia että ainakaan korvien välistä se homma ei vaadi yhtään mitään normaalia kaduntallaajaa kummoisempaa että siihen kykenee.
Nyt kyllä suollat sellaista paskaa tänne palstalle, että alkaa väkisin savuamaan päässä. Selkeästi sulla ei ole minkäänlaista hajuakaan, millaista työtä sairaanhoitajan työ oikeasti on. Minulla on suvussa useampi sairaanhoitaja, joista voisin ottaa esimerkiksi äitini, joka on psykiatrian erikoissairaanhoitaja. Äitillä on perhekoti, jossa hän hoitaa 7 sairasta asukasta päivästä toiseen. Olen siis nähnyt sitä arkea todella läheltä, ja en voi kuin ihmetellä, miten kukaan jaksaa sitä. Itse kun joskus ollut vahtimassa taloa äitin käydessa jossain, alkaa jo hermot olla tuhoutunutta tavaraa muutamassa hetkessä. Olen tehnyt vaikka minkälaista työtä, ollut rakennusduuanrista työnjohtajaksi ja rakentanut Euroopan nopeimpia kilpaveneitä niskalimassa, eikä yksikään työ ole vaatinut läheskään niin paljon kuin olla hetki sairaanhoitajan hommissa!
Kummin mies on kolmivuorotyössä oleva sairaanhoitaja, ja eipä ole kadehdittavat olot hänelläkään. Vapaapäiviä on käytännössä mahdoton saada, jos joku miehistä jää pois, on pakko jäädä seuraavaksi vuoroksi ja muuta vastaava. Vastuu on sielläkin ihan mieletön. . Ja sellaisella kuukausipalkalla, jonka paperiduunari tienaa tehtaalla kahdessa viikossa istumalla jalat ristissä valvomon penkillä! Ja se jos mikä on täysin väärin. Käsi ylös, jos joku haluaa vapaaehtoisesti vaihtaa paskaisia vaippoja, koska on se niin ihanaa hommaa?
Joillekkin pinttynyt ajatusmalli, että joku vitun putkimiehen hommat tai isona pamppuna jossakin isossa firmassa on tärkeämpi ja vaativampi työ, kuin olla sairaanhoitajan vastuussa ihmishengistä, on ihan täysin väärä. Ja täysin käsittämätön kanssa. Perhana kun multa katkeaa jalka, ei paljoa auta, vaikka Enso tuottaisi miljardin tai Fortumin pomo saa miljoonan optiot, mua auttaa vain se hoito siellä sairaalassa, ja kyllä mielelläni haluaisin, että siellä on hoitajia töissä, sillä samainen potentiaalinen hoitaja prisman kassalla ei paljoa auta hoidossani tai lisää sen sairaalan viihtyvyyttä.
Ja vai ei Matxin tuntemat sairaanhoitajat ole mitään ruudinkeksijöitä. No miksi helvetissä tarvitsisi olla? Ei sairaanhoitajan työssä tarvitse olla Einsteinin älynlahjoja, riittää, kun on välittävä ja työstään selkeästi kiinnostunut. Monesti elämän kurjempia puolia nähneet ovat ihmisinä niitä parhaimpia, koska oikeasti tietävät, miten asiat voivat olla jos on huonosti. Vasta tuli radiossa juttua, että jonkun tutkimuksen mukaan ison pomot ovat yksinäisimpiä ihmisiä, wonder why?? Ei siinä paljon isot älykkyysosamäärä auta, kun ei ole ketään kuka viihtyisi kylmän ja laskelmoivan mulkun seurassa. Ja hänenkin mielipide sairaanhoitajista selkeästi muuttuu, kun joutuu sairaalaan pidemmäksi aikaa.
Mun mielestä vaikka muilta voisi ottaa palkkaa pois, jos ihmisten auttamisesta uransa itselle tehneet saisivat sen avulla lisää palkkaa.