TEHY vs. KT: rahat tai henki!

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Yuri Borzenokóv sanoi:
En koe järkeväksi tällä foorumilla ryhtyä pohtimaan terveydenhuollon työnjakoa, mutta vetoaminen Britannian terveydenhuollon tekemisiin on kuin ala-arvoista huumoria. Lädit ovat siksi surkeasti hommansa hoitaneet. Juuri iltalehden juttuja luin ja osui silmiin otsikko lähes 100 ihmistä tappaneesta sairaalaepidemiasta, joka näin jutusta luettujen faktojen perusteella on jokseenkin anteeksiantamatonta. Jos tällaista tapahtuisi jostain hemmetin Intiasta tai Afrikassa, asia olisi ymmärrettävissä.
Ja tuo infektio oli työnjaon vika?

Yuri Borzenokóv sanoi:
Valitettavasti suuntaus myös suomalaisessa terveydenhuollossa, jossa johtopaikat politisoituvat kovaa vauhtia.
Mielestäni erinomainen suuntaus, että sairaalan (jotka yleensä on koossa Suomalaisittain jättimäisiä työpaikkoja) johtamiseen tarvitaan johtajan koulutus, eikä lääkärinkoulutuksella ja virkaiällä saakaan paikkaa automaattisesti.

Yuri Borzenokóv sanoi:
Osaako joku arvioida mahdollisten palkankorotusten inflaatiovaikutuksia? Opetusministeriössä tilannetta seurataan varmasti kauhulla, koska seuraavalla kierroksella opetushenkilökunta on vaativassa vastaavia korotuksia. Samaten sosiaalityöntekijät. Pelastushenkilökunta, poliisit, puolustusvoimat... Jo KT:n tarjoamat korotukset TEHY:lle yksinään lisäävät yli prosentin julkisen sektorin kokonaismenoja.

Ideologiat ovat kivoja, mutta jos puhutaan reaalitaloudesta, kestääkö Suomi vaikka 5 miljardin palkkalisäyksen julkisiin menoihin, niiden seurauksena tulevat myös yksityisen sektorin palkankorotukset ja kansainvälisen kilpailukyvyn lasku? Maan sisäinen inflaatio alkaa väkisin kiihtyä.
Senkö mukaan pitää sairaanhoitajien palkat laskea, mitä maa kestää ? Eikös sitten voitais laskea lääkärien palkkoja, niin sais hoitajat enemmän? Kun kerran vastuullisuudella tms. ei ole mitään tekemistä palkan kanssa.

Ja mitä tulee kansantalouden kestämiseen - se ei kestä nykyisellä mallilla kuitenkaan, jossain vaiheessa meidän pitää tehdä arvovalintoja mitä haluamme yhteiskunnalta, toivon vain että se tapahtuu pian (jotta se tapahtuu hallitusti, eikä sitten paniikissa 15-20v päästä.

Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Doubtful sanoi:
Paitsi että määräaikaisesta ei niin vaan irtisanouduta.
Teoriassa oikein, käytännössä väärin. Määräaikainen sopimus on kylläkin sitova molemmille osapuolille, mutta yhdellä kurssilla työlainasiantuntija kertoi, että käytännössä ei. On pakottavampaa lainsäädäntöä, joka puhuu työntekijän oikeuksista ja niiden perusteella pääsee määräaikaisista soppariesta eroon.

Mutta ei Tehylläkään asiat niin hyvin ole, mitä väitetään. Ainakin toissapäivänä tuli uutisiin tietoa, että virka-suhteet ois irtisanoutumisten ulkopuolella - haastateltiin kahta Tehyn johtajaa jotka puhui ristiin asiasta :)

Doubtful

Banned
jaska sanoi:
Senkö mukaan pitää sairaanhoitajien palkat laskea, mitä maa kestää ? Eikös sitten voitais laskea lääkärien palkkoja, niin sais hoitajat enemmän? Kun kerran vastuullisuudella tms. ei ole mitään tekemistä palkan kanssa.

Ja mitä tulee kansantalouden kestämiseen - se ei kestä nykyisellä mallilla kuitenkaan, jossain vaiheessa meidän pitää tehdä arvovalintoja mitä haluamme yhteiskunnalta, toivon vain että se tapahtuu pian (jotta se tapahtuu hallitusti, eikä sitten paniikissa 15-20v päästä.
No kyllä mun mielestä vai ihanko oman mielen mukaanko noi pitäs laskee? Lääkäreitä on ensinnäkin paljon vähemmän kuin hoitajia joten ei ihan ole ratkaisu mihinkään ja toisekseen lääkärit on kuitenkin lääkäreitä.

Nythän olisi toivomallesi muutokselle mahdollisuus. Veikkaan, että julkinen terveydenhuolto tulee vielä romahtamaan ja yksityiset hoitaa hommat.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Doubtful sanoi:
No kyllä mun mielestä vai ihanko oman mielen mukaanko noi pitäs laskee? Lääkäreitä on ensinnäkin paljon vähemmän kuin hoitajia joten ei ihan ole ratkaisu mihinkään ja toisekseen lääkärit on kuitenkin lääkäreitä.
Eikös palkat pidä laskea sen mukaan työn vaativuuden mukaan ja sen mukaan miten se vaatii osaamista. Ja jos kaikkien lääkärien palkka lasketaan vaikka hoitajat +10% tasolle, niin kyllä rahaa säästyy.

Doubtful sanoi:
Nythän olisi toivomallesi muutokselle mahdollisuus. Veikkaan, että julkinen terveydenhuolto tulee vielä romahtamaan ja yksityiset hoitaa hommat.
En minä moista romahdusta toivo, kyllä julkiselle terveydenhuollolle (on se sitten julkisesti tuotettu, tai ostopalveluna toteutettu) on aina paikkansa. Kysymys on siitä mitä kaikkea (sairaanhoidon ulkopuoleltakin) kuuluu julkisen palvelun piiriin ja mitä ei.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Sinänsä metkaa tässä, että useimmat ovat kuulleet sanottavan, jos et ole tyytyväinen palkkaan/työ-olosuhteisiin, niin mikset sano itseäsi irti ja etsi muita hommia. Nyt hoitsut ovat tekemässä tämän liikkeen runsain mitoin, niin johan nousee kauhea älämölö.

Doubtful

Banned
jps sanoi:
Sinänsä metkaa tässä, että useimmat ovat kuulleet sanottavan, jos et ole tyytyväinen palkkaan/työ-olosuhteisiin, niin mikset sano itseäsi irti ja etsi muita hommia. Nyt hoitsut ovat tekemässä tämän liikkeen runsain mitoin, niin johan nousee kauhea älämölö.
Mun puolesta voivat irtisanoutua ihan miten lystäävät ja menkööt tosiaan vaikka siivoamaan jos siltä tuntuu, mutta se ei silti poista sitä faktaa, että tässä on ahneus vienyt voiton terveeltä järjeltä.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Doubtful sanoi:

Palkan pitää olla sellainen, että työntekijöitä löytyy, nykyisellä tai hylätyllä korotuksella niitä ei löydy. Toisekseen sairaanhoitajatkin ovat sairaanhoitajia.

Mahdollinen julkisen terveydenhoidon romahtaminen johtuu, mikäli palkkausta ei saada kuntoon, hoitajapulaan. Kieltämättä korkeat palkankorotukset aiheuttavat varmasti jonkin sortin kustannuskriisin, mutta siihen on helpompi sopeutua kuin siihen, että hoitajia ei ole. Yksityinen sektori voi toki hoitaa julkisen sektorin terveydenhuollon, mutta maksajan kannalta lienee yksi lysti maksetaanko hintojen nousu julkisella vai yksityisellä sektorilla. Terveydenhuolto toimialana on kuitenkin sellainen, että sitä pyörittämään tarvitaan aika lailla sama määrä ihmisiä riippumatta siitä hoitaako sen yksityinen vai julkinen sektori. Esimerkiksi USAssa missä sairaanhoito toimii lähes kokonaan yksityisen puolen yrityksillä kustannukset kansantaloudelle ovat huomatavasti suuremmat.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Doubtful sanoi:
Mun puolesta voivat irtisanoutua ihan miten lystäävät ja menkööt tosiaan vaikka siivoamaan jos siltä tuntuu, mutta se ei silti poista sitä faktaa, että tässä on ahneus vienyt voiton terveeltä järjeltä.
Kenen ahneus? Sairaanhoitajat ovat tehneet hommiaan alipalkattuna vuosikymmeniä ja odotelleet kiltisti, että paljon puhutut tasokorjaukset tehtäisiin, näköjään kärsivällisyys on loppunut.

leipurihiiva

puunaama
Sijainti
viiskulmasta olariin
Doubtful sanoi:
No ensinnäkin heillehän on tarjottu jo selkeästi korkeampia korotuksia kuin yleisesti. Toisekseen on naurettavaa puhua jostain orjatyövoimasta kun keskipalkka on ilman korotuksia jo nyt 2500€/kk. Sanoisin että kannattaisi tyytyä ihan siihen mitä on jo tarjottu sillä sekin on jo loistava tarjous.
tuon saman korotuksenhan saivat lähes kaikki kunta-alan työntekijät.

Doubtful

Banned
jps sanoi:
Palkan pitää olla sellainen, että työntekijöitä löytyy, nykyisellä tai hylätyllä korotuksella niitä ei löydy. Toisekseen sairaanhoitajatkin ovat sairaanhoitajia.
Kyllä niitä työntekijöitä löytyy jos niitä oikeasti halutaan. Voin sen sanoa ihan suoraan, että enemmän mä arvostan lääkäreitä kuin sairaanhoitajia.

Mun puolesta voitaisiin mennä systeemiin jossa palvelua tarvitseva maksaa palvelusta niinkuin mistä tahansa muustakin, mutta tämä ei nyt taida ihan kaikille käydä.

Doubtful

Banned
jps sanoi:
Kenen ahneus? Sairaanhoitajat ovat tehneet hommiaan alipalkattuna vuosikymmeniä ja odotelleet kiltisti, että paljon puhutut tasokorjaukset tehtäisiin, näköjään kärsivällisyys on loppunut.
ja näköjään järki siinä sitten samalla. Mä en näkisi, että ovat kovinkaan "alipalkattuina" tehneet yhtään mitään kun vertaa muiden hommien palkkoihin.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
MuroBBS:stä lainaus taas :
"Itse arvostan hoitajien työtä korkealle, tehyn vaatimat poskettomat korotukset ovat vaan kuntatalouden kannalta täysin kestämätön ratkaisu jota ei voida hyväksyä.."

Kiteyttää oman mielipiteen myös täysin.

Doubtful

Banned
Matxi sanoi:
"Itse arvostan hoitajien työtä korkealle, tehyn vaatimat poskettomat korotukset ovat vaan kuntatalouden kannalta täysin kestämätön ratkaisu jota ei voida hyväksyä.."

Kuin myös.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Doubtful sanoi:
Kyllä niitä työntekijöitä löytyy jos niitä oikeasti halutaan. Voin sen sanoa ihan suoraan, että enemmän mä arvostan lääkäreitä kuin sairaanhoitajia.
Löytyyhän niitä kun maksetaan tarpeeksi, muuten ei vai väitätkö lähes kaikissa yliopistosairaaloissa ja kunnissa ja kuntayhtymissä olevien työhönottajien olevan täysin ammattitaidottomia.

Lääkärien ja sairaanhoitajien arvostuksella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, ei hoitsut lääkärin palkkoja itselleen vaadikaan. Kummallakin ammattiryhmällä on omat tehtävänsä.

leipurihiiva

puunaama
Sijainti
viiskulmasta olariin
Matxi sanoi:

ajatteletko itse omissa palkkaneuvotteluissasi, että pyydän vain puolet siitä, mitä haluaisin, koska tuskin työnantajalla on varaa maksaa enempää?

Zetor

Traktormiäs
Sijainti
Walko-Wenäjä
Minun mielestä puolen äyrin korotus kunnallisveroon ei ole kestämätön, jos sillä saadaan vihdoinkin hoitoalan palkat oikealle tasolle. Surullista miten nuoret 'kollit' täällä väheksyy näitä arvokkaan työn tekijöitä... Auttaiskohan kuukauden pakkotyö terkkarin kroonikko-osastolla?

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Doubtful sanoi:
Mun puolesta voitaisiin mennä systeemiin jossa palvelua tarvitseva maksaa palvelusta niinkuin mistä tahansa muustakin, mutta tämä ei nyt taida ihan kaikille käydä.
Mahtais Doubtfull'akin olla ihmettelimistä jos itse tai joku läheinen sairastuisi johonkin vakavaan tautiin, jonka leikkaukset ja hoito maksaisivat esimerkiksi 2 Me, eikä olisi vakuutusta ilman korvauksen ylärajaa.

Vakuutusyhtiöille julkisen terveydenhuollon alas ajaminen ja siirtyminen täysin yksityiseen sairaanhoitoon olisi todellinen jättipotti.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Zetor sanoi:
Surullista miten nuoret 'kollit' täällä väheksyy näitä arvokkaan työn tekijöitä... Auttaiskohan kuukauden pakkotyö terkkarin kroonikko-osastolla?
Veikkaan ettei auttais kuin siihen, että tuumaisivat tuon homman olevan täysin omien kykyjen ulkopuolella, vaikka ovatkin sitä mieltä tällä hetkellä, jotta hiukan vajaamielinenkin ko. hommat pystyy tekemään.