Teollisuusnosturien kilpa-ajot

Upseeri Jerry Flodin

Kantahenkilökuntaa
Liittynyt
28.3.2014
Viestit
494
Iltapäivää kaikille.

Olen tuossa jo pidemmän aikaa suunnitellut moottoriurheilun saralle täysin uutta luokkatyyppiä, nimittäin teollisuusnosturien kilpa-ajoja!

Moottoriurheilun jalolla sarallahan kilvoitellaan nopeuden herruudesta kaikenmaailman päristimiä, saippualaatikoita ja kinnereitä hyväksi käyttäen, miksi ei siis kerralla tymähytettäisi ja valjastettaisi kunnon tymäkät tosimiesten vempeleet kilpakäyttöön? Vauhtia ja vaarallisia tilanteita ei tulisi luoja paratkoon puuttumaan, tässä jos missä lajissa riittäisi nähtävää ja riskaabeleita yrityksiä. Vain umpiluupäisimmät saisivat nostaa mestaruuspokaalin jänteville käsilihaksilleen taisteltuaan sitä ennen tiensä aika-ajojen kautta finaaliin ja muiden editse. Kansalle riittäisi sirkushuveja, kun useiden tonnien painoiset vamputtimet heilahtelisivat niin että rauta vaan heläjää.

Asiaan liittyy kuitenkin joitakin pohtimisen arvoisia dilemma-tyyppisiä kysymyksiä, jotka olisi hyvä miettiä valmiiksi ennen kuin uutta lajia ryhdytään lanseeraamaan AKK:lle. Tarvitsen tähän teidän apuanne.

Kisaviikonlopun kulku

Kisat olisi tietysti loogisinta järjestää isojen teollisuusalueiden yhteydessä, jossa nostureita on jo ennestään paljon. Aika-ajojen toimivuudesta ei sinällään liene kellään kyseenalaistamista mutta miten ajattelette itse radan? Kuinka pitkä sen tulisi olla? Nykyiselläänhän teollisuusnosturien liikkuma on surullisenkin mitätöntä tasoa. Ratoja pitäisi tietysti pidentää kunnon rähinöiden ja hienhajun tunnelman aikaansaamiseksi. Olen alustavasti ajatellut, että kullekin osanottajanosturille rakennettaisiin oma rata, ettei turhaa aikaa mene nostokurkien radalta poistamiseen ja uuden asetteluun tilalle. Tietysti toisaalta tätä luppoaikaa voitaisiin käyttää hyväksi myymällä yleisölle kaljaa ja kuunteluttamalla Popedaa livenä mutta silti epäilen maksavan kansan äänestävän jaloillaan. Kisatapahtuman olisi siis hyvä jo aika-ajoista lähtien olla napakka.

Miten taataan kaikille tasapuoliset olosuhteet, mikäli kukin nosturi etenee omaa rataansa pitkin? Ei ehkä mitenkään ja onko syytäkään, mitä luulette? Kilpa-autoiluunhan on aina liittynyt tietynlainen nopanpeluu, olkoon niin myös uudessa rakkaassa lajissamme. Kunhan nyt kuitenkin jonkinlaisella virallisella mittarilla saadaan testattua ratojen tasapituus. Se mielestäni riittää. Ja pituus voisi kulloisenkin tilanteen mukaan vaihdella vaikkapa 10 metristä puoleen kilometriin. Lyhyimmät olisivat sprinttikisoja, pisimmät maratoneja. Voihan rataa toki rakentaa vaikka kilometritolkullakin mutta siinä lienevät tulla eteen jo sijainnilliset ja geografiset haasteet. Entäpä logistiikka? Senkin kannalta lyhyet rykäisyt lienevät parempia.

Lauantaina aika-ajoillaan, sunnuntaina kisataan, aivan kuin rallicrossissa. Välissä juodaan kaljaa ja pidetään kunnon bileet. Tarvitaanko perjantaille/väleihin jonkin sortin vapaita harjoituksia? Luulenpa ettei? Moottorit lienevät jo valmiiksi niin pitkälle viritettyjä ettei rataan tutustumisen varjolla tehdyt installaatiokierrokset ehkä tuo kisatapahtumaan lisä-arvoa ainakaan kovin paljoa.

Kilpailu ja ohitukset

Kun kilpailijat on saatu aika-ajojen mukaiseen lähtöjärjestykseen, alkaa tämän koko idean herkin ja haastavin vaihe: itse kilpailu. Miten se tulisi toteuttaa? Mielessäni on pyörinyt pillun lisäksi kaikenlaista aina Drag Race- tyyppisestä nopeusrykäisystä Le Mansia jäljittelevään superkisaan asti. Teollisuusnosturien kilpa-ajo on niin mielenkiintoista touhua, etten näe mitään syytä etteikö kaikkia edellä mainittujakin kisatyyppejä voitaisi aivan hyvin järjestää. Suurin probleema on kuitenkin kisarata ja ohitusten suorittaminen. Kansa kuitenkin vaatinee kunnon rata-ajoakin. Areenan tulisi tällöin varmastikin olla ratamainen eli siis ympyrä (tai ellipsi tai minkä muotoinen vaan, kunhan se johtaa säännöllisin ajoin takaisin pääsuoralle johtaakseen kilpailijat taas uudestaan lenkille, you got the point). Tulisiko jokaiselle kilpailijalle rakentaa oma kilparatansa vai lähtevätkö kaikki peräkkäin samalle radalle aika-ajojen osoittamassa järjestyksessä? Vai joku kompromissiratkaisu, esim. kaksi rataa rinnan ja puolet kisailijoista toiselle radalle? Jos päädymme ratkaisuista absoluuttisesti näyttävimpään eli siihen, jossa kaikki töröttävät samaa rataa pitkin, tulevat ongelmaksi ohitukset. Niihin olen funtsinut kahta eri vaihtoehtoa. Eli: Takana tuleva kilpailija on ’ohitusvelvollinen’ saatuaan gapin edelläajavaan kurottua tietylle tasolle. Tässä demovaihtoehdossa voitaisiin käyttää etäisyytenä vaikkapa 0,5 sekuntia. Tällöin kilpailu pantaisiin heti poikki ja edellä mainittujen kahden kilpailijan, ohitettavan ja ohittajan, paikkaa radalla vaihdettaisiin. Tämän suorittaisi joukko voimakkaita voimamiehiä tai suuri tavaranostin, tämä detalji on tässä vaiheessa vielä täysin triviaali. Kun ohitus on tapahtunut, kisa jatkuu ja päristimet kiertävät rataa kunnes joku taas on ohitusvelvollinen. Näin jatketaan kunnes vaikkapa n. 60 kierrosta on täyttynyt.

Toinen vaihtoehtoni ohitusten tekemiseen vaatii muutaman vararadan rakentamista pääradan yhteyteen. Kun takaa-ajava nosturi pääsee edelläajavan imuun, voi se siirtyä äkisti vara-radalle tietystä

sivuraidekohdasta ja yrittää ohitusta sen kautta. Tämä vaatii kuskeilta paljon eikä ihan vähän laitteiltakaan. Kaiken on toimittava tai rytisee. Mutta olisiko tämä katsojan kannalta sekava systeemi? Kuka olisi milloinkin milläkin radalla ja miksi? Olisi myös huolehdittava, että vararata ei olisi kohtuuttomasti pidempi kuin oikea rata sillä muuten ohittaja kärsii liian paljon eikä ohituksia paljon nähtäisi.

Sakkolenkki? Joissain moottoriurheiluluokissa kunkin kilpailijan on suoritettava kilpailun aikana vähintään yksi sakkokierros ja tämähän mahdollistaisi myös ohitusten tapahtumisten sillä välin. Tämä idea elää vielä ja on siksi vähän raaka. Mutta potentiaalinen, eikö vaan?

Hullut ideat

Sitten täyttä tajunnanvirtaa. Entäpä jos luovuttaisiin ainakin osassa kilpailuviikonloppuja radoista aivan kokonaan ja annettaisiin nosturien porhaltaa vapaasti ympäriinsä. Tämähän mahdollistaisi sen, että jo olemassa-olevia kilparatoja voitaisiin käyttää näyttämönä aivan hyvin. Mutta onpa riskinsäkin tässä: Olemalla ajamatta varovaisesti kaataa nosturinsa hyvin helposti ja silloin saattaa lasku olla kallis ja henkikulta. Katsojille tämä systeemi toisi ehdottomasti eniten pällisteltävää mutta joku tolkku varmaan silti? Jonkinlainen kokeiluviikonloppu voitaisiin ihan hyvin järjestää ja jos se sujuu hyvin eikä isompia ruumiita tule, siirtyä ehkä 50-50- malliin, jossa puolet kisoista ovat free-tyyppisiä ja puolet ajellaan kiskoja pitkin normaaleina kilpailuina.

...
 

Upseeri Jerry Flodin

Kantahenkilökuntaa
Liittynyt
28.3.2014
Viestit
494
Luokat

Tämä on yksi inspiroivimmista asioista uuden kilpaluokan lanseeraamisessa. Laitammeko me kaikki nosturit koosta, nostovoimasta ja kankeudesta riippumatta samaan nivaskaan vai luokittelemmeko me heti kärkeen kilpurit eri karsinoihin kuuluviksi? Yleisin urheiluhengen, kisaviikonlopun dynamiikan ja katsojan viihtyvyyden kannalta kannatan luokittelua. Eli olisi luokat ainakin pienille tehdas-sisäsiltanostureille, keskikokoisille ulkonostimille sekä ns. raskas sarja korkeille talo- ja torninostureille. Jos pidetään kolme pääluokkaa, joissa kussakin voi sitten olla omat sarjansa vaikkapa pukkinostureille, kuormausnostureille sekä kontti- ja nosto-orsinostureille. Varsinaiset autonosturit jättäisin tästä sarjasta pois jo senkin takia, että tämä sarja pidettäköön puhtaasti nostureille, ei millekään laitteelle, jonka pohjana toimii auto.

Kauden päätteeksihän voidaan sitten Formula 3- sarjan Macaon kisan tyylisesti järjestää Race of Champions, jossa kunkin sarjan ja luokan parhaat ottavat keskenään mittaa toisistaan. Sen kilpailun formaattia joutunemme varmasti miettimään vielä useammankin istunnon verran mutta varmaa on, että finaaliviikonloppuna rätisee! Huh mitä menoa. Palkintojenjaon jälkeen ilotulitus ja Scorpions keikalla – näin pitkälle minä olen hulluuksissani tätä miettinyt J

Olisiko teistä syytä jakaa luokat myös ns. vakionostimien ja vapaastimodattujen ja – viriteltyjen nosturien sarjoihin? Mielestäni ei. Tämä on siitä hyvä sarja, että paitsi tämä on halvahko, tässä myös ylenpalttisella, rajoittamattomalla teknisellä nysväämisellä ei saa välttämättä ollenkaan parempaa lopputulosta kuin silkalla taitavalla nosturinkuljettamisella. Moottorit täytyy tietysti tarkistaa ja luoda niille aivan omat säännöstönsä mutta siitä lisää myöhemmin sitten. Toki ehkä voin siihen myöntyä, että jos viivalle ilmestyy aivan psykedeelisiä nosturihirviöitä, joiden turboista lehahtaa 3000 hevosvoiman vääntö ja koneistosta 4 tonnin nostovoima, niin nämä kyllä eriytettäisiin kokonaan omaan kisaansa.

Sinälläänhän pienestä ja näppärästä koosta voi olla jyhkeää voimaa vasten peilattuna hyötyäkin eritoten ns. free-kisoissa. Jos 70 metriä korkea torninosturi runnookin pääsuoran päähän kone jylvästi ulisten, saattaa kovinkin mikkihiirimäisellä radalla pienen siltanosturin hyöty-tehosuhde tulla paremmin oikeuksiinsa ja koon puolestahan ohituksetkin ovat paremmin mahdollistettuja kuin valtaisan körmynostiksen kyseessä ollessa. Jännä nähdä, sinällään, en tiedä. Ja ei kai kukaan, spekulointejahan nämä ovat kaikki.

Lempinosturit

Mitkäs ovat teidän lemppareitanne ja mitä haluaisitte viivalla nähdä? Entä minkä nosturin ennakoitte olevan kova? Itse olen aina tykännyt Mantsisen miehekkäistä vehkeistä ja toisaalta Katon zeniläistä voimaa uhkuvista kompakteista masiinoista. Harmi vaan, että ainoakaan kuski, joiden kanssa olen homman alkuunsaattamisesta periaatteellisella tasolla puinut, ei näihin mainitsemiini suostu koskemaan. Syy: Toinen on äärimmilleen viedyissä ajo-olosuhteissa hutera ja epävarma ja toinen taas teknisesti vaativa, koska sen varaosia ei saa Suomesta. Arvannette varmaan kumpi on kampi.

Tähän liittyen: Nyt jos ja kun nosturikilpa-ajopurema iski niin minullapa olisi jylhä ylläri. Mulla ois tuolla Oripäässä autotallissa sellainen jo hieman kisakäyttöä ajatellen viritelty Manitou, pieni konttinosturi, kiskoilla. Siitä saisi halvalla hyvän lajiintutustumisärväkkeen, itse ajattelin ostaa tilalle jonkun vähän räyhäkkäämmän ilmestyksen. Privalla voi pistää tarjouksia tulemaan mutta enpä mä tuosta nyt paljon yli sataatonnia kehtaa pyytää. Ajella ja kokeilla ja harjoitellahan sillä voi mielin määrin ja mikä parasta – toistaiseksihan tässä hommassa ei tarvita lisenssiä koska AKK ei ole vielä noteerannut koko lajin olemassaoloa. Tiedä vaikka jossain vaiheessa saataisiin aikaiseksi Suomen F1Forumin omat nosturiajotkin J

Aion nimetä itseni ensisijaisesti ja akuutisti Suomen Kilpanosturiliiton toiminnanjohtajaksi; jos toiminta lajin edistämiseksi kiinnostaa niin ei muuta kuin yhteyttä. Nyt tässä vaiheessa kaikki apukädet ovat tarpeen, jotta homma saadaan hyvään nosteeseen. Muistakaapas vaan miten tyhjästä Red Bullkin loi lentokoneiden taitoajot ja hups vaan, väkeä on lentokenttien varret mustanaan kyseisissä ilmailutapahtumissa. Meillä on mahdollisuus samaan mutta se vaatii sitkeää työtä ja uskoa omana tekemiseen.

Nyt alan olla sen verran kännissä (alkuiltapäivällä käytiin vähän päristelemässä Pärssisen Jarin Keslalla ja eihän siitä ilman konjakkisiivua jos toistakin selvitty), että vetäydyn toistaiseksi tästä keskustelusta taka-alalle mutta älähän emmi ottaa yhteyttä tai kysyä jos kysyttävää on.

Nyt: Sana on vapaa.

Jerry
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Luin vähän pätkiä sieltä täältä enkä tajunnut mitään. Ehdottomasti mukana!
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Kapparijerryltä aikamoiset aloitusviestit. Talletan viestit sydämeeni ja tutkin niitä hiljaisina hetkinä.
 

Upseeri Jerry Flodin

Kantahenkilökuntaa
Liittynyt
28.3.2014
Viestit
494
Etenee homma. AKK:lle jätetty tällä päivämäärällä kirjelmöinti asiasta jos toisestakin. Kysymyksiä, toiveita, ehdotuksia.
Kyllä, kohta tämä on totta. Rullaati rullaa. Täältäkin on ainakin eräs tyyppi ilmaissut kiinnostuksensa.

Pidän ajan tasalla ja elleivät pallopäät vesitä tätä niin ennen lumien tuloa on kuulkaa kunnon jyrinät pystyssä.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Ei tää nyt kovin hyvältä vaikuta, kun eihän tuota aloituspostia jaksa edes lukea. On vaan niin turvottavaa tuubaa.

Referoi tekstisi ja kerro lyhyesti, mistä on kyse, niin päästään ehkä jopa alkuun.
 

Upseeri Jerry Flodin

Kantahenkilökuntaa
Liittynyt
28.3.2014
Viestit
494
Voi ihimisen käsi. Sieltä tuli AKK:lta feedbackia ja tylyä sittenkin. Kaikki kirjoittamani ja aikomani vedettiin vessasta alas ja bumerangina tuli. Kuulemma kun minua ei ole olemassakaan. Sain kuulla olevani pelkkä nihkeä kakkosnicki jostain sosiaalisen median syövereistä. Sekö on syy dissata? Onko oikeus ja kohtuus. Olen nähnyt vaivaa tämän asian eteen eikä sitä pidän mitätöimän täysin triviaaleilla väittämillä. Jokatapauksessa asian eteen tulee tapahtumaan on siinä lajiliitto takana eli ei. Ei siinä paljon jonkun harmaan eminensiin sana ratko.
Näen innostuneisuutta turuilla ja toreilla. Minuun on oltu yhteydessä. Pettäisinhän minä kaikki jos nyt kaikki katkeaisi.
Lupan teille että aivan takuulla tämä jää tähän!
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Voi ihimisen käsi. Sieltä tuli AKK:lta feedbackia ja tylyä sittenkin. Kaikki kirjoittamani ja aikomani vedettiin vessasta alas ja bumerangina tuli. Kuulemma kun minua ei ole olemassakaan. Sain kuulla olevani pelkkä nihkeä kakkosnicki jostain sosiaalisen median syövereistä. Sekö on syy dissata? Onko oikeus ja kohtuus. Olen nähnyt vaivaa tämän asian eteen eikä sitä pidän mitätöimän täysin triviaaleilla väittämillä. Jokatapauksessa asian eteen tulee tapahtumaan on siinä lajiliitto takana eli ei. Ei siinä paljon jonkun harmaan eminensiin sana ratko.
Näen innostuneisuutta turuilla ja toreilla. Minuun on oltu yhteydessä. Pettäisinhän minä kaikki jos nyt kaikki katkeaisi.
Lupan teille että aivan takuulla tämä jää tähän!
Kannattais ottaa yhteys Hannu Karpon toimitukseen ja vaatia kohtuutta.
 
Ylös